How the West SPEEL film in Cinerama een kijkspel dat de moeite van het zien loont GROOTSTE WESTERN OOIT VERVAARDIGD blijf jong... blijf fif...&tbfiets! Woningnood staatsvijand nummer één (II) Werkmethoden moeten in alle sectoren vereenvoudigd worden Pleidooi voor nauwe samen werking tussen ontwerper en bouwer I Schema's over de KERK D R V N ■III1S1 iM|i Een goede fiets koopt u alleen bij de vakman! Dat spreekt vanzelf! Nieuwe ideeën uit aannemerskringen Film in primitieve maar letterlijke zin van het woord SCOTCH WHISKY i'CRUISES'., PAGINA 9 t KorJi n kil ij k Go n i S' e rva.t o r»ium vooir Muziek Grootst Van 30 maart tot en met 1 juni: Elke dag een fiets voor niets! Hoe? Vraag het uw fietsenhandelaar n het hiervolgende tweede arti kel over de woningbouw in Nederland, dat ons uit aan nemerskringen werd toegestuurd, wordt gepleit voor vereenvoudi ging der werkmethoden in alle sectoren, alsmede voor een zeer nauwe samenwerking tussen ont werpers en bouwers. Willen wij in de strijd tegen de woningnood wer kelijk succes boeken dan moeten wij de jacht op onnodige kosten uitbreiden tot alle sectoren van de woningbouw en daarbij niet schromen eveneens het domein der ontwerpers te betreden, aldus de aannemers. Vooraf dient ge zegd, dat menig bureau de effi ciency sterk heeft opgevoerd. Elders zien wij echter daaren tegen wat men noemt de goede oude gewoonten voortleven, die vaak bijzonder tijdrovend zijn. I KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD door prof. drs. F. HAARSMA J Detaillering van tekeningen Uittrekken van bestekken Uitbreiding fabrieks matige produktie ff Cinerama, een projectiesysteem, dat past bij de mateloze proporties van het Amerikaanse westen. Thelma Ritter, Robert Preston, Debbie Reynolds en Gregory Peck in „How the West was won", de eerste speelfilm in Cinerama. waarbij de historische gebeurtenissen worden gekoppeld aan de levens van enkele pioniersfamilies. De draad, die door het verhaal loopt, is zo dun, dat de toeschouwer, overweldigd door al die gigantische beelden en stereofoni- sche geiuidseffekten, hem nu en dan wel eens kwijtraakt. De film is ook minder een „drama" dan een schouw spel, maar dan een grandioos, vaak boeiend en soms meeslepend schouw spel, waarin de gebeurtenissen op zich belangrijker zijn dan de personen, die ze beleven en de beelden belangrijker dan dat, wat er achter schuilgaat. Daar staat evenwel tegenover, dat men moeilijk een filmtechniek zou kun nen bedenken, die beter In staat is, zich bjj de mateloze proporties van het westelijke landschap der Verenigde Sta ten aan te passen. De regisseurs heb- ben daarvan een dankbaar en bijzonder knap gebruik gemaakt om een produkt te leveren, dat ondanks zijn gigantische afmetingen „film" is, weliswaar in de meest primitieve en naïeve, maar tegelijk letterlijk zijn van het woord: bewegende beelden en beelden in bewe ging, die de toeschouwer boeien en in verbazing brengen. Kortom, een kijk spel. dat de moeite van het zien loont. (Cinerama-theater, Rotterdam, 14 jr) Ftn. Op 30 september 1952 luidde de vertoning van de eerste Cinera- mafilm, met drie projektoren op het reusachtige, halfronde •cherm van een New Yorkse bioscoop gebracht, een nieuw tijdperk in de tech nische ontwikkeling van de cinemato grafie in. Cinerama baande de weg voor projektiesystemen als Cinemasco pe, Superscope, Todd AO, Vistavïsion en hoe ze verder mogen heten. Maar Cinerama, de moderne Nestor onder deze beeldgiganten, heeft jarenlang moeten leven op een strikt dieet van reisverhalen met een sterk documen taire inslag, zodat de trouwe bezoeker van deze met mondjesmaat verschij nende en in slechts enkele, daartoe speciaal verbouwde theaters vertoonde triptiek-films, op den duur de indruk kreeg naar een serie enorm grote, be wegende reklamebiljetten van een on dernemend reisbureau te kijken. Na precies tien jaar, dus in 1962, werd de eerste speelfilm in Cinerama, wederom in New York, bij het Ameri kaanse publiek geïntroduceerd: „The Wonderful World of the Brothers Grimm", geregisseerd door Henry Le vin, de eerste, die het er op waagde °P dit gigantische scherm een verhaal vanVerte"en' n&melijk de geschiedenis Jaw„v?e Duitse gebroeders Wilhelm en stpofu 9rimm. Hoewel deze film nog vertevLin .de verenigde Staten wordt kritiek L-'S door de Amerikaanse dit is gunstig ontvangen en nen, waaS1";^ e,en van denJetde" Goldwyn-Ma^erde producenten, Metro besloten wat p. Cinerama, hebben te verlenen a^ï de tweede speelfilm betreft voorrang In Cinerama, "die tweede speelfilm gekomen. En zo k™lddelsë^Te/d' fandse publiek kenni,an h,et Neder; „How the West was 's „maken ™et épisoden de op,,,."Z7 dcSmm DEN HAAG, 11 april - Mevrouw Nathalie Orlofskaja, lid van het BolshoL theater te Moskou, is belast met het ee- ven van balletlessen aan de opieidinv voor de danskunst van het Kon. Con servatorium voor Muziek in Den Haag gedurende de tijd, dat zij tevens is ver bonden aan het Nationale Ballet. BerRjn Een Oostberlijnse recht bank heeft een dertigjarige Westduitse slotenmaker tot drie jaar gevangenis straf veroordeeld omdat hij foto s ge maakt had van de begrafenis van de bij de Berlijnse muur neergeschoten vluchteling Peter Fechter. Zijn daad Werd als „nieuwsgaring voor het Wes ten" gekwalificeerd. (DPA) het Amerikaanse „Wilde Westen" door de blanke pioniers. Nu zijn we door ae hartstocht, waarmee Hollywood zijn produkten pleegt aan te kondigen 'als „het grootste en het beste ooit in het gen re vervaardigd", geneigd dergelijke beweringen met een korrel zout van Cineramaformaat te nemen. Maar toch kan zonder een zweem van over drijving worden gezegd, dat „How the West was won" de grootste en luidruchtigste Western is, die ooit werd vervaardigd. Men ziet de eerste pioniers in enor me afmetingen langs de Ohiorivier dwalen op zoek naar nieuw land. Men ziet de bewoners van St. Louis naar het westen trekken op zoek naar goud. Men ziet de latere pioniers met huif karren op weg naar het beloofde land. Men ziet de aanleg van de spoorweg, die twee Oceanen met elkaar verbond. Dit alles en nog veel meer ziet men op de grootst denkbare schaal van for maat en lengte de film heeft een vertomngsduur van ruim twee-en-een- half uur, ongerekend de pauze en met begeleiding van stereofonische ge luiden, die soms zo overweldigend zijn, dat ze het nog winnen van de reusachti ge beelden, die het van rechts naar links dwalende oog pogen te boeien De film is geregisseerd door drie regisseurs, die allen hun sporen op het gebied van de Western hebben verdiend: Henry Hathaway, John Ford en George Marshall. En bin nen de beperkingen, die de omvang rijke technische apparatuur hun aan bewegingsvrijheid oplegde, hebben ze ware wonderen verricht. Mede door een geraffineerde montage, die her haaldelijk doet vergeten, dat hier voortdurend met drie camera's moest worden gewerkt, waardoor de toch al grote, normale moeilijkheden bij het maken van opnamen voor een kleu renfilm werden verveelvoudigd, zijn in tal van spectaculaire scènes, met name de ondergang van het land- verhuizersvlot in de stroomversnel lingen, de Indianenoverval op de wild voortjagende huifkarren, de op het kamp der spoorwegarbeiders aanstor mende kudde bisons en het gevecht op de trein, effekten en beeldwisse lingen bereikt, die voor Cinerama on mogelijk leken. In de film treed letterlijk iedereen op. die sinds „The Great Train Robbe ry" ooit iets in Westerns heeft betekend, terwijl de Hjst acteurs meer lijkt op een catalogus van alle Hollywoodster- ren, onder wie Gregory Peck, John Wayne, James Stewart, Lee J. Cobb, "®"ri Fonda, Karl Maiden, Richard Widmarkt, Carroll Baker en Carolyn «ones. .Jfofh is „How the West was won" SDeeirf1* een speelfilm dan een ge- overi documentaire over de "ver" ken door twee generaties blan- van het Amerikaanse westen, (Advertentie) BORN 1820 STILL GOING STRONG Walker (Advertentie) A Alleen door een aanvaarding van tijd en kostenbesparende methoden door a1 - ontwerpbureaus kan een volledig succes verzekerd worden. Het is de taak van de overheid om een dergelij ke bezuinigingspolitiek voor de ontwer pers aantrekkelijk te maken. De ontwikkeling van de bouw in de vorige eeuw heeft er toe geleid, dat de verantwoording voor de realisatie van een project gedeeld wordt door twee hoofdfiguren, t.w. de ontwerper en de bouwer. Van beiden is het doel wel hetzelfde, maar de taken en ook de omstandigheden, waaronder gewerkt moet worden, is uiteraard heel ver schillend. Heeft de ene partjj de taak de werkuitvoering te bepalen waar bij hij het gezag van de opdrachtgever kan laten gelden de andere partij is belast met de uitvoering der plan nen en draagt de risico's. Het feit, dat de belangen van beide partijen lang niet altijd parallel lopen roept vaak spanningen op. Groter worden de span ningen, aldus de aannemers, als de ontwerper zijn verantwoording via het bestek van het werk grotendeels tracht af te wentelen op de bouwer, terwijl het bovendien meermalen voorkomt dat de bouwer zich door gebrek aan eenheid in eigen kamp laat verleiden minder reserves in zijn prijs op te ne men dan de risico's vereisen. Hoe goed de verstandhouding van ontwerpers en bouwers meestal ook is, waardoor ver schil van meningen zo niet vermeden, dan toch bijgelegd kunnen worden; voor het gemeenschappelijke doel sneller en voordeliger bouwen zRn zulke spanningen zeker niet bevorderlijk. Ook het opstellen van woningbouw plannen verloopt volgens een volkomen verkeerd systeem. Het is zeker niet bevordelljk voor een werkelijk voor delig plan, dat de man die het beste thuis is in de diverse kostengroepen van de bouw de bouwer zelf by het opstellen van de plannen zelfs niet gehoord wordt, noch over de wqze van uitvoering noch over de te gebruiken materialen. Hy mag alleen de prys (Advertentie) Pinkstercruise van 1 tot 8 juni. Rotterdam, Southampton, Vigo, Lissabon, Rotterdam, 1e klasse v.a.f 660,-; toer. klasse v.a. f 390,- Rotterdam, Southampton, Ceuta, Casablanca, Madeira,Teneriffe, Lissabon, Rotterdam. 8 tot 22 juni. fe klasse v.a. f 1320,-; toer. klasse v.a. f 760,- Rotterdam, Southampton, Ceuta, Valencia, Las Palmas, Madeira, Rotter dam. 22 juni tot 6 juli. Is klasse v.a. f 1320,-; toer. klasse v.a. f 760,- Rotterdam, Southampton, Messina, Rhodos, Istanboel, Athene (Piraeus), Ceuta, Southampton, Rotterdam. 6 tot 26 juli. Ie kiasse v.a. f I860,-; toer. klasse v.a. f 1100,— is4\ /A\ Boekingen en Inlichtingen bilde erkende Passage- en Reisbureaus en de kantoren van Ruys <t Co., hoofdagenten van de moderne mensheid wil in de Kerk het antwoord van God vin- °P zijn tegenwoordige gees telijke situatie. De wens werd uitgesproken, dat de nederige dienst baarheid van de zich verjongende theo logie de Kerk zou heipen dit antwoord te geven." Deze woorden kan men le zen in de Duitse tekst van het bulletin, door het Conciliepersbureau uitgegeven na de laatste zitting van de eerste pe riode op 7 december 1962. Dit is een korte, maar juiste weergave van de wensen die naar aanleiding van het ontwerp De Ecclesia naar voren zijn gekomen, de zuivere echo van vele stem men, die men in de week van 1-7 de cember in de Sint-Pieter kon beluis teren. Men hoort er tegelijk de kritiek in op het oorspronkelijke schema, dat door de theologische commissie aan het Concilie was voorgelegd: kritiek op een zekere wereldvreemdheid, op de afwe zigheid van een ruime liefdevolle aan dacht voor de wereld waartoe de Kerk gezonden is; kritiek op het „triomfa lisme", zoals sommige bisschoppen het uitdrukten, op het sterke accentueren van de rechten en het gezag der Kerk ten koste van haar dienstbaarheid; kritiek tenslotte op het theologische ge halte, dat ver beneden het niveau bleef dat de moderne ecclesiologie heeft be reikt. Als het tot een stemming geko men was, zou naar alle waarschijnlijk heid aan het licht gekomen zijn, dat dit schema voor de meerderheid van het Concilie als gespreksbasis niet aan vaardbaar was. Maar zover is het niet gekomen; intussen was immers de op richting van de Coördinatiecommissie af gekondigd; deze kreeg de opdracht te zorgen dat het stuk in de tussenperio de ingekort en herzien zou worden aan de hand van de uitgebracht wensen en in samenwerking met andere Concilie organen, zoals het secretariaat voor de eenheid en de commissie voor de Oos terse Kerken, die aanverwante en voor een deel dezelfde thema's hadden voor bereid. Opnieuw een zware en verantwoorde lijke taak voor de theologische com missie. Want het is de theologische com- missie, niet de coördinatiecommissie, aie de nieuwe tekst moet opstellen; de coördinatiecommissie beperkt zich tot ®'.vaststelle:n van richtlijnen, het sti- coördineren en de supervisie Xf" arbeid. Met behulp van berich- „to'o geen officieel karakter dragen maar toch voldoende betrouwbaar zijn van raken"1* ldee kri-1gen van de stand eeds gedurende de eerste zittings periode zijn in Rome een aantal zgn. schaduw-schema's over de Kerk opgesteld, het werk van een groep vooraanstaande theologen uit Europa, die in Rome verbleven als officiële deskundigen van het Concilie of als adviseurs van bepaalde bisschop pen. Na de eerste zittingsperiode zijn deze ingediend bij de coördinatiecom missie, die ze weer ter beschikking heeft gesteld van de theologische com missie. Het belangrijkste was wel het ontwerp afkomstig van de Duitstalige theologen, waaraan ook Congar en Schil- lebeeckx hadden meegewerkt. De waar de van dit stuk neemt nog toe, als men weet, dat het in de eerste maan den van dit jaar in München de goed keuring verkeeg van het gehele Duit- se episcopaat. Dan was er één, waar van de hoofdredactie had berust bij prof. Philips van de universiteit van Leuven, een ander ingediend door het Spaanse episcopaat en één afkomstig van de Chileense bisschoppen. De theo logische commissie heeft in de twee de helft van februari aanvankelijk nog geprobeerd tot een aanpassing te ko men van de oude tekst; na verloop van tijd heeft men hiervan afgezien en kardinaal Suenens heeft het schema van Philips aangewezen als basis bij de uit werking van het nieuwe voorstel. Het schijnt, dat de theologische commissie pas in mei zich opnieuw over deze zaak zal beraden. Intussen heeft prof. Phi lips de taak om de tekst uit te wer ken die dan uitgangspunt van discus sie zal zijn; hij zal daarbij rekening houden ook met het Duitse schema. eel boeiender dan deze ingewik kelde procedure is de vraag, wat de inhoud van het schema zal zijn, of het werkelijk zal beant woorden aan de wensen van het Con cilie, zoals deze in het begin van dit artikel zijn aangehaald. Uiteraard kan ik op deze vraag nu geen gedetailleerd antwoord geven. Wel Is bekend gewor den dat zowel het Duitse schema als dat van Philips uit slechts vijf hoofd stukken bestaat, die achtereenvolgens handelen over het wezen van het Kerk- mysterie, het lidmaatschap, de hiërar chische structuur van Paus, bisschoppen priesters en diakens, de leek in de Kerk en de plaats en betekenis van de evan gelische raden. Vergelijkt men dit met het in december behandelde ontwerp, dan valt allereerst op dat men naar een harmonischer geheel heeft gestreefd. Vervolgens, dat men niet zoals in het oude schema afzonderlijke hoofdstukken wijdt aan de residentiële bisschoppen, aan het leerambt van de Kerk, aan gezag en gehoorzaamheid in de Kerk, aan verhouding Kerk en Staat aan de missionerende taak van de Kerk en aan het oecumenisme. Betekent dit dat de onderwerpen alle van de Concilie agenda geschrapt zijn? Neen, het be tekent wel, dat men zich laat leiden door de rede die kardinaal Suenens op 4 december in de Concilie-aula heeft uitgesproken en die grote indruk heeft gemaakt. Hij maakte daarin de onder scheiding van de Ecclesia ad intra, de Kerk naar binnen, en de Ecclesia ad extra, de Kerk naar buiten. Het schema over de Kerk zal zich dus be perken tot datgene wat de Kerk naar binnen aanbelangt. Houding en taak van de Kerk ten aanzien van de buitenwe reld zal in de vorm van aparte sche ma's aan het Concilie worden voorge legd Zo is er voorzien in een schema over het oecumenisme, een schema over de zending van de Kerk om het evangelie te verkondigen aan heel de wereld en een schema over de taak van du. Kerk ten overstaan van de we- reldnoden, zoals honger, oorlogsdreiging en armoede. Zo ziet het er naar uit dat de Kerk, maar dan in al haar di mensies, het grote thema van het twee de Vaticanum zal worden. og een enkel woord over het sche ma over de Kerk (ad intra) Op grond van de gekozen struc tuur, de kritiek op het oude schema en de theologische „ligging" van Philips, Congar etc. kan men wel een voorzichtige voorspelling wagen over de benaderingswijze en het klimaat van het nieuwe schema. Men kan ver wachten dat het wezen van de Kerk als genade- en liefdesgemeenschap met Christus en met de medemens verder uitgediept zal worden. Dat duidelijker naar voren zal komen dat de institu tionele en juridische elementen een on misbare plaats hebben in het leven der Kerk, maar juist voorzover zij in dienst staan van deze genadegemeenschap; dit zou betekenen dat deze elementen in hun uiterlijke gestalte daarop voort durend dienen te worden afgestemd. Dat de Kerk nu, als Godsvolk onderweg, pelgrimerend op de aarde, wezenlijk bepaald wordt door het eschaton, de eindvoltooiing waar zij naar toe moet leven. Juist het bewustzijn van dit laat ste zou meer moed kunnen geven om zich los te maken uit oude structuren en het avontuur van het nieuwe aan te durven. Toch zijn dit slechts gis singen; zij maken duidelijk hoe nood zakelijk het gebed blijft om het licht van de Heilige Geest voor degenen die dit moeilijke werk moeten doen. uitrekenen volgens een In het bestek onwrikbaar vastgelegd programma. Aannemers verheugen er zich dan ook over dat steeds meer stemmen op gaan om aan deze ongelukkige toestand een einde te maken teneinde te ko men tot een intensievere samenwer king tussen beide partijen, in een z.g. „bouwteam". In een dergeiyke werk groep moeten de partijen en hun advi seurs elkaar vinden om samen onder leiding van de ontwerper diens basis plan uit te werken. Het ontwerp kan dan aangepast worden aan alle gestel de eisen, zowel wat de kosten betreft als ook de gebruikseisen van het pro ject, de bouwtechniek, de fabricageme thoden, de arbeidsmarkt en vele ande re factoren. Doordat men alle problemen van te voren in onderling verband samen bespreekt en oplost kan men volle dig aandacht schenken aan kostenbe sparingen. Ook kan men op deze wij- ze van de opdrachtgever gedaan krij gen, dat h\j zijn wensen definitief vastlegt, hiermee het ideaal van „al les uitgezocht en beslist zo ver mo gelijk benaderend. Dergelijke voorbereidingen mogen kostbaarder zijn, maar de ervaring met dit soort teamwork heeft al lang aangetoond dat de besparingen bt) de uitvoering van de bouw deze extra kos ten verre overtreffen. Van de deelnemers aan een werk- team wordt een speciale instelling ge- eist, wil men er goede resultaten mee bereiken. Voor de medewerkers welke zich verzekerd weten van een vast sa laris of honorarium is het gemakkeiy- ker zich aan te passen voor diegenen, die het risico van het project moeten dragen en steeds geleerd hebben zich door harde stryd te handhaven. De beste resultaten kunnen volgens de schrjjvers bereikt worden door het stichten van een coöperatie tussen de teamgenoten (voorlopig slechts tijdelijk voor ieder bouwproject apart aan te gaan), waardoor kennis en vindingrijk heid van alle partijen volledig worden gebundeld en alle risico's gezamenlijk gedragen worden. Een en ander kan leiden tot machtige combinaties, die de kosten In de woningbouw tot een minimum kunnen beperken. Veel onderdelen in onze volkswo- lngbouw zijn overal gelijk of nage noeg geljjk en toch zien wij dikwijls dat voor de voortdurend terugkeren de onderwerpen alle details telkens weer keurig omschreven en uitgete kend worden. Waarom al die extra kosten voor de ontwerper, de bou wer en de bouwindustrie? Zo vraagt men zich af. Alle goede constructies zou men beter kunnen verzamelen in een soort maten- en platenboek, een z.g. Nederlands-Standaard Nor men en Detailleringsboek. Het zou door deskundigen moeten worden sa mengesteld, uiteraard met de nodige variaties voor ieder bouwonderdeel. Behalve de standaard modellen voor ramen, kozynen, trappen, leuningen, lei dingen, plafondconstructies enz. kan men daarin ook eenheidsmaten vastleg gen voor verdiepingshoogten, trap- en gangbreedten, kamergrootten en wand dikten. De tekeningen van de ontwerpers kunnen dan vereenvoudigd worden en en voor alle details verwijzen naar het modellenboek, zoals dat thans gebeurt voor de deuren naar de catalogi der erkende fabrieken. Hoe ingrijpend een dergelijk systeem ook zal zijn, als maatregel ter leniging van de woning nood is het zeker alleszins verantwoord. Dat de maker van het bestek, die dus volkomen op de hoogte is met al le daarin verwerkte gegevens, de hoe veelheden der vereiste bouwmaterialen niet zelf uitrekent, maar dit laat doen door iedere inschrijver afzon derlijk, is volkomen onzinnig, en kan alleen maar büdragen tot een ster ke toename van de kosten. Ook in deze historisch gegroeide gang van zaken moet verandering komen. Ontwerpers wordt de raad gegeven zich te spiegelen aan de Engelsspre kende landen. Daar levert de bestek- maker tevens een logische opstelling van alle leveranciers en werkmethoden. Inschrijvers kunnen door een bestude ring van de werkmethoden op eenvou- De woningnood in Nederland vraagt volgens aannemerskringen een spoedige en volledige wijziging van de bouwpolitiek. In een aan tal artikelen hebben zij hun ideeën over de te nemen maatregelen uit eengezet. Voor een werkelijk vruchtbare politiek is het volgens hun mening in de eerste plaats vereist, dat de leiding in handen komt van één onafhankelijke com missaris (zie eerste artikel). Voorts wordt aangedrongen op vereenvou diging van de werkmethodes en een nauwere samenwerking tussen ontwerpers en bouwers, terwijl te vens hun meningen over het bou wen zelf aan de orde worden ge steld. dige wijze tot een aanbiedingsprjjs ko men. Voorts komt het veelvuldig voor, dat het opstellen van een uitvoerings plan uitbesteed wordt aan gespeciali seerde bureaux, de z.g. quantity-surve yors. Willen de ontwerpers niet hier toe overgaan dan moeten de erkende aan nemersbonden zich ermee gaan be moeien. Voor ieder bestek kan men een centrale begrotingsopsteller aanwij zen; alle door hem verstrekte gege vens dienen ter beschikking te komen van de leden-inschryvers. De fabrieksmatige produktie maakt In ons land goede vorderingen. Al leen loopt men het gevaar, dat er een te grote verscheidenheid van pro dukten op de markt wordt gebracht, en daarmede een versnippering van krachten in de hand wordt gewerkt. Onze volkswoningbouw eist nu een maal concentratie op standaardonder delen, welke dan ook werkelijk in grote hoeveelheden geproduceerd moeten worden. Ook hiervoor moet het Standaard Normen en Detaille ringsboek een basis geven. Hebben we eenmaal een behoorlijke standaardproduktie bereikt, zodat on derdelen als ramen, kozijnen, trappen, dorpels, vensterbanken, sanitaire leidin gen enz. volgens officiële prijscouran ten uit voorraad geleverd kunnen wor den, dan zijn we op de goede weg naar grote besparingen. Ook kleine in dustrieën met lage Bedrijfskosten krij gen zo een kans om deel te nemen aan de masaproduktie, al of niet in coöpe ratief verband. De mogelijkheid be staat, dat de industrieën van stand- daardonderdelen een gezamenlijke prijs courant gaan uitgeven en zelfs de uit gave van het normenboek zullen finan cieren. De schrijvers ontveinzen zich niet dat zij ideeën lanceren, welke er toe kun nen bijdragen onze woningen eenvor mig en eentonig te maken. Maar zij wijzen op de vele voorbeelden in de industriële woningbouw, waar Neder landse architecten ook met grote pro jecten van gelijkvormige woningen zeer levendige resultaten weten te be reiken, o.a. door groeperingen, onder deelkeuze, kleuren en groenaankleding. Deze kunst zal zich steeds verder ont wikkelen. In het interieur kan de nodige sfeer gebracht worden door behoorlijke af wisseling in betimmering, tegelwerk, schilderwerk, schoorsteenmantels enz. Men zou zich wat dit betreft gerust ook eens door de huisvrouwen kunnen laten adviseren. Om deze nieuwe ideeën door te voe ren moeten zq centraal gestimuleerd en gesanctioneerd worden. Als centrale figuur wordt evenals in het eerste artikel de woningbouwcommissaris naar voren gebracht. Preferenties en premies kunnen byzonder stimulerend werken. De functie van de ontwerpers in het bouwproces is op vele plaatsen ln discussie; de medewerking van die zqde kan volgens aannemerskringen wel eens frappant groot worden. llllll'IIIIIIUIIIIIIIIIIIIIMMITIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllllllllllllimillllillllllllllllMIIIMIIKUIMIIIIIIIUIIIUIIIIIIilllnilllllllllllltMIIIIIII L

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 9