Grote harmonie tussen psychisch en fysiek leven Nuchterheid vroomheid en eenvoud Uitzonderlijke gaven in dienst van de Vaticaanse diplomatie De Paus van het Tweede Vaticaanse Concilie mm Angelo Giuseppe Roncalli werd op 25 november 1881 gebo ren in Sotto il Monte („On der aan de Berg"), een kleine agrarische gemeente van 1700 Welen tegen de voetheuvels gele den van de Voor-Alpen. Deze te kenen er in het noorden de hori zont. De streek, de provincie van Eergamo, is het klassieke land der rondtrekkende potsenmakers, «er saltimbanques, en hier stond de wieg van Harlekijn. De Berga- hiasken zijn geen geïsoleerd volk. Al vroeg in de historie zwermde jhen uit. De stamboom van de Roncalli's kan men nagaan tot in «e vijftiende eeuw en dit boeren geslacht leverde zijn bijdragen aan artiesten en geleerden, die *ich in verschillende streken van Italië en in Zuid-Frankrijk vestig den. Een van hen, de schilder Stefano Roncalli, verwierf in de Zeventiende eeuw een zekere roem hij bleef bekend onder de bij haam Pomarancio. De familie, daaruit de latere Paus Joannes geboren werd, was onbemiddeld. De vader Jan-Baptist moest als kleine deelpachter hard werken Voor zijn grote gezin. Angelo was «et derde der tien kinderen en de ®erste zoon. In deze eeuw wisten de Roncalli's zich een aantal hec taren eigen grond te verwerven en een oude herenboerderij La Colombera te kopen, die nog be staat en ondeelbaar familiebezit is. De Paus was er voor een vijfde eigenaar van. Toen mgr. Roncalli in 1953 kardinaal-patriarch van Venetië werd, schilderden zijn broers het oude familiewapen, thans gedekt door de rode kardi naalshoed, op de voorgevel. Zaterdag 25 oktober 1958 ging het Heilig College in besloten beraad. In de vooravond van de 28ste werd de hoogwaardige en eminente heer Angelo Giuseppe Roncalli, kardinaal-priester der Heilige Roomse Kerk en patri arch van Venetië, tot Paus ge kozen. Zijn toestemming maakte de keuze rechtsgeldig. Het leven van het derde kind der familie Jan-Baptist Roncalli uit Sotto il Monte kreeg na een voorberei ding van bijna 77 jaren zijn uit eindelijke bestemming, de hoog ste: Plaatsbekleder van Onze Heer op aarde. fö PAPA RONCALLI'S LEVENSLOOP HEEFT ZICH IN STEEDS NAUWERE CIRKELS OM ROME BEWOGEN Vader Roncalli liet zijn kinderen Ieren, wat veel van zijn medeboeren toen nog niet deden. Angelo kreeg les Van de pastoor uit de naburige parochie Carvico en dat betekende voor de jongen uren per dag lopen van huis naar de pastorie en terug. Thuis was Fetu flan 00k ,n°g meewerken geblazen m het ^bedrijfje. De parochiepastoor van ootto il Monte, wiens nagedachte is en portret Paus Joahnes altijd in ere bleef houden, zag in Angelo een mogelijk toekomstige priester. Toen hij negen was, mocht hij naar het college in Celana en toen hij op zijn elfde jaar Qe lagere school er op had zitten, werd «ij als leerling aangenomen in het Kleinseminarie van het bisdom Berga mo. Hij was een zeer goede leerling en «aarom kreeg hij een studiebeurs voor het Romeinse grootseminarie. Vlak Voor de eeuwwisseling kwam de Priester-student naar de verre Eeuwige htad, waar zijn vader en moeder één maal geweest waren. (Zij trouwden er ?h de lange tocht van Bergamo naar ■home en terug was hun huwelijksreis). _Op 10 augustus 1904 werd Angelo Roncalli priester gewijd in de kerk van h- Maria in Monte Santo, een der twee harokkerkjes, die de ingang van Rome's hoofdstraat, de Via del Corso, flanke- *®h. Zijn eerste H. Mis las hij in de Crypte van de St. Pieter bij het graf »an de apostel, wiens opvolger hij zou worden. De bisschop van Bergamo be- hoemde toen de jonge priester, die J- ans de doctorsgraad in de theologie behaald had, tot zijn secretaris. Tevens werd hij docent aan het groot-seminarie, waar hij apologie gaf en het vak dat •Itijd zijn wetenschappelijke hobby is «ebleven: kerkgeschiedenis. Het is in die tijd geweest, dat hij snuffelend in de archieven geboeid Werd door de contrareformatie en in net bijzonder door de figuur van de Milanese aartsbisschop St. Carolus Horromeus. Spoedig leidde zijn onder soek naar Milaan en daar maakte hij met de sportieve en geleerde prefect der Bibliotheca Ambrosiana kennis, mgr. Ratti, de latere Pius XI. Uit Roncalli's liefde voor de geschiedenis m tenslotte een zesdelig werk voort gekomen, „Gli Atti della Visita Apostolica di S. Carole Borrpmeo a Rergamo 1573". Toen hij veel jaren PP de Balkan en in Turkije op pause- hJke missie vertoefde, liet hij een vriend, don Pietro Forni, het archief werk doen en hem de stukken op zenden. Na diens dood bleef het werk Pggen. Maar als patriarch van Venetië vatte kardinaal Roncalli het weer op en alle mensen uit Sotto il gl°nle wisten dat Zijne Eminentie "^durende zijn vakantie ter plaatse n? 9.ePaa'de vaste uren niet gestoord mocht worden, want dan zat hij over doeken gebogen. Het laatste en zesde deel kwam uit, toen Papa Ron- Be ueeds de Stoel van Petrus beste- had. Deze passage is meer dan va anecdotische. Paus Joannes heeft gezegd, dat hij persoonlijk er W "i?,® was Seen vakgeleerde theo- tevr'j osoof oi jurist te zijn. Hij was verèt 2 met een Sezond en nuchter en?,",' mensenkennis en ervaring Waf -ls «"Üd dankbaar geweest voor historische studiën hem mee- ?.f®ven hadden: Het inzicht in de «rekkelijkheid der dingen en van rr^i^ menselijk oordeel en een brede, milde blik. De tien jaren, waarin hij de naaste medewerker was van mgr. Radini iedeschi van Bergamo zijn uiter- mate vormend voor de 'onge F geweest. In 1916, na de dood «rertLu .^sschop. publiceerde hij een 5?™cTrif}. °.ver hem: „In Memoria mgr. Radini Tedeschi, vescovo di «ergamo en daarin heeft hij zijn hele liefde en erkentelijkheid voor hem neergeschreven. Mgr. Radini was een man die in zijn denken en opvattingen ir velen in Italië lang vooruit was. De eeuwwende in Italië werd getekend door grote onenigheid in het katho lieke kamp. De scheidingslijn tussen de groepen der progressieven („i larghi") en der conservatieven („i rigidi") liep bijzonder ongelukkig. De Rigidi waren de zogenaamde Pausgetrouwen en wil den niets weten van enige samenwer king of van enig compromis met het sinds 1870 bestaande verenigde Italië. Maar daarbij beschouwden zij ook de sociale encycliek van Leo XIII, einde lijk ii 1891 verschenen, als hoogst ge vaarlijke (zo niet onorthodoxe) nieuw lichterij. De progressieven stonden achter Rerum Novarum, maar meenden tevens, dat er voor de Romeinse Kwes tie een oplossing hoe dan ook gevon den moest worden, en dat de katho lieken mee dienden te werken aan de vormgeving van het nieuwe vaderland. „Buiten wat de onvervreemdbare rech ten van de H. Stoel betreft, zien de katholieken tijdperken en historische gebeurtenissen als mijlstenen langs de weg vooruit en zij waken er angstvallig voor, dat hun werk der levenden niet gestoord wordt door dode kwesties in het nationale geweten". Deze zin, die er niet om loog, is uit proeve van program gedateerd 15 juli 1904 van de hand van Graaf Grösoli, de algemene voorzitter der toenmalige Italiaanse Katholieke Aktie. 30 juli werd de orga nisatie door de Paus opgeheven! Mgr. Radini Tedeschi en zijn broer, graaf Radini Tedeschi, beiden lid van het hoofdbestuur, behoorden openlijk onder de progressieven. In 1909 stelde de bisschop zich aan het hoofd van een arbeidersstaking in zijn diocees. En God hebben zijn kromstaf en mijter bijgestaan, als in Rome Pius X Radini Tedeschi niet persoonlijk de hand boven het hoofd gehouden had. De broer van de bis schop behoorde tot de sociale voor trekkers van Noord-Italië in woord en daad. In deze open sfeer, in deze „doorbraak" naar een nieuwe tijd maakte secretaris Roncalli met het leven buiten de curie, school en boe ken kennis en wat hij in die tien jaren geleerd heeft, kon men nog duidelijk bespeuren in zijn pauselijk bewind. De Voorzienigheid, die de mens in vrijwilligheid voert langs de wegen, die Zij zich voor hem dacht, heeft de priester Roncalli dan vier jaren onder gedompeld in menselijke ellende, ziel zorg k l'improviste, angst en het in tiemste treffen van ziel tot ziel: Op de slagvelden van Noord-Italië in de eerste wereldoorlog. Twee jaar later was Ron calli voor zijn nummer opkomend ser geant bij de hospitaaltrc ipen en hij werd de eerste Paus in de historie, die de onderofficiersstrepen met ere en in de frontlijn gedragen heeft, en twee jaar als luitenant-aalmoezenier. De jongens noemden hem Angelo (engel) en dit is zijn hoogste militaire onder scheiding geworden. Einde 1918 was hij weer terug in Bergamo. Het leek of hij de vier jaren van zijn afwezigheid er in wilde halen: bij zijn professoraat aan het Groot Seminarie kreeg hij de geestelijke leiding der studenten, hij werkte onder de oudstryders, onder vrouwen- en mei.sjesorgamsaties en was de ziel van de diocesane Katholieke Ac- tie. Tot in Rome drong zijn naam door die van een bezield priester en organisator. Men hoort maar de his torische bevestiging hebben wü met dat de anti-modernistische ketterjagers hem in de gaten hielden: de professor zou te vooruitstrevend zijn in zyn denkbeelden. Wel staat vast, dat me nig seminarist en menig jong priester in de woelige tijd na de oorlog een nou- vast aan Roncalli hebben gehad, waar voor zjj hem hun leven lang dankbaar bleven. Zomer 1921 ontmoette de toenma lige prefect der Missiecongregatie kar dinaal Van Rossum in het zomerver blijf der Propaganda Fide-studenten bij Castel Gandolfo de rector mgr. Giobbe. De kardinaal was niet tevre den over de resultaten der nieuwe pauselijke missiegenootschappen in Italië. Mgr. Giobbe merkte toen op, dat dit niet te verwonderen was: het werk voor deze genootschappen moest er in Italië maar in de vrije tijd bij gedaan worden, een behoorlijk appa raat en een vaste leiding ontbraken. Het werd hoog tijd, dat men iemand voor dit werk helemaal vrijmaakte en dan ook voor diens levensonder houd naar billijkheid opkwam. „Weet u een geschikte man?", vroeg kardi naal Van Rossum en mgr. Giobbe I heeft zijn aandacht gevestigd op prof. Roncalli van Bergamo. Nog dat jaar werd deze naar Rome geroepen. Hij telde veertig jaar, toen hóin dienst trad van de Propaganda Fide. Eer vol was het, er zat wellicht een car rière in ook. Roncalli hield van Ro me. De functie die hij kreeg was be langrijk en beloofde afwisselend te worden. Maar boven Rome prefereer de hij het eigen noordelijke land aan de voet der Alpen en boven een ambt aan de Curie de directe zielzorg van persoon tot persoon. Mgr. Giobbe heeft hem overtuigd, dat hij deze ar beid op zich moest nemen, de kar dinaal droeg hem voor en Benedic- tus V benoemde. Zo werd Don Roncalli in 1921 op een nieuwe weg gezet, die hij nooit ge dacht, laat staan verlangd had. Deze zou voortaan in cirkels om Rome gaan, steeds nauwer wordende cirkels. En noch de Paus, noch kardinaal Van Rossum of de rector van het Propa- §anda Fide-college wisten, dat zij in ods plan de eerste „straatwerkers" waren aan een weg, die tenslotte zou leiden „ad Petri cathedram". Spoedig kreeg Don Angelo de rang, die b\j zijn werkzaamheden paste. Hij werd Huis prelaat en men sprak hem voortaan aan met monseigneur. Hij moest de sa menwerking ten bate van de missie regelen, de diocesane bureaus en de werkwijze reorganiseren. In die tijd reisde hij veel en bezocht de Italiaan se bisdommen, Frankrijk, België en Ne derland. Van zjjn kort verblijf in het Redemptoristenklooster te Wittem (Zd.- Limburg) zijn nog verschillende anek doten bekend: van de eenvoudige pater in de biechtstoel van dit bedevaarts oord, die volkomen de kluts kwijtraak te, toen de Curie-prelaat kwam biech ten. „Alsof er alleen maar belangrijke mensen uit Rome komen", zo becom mentarieerde Joannes XXIII eens in een audiëntie dit voorval! En van de voor een Italiaan opvallend kleine, en weinig volgeschonken wijnglazen, die de reftermeester ter ere van het hoge be zoek op tafel had gezet. Paus Pius XI, die zich de jonge Bergamask nog goed uit zijn Milanese tyd herinnerde, toen hi) hem leidde bij zijn wetenschappelijk onderzoek in de „Ambrosiana", volgde met belangstel ling mgr. Roncalli's arbeid voor de mis sie. In 1925 reeds na vier jaren dus belastte de Paus hem met een zeer moeilijke en delicate missie. Hij zond hem als apostolisch visitator naar Bul garije. De situatie daar lag op reli gieus en religieus-politiek terrein uiterst ingewikkeld, zowel voor de orthodoxe kerkgemeenschappen als voor de ge- unieerden en de Latijns-katholieken. Een onderzoek en de in Rome uit te brengen adviezen vereisten een open en onbevooroordeeld oog, een helder be grip en een summum aan tact. Mgr. Roncalli werd op zijn naamfeest, Sint Jozefdag 1925, tot bisschop geconsa creerd in de kerk van de H. Carolus Borromeus te Rome door kardinaal Tacci, die de leider was van de Con gregatie voor de Oosterse Kerk. Hij moet zijn taak in Bulgarije uitstekend gedaan hebben, want in 1931 werd mgr. Roncalli er benoemd tot de eerste apos tolische delegatie in de geschiedenis van Bulgarije. j\T iettegenstaande de kerkelijke moei- V lijkheden na het huwelijk van 1 1 koning Boris met de Italiaanse prinses Giovanna di Savoia in 1931 wist de delegaat zijn arbeid voort te zetten. De Bulgaren, van welke re ligieuze richting zij ook waren, hebben een grote achting voor de Latijnse bis schop opgevat en een warme genegen heid. Deze was wederkerig. Toen mgr. Roncalli einde 1934 afscheid nam, zei hij, dat elke Bulgaar altijd welkom zou zijn in zijn huis, waar dat zich ook bevond en niet zonder ontroering heeft de Paus daar tijdens zijn Pon tificaat nog verschillende malen aan herinnerd. In de tien Bulgaarse jaren heeft hij zijn geestelijke horizon onge meen kunnen verbreden en niet alleen met zijn verstand, maar ook met zijn hart volgde hij de Orthodoxe Kerk. In zijn gedachten wereld hebben sindsdien de „broeders uit het Oosten" een bij zondere plaats ingenomen. Toen stuurde Pius XI mgr. Roncalli verder. Hij werd titel-aartsbisschop en benoemd tot apostolisch vicaris (mis siebisschop) en delegaat in Turkije, de- legaat in Griekenland en administra tor van het Latijnse Patriarchaat van Constantinopel. Wellicht hebben eerst de publikaties rond het Tweede Vati caanse Concilie de buitenwereld er een i denkbeeld van gegeven, welke last de ze zending voor de drager betekende. De Grieks-Orthodoxe Kerk is een auto nome nationale kerk en meer dan ne gentig procent der Grieken is er lid maat van. Andere religies gelden er als indringers en vooral de Rooms- Katholieke Kerk. De geschiedenis is hier niet vreemd aan. Nu hadden uit Turkije verdreven geünieerde Grieken van de Byzantijnse ritus zich in het moederland gevestigd naast de groep der van oudsher Latijns-katholieken. Vooral in de geünieerden zag men een taktiek van Rome om de orthodoxie te splijten. De Latijnse delegaat werd dan ook met een diep wantrouwen in Athe ne ontvangen. Daar kwam dan nog verder de politiek bij. Griekenland wan trouwde Bulgarije, wantrouwde Italië met zijn Mussoliniaanse imperialisti sche expedities nog meer en tussen Athene en Ancara was de verhouding gespannen. Mgr. Roncalli, van Italiaan se afkomst, wiens laatste standplaats Sofia was, en die tevens tot bisschop in Turkije werd aangesteld, stond dus persoonlijk in een vrijwel onmogelijke positie. Pius XI was een veel te groot magistraat dan dat men zou kunnen veronderstellen, dat Roncal li's benoeming op een flagrante ver gissing zou berusten. Zolang de archie ven nog niet open zjjn, lijkt deze spe culatie de voor de hand liggende: niet tegenstaande alle handicaps koos de Paus deze figuur, omdat hij verreweg de beste was voor deze plaats. De fei ten hebben overigens geleerd, dat hij er uitstekend voor geschikt was. De man uit Sotto il Monte, die nooit de pauselijke diplomatenacade- mie doorlopen had, niet van de Staats- secretarie of uit de carrière kwam, heeft zich een tacticus betoond en een kerkelijk diplomaat, die de grootste bewondering opwekte van de edel man èn diplomaat, kardinaal en paus Pacelli. Er was meer. Roncalli sloeg bruggen tussen de gescheiden broe ders, nog nauwelijks zichtbare con structies, maar zij waren er. Hij kreeg de gestalte van eert teken, misschien nog niet geheel begrepen, misschien was hij zich daarvan zelf ook niet bewust. Maar het oecume nisch teken kwam in het volle licht tijdens zijn Pontificaat en door het door hem bijeengeroepen en gerichte Concilie. In 1941 ging de al opgejaagde Duce tot de krankzinnige veldtocht tegen Griekenland over. Niet een zijner beter wetende maarschalken en generaals had de moed, zijn ontslag aan te bieden. De Duitse legers moesten Mus solini later uit de algehele mislukking helpen. In de hongersnood toen in Grie kenland hebben de politici en de leiders van de Orthodoxe Kerk geweten tot wie zij zich konden wenden: tot mgr. Roncalli. Deze zette zich terstond en met zijn gehele persoon in en hét was effectief ook. Hij wist de H. Stoel tot een interventie bij de geallieerden te bewegen. Het resultaat was een ope ning in de blokkade rond Griekenland en de zending van levensmiddelen, me dicamenten en kleding voor het Griek se volk. Voor dit en het vele andere werk, waaronder dat voor de vervolg de Joden, zijn de zo gastvrije Grieken hem altijd dankbaar gebleven. Kort na zijn troonsbestijging bracht het Griekse koningspaar Paus Joannes een officieel bezoek en de vorsten getuigden, dat Hel las ook papa Roncalli niet vergeten was. tn Turkije, waar Cemal Ataturk met de oude Levantijnse en Islamiti sche tradities gebroken had, in ver licht rationalistische zin, ontmoette mgr. Roncalli op kerkelijk gebied vaak moeilijkheden. Tekenend voor hem is het verhaal, dat hij er in een katholieke kerk een Mis bijwoonde. De openbare gebeden in de volkstaal en het zingen uit een zangbundel geschiedde als van oudsher in het Frans. Men treft dit ook tot heden nog in Griekenland aan. Mgr. Roncalli gaf opdracht deze gebeden en gezangen in modem Turks- te verta len. Hjj wilde daarmee gebed en zang nader tot de mensen brengen en tevens eraan meewerken, dat het katholicisme zich uit zjjn isolement, dat van een „vreemd" bestanddeel in het nationale leven, zou verlossen. De regering in Ankara overigens kwam achter deze daad van mgr. Roncalli. Het was juist in de periode, dat de regering in haar nationalistische conceptie het kerk- Arabisch uit de moskeeën ging weren. Dat de delegaat, zij het dan ook met andere beweegredenen, van zijn kant hieraan meedeed, bezorgde hem bij toe val een zo goede naam, dat hjj er blij vend voordeel van heeft gehad. Vlak voor Kerstmis 1944 werd aan zijn huis een cijfertelegram van het Vaticaan Ei bezorgd. Mgr. Roncalli kende de code aardig uit zijn hoofd, maar deze maal heeft hij het boek erbij gehaald, om zeker te zijn, dat hij zich niet vergiste. Hó las en herlas: „Kom ogenblikkelijk. Overgeplaatst nuntius Parijs. Tardini." In het Nederlands vertaald moet hij toen zoiets gezegd hebben als: „Nu barst me de klomp". Parijs is een der zes traditionele top functies in de pauselijke diplomatie. Heeft de titularis daar zeven a tien jaar de Heilige Stoel goed gediend, dan ligt de rode hoed voor hem in Rome klaar. Zo ging het sinds eeuwen. Mgr. Roncalli was niet van het diplomatencorps. Hjj diende de Kerk als missiebisschop en had de zorg over vele gemeenten in de Latijnse diaspora. En zo groot is zijn verba zing geweest over het telegram, dat hij binnen de veertien dagen na zijn bestijging van de stoel van Petrus in de staatssecretarie mgr. Tardini vroeg: „Van wie is ooit het idee ge komen, mij van Istanbul naar Pa rijs te sturen?" „Van Paus Pius XII, Heilige Vader", antwoordde de al tot staatssecretaris benoemde. „Juist", zei de Paus, „en wie heeft de minute van het telegram ge maakt? Laat het eens zien." Het pa pier werd uit een bestofte legger te voorschijn gehaald. Het origineel was esigneerd door Tardini. „Zo, zo, "minentie, zo, zo: U wist er dus alles van". Parijs was dus een officiële topfunc tie. Maar in mei 1945 was deze vlak na de oorlog lastiger dan ooit. Ron calli's voorganger Valeri had op bevel van de H. Stoel zijn missie vervuld bij de Vichy-regering en hjj was dus geen persona grata. De zuivering meende heel wat aan te merken te hebben op een twintigtal Franse bisschoppen. Nau welijks op zijn standplaats aangekomen kreeg de nuntius een lange lijst van kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders die geëlimineerd dienden te worden. Deze wonderlijk gezette man had van af zijn eerste optreden de waardering der Fransen, een waardering, die dwars door alle religieuze en politieke opvat tingen heen spoedig tot hartelijkheid groeide. Mijnheer de president, heeft hij tegen generaal De Gaulle gezegd, deze lijst is een ernstige zaak. Zij raakt behalve de politiek nog veel meer dingen. Sta mij in rust toe van mijn kant objectief en eerlijk alles haarfijn uit te zoeken. Merkwaardigerwijs tot volle tevredenheid van allen bleef van de lange lijst niet veel over en dat was nog steeds in het geladen jaar 1945. Naar het geheim gevraagd van zijn sla gen als topdiplomaat, heeft Roncalli eens met de H. Schrift geantwoord: „Uw ja zjj ja, uw neen, neen". Bij zijn vertrek in 1953 getuigde men van de wezenlijke kern van zijn bedrijvigheid: „Hij was steeds en voor alles priester. Al zijn daden en woorden waren ge richt op een oriëntatie naar de waarheid en de liefde. De regel van zijn leven was om te zoeken naar wat opbouwt tegen hetgeen afbreekt." In de eerste periode heeft de nuntius zich gedurig het lot der krijgsgevangenen en oor logsslachtoffers aangetrokken, niet vol gens politieke maar volgens menselij ke richtlijnen. Hjj steunde in 1948 het appèl der Franse bisschoppen op het geweten der natie, toen er nog meer dan 200.000 Duitse krijgsgevangenen (nut tige en goedkope arbeidskrachten) niet waren vrijgelaten. „In mijn samenwer king voor de opheffing van allerhande noden en ellende met zovelen ben ik weinig gehinderd door verschil van levensbeschouwing. Wij discussieerden niet maar werkten, wij hadden geen moeilijkheden." Dit heeft de vroegere nuntius nog als Paus getuigd van zijn Franse er varingen. De nuntius overliep de minis ters en regeringsgebouwen niet. Hó had dit ook niet nodig en regelde zón za ken in een direct en persoonly'k con tact. De nuntiatuur stond open, de ver- zorgitig ten huize van de pauselyke am bassadeur was beroemd. Beroemd wa ren ook diens hoffelijkheid en smaak, zón tafel en de keuze van de wón. füerby moge aangetekend worden, dat Angelo Roncalli nooit vervreemdde van zón afkomst, verleden en familie. Hó bleef ook als Paus zichzelf en naar de getuigenis van zón medicus prof. Gas- barrini in een zeldzame harmonie tus sen zijn psychisch en fysiek leven. Uit de gehele levensloop van de overleden Paus krügt men de indruk, dat dank zy deze gaven zyn bestaan, met schokken, tegenslagen, verdriet en ook onvervulde verlangens, naar lichaam en ziel verheugend gezond was. Ook zón vroomheid, sterk, een voudig en gewoon, toonde dit karak ter. Joannes XXIII vertelde graag en open als een oude man: van zijn voorkeur en eerbied voor een niet geringe ry van Heiligen, hó had er byna huiseló'k zón speciale vrienden onder. In zyn snipperogenblikken bad hö elke dag de gehele rozenkrans der vöftien tientjes en elk tientje had zyn vaste Intentie: voor een we relddeel, voor de vervolgden e»--hun vervolgers, voor de mensen van pers en publiciteit, voor de zieken In 1958 liep zyn tód als pauselók ver tegenwoordiger af. Pius XII creëerde hem tot kardinaal. Het ogenblik der hoogste kerkelijke onderscheiding had mgr. Roncalli bedrukt tegemoetgezien. „Obedientia et Pax" stond in zijn wa penspreuk, maar deze vrede verwerft men zich niet voor niets. Het is be kend, dat hy opzag tegen een hoge functie in het centrale bestuur van de Kerk. Zyn diplomatieke missie was ge ëindigd. Hy was nog sterk met zyn 72 jaren. Hó onderschatte het gewicht an een kardinaalspost in Rome niet, maar zyn hart trok er nu eenmaal niet naar. Drie dagen na zón verhef fing kwam het pauselyk besluit: „Kar dinaal Roncalli wordt patriarch-aarts bisschop van Venetië". Toen was er In heel de wereld geen stralender mens: zielzorg en die in zyn eigen landstreek: De reiziger keerde terug naar huis. Het is een toeval geweest, dat de Franse Staatspresident, die naar oud gebruik, nog uit de tód der koningen, de nuntius in Parijs bó zyn verheffing tot kardinaal de rode bonnet plechtig opzet, een man was van socialistischen huize. Het is geen toeval, dat deze man, president Auriol, grote sympathieën voor mgr. Roncalli voelde. In een der salons van het Elysée knielde eind januari 1953 de nieuwbenoemde kardinaal voor de president neer. De hoge staatsfunctionarissen waren aan wezig en een afvaardiging uit Bergamo. President Auriol was zichtbaar bewo gen. Hy zei: „U knielt niet leer voor mij. een weinig gelovige, maar voor degene, die ik een ogenblik vertegenwoordig, voor de Paus". Op heel Frankrijk heeft Roncalli een dusdanige indruk gemaakt, dat het voor de Franse bisschoppen na de dood van Pius XH vast stond, wie de Franse kardinalen zouden stemmen voor het Pontificaat, sterker, wie de man was, die thans de meest aangewe zene leek om de tiara te dragen. Kardinaal Roncalli verhuisde naar Venetië. Bó de inbezitname van zyn San Marcokathedraal was hó zc dankbaar en zo nederig-gelukkig, dat hjj in zón eerste toespraak tot zyn diocesanen er tussendoor gooide: „Zalige Pius X, zie nu toch eens aan. ik in uw vroeger ambt!" Hy gaf toen een typering van zijn positie in dit ambt, dezelfde, die hy 1-ter van het hoogste pontificaat gaf: ziet in my geen diplomaat, geen vorst, geen ge leerde, ziet in my alleen de herder. De Venetianen hebben hem als zodanig leren kennen, een wys man, een goed man, ook een man die streng kon zyn. Het patriarchale paleis had geen spreekuren, de bisschop moest altijd bereikbaar zyn en voor iedereen. De serenissima was het op haar beurt voor hem: in het zwart en met een secretaris by zich placht de patriarch vry door de stad zyn wandelingen te maken, gegroet en groetend, een ge sprek op een hoek der „malle straten aanknopende. Zón tafel bleef gastvrij, juist als die van de patriarch en Paus Sarto, met wie hy beslist trekken ge meen had. De kardinaal, als metropoliet der Ve- netisohe kerkprovincie, organiseerde een synode, hy had een bózondere zorg voor de seminaries en voor de priesters, stimuleerde priesterretraites en -recol lecties. De Venetianen het ging als overal droegen kardinaal Roncalli op handen als mens en herder, en niemand wist waar de scheidslyn liep. Toen het congres der links-socialisten in Venetië byeenkwam, spoorde hy in een bis- schoppelyke brief zijn stadgenoten tot gastvrijheid aan. Dit congres is voor §eheel Italië belangrijk, schreef hy. Hy etreurde het principieel verschil van opvattingen tussen de algemene katho lieke visie en die der links-socialisten, maar voegde hier direct aan toe. dat deze mensen zich in waarheid inzetten voor sociale gerechtigheid en algemeen welzön. Pius XH overleed na een lang en zegenrijk magisterium. De kardinalen werden voor het conclaaf opgeroepen en patriarch Roncalli voer in zyn gon del door de Canal Grande naar het Santa Lucia station. De Venetianen zwaaiden hem toe van brug en walle- kant, de gondeliers hieven hun hoeden en zeiden in dialect: Gegroet Sinjeur. Aan de trein was er het officiële en protocollaire uitgeleide. De spiraal van zyn weg rond Rome had het mid delpunt byna bereikt. DRS. J. SCHIPHORST Gedurende zón pontificaat bleek dat de Paus de zaken van de kerkeló'ke leiding en die van de praktische politiek in Italië scherp uit elkaar hield. Of hó een spe ciale belangstelling had voor de interne Italiaanse politiek of voor politiek in het algemeen, weten wj) niet. En even min of hó privatim naar links neigde, wat in sommige kringen huiverend ge zegd werd. Hó stak geen vinger uit om Italië „te redden" van een midden linkse coalitie. Hy heeft nooit enige interesse getoond in het befaamde St.-Pius V Instituut van kardinaal Ot- taviani. Hó legde zón morele gewicht niet in de weegschaal om de Italiaanse communistische partó te bestrijden. De slotconclusie luidde: een beste man, een goed mens, maar een dilet tant. En met kleine reflectors van op- zy: deze Paus maakt blunders, het geheim kamerheerschap van Von Pa pen bóvoorbeeld, zón uitlating over het geen Koningin Fabiola hem vertrouwe lijk had medegedeeld. En zo was er meer te vinden. Had niet de Soevereine Pontifex op een audiëntie aan een nieuwe bis schop op diens vraag, of hó hem en degenen die met hem waren zón Pauselóke Zegen wilde geven, geant woord: „Wó zón broeders in het ambt, món bisschopszegen geldt niet meer dan de Uwe. Wy zullen samen de zegen geven, U spreekt de woor den uit, ik maak het Heilig Kruis teken." Zoiets zegt een Paus niet... Op zón eerste audiëntie aan de Ro meinse adel en het patriciaat had hö onder meer bekend, dat zón bózonde re zorgende belangstelling uitging naar de arbeiders. Unfein. Maar in poldticis vertrouwde de H. Vader meer op het feilbare streven van overtuigd katholieke staatslieden en van hen, die van oprecht goeden wille waren dan op kerkelóke inter venties. Wat hö over het bestrijden tran Jn /lllfolinw O 4 r.n«n1. Ui4 ,.!l sen rechts en links zón van geen be tekenis vergeleken bjj zón waarach tige sociale bewogenheid. Hö verhoog de de salarissen van degenen die ten Vaticane voor de Kerk en de H. Stoel werkten op basis van sociale recht vaardigheid. De laagste loonschalen za gen hun inkomen zelfs met honderd pet. verhoogd. In het grote geheel van de Kerk was dit bötrekken een nauwe- löks te vernoemen feit, maar het te kende Joannes, die met de meest na- bye verantwoordelijkheid daadwerkelök lacht te beginnen. Later volgde de incycliek „Mater et Magistra". Hö kondigde het Concilie aan voor de ver nieuwing van de Kerk, maar liet het voorafgaan door een synode van zón eigen diocees, het eerste in de historie. De Paus, op hoge leeftijd gekozen, zou door het Conclave bedoeld zón geweest als de leider van een interregnum, een overgangs paus. Hö is integendeel een bou wer geworden, die voor zón nieuw bouw zich niet ontzag te slopen en neer te halen wat tot een benauwenis ge worden was. De verdienste voor wat hö kon doen, komt hem niet toe. Nie mand beter dan Paus Joannes besefte, dat hö een verbindingsstuk was in de lön der heilsgeschiedenis. Zón verdien ste bó de Genade Gods is geweest, dat in hem een goede en gewillige dienst knecht gevonden werd. De grote histori sche gebeurtenissen van dit betrekke- lök korte pontificaat weet ieder. Hö vulde het H. College aan en de man die zo aan traditie hechtte, ging rustig terstond boven het getal van het door Sixtus V vastgestelde aantal leden uit. Thans lykt dit een gewone zaak, voor het toenmalige Rome was het een re volutie. In tegenstelling tot zón voor gangers verhief hö een grote reeks van de eerste leiders der Curie tot het kardi nalaat, maar bracht er van meet af aan een internationalisatie in. Ook stond hy open voor de medewerking in het kardinaalscollege van ordesgeeste- löken. De Romeinse Synode heeft in verschillende landen teleurstelling ge wekt en wel in de eerste plaats om de uiterlöke kant der viering. Laten wó deze daar, want ook Rome en de last harer tradities moet men een eigen teelruimte gunnen. Over de inhoud der besluiten heeft wellicht de een of ande re kerkprovincie zich verbaasd, maar belangrijker is het zich te bezinnen op de situatie in het bisdom Rome zelf om dan met kennis van zaken te oor delen, welke openingen en perspectie ven deze synodale besluiten aan Ro me gegeven hebben. Dan is er het Concilie, onverwacht door de Paus aangekondigd in januari 1959 voor de kardinalen, die een plechtigheid in de St. Paulusbasiliek medemaakten. Het onverwachte was voor de bui tenwereld. in de kleine kring der voor naamste pauselóke adviseurs was zón voorstel al gewikt en gewogen, ge steund en ontraden. Met zón heldere stem had Joannes XXIII toen vastbesloten, maar „be vreesd en wat bevend" het Concilie de Kerk aangezegd en de gehele we reld, in byzonder alle broeders, die het een eer vinden om de naam van christen te dragen. Heeft de Paus bó zón eerste neerslag der gedach ten aan een vergadering gedacht waar ook niet Rooms-Katholieke chris tenen het woord zouden kunnen voe ren? De historicus, die Joannes was, wist dat op het Tridentinum de zich tertöd afscheidenden gevraagd wa ren om mee te spreken. Er zyn stel lig stromingen geweest in de Kerk, waaronder personen uit 's Pausen naaste omgeving, als kardinaal Tar dini, die dit de H. Vader ontraden hebben. Juristen legden hem het ker kelijk wetboek voor. maar wat is dit wetboek anders dan de neerslag van een bepaalde mening uit de tód der codificatie. De schriftuurlöke Paus heeft immer het onderscheid geweten tussen de bes te menselöke verwoording en de mo- felökheden, die voor alle töden de chrift geeft. Van de andere kant heeft de „eenvoudige opvolger van St. Pe trus1' geweten dat hö meer dan iemand anders gebonden was aan het algemeen fevoelen der Kerk op haar gang naar e ontplooiing der volledige waarheids kennis. Maar met de vasthoudendheid van zón boerengeslacht heeft Joannes XXHI gestreden voor de verwerkelij king van wat hö juist zag, voor zyn bijdrage in het Concilie. Het eerste ge volg is geweest de oprichting van het Secretariaat voor de Eenheid onder de Christenen, het was zón denkbeeld en zón eigen realisering. Daaruit is ge volgd de deelname van gedelegeerden- waarnemers aan het Concilie en wel van waarnemers die een positie had den, welke in werkelijkheid het passie ve meeluisteren ver te boven ging. De vrijheid in de gedachtenwisseling met zón broeders in het Wereldepiscopaat was het tweede en hö heeft er aan vastgehouden, dat toont zón persoon- lök beleid gedurende het Concilie. Hó was een democraat, zegt het wereld- lök commentaar. De vergelöking gaat mank, de Paus was een man van de vrijheid, een man die grenzeloze eer bied had voor wat de Geest Gods in de Kerk kon bewerkstelligen maar die zich toch wist op een onvoorstelbaar verantwoordelöke plaats. Daarom was zón oor evenzeer naar de minderheid :ericht als naar de meerderheid en probeerde in een dienend en moei- tevol streven de 1 aiding te geven, die zón grondslag vond in een juridische constructie maar ontleend werd aan de macht van de vissersring: Waar Pc tras is. is de Kerk.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 9