Opening van het Holland Festival Muziek bij een Molière-klucht „Monsieur de Pourceaugnac" van Frank Martin Enscenering een koopje Gasten op het SHER 8; nmmmm a DRAADLOOS CONTACT Naspel op Nederhorst Nederlandse Toneelmanifestatie HEIJERMANS',UITKOMST EEN GROOT SUCCES Goed geleid ensemble in suggestieve toneelbeelden Luisteren naar: Kijken naar: van Ingen Dr. E. D. Spelberg verlaat VPRO Hoorspelwedstrijd ABASIN Maandag Buitenland Dinsdag Maandag DRY 90 Puerto de Santa Ma® COQUINERO fE Haagse proef met de vijfdaagse schoolweek Mevr. Spelberg stopt met kinderrubriek Portret Caro van Eyck in Schouwburg Amsterdam Bond R.K. Smeden patroons verandert naam op congres kalmeert de zenuwen zonder slaap te verwekken! Buitenland MAANDAG 17 JUNI 19^ PAGINA Matig elegant DRY SHERRY Vlucht naar de sterren Examens NIJMEGEN, 17 juni Kath. univer siteit kand. Engels: C. Bressers, HU" varenbeek, F. M. P. Liefrink Nijme gen, cum laude; J. Nijman, Waalwijk; G. Oonk, Bornerbroek; G. Peerboom», Born; M. Smeets, Terborg; en H» Tummers.Udenhout. Doet. Engel»; mej. M. Verraes, Roosendaal; seffli" arts: A. Geertman, Boxtel; E. va» Reisen, Sassenheim, en P. Ver- daasdonk, Terheyden; arts: H. Ge- trouw, Nijmegen, en Th. Slooff, Nijme gen. 0 Jij moet wel iets keel ergs hebben uitgehaald AMSTERDAM, 15 juni. Het Hol land Festival, dat dit jaar door tegen spoeden bedreigd wordt, begon op deze zaterdagavond met de gebruikelij ke feestvoorstelling op uitnodiging van het gemeentebe stuur van Amster dam onder een teken van tegenspoed. Niet Paul Sacher, de kundige pleitbe zorger van zovele hedendaagse compo- Toen hfl vijftien jaar was, had Eric van Ingen genoeg van de h.b.s. Hjj meldde zich aan bij de Toneelschool in Amsterdam. Een jaar later werd hij toegelaten; eigenlijk was hjj toen nog twee jaar te jong: Die vroegtijdige start geeft ten dele een verklaring voor het feit, dat men by het nagaan van zijn levensloop met enige verwondering constateert, dat hij al drie en twin tig jaar toneel speelt. Het andere deel van de verklaring is, dat Eric van Ingen ook het type is van een man, die lang jong blijft Hoewel hij reeds een veertiger is, leek de rol van de 33-jarige zoon in QlNeill's „Tocht naar het duister", die bij het afgelopen seizoen heeft gespeeld, ge- aeel de rol van zijn leeftijd. Eric van Ingen is zijn toneelloop baan begonnen bij het Residentie To- neel onr Dirk Verbeek. Daarna heeft hij zeven jaar gespeeld bij „Het Vrije Toneel" van Cor en Anton Ruys. Toen dit gezelschap in 1953 overging naar Rotterdam kwam hij bij het Rot terdams Toneel. In 1957 werd hij op genomen In de artistieke leiding van „Puck". Vier jaar later stapte hij over naar de Haagscne Comeciie; aan dit gezelschap zal h{j ook in het ko mend seizoen verbonden zijn. In de loop der jaren is Eric van Ingen uiteraard in stukken van zeer uit- eemopen de genres opgetreden van Shakespeare tot Ibsen, van Molière tot Tennessee William. Daarbij zijn enkele prestaties van geheel apar te aard te vermelden, waarover zo dadelijk meer, doch over het geheel genomen is men geneigd hem vooral te karakteriseren als de acteur van het blijspel, het society-stuk en de thriller. Amusante en goede herin neringen bewaren we o.a. aan zijn typering van de onnozele schoenma- Sersknecht in „Graag of niet" b\j Het Vrij Toneel, aan de gladde los bol in ..Betekenis" (Rotterdams To neel), de geraffineerde leugenaar in „De volle waarheid" (Rotterdams Toneel), de griezel-van-een-vent in „Met voorbedachten rade" (Puck). Bij de Haagsche Comedie aan de of ficier van justitie In „Het Priëel", de „heldhaftige" echtgenoot in „Vic toria" en een van de docenten in „De zaak Howard". Men zag in deze en andere vertol kingen van dit genre het meest de acteur gevormd in de school van Cor Ruys. Daarnaast heeft Eric van Ingen in klassieke stukken andere ■canten van zijn talent getoond. We denken bijvoorbeeld aan zijn gracieu ze en spottende Dorante in „De Par venu", zes jaar geleden opgevoerd door het Rotterdams Toneel en aan de vooral mimisch goede vertolking van de hoofdrol in „De Vrek", door Puck in 1958 ten tonele gebracht. Het jaar daarop speelde hij Oberon, fraai, ofschoon men er wel iets in miste van de betovering, die de „Mldzomernachtsdroom" moet heb ben. Zijn sterkste rol was die van de oud- s*e zóón in „Tocht naar het duister": een cynische drinker, die in het laat ste bedrijf tot een scherpe zelfontle ding komt. In deze vertolking kreeg men ineens een geheel andere Eric van ingen te zien dan de geroutineer de speler van onderhoudende stuk ken, Van Ingen bracht in zijn spel een voortreffelijke synthese van haat gevoelens. slapte, spot en walging van Zichzelf. Als regisseur kreeg hij vooral be kendheid door de opvoering van „Thee er. Sympathie" (Rotterdams Toneel, 1955). Verder heeft hij o.a. de regie gevoer van „Alice sit by the Fire" (Rotterdams Toneel) „Ze ven tegen Nippon" (Puck) en Tchin- Tchin" (Puck). Deze voorstellingen waren echter van een geheel andere orde dan die van „Uitkomst" nu on der zijn leiding opgevoerd. Aanvan kelijk was hij als -egie-assistent bij de tnneelmanifestatie in het Holland- Festival aangewezen. Toen Albert van Dalsum wegens ziekte zijn regie opdracht moest teruggeven, heeft van Ingen de verantwoordelijkheid overgenomen. Een zware taak; over de wijze waarop hij haar vervuld heeft, kan men lezen in de recensie. Er zaten a em de regie van dit stuk vele problemen vast: de Amsterdam se sfeer vormde voor Eric van In gen echter geen moeilijkheid: voor hij naar Kijkduin, aan de rand van Den Haag, trok, heeft hjj aan de rand van de Jordaan gewoond. is, maar vrolijkheid is een gesteltenis van de geest, die zich niet door toege paste jargon laat oproepen. En waar die geest ontbreekt is 't meer de klucht situatie die amuseert dan de muziek, die verrukt. sitles, verscheen aan de lessenaar om „Monsieur de Pourceaugnac" te dirige ren, doch de componist, Frank Martin. De veronderstelling bij een componist als executant van eigen werk is, dat men het hoort zoals hij wil dat het ge hoord zal worden. Juister is dat men het hoort zoals hij het kan laten horen. Daartussen ligt al het verschil tussen een vakman en een gelegenheidsdirigent. Het kon dus geen ideale opvoering worden, want al was de componist feestdriftig genoeg, waar het aan ont- rak was menigmaal de finesse, die in een komische opera altijd bijzonder belangrijk is. omdat het daarin gaat om pointes, die een direct effect op de zaal dienen te maken. Inzonderheid geldt dit dan nog van een opera van deze makelij, die het nooit zoekt in een doorlopende muziek, waarin de toehoor der opgenomen wordt, doch in allerlei detailwerking bij een in wezen gespro ken tekst, soms op toon als recitatief, heel vaak o<* als parlando weergege ven. Die tekst is door de componist ont leend aan een klucht van Molière, die handelt over een gefopte vader en zijn uitverkoren prétendent naar de hand van zijn dochter, een advocaat uit de provincie die zich achtereenvolgens in alle denkbare nesten laat werken door het intriganten peloton van dochter, minnaar en dienaren, die zich aange gord hebben om de ware liefde tot haar bestemming te brengen. Het thema is bekend maar altijd weer dankbaar, en men kan het uitwerken naar de kant van de comedie of naar die van de klucht. Molière heeft er een dolle klucht van gemaakt en daarom is de opgave voor Frank Martin bijzonder zwaar uit gevallen. Een klucht is een bfl uitstek rationele en uiteraard ietwat grove zaak. Zjj kan heel vermakelijk zijn, maar ze is nu eenmaal vierkant en plomp en kent niet de lyrische bevlogenheid van de comedie, in welker sfeer de muziek zo goed thuis is. Muziek is lyrisch om dat zij door haar natuur het gemoed ver heft.' Een klucht verheft niet: zij geeft slechts gekke situaties in de werkelijk heid van de alledag. De liefde is daar in slechts een gegeven, waaromheen louter malligheden op gang komen, maar zij is geen element dat zich ont plooit. Frank Martin heeft zich vergist, niet zozeer door Molière's thema als stof te kiezen alswel door het stuk als zodanig aan te houden. Hij heeft er geen ruim te voor muziek in gevonden. Zijn per sonages komen nauwelijks aan het zin gen toe, al doen ze hun best om nu en dan in de verdrukking tussen zoveel tekst een haastig regeltje cantilene aan te heffen, maar net begonnen of alweer afgebroken. De burleske hoofdpersoon komt er inzonderheid al heel bekaaid af. Om dezelfde reden komt het orkest zelden aan het spelen toe, wat men dan echt spelen zou mogen noemen of voor wat de scène betreft werkelijk zingen. Er is eens een keer een gezongen speelscène van een gekke medicijnman (door Peter v.d. Bilt heel amusant ge daan), een buffostuk met eruit ratelen de woorden, op een orkestraal fond, die enigszins een Debussy-parodie lijkt. Er treedt eens een wals-scène te voorschijn, die tussen Ravel en Strauss zweeft, maar dan heeft men ook het meeste aan muziek-vormen gehad. Voor de rest wordt er doorgaans gezing-zegd of gesproken, waarbij het orkest heeft te zwijgen ofwel illustratief melo-drama heeft te spelen. Er komt geen muziek van betekenis op gang, en waar er al thans muziek klinkt vraagt men zich meestal de reden daarvan af. De com ponist immers heeft zelf nagelaten waar te maken dat hij iets wezenlijks had toe te voegen aan het stuk, dat vierkante dolle klucht als het is, om geen toevoeging vraagt, hetzij dan dat het hoogstens enige dienende scène-mu- ziek zou kunnen verdragen als het lied je hier, een dansje daar. Die zijn er ook wel. Ze zijn zelfs door Martin voor en na alsmede tussen de bedrijven in tot afzonderlijke tafere len uitgewerkt. Op zichzelf beschouwd vormen ze voldragen muziektaferelen, zij het dan dat ze naar de stijl los van de rest staan. Maar ook als men tij dens die rest de muziek op haar oneigen lijke plan een ogenblik aanvaardt, lijkt het nog de vraag of zij haar voornaam ste doel, dat is grappig te ziln treft. Zij doet hevig levendig, druk gebarend en burlesk. Maar wat dat betreft maak te ze op mij de indruk burlesk te doen zonder vrolijk te zijn. Dat klopt met de techniek van het burleske. Het is zo grijpbaar, dat het altijd te maken Zoals in de aanhef werd gezegd, had het toch wel wat spitser en wie weet wat eleganter kunnen klinken dan het on der de minder ervaren hand van de com ponist deed. Het zou het geheel gemak kelijker aannemelijk gemaakt hebben. Het werd ook onder regie van Jacques Charon slechts matig elegant en minimaal muzikaal ten tonele gebracht. Een voortreffelijk mimisch ontwikkel de knecht Sbrigani van Jean-Christophe Benoit scheen de kunst zelf machtig te zijn, maar André Vessières in de ti telrol had er niets van en Heinz Rehfuss als de schoonvader Oronte voelde zich ook niet bijzonder behaaglijk, terwijl Pierre Mollet als de minnaar veel be ters dan een pop op de planken kon zetten. De weinig betekenende vrouwenrol len werden gedaan door Erna Spooren- berg, Cora Canne Meijer en Els Bolke- stein. De dansjes waren ontworpen door Janine Charat en uitgevoerd door leden van het Nationale Ballet. Hoe weinig inzicht in de natuur van het muziektheater stuk en opvoering in werkeleijk geleid heeft, bleek uit de enscenering, een vierkantig geimi- teerd realistische straat in sterk ver kleind perspectief verlopend. Men had het zo geleend met costuums en al uit het decorpakhuis van de Comédie Fransaise. Het zal wel de goedkoop ste manier ziin geweest, maar het was dan ook de slechtste. Enscènering van spreektoneel is wezenlijk anders dan die van muziektheater. Muziek heeft, hoe dan ook, altijd haar eigen sfeer. Zo er iemand was geweest die daar inzicht in bezat, zou hij het niet voor zijn verantwoordelijkheid genomen hebben de muziek met dit harde ,poë- zieloze decor, zeer wel passend bij de techniek van de litteraire klucht, te gemoet te treden. Door de zwakke 'stee van het werk dermate te accen tueren heeft men het een fnuikende ondienst bewezen. In dit opzicht leerde de avond op nieuw de nooit geleerde les, dat men geen festival kan maken op een koopje. LEO HANEKROOT (Advertentie) ALLÉÉN voor de waarlijke fijnproevers OP SPECIALE BESTELLING (uitsluitend via Uw slijter-wijnhandelaar!) binnen 48 uur bij U thuis Op fles geïmporteerd COQUINËRC «v r.-j, I-V r' "L. AMONTILLADO /^f'.ibi^. (MO0GSTE kWAUTtlTSKLASSE), IMP.: N.V. BREDASCHE WIJNHANDEL BREDA DEN HAAG, 17 juni B. en W. heb ben besloten gedurende het schooljaar 1963-1964 de vijfdaagse schoolweek bij wijze van proef in te voeren. Bij deze proefneming zullen betrokken zijn de openbare scholen voor (v).g.l.o., met in begrip van de determineerscholen, u.l.o. b.l.o. en kleuteronderwijs. Tot het ein de van het thans lopende schooljaar wordt op de zaterdagen normaal on derwijs gegeven. B. en W. hebben de schoolhoofden op gedragen driemaal rapport uit te bren gen over hun bevindingen. Erna Spoorenberg en André Vessières in Martèns „Monsieur de Pourceaugnac" v BUSSUM, 17 juni Men gaat nu wel merken dat ook voor wat betreft de televisie het zomerseizoen zoetjes aan is begonnen. Er viel tijdens het weekend althans weinig opwindends te beleven. Zaterdagavond bezorgde de N.C.R.V. ons het onderhand traditio- neel-zomers geworden „Fedder-myste- rie", dat ditmaal „Naspel op Neder horst". Op zichzelf is het toe te jui chen dat er oorspronkelijke Nederland se televisie-spelen worden opgevoerd. Ook is het een aardig idee zo'n stuk „ergens in Nederland" te situeren en dan rechtstreeks op het scherm te bren gen. Maar de uitvoering moet er dan wel een beetje naar zijn. In „Naspel op Nederhorst" ging het zaterdagavond alles even langzaam en traag toe. Nu HILVERSUM, 17 juni In verband met het bereiken van de pensioenge rechtigde leeftijd zal dr. E. D. Spel berg 1 juli zijn functies bij de VPRO beëindigen. Deze functies zijn direc- tenr-radio van de VPRO, secretaris van deze omroepvereniging en hoofdredac teur van „Vrije Geluiden". Zaterdag beëindigde dr. Spelberg zijn radiorubriek „Gesprekken met luiste raars", die hij sinds 1935 voor de micro foon van.de VPRO verzorgde. Mevrouw L. Spelberg-Stokmans heeft zaterdag af scheid genomen van haar, eveneens in 1935 begonnen rubriek „Zondagshalfuur voor kinderen". Drs. I. J. van Houte is dr. Spelberg bereids opgevolgd als directeur-radio van de VPRO en mej. Ank de Visser verzorgt thans de hoofdredactie van „Vrije geluiden". Met ingang van 1 juli za! mr. A. A. Bakker de heer Spel berg opvolgen als secretaris van de VPRO. HILVERSUM, 17 juni De Neder landse Radio Unie en de Belgische ra dio en televisie hebben dit jaar weer een gemeenschappelijke luisterspelwed- strijd georganiseerd, waaraan een eer ste prijs van 2.000 gulden, een tweede prijs van 1.250 gulden en een derde prijs van 750 gulden zijn verbonden. De mededingende auteurs moeten van Nederlandse of Belgische nationaliteit zijn. De vereiste taal is het Nederlands. De luisterspelen moeten oorspronke lijk werk zijn en de teksten mogen niet in druk verschenen of reeds door een radio-omroep zijn uit'gezonden. De luisterspelen, getypt in drie exem plaren, dienen zowel door Nederlandse als door Belgische auteurs per aange tekende zending te worden geadres seerd aan de N.R.U. te Hilversum. iiiimiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiimiiiimiimmiiiiiiiiiiiiiiiiiii AMSTERDAM, 17 juni Aan de schilderijenverzameling van de Stads schouwburg is toegevoegd een portret van Caro van Eyck, geschilderd door Jean-Paul Vroom. Jules Rooyaards als Jan met de zwaan. HILVERSUM, 17 juni De Neder landse R.K. Bond van Smedenpatroons en Werkgevers in Staalverwerkênde Be drijven heeft een andere mom gekre gen: „Katholieke Bond Metaalbewer- kingsbedrijven". Dit besluit werd het afgelopen weekeinde op het bondscon- gres in Hilversum genomen. De voorzitter, de heer F. van Beurden uit Tilburg, verklaarde zich in zijn ope ningsrede optimistisch over de kracht van öe organisatie. Het ledental neemt toe als gevolg van een intensieve pro paganda. De heer Van Beurden pleitte onder meer voor de integratie van EuroDa. Over de situatie in eigen land merkte de bondsvoorzitter op. dat de industriële produktie nog altijd stijgt. DEN HAAG, 15 juni. Een ver rassend groot suc ces werd vanavond in de Koninklijke Schouwburg de voorstelling van Herman Heijer- inans' „Uitkomst" waarmede het Hol land Festival in Den Haag begon. Er vielen al snel enkele open doekjes, bij het ingaan van de pauze was het applaus geestdriftig, bij het einde hield het voor een Nederlands publiek uit zonderlijk lang aan. De duur daarvan werd misschien ook in de hand gewerkt door de stille strijd, die men achter het voetlicht waarnam. Men wilde daar en dat leek wel met het verlangen van het publiek overeen te komen Jules Royaards, die voortreffelijk Jan gespeeld had, pousseren, maar hij verzette er zich verbeten tegen. Hij gaf hlijk van een begrijpelijke acteursschroom, die hem de situatie duidelijk deed aanvoelen: het grote succes was te danken aan de ge zamenlijke prestatie, waarvoor niet een der spelers hizondere eer toekomt, maar degenen, die het totaal van deze voor stelling deden ontstaan. Met weet dat de keuze van het stuk bepaald werd door Albert van /)alsum, die deze Nederlandse Toneelmanifes tatie voor het Holland-Festival van dit jaar zou regisseren met assistentie van Erik van Ingen. Van Dalsums opera tie van enkele maanden geleden heeft er toe geleid, dat Erik van Ingen de regie zelfstandig gevoerd heeft met dit gelukkige resultaat. Met Wim Vesseur samen kwam hij tot een geslaagd to neelbeeld. Het souterrain, waarin het stuk speelt, was niet een afgesloten ruimte gebleven; het plafond werd aangeduid door drie zwevende bal ken; de wanden door deur en venster en was aan de lijn achter de potkachel De toeschouwer behield uitzicht op een brokje Amsterdam, een stukje straat, rechts uitlopend op een brug met lan taarn, in de achterwand enkele gevels met daarbovenuit een Amsterdamse oren. Uiteraard lag de straat op de noogte van de vensterbank. Het knap pe was dat dit, met behulp van het in terieur, de sfeer van het Amsterdam anno 1900 voor de toeschouwer van nu opriep, zoals het stuk vergt, en toch ruimte schiep in de naturalistische vorm van die tijd die men nu als te eng, te benauwend zou ondergaan. De verrassende mogelijkheden, die het decor nog verborgen hield, kwa nten aan het licht toen de koorts droom van Jan begon. Dat plafond en wanden geheel zouden verdwijnen had men kunnen verwachten. Er ge beurde evenwel meer. Eerstens bleek er tussen straat en woonruimte een loopgang verborgen, waarachter Ge orgette Hagedoorn zich kon bewe gen, het bovenlichaam verscholen in een prachtige, natuurgetrouwe en toch enigszins gestyleerde zwaan van Lysette van Meeteren, Deze zwaan dreef dut en belandde sierlijk op het bed van Jan om hem naar de ster ren te brengen. Zij kon de vleugels ontplooien en er machtige wieksla gen mee uitvoeren. Terwijl zij dit deed zag men toren en gevels lang zaam naar beneden zakken, witte wolken zeilden voorbij, kleine ster ren kwamen nader. De zwaan en Jan waren in het licht, gevat, de rest bleef in een schemer, die toeliet waar te nemen, dat het bed omhoog kwam. Dit wil dus zeggen, dat men zich heel goed bewust was van de toegepaste toneeltrucs, zonder dat men er zich aan stoorde - ook niet, omdat zij, onder leiding van Jan Kreukniet en Dick Heinz feilloos ver liepen. De wetenschap, hoe het ge daan werd, leek zelfs bij te dragen aan de suggestiviteit van het geheel. Dit wil evenwel niet zeggen, dat het dus de knappe techniek was, die h^t succes bepaalde: zij hielp mee de driom zichtbaar te maken, maar het wezen van de droom ervoer men door het spel. Het is opmerkelijk, hoeveel werkelijkheidselementen deze droom bevat. Wat er aan voorafgaat is er zelfs slechts om te laten zien, hoe Janj droom door de werkelijkheid ge- votl wordt. Bovendien is Jan zelf in alle elementen van de droom aanwe zig. Er ontstaat een portret van Jan, een Amsterdamse kwajongen, die op zijn jongensachtige manier een scherp en gevoelig waarnemer is van wat er om hem heen gebeurt. In hem weer spiegelt zich het verdriet en het kleine geluk, de zorg en de armoede van de kleine man van zijn tijd, met bizon- dere warmte, maar ook met bizondere scherpte gezien. Het voortreffelijke van de voorstel ling was nu, dat zij hierop volledig geconcentreerd was, alle prachtige ui terlijke effecten in wezen daaraan toch ondergeschikt gemaakt. De accenten kwamen op de juiste plaatsen zonder ht t geheel te verstoren. Zij maakten het integendeel doorzichtig. Tekenend daarvoor was bijvoorbeeld dat de zwaan, die imm;rs alleen maar in Jans koortsverbeelding bestaat, zich op een aangepaste manier gedroeg en praatte als een kwajongen. Het is duidelijk, dat Jules Royaards hierin ais Jan een zeer gewichtige roi speelde en dat ook met een intense en reeds daardoor overtuigende concen tratie deed. Maar iedereen op zijn plaats speelde met grote, eerlijke toe wijding, waardoor het mogelijk werd, dat na het spectaculaire hoogtepunt van de vlucht naar de sterren de droom volledig overtuigend bleef. Wim van den Heuvel trad daarin op de voorgrond, Bas ten Batenburg, Paul Meyer, nadat Mimi Boesnach, Elly van Stekelenburg, Hans Tiemeyer, Bernard Droog e.a. dat vooral in het eerste be drijf hadden gedaan. Hoe uitstekend Georgette Hagedoorn als de zwaan was is uit het bovenstaande reeds ge bleken. RUTTEN gaf de uiterst gewrongen constructie van het „plat" daartoe ook alle aanlei ding. De „gis"-oplossing waarmee het spel eindigde was van een bizarre on mogelijkheid. Wanneer men zo'n „Fed- der-mysterie" eens vergelijkt met welke willekeurige aflevering van „The Defen ders" dan ook, dan springt, dunkt ons, meteen een ontmoedigend dillettantisme aan Nederlandse zijde in het oog. „Muziek voor U" kwam voor het laatst op het scherm. En men nam er met weemoed afscheid van. Pi Scheffer en zijn mannen hebben bij herhaling ge toond welke voortreffelijke vakmensen zij zijn. En hun minste verdienste is waarachtig niet dat zij eveneens bij her haling bewezen dat men ook in de sec tor lichte muziek wel degelijk de goe de smaak kan beoefenen. De N.T.S schotelde ons zondagavond onder de titel „Zomer" een half uur liedjes voor. Over het algemeen nogal sentimenteel gedoe. Ook was er een bal letje. Het optreden daarvan gaf aanlei ding tot een gedachte die wij in deze rubriek wel eens meer hebben geuit: wat op het toneel een en al keurigheid kan zijn, wil op het scherm nog wel eens wat indecent uitvallen. Men moet dat, dunkt ons, voorkomen. In „Achter het nieuws" zag en hoor de men o.m. de heer Wiarto, Indone sisch persattaché, die de VARA aan het slot van zijn verklaring dank zegde voor „dit eerste nagenoeg regelrechte con tact met het Nederlandse Volk". Verder was er een Dick Powell-film. Niet een van de beste maar nog steeds heel wat beter dan een „Fedder-myste- rie". H. Hn. (Advertentie) 's-GRAVENHAGE, 14 juni Bis schoppelijke Kweekschool, onderwijzer*" examen, de heren: C. Vreeswijk» Stompwjjk; H. Vijverberg, Naaldwijk, A. Wamsteeker, R. Wolff, C. Bastiaan* se, W. Bergenhenegouwen, A. Bolle, J. van Dijk, J. de Gier, allen Den Haag. Afgewezen: één. HILVERSUM I, 402 m. NCRV: 18.00 Kerkorgelconc.klass. en mod. werken. 18.30 Mét band en plaat voor u paraat. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Gram. v. d. teenagers. 19.30 Radiokrant. 19.50 Militair ork 20.20 De schildpad Maurocordatos, hoorspel. 21.20 Klass. gram. 21.3U Promenade-ork. en solist: amusmuziek. 22.00 Pari. comm. 22.15 Pianorec.: mod. muziek. 22.30 Nws. en SOS-ber. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Klass. pianomuz. m. comm. 23.46 Orgelspel. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II, 298 m. AVRO: 18.00 Nws. 18.25 AVRO-40, feestflitsen. 18.50 Openb. kunstbezit. 19.00 Klarinet en piano: mod. muziek. 19.30 Amateurs- progr. 20.00 Nws: 20.05 Orkest, gemengd koor en solisten: fragm. uit musicals en operettes. 21.00 Pianoduo: klass. en mo derne muziek. 21.35 Iwan Matwejewitsch en de krokodil, hoorspel. 22.30 Nws. 22.40 Act. 23.00 Lichte ork. muziek. 23.20 Klas sieke gram. 23.55-24.00 Nieuws. en tuinb 12.33 Lichte ork. muziek. 13.00 Nws. 13.15 Meded., event, act. o£ gram. 13.25 Beursber. 13 30 Dansork. en zang solisten. 14.00 Hobokwartet: mod. muziek. 14.20 Pianorec.: klass. muziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Met naald en schaar. 15.30 Fluitrec. 15.40 Wat denk Jij nou?, hoorspel. 16.15 Lichte ork. muziek. 16.30 V. d. jeugd. 17.25 New York calling, praatje. 17.30 Lichte gram. v. d. jeugd. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m.: 18.uO Nws. 18.15 In the South-East. 19.00 Zang. 19.30 Lichte orkestmuziek. 20.30 Hoorspel. 21.45 Spaanse gitaarmu ziek. 22.00 Nws en ber. 22.30 Lichte ope raklanken 22.59 Weerber. 23.00 Nws. 23.02 Voordracht. 23.15-23.45 Gram. ENGELAND, BBC Light Progr.. 1500 en 247 m.: 18.33 Sportoverz. 18.45 Hoor spel. 19.00 Nws. en JournaaL 19.25 Sport. 19.31 Gevar. progr. 20.00 Hoorspel. 20.30 Nws. en act. 20140 Pianospel. 21.00 Hoor spel. 21.30 Lichte muz. 22.31 Sportnws. 22.35 Jazzmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. NDR/WDR., 309 m.: 18.25 Klass. muz. 19.00 Nws. 0.15 Operettemuziek. 1.00 Weer bericht en gevar. muziek. (Om 2.00, 3.00 en 4.00 Nws. en weerber.). FRANKRIJK III. 280 en 235 m.: 18.05 Kamermuz. 19.00 Nws. 19.20 Gevar. muz. 20.00 Klass muziek. 23.10 Kamermuziek. 23.23 Gram. 23.53-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m.18.00 Nws. 18.03 Protest godsd uitzending 18.18 Paarde- sportber. 18.20 V. d. soldaten. 18.50 Lich te muziek. 19,00 Nws. 19.40 In en om de opera. 20.00 Zang. 20.30 V. d. teen agers. 21.00 Show Time. 22.00 Nws. 22.15 Volksdansen en -zangen. 22.35 De zeven kunsten. 23.00 Nws. 23.05 Kamermuziek. 23.55 Nws. 24.00-0.45 V. d. zeelieden.' BRUSSEL, 484 m.: 18.50 Gram. 19.30 Nws 20.00 Hoorspel. 22.00 Wereldnws. 22.55 Nws. ENGELAND, BBC Home Service, 330 sie. 14.00 Schoolradio. 15.00 Hoorspel. 15.30 Klankb. 16.00 Verz. progr. 16.45 m.12.00 Klass. en mod. symi. muziek. 12.55 Weerber. 13.00 Nws. 13.10 Discus- Praatje 17.00 V. d. jeugd. 17.55 Weer bericht. ENGELAND, BBC Light Progr., 1500 en'247 m.: 12.00 Pop. gram. 12.31 Gram. v. d. arb. 13.00 Gevar. muziek. 13.30 Nws. en uitsl cireket. 13.45 V. d. kind. 14.00 V. d. vrouw. 15.00 Lichte muziek. 15.31 Gevar. muziek. 15.40 Uitslagen ra ces. 16.00 Pianospel. 16.15 Dagboek. 16.31 Uitsl. races en cricket. 16.35 Gram. v. d. jeugd. 17 U0 Gevar. muziek. 17.31 Ge varieerd progr. NDR, WDR, 309 m.: 12.00 Gevar. mu ziek 13.00 Nws. 13.15 Moderne muziek. 16.00 Moderne muziek. 17.00 Nieuws. 17.35 Italiaanse en Franse operamuziek. FRANKRIJK III, 280 en 235 m.12.00 Nws. 12.10 Klass. en mod. muziek. 13.40 Gevar. muziek. 14.15 Kamermuziek. B'RbSSEL. 324 m.12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerber. 12.35 Lich te muziek. 12.50 Beursber. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuz. 14.00 Nws. 14.03 Gevar. muziek. 14.35 Klass. muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Duitse les. 16.24 Gevar. muziek. 17.00 Nws. 17.15 V. d. kin deren. 17.40 Lichte muziek. BRUSSEL, 484 m.12.30 Gevar. progr. en act. 14.03 Gevar. muziek. 14.45 Koor zang. 16.08 Gram. 16.19 Klass. muziek. 17.00 Nws. 17.15 Klass. muziek. 17.50 Gram HILVERSUM I, 402 m. KRO: 7.00 Nws, 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture... radio voor vroege mensen. 7.55 Overwe ging. 8.00 Nws. 8.15 Lichte gram. 8.50 V d. huisvrouw 9.35 Waterst. 9.40 School radio. 10.00 V d.kleuters. 10.15 Klassieke gram. 11.00 V. d. vrouw. 1130 Lichte gram. 11.50 VolaanVooruit, praatje, 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Amus. muziek. 12.30 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Fragm. u. d. musical Paint your wagon. 12.55 Kath. nws. 13.00 Nws. 1315 Platennws 13.30 Pop. gram. 14.00 Operettetragm. 14.35 V. d. plattelands vrouwen 14.45 Gevar. gram. 15.30 Klass. orkestmuz. 16.00 V. d. zieken. 16.30 ZÏe- kenlot. 17.00 V. d. Jeugd. 17.45 Beursber 17.50 Regeringsuitz.Mamjo, de Surina- me-tentoonstelling te Zwolle, door drs. J. A. F. Roeien. HILVERSUM II, 298 m. - AVRO: 7.00 Nws. (.10 Ochtendgym 7.20 Lichte gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: S.00 Nws. 8.15 Carillonbespeling. 8.20 Licn- te gram. 9.00 De groenteman: 9.05 Klas sieke kamermuz 9 40 Morgenwijd. 10.00 Arbeidsvitaminen. 10.50 'V. d. kleuters. 11.00 V d zieken. 12.20 Regeringsuitz. V. d landb 12.30 Meded. t.b.v land- NTS: 19.30 De wasserij, filmpje. 19.45 Openb. Kunstbezit. 20.00 Journaal en weeroverz. 20.20 Zendtijd politieke par tijen: VVD. 20.30-20.50 Die Margerite (De Margriet), korte film. 20.50 Ladrl di Biciclette (Fietsendieven), speelfilm. 22.20-22.25 Journaal. DUITSE TELEVISIEPROGR. 19.15 Tenno Oder Kaiser? 20.00 Nws. en weerber. 20.05 Op de 17e Juni 1963: De opstand 10 Jaar geleden, beschouwing. 20.20 Fideiio, opera. 22.30 Nws. en weer- TWEEDE DUITS PROGR. 18.40 Nws. 18.45 De grenzen, doe. 19.30 Nws en act. 20 00 Sonderurlaub, tv-spel. 21.05 Gesprek m. d. toeschou wer. 21.20 Nieuws. FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 18.30 Ber. r» 33 V. d. kind. 19.00 En gelse les. 19.30 Sportprogr. 20.00 Jour naal. 20.30 Zingend Europa: Liedjespro gramma. 21.30 Wallonië 63: La Défense de la Meuse. 22.15 Journaal. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. 19.30 Cult. act. 19.43 Franse les. 19.56 De weerman 20.00 Nws. 20.20 Panorama. 20.50 Cabaret, psychologische speelfilm. 22.30 Medium-Plastische kunsten. 23.00 Nws. '■«■(MI'ITÜItnililMMtlllllllllltllllllMlllllllllillllllllUllllllMIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIItllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllK t

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 2