Pauselijke vluchtgang Engelenburcht nu naar voor ambtelijk verkeer I aus Klassieke muziek op de plaat Entführung dem Serail5 D' Aöenda voor Haarlem eo om HESS en GÖRING geanalyseerd —De passettogerestaureerd BLOEMEN DUUR OP TWEEDE PAASDAG Paasspel in St. Janskerk Centrum komt met Nathan, de Wij ze9 Gasten bedwelmd door butag C Oorlog en verzet Triomf voor ODA doet KDO pijn Antilopen legt loodje tegen HOC Magistrale titelrol van Guus Hermus In het Langeveld Pocket over Neder landse illegale werkers Basketball-competitie DINSDAG 16 APRIL 1963 PAGINA 6 Films Toneel Cabaret Tentoonstellingen Waterstanden ,r muiden Passion Nelson-Messe Collecte Rheumafonds (Van onze Romeinse correspondent) De technische dienst van Vati- kaanstad is onlangs klaar geko men met de restauratie van een stuk van de „Passetto", de verbindings- en vluchtgang, die loopt van het pauspaleis naar de Engelen burcht aan de Tiber. Deze merkwaar dig», historische rest uit de vroege midheleeu-Sron is aan de tijd en de mo ker ontsnapt, een zeer hoge gekanteel- de muur van bijna een halve km. lengte, waardoorheen de smalle pas sage loopt. Van de wanden, uit puin, afval en stof hebben de herstellers de geschiedenis van de gang kunnen af lezen, een geschiedenis, die op haar beurt een bewogen stuk historie is van het typisch pauselijke Rome. Nadat midden in de vierde eeuw de grote gedachteniskerk boven het graf van Petrus tegen de helling van de Vatikaanse heuvel was voltooid, begon rich daar in de buurt langzamerhand een nederzetting te vormen met een uitgesproken christelijk karakter: er kwamen kloosters, kerkjes en kapel len, een eenvoudige pausresidentie, woonhuizen. Toen kort na 600 de bede vaarten ook uit verre landen naar de graven van de apostelvorsten, de ca tacomben en de heiligdommen begon nen, ontstonden in het Vaticaans kwar tier de hospitia voor de pelgrims. Bur gen werden die genoemd met een ger- maans woord, de Friezenburg, de Lon- gobarden-, de Saksen-, de Franken burg en zo meer. Het volk maakte er ..Borgo" van en het woord bestaat nog. Dat bescheiden nieuwe Roma trans Tiberim won aan belangrijkheid, toen sinds 800 de pausen de westerse kei zers kroonden in de St. Pieter. HAARLEM, 16 april In de parochie kerk van de H. Joannes de Doper aan de Amsterdamstraat hebben leden van de K.A.J. op Paasavond het paasspel: „Ben ik het. Heer?" van Theo Vesseur opgevoerd. Opgezet als een klein expe riment, ontstaan van uit deze groep Jongeren, groeide het uit tot een adem benemende meditatie over het Paasge- beuren, zoals kapelaan H. Kempes het in een inleiding nooemde. De titel ,,Ben ik het, Heer?" is be wust ontleend aan de woorden van Ju das. Deze figuur leeft in elke mens voort, het ging niet om een veroordelen door de toeschouwers, maar om een herkenning en de konsekwenties van de ze herkenning. Het is modern van op zet en bevat zowel uit het Oude als uit het Nieuwe Testament thema's over het geven of ontnemen van het leven. Cen traal hierin staat de Christus figuur, met als tegenhanger Judas. In de groot ste stilte keken ongeveer 400 parochia nen naar dit spel van mime en woord, opgevoerd door acht jongens en twee meisjes. Op het altaar stond een groot kruis opgesteld, waaromheen zieh het hele gegeven afspeelde. De spelers moes ten zonder aangepaste kleding en met alleen hun stem als uitdrukkingsmiddel het gegeven overdragen, hetgeen hen zeer goed afging. Ofschoon juist de belangrijkste factor het samenspel tussen spelers en band recorder met woord en muziek was, maakte een bijna pijnlijk feilloze syn chronisatie dit spel rot een prachtige af sluiting van het Paasgebeuren. HAARLEM, 16 april Vrijdagavond komt de toneelgroep ..Centrum" naar Haarlem met de befaamde voorstel ling van „Nathan, de Wijze". Guus Hermus speelt in deze voorstelling een grandioze titelrol. Centrum speelt een Nederlandse bewerking (van drama turg Hans Roduin) van de beroemde adaptatie van Ferdinand Bruckner. Het oorspronkelijke stuk is van de hand van Gotthold Ephraim Lessing. De voorstelling wordt geregisseerd door de in Engeland werkende, Poolse regisseur Vladek Sheybal. Het is een buitengewoon boeiende voorstelling ge worden, die door de jonge regisseur is opgezet om het thema van de ver draagzaamheid voor modern publiek duidelijk zichtbaar te maken. Guus Hermus speelt Nathan niet op de tra ditionele wijze, als een oude man, maar als een jood in de kracht van zijn leven die door een zee van ver driet is gegaan. Hij doet dat op bijzon der aangrijpende wijze. Ann Hasekamp speelt zijn pleegdochter Rachel en Hen ri Orri de christelijke verzorgster. Sul tan Saladin wordt gespeeld door Luc Lutz en de christelijke patriarch door Peter Aryans. André van den Heuvel geeft een nerveas-gespannen vertolking van de tempelier. Een prachtig-ko- mische lekebroeder wordt door Gerard Hartkamp getypeerd. De voorstelling wordt gespeeld m een decor van Roger Chailloux. mstreeks 850 liet paus Leo IV verdedigingswerken aanleg gen rond dit stadsgedeelte, dat buiten de Romeinse wallen lag. Het was bittere noodzaak. De veiligheid in Europa werd na het verdwijnen van het Karolingische Rijk bedreigd door Magyaren, Noor mannen en Saracenen. Nog in 846 hadden islamitische piraten uit Tu nis de St. Pieter en de St. Paul grondig geplunderd. De leonijnse mu ren nu gingen van de Engelenburcht in westelijke richting, dan over de Vatikaanse heuvel heen en weer te rug naar de rivier om uit te komen bij het tegenwoordige aartshospitaal van de H. Geest. De nieuw omwalde wijk heette sindsdien de Citta Leonina, Leostad. In de zestiende eeuw werd hij uitge breid. De verdedigingswerken van de Vatikaanse heuvel staan nog over eind, zoals de bezoekers van de Va tikaanse musea zich herinneren. Het vorig jaar heeft de regerende Paus een der Saracenentorens op de heu velkam laten herstellen en er een appartement doen inrichten. De mu ren tussen Vatikaanstad en de Tiber zyn bij de stadsuitleg in de negen tiende eeuw verdwenen, alleen de mooie H. Geestpoort achter het hos pitaal bestaat nog. Op de platte grond kan men de kontoeren van Leostad duidelijk onderscheiden en opvallend is het evenwijdig verloop der smalle straten, die tot heden „borghi" heten. Toch is er in dit interessant stuk middeleeuws Rome op onzalige wijze gesloopt. De door braak van de Tiber naar het St. Pie tersplein, de huidige Via della Con- ciliazione, waarmee in 1937 begon nen werd, wordt te laat betreurd als vandalenwerk. De fascisten hadden als hoogste en absolute ideaal van stadsaanleg de paradeboulevards uit het Parijs van Haussmann. Twee borghi met alles wat daartussen lag aan pleintjes, fonteinen, paleizen, kloosters, kerkjes, huizen, tratto ria's en wijnlokalen werden opgeruimd om plaats te maken voor wat men spottend „de Vaticaanse autostra da" noemt. in twee grote nieuwe gebouwencom plexen, die het Pietersplein afsluiten en de kop van de Via della Concilia- zione vormen. Een onder de Via della Concjliazione lopende gang verbindt het links van de weg liggende gebouw met het rechtse. Men heeft erover ge dacht om een verdere ondergrondse verbinding te maken met het Vati- kaan, maar toen is iemand op het idee gekomen daar een stuk van de Passetto voor in te schakelen. Vati kaanse „Openbare Werken" ging toen over tot het herstel van het benodigde stuk der Passetto. Er kwam meer bij kijken, dan eerst scheen. De Poort der Zwitsers (die achter de rechtse colonade ligt) moest met de twee flankerende torens uit de tjjd van Alexander VI (ca. 1500) wor den gerestaureerd en het kleine ge- kan teelde torentje op de plaats, waar de Passetto uitmondt in het paus paleis. Daarna kwam het herstel van de muur en de gang aan de beurt. Latere bijvoegsels werden verwijderd, als het dak van Urbanus VIII. In de muur toren, die bezijden de Congregatiege bouwen aan de Vicoli dei Corridori staat, kwam een lift, die voert naar de ondertunneling van de Vicolo en de souterrainingang der ministeries. De dienstverbinding is thans sinds enige tijd in gebruik. Tegelijk werd zo een deel van de historische Passetto op deskundige en fraaie wijze gerestau reerd. Het is maar een deel, een vijf de ongeveer van de gehele corridor, maar het belangrijkste. Men heeft in scripties van Leo IV teruggevonden waaruit bleek, dat de „Militiae". een soort organisatie van vrijwillige ar beidsdienst in de pauselijke provin cies, gewerkt had aan de bouw der fortificaties. Van onder de kalk kwa men in de Borgia-torens vijftiende eeuwse fresco's te voorschijn. n de eigenlijke Passetto kon men nog de gaten zien van de kogels uit de vuurroeren der Duitse archebusiers van 1527. En het is maar gelukkig, dat de mensheid zich nooit iets aange trokken schijnt te hebben van de ver boden op muren te krassen en te schrij ven, Later is de historicus er gelukkig mee en noemt de eens verboden krab bels deftig „graffiti". Ook de Passetto heeft de zijne, waaronder karakteris tieken van de Italiaanse soldaten, die in 1870 na de val van Rome de Passetto bezetten. NOORDWIJK16 april In een bun galowkamp in het Langeveld te Noord- wijk heeft zich zaterdagmorgen een ge val van gasbedwelming voorgedaan, waarby een tiental Duitsè gasten uit drie verschillende bungalows waren be trokken. Toen zij in de vroege morgen wakker werden, voelden zij zich onwel, vertoonden braakneigingen, hadden zwaren hoofdpijn en anderen zegen zelfs ineen. Buiten, in de frisse lucht gebracht, kwamen de slachtoffers poe- dig weer bij. Een ter plaatse verschenen arts uit Noordwijkerhout, achtte geen levensge vaar of andere nadelige gevolgen aan wezig. Een zuurstofkoffer, die door een mofoilofonisch naar het kamp gediri geerde politiepatrouille uit Noordwijk werd aangevoerd, behoefde niet ge bruikt te worden De betrokken gas ten bleken in de bungalow een buta- faskachel te hebben ontstoken. Daar zij e ramen gesloten hielden, is waar schijnlijk een tekort aan zuurstof ont staan, waardoor de kachels doofden, doch het butagas bleef uitstromen. De vluchtgang leidt van het Vaticaan naar de Engelenburcht. w De oude vluchtgang van de pausen, die inmiddels gerestaureerd werd. e muur, waardoorheen de „Pas setto" loopt, bleef gespaard. Oorspronkelijk vormde deze de noordelijke verdediging van Leo stad. Na de uitleg onder Pius IV in 1560 kwam de muur midden in de Cit ta te liggen. Deze paus heeft er toen poorten in laten maken om het nieuwe deel met het oude te verbinden. Bo ven elke poort liet hij, naar gewoonte, zijn wapen aanbrengen en zij zitten nog ter plaatse. Lang voordat onze muur in de twee de lijn kwam te liggen had men er al over gedacht orp er een verbindings gang doorheen te maken naar de burcht. Toen de pausen einde 14e eeuw terug keerden uit Avignon, troffen zii Rome meer vervallen aan en onveiliger dan ooit. Onder (de tegen-paus) Joannes XXIII Cossa kwam in 1411 de vlucht gang klaar. In later eeuwen werd de muur herhaaldelijk hersteld en ook aan merkelijk verhoogd. De gang kwam toen overdekt en wel op de „benedenverdie ping" te liggen, er boven liep een twee de open weergang, die van kantelen was voorzien. Urbanus VIII liet in 1630 nog eens een dak aanbrengen boven de ze weergang in zijn gehele lengte. De Romeinen noemden de muur toen ,.il Passetto", il Corridoro of in het meer voud i Corridori. Hjj heeft behalve voor het dagelijks gebruik in verschillende noodgevallen dienst moeten doen. Het bekendste feit is de vlucht van Clemens VII door de Passetto naar de burcht, toen Rome veroverd werd door de huurlegers van Karei V, de Duitse lansknechten aan het brandschatten sloegen en de gruwel ener apocalyptische verwoesting over de stad kwam, de Sacco di Roma in mei 1527. Toen de pausen de vrijwillige ge vangenen van het Vatikaan wer den, raakte de Passetto geheel in onbruik en de muur diende al leen nog als ruggesteun voor de wo ningen aan de Borgo Pio. In de twee corridors huisden vogels en vleermui zen. In 1955 werden zes pauselijke mi nisteries, zes Congregaties, gehuisvest Op twee platen in cassette en een fraai tekstboek erbij heeft Phi lips een nieuwe complete opna me gepubliceerd van Mozarts „Die Entführung aus dem Serail". De uitvoering is grotendeels, niet geheel, in handen van artisten uit Oost-Duits- land en wel uit Dresden of Leipzig, beide eens behorend tot de vermaar de opera-instituten van Duitsland (in zonderheid Dresden), tegenwoordig van de buitenwereld afgesneden. De dirigent is Otmar Suitner, chef di rigent van de Dresdener Staatsopera, waarvan ook de Staatskapelle en het koor zijn. Onder de zangers zijn er, die in Dresden of Leipzig geregelde ver bintenissen hebben maar zich ook aan deze zijde van het IJzeren Gordijn een naam gemaakt hebben. Jutta Vulpius is Konstanze, Rosemarie Rönisch Blonde, Rolf Apr eek Belmonte. Jürgen Förster Pedrillo, Arnold van Mill Osmin en Pe ter Schütte doet de spreekrol van Bas- sa Selim. Het is door de "bank genomen een foede bezetting, maar zij is niet over e gehele lijn gelijkwaardig. Stellig de besten zijn het paar Blonde ert Pe drillo, twee zeer uitstekende zangers, die ook in de zang een dramatiserende voordracht kunnen geven, wat natuur lijk deze twee speelrollen al bijzonder ten goede komt. Het lyrische paar Kon stanze en Belmonte moet uiteraard evenzeer een dramatische inslag heb ben, zij het in een andere verhouding. Het echte belcanto is overwegend in hun rollen, derhalve worden hier de hoogste eisen gesteld aan de zangkunst. Die is bij Jutta Vulpius geenszins zo briljant en boven de materie verheven als men zou wensen, en hetzelfde geldt eigenlijk voor Jürgen Förster, die bo vendien bij zijn vrouwelijke partner in bewogenheid achterstaat en nu en dan de intonatie maar moeilijk baas kan. Om zijn luisterrijke stem en bewonde renswaardige muzikale zangkunst is Arnold van Mill zoals altijd een ster. Het nadeel is alleen dat hij een zo ty pische en dus beperkte basse noble is en te weinig heeft van een bas buffo. Hij -zingt magnifiek, maar is het nu Os min die men uit deze zang hoort of al leen maar de noten van de haremwach ter? Als een belangrijk winstpunt staat hier weer tegenover het door Otmar Suitner voortreffelijk geleide koor en orkest, waardoor men de instrumen tale partij met een bijzonder markant en open gewerkt klankbeeld te horen krijgt. De Dresdener Staatskapelle is nog altijd het grote ensemble, dat het van oudsher geweest is. De zeer goede klankweergave, waarvoor de Philips-technici gezorgd hebben, draagt er natuurlijk het hare toe bij, dat men dit zo verheugend kan vaststel len. (stereo A 835118 Y>. en Franse school. 16e t/m 19e eeuw sielen. natuurkundige instrumenten (-TWFMA PALACH- 17c to.ct ci,j„°Per>d °P werkdagen, behalve maandag, van CïNEMAt PALACE (7e week). West Side Eerst| ,ondag van de maand Fos- Ge- Story, 14 jaar. Dag. 2 en 8 uur. FRANS HALS: De markies met de ijzeren vuist, 14 jaar. 2, 7 en 9.15 uur. Dinsdag 8 uur. LIDO: De lustige Witwe, 14 Jaar. 2, 7 en 9.15 uur. LUXOR: Liever lusten dan lasten, a. 1. 2, 7 en 9.15 uur. Zondag en maandag: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur REMBRANDT: Mister Hobbs gaat met va kantie, a.l., t/m do. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Zo. t/m do. 2, 4.15. 7 en 9.15 uur. ROXY: t/m do.: De zwarte schorpioen, 14 jaar. 2.30, 7 en 9.15 uur. Zondag en maandag: 2, 4.15. 7 en 9.15 uur STUDIO: Mon oncle a.l. 7 en 9.15 uur. George en Jimmy op het pirateneiland en Donald Duck, a. 1 Dagelijks 10.30 uur MINERVA: wo. 2.30 uur, Boemelstudentei. a.l.; t/m do. 8 uur: Der Rosenkavalier Dinsdag 16 april. Stadsschouwburg, 8 uur: V.K.K., „Her examen". „Adam en Eva". Raamvest 5. Iedere avond van 8 tot 2 uur. Cabaret van 9 tot 11 uur Frans Halsmuseum Werken uit de Haar lemse School van de 16e t/m 19e eeuw Bijzondere collectie werken van Frans Hals Dag. van 105 u. Zo. 15 uur. 10 april t/m 19 mei: avondopenstelling met kaars verlichting. bloemen, floodlight en oude muziek, 8.3010.30 uur. Teylers Museum; Schilderijen 19e en 20e eeuw. Tekeningen Nederlandse, Italiaanse li—3 uur Eerste zondag van 13 uur. Bisschoppelijk Museum: Jansstraat 76 Oude religieuze kunst, schilderijen middel eeuwse beeldhouwwerken Van 1012.30 en van 1.30—5 uur (behalve maandag) Zon- en feestdagen van 25 uur In 't Goede Uur, Nieuwe Kerksplein Maand april: Tekeningen en grafiek van Ruth Fischer. Museum ,,'t Huis van Looy". t/m 3 Juni .Van vormende hand tot lopende band" Geopend dag. van 1017 uur. Zo. van 13 17 uur. Tot en met 3 juni. Vishal: Expositie Modern Kunstbezit van de gemeente Haarlem Geopend dagelijks van 10 tot 5 uur Zondags van 1 tot 5 uur Tot en met 14 april Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig ianü 1 rood. Expositie van schilderijen -»? lino's van Henk van der Horst Geopend lagelijks van 95 uur Keukenhof. Lisse, tot 15 mei openlucht tentoonstelling van voorjaars- en zomer bloemen Geopend van 8 uur v.m tot een half uur na zonsondergang. Kasteel Keuken hof, schilderijen, plafondschilderingen en kunstvoorwerpen. Huize „Bloemenheuvel", Bloemendaalse weg 158 Tentoonstelling van grafiek var Flip var) de Burgt Geopend dagelijks 10-5 uur Zo 2-5 uur. Dinsdag 16 apfil. Hoog water: 8.05 en 20.40 u. Laag water: 3.31 en 15.54 u. Woensdag 17 april. Hoog water: 9.04 en 21.45 u. Laag water: 4.12 en 16.51 u. De Muzikale Meesterwerken N.V. heb ben op twee platen een opname van Bachs Johannes Passion het licht doen zien onder leiding van de jonge Bel gische dirigent André Vandernoot met het „Bach Chor" en het „Orchester der Philharmonischen Gesellscha'ft Amster dam" en de solisten Agnes Giebel, Wil- helmina Matthès, Richard Lewis en Heinz Rehfuss, vier zangers die men tot de besten in dit vak kan rekenen. Intussen zal men toch wel vrij alge meen geneigd zijn de erepalm te ge ven aan Richard Lewis voor zijn stra lende zang, waarmee hij een voorbeeld geeft hoe men Bach in grote welvende lijnen kan zingen en toch een zeer be wogen voordracht geven. Hij doet zo wel de recitatieven als de aria's, wat trouwens ook voor Rehfuss geldt. Deze zangers passen ook goed b de zeer opmerkelijke lezing, die Vani dernoot van het werk geeft. Hij Is een opera-dirigent, die nog heel wat meer kan. Zijn dramatisch gevoel brengt hem tot een sterk beeldende voordracht van het werk, wat hem geen ogenblik belet om de lijnen strak te trekken. In de Johannes Passion met zijn tal rijke volkskoren treft dit al bijzonder goed. Hij geeft die turbae met grote onderlinge verscheidenheid, steeds scherp de stemming van het moment karakteriserend. En aangezien de so listen in diezelfde geest zingen, ont staat hier een bewogen verteld ver haal, dat in levendige beelden voor de geest rijst. Het is hoogst talentvol en kundig gedaan. Gegadigden zullen al leen verstandig doen door de plaatper singen nauwkeurig te controleren. Het exemplaar dat ik ontving, is terzake van de zuiverheid verre van smette loos. Het stuk staat onverkort, op enke le geschrapte koraal-strofen na, op twee platen. (M-2242, Muzikale Meesterwer- ken N.V. Paulus Potterstraat 12, Am sterdam Z). Argo, een merk, dat zich meer on derscheidt door litteraire dan door mu ziekopnamen, heeft de Nelson-Mess van Haydn vastgelegd in een uitvoering door het Koor van King's College Cam bridge, het London Symphony Orches tra een en ander onder leiding van Da vid Willcocks en met de solisten Syl via Stahlman, Helen Watts, Wilfred Brown en Tom Krause. Ik kon er niet gelukkig mee zijn. Er is te veel pro vincialisme aan deze uitvoering, recht toe recht aan, weinig genuanceerd, het koor hard en verre van zuiver. Mis schien in een studentensamenleving een zeer waardeerbare uitvoering, maar daarbuiten en voor het automatisch overgevoelige oor van de microfoon is dat iets geheel anders (mono RG 325). De muziekuitgeverij Barenreiter heeft in haar grammofoonserie Musica- phon een opname gewijd aan werk van Willy Burkhardt, en wel de cantate „Die Sintflut" en Psalm 148, oeide kort voor zijn dood in 1955 ontstaan. De uitvoering s door de Engadiner Kantorei onder leiding van Martin Fla mig, een organisatie en zangschool te St. Moritz ter beoefening van de evan gelische kerkmuziek in de gereformeer de kerken van Duits-Zwitserland. De beide hier opgenomen werken geven goede specimina van deze protestantse leerkmuziekcomponist: zeer eenvoudig en sober, strak en op de verkondigende manier aan de tekst gebonden, schuch ter bijna om individueel gevoel in de muziek te laten weerklinken, maar toch in die bedeesde gevoeligheid heei zuiver. Het koor doet het uitstekend. (Laudinella Serie EKL 1). L. H. NOORDWIJK, 16 april De collecte voor het Nationaal Rheumafonds te Noordwijk heeft het prachtige bedrag van 1225,18 opgebracht. Bij George Allen en Unwin te Lon den is een fraai verzorgd boek verschenen over Rudolf Hess, The uninvited Envoy, geschreven door James Leasor, die zün pakkend boek JÉ een wijs motto meegat: „Learn, my SËMÈMlI son, with how little wisdom the world MEr is governed" Het boek is verlucht met r «PïHF JË&ÈmÉ een aantal foto's, waarop Hitler, Gö- jHBH ring en enkele andere nazi-bonzen niet ontbreken, maar die ten dele ook be- jpaw.9 steed zijn aan de vrouw en de zoon Jy migtëiJËËiiS van de man, die in Neurenberg niet S|w9| .S,W WIËtmifmmmm meer wist, wat hij in Engeland had Hhb gedaan, en op de tiende mei van het fSÊB jaar 1941 in de veronderstelling verkeer- SaSSf** Mjf WÊBr de, dat hij door een sensationele vlucht Hpi 'ffÊÈ v:>' BÊ naar Engeland een einde aan de oorlog BEggr^1 JSBHPm zou kunnen maken. HjPTj -S Toen hij op die zaterdag daalde in W 'ff flyjSsMHm de buurt van het landhuis, dat bewoond werd door de hertog van Hamilton, met wie hjj zei op voet van vriendschap te verkeren, hoewel hij hem slechts één- maal op een winterspnrtfeest had ont- |L,. moet, meende hij dat zijn gastheer hem in contact zou brengen met ChurchiiJ en die zou dan wei vernemen wat hij erm&nn Goring m zijn grote dagen, hfi.d°®li^d'.,^ilcIe„_h« iafA.eJLd_e Hitier nog hele wereld van een wisse ondergang redden. De hele wereld was verbaasd, Rudolf Hess voor zijn geruchtmakende vlucht naar Engeland. (Van onze AVB-medewerker) DE KWAKEL, 15 aprjl De katho lieke derby tussen KDO en ODA is een volledig succes voor de club uit Duivendrecht geworden. De wedstrijd was nog geen minuut oud, of KDO had al een achterstand. Bij een verwarde situatie voor het doel van KDO pikte B. Enthoven de bal op en liep onge hinderd met de bal het doei in. Deze ruggesteun bracht ODA fel in het of fensief, dat na een half uur resulteerde in het tweede doelpunt. Uit een pass van R. Enthoven gaf linksbuiten H. Griffioen de doelman van KDO voor de tweede maal het nakijken. In de tweede helft begon KDO er nog eens flink aan te trekken, maar de achter hoede van ODA stond pal voor de al of niet gerichte schoren van de KDO- voorhoede. Zelfs kwam ODA na een kwartier aan het derde doelpunt. Na een hard schot van B. Enthoven ver dween de bal via de handen van de doelman in het doel. KDO gaf de moed niet op en het wist nog een strafschop te forceren. Ook deze kans werd door de middenvoor jammerlijk gemist. Door deze nederlaag is KDO al naar de negende plaats afgezakl, hetgeen voor de resterende wedstrijden toch wel een waarschuwing moet inhouden BEVERWIJK, 16 april Het koude weer was mede de oorzaak, dat de aan voer aan de Paasbloemen-veiling niet zo groot was als men dat anders ver wacht zou hebben. Maar toch waren er nog een goede 50 ka,rren met bloemen. Daar de handel voor Pasen heel goe de zaken gemaakt had, was er van graagte te spreken en alles kon vlot en vaak voor betere prijzen verkocht wor den dan vrijdag. Bij de tulpen ging de Apeldoorn tot 1,80 per bos en een bos kas-narcis- sen kwam ook heel dicht bij de gulden. Anjers lagen iets makkelijker in de markt, terwijl irissen het tot 1,75 per bos brachten. Troschrysanten noteerden nog 2.55 per bos. De groot-bloemigen kwamen tot 68 cent per stuk. De be langstelling van het publiek was dit maal niet zo groot. In de eerste plaats is de veiling nog al ver uit het Cen trum gelegen en in de tweede en wei voornaamste plaats lokte het weer ook niet aan om een wandeling haar de pol der te maken. Er waren enige buiten landers, die films en foto's maakten, tervvyl ook heel wat belangstellende kwekers waren gekomen om eens te zien hoe de handel verliep. HAARLEM, 16 april In de plaat selijke damesontmoeting Antilopen- H. O.C. heeft het er lange tijd naar uit gezien dat Antilopen voor een verras sing zou gaan zorgen. Gedurende de hele eerste helft hadden de volgelingen van Kwakkestijn de leiding, hetgeen na, 40, 82 en 12—5 resulteerde in de 2017 ruststand. De komst van Loes van Wijk bracht de rust in de HOC- ploeg, die na 2019, bij 27—27 gelijk- kwam en bij 3130 voor het eerst de leiding nam. Antilopen was gesla gen en door de 4737 zege, heeft HOC nu wel definitief beslag gelegd op de eervolle derde plaats in de dames eredivisie. verbaasder dan de hele we reld en Hess zelf het meest van al, hoewel (?m andere redenen Hij begreep maar niet, dat een zo groot man als hij, de tweede man in het nazirijk, als krijgsgevangene werd behandeld en zijn vrijheid beperkt zag door een wacht vóór de deur van zijn suite, waar hij overigens niet zonder voorkomendheid werd behandeld. Met verschillende af gezanten van de Engelse regering heeft hij vele malen en telkens uren lang gebabbeld over de oorlog en de allang vaststaande overwinning van Duitsland, zonder de officiële mening, dat hij gek was, ook maar 'n ogenblik aan het wankelen te kunnen brengen. Leasor tekent Hess dan ook als een zonderling: achterdochtig, bijgelovig, onbeheerst, gevoelig voor hypnotische werkingen, lijdend aan een geweldige zelfoverschatting en tenslotte op het proces van Neurenberg zover van de werkelijkheid weggezweefd, dat hij de films over de gruwelen der concentra* tiekampen geen blik waardig keurde. Leasor's boek gunt de lezer een blik in de jeugd van Rudolf Hess, de lang durige voorbereidingen tot de vlucht naar Engeland, de teleurstelling van da held en het einde in de gevangenis. Maar óók in een paar reacties van Hitler, die de adjudant van Hess na de vlucht zwaar gestraft heeft, hoe wel de man onschuldig was. Dit belet te hem niet, op een kwade dag in handen van de Russen te vallen, dia hem interessant vonden-en hem dan ook tien dagen lang hebben geman- teld, door hem elke dag een vinger te breken. De man heette Karlheinz Pintch. The uninvited Envoy is niet van hu- i mor verstoken. Men leze bijvoorbeeld de ontmoeting tussen Hess en de boer David Maclean die hem arresteerde in het veld. En overigens ook de gesprek ken tussen de dodelijk ernstige bezoe ker en de flegmatieke gastheren, dia hem hebben ondervraagd. De uitgeverij Heinemann in Londen heeft een boek van meer dan vierhon derd bladzijden uitgegeven over het leven van Hermann Goring. De auteurs zijn Roger Manvell (ook een bekend filmtheoreticus) en Heinrich FraenkeL Ook hier veel toto's met de dikke Hermann, al of niet gebuk» onder me dailles en eretekenen, zwaaiend met zijn maarschalkstaf, jagend op groot wild, spelend met zijn dochtertje, loerend in de Rijksdag, pralend op het proces van de Rijksdagbrand, geurend met Karin- hall, zwijmelend bp de aanblik van ge stolen kunstschatten, en tenslotte ver bijsterd bij zijn arrestatie en vermagerd op het grote proces. De schrijvers ma ken duidelijk, welke enorme schuld Go ring heeft gehad in de moordpartijen, de Jodenvervolgingen, de oorlogsmisda den en de hele helse heerschappij van ziin heer en meester De auteurs ver tellen zeer genuanceerd ove' hun tries te held. Hij is waarlijk niet in zwart wit getekend. Ze erkennen zijn grote gaven r.aast zijn ijüelheid en zijn zieke- 't.ike pronkzucht, zijn pogingen om leed te verzachten naast zijn verbijsterende maatregelen tot uitroeiing van onschul dige mensen, zijn onderdanigheid aan de oppergermaan naast zijn haat je gens Himmler en anderen, die hem in ae weg konden staan, zijn liefde voor Karin naast zijn grotere liefde voor morfine enz. enz. Men volgt de ont wikkeling van de luchtheld uü de eer ste wereldoorlog naai het monster in de tweede. Van nature niet wreed, be ging hij de grofste misdaden om aan de macht te kunnen komen. Hij was geneigd tot matiging van allerlei maat regelen, door Hitlei of Himmler getrof fen, maar zag er niet tegen op, zelf even grote misdaden te begaan. Zijn leugens over Polen, dat immers niets te vrezen had van de nazi's, waren ongehoord. Ziin houding tegenover ge neraal von Fritsch was die van een ver rader. Hij wist dat von Fritsch onschul dig was, speelde de vriend en hielp hem de afgrond in Vele gegevens hebben de schrijvers ontleend aan Hitiers tolk, Schmidt, en aan Gisevius, die Göring goed gekend heeft. Beiden hebben een dagboek bij gehouden. waarin nauwkeurig aante keningen zijn gemaakt. Zelfs Goeb- bels notities nebben nieuw- aange bracht, o.a. de jaloerse bewondering van het kleine mannetje vooi de dik ke orsalhans. Men leze het boek van Manvell en Fraenkel. Hei loont de moeite... Een derde uitgave is het pocketboek je De illegale werker van Anne de Vries, Het Spectrum, Utrecht. De Vries is ook óe schrijvm van Johannes Post, die voornamelijk uit religieuze overwe gingen zfjn verzet heeft gepleegd en ge vallen is voor de goede zaak. In zpn jongste boek vertel Anne de Vries over het werk en de mentaliteit van de ille gale werkers. Hij verklaart hun doen en laten en de vrome aandacht., waar mede zij hun gevaarlijk werk hebben gedaan Hoe dapper ze hebben gevoch ten tegen een meedogenloze bezetter, die voor geen misdaden terugschrok, kan men vernemen uit verschillende beschrijvingen van illega'? activiteiten. Ook dit boekje moet men lezen, als men r.iet wil vergeten. BEVERWIJK, 16 april Tijdens een vechtpartij zaterdagnacht in de Kloos terstraat met enkele Duitsers brak de Beverweker J. C. een vinger. Met een jolitiedienstauto is hn voor behande- ing naar het Rode Kruis ziekenhuis overgebracht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 6