Senatoren niet enthousiast over Duitse schaderegeling bikkelharde onderhandelings- mentaliteit aan beide zijden' Eerste Kamer akkoord met komst Duitsers in Budel SUCCESVOLLE RESTAURATIE Drakesteiity verblijf voor kroonprinses f nt I Mi I i, m V films en camera's ILFOCHROME Buitenbeentje in de muziek 4' §en verbod op kernproeven T P.v.d.A.-woordvoerderTijdstip van behandeling psychologisch fout i' 5 I. \M 1 Vogels en Franse schilderkunst Ingehouden pracht en tegelijk lichte toets beheersen het interieur in levensechte kleuren... Bejaarde dood aan voet van trap Welvaart Componist Ton de Leeuw Cwj01"" hï vL v IJ iÊ0'f I" VRIJDAG 3 MEI 1963 Er b"" l'n *u" Ceen dwang COGNAC 'n extra AGIO tractatie! *1» v - Éi r Vr wt f «111 LAGE VUURSCHE, 3 mei Op het bureau staan de portret ten van haar vader en moeder, haar zusjes, haar oma. Er ligt een bruinlederen schrijfmap waar op een B staat met daarboven een kroontje. Naast de schrijfmap ligt een brief geadresseerd aan Hare Koninklijke Hoogheid Prin ses Beatrix, Kasteel Drakestein, Lage Vuursche, De brief is nog ongeopend, want de prinses is er niet. Maar wel zijn in haar bui tengewoon smaakvolle en sfeer- rijke werkkamer zeventig binnen- en buitenlandse persvertegen woordigers aanwezig, die met een professionele gretigheid alle de tails haastig neerkrabbelen om in hun bladen straks te kunnen ge tuigen van de ingehouden pracht, de zeldzame inrichting en de voorname rust van het huis dat door onze kroonprinses is uitver koren: Kasteel Drakestein, een klein, torenvormig 17e eeuws bouwsel, rondom omgeven door water, uitgestrekte gazons en bos sen in het door de natuur rijk ge zegende gebied van de Lage Vuur sche by Hilversum, Zitkamer Schilderkunst ILFORD Sportsman prontor250 De ongeëvenaarde kleinbeeldcamera met „alles in één" sneltransport, 2,8 lens en grote goudgecoate lijnkadérzoeker. ILFORD's grootste succes f. 79.50 hog geen 40 ct per dia. Gratis in dia-raampje gemonteerd. Toonaangevend in kleur en zwart-wit ILFORD..; natuurlijk n *Van °nze Haagse redactie) laar 3 me* Het ziet er ïii i,o1 a* 00,i de Eerste Kamer, riiio i,"'et.va" harte, haar goedkeu- Bnnri* "echten aan het met de Duitse Ve?lrepubliek. gesloten Algemeen stel ,vvaarin onder meer het her- KeVri^" i de Tweede Wereldoorlog enthonci schade wordt geregeld. Erg Het waren de senatoren niet. te u i-i'1 geen verbazing hoeven slecht wanneer het verdrag eind«t» met een h'eine meerderheid de lieten ,eeP haalt. Met name de socia- Samuij"den bij monde van de heer eindnnJi n, nogal wat bezwaren. Hun dir.S(-„';l hebben zij opgeschort tot antwoordt mei' wanneer de regering ,van Riel (V.V.D.), die nogal het volkenrechtelijk bleov1 van het sluiten van het verdrag, lana* v,ah mening, dat de Neder- gen 1 de'egatie bij de onderhandelin- Sardo ena's de Duitsers een bikkel ben to °nderhandelingsmentaliteit heb- die ifP'oongespreid. Bij alle bezwaren, dra» te®en de inhoud van het ver- hame an aanvoeren, waarbij hij met bij uoelde op de povere resultaten k\ve<ïti opIossmg van de Eems-Dollard- Von ze' hij, dat men toch vertrou- dankc aet stel'en in de toekomst. On- Bona; machtige positie, die de Za] rt.^ePubliek inneemt, zo stelde hij, ^ezen •'•and no? lange jaren aange- n zUn op de waardering van de Jn zijn encycliek „Pacem in terris c r'jfl de Paus: „Als men geen eind aakt aan kernproeven met een mili- air doel zullen deze, naar men vrezen jh°et, fatale gevolgen hebben voor het Aen op deze aarde Over dit pro- eem van de atoomexperimenten JN°rdt nu al weer ruim een jaar onder- andeld in een 17-lan-fenconferentie n kienève. Deze besprekingen, waar- aan vier westerse, vijf communistische eh acht neutrale landen dee'nemen, houden moeten leiden tot een verbod °P kernproeven dat in een verdrag Wordt vastgelegd. Deze ondcrbande- ingen zijn echter vastgelopen op de kwestie van de controle grondse kernproeven. op onder De V.S. en de Sovjet-Unie kun- BülTENLANDSE nen bet niet eens worden over bet KRONIEK aantal inspecties ter plaatse van seismische ver- 'cbijnselen die als clandestiene onder grondse kernproeven ontmaskerd zou- en kunnen worden. Amerika acht ?eYetl inspecties per jaar het noodza- yijke minimum, maar Rusland wil h'et verder dan drie inspecties per aar gaan. Bovendien beeft Kbroesjts- op 20 april verklaard, dat als de ;;"erikanen 'j Iwlemaal (^hierikanen niet spoedig toegeven, geen inspecties meer zou ^'ereren. Om de betekenis van da: eigement te peilen hebben vorige hf6 L WoensdaS ambassadeurs in 0 °u van Amerika en Engeland 6 r mivunu Vil J—411 gV. 1U11IA n gesprek gehad met de Sovjet- Het resultaat van dit onder* d 's tot nog toe niet gepubliceerd een verklaring die deze week SeeTt a^ge'egd door de Sovjet-gedele- Y e op de Geneefse conferentie, isaraPW, voorspelde weinig goeds, tin^ n ze' namelijl< ^a* voortzet- ]jn?.„Van de conferentie „tijdverspil- Zou zijn. gaan nu weer geruchten nu. WCCi gciuvuiwu over VerLn\°BeIijke topconferentie over een ter °P kernproeven en andere in- j^^ationale kwesties. Vorig jaar had W'iII°eS[ts'ev Geneefse conferentie koms? 6n beginnen met een bijeen- wilde Vain reSerrrrffsIeid[ers. Kennedy in Q echter pas een topgesprek als hiaakt'^Xj6 VoomitBang zou ziJn ge" *Prek rCrn'"an wens*e zo n ge' geval 'n door Kennedy genoemde heefsé h*** °°k 'n bet geval de Ge- ge]0 e?Prekingen zouden zijn vast- schjj T* laatstgenoemde situatie «Heen °U 'j 2''n onlslaan, en als bet den w a jn i ®r":se premier lag zou tarm,, Cr binnenkort inderdaad een Kennn,erent|'e mogen beleven. Maar Ien 6 l sc"'jnt er niet voor te voe- onder" ÏS ^e^end dat De Gaulle p r geen voorwaarde meedoet, tem n erdrag inzake een verbod op *'cht>r7,eX'en 'S ^Us nog 'an^ n'e^ 'n hen n verdrag zou de weg kun- *0u °TPenen naar ontwapening, het atoom6 ui ^aiding van het aantal ommogendbeden kunnen belem- radio a L Z°U ^et gevaar van hhneren Ve esmetting kunnen eli- ••Rechr^>aUJ Z>eet i'n ziïn encycliek: v^chtvaard.gbeid wijsheid en ge- bod vaan ,m,ensel'jkheid eisen"ver- ontwane at°°'nwapen en tenslotte aktd "I"8' ,b;hoorliik bij gemeen doehreff 76lkt en, Vergezeld van Ontrol controïe Maar die hl2 ;e ;,sfnu 'Ulst kat grote struikel- tved;6n*j IS We6r eCn gCVoIg van ket hietdeP WL Ujen' La,ten wiï* de pauSj j,open jat eens ev°n ""if*' ^a' "i61 ket kewapenings- buurlanden. Pater De Beaufort (K.V.P.) nam aan, dat er evenmin als bij ieder ander bij de regering sprake zou zijn van geestdrift. Hij vroeg zich af of de Bondsrepubliek binnen het kader van de technische mogelijkheden niet meer had kunnen en moeten doen. Bij het afwegen van alle voor en tegens, meende hij, zullen ook de schadelijke gevolgen betrokken moeten worden die vastzitten aan een verwerping van het verdrag. De meerderheid van de K.V.P. staat positief tegenover het aanvaarden van het verdrag, waarbij men volgens pater De Beaufort heeft overwogen, dat het verdrag geen defi nitieve regeling is. Definitief kan de zaak pas geregeld worden, aldus de katholieke senator, als er een vredes verdrag wordt gesloten. De oplossing die nu gevonden is, acht hij echter van grote betekenis voor samenwerking met de Bondsrepubliek. Bezwaren tegen aanneming van het verdrag bracht de heer Matser (KVP) mede namens enige leden van zijn fractie naar voren. Hoewel hij verwerping van het verdrag niet waarschijnlijk zei te achten, wilde hij van de regering weten of in dat geval een voorschotregeling aan de slachtoffers zoals in het vooruitzicht is gesteld en waarvoor hij zijn er kentelijkheid betuigde, nog doorgang zou vinden. Zou de regering dan nog aanleiding vinden, zo vroeg hij, de voorschotregeling door te zetten, zij het in een andere vorm om de slachtoffers niet langer te laten wachten? (Advertentie) SAINT MARTIAL V.S.O.P. Voor prof. Samkalden (P.v.d.A.) be vat het verdrag nog talrijke haken en ogen. Hij stelde echter nadrukkelijk, dat het zijn fractie bij het bepalen van haar eindoordeel niet gaat of er iets beters te krijgen is. W\j blijven in de toekomst, aldus de heer Samkalden, op samenwerking met de Bondsrepu bliek aangewezen. Van de regering zei hij te verwachten dat zij de Eerste Kamer niet zal proheren te dwingen het verdrag te aanvaarden ter wille van het geheel van de uitkeringen aan de slachtoffers. Wij hebben er geen be hoefte aan, zei hij, met dit onderwerp binnenlandse politiek te bedrijven. Zeer teleurgesteld bleek hij over de regeling van de grenscorrecties, de Eems-Dollardkwestie en het Rijnvaart- protocol. Wat het financiële verdrag betreft meent hij, dat het bedrag van 125 miljoen D.M. ter tegemoetkoming in de schade van de nazislachtoffers in geen verhouding staat tot het leed dat toegebracht is. In zijn inleiding op het antwoord van de regering volgende week dankte mi nister Luns de Kamer, dat zij de re gering in de gelegenheid heeft gesteld het verdrag nog voor de verkiezingen te verdedigen. Hij wees er op, dat het initiatief voor de onderhandelingen niet van de huidige regering evenmin als van de drie regeringen Drees is uitge gaan, maar dat de tegenwoordige re gering er de volledige verantwoorde lijkheid voor wil dragen. Voor een beter begrip schetste minister Luns de achtergronden, die er toe hebben ge leid, dat de Nederlandse onderhande laars tenslotte het verdrag in zijn hui dige vorm hebben aanvaard. West-Duitsland kon volgens minister Luns niet verder gaan omdat zij aan andere landen, die evenzeer van de naziterreur te lijden hebben gehad niet zou kunnen weigeren wat zij aan Nederland zou toestaan. Naar zijn mening is de regeling ten opzichte van de bestaande geschilpunten met de Bondsrepubliek bevredigend. Neder land slaat in vergelijking met hetgeen andere landen hebben bereikt geen slecht figuur, terwijl het verdrag in het kader van het gehele onderhande- Ungscomplex naar de opvatting van minister Luns een voor Nederland groot aantal voordelen b-vat. (Advertentie) (Van onze Haagse redactie) i legering van Duitse troepen in ons land gemengde gevoelens opriep. Maar be- zullen wij ook het DEN HAAG, 3 mei Met 49 stem men voor en twee communistische tegen heeft de Eerste Kamer gisteren het wetsontwerp voor de legering van Duitse militairen in Budel aangeno men. Voor de behandeling van het ont werp waren in verband met de inci denten destijds in de Tweede Kamer meer maatregelen getroffen dan nor maal het geval is. De controle voor toegang naar de publieke tribune was streng, terwijl een opvallend groot aantal leden van de rijkspolitie en rijksrecherche een oogje in het zeil hielden om eventuele demonstraties het hoofd te bieden. De afgevaardigde voor de P.v.d.A., de heer Van der Stoel, verweet de re gering een psychologische fout van de eerste orde te hebben gemaakt door de behandeling van het wetsontwerp te laten plaats vinden in de week, waarop de gevallenen van de Tweede Oorlog worden herdacht. Zijn fractie had lie ver gezien, dat het ontwerp op een la ter bjdstip aan de orde zou zfjn geko men. Begrijpelijk vond hij het, dat de SE' i i ,y r V Am y*- i" W iv'Sj'ii voor (Van een onzer verslaggevers) Kasteel Drakestein zoals het daar ligt te pronken in de milde voorjaars zon is een juweel. Op het dakkoepel tje wappert de vlag van de prinses. Vla de nieuwe (houten) brug komt men voor de ingang. Er is een koperen trek bel. In de hal is mej. M. C. C. Wij nen, privé-secretaresse van de prinses ter begroeting aanwezig. De grote hal een toonbeeld van eenvoud en ar chitectonische beheersing heeft wit- De werkkamer van prinses Beatrix op kasteel Drakestein. te gepleisterde wanden met verdiepte panelen gekregen. Er hangt een in drukwekkende koperen kroon, een ge schenk van koningin Juliana en prins Bernhard aan hun dochter. Aan de lin kerzijde is een 17e eeuwse schouw. Te gen de achterwand van de schouw is een fraai tableau aangebracht dat door de prinses zelf is aangekocht. Boven de schouw hangt een piëta paneeltje dat uit paleis Soestdijk af komstig is. In een hoek van de hal staat op een kist de imposante bron- siiiiii iiiiiinniiiiiiiiiiiiiiiiiiii mi iiiiiiiiiiiiiiii-'i mi (i ii 11 li i Prinses Beatrix heeft dé aankoop, de verbouwing en de inrichting van „Kas teel Drakestyn" voor honderd procent zelf bekostigd. Zij betaalde ook het honorarium van de architect, en de overheid heeft hierin geen enkel aan deel gehad, ook niet door middel van subsidies. Dit is gistermiddag nadrukkelijk ver klaard door de heer W. P. van den Berge, hoofd van de afdeling pérsza ken en documentatie van de rijksvoor lichtingsdienst. iiiiimiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiimiimimiiiiiiiiMMimiimiimiiiii je lelietjes en een pul rode rozen vul den verder het enorme bureau van de prinses In de werkkamer hangt een portret van Willem van Oranje en een landschap van Ruysdael. Een juweeltje is "de aan de overzijde van de werkkamer gelegen rode of klei ne salon, een kleine, verrukkelijke an- d-ehambre waarvan de wanden boven de houten lambrizeringen bespannen zijn met roze-rode taft. Er hangen rode gor dijnen. Op de vloer ligt een tapijt dat de Sjah van Iran prinses Beatrix tij dens haar bezoek heeft geschonken. Via de eikenhouten trap bereikt men een van de mooiste vertrekken van het kasteel: de grote zitkamer op de eerste verdieping. Van hieruit heeft men een prachtig uitzicht op de op rijlaar naar het kasteel. De wanden zijn behangen met een prachtig Ja pans graspapier, waarop weer vele vo gel-motieven zijn afgebeeld. Voor naam en tegelijk blij en licht zijn de zithoek en dé bank. Schuin boven de met blauwe bloempjes versierde bank hangt een geweldige koperen kooi met twee diamantduiven. iiiiiiililiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin millIllinium iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiii zen uil, die prinses Beatrix op haar achttiende verjaardag van burgemees ter d'Ailly van Amsterdam heeft gekre gen. Aan het einde van de hal bevindt zich de eetzaal. De prinses staat er echter op dat men spreekt van eetka mer. Ook dit vertrek straalt weer een weldadige soberheid uit, vooral wat de aankleding betreft. De achttiende eeuw- se doeken aan de wand zijn vervangen door papieren Chinese behangsels met planten en vogels. ogeis. De kroonprinses heeft er een grote belangstelling voor. Op de mahoniehouten boekenplank die bijna de gehele wand beslaat, in de zeer gezellige werkkamer van de prinses staan vijf delen over „Vo gels in Nederland". Maar het is niet alleen de natuur in al haar verschei denheid die de prinses bezig houdt. In haar uitgebreide bibliotheek vindt men vele, vele naslagwerken en studies over de Franse schilderkunst. Over het leven van Vincent van Gogh treft men drie verschillende boeken aan. Foto-albums, pocketboekjes, staan naast dure bui tenlandse boekwerken (vooral over Azië) Op haar bureau lag het boek „Vijf eeuwen binnenhuisarchitectuur in Ne derland". Een witte telefoon, een vaas- In een hoek van dit luisterrijke ver trek staat een klein bureautje met al lerlei snuisterijtjes. Op het bureautje staat weer een witte telefoon en een kaart met de woorden: „La vrai cha- rité ouvre les bras et ferme les yeux". Op de salontafel, waar het Ned. tijd schrift voor internationaal recht ligt, prijkt een vaas met verblindend rode rozen. De prinses schikt meestal zelf haar bloemen. De slaapkamer van de prinses is ge houden in een zacht-blauwe kleur. Op de vloer een donkerblauw tapijt, aan de wanden een blauw-Japans-zijdebe- hang. Ir, het kasteeltje treft men ver der zes badkamers aan, de een nog fraaiei betegeld dan de ander. Er zijn ook meerdere logeervertrekken, iets eenvoudiger van uitvoering. Beneden in het souterrain bevinden zich de keu kens en de dienstvertrekken. Het huis personeel van de prinses bestaat uit een huismeester met zijn echtgenote, een kamenier, een lakei (in blauw li vrei) en twee diensters. Het uit 1640 daterend kasteeltje is na de jongste ingrijpende restauratie on der leiding van architect D. Verheus uit Den Haag veranderd in een waar lijk vorstelijk verblijf, waarin de per soonlijke voorkeur en artistieke smaak van de prinses overal naar voren tre den. halve het gevoel verstand moeten laten spreken, aldus de socialistische senator. In het opne men van Duitse troepen in ons land zag hij da beste waarborg een herle ving van het nationaal-socialisme te gen te gaan. De P. v.d. A. wilde daar om haar stem aan het ontwerp niet onthouden, maar verbond daaraan de wens, dat de Duitsers in hun gedrag blijk zullen geven, dat de herinnering aan de oorlog hier nog niet is ver vaagd. Van de Duitse legerleiding ver wachtte hij in dit opzicht alle mogelijke medewerking. Mevrouw Van Ommeren-Averink had als woordvoerster voor de communisten voor het ontwerp geen enkele waarde ring. Zoals te doen gebruikelijk bij de behandeling van defensie-aangelegen heden bekritiseerde zij heftig het rege ringsbeleid. Evenals de heer Van der Stoel vond de liberale senator Van Riel het na tuurlijk. dat de aanwezigheid van Duit se soldaten in uniform gevoelens van verzet wekt. Maar men mag aan de andere kant niet uit het oog verliezen, aldus de heer Van Riel, dat de met de Duitse Bondsrepubliek gesloten over eenkomst grote voordelen biedt. Onder meer wees hij op de mogelijkheid voor Nederlandse militairen terreinkennis op te doen in het buitenland in het ka der van de uitwisseling met de Bonds republiek. Ook de heer Van Riel bleek van mening, dat het prettiger geweest zou zijn de behandeling van het ont werp op een later tijdstip te laten plaats vinden. Dat dit nu toch gebeur de kon hij niet zien als een psycholo gische fout van de regering, wanneer men zakelijke motieven sterk spelen laat. De heer Van Hulst van de C.H.U. was het evenmin eens met het ver wijt, dat de regering een psychologi sche fout gemaakt zou hebben. Hij (Advertentie) ILFORD nam het op voor de regering en zei, dat hij van meet af de N.A.T.O.- politiek van de regering gesteund heeft. In zijn antwoord dankte staatssecreta ris Calmeyer de senaat, dat hij bereid was geweest het ontwerp op korte ter mijn te behandelen. Van een psychologische fout was naar zijn mening geen sprake als men daartegen afwoog het feit, dat de over eenkomst voor het Nederlandse leger betere legering en ruimere oefengele genheid biedt. Zich richtend tot de communistische afgevaardigden merk te de staatssecretaris op. dat er in Budel geen 3000 man zouden hoeven te worden gelegerd, als niet in Oost-Duits- land twintig Russische divisies zouden staan. DEN HAAG, 3 mei De 86-jarige L. W. Riekwel is in de nacht van woensdag op donderdag vermoedelpk aan de gevolgen van een val van de trap overleden. De bejaarde man werd gistermorgen door buren dood aange troffen aan de voet van de trap in zjjn woning. Hjj had een schedelbasisfrac- tuur. Laten wij het vandaag eens over de welvaart heb ben. Ik kan mij nog zéér wel de crisis van voor de oorlog herinneren. Waar was ons aller streven toen op gericht? Juist, op eniger lei vorm van welvaart. Nu hébben wij al een jaar of wat welvaart en hoe ondergaan wij haar? Als een ietwat gewijzigde crisis toestand. Dit wijst op een verschrikkelijk menselijk tekort. Wij weten niet wat wij met onze welvaart moeten doen, wjj vinden het maar een angstig bezit. Ofschoon het toch voor de hand ligt dat men maar op één manier een verantwoord gebruik van de wel vaart kan maken. Door er wél bij te varen namelijk. Pluk de dag, maar pluk dan in 's hemelsnaam ook de welvaart. En wie het breed hééft, moet het ook vooral breed laten han gen. Dat is mijn stellige overtuiging. Wat gebeurt er echter? Wij hebben het breed en houden onszelf kort. Ik krijg wel eens de indruk dat wij onze welvaart niet verdienen omdat wij ons als ik het zo zeggen mag te veel hebben vastgelegd op het ver dienen. Gisteren stiet ik In dit, ons aller dagblad, op een kop: „Uitwassen van de welvaart". Ik ben op het desbe treffende bericht aangevlogen, den kend: eindelijk een man, die be grijpt waar het om gaat. Maar wat las ik? Dat het ging om een uit zeven personen bestaand gezin in Springfield (Illinois), dat een ledi kant van zevenhonderd dollar (hon derd dollar de man) had besteld omdat het zo graag in liggende positie naar de televisie kiikt. En nu ben ik desnoods bereid de alom voortwoekerende televisie zelf als een, overigens geringe, wel- vaarts-uitwas te beschouwen, maar in ieder geval niet het liggend kijken er naar. In vroeger tijden aten de mensen liggend. Persoonlijk heb ik thuis een speciale televisie-stoel, die meer noodt tot liggen dan tot zitten. En ik maak van die mogelijkheid tot uitbuiting van de welvaart royaal en met overtuiging gebruik. Kijk eens, beste mensen, waar het eigenlijk om gaat is dit. Wij moeten bij de verdeling van de welvaart een zekere vrijblijvendheid in acht ne men. Sommige mensen kopen van het hun toevallende deel een kanarie piet, anderen een bed om naar de tv. te kijken. Zij moeten dat elkaar wederzijds gunnen. En wie aan mijn televisie-stoel komt, schiet ik in ieder geval onmiddellijk neer. Ik maak slechts een kleine uitzondering voor vrouw en kind. Vervolgens moeten wij niet te gauw aan „uitwassen" denken als wij ons goed voelen. „Après nous le déluge", dat is, met de welvaart op het lijf, een goed prin cipe. Nochtans zal het tóch wel weer uitdraaien op gewoon de zondvloed. Waarom? Ik zal het U zeggen. Wij hebben maar één schrikbeeld: een perma nente welvaart voor allen. Wjj zijn, kortom, beducht voor onze eigen za ligheid. (Advertentie) Elke OLVEH polis is winstdelend Piano? Als je tweemaal hetzelfde stuk gespeeld hebt, dan weet je het wel. Halverwege een Beethovensonate houd je op, gaat zélf verder improviseren. Zo ging het bij de meeste componisten, zo is het mij ook vergaan. Het hoofdvak piano is een soort onvermijdelijk onderdeel, beginstadium van je opleiding, maar zelf ga je al gauw nieuwe wegen zoeken. Voor dat instuderen van het klassieke repertoire heb je eigenlijk geen interesse." Dat is de opinie van de thans zevenendertigjarige componist Ton de Leeuw, buitenbeen in het vaderlandse vakwereldje wegens zijn „onklasseerbaarheid", zijn betreden van geheel nieuwe onbekende wegen, zijn onafhankelijk experimenteren met klanken, geluiden en ritmes dat hem een ruime voorsprong geeft op allerlei systeemaanhangers en hem zelfs een collega als de Fransman Pierre Boulez doet kwalificeren als: te traditioneel wortelend in de oude procedé'sl Componeren heeft De Leeuw eigenlijk altijd gedaan. Geboren in Rot terdam, heeft hij het grootste deel van zijn muzikale opleiding in Breda genoten bij Louis Toebosch, die bijna fll zijn jeugdwerken in première heeft gebracht met het Tilburps Stedelijk Orkest (de voorloper van het huidige Brabants Orkest). „Het begon met een Concerto grosso. Ja, het klonk precies zoals ik verwacht had. Dat is ook in mijn latere werken altijd zo gebleven. Dat een componist onverwachte ervaringen zou opdoen bij het horen uitvoeren van zijn werken gaat maar ten dele op, voor betrekkelijke bijkomstigheden. Invloeden van Hindemith en Bartök zitten in die jeugdwerken verscholen. Het culturele isolement van de bezettings jaren heb ik pas doorbroken door mijn studiejaar in Parijs, waar Pierre Schaeffer toen zijn eerste concert van „concrete muziek" organiseerde, Olivier Messiaen zijn opzienbarende „Etudes rhythmiques" schreef en René Leibowitz zijn fascinerende boeken over het twaalftoons systeem publiceerde. By Messiaen wilde ik gaan studeren maar bij hem kwam ik niet veel aan de weet. Hij is een gesloten, wat zweverig type en zodoende heb ik veel meer opgestoken bij mijn andere leermeester, Thomas de Hartmann, een onbekende figuur uit de Rimsky-Korsakoffschool, die een groot kenner was van de Russische instrumentatie." Uit Parijs teruggekeerd vermeide Ton de Leeuw zich enige tijd tn de kiemcel-theorieën van Willem Pijper. Zijn werkzaamheden bij de Neder landse Radio Unie waar hij van 1954-1959 klankregisseur was brachten nem echter in de directe mogelijkheid, de ongekende dimensies van de elektro nische muziek te leren kennen en hanteren: uit deze periode dateert o.a. het radiofonisch oratorium Job, waarmee hij in 1956 de Prix Italia behaalde. In het Amsterdams Tropenmuseum volgde hij vier jaar de colleges in muziek-ethnologie van Jaap Kunst. Zijn grote interesse voor de Indiase cultuur bracht hem tot diepgaande bestudering van al haar aspecten, vooral de grote eenheid tussen muziek en dans bleef hem boeien. „Dat is een ucet dat in de Europese danskunst te veel ontbreekt. De dansers worden lier te weinig muzikaal geschoold, er wordt altijd naast, niet volkomen synchroon mét de muziek gedanst." Het is wel typisch dat juist betrekkelijk veel choreografen inspiratie gevonden hebben in De Leeuw's werken: zijn „Ombres" werd door Rudi van Dantzig gezet voor het Nationaal Ballet, 'het televisie-dansdrama „Alceste" door Karei Shook en Robert Kaessen, de „Mouvements rétrogrades" gingen in Parijs in de choreografie van Shook. Dit laatste werk zal in juni het pièce de milieu zijn tijdens een inter nationale bijeenkomst van choreografen en componisten, georganiseerd door het muziekcentrum „Eduard van Beinum". Voor dit laatste werk zal aan de componist donderdag 9 mei in de aula van het Stedelijk Museum de compositieprijs 1962 van de stichting het Fontein-Tuynhoutfonds worden uitgereikt. Over waardering èn uitvoering van zijn oeuvre heeft Ton de Leeuw voorlopig niet te klagen. Zijn werken komen geregeld op de programma's van onze concerten voor. Overtuigd van de nieuwe werelden die hij in zijn muziek moet openen gaat hij voort, onderhand zijn kennis en ervaring uitdragend als docent in compositie en hedendaagse muziek aan de conservatoria van Amsterdam en Utrecht en als voorzitter van de geavanceerde jonge-componistengroep Gaudeamus te Bilthoven. In 1961 maakte hij in opdracht van het ministerie van O., K. en W. een reis door Indië om de mogelijkheden te bestuderen ran een nader contact tussen de Indische en Westerse kunst, en muziek. Het zijn minder de vaktechnische details dan de exotische esthetische sfeer van die Oosterse cultuuruitingen, die hem momenteel bijzonder bezighouden en beïnvloeden. hi

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 5