jaar Maurice kardinaal Feltin vandaag tachtig ■Aartsbisschop van Parijs voert verlicht bestuur op verantwoordelijke post Geen besluit genomen over VN-financiën op VASTENBRIEF VAN DE BISSCHOP VAN BRUGGE Vaste Brandstoffen" licht voor in Den Haag Toerwagenrallye Mosselzaadrace Koning S AOED in Weens ziekenhuis Pauselijke brief tot de Slavische volkeren fi WOENSDAG 15 MET 1963 PAGINA 7 Ritmeester presenteert. het puikje van de Sumatra oogst! Het puikje van de Deli Su matra oogst 1961 werd ge reserveerd voor de nieuwe Ritmeester Miranda. Neem de proef: u herkent onmiddellijk het geurige Deli aroma! Ontmoeting Franco-Salazar KARDINAAL FELTIN '^eui onze Paröse correspondent) aurice kardinaal Feltin, aart»- JVj bisschop van Parijs de 138ste •*- bestuurder sinds het diocees 0 werd opgericht bereikt vandaag der zeer sterken; hij wordt ycnng jaar. En hoewel dit telt volgens U™6l«k« usances geen aanleiding ledt tot een grote viering, mag het ch de gelegenheid verschatten hier terugblik te werpen op een welge- 'de belangrijke herderlijke loopbaan, 2 meer waar de kardinaal ook als in- ?ti»ationaal voorzitter van Pax Christi j*J' ver buiten de Franse grenzen bo udheid geniet. Pe essentiële biografische gegevens miden als volgt. Maurice Feltin werd 2p 15 mei 1883 geboren in het plaatsje P?Ue aan de Zwitserse grens, waar fun vader notaris was. Hu studeerde ömnaniora bij de Benedictijnen van "eile-Marstein en voltooide wat men "°emt zijn klassieke studie bij de Je- rweten te Dijon. Daarop volgden "Usbegeerte en godgeleerdheid op de •^minaries van Issy-les-Moulineaux Parijs en van Saint Sulpice in hart van Parijs zelf. Op 3 juli *»09 werd hij priester gewijd, waar- zijn benoeming volgde tot kapelaan Beaanpon in het gelijknamige aarts- aiocees, het diocees van zijn her komst. A's zovele jonge geestelijken en se- JrJ'haristen in Frankrijk riep de alge- £ehe mobilisatie van zomer 1914 de !?hge kapelaan op in militaire dienst; r? oorlogsjaren 1914-1918 zagen hem *8 brancardier aan het front. priesterlijke bediening hervatte Vat, Feltin in 1920 als pastoor-deken lil J^iromagny in de Vogezen, waarna ^25 zjjn overplaatsing volgde als J°or naar de St. Marie-Madeleine te helton. Twee jaar later werd hij tot tot ?!sschopsambt geroepen: benoeming l9j»bissch°p van Troyes. Op H rt srt. ontving hij te Besangon de bis- P^ijding uit handen van kardinaal biet .Maar zoals het in Frankrijk gaat Msdorabestuurders van vermoede- di6n?ngewoon talent, hun eerste diocees den veelal slechts om hun begaafdhe- iw^1'de proef te stellen. In 1932 werd Ma»; door de H. Stoel overge- ieteist naar de aartsbisschoppelijke de van Sens. Drie jaar later volgde f>e; .Awplaatsing naar de aartsbisschop- 8u<jt„ zetel van Bordeaux en in au- werd hU door Pius XII aan- len ^en om kardinaal Suhard op te vol- eb ro ParÜs, het buiten kijf moeilijkste bien ste diocees van Frankrijk en anhLiTlag wel zeggen een van de ver- terih^delijkste van de Franse ohris- kiteJ'd. In het Consistorie Van 12 ja- JClj i53 werd mgr. Feltin door Pius «H kardinaal gecreëerd. V®h Maurioe Feltins bisschoppelij ke periode te Troyes wordt voor al gememoreerd dat hij in zijn bu». herderlijke brieven de strijd aan- j®8en de heersende onwetendheid Sen. hhgieus gebied; van zijn tijd te v4n hij zich vooral het lot aantrok dea. de minst bedeelden. Naar Bor- Hia' A jvas hij geroepen om er dit grote 4att5..blijkbaar wat achterop geraakte W ^diocees een waardige organisatie het ®Veh. Hij was er vooral actief op boy gebied van de kerken- en scholen de j?' en hi) stimuleerde in hoge mate daatrA'holieke Actie. Voor de clerus al- Va,.1 is het nog altijd een onderwerp lijn dankbare herdenking hoe hij ,,al 6en «eestelijken in het bezit stelde van «ejjiijendelijkse toelage en aan alle *5d2j'sten net dagelijks brood verze- Un f. 'i'e Bordeaux maakte mgr. Fel- Sdrw jaren van de tweede wereld- ^Uit? mee en de bezetting door de W.cers. Hij verhief er zich krachtig de Duitse wandaden en terreur, hame tegen de parate executies fen e dodenvervolging. Een aantal Jo- van Bordeaux, waaronder de rab- flL> redde hij het leven door hen in ^^artsbisschoppelijke paleis te ver- lVii gelegenheid van het indertijd te k ds gevierde 25-jarig bisschopsjubi- Vv. Van kardinaal Feitin haalde mgr. (WOurg, aartsbisschop van Besangon, '••..groot vriend en klasgenoot van de "aris en een „Franche Comtois" als herinneringen op uit de gemeen- Ppelijke jonge jaren, waarbij hij zo- kls een karakterportret van de ju- schilderde. „Hij beantwoordde wel aan de volksaard van onze streek. Hij had al onze deugden in hoogste graad en de meeste van onze gebreken feredueeerd tot een minimum". Als die eugden somde de feestspreker toen op: oprechtheid „men wist wat men aan u had" ordelievendheid en methode, evenwichtigheid, die kalmte meebrengt in het handelen en sereniteit te midden van de moeilijkheden. De gebreken wa ren koelheid, die soms wel eens op hardheid leek, en een geest van onaf hankelijkheid die het moeilijk maakte de Franche Comtois tot volgzaamheid te brengen, wat in het bijzonder gold voor de geestelijkheid. Maar de koel heid was veelal slechts schijn en als het contact eenmaal was gelegd bleek al spoedig onder een ruwe bolster een hart van goud schuil te gaan. En wat de onafhankelijkheid betreft herinnerde mgr. Dubourg eraan hoe „de pastoor van St. Marie-Madeleine" van Besan gon te allen tijde de roep had gehad de meest onafhankelijke te zijn van al lemaal". Zodat derhalve dat pastoor schap reeds een eerste goede voorbe reiding was geweest voor Maurice Fel tin, „want als aartsbisschop van Pa rijs zot gij de chef geworden van die machtige pastoors, waarvan ieder, even als de pastoor van de Madeleine te Be sangon. zich bisschap waant in zijn pa rochie''. Wie te Parijs, door min of meer nauwe samenwerking met de aartsbisschop, er zich op kunnen beroepen hem enigszins te ken nen, beamen de fundamentele juistheid van dit niet zonder enige schalksheid geschilderd portret. Daarbij opgemerkt zij nog dat m het bijzonder zijn even wichtigheid en sereniteit kardinaal Fel tin te stade zullen zijn gekomen in de ook politiek moeilijke jaren van zijn Parijse herdersambt, toen „Algerije" de katholieke gewetens tot stellingname dwong en die stellingname zozeer ver deeld bleek. Op het zuiver pastorale plan deden zich onder meer de geruchtmakende zaken voor van „de moderne catechis mus" en van de algehele liquidatie van het experiment der priester-arbeiders, beide zaken waarin de Romeinse Curie anders oordeelde dan Parijs. Daarte- fenover kwam het tussen de Kerk in 'rankrtjk en de Vijfde Republiek tot een wettelijke beslechting van de school strijd, waarbij het goed recht op staats subsidie aan het katholieke bijzonder onderwijs werd erkend en geregeld. In het tot stand komen van deze rege ling heeft kardinaal Feltin een belang rijk aandeel gehad. Al moet erbij ge voegd worden dat het met de tenuit voerlegging van de regeling nogal ha pert. Het is, zo menen wij te mogen zeg gen, een ruimhartig en verlicht bestuur, dat kardinaal Feltin voert, onafhanke lijkheid en initiatief gunnend aan de onder hem verantwoordelijke geestelij ken en leken, maar zich bewust van het in hem berustende gezag, dat hem ver- plioht waar nodig met „een tik van de kromstaf" al te buitensporigen tot de orde te roepen. Behalve door zijn hulpbisschoppen wordt kardinaal Feltin nu sinds bijna twee jaar terzijde gestaan door een coadjutor „sedi datus", in de persoon van mgr. Veuillot. De hoge leeftijd is voor de kardinaal niet helemaal geko men zonder gebreken. Staan en lopen vallen hem moeilijk, hij moet daarbij gebruik maken van een stok. Pontifi cale ceremonieën verricht hij nog slechts bij grote uitzondering. Maar hij presideert nog vaak bijeenkomsten en vergaderingen en hij voert daarbij met even groot gemak en helderheid en met even klare en krachtige stem het woord als ooit. WENEN, 15 mei (UPI) Koning Saoed van Saoedi-Arabië is gisteren onverwachts in Wenen aangekomen voor een medisch onderzoek. Hij is na aankomst opgenomen in een kliniek in de Oostenrijkse hoofdstad. Saoed, die naar verluidt aan een maagkwaal lijdt, zal behandeld wor den door de befaamde Oostenrijkse specialist professor Karl Fellinger. Uit welingelichte kringen wordt vernomen dat de koning tenminste drie dagen in het ziekenhuis zal blijven. VATIiKAANSTAD, 14 mei (KNP) In sommige Slavische landen (Oost- Europa) wordt de edele naam van het Christendom niet met respect uitge sproken, zo constateert de Paus in de brief, die hij gericht heeft aan de bis schoppen der Slavische landen. Hij schreef deze brief ter gelegenheid van het elfde eeuwfeest van de komst van de apostelen Cyrillus en Methodius naar de Slavische volkeren. Het schrij ven begint met de woorden „Magnifi- ci Eventus". De Paus spreekt de hoop uit, dat de politieke leiders in die lan den hun ideeën zullen wijzigen en dat de storm, die thans over de Kerk gaat, mag veranderen in een lichte bries, aldus het K.N.P. De Paud wijst voorts op de grote betekenis van beide heiligen voor de cultuur der Slavische volkeren. Cyril lus heeft zijn naam gegeven aan het alfabet, dat hij voor de Slavische taal ontwierp, het z.g. Kyrillisch alfabet. Zij vertaalden het Oude en Nieuwe Testament en verscheidene liturgische boeken in de Slavische talen. Dit cul turele werk vergemakkelijktede op komst van het Christendom. De paus herinnert voorts aan zijn grote liefde voor 't oosten en vooir de Orthodoxie, waar hij in de loop van zijn leven veel mee te maken heeft gehad. Hij eindigt met de hoop uit te spreken, dat de geschei den christenen van het ooster weer geleidelijk tot de eenheid der Kerk in Christus mogen geraken. NEW YORK, 15 mei (AFP.UPI) De Algemene Vergadering van de VN die gisteren in speciale zitting bijeen kwam om een poging te doen de fi nanciële problemen van de volkeren organisatie op te lossen, heeft beslo ten deze netelige kwestie door te zen den naar haar begrotingscommissie. De Assemblée aanvaardde het prins dom Koeweit als lll-de lid van de or ganisatie. De goedkeuring van het be treffende voorstel geschiedde bij ac clamatie, maar Haïti liet verstek gaan omdat dit land gevaar liep op de lijst van stemgerechtigden te worden over geslagen wegens te grote schulden. De Verenigde Staten, die wensen dat de leden van de V.N. hun financiële verplichtingen beter nakomen, had lang voor de opening van de zitting gedreigd te eisen, dat artikel 19 van het Handvest zou worden toegepast. Dit artikel bepaalt dat een lid, dat tere schuld aan de V.N. heeft (Advertentie) een gro dan de heffingen voor een periode van twee jaar, zijn stem verliest. Tenmin ste tien landen liepen daardoor gevaar aan de kaak te worden gesteld. Er werden echter op het laatste moment nog zóveel chèques gedeponeerd, met name door Hongarije en Cuba, dat al le wanbetalers zich nog „gered" heb ben, met uitzondering van Haïti, welk land een schuld heeft van 22.500 dol lar boven de limiet. MERIDA, 15 mei (AFP) Gene raal Franco heeft gisteravond in de Spaanse stad Badajoz een onderhoud gehad met premier Salazar van Por tugal. De besprekingen, waarbij de wederzijdse ministers van buitenland se zaken aanwezig waren, worden ver moedelijk vandaag voortgezet. De be spreking is de zevende die beide staats lieden sedert 1942 hebben gehouden. Over de aard van het besprokene is tevoren niets bekendgemaakt. Loflied IV de liefde Zo was ook het besluit van een groep familiehelpsters, die in een brief hun indrukken over de vele contacten in de gezinnen mededelen en schrijven: „Wanneer het goed gaat in een gezin, dan is het bijna altijd omdat er een christelijke geest te vinden is. Waar gebeden wordt, waar men op God ver trouwt, daar worden kleine onenighe den en grote moeilijkheden weer goed gemaakt. In die huizen voelt men dat Christus achter man en vrouw staat. De diepe betekenis van de echtelijke trouw kan slechts gevat worden als men zich theologisch bezint over het wezen van het huwelijk als heilssacra ment en het beschouwt in het licht van de eenheid tussen Christus en zijn Kerk. Bij de sacramenteel gehuwden steunt de huwelijkstrouw niet alleen op na tuurlijke pogingen en inspanningen. Ghristus helpt hen om trouw te zijn. In het sacrament van het huwelijk heeft Christus met deze echtelingen een ver bond gesloten. Hij heeft zich aan hen gehecht, Hjj blijft bij hen voortdurend aanwezig, Hü is de intieme vriend ge worden van de familie. Alle uitingen van de levensgemeenschap bij het chris telijk echtpaar worden nu door Christus ondersteund met zijn sacramentele ge nade. Geeft gij er u rekenschap van wat dit voor u betekent, christelijke gehuwden. Gij moogt de genade, die het huwelqkssacrament u biedt, niet beperkend beschouwen als een soort medicament tegen menselijke zwak heid. De sacramentele genade is een werking van de aanwezige goddelijke Vriend. Christus tegenwoordigheid moedigt u aan en wekt u op. Hij maakt uw liefde dieper. Onder het oog van God groeit de blijdschap van uw samen zijn. Weet men genoeg dat door rijn goddelijke aanwezigheid de intieme uitingen van de natuurlijke liefde tus sen man en vrouw verheven worden tot bovennatuurlijke daden en dat men door deze daden God verheerlijkt, het heilsmysterie helpt verwezenlijken en Christus bijstaat m de heiliging van zijn Kerk? Beseft g« voldoencte dat zljri genade de bezegeling en bekrachtiging is van uw onverbreekbare eenheidIn het woord genade ligt de betekenis van charme of bevalligheid. Christus ge nade omstraalt u beiden ot maakt u steeds meer bevallig en .TÏ elkanders ogen. Onder zijn invloed kunt gjj minder en minder de ogen en de harten van elkander afwenden en ge raakt ge inniger en inniger aan elkaar verknocht en in uw zieleleven meer en meer met elkaar verbonden. Indien zij nederig en vertrouwvol beroep doen op deze sacramentele hulp van de aan wezige Christus, groeien de echtelingen in eenheid, worden ze dieper ingescha keld in het mysterie van de Kerk en vorderen ze samen op de weg naar de Vader. Een leraar, vader van een kroostrijk gezin, schrijft het volgende: „Het is goed dat de echtelingen zich bewust zijn van de aanwezigheid van een Der de. Bh hen en met hen verblijft de goddelijke Vriend Jezus Christus. Hij is het die hen tot elkaar gebracht heeft soms op 'n opvallende wijze en die Zich definitief met hen verbindt en waarde te onthullen, om ze blind te maken voor eikaars gebreken, zoals Hij zelf blind wil zijn voor de onze. Het huwelijk wordt in Christus met drie gesloten, en er is al 'n breuk als we de Derde de deur wijzen. De verzoening begint bij die Derde die het hevigst liefheeft. Dan gebeurt het ook dat man en vrouw elkaar terug vinden, zelfs in gevallen waar iedereen voorspelde dat het voorgoed gedaan was. Als dit op het natuurlijke en het bovennatuurlijke plan de diepe aard van het huwelijk is, dan wordt het met een duidelijk dat de Kerk nooit de ontbinding kan toestaan, wanneer een htuwelijkin volle vrije wil voorde Kerk gesloten en door de gehuwden in de gemeenschap voltrokken werd. Dat de Kerk tegen betaling een dergelijk hu welijk zou ontbinden is leugen en las tertaal. In haar geschiedenis heeft de Kerk genoeg geleden, omdat zij voor de groten der aarde voor haar plicht ter zake nooit is bezweken. Het is nodig de publieke opinie voor te lichten, en beter bekend te maken dat de Kerk nooit ontbinding kan verlenen aan een huwelijk dat voltrokken is. Alleen in twee gevallen kan zjj tussenbeide ko men: 1) wanneer na een langdurig en grondig onderzoek aan het licht komt dat er geen geldig huwelijk was. In dit geval wordt door de Kerk de ongeldig heid officieel erkend; 2) wanneer het bewezen is dat het kerkelijk huwelijk nooit door de volledige lichamelijke ge meenschap werd voltrokken. In dit laatste geval kan de Kerk om zware redenen dispenseren. Ten overstaan van de huidige crisis moeten wij ons de vraag durven stellen of de lichtzinnigheid, waarmee sommi ge gedoopten over de onverbreekbaar heid van het huwelijk spreken en de roekeloosheid waarmee zij hun huwe- HJK in gevaar brengen, niet voor een ruim deel moet toegeschreven worden aan een gebrek aan diepe kennis van de godsdienst. Is dit ook niet de reden van de ontmoediging en het pessimis me die in vele harten woekeren? Heb ben wij aan de verloofden genoeg ge zegd dat eèn huwelijk geen stand kan houden zonder gebed en vertrouwen in Jezus Christus? Hebben wfl aan de ge huwden genoeg verkondigd dat him huwelijk een sacrament is? En werd dan genoeg aangetoond welke verheven bezieling en welke wondere kracht kan uitgaan van het feit, dat de echtgenoten door de aanwezige Christus onophou dend ondersteund worden? Is de huidi- r._. ge toestand niet een gevolg van gods voor het altaar. Onder de verlovingstijd dienstige ondervoeding? was Hü er al bö, om se eikaars gaven1 Als ik al deze vragen stel, dan is het omdat in tientallen brieven met de meeste nadruk gezegd wordt: de her nieuwing van het huwelijksleven zal maar bereikt worden door een dieper beleven van de godsdienstige betekenis van het echt-verbond als sacrament. Dit is zeer juist. Het is de grote ver dienste van de Kringen voor huwelijks- en gezinsspirituailtelt en van de Ge zinsgroepen van Onze Lieve Vrouw dit aan hun leden te hebben leren inzien en beleven. Ook de opvoedende takken van onze christelijk-sociale organisaties en de K.A.-groeperingen van de jeugd hebben op dit gebied zeer veel gepres teerd. Beminde gelovigen, zoals elke sacra mentele genade, zal de heilswerkdadig- heid van het christelijk huwelijk slechts gerealiseerd worden, indien man en vrouw in hun huis aan Jezus Christus daadwerkelijk toegang verlenen, zjjn begenadigende werking beamen en zjjn bijstand regelmatig afsmeken. Dat geen huwelijk kan standhouden en gelukkig zijn zonder genade en ge bed, daarvan zijn alle oorrespondenten Goddank diep overtuigd. In ten minste 90 pc<- van de brieven wordt recht streeks of onrechtstreeks benadrukt dat de gehuwden nederig en vertrouw vol moeten bidden. Het is werkelijk or vallend. Door allen wordt met de sterkste overtuiging gewezen op de noodzakelijkheid van het gebed, het ge loof in de heilswerking van Christus ea het vertrouwen in de goddelijke Voor zienigheid. Uit sommige? brieven kan men dan ook opmaken welke wonder bare intimiteit met Christus en welke diepmenselijke verknochtheid aan el kander tot stand komen bij echtgenoten die konsekwent hun leven op deze bo vennatuurlijke grondslag bouwen. Luis tert bij wijze van voorbeeld naar de volgende brief, waarmee ik dit tweede deel wil besluiten. „Mijn vrouw zit rechtover mi) aan tafel. Het zijn schone ogenblikken. Of schoon er slechts af en toe een woord gesproken wordt, voelen we ons dicht bijeen, omdat wij beiden schrijven over een gemeenschappelijke zaak en van uit een gemeenschappelijk gezichtsveld. We voelen ons zo één in de liefde van Christus. Ik weet wat zij over het leven denkt en zij weet hoe ik het leven zie. Wij samen zijn met onze kinderen op weg naar het huis van de Vader. Mijn inziens moet de echtgenoot zijn vrouw niet enkel beminnen en be naderen als mens met wie hij hier een aards geluk moet opbouwen, maar als een persoon met wie hij door O. L. Heer tot een eenheid verbonden is in leven en dood. Voor haar heiligheid is In het fraai vertimmerde voorma lige belastingkantoor aan het Prins Hendrikplein in Den Haag móéten haast wel gezellige men sen werken: men stookt er kolen. Het is nauwelijks verbazingwekkend dat men er kolen stookt want sinds enkele dagen is er gevestigd het nieuwe centrum van de Stichting Vaste Brandstoffen, die beoogt propaganda te maken voor het gebruik van kolen als warmtebron. Wanneer men de secretaris, mr. J. de Zeeuw, vraagt of het nieuwe centrum is betrokken om met verhoogde activiteit de olie- stook te bestrijden weert hij dit ver ontwaardigd af. „Wij bestrijden niets en niemand. Wij zijn alleen maar vóór kolen en voeren daarvoor al vijf jaar propaganda". Waarmee in de loop der jaren die propaganda is gevoerd, is ook in het centrum te vinden. Het begon nau welijks geslaagd met die affiche met roodgloeiende handen. Daarna kwa men de uitgekiende advertentiecam pagnes, waarin behalve op de gezel ligheid van de Nederlanders ook op hun gezond verstand werd geappel leerd. Vooral van dat idee van stof en as moest men af. Vandaar dat men op een plaat in het centrum een ver standige moeder tegen haar dochter die op het punt van trouwen staat en tegen de asrommel van een kolen- kachel opziet, ziet zeggen: „Lieve kind, je praat of je stoker op een schip moet worden' Ook de techniek en de vormgeving van kolenhaarden en centrale verwar mingen zjjn met hun tijd meegegaan, zegt de heer De Zeeuw, en hij wijst op de moderne haarden in het cen trum. Hij wijst ook op de ketel van de eigen verwarming, met een automa tische vultrechter, een elektrische schoorsteen die zelf de trek regelt en de standaard-asemmer, waarin recht streeks de as valt en die alleen maar buiten gezet hoeft te worden wan neer de reiniging langs komt. In de showroom laat mr. De Zeeuw een keukenkachel zien in een wit- email ombouw, die precies op een gasfornuis lijkt. Commentaar van de heer De Zeeuw: Wanneer je een ty piste in een onverwarmde kamer zou laten werken, zou Je binnen de kort ste keren de arbeidsinspectie en de bond op je dak hebben. Maar hon derdduizenden huisvrouwen staan wel de hele winter in een koude keuken. Met zo'n kachel hoeft dat niet Wat hij als vertegenwoordiger van de kolenbranche denkt van het aard as? „Er is nog niets van bekend. Iet zijn nog allemaal prognoses en veronderstellingen. Wanneer u er iets over weet, houd ik mij aanbevolen". Voor reizigers die gisteren op de Veluwe bij de haltes op de bus stonden te wachten was het om hels te worden. Steeds weer za gen zij een bus aankomen, steeds hij verantwoordelijk gesteld. Langs haar moet hijzelf zijn eeuwig geluk betrachten. Evenals Christus het voor de Kerk deed, zo moet ik voor mijn vrouw leven en offeren, elk ogenblik van mijn dag. Ik moet bidden voor mijn vrouw; ik bid trouwens ook dik wijls samen met haar. Mijn liefde tracht ik regelmatig uit te drukken met woorden, maar ze vooral te be tuigen in hulp, trouw en vertrouwen, belangstelling, aanmoediging, bewon dering, troost, begrijpen en honderd kleine attenties. Ik doe mijn best om niet té veel van huis weg te zjjn, want veelvuldige afwezigheid brengt zo gauw vervreemding. Ik tracht open en eerlijk te staan tegenover mijn vrouw, barmhartig en toegeeflijk. Ik weet dat Christus cms voortdurend bijstaat. Hij In het Voorlichtingscentrum van de Stichting Vaste Brandstoffen in Den Haag kan men zich ook warmen aan een mooie Schotse importkachel iiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiHHiin weer hoopten zij dat aan hun wachten een eind zou komen en steeds weer reed die bus doodgemoedereerd door. Terecht, want die bussen, dertig in fetal, hadden een heel andere taak. ij moesten, kriskras over de Veluwe rijdend, aan de hand van cryptische aanwijzingen op de route-beschrijvin gen met zo weinig mogelijk strafpun- ten in Arnhem zien te komen. Zjj allen waren deelnemers aan de tra ditionele toerwagenrallye van de Ko ninklijke Nederlandse Vereniging van Transportondernemingen, waarmee het reisseizoen ook voor deze toeris tische bedrijfstak officieel is geopend. De ondernemingen uit het gehele land hadden hun fraaiste wagens en be kwaamste chauffeurs afgevaardigd om een gooi naar de prijzen te doen. Zo'n toerwagenrallye is een heel apart gebeuren: alle bussen zitten vol met genodigden van de deelnemende bedrijven variërend van burge meesters uit de streek waar het be drijf is gevestigd tot een gezelschap diakonessen en elk van hen krijgt een route-beschrijving uitgereikt. Dit nu is een welhaast duivelse methode om de tweespalt in zo'n bus hoog op te doen laaien. Wat immers gebeurt er? Met zo'n route-beschrijving vol voetangels en klemmen kan men let terlijk alle kanten uit. Met als gevolg dat, eenmaal bij een moeilijk kruis punt gekomen, de passagiers zich ogenblikkelijk in verschillende kam pen verdelen: één groepje vindt het overduidelijk dat men rechtdoor moet, enkele andere vinden dit volkomen absurd. ^Iedereen die iets van rallye's afweet ziet toch dat de bus links af moet". Weer anderen halen de schou ders op: wanneer er één ding op deze wereld zeker is dan is het tat in dit ge val rechtsaf geslagen moet worden. Soms is er dan nog één passagier die kraait dat iedereen gek is: de bus moet terug. De chauffeur Intussen blijft besluiteloos op het kruispunt wachten tot de beslissing gevallen is. Deze situatie deed zich in vrijwel alle bussen voor. Nergens zijn klappen ge vallen, vrijwel iedereen vond het leuk en slechts één bus is niet aangeko men: een wagen van de Rotterdamse Tramweg Maatschappij en dan nog vanwege een technische storing. Het nadeel van het gevolgde systeem was echter dat vrijwel niemand meer oog had voor de heerlijke Veluwe, waar van de mooiste delen werden door kruist. De bus waarin wij waren gezeten vervoerde ook ambtelijke genodig den: hoge functionarissen van het mi nisterie van Verkeer en Waterstaat. Wat niet mocht verhinderen dat de tocht de sfeer van een schoolreisje kreeg toen iedereen heel blij aan een flesje met een rietje zat en wat ook geen unaniem oordeel opleverde over de verkeerstechnische vragen. Een bij- is bij ons de grote vriend van den huize." VRUCHTBAARHEID EN FIJNMENSELIJKHEID In het huwelijk is liefde de basis: een heid en onverbreekbaarheid zijn de eerste vereisten. In dit derde deel wil ik handelen over nog twee andere voor waarden tot familiegeluk: vruchtbaar heid en fijnmenselijkheid in de relaties. Talrijke brieven bevestigen met na druk dat geen volledig huwelijksgeluk kan bereikt worden zonder vruchtbaar heid volgens de plannen van de godde lijke Voorzienigheid. We staan hier voor een terrein wéarovei in de hui dige wereld enorme meningsverschil len bestaan. Het is van belang dat de christenen over dit probleem juiste ge dachten volgen en ze ook systematisch verspreiden. Man en vrouw bereiken de hoogste zonder origineel stuntje werd van het rallye-comité geacht de boodschap dat de route moest worden omgelegd van wege een brand. Maar het bleek bit tere ernst, vooral voor de houder van de friteskraam, die in vlammen dreig de op te gaan. Het eindpunt van de rallye was in Musis Sacrum, waar een onvoorstelbaar luidruchtige boe- renkapel elk nakaarten over de tocht onmogelijk maakte. De burgemeester, de heer C. Mat- ser reikte er de prijzen uit. De eer ste prijs, onder meer een medaille be schikbaar gesteld door prins Bernhard was voor het Eerste Melerijsche Auto bedrijf uit Valkenswaard, waarvan de chauffeurs W. Slenders en M. Voskuil vooral door hun passagiers luid wer den toegejuicht. De afgelopen strenge wintertijd heeft de mosselcultures gena diger behandeld dan die van de kokkels. Er is op diverse mosselpercelen wel schade aange richt, doch van een bijna totale ver nietiging, zoals bij de kokkels het ge val was, is geen sprake. Ook het mos selzaad is, vooral op dieper water, aan een totale vernietiging ontkomen, al bevindt het zich thans wel in schaarsere mate op de Wadden dan vorige zomer. Vandaar, dat er voor de mosselzaadrace, die dinsdagmor gen startte, grote belangstelling van de zijde der mosselkwekers bestond. Vanuit Harlingen voeren zo'n 80 a 90 schepen ter vangst uit, uit Wieringen een kleine honderd. De overgrote meerderheid bestond uit Zeeuwse schepen. De uitreiking der visvergunningen begon in beide plaatsen precies om zeven uur. Om de volgorde was voor af geloot. In Harlingen was de HA 20 van Leen Veltman de gelukkige, die het eerst mocht uitvaren. Daar dit ook een der snelle schepen is, maakte hij daardoor een goede kans bij de eersten op de beste visplekjes te arri veren. Vele Zeeuwen hadden ditmaal de voorkeur gegeven aan Wieringen als startplaats, omdat ze van daaruit wat gauwer bij de beste vindplaat sen konden komen. Er mag in deze weken alleen maar op de westelijke Wadden worden ge vist, waar men zeker is zaad te van gen dat nog niet door de mosselpara siet is besmet. Dit zaad mag ook niet naar Zeeland worden vervoerd, maar moet beschikbaar blijven voor de Wad dencultures. Over enige weken zal waarschijn lijk nog eens vergunning worden ge geven tot zaadvissen en dan op de grenslijn tussen westelijke en ooate- De start van de mosselzaadvissers in Harlingen. Ujke Wadden. Het hier gevangen zaad, waarin de parasiet mogelijkerwijs kan zijn doorgedrongen, mag alleen in de Zeeuwse wateren worden uitgezaaid. Met dit vissen beoogt men niet al leen de Zeeuwse cultures aan het goe de Waddenzaad te helpen, maar te vens vist men daarmee weer een zo ne tussen wel en niet besmet gebied vrij van mossels en wordt het op dringen van de parasiet daarmee eni germate belemmerd. eenheid, wanneer de vruchtbaarheid hun hart omvormt tot een vaderhart en een moederhart. Geen kinderen be tekent voor gehuwden altijd een grote leemte. We moeten ons met eerbied buigen voor hen, die in strijd met hun diepste verlangens, van vruchtbaarheid verstoken blijven. Wat word» er veel gemist in een huis waar nooit een wieg zal komen! Maar ook voor deze be proefde christenen is er hoop. Is het hun roeping niet zich te vermenigvul digen in een geestelijk vaderschap, een geestelijk moederschap? Wat zijn maatschappij en Kerk veel dank ver schuldigd aan kinderloze paren die on verpoosd rondgaan al weldoende en zich geestelijk toewijden aan hen die naar het lichaam kinderen zijn van anderen.' (wordt vervolgd)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 7