Hoofdpijn
msmssmssmsssm
Bewustwording
zat een halve
eeuw geleden
in de lucht
VAN ONMONDIG TOT MONIAAL
Gepofte
aardappelen
Organisatie
was, is„ blijft
een mozaïek
Moderne meubelen
1 1 1 1 1 KSt
Dralom trekt door Europa
in groots op,
Amerikaanse oven met bovenlicht
kouwelijke
schildwacht
v°or man
échter bureau
CHËZOELFIA
neem
Nu ook voor breisters
dralon per kluwen
WOENSDAG 22 MEI 1963
PAGINA 9
WÊ£
**a
de 2 produkten voor de
vrouw boven 30 jaar.
Voor slappe, vermoeide
of rimpelige huid.
tyA/Ay/iVMv.ys.yv>y''y*ytyYtöy&
Dit gewaad is een terras
jurkvoor een romanti
sche vakantie-omgeving.
Het is gemaakt van dralon-
batist en een ontwerp van
Bessie Becker uit München.
^cretaressen vormen een
6chte, beschermende keten
'e9en aanvallen op de tijd
hun baas
Het is wel heel typisch, dat
het de katholieke vrouwen
die zich vijftig jaar geleden
groepeerden in de „R.K. Vrou
wenbond", verbo den was actief
aan politiek te doen, terwijl de
eerste vrouwelijke staats-secreta-
ris dr. Anna de Waal en de eerste
vrouw die minister werd, dr.
Marga Klompé, katholiek zijn.
Het leven dat zijn gang gaat,
groeit anders dan het georgani
seerd wordt. Daarbij moet men
natuurlijk ook in het oog houden,
als men ter gelegenheid van het
gouden bestaansfeest van de
katholieke vrouwenbeweging, het
terrein overschouwt, dat het
leven en de mentaliteit van vóór
de oorlog totaal anders en veel
geborneerder waren dan daarna.
DELFRITE
Mevrouw J. Severijnen-Cals uit
Aarle-Rixtel, presidente van het
Katholiek Vrouwengilde.
Mevrouw J. Gijbels-Teuwen uit
Stramprovijvoorzitster van de
Katholieke Boerinnenbond.
Mevrouw A. van Wegen-Mulder
uit Rozendaal (G.), voorzitster
van de Unie Nederlandse Katho
lieke Vrouwenbeweging.
l mmm WIiIH I 1 Nk Zitmeubelen,
I Bil waarin U Uw
Mejuffrouw A. van Kessel, juist
gekozen in de Tweede Kamer,
voorzitster Katholieke Arbeiders
vrouwen.
De „gevederd^' versiering
aan deze avondjurk is
van uitgeknipte twee
kleurig zijden chiffon. Schu-
berth, de Romeinse ontwerper
koos dralon.als materiaal.
100% PLANTevrr
>m»UNT»N0 VOO» wn »»»o<»i
1951) pogingen gedaan om opnieuw
een opinieblad voor de katholieke
vrouw te verwezenlijken. Het is niet
gelukt. Papieren blrden kunnen bloei
en, kwijnen, verdrongen worden en
sterven precies zoals het natuurblad.
Een tijdlang is het toen geprobeerd
met een Bulletin". Ook dat ging ter
ziele. Op het ogenblik moeten de leden
van het Vrouwéngilde het doen met
het maandblaadje „Doorkijk". Maar
dat ene blad voor alle groeperingen,
dat nodig zou zijn voor de doorstro
ming van de ideeën, is nog steeds een
fata morgana.
De katholieke vrouwenbeweging is
trouwens zelf geen synthetische een
heid. Daar zijn verschillende oorzaken
voor. Om te beginnen al de verkave
ling in diocesen. De groei is vijftig
jaar geleden per diocees begonnen en
dat betekende per bisdom die bepaal
de visie op de vrouwenzaak van die
bepaalde bisschop of van die bepaalde
bisschoppelijke adviseurs. Men verge-
te daarbij niet, hoe onmóndig de vrouw
in die tijd was of werd geacht, hoeveel
gevaren men overal zag, hoe de nor
male denkinstelling was, dat de man
de vrouw moest bevoogden. De gees
telijke adviseurs hadden veel in de
melk te brokkelen, er waren vooruit-
strevenden bij, er waren er die vast
zaten aan het mannenideaal uit de
Victoriaanse tijd, dat de vrouwen
moesten dienen.
Daar bovendien de samenstelling
van de bevolking in de ene streek, bij
voorbeeld op het platteland weer heel
anders is dan in een stad met een
concentratie van arbeidersgezinnen,
werden de verschillende activiteiten
verschillend gericht. Er is in de loop
der jaren ook heel wat gemodder ge
weest over standsorganisaties binnen
de vrouwenbeweging en over het al of
niet inbouwen in de Katholieke Actie.
De buitenstaander heeft van de struc
tuur van de katholieke vrouwenorga
nisatie nooit veel begrepen. Het was
ook een ingewikkelde en soms verwar
de zaak en de structuur van de orga
nisatie kon per bisdom compleet ver
schillen.
Na de oorlog, toen een periode werd
afgesloten en er een nieuw tijdperk
begon, heeft dat toch niet de grote
vereenvoudiging gebracht. Ondanks
de toenemende standen-nivellering is
de Unie Nederlandse Katholieke Vrou
wenbeweging op het ogenblik opge
bouwd uit Boerinnenbonden, Arbei
dersvrouwen en Vrouwengilde (waar
bij de eerste twee vastzitten aan hun
mannenorganisatie) ieder met een ei
gen presidente en een overkoepelend
uniebestuur. De landelijke presidente
wordt om de paar jaar, volgens rou-
latie-systeem, benoemd uit een der
drie groeperingen. De aanstaande vie
ring van het gouden 'eest, op 28 mei
te Utrecht zal plaats hebben onder pre
sidium van de presidente mevrouw A.
van Wegen-Mulder van de Boerinnen-
bond.
Maar de enorme winst van de nieu
we tijd is, dat de oorlog ons god
dank heeft geleerd, niet meer af
wijzend en negatief te staan tegenover
zusterorganisaties die een andere le
vensvisie hebben. De samenwerking
van de katholieke vrouwenorganisatie
met hen is nog steeds groeiend. Na
de oorlog hebben de katholieke vrou
wen hun zaak ook veel meer zelf in
de hand genomen. Ze waren in de
twintiger jaren wat moeizaam op de
rails gezet, na de oorlog, waarin ze
de eigen mogelijkheden in zichzelf ont
dekt hadden, schoten ze vooruit op ei
gen kracht.
en Amerikaanse firma ontwierp dit elektrisch fornuis, de Americana '63,
dat voorzien is van een ingebouwde oven met „bovenlicht". Vlak onder de
kookplaat is over de gehele breedte van de oven een plaat van onbreekbaar
glas aangebracht. Terwijl men kookt op het fornuis kan men nu met een
oogopslag zien hoe het staat met de gerechten in de oven. Het voordeel daarvan
is dat men niet behoeft te bukken, dat is allemaal veel te vermoeiend, vinden
de Amerikanen
Ze klommen hoop op de ladder van
waar men de algemene belangen die
men wilde dienen het best kan over
zien, namelijk de politiek. Uit de ka
tholieke vrouwenbeweging is ook het
Vrouwendispuut voortgekomen, door
een van hen eens de „braintrust" van
de katholieke vrouwen genoemd.
Het contact met de vrouwelijke reli
gieuzen vindt ook een goede vorm, men
ziet helder in hoezeer zij er bij horen,
waar het doel van de organisatie nog
altijd is: mentaliteitsvorming. Het
gaat er vooral om de eigen tijd te be
grijpen, zich in de eigen situatie ver
antwoordelijk te weten voor de eigen
inbreng. Men streeft dat na door we
derzijdse beïnvloeding, uitwisseling, on
der andere in gespreksgroepen. Ook
nu treedt de katholieke vrouwenbewe
ging per parochie, per groep, per
streek, verschillend naar buiten. Er is
ook amusement, er zijn excursies. Er
zijn cursussen, er zijn sociale activi
teiten.
„Het klinkt misschien allemaal wat
vaag", zegt Agnes Nolte, die sinds jaar
en dag met de katholieke vrouwenor
ganisatie vergroeid is, „en dat zijn
we ons ook wel bewust. De hele or
ganisatie is indertijd uit wat vage be
grippen voortgekomen, maar mentali
teitsvorming blijft nodig om het grote
proces van de zelfstandigwording van
de vrouw te versnellen. Je moet in de
zaak geloven, en niet kijken wat je
bereikt hebt."
De grote landelijke viering van het
gouden leest op 28 mei in Utrecht is
hier en daar al vooraf gegaan door
een plaatselijke viering in een bisdom.
Op verzoek delen wij mee, dat het se
cretariaat van de Unie niet is geves
tigd in Arnhem, maar op de Arnhem-
seweg in Apeldoorn.
A. Bgl.
(Advertentie)
(Advertentie)
SKIN DEW
CRÈME VITALE DE NUIT
6 FILIALEN IN R'DAM - TEL. 119055
'A/A/A ^/i fSA i tSdéSAtS*I
Vijftig jaar
Katholieke
Een schildwacht is iemand die
•boet zorgen' dat er geen onbe
voegden tot een hoog per-
*aohtSOnna"e doordringen. Schild-
enje"*?n zijn altijd mannen. Maar in
Wereld s ar|dere vorm, in de zaken-
vrom, '...krioelt het tegenwoordig van
6 se schildwachten. Dat zijn
alie® retaressen die voor hun bazen
Sen Wa* van buitenaf komt, opvan-
hujj' on voora] via de telefoonhoorn
aa„„ .^as beschermen. Het aantal
aanri„ ,n dat per dag cp iemands
Ser ''t wa-Jt gsdaa-, bij vroe-
ver(> YerSeleken, verhonderd- zo niet
ft»die,odvoudigdZjjn ze allemaal
ïr> (jl' "ij geloven dat iedereen het
ooit heeft in deze tijd omdat er
flaSn?°Veel nodeloos werk wordt ge-
ge^"' er wordt zo langs elkaar heen
rd, georganiseerd, verkondigd,
"lens gevraagd! Er wordt een
IVfet Wat opgedrongen in deze tijd!
t0„ tRn iian» ou de doo'e mus
Y'o- Je bijna kunnen zeggen dat
tt.a 'ode--» »-»-», r i gehoo--
ankondiging wordt rondgezonden.
De secretaresse heeft hut
van een schildvrouw en van een
z'Jn zeer standvastige schild-
Ltlten bjj en zeer ondoorlaatbare
'Ik611 Secretaressen vormen met
t5ftaar een hechte beschermende ke-
j» rondom besturende, organiseren-
W'. dirigerende, leidende, verhande-
w, e, ih bespreking zijnde en ook
Schteens leM<er suffende mannen
tij- r bureau's. Realiseert de man in
'en z.akeljjke wereld wel, hoe de rol-
omgedraaid? Hoe hü wordt
'ti h rmd? Beschermd door die stem
's i„ telefoon, die zegt: „Mijnheer
conferentie; kan ik u van dienst
„NV Vasthoudend zjjn die stemmen
Seri ^iJnheer is er morgen ook niet;
ff u maar wat u wilt."
t"et onbreekbare barrière, waar je
\véx aoorheen komt. En ze zjjn er zich
tel Aan bewust, van die gouden sleu-
er 5'e ze in hun hand hebben. Als ze
blvjffdeur niet mee willen openen,
"Wip onherroepelijk dicht. Ze ver
hip 8£n de tijd en de aandacht van
<ie v aas met de taaiheid waarmee
tUsi Uw van eeuwigheid af is uitge-
*'edi„0rn('at ze altjjd wel iets te ver-
Ie^.en heeft.
ttiaaj and heeft eens gezegd, dat de
ken .c"aPPÜ aan het vervrouweljj-
iven *s. Dat heeft met het vrou-
ken 9f. mannenoverschot niets te ma-
?Ötl w ant °P bet vrouwenoverschot
heeiw,e bijvoorbeeld hier in Nederland
NaAarcl aan het inlopen,
fier r verhouding zijn steeds min-
hiaa vr°uwen in onze samenleving,
W 'och is er een toenemende ver-
^Oevp^ing merkbaar.
r nip. vrouwenstemmen praten
renrip geregeld in nieuwsdistribue-
8e,, "microfoons? Zelfs de tijd, vol-
Pisch woordenboek toch een ty-
vor!Ilanne'Ük begrip, leek onlangs
aai oF0liw'eHjken, toen op het Cen-
in Amsterdam op bet
via j~f"sPitsuur, een vrouwenstem
®t cho??"^0ePmstallatie, dwars door
van de uisch gehaast heen, de stand
Ventien 11 Per minuut afriep. ,,Ze-
oprn Ur zeven"- Een enerveren-
biaakte P <be de spanning voelbaar
oorge inbaar het zestig tellen later
*h het- ?de: „zeventien uur acht",
Ventipn onbarmhartig volgende: ,,ze-
yvouty._fUur negen." Nu klinkt een
en H T vo°r stationsomroep be-
»tenC" ^deliiker dan een mannen
ban 'de tic?1" luidop overspannen
ijbr wa* op dit enerverende haast-
n klnv Pnverdragelijk. De gespro-
van ee ls niet acceptabel, ook niet
.Tot on,vrouwestem.
Jbe f'® opluchting zei de chef, tot
v® ®n ov,-s „r'obtten over dit vreem-
bet i»,». ruatbrengende fenomeen, dat
8ers te tellerf6 W£LS' de reiz'"
A. Bgl.
V rouwenbe weging
Voor wie na de oorlog volwassen is
geworden, is dat nauwelijks na te voe
len. Maai wie als volwassene de brug
over de kloof vóór en na de oorlog is
over gegaan, kan nog steeds zuchten
van opluchting dat we zoveel vrijer
en ongedwongener hebben mogen wor
den.
Als vrouwen zich organiseren is het
altijd om iets te bereiken waar ze mee
verder helpen. Dat helpen is op een
bepaald moment wat de eigen tijd
vraagt. Aan het begin van deze eeuw
gingen talloze arbeidersgezinnen te
gronde aan de drankzucht waarin de
man troost zocht voor de ellende van
de wanhopige armoede. De grote
drankbestrijder Ariëns gaf de stoot tot
de oprichting van de Katholieke Vrou
wenbond met het doel dat de leden
zich zouden inzetten om op alle ma
nieren dat verschrikkelijke sociale eu
vel te helpen keren. De maatschappij
had dringend behoefte aan de zorg
van de vrouw in het groot: „zorg"
in de samenvattende zin, waarin zo
wel intuïtie, aanpak, praktische kijk
als effectieve hulp van mens tot mens
besloten liggen. De katholieke vrouwen
konden niet achterblijven.
(Advertentie)
Benodigdheden: ongeschilde, gewassen
aardappelen, geraspte kaas, gehakte
peterselie, Delfia vet.
Laat Delfia-vet zacht worden (niet op
vuur) en smeer de afgedroogde aard
appelen en het bakblik ermee in. Zet da
aardappelen - liefst van gelijke grootte -
erop. Oven 10 minuten tevonen aanzet
ten; bakblik erin schuiven Laat aard
appelen in 25 - 30 minuten gaarbakken.
Serveer in de schil op een warm bord.
Overlangs doorsnijden en aardappel-
kruim vermengen met veel geraspte kaas
en gehakte peterselie. Heerlijk met rode
kool en gebakken appelen of een eier-
omelet.
en er is ook nog van Calvê
speciaal voor frituren
De eerste leden van de gloednieuwe
R.K. Vrouwenbond werden gerequi-
reerd uit de zelatrices die het „Sol-
riëtas bloempje" verkochten. Dat So-
briëtasbloempje moest geld bijeen
brengen voor de drankbestrijding zoals
de Emmabloem gelden hielp verzame
len voor de tuberculosebestrijding.
Maar in de twintiger jaren mochten
en konden de vrouwen nog niet zo heel
veel. Vooral de „dames van de defti
ge stand" waren beschermend inge
pakt in vooroordelen die even lastig
voor hen waren als de baleinen, de
hoed en de handschoenen die hun
vorm moesten bepalen. Ondanks een
brandend hart, een groot sociaal ge
voel en een fel doorzettingsvermogen
waren ze aan handen en voeten ge
bonden. De vrouw mocht nu eenmaal
niet zelfstandig iets ondernemen, ze
moest altijd voorzichtig zijn en buiten
de veilige eigen katholieke kring zag
men onmiddellijk spoken.
Dat de'katholieke vrouwenbond toch
is doorgegroeid, is te danken aan de
doorzettende kracht van sterke figuren
en aan het feit, dat het zich emanci
peren in de lucht zat. Vrouwen met
open oog voor de materiële nood die
er was in veel te veel verkommerde
gezinnen, forceerden de doorbraak van
hun helpend vermogen omdat ze niet
langer wilden vegeteren en een nega
tief bestaan leiden. Om te kunnen hel
pen „op plan", en dat helpen was
dan vooral sociaal gericht, werden in
de hoofdstad een huishoudschool opge
richt, een school voor maatschappelijk
werk, een opleiding voor kraamver-
zorgsters, een handelsavondschool.
Daar werden meisjes gevormd, die
hun kennis konden doorgeven om de
toestanden in de gezinnen te helpen
verbeteren. Men vergete niet, dat de
sociale situatie van de arbeidersgezin
nen van een halve eeuw geleden waar
armoede, honger en vervuiling heer
sten, ir, vergelijking met nu zoiets is
of men toen op een andere planeet
woonde.
De vrouwen die meewerkten aan de
totstandkoming van deze instituten,
begrepen precies wat hun tijd vroeg
en al aarzelen we om namen te gaan
noemen, zouden we toch bij de werk
sters van het eerste uur dr. Jacqueline
Hillen, analiste en mejuffrouw Fé Ha-
ye, lerares biologie, hier in de herin
nering willen terugroepen. Want In de
tijd, dal men het begrip „vrijgestel
de" nog niet kende, gaven zij, naast
het werk waarmee ze zelfverzorgend
waren, hun volle inzet voor de „be
wustmaking" van de katholieke vrouw.
Bewustmaking, dat is eigenlijk de
grote noemer, waaronder men kan sa
menvatten wat de katholieke vrouwen
beweging feitelijk nastreefde. Bewust
making vraagt ontwikkeling. Ontwik
keling van de vrouw op velerlei ge
bied hoorde dan ook bij de doelstel
lingen van de bond evenals de sociale
activiteiten. Een halve eeuw geleden
was een en ander natuurlijk heel an
ders dan nu. In het brochuretje „50
jaar", met als neventitel „Van onmon
dig tot mondiaal", ter gelegenheid van
het gouden feest door het „Katholiek
Vrouwengilde" uitgegeven, staat uit
de eerste tijd een indrukwekkend aan
tal activiteiten opgesomd, van soep
uitdelen van het instellen van land-
bouwhuishoudcursussen en van de mis-
sienaaikring tot het doen verschijnen
van een brochure over wensen bij de
huwelij kswetgeving.
De Vrouwenbond was een mozaïek en
de samenstellende mozaïekdeeltjes wa
ren in plaats, streek, bisdom zeer ver
schillend.
Al vrfj spoedig, in 1918 vormde zich
uit de diocesane bonden de landelijke
federatie met als presidente de des
kundige en beminnelijke Mevrouw F.
Steenberghe-Engeringh. We mogen er
trots op zijn dat de Paus (zelf sprak
ze altijd van de Heilige Vader) deze
bekwame vrouw in 1922 benoemde tot
presidente van de wereldunie der ka
tholieke vrouwen. In mondiaal ver
band heeft Nederland altijd een goed
figuur geslagen. Op het ogenblik is een
Nederlandse in een topfunctie van de
katholieke vrouwenbeweging, me
juffrouw Mia Stollman, lid van het da
gelijks bestuur van de Wereldunie der
katholieke vrouwen. De naam van me
vrouw Steenberghe, die dertig jaar lang
Internationaal presidente was, is altjjd
in één adem genoemd met haar zeer
trouwe rechterhand, de secretaresse
mejuffrouw Romme, van wie de inge
wijden nog altijd spreken als van „Mar
rietje Romme". Zoals men ook lang
het Centrale Bureau waar heel wat
omging, vereenzelvigde met de naam
van mejuffrouw Bak.
En natuurlijk kan men niet over de
pioniers van de katholieke vrouwenbe
weging iets zeggen, al is het nog zo
summier, zonder mevrouw Albertine
Steenhoff-Smulders te noemen, die de
bezielende hoofdredactrice was van het
orgaan van de katholieke vrouwenbe
weging, het uit een zeer positieve men
taliteit geredigeerde blad „De katho
lieke Vrouw". Na het uit geldnood ter
ziele gaan van dit blad, zijn er met
weekbladen als „Marijke" (gestart in
1938) en „Vrouwenleven" (begonnen in
Advertentie
LEVERING UITSLUITEND VIA DE DETAILHANDEL TOONKAMERS TE UTRECHT EN BLERICK
Het glazen koepeltje op het dak
van Metz en Co in de Leidsche-
straat in Amsterdam heeft een
schilderachtig uitzicht op de
grachten met lichtgroene bomen en op
de smalle donkere straatjes van de
binnenstad. Tegen deze achtergrond is
tot 15 juni een tentoonstelling ingericht
van hypermoderne meübelen, ontworpen
door de jonge Deen Poul Kjaerholm.
Als materaal gebruikt Kjaerholm dege
lijke, sterke produkten, zoals leer, staal
en naturelkleurig essenhout. De vorm
geving is modern, maar geeft een heel
solide, kostbare indruk door verzorgde
uitvoering met zichtbare constructies.
Een verdieping lager, waar het uit
zicht al wat minder pittoresk is, staan
de meubelen van ir. E. Jelles. Hij is
een Nederlander, die voor kleine Ne
derlandse huizen interieurs heeft ge
maakt, welke hoewel niet zo solide en
duur, fleurig en vooral vinding-
zijn. Hij gebruikt vurehout, in
allerlei kleuren gelakt, en de stoelen
krukjes en tafels zjjn met grote schroe
ven in elkaar gezet. De achterkant van
de stoelen is gewoon donkerbruin can
vas. Het geheel is stoer, vierkant en
kleurig.
De meubelen van Jelles en nog enkele
andere ontwerpers zijn permanent op
de meubelafdeling te bezichtigen.
Als een kind tien jaar wordt heb
ben de ouders een beetje het ge
voel van een mijlpaal: het gaat
nu snel volwassen worden. Zo on
geveer moet het de thans honderd ja
rige Farbenfabriken Bayer te moede
zijn hij het vieren van de tiende ver
jaardag van dralon. Bijna volwassen,
de tijd van experimenteren achter de
rug, vol zelfvertrouwen vanwege de ve
le voortreffelijke eigenschappen: zo
presenteerde dralon zich aan ons in een
groots opgezette revue die plaats vond
in het Amsterdamse Hiltonhotel. Mo
dehuizen uit twaalf Europese landen
toonden hoe zij zich hebben laten in
spireren door deze kunstvezel in de ge
daante van wol, batist, fluweel, serge,
kamgaren, wevenit, zijde, satijn enzo
voort, enzovoort.
De première van deze shouw was 23
april in Berlijn en zal de komende
maanden alle Westeuropese landen aan
doen. Daartoe reizen elf mannequins
rond, gekozen uit diverse landen, twee
kleedsters, een kapper, een assistente,
een douane beambte en een technicus.
Voor lange routes is een eigen slaap
wagen beschikbaar. Als 25 juni de man
nequins weer op het punt van uitgang
terugkeren hebben ze ruim 13.500 kilo
meter afgelegd. En tijdens die reis heb
ben ze zich m een uitzonderlijk tempo
moeten verplaatsen van dag naar nacht,
van sport naar spel, van bad naar bal
om de daarbjj passende kledij tot haar
recht te doen komen.
Het bleek op de in Amsterdam gehou
den show, dat daarbij de regie tot het
uiterste is gegaan. Steeds kwam de
groep in haar geheel op om dan iede
re deelnemer stuk voor stuk gelegen
heid te geven het getoonde dichter bij
het publiek te brengen. De regenkle
ding waarbij de geestige glimmende
hoeden van thermisch gevormde dra
lon opvielen, werd gepresenteerd onder
een enorme rode paraplu. De vakantie-
kleding werd vergezeld van zonnebril
len en rieten manden vol bloemen en
bloesem. De kantoorkleding deed het
met diepzinnige Amerikaanse brillen en
gezellige ribfluwelen diploma tentassen
in de kleur van de garderobe. De
fietskleding meer bedoeld om te dra
gen tijdens een fietstocht en niet om
te fietsen van iets naar iets had tot
achtergrond een ouderwetse loopfiets. De
mannequins droegen broekrokken of
kniebroeken met felgekleurde kousen
en op het hoofd een gamin-pet. Top
punt van pressimisme: het breien van
een kous voor een gipsbeen, passend
bij de lange muts. De mannequin, leu
nend op haar skistok oogstte er wel
enorme bijval mee!
Er was trouwens toch veel hand
breiwerk: dit om te laten uit
komen dat thans ook dralon
per kluwen te krijgen is. De
kunstnijvere handen van de ontwer
pers hebben er soms wel vreemde
breisels van gebrouwen, waar mis
schien zelfs teenagers nog niet voor
te porren zouden zijn. Voor de show
echter wel een levend schouwspel.
Stel U voor een soort van enorme
gehaakt oranje baby-jas met punt-
capuchon waaraan een kwastje ben
gelt tien tegen een haakte of brei
de U vroeger een dergelijk kleding
stukje voor Uw eersteling en in
datzelfde patroon een paar lange
sportkousen. Alweer dat baby-patroon
voor een terras-japon (het idee it
niet zo gek: op de terrassen is het
meestal toch te winderig voor iets
luchtigers) die doet denken aan een
ouderwetse gebreide camisole. Een
lint in het middel en U bent mo
dern.
Vermeldenswaard is de nieuwe ge
daante van dralon, een glanzend op bont
lijkend materiaal het meest verwant
aan veulen en we zagen er in de ca
tegorie vliegtuigkleding die licht
moet zijn en niet mag kreuken een
zeer fraaie mantel van.
Via een „rendez vous in Ritz" en
„een wandeling over de Champ Ely-
sées waar we zeer veel toiletten
van Pierre Cardin tegenkwamen
zweefden de mannequins onder de to
nen van een Weense wals de Staatsoper
in Wien binnen. Ieder droeg de hand
een roos op lange steel: symbool van
elegantie en vrouwelijkheid, waaraan
deze show op praktisch alle fronten te
gemoet kwam.
G. S.-de W.
*«n
fwoi-afgewerkte leren stoel met stalen poten, ontwerp Kjaerholm.