„Ik geloof echt in Zwolsman" Grote plannen voor komende winterseizoen „Fantasmagie is de wereld van het andere in de kunst r ju*#, 1 „Niet Gershwin maar ■■fP aL Fats Waller schreef I i Summertime" Economische dwaasheid? Strijd om regionale shopping-cen tres" DONDERDAG 11 APRIL 1963 PAGINA 15 mitrnm n a r iem globetrotters Deining Wat goed is Wat zegt u? Heeft Gershwin .Summertime' geschreven? Inez Cavanaugh laat zich languit achterover vallen in haar ongemakkelijke fauteuil. Zij slaat de handen voor haar ogen alsof zojuist iets afschuwelijks is ge beurd. Gershwin, you say?, her haalt ze nu enigszins dreigend. Weet u wie „Summertime" heeft gecomponeerd? Fats Waller. En niemand anders. Eenzaam Het project dat de Landbank heeft laten ontwerpen. Tegen concurrentie hebben wij geen enkel bezwaar. Dat houdt ons wakker. Zo her inneren wij ons een uitspraak van de heer R. Zwolsman, onbetwist Nederlands eerste man op het gebied van het onroerend goed. De ontwikkeling van de Land bank en haar vele bloeiende ver takkingen is onder zijn leiding en gepaard gaande met de nodige financiële explosies in snelle vaart verlopen. Waar het betreft de verwezenlijking van een van de grote plannen van de Landbank lijkt deze vaart te stokken. De heer Zwolsman hééft zijn concur rentie. Drie sterke ondernemin gen, Vroom en Dreesmann, De Bijenkorf en Brenninkmeijer, heb ben zich samen met de midden stand verenigd in een kapitaal krachtige en machtige combina tie, die bewust de handschoen gaat opnemen tegen de Landbank. Inzet: het bezit van een florerend shopping-centre in het noord oosten van de Haagse agglome ratie. 99' m_ Gelukkig Het project Laanzichtvan de combinatie. Dieuwke Bakker en Roger Koppé: Half mei van het vorig jaar heb ben zij hun galerie geopend. Zij gaven hun sfeervolle expositie ruimte de volgens sommigen weinig passende naam „Galerie Mo- kum". Zij trokken zich niets aan van alle denigrerende opmerkingen hier over, zeiden beleefd „zoals u wilt" te gen een schilder die in de galerie wilde exposeren, maar die nadat hij de naam „Mokum" had gehoord zich snel terugtrok omdat hij een gebrek aan „cachet" vermoedde. Zij hadden wekenlang gewerkt aan het kleine expositie-zaaltje en bij de opening kregen de genodigden en be langstellenden inderdaad het gevoel dat zü zich in een „Galerie" bevonden. Zjj Dieuwke Bakker (27) en Roger Koppé (43) hebben nu sinds de opening 14 tentoonstellingen „in huis" gehad. Zij, een jonge, blonde Amster damse, dochter van een Friese vader en een Brabantse moeder, hij, een middelgrote man met een fraaie baard die zijn Belgische afkomst niet ver loochent. Toen Dieuwke Bakker en Ro ger Koppé elkaar ontmoetten wisten BEN ESSING: y-j et is nog niet zo heel lang gele- I—l den dat Ben Essing als 23-jarige II- jongen zijn eerste grote Blokker festival op touw zette. De jonge, ondernemende Essing bracht namen als Goodman, Armstrong en Caterina Va- lente naar het kleine Westfriese dorpje. De bezoekers kwamen bij duizenden uit het gehele land toegestroomd. Als een echte impresario kreeg Essing ruzies uit te vechten met grote collega's welke steevast na verloop van tijd in de doofpot werden gestopt. Maar het Blok ker-festival bleef. Ben Essing is nu 28 jaar. Men gaat u tegen hem zeggen. Want per 1 juli a.s. treedt hij officieel in dienst als leider van de amusements afdeling van het kolossale bedrijf van ene heer Zwolsman. Uiterlijk is Essing dezelfde, kalme Westfries gebleven als voorheen, maar aan kleine dingen, het knipperen met de ogen, het iets te nijdig uitdoven van de sigaret, bemerkt men dat er iets ver anderd is in zijn leven. Hij heeft tot taak gekregen in de door Zwolsman aange kochte gebouwen als Carré, het gebouw van K. en W., de Kurzaal en de Houtrust- hallen amusement te gaan brengen. Daarnaast zal hij zich moeten bezighou den met de recreatie in uitgebreidere heeft°a^S Zwolsman zich die gedacht Ben Essing zegt al nog voor wij onze vraag gesteld, hebben dat hij „m cut stadium„uiteraard" nog maar „weinig kan vertellen over zijn plannen voor net komend winterseizoen. Zeker is het dat er z0 het een en ander gaat gebeuren. ,,Wij denken vooral aan grote produkties, zegt hij. „Evenementen als My Fair Lady enzo, weet u wel. Geen bui tenlandse produkties. Nee, het gaat een Nederlandse aangelegenheid worden." Maar dat is de uiterste grens Verder kan en mag hij niet gaan. „Weet u wat zo leuk is? Voor heb Blokker-festival en voor tal van andere dingen die ik allang van plan was is er tenminste geld." En hij voegt er aan toe: „Zwols man is waarachtig niet alleen maar een commercieel denkend mens. Hij beijvert zich in 't bijzonder voor artistieke doel einden." „Hoe moeten wij die artistieke be langstelling verstaan?" „De heer Zwols man houdt boven alles van het spectacu laire; hij wil die dingen brengen welke duizenden en duizenden mensen trek ken," antwoordt Essing. Het Blokker-festival volgend jaar zal ongetwijfeld beter worden dan in alle voorgaande jaren. Als het geld van de Landbank er maar eenmaal achter staat. „Ik verwacht veel van mijn nieuwe iiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiini iiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiin i functie. Ik moet nog contacten leggen met de diverse theater-directeuren. Mijn taak is vooral ook een coördi nerende, weet u." Ben Essing verzekert ons dat wij in het komende wintersei zoen al grote dingen kunnen verwachten. „Ik gelóóf in Zwolsman," zegt hij. „Het is een dynamische impulsieve persoon lijkheid. Ik geloof niet dat het allemaal een flop wordt. Welnee, ik ga notabene straks met mijn gezin naar Den Haag verhuizen. Zou ik dat doen, als ik er niet helemaal in geloofde? Kom nou, daarvoor ben ik toch een veel te nuch tere Westfries." zij dat nu een lievelingswens van hen beiden in vervulling moest gaan: het exploiteren van een galerie. Ze zoch ten naar een geschikte ruimte en von den die tenslotte in het perceel Am- stel 186. Over anderhalve maand „draait" Galerie Mokum al weer een jaar. Een jaar waarin de jongste on der alle hoofdstedelijke kunst- en expo sitiezaaltjes al voor de nodige publici teit en sensatie (zelfs op de televisie) heeft gezorgd door een aantal „schok kende" exposities van kunstenaars wier werkstukken afwijken van het geen men tegenwoordig gewend is te zien op tentoonstellingen van eigentijd se beeldende kunstenaars. Zo'n schok kende gebeurtenis was bijvoorbeeld de expositie van de surrealist Johfra, eni ge tijd geleden. Zevenhonderd bezoe kers kwamen er naar kijken en waren verrast, opgetogen, teleurgesteld of zelfs verbitterd al naar gelang hun stem ming, instelling en benadering. De wonderlijke expositie heeft ook in vele huiskamers de nodige dei ning veroorzaakt, toen de KRO-tele- visie er een „beeldverslag" van uit zond. Velen noemden het werk van Johfra „afschrikwekkend", „knap, maar kitscherig", „griezelig" en „Freudiaans". Maar er waren er ook die hun bewondering niet onder stoelen of banken staken en Johfra uitriepen tot hun profeet („hij zou er iets weg van kunnen hebben") ot de belangrijkste schilder van het ogenblik in ons land. Weer anderen kwalificeerden zijn werk met het woord „sexy". Maar de seksuoloog dr. Van Emden-Boas die de expositie langdurig en intens heeft be studeerd, verklaarde later dat hjj een voudig niet begreep hoe men tot een dergelijk oordeel kon komen. Dieuwke Bakker en Roger Koppé hebben een voorliefde voor de Fantas magie in de moderne kunst. Ze zijn de vertegenwoordigers in Nederland van het „Centre International de l'ac- tualité Fantastique et Magique". Zij hebben een diepgaande studie ge- mimiiiiimmiiimiiiiiimiiimiiiiiiiraHiiHiiiiiiiiiBiiiHiiiiii als redactrice van het in Harlem ver schijnende neger-weekblad „Amster dam News" (Isn't it funny) en later als correspondente voor diverse bla den talrijke artikelen heeft geschre ven. Ze schrijft ook korte verheden, ge dichten. Ze móet schrijven (writin'). Haar neger-Engels is kostelijk om te horen. Ze vertelt uren achtereen over haar leven in de States. Over haar geboorteplaats Chicago (daar heb ik het eerste officiële concert van Arm strong meegemaakt), over Detroit (waar zij gemusiceerd heeft met o.a. Art Tatum, door Vladimir Horowitz eens de grootste pianist aller tijden ge noemd waar ze kennis maakte met de toen nog jonge Billie Holiday die haar aanried, te gaan zingen) en natuurlijk over New York, over Har- INEZ CAVANAUGH: In de States weet men dat al lang, maar overal waar ik kom in Europa hoor ik: zing nog eens „Summertime" van Gershwin. En als ik dan antwoord dat niet Gershwin, maar Fats Waller deze prachtige song heeft geschreven, kijken de mensen je aan, alsof ik ze hier heb (ze wijst naar haar voor hoofd) Inez Cavanaugh, de 45-jarige Ame rikaanse negerzangeres die hier voor enkele dagen in het land is om con certen te geven, raakt er niet over uit gepraat. Fats Waller heeft moeilijke tijden gekend. In de States was het vroeger zo: als een musicus niet veel geld had dan verkocht hij zijn compo sities voor soms minder dan twintig dollar aan een „erkende" meester, die vervolgens met de eer en roem ging strijken. Vooral muziekuitgeverijen wa ren tuk op deze arme musici die om den brode hun mooiste scheppingen verkochten. Zo is het ook gedaan met die goeie Fats Waller. Er zijn meer voorbeelden, zegt Inez Cavanaugh. De beroemde St. Louis Blues is niet door W. C. Handy gemaakt, maar door een „onbeduidende" negerpianis te. Tok hiervan is men in Amerika op de hoogte. Inez Cavanaugi is een eenzame vrouw. Zij heeft geen familie meer. Dat is ook de reden geweest dat zjj in 1946 besloot naar Europa te komen om daar een nieuw bestaan te vinden. No family at all, zegt zij, maar zij laat er direct op volgen: toch heerlijk vrq, zo? Ze praat (te) snel door. Ze zegt dat zij in Parijs, Kopenhagen, Monte Carlo en in Madrid restaurants heeft gehad. Ze is dol op koken (cookin'). Ze zegt dat ze in alle grote steden van Duitsland, Frankrijk, Zwe den, Denemarken, Spanje en Italië concerten heeft gegeven. Ze is gek op zingen (singin'). Ze zegt dat ze eerst maakt van wat wij maar zullen noe men de surrealistische richtingen in de kunst. „Je raakt er nooit op uitge keken", zegt Dieuwke Bakker. Op de tegenwerping of het juist is om schil derijen uitsluitend literair te benade ren, antwoordt ze: „Waarom zou dat niet juist zijn. Bovendien: met name de surreële schilders moeten tech nisch heel goed zijn willen zij tot het surrealisme of beter tot de fantas-ma- gie doordringen. Een man als Johfra kent technisch geen problemen. Als je nou dit eens ziet". En ze laat een aantal werken van deze uitzonderlijke schilder zien. Stille, gewonde menswe zens in een woestijn van weemoed. „Het is niet zo dat wij alleen maar werk accepteren van surreële kunste naars. Eigentijdse, figuratieve en ab stracte schilders komen bij ons altijd aan de beurt, mits hun werk tenminste belangrijk genoeg is om geëxposeerd te worden. Die beoordeling berust bü Dieuwke Bakker, vooral gevoelsmatig. Haar man docent beeldende expres sie aan de academie in Utrecht be oordeelt het ingezonden werk vooral op technische en compositorische kwalitei ten. „Het komt er op neer, dat wij ex poseren wat wij goed vinden", geeft Dieuwke Bakker toe. Waar haar inte resse voor de Fantasmagie vandaan komt? ,,Ik weet het niet", zegt ze. „Waarachtig, ik weet het niet. Ik kan er uren naar kijken. Er zit zoveel in. Ik geloof dat wat er in deze richting gedaan wordt, bepalend is voor de ont wikkeling van de beeldende kunst". Straks gaat de Galerie het tweede jaar in van haar bestaan. De zaken gaan goed. Meer dan 4500 bezoekers kwamen sinds de opening een kijkje nemen. En vele kunstenaars van naam stellen er nu een eer in om in M o k u m te mogen exposeren. De tijden zijn ver anderd. FRANS BOELEN Machtige combinatie neemt handschoen op tegen LANDBANK (Van onze Haagse redactie) Zoals in deze krant vermeld, heeft de combinatie van groot-winkelbedrij ven en middenstand, verenigd in de stichting „Regionaal winkelcentrum Leidschendam", kort geleden vastom lijnde plannen bekend gemaakt voor de bouw van een shopping centre in L dsehendam („Laanzicht"), vlak bij Den Haag. De grond is al gekocht van de gemeente (prijs: 4,7 miljoen gulden), architect Groosman heeft de plannen al ruw op papier staan, ge gadigden voor het centrum hebben zich al gemeld: niets kan de verwezenlij king meer tegenhouden. Ook niet de Êlannen van de Landbank om in de [aagse wijk Mariahoeve, op 1200 me ter afstand (anderhalve minuut rijden) eveneens een groot en kostbaar shop ping centre te bouwen <jat ook re gionaal karakter wil krijgen. Het is voor iedereen duidelijk dat voor twee zulke grote shopping-centres, die al leen kunnen bestaan door de klandizie van tienduizenden, in dezelfde hoek van de agglomeratie geen plaats is. Maar, zo is de toestand thans, geen van beide wil terug. De combinatie kan op dit ogenblik niet meer terug, gezien de grondaankoop, de Landbank wil niet terug. Dat het ook om prestige-kwesties gaat, al zijn er dan miljoenen mee gemoeid, wordt duidelijk wanneer men weet dat het plan Mariahoeve in janu ari van 1961 als eerste grote project nogal luidruchtig werd gelanceerd door de Landbank, nadat zij door de heer Zwolsman uit een jarenlange sluime ring was gewekt. Het bekend maken van de plannen gebeurde op een bij eenkomst in het deftige Hotel des In- des. De burgemeesters van Den Haag en omliggende gemeenten en des kundigen op het gebied van stads planning en distributie-methoden wa ren er, de pers was er, de televisie. Er werden toespraken gehouden; men hoopte dat zelfde jaar nog te begin nen met dit voor Nederland nieuwe project. Fraai-uitgevoerde documenta tie vertelde in gepolijste zinnen wat een shopping-centre is: „een soort van winkelstad buiten de stad. Het is er ruim, riant en rustig. De auto's kun nen er parkeren, de winkels kunnen er „ademen"... de kopers komen er op adem! Het werkwoord „winkelen" krijgt er weer een klank van gezellig heid, van kopers-avontuur...". Meer dan twee jaar later is er nog geen spa de grond in voor het project. De onderhandelingen over de grond aankoop met de gemeente zijn moei zaam verlopen. Vraag- en biedprijs lie pen miljoenen uiteen. Nu lijkt de over eenstemming in zicht: de gemeente heeft gezegd de raad binnenkort een voorstel te kunnen voorleggen. het hart te zitten van een grote en steeds groeiende koopkracht van de Haagse agglomeratie." Heeft de gemeente zich al gemengd in deze strijd? Zij heeft dit gedaan al had zij weinig geluk met haar uit spraak over deze zaak. In de memo rie van antwoord op de begroting liet het college weten dat „de stichting van twee sub-city centra in het gebied ten noord-oosten van de city naar onze mening een in economisch opzicht aan lokkelijke situatie zou scheppen". Al gauw kwam de rectificatie. Juist op dit tere punt had de zetfoutenduivel toegeslagen. „Een in economisch op zicht minder aanlokkelijke situatie" moest het zijn. Wanneer het voorstel waarin de grondtransactie wordt gere geld in de raad komt, zal er over de komende situatie nog wel het nodige gezegd worden. Het „risico" dat stich ting van beide koopcentra voor de on dernemers meebrengt zal wellicht niet het zwaarste wegen. Het is bekend dat de bewoners van Mariahoeve met smart op winkels zitten te wachten. Een kleine vergelijking van beide projecten zoals ze in de schetstekenin- gen zijn gedacht levert weinig ver schillen op. In beide centra ziet men kopers soms opgewekte gezinnen in een prettige omgeving vrolijk win kelen. Ook de onderdelen die de een- Intussen is „Leidschendam" verder. De architect is aan het werk en in 1965 wil men beginnen met de bouw van de eerste fase om in 1968 geheel gereed te zijn. De voorzitter van de stichting, dr. A. Dreesmann, zegt over de nabije ligging van Mariahoeve: „De Land bank moet zijn plannen herzien. Er is daar wel plaats voor een klein wijkcentrum, niet voor een regionaal gericht shopping-centre". De Landbank: „Wij wijzigen onze plannen geenszins. De opzet wordt niet verideind. Bovendien komt V. en D. ook met een vestiging bij ons in Mariahoeve". Dr. Dreesmann: „Vroom en Drees mann, De Bijenkorf _m Brennink meijer komen (misschien) met klei ne vestigingen in Mariahoeve, maar alleen wanneer het een wijkcentrum wordt en niet meer". Landbank: „Wij zijn eerder klaar. En wie gelooft dat men naar Leid- sohendam gaat om inkopen te doen?" Leidschendam: „Wij hebben het pre cies gepland. We komen precies in tra „levendigheid" moeten geven bui ten het strikt zakelijke wedijveren met elkaar in aantrekkelijkheid. Mariahoe ve: bioscopen, cafe-restaurants, koffie bars, theater- en vergaderzalen, een bibliotheek, een kindercrèche. Leid schendam: café-restanrant, een kinder crèche, een bowling, een drive-in bios coop, snackbars, een kinderboerderij, een „zelfbedieningskwekerij". De Landbank staat thans voor een belangrijke beslissing; durft men veer tig miljoen gulden te investeren voor een tweede shopping-centre dat vlak naast een vastberaden en machtige concurrent zal komen? Of zal men ge houden worden aan een uitspraak die dr. ir. F. Bakker Schut, lid van de raad van bestuur van de Landbank, verleden jaar heeft gedaan in een le zing die hij hield in het Groothandels gebouw te Rotterdam: „Anders ech ter dan in de Verenigde State.n geeft hier de stedebouwkundige planning van de overheid een zo goed mogelijke ga rantie, dat economische dwaasheden als concurrerende centra dicht bij el kaar zullen worden vermeden". lem („Ik heb-daar de mooiste tijd van mijn leven doorgebracht"). „In Harlem ik werkte toen nog op de redactie van „Amsterdam News" r— organiseerde ik op maan dagmiddagen de in heel New York beroemde barbecues vaar geen musicus van naam ontbrak, waar ge- danst eh gemusiceerd werd tot de 1 volgende ochtend, waar wij alle maal blij waren en gelukkig. Zo ge lukkig" Nu zit zü in haar hotelkamer. Het is een bleke lente-middag in april. Op straat is het opmerkelijk rustig. „Kijk, in die mantel treed ik op in de kerk", zegt ze „Wat ik zing. Och", zegt ze en haalt de schouders op: „Nobody knows", „Sometimes 1 feel tike a motherless child", „When the saints". Oh ja, en de Blues uit de suite Black, Brown and Beige van Duke Ellington. Maar dat laatste zal wel niet iedereen mooi vinden. Daarom breng ik voor het merendeel spirituals die men hier graag wil horen. Een beetje populair." Ik zeg dat ze de muziekliefhebbers hier onderschat. Ze staat op en wandelt de kamer door „Is that true"? Ze lacht mü minzaam toe. En 'neuriet. Neuriet de blues. B. 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 15