Willeke Albert i zong met het
Noordhollands Orkest
Ar ends: een succes!
Ongekende
extra veiligheid
VREDESTEIN
CONTACT
T.V. tijdens het weekeinde
Halsbrekende prestaties
van Omroepkoor en -orkest
Nijverheid en Handel' gaat
ondernemingsstructuur
onder de loupe nemen
Cor de Wolff overleden
Luisteren naar:
Kijken
naar:
Experiment van H
Aafje Heynis
een „topper"
Adenauer blijft
partijvoorzitter
Grip rubber
m
ProfLambersMaatregelen mogen
economische potentie niet aantasten
Bekend graficus
Maandag
Dinsdag
MUZIKALE „BATTLE CRY" IN HAARLEM
REQUIEMMISSEN
VOOR DE PAUS
voor uw auto
Positie toonkunstenaar
kan nog heter worden
Vanavond
Congres van orgel
bouwers
N CR V-voorzitter
betreurt houding
van de AVRO
Buitenland
MAANDAG 10 JUNI 1963
PAGINA 13
n
„Cupfinal
Geen invloed
Geslaagd
met VREDESTEIN
een mislukking geworden. Van drie uur
's middags tot zeven uur 's avonds
hebben de bezoekers voor 75 percent
onbekend met het interieur van een. con
certzaal geluisterd naar muziek en
wat daar voor moet doorgaan. Vier uur
lang heeft men de grote sterren uit de
wereld der klassieke muziek, de jazz en
de lichte muziek, optredend in een bon
te, geheel willekeurige volgorde beluis
terd. En men heeft genoten. Genoten
van een Aafje Heynis, een Anneke Grön-
loh, een Hans Henkemans, een Pim Ja
cobs, een Henk Driessen, een Johnny
Lion. Ovationeel applaus weerklonk na
het optreden van het klassieke pianoduo
Andre Presser en Joop Stokkermans;
felle, snerpende, goedkeurende fluitjes
sneden door de zaal na een optreden
van twee in ons land „kennelijk graag
gehoorde jongetjes", die zich ,,The Blue
Diamonds" noemen.
Willeke Alberti zong zondagmiddag in het Haarlemse Concertgebouw, begeleid
door het Noordhollands Philharmonïsch Orkest o.l.v. Henri Arends.
precies hadden de tweeduizend jonge
muziekliefhebbers zaal en balcon van
het Haarlemse Concertgebouw „be
zet. De stoelen had men voor alle
zekerheid uit de zaal verwijderd. Geen
bezwaar, staande, of hurkend, liggend
of zittend op de weldadig koude grond
kan men ook genieten, redeneerde
men. En terecht.
(Van een verslaggever)
HAARLEM, ÏO juni Hoe krijgt men
"fl een ideaal zomerweer, bij tempera
turen tussen de 25 en 30 graden, zo'n
k'eine tweeduizend jonge mensen in de
Concertzaal om te luisteren naar een
tdooiromance van Beethoven, een
•ymphonie van Mozart of een selectie
Van melodieën uit Porgy and Bess? Dat
Was de vraag die de 42-jarige dirigent
Van het Noordhollands Philharmonïsch
Orkest, Henri Arends, zich gistermiddag
°h> ongeveer twee uur moet hebben ge
steld, toen hij aan het begin stond van
oen experiment dat in de veelbewogen
geschiedenis van ons vaderlandse mu
ziekleven nog niet is voorgekomen.
Lang heeft de heer Arends niet in
onzekerheid verkeerd. Om drie uur
(Van onze correspondent in Bonn)
BONN, 10 juni. Om aan alle spe
culaties der laatste weken een einde
te maken: Adenauer zal ook na zijn
uitreden als bondskanselier in de ko-
•nende herfst nog tot het C.D.U.-par-
tijcongres in het voorjaar van 1964
voorzitter van de christelijk-demokra-
ösche unie blijven.
Adenauer was op het partijcongres
Dortmund in 1962 voor twee jaren
herkozen. Hij kreeg toen de
Vroegere minister van binnenlandse
zaken van Noordrijnland-Westfalen, Duf-
hues naast zich als secretaris gene
ral. Dufhues geldt als de waarschijn-
hjke opvolger van Adenauer als voor
zitter der C.D.U. Adenauer zou in dat
Seval „ere-voorzitter" worden. Men
acht het in de leiding der C.D.U. niet
gewenst, dat Adenauer eventueel als
Partijvoorzitter zou kunnen trachten
het werft van prof. Ludwig Erhard
aJs bondskanselier te storen. Tot dus-
Verre is het ambt van bondskanselier
®n partijvoorzitter altijd in één hand,
01 die van Adenauer geweest.
-UTRECHT, 10 juni Kardinaal Al-
**ihk zal woensdagavond om 8 uur een
Plechtige requiemmis opdragen voor de
«elerust van paus Joannes in de kathe
drale kerk van Utrecht.
UEN BOSCH, 10 juni Mgr. W. Bek
kers, zal dinsdagavond om 8 uur in de
kathedrale basiliek alhier een pontifica
le requiemmis opdragen voor de ziele-
Uist van paus Joannes XXIII. Tijdens
°eze H. Mis zal de bisschop een her
denkingsrede uitspreken. De gezangen
ybllen worden verzorgd door de geza
menlijke Bossche kerkzangers.
""lUMiiiiMiiiiiiiiiiiiiimiiiiimiiiiiiiiimiuiiiminiiiitiiiniiiiiiiuiuiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiit
De opkomst onder dergelijke subtro
pische omstandigheden was zelfs voor
de aanstichter van deze muzikale „Batt
le Cry" een complete verrassing. Ook
Henri Arends dacht, evenals andere in
siders, dat het gisteren voor concertbe
zoek gewoon te mooi weer was, te warm
en zeker te heet in de zaal, waar een
batterij lampen en schijnwerpers van de
televisie het verblijf bijna ondraaglijk
maakten. Men had geen ventilatie. Een
oplettende portier was wel op het luis
terrijke idee gekomen om de tuindeuren
van de zaal open te zetten. Maar hij, en
mét hem de tweeduizend bezoekers, trof
het niet dat juist toen de zon op
die zijde van het Concertgebouw was
gaan schijnen, zodat de temperatuur nog
moordender werd.
Het vreemde bjj dit alles was dat nie
mand er eigenlijk aandacht aan besteed
de. Af en toe zag men een zakdoek naar
het voorhoofd gaan, hoorde men een di-
pe zucht of een harde bons in, het geval
een der bezoekers de sterren voor hem
op het podium niet meer kon onder
scheiden van die andere, die dansten
voor zijn ogen. Maar over het algemeen
kon de warmte weinig invloed uitoefenen
op het verloop van het concert en de
gedragingen van solisten en publiek.
Dat was maar goed ook, want .anders
zou dit „Hartewensconcert", waarvoor
jonge mensen uit alle hoeken en gaten
van ons land naar Haarlem waren ge
komen, zonder twijfel een mislukking
geworden zijn. Het is het tegendeel van
Zwarte paraplu's met: ..Henri Arends
Het was een uiterst vreemde mid
dag. Direct na binnenkomst vielen ons
een aantal zwarte paraplu's op waarop
met witte letters geschreven stond:
Henry Arends. Het bracht ona een
moment in de sfeer van een cupfinal.
Maar het was geen cupfinal. Mocht
daar nog een misverstand over be
staan, dan maakte Anneke Grönloh,
begeleid door het Noordhollands Phil-
harmonisdh Orkest daaraan een ein
de met het tedere oorspronkelijk
Portugese liedje „Goenacht, kleine
schat, slaap zacht." Het was duidelijk
dat Aafje Heynis met haar Eurydice-
aria het bij dit publiek „moeilijk" zou
hebben.
Maar het pakte heel anders uit: tot
zesmaal toe moest de bekende alt een
open doekje in ontvangst nemen. En
dat was het langste applaus dat het pu
bliek deze middag voor een solist over
had. Méér in ieder geval dan voor een
dansende, hikkende, Johnny Lion en zijn
Jumping Jewels, en een honingzoete, on
der deze helse temperaturen geheel weg
smeltende heer Rob de Nijs en zijn lal
lende Lords, méér ook dan voor een
gerenommeerde tienerster als Willeke Al
berti („Nee jongen, je hoort niet bij
mij"), en een uitnemend jazz-vocaliste
als Rita Reys met een toch fraai ge
zongen Summertime! Nee, om in tiener
termen te spreken; Aafje Heynis stal
de show! En u weet het dus: de aria
Eurydice van Von Gluck wordt een top
per. De reacties uit de zaal spraken
tenminste boekdelen. Een duidelijk suc
ces werd ook „de Moldau" van Smeta-
na, terwijl ook „Django" door het Pim
Jacobs trio hoog genoteerd stond.
Het experiment van Henri Arends
(vele jonge tieners kenden zijn naam
alleen uit hun zo zeer geliefde Arends-
oogboeken van J. Nowee) is geslaagd.
Natuurlijk werden er aanvankelijk nog-
t Advertentie I
Ongeëvenaarde
anti-slip en duurzaamheid
al wat „fouten" gemaakt, maar wie gaf
daarom. Natuurlijk, het is niet leuk ais
men tijdens „de Moldau" tweemaal ap-
plaudiseert, denkend dat het werk is
afgelopen. Het klinkt wat vreemd als een
optreden van Henkemans en Krebbers
met een schel fluitconcert (dat niet op
het overladen programma stond) wordt
gehonoreerd. En we willen niet ontken
nen dat het de oudere muziekliefhebbers
wat pijn moet hebben gedaan toen tij
dens een Habanera van Saint-Saëns en
kele meisjes hartgrondig van hun tegen
zin blijk gaven met een „ajazzes, al
wéér kl'siek". Maar zulke dingen ziet
men op zo'n middag door de vingers.
Toegegeven. Ook de spijkerbroeken, de
zwemshorts, de jeans en slacks ziet men
niet vaak tijdens abonnementsconcerten.
Maar ach, dat was tenslotte bijzaak.
Hoofdzaak was deze middag de mu
ziek. „Het is de bedoeling om de jon
geren meer respect te laten krijgen voor
het genre dat hun vader en moeder,
hun vriendjes mooi vinden. Of dat genre
nu vertegenwoordigd wordt door twee
blauwe diamanten, door Willeke, Pim,
Rita of Aafje, dat is niet het belang
rijkste. Het gaat er om dat de jeugd
liefde en respect krijgt voor alle gen
res muziek, mits het maar goede mu
ziek is", zegt Henri Arends, die overi
gens vast van plan is volgend jaar weer
ee™ uergeRjk evenement te organiseren.
Vrijdagavond kunt u op het tv-scherm
ee.R mdruk krijgen wat zich zondag
middag in de kolkende zaal van het
Haarlemse Concertgebouw allemaal
heeft afgespeeld.
BUSSUM, 10 juni - De AVRO heeft^fied^2"* OVerbeken'
een viertal Duitse amusementspro- tf.c.R.V. kwam zondagavond met
gramma's aangekocht die men samen- de tweede aflevering van „Tussen Ka-
bundelt onder de titel van „Houdt u raclii en Khyber-Pas", waarin het goe-
van show? De eerste aflevering zag de camera-werk van Didier van Koe-
men zaterdagavond. En men kon dan kenberg en de ietwat gemeenplaatse-
meteen wel constateren dat men, naar
de techniek gemeten, zijn vak in
München heus wel verstaat. Het werd
alles kundig uitgevoerd ofschoon het
overvloedige zij het goed gereali
seerde trucwerk op de duur wel ging
irriteren. Naar ae inhoud gemeten
stond de zaak niet op zo'n hoog peil.
Er waren wat al te luchtige, voor de
huiskamer niet geschikte scènes en de
teksten van de liedjes waren zelden
echt leuk. En de tweelingzusters Alice
en Ellen Kessler openbaarden zich als
een ietwat star, hoogblond en hoog-
Germaans duo. Juliette Greco viel in
deze omgeving van als wij ze zo
mogen uitdrukken welgefundeerde
oppervlakkigheid ietwat uit de toon. Zij
AMSTERDAM, 10 juni Een lid van
een der aan het I.S.C.M.-Festival deel
nemende orkesten zei mij onlangs:
„Meet je, wat wij hier met z'n allen
doen dat is: het sprookje van de Kle
ren van de Keizer opvoeren. Wij doen
net alsof wij muziek maken, en omdat
er een dirigent staat te dirigeren ge
looft iedereen dat het ook zo is, en be
gin- te klappen. Het lijkt op een we
derzijdse afspraak om mekaar voor de
gek te houden, want je hoort niks dan
onzin."
Die veelgeplaagde man leed onbe
schrijflijk onder het mishandelen van
zijn instrument, dat hem door de heden
daagse tonenverwekkers werd voorge
schreven. Maar hij zal deze week daar
mee nog dapper doorgaan. Want het
publiek applaudisseert, de dirigenten
gebaren ijverig (hoewel soms ongedeter-
mineerd en improviserend of doende
alsof) en de tonenknutselaars stormen
achter elkaar het podium op om hulde
(Van onze soc.-econ. redactie)
DEN HAAG, 10 juni De Neder
landse Maatschappij voor Nijverheid en
Handel gaat op 19 juni haar vergade
ring in Gouda wijden aan de problemen
rond de structuurhervorming in de on
derneming. Ter gelegenheid daarvan
heeft de maatschappij een handzaam
boekje uitgegeven met samenvattingen
van de rapporten, die andere organisa
ties reeds over dit onderwerp hebben
gepubliceerd en met de inleiding en de
pre-adviezen, die op de vergadering in
Gouda zullen worden besproken.
In een toelichting zegt de Maat
schappij voor Nijverheid en Handel,
dat de problematiek op het terrein
van de structuur van de onderneming
in ondernemerskringen nog niet vol
doende aandacht en bekendheid heeft
verworven. Toch is het de onderne
mer, aldus het hoofdbestuur van de
Maatschappij, die in de toekomst de
al of niet veranderde onderneming
zal moeten leiden, zodat het van
groot belang is, dat hij vanuit zijn
eigen verantwoordelijkheid er zich
over uitspreekt, welke wijzigingen in
de structuur nuttig, en welke nadelig
zouden kunnen zijn voor de bedrij
ven zelf en de sfeer, waarin gewerkt
wordt.
Prof, H. W. Lambers zegt in zijn in-
NIJMEGEN, 10 juni De voorzit
ter van de Kon. Ned. Toonkunstenaars
vereniging, prof. dr. K. Ph. Bernet Kern-
pers, heeft op de jaarvergadering vast
gesteld dat er, sinds hij ongeveer 30
jaar geleden zijn intrede in het hoofd
bestuur deed, in de positie van de toon
kunstenaars in Nederland veel ten gun
ste is veranderd. Verbetering is ech
ter nog steeds mogelijk. De salarissen
van de orkesten en van de docenten
liggen nog in vele gevallen te laag, voor
de vakopleiding en de beste orkesten
lijkt de salariëring van leerkrachten
bij het VHMO een redelijk punt van
vergelijking. De door overheidsopdrach
ten enorm gestimuleerde muziekpro-
duktie zou misschien iets afgeremd moe
ten worden door hogere honoraria bij
iets minder opdrachten. Dat de om
roepverenigingen zich zo weinig aan de
eigentijdse symfonische Nederlandse
muziek gelegen laten liggen is, aldus
spreker, beschamend. In de steeds gro
ter wordende kloof tussen de meest pro
gressieve muziek en de executant, meer
in het bijzonder de muzikale dilettant
zag hij een gevaar voor beiden, in het
bijzonder voor het muziekmaken, het
spelen.
Door de ruime subsidiëring van het
muziekschoolonderwijs, dreigt de privé
muziekleraar in het gedrang te ko
men. Ook deze belangrijke groep zal
op de duur door de overheid gesteund
moeten worden. Het is onbillijk dat de
particuliere muziekleraar met zijn eigen
belastinggeld beconcurreerd wordt door
de ten gevolge van de subsidies goed
kope muziekscholen.
leiding, dat het „het vraagstuk is, de
instituties te vinden, waarbinnen het
economische onderdeel zich kan hand
haven onder bijvoeging van sociale en
psychologische elementen". „De econo
mist werkt tussen twee polen, doelma
tigheid en rechtvaardigheid, die beide
deel uitmaken van het algemeen be
lang. De economische efficiency vormt
slechts één aspect van het economisch
belang", aldus prof. Lambers. „Het is de
taak van de onderneming haar conti
nuïteit te verwezenlijken mede onder
aanpassing van de eisen, die de econo
mische orde stelt. Onder deze voor
waarden is haar maatschappelijke bij
drage primair een economische, het
nemen en vervullen van zodanige ini
tiatieven. dat door haar werk de wel
stand stijgt. Wij zullen de discussie niet
hoeven voort te zetten als voorgestelde
maatregelen de economische potentie
van de onderneming zodanig aantasten,
dat de welstand, waardoor de discussie
mogelijk is geworden, zou terugzakken.
Het wordt schipperen, maar dan liefst
in de oude zin: met beleid klaren", zo
schrijft prof. Lambers.
De pre-adviezen zijn geschreven door
de heren J. A. Hamburger, drs A. W.
Overwater, prof. dr. F. L. Polak en
dr. J. J. M. v. d. Ven. Er wordt o.a. in
gepleit voor een verbetering van het
overleg in de ondernemingsraden. Een
beroepsrecht voor de werknemers op
bepaalde beslissingen van de directie
wordt in het algemeen wel aanvaard
baar geacht. In de pre-adviezen wordt
verder gepleit voor benoeming in hetzij
de raad van commissarissen, hetzij de
directie, van deskundigen op sociaal
terrein, echter niet in de zin van een
vertegenwoordiging van de arbeiders in
deze colleges. De werknemers zouden
volgens drs. Overwater wel althans
bij de grote ondernemingen verte
genwoordigd kunnen zijn in de raad
van beheer.
in ontvangst te nemen. Zondagavond
waren ruim 500 luisteraars in de Grote
Zaal van het Concertgebouw aanwezig
orr. te luisteren naar de kunstige ver
richtingen van het Omroep Kameror
kest en Kamerkoor, die onder directie
va de zwarte, driftige en gezette Bru
no Madema geluiden deden opstijgen,
die men grotendeels muziek in staat
va ontbinding zou kunnen noemen.
De tengere IJslander Sigurbjömsson
tekende in het programma aan: „Tim-
br fluctueren tussen zoveel bronnen
als er instrumenten in het kleine or
kest zijn." Dit was nog een der een
voudigste cryptogrammen die de gelui
den moesten verklaren. De Zweed Ham-
braeus zette zich aan het (prachtige)
orge' en bediende tegelijk een elektroni
sch geluidsband, waardoor machtige
geruisen ontstonden, die aan elektrische
generatoren en straaljagers deden den
ken. Het stuk „Bugaku" voor kameror
kest van de Japanner Matsudaira was
het toppunt van ongedetermineerdheid,
zodat het een raadsel bleef waarom
het niet volkomen anders had geklon
ken.
Dt 30-jarige, geleerde, baardige Itali
aan Manzoni maakte ons deelgenoot van
zijn pogingen om „nieuwe constructie
grondslagen te vinden", waaraan liefst
24 instrumentalisten moesten meewer
ken. De Deen Lewkovitch was bij het
samenstellen van zijn „Improperia per
voci" tot de ontdekking gekomen, dat
„muziek tot een zekere graad overbo
dig is. Hij bezigde een recitant indruk
wekkend voorgesteld door Peter van
der Bilt en een steunend, zuchtend
en murmelend koor. Slechts de nu 62-
jarige Hans Erich Apostel, leerling van
Schönberg, bleek werkelijk muziek ge
schreven te hebben in zijn a cappella
koorwerk op het mooie gedicht „Um
Mitternacht" van Mörike. Dit was te-
gelij'. een knap staaltje van onbegelei
de zang in atonale stijl, waarmee het
ko^r grote lof verdiende. Dit wil niet
zeggen, dat de prestaties van het or
kest minder halsbrekend waren. Zij
hebben het hunne bijgedragen aan het
verwekken 'van enthousiasme voor mu
zikale kleren, die er wel niet waren
rr„ar waar iedereen toch in wilde ge
loven.
v.E.
HILVERSUM, 10 juni De gezamen
lijke kerkgenootschappen beginnen het
maandagavondprogramma met de ru
brieken Logboek en Ken-merk. Na het
NTS-journaal en een uitzending van de
politieke partijen presenteert de NCRV
om half negen de actualiteitenrubriek
„Memo". „Kinderogen" is een documen
taire die de BBC maakte over blinde
kinderen. Om kwart over negen zendt
de NTS de film „De twaalf gezworenen"
uit, die werd gemaakt naar de roman
van Reginald Rose. Om kwart voor elf
volgt het tweede NTS-journaal.
De NCRV-radio zendt om tien voor
half negen opnamen van het Nationaal
Orgelimprovisatieconcours dat in Bols-
ward wordt gehouden uit.
ZAANDAM, 10 juni In Londen
wordt tot 15 juni een congres gehouden
van de International Society of Organ-
builders. Ongeveer honderd orgelbou
wers uit de hele wereld nemen aan het
congres deel. Voorzitter van de orga
nisatie is de Nederlandse orgelbouwer
D. A. Flentrop uit Zaandam.
Op de congresagenda staan voor
drachten van prominente figuren uit de
internationale orgelwereld en excursies
naar de meest representatieve Engelse
orgels. De Engelse orgelbouwer Her-
bort Las French Norman leidt het con
gres.
AMSTERDAM, 10 juni In zijn wo
ning hier is zondag, tengevolge van een
hartaanval, op 74-jarige leeftijd overle-
.i de bekende graficus en kunstschil
der Cor de Wolff.
Coi' de Wolff, die 18 april 1889 in Mid
delburg werd geboren, wilde als kind
graag kunstschilder worden, doch de
strenge opvattingen van zijn vader ver
zetten zich tegen dit plan. Hij begon
wel als schilder, maar dan als knecht
je van een huisschilder. Door avondstu
die slaagde Cor de Wolff erin toege
laten te worden tot de kunstnijverheids
school in Haarlem, waar Chris Lebaeu
zijn leermeester was. Later bezocht hij
nog de Rotterdamse academie en stu
deerde hH ook aan enkele kunstacade
mies in Engeland en België. Hij deed
nog examen voor leraar M.O.. maar
hij verkoos tenslotte het bestaan van de
vrijbuiter. Cor de Wolff behoorde voor
de oorlog tot <fe oprichters van „De
populisten" een groep schilders die
inspiratie bij voorkeur zocht in het vro
lijk volksleven vestigde zich in 1927 in
A - jterdam.
Tot de tweede wereldoorlog genoot hij
vooral bekendheid als kunstschilder, ba-
tikker en decoratief ontwerper, onder
meer. van een muurschildering in het
gebouw van de G.G. en G.D. in Am
sterdam. Na de oorlog verrichtte deze,
zeer sterk op de literator Israël Queri-
do lijkende kunstenaar vrijwel uitslui
tend grafisch werk.
Hij werd een van de prominente gra
fische kunstenaars van ons land. In vele
musea hangt werk van hem en er wer
den geregeld exposities gehouden, onder
meer een in 1961 onder auspiciën van
het provinciaal bestuur van Zeeland in
Middelburg. Bij deze gelegenheid schonk
Cor de Wolff honderd prenten aan het
op te richten Zeeuwse museum. Hij
was lid van de „De Grafische" in Am
sterdam. Voor de laatste keer exposeer
de hij in november j.l. honderd gra
vures in Bloemheuvel in Overveen.
Cor de Wolff, die veel jongeren in
spireerde en tot steun was, wordt don
derdag ter aarde besteld op de be
graafplaats „Buitenveldert" in Amster
dam.
rige commentaar van Dick van Bom
mel bleven opvallen.
„Feeërie" werd aangekondigd als
„een lichte satire op het televisie-we
zen. zjj die het bedreven en zjj die het
bekijken". Maar noch van het „lichte",
noch van het „satirische" kwam erg
veel terecht. Van het laatste kon men
alleen iets bespeuren in het spotliedje
over „het forum". En voor de rest
ging het hoofdzakelijk orr. een gezochte
en loodzwaar soort humor, waarbij
woordspeligheden als T-fee, fee-arts.
fee-stapel en N.C.R.-fee het moesten
doen. Men ging er op deze warme zo
meravond van transpireren.
In „Onder vier ogen" raakte Jan
van Hillo in gesprek met de heer H.
V. B. Burgerhout, drager van de Mili
taire Willemsorde. Ook daar kreeg men
het nóg benauwder van. Van Hillo stelt
zijn vragen weer heel anders dan zijn
collega Kees van Langeraad het in de
ze rubriek pleegt te doen. Dat wil zeg
gen: minder intelligent en soms met
een „directheid", die tegen de brutali
teit aanleunt. „Gelooft u in God?" is
geen vraag die men Iemand in de wijd
vertakte openbaarheid van een t.v.-in-
terview stelt. De heer Burgerhout gaf
gaande de uitzending toe een agressief
man te zijn. Daar bleek niet veel van
in de manier waarop hij gisteren het
„slachtoffer" was.
H.Hn.
(Advertentie)
TELEFOON i 010 135910. 01896 3344
UTRECHT, 10 juni De voorzitter
van de NCRV, mr. A. B. Roosjen. heeft
op de vergadering van zijn omroepver
eniging de houding van de AVRO be
treurd. Hij acht het onjuist dat deze
omroepvereniging zich plotseling van de
andere omroepen heeft gedistancieerd
door voor zich aanspraak te maken op
de programma-verzorging op de netten
die in 1964 gereed zullen zijn.
Volgens hem dient de onzekerheid die
op het gebied van de radio en televisie
heerst weg te worden genomen. Bij de
wettelijke regeling, aldus de heer Roos-
jen, kan mogelijk aandacht worden ge
schonken aan de wensen van een meer
„open" bestel, die in deze tijd worden
gehoord. Indien men andere zendgemach
tigden naast de bestaande wil aanwij
zen, dient er, volgens hem, een objec
tief criterium te komen voor de repre
sentatie van een groepering waaraan
zendmachtiging wordt verleend.
Op voorstel van het dagelijks be
stuur nam de vergadering een motie
aan waarin de wens wordt uitgespro
ken dat op korte termijn een wette
lijke regeling van het Nederlandse
omroepbestel tot stand za) komen. In
afwachting van deze wettelijke rege
ling dient, aldus de motie, de pro
grammaverzorging op het tweede tv.
net toevertrouwd te worden aan de
omroeporganisaties en de N.T.S. en
die op het derde F.M.-radionet aan
de omroeporganisaties. Bij het op
stellen van deze voorlopige regeling
moet, aldus de motie aandacht wor
den geschonken aan de vraag of het
wenselijk dan wel noodzakelijk is, re
clameboodschappen in de ether toe te
laten, los staande van het program
ma.
De heer Rooyen deelde nog mede dat
de NCRV binnenkort twee adjunct-direc
teuren zal benoemen.
(Advertentie)
Uw zorgen voor morgen bij de OLVEH geborgen
mm 13.30 Dar.soricest en zangsolisten. 14.00
Iwl33Hfi3fl Pianorecital: Klassieke en moderne mu-
IVluQIIUuU ziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Met naald en
schaar. 15.30 Kamerkoor moderne koor-
HILVERSUM I, 402 m. NCRV: 18.00 werkjes. 15.45 Soledad Ziekenhaven. hoor-
Pop. orgelspel. 18.30 Amus muz. (gr.) spel. (Herhaling van 20 januari Jl.) 16.lt
19.00 Nws en weerber. 19.10 Gram.muz. Lichte gram.muz. 16.30 Voor de Jeugd
voor de teenagers. 19.30 Radiokrant. 19.50 17.25 New York calling. 17.30 Lichte gram.
Militair ork. 20.20 Tweede Nationale or- muz. voor de jeugd,
gelimprovisatieconcours 1963 Bolsward.
21.40 Licht instrum. kwartet. 22.00 Parle- J
mentair commentaar. 22.15 Pianorecital: DullCM la Mu
Nederlandse muz. 22.30 Nws en SOS-ber.
22.40 A vond overdenking, 22.50 Boekbe- ENGELAND, BBC Home Sendee, 830
M nö 1200 Klass- orkestmuz 12.55 Weer-
ren. 23.40 Lichte gram.nnrz. .55-24.00 der. 13.00 Nws 13.10 Discussie. 14.00
HIIVVB5IIM n 998 m vara, is on Schoolradio. 15.00 Hoorspel. 15.30 Klar.k-
,7% beeld. 16.00 Verzoekprogr. 16.45 Praatje
Nws. en commentaar. 18.20 Act. 18.30 17 aa Voor de Ipueri 17 y» Wpprhpr
Licht orkest. 18.50 Openbaar kunstbezet. 17,ü0 VOOr ae Jeugc1, 17,50 ^eert>er-
19.00 Parlementair overzicht. 19.15 Rege- ENGELAND, BBC Light Programme.
v /n',* 1500 12.00 lopuialre gram
muz- 12 31 Gram.muz. voor de arbeiders.
1 J2? S m cS \vLnc 13 00 GeVar mUZ' 13 30 NwS 13 35 Uit'
slagen cricket. 13.45 Voor de kinderen.
9^i? c w n=. 14-°° Voor de vrouw. 15.00 Lichte muz
20.00 Nws. 20 05 Omroepork. en solisten 15 31 Gevar. muz. 16.15 Dagboek. 16.31
fnriüïLY?Êr„Y0nviQnihS„!rtel99eivi Sportuitslagen 16 35 Gram.muz. voor de
andere dieren, klankbeeld, 22.00 Cowboy- jeugd l7 0u Onbekend. 17.31 Gevar. pro
combo en zangsollsten. 22 30 Nws. 22.40
Tango-rumba-ork. en zangsolisten. 23.10
Op de praatstoellicht progr. 23.30 Lichte
gram.muz. 23.55-24.00 Nws.
gramma.
NDR-WDR, 3U9 m.12.00 Pianospel met
zang. 13.00 Nws. 13.15 Franse muz. 16.00
Kamermuz 17.00 Nws. 17.20 Pianoreci
tal. 17.45 Gevar. muz.
FRANKRIJK U. 280 en 235 M.12.00
Nws. 12,10 Klassieke en moderne muz.
13.40 Gevar. muz. 14.15 Viool- en piano-
ENGELAND, BBC Home Service. 330
m.18.00 Nws 18.15 In the South-East.
19.00 Ballades. 19.30 Lichte muz. 20.30 ILêj-i
Hoorspel. 22.00 Nws. 22.30 Klankbeeld.
22.59 Weerbericht 23.00 Nws. 23 02 Voor- brt «sfi 994 nl 19 IN| v„ 12fta
dracht 23.15-23.45 Gevar. gram.muz. Li?hte 12 30 wëerbtr 12 K> Lieëte
w muz. 12.50 Beursber. 13.00 Nws 13.15 Ka-
m diermuz. 14.00 Nws. 14.03 Operettemuz
loOO 6D 247 m. 18.33 Sportovcrzicht Gn 14 flflVPCifnhPlrpfitA! 9fi Kamer
uitslagen races. 18 45 Hoorspel. 19.00 Nws muz M N™ 16 03 Beur'sber^« M
en journaal. 19.25 Sport. 19.31 Gevar. pro- Oujtse les. 16 24 Lichte muz 17.00 Nws
en1 actimliteiten ^40 6pianoreciLd. 2LOO k'nderen 17 40 GeVlr
Hoorspel. 21.30 Gevar. muz. 22.31 Sport-
nws. 22.35 Jazzmuz. 23.55-24.00 Nws. BRUSSEL, 484 m.12.30 Gévar. progr
_T_t en actualiteiten. 14.03 Gevar muz. 14 45
NDR-WDR, 309 m.: 19.00 Nieuws. ^9-30 Koorzang. 16.08 Moderne muz. 17.00 Nwi.
Klas. muz. 21.45 Nws. 22.15 Jazzmuz. yr Ki?ss1ekp rrmzipk en modpmp
23.05 Gevar. muz. 24.00 Nws. 0.20 Dans- u l° assleK muz,et! en moaerne'
muz. 1.00 Weerber en gevar. muz.
FRANKRIJK LU, 280 en 235 m.: 18.05
Kamermuz. 1900 Nws. 19.20 Gevar. muz.
20.00 Klass. en moderne muz. 22.25 Gram.
muz. 23.10 Kamermuz 23.53-24.00 Nws.
BRUSSEL, 324 m.: 18.00 Nws. 18.03
Lichte muz. 18.18 Paardesportber. 15.20
Voor de soldaten. I860 Lichte muz. 19.00
Nws. 19.40 In en om de opera. 20.00 Lich
te muz. 20.30 Voor de jeugd. 21.0 Show
time. 22.00 Nws. 22.15 Volksdansen en
-zangn. 22.35 De zeven kunsten. 23.00
Nws. 23.05 Kamermuz. 23.55 Nws. 24.00-
0.45 Vor de zeelieden,
BRUSSEL, 484 m.18.45 Grammofoon-
muz. 19:30 Nws. 22.0 Wereldnieuws. 22.15
lazzmuz. 22.55 Nws.
CVK, KOR, RKK: 19.30 Logboek, het
Jeugdprogramma over de bijbel. (87e
aflevering). 19 45 Ken-Merk, een Interker
kelijk magazine. NTS: 20 00 Journaal en
weeroverzicht. 20.20 Zendtijd politieke par
tijen: A.R. NCRV: 20.30 Memo. 20.40 Kin
derogen, BBC-documentaire. 21.15 De
HILVERSUM 1, 402 m. KRO: 7.00 twaalf gezworenen, speelfilm NTS: 22.45-
Nws. 7.10 Morgengeb. 7.15 Ouverture 22.50 Journaal,
radio voor vroege mensen. 7.55 Overwe
ging. 8.00 Nws. 8.15 Lichte gram.muz. DUITSE TELEV1S1EPROGR.
8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstan- 18.00-18.15 Nws. (Regionaal programma)
den. 9.40 Schoolradio 10.00 Voor de kleu- NDR: 18.15 Nordschau en programma
ters. 10.15 Klassieke orkestwerken. 10.45 voor de kinderen. WDR: 18.30 Hier und
Pianorecital: moderne muziek. 11.00 Voor Heute, Journaal. NDR: 19.00 Nws. 19.06
de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuz. Actualiteiten. WDR: 19.12 Nws. 19.15 Be-
11.50 Volaan... vooruit, praatje. 12.00 Mid- richten. NDR: 19.19 Geschlehten, die der
dagklok-noodklok. 12 04 Licht Instrumen- Alltag schrieb. WDR: 19.20 Sprong uit de
taal kwartet en zangsolisten. 12.30 Mede- wolken. 19.45 Florian, de bloemenvriend,
delingen t.b.v land- en tuinbouw. 12.33 19.59 Programma-overz.)20.00 Journaal
Populaire gram.muz. 12.50 Actualiteiten, en weeroverz. 20.15 Panorama: Reporta-
13 00 Nws 13.15 Platennieuws. 13.30 Ge- ges, analyses, meningen 21.00 Er mag
var. gram muz. 15.33 Promenade-orkest gelachen worden. 21.45 Politiek gesprek,
en tenor: amus. muz. 14.35 Voor de platte- 22.30 Journaal en weeroverzicht. 22.50 Das
landsvrouwen 14.45 Tierelantijnen: gevar. Labyrinth, opera
progr. (herhaling). 15.45 Lichte gram.
muz. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Zieken- TWEEDE PROGRAMMA
lof. 17.00 Voor de padvinders. 17.1o Voor 18 40 Nws. 18.45 Muzlek-Muzlek: Made
de jeugd. 17.45 Beursber. 17.50 Regenngs- in Germany. 19.15 Er was eens..., ver
uitzending: Economische bedrijvigheid in telling. 19.30 Nws en actualiteiten. 20.00
de Nederlandse Antillen, door mr. drs. Protestantse uitzending. 20.16 Muziek uit
F. P. de Vries. de Oude Wereld: Uederen en dansen uit
Spanje, Olm. 21.00 Unter dem Hlmmel
HILVERSUM II, 298 m. AVRO: 7.00 von Paris, speelfilm.
Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte
ipening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Beiaard- FRANS BELG. TELEVISIEPROGR.
concert. 8.20 Lichte gram.muz. 9 00 De 18.30 Berichten. 18.38 Voor de kinde
groenteman. 9.05 Klassiek strijkkwartet ren 19.00 Engelse les. 19.30 Sportprogr.
(gr). 9.40 Morgenwijding. 9.55 Een boek 20.00 Journaal 20.45 A I'école dea vedet-
voor het geestelijk leven, boekbespreking, tes, gevar. programma. 21.45 Dossier: La
10.00 Lichte gram .muz. 10.50 Voor de traumatologie de la route 22.45 Journaal,
kleuters 11.00 Voor de zieken. 12.00 Zang
recital: Amerikaanse songs 12.20 Rege- VLAAMS BELG I'ELE VISIEPROGR-
rmgsuitzending: uitzending voor de 19.30 Culturele activiteiten. 19.45 Qpen-
landbouw. 12.30 Mededelingen Lb.v. tand- Daar kunstbezit. 19.55 De weerman 20.00
en tuinbouw 12.33 Licht orkest. 13.00 Nws. 20.20 Panorama: De week in beeld.
Nws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac- 20.50 De grote afpersing, speelfilm. 22.20
tueel of grammofoonmuz. 13.25 Beursber Medium-Toneel 22.50 Nws.