TERUGREIS VOL TELE URSTELLINGEN EN TOEN SCHOOT DE MOTOR OVERBOORD De kikvorsmannen schoten te hulp Expeditie naar Egypte en de Soedan KASTESYSTEEM BIJ DE UIT HET DOMEIN GRONDWET afgeschaft VAN DE KUNST GEBREK AAN EFFICIENCY Indië zal D wil meer meer exporteren H m I m wmm f MAAR TOCH BESTAAT HET NOG m rm t v mm ZATERDAG 22 JUNI 1963 fAGINA 12 Een terugreis houdt altijd teleurstellingen in, al is het maar omdat men beseft weer weg te moeten uit een ge bied, dat ongewone s-panningen in het gemoed oproept. Daar staat tegenover dat het verlangen naar gezin, vrouw en huis aou je ge weten knaagt. Een vriend, die mijn rugzak eens leende, schreef er jaren geleden op: ,J?artir c'est mourir un peu", afgezaagde term natuurlijk en we sussen ons met de kern van waarheid. In Abu Simbel werd ik met de meest sombere voorspellingen over het voortbestaan van de tempel ver vuld. Toen een archeoloog mij toevoegde: „Waarom zou je ook zoveel geld uitgeven voor die m monsterachtig grote beelden, ter wijl het volk honger lijdt", werd ik pas goed kwaad. Waarom 200 miljoen dollar uitgeven voor 'n noó veel monsterachtiger film over Cleopatra, waarom tienduizenden spenderen aan de griezelige gril len van Miss Liz, waarom miljoe nen gespendeerd aan de ontwik keling van een raketten-procédé ten einde Israël te kunnen atta queren? Enfin, de kogel is door de kerk en de UNO heeft inge grepen om de redding van Abu Simbel te verzekeren voor 36 mil joen volgens een Zweeds plan. Ingenieurs zullen de hele zaak in stukjes en mootjes zagen om de giganten elders weer op te bou wen. Of de wonderlijke sfeer be waard zal blijven is de vraag. Entree500 mark ankzij ruime financiële en technische hulpverlening, waarbij de Verenigde Sta ten veruit aan de top staan, is in Indië, in het kader van de vijf jaren-plannen, heel wat bereikt. Al die plannen zijn gebaseerd op de gedachte van een gemengde economie: een overheidssector en een privé-sector werken naast elkaar. Ondanks al het lawaai dat er in sommige industriële en financiële kringen wordt gemaakt tegen de „almacht van de staat in de economie" is het ook nu nog zo dat nog geen 10 °/o van de econo misch en industriële bedrijvig heid door de overheid wordt ge controleerd. De discussie over de merites van overheid en particu lieren in de sfeer van het econo misch leven is ten zeerste aan gewakkerd door het Amerikaanse Clay-rapport, dat betwijfelt of het wel wenselijk is dat de Verenigde Staten hulp verlenen bij het tot stand komen van staatsbedrijven, terwijl volgens het rapport duide lijk is dat slechts het particuliere bedrijf in staat is een bijdrage van belang te leveren tot snelle econo mische groei en ontwikkeling. Muurschilderingen Toneel in Hamburg De inheemse bevolking was, ook op onze terugtocht, nog altijd nieuwsgierig genoeg, maar toch op een afstand. Berliner Fesfwochen 8V2 minuut ballet De duiker van de Egyptische Marine vlak voor de speurtocht naar onze verloren motor. Egyptian Documentation Centre zette onverdroten zijn werkzaamheden voort. Een nijpend gebrek aan brandstof ging zich openbaren en met zorgelijke gezichten bekeken we iedere ochtend onze tanks. Benzine was nergens te koop en dit was een van de redenen die een snellere terugkeer noodzakelijk maakten. Vlak voor de nieuwe Dam repa reerden we een van de buitenboord motoren; in een ogenblik van onop lettendheid slipte ons de motor uit de hand. Hij verdween in de diepte. Direct daarop hebben wij een anker uitgeworpen en dit stuk gietijzer ging dertig meter naar de diepte. Wat doet men in zulke omstandigheden. Een boei uitzetten heeft nauwelijks enige zin omdat men zich in de com plete eenzaamheid waant. De oevers van de rivier verwijden zich tot een breedte van 6 km. Ach, wij hadden ons misrekend want de volgende dag ontmoetten wij duikers van de High Dam en zij vertelden ons dat ze - mits met toestemming van hun kapitein gaarne zouden duiken naar onze ver loren motor. De kapitein bleek een bruuske man te zijn, die relaties had met de raadsman van de Nederland; se ambassade, mr. Schaepman, en hij beval zijn manschappen te duiken. Nu moet ik u in tegenstelling tot de charmante filmpjes over het dui ken in de Middellandse Zee zeggen, dat de Nijl reeds één meter onder water slechts een zwarte massa te zien geeft. Onze brave Egyptische duikers hebben dus op 30 m diepte tastend de bodem kunnen afzoeken. Geen motor kwam te voorschijn, al leen een zwart bemodderde kikvors man. Ontdaan zijn wij dan ook bü de sluizen van Asouan teruggekeerd Ichnaton, de dichter-koning uit de eerste dynastie, die de hoofdstad naar Amara had willen verplaatsen. dat we de boot met de hele inventaris aan hen toevertrouwen, iets wat we nooit eerder gedurfd hebben. Met el kaar voelen ze zich zo verantwoordelijk dat ze geen spijker door elkaar zou den laten stelen en dus stonden er steeds twee of drie man op wacht om elkaar te bewaken. In het graf van Sennedjem (necropool van deir el-Me- dinah) in het dorp van de kunstenaars uit het nieuwe Kijk vinden we onze derde reisgenoot vermagerd en afge tobd door het werk in de graven terug. Sjeik Ali is weer de grand seigneur maar het zint hem niet, dat we be sluiten in de boot te blijven overnach ten. Hij ziet daarin een teken van de- nigratie voor zijn huis. waaraan hij een afschuwelijk reclame-bord van een of ander Amerikaans-Egyptisch reclame bureau heeft laten spijkeren. De graven van Beni Hassan. Na Abu Simbel lag nog veel in het verschiet: Abu Oda aan de overzijde, waar de Amerikanen werkzaam zijn bij opgravingen, die enigszins gelijken op die van prof. Klasens uit Leiden. De tweede katarakt verborg zich nog ach ter de gele okeren glans van vele zand bergen. Als een willekeurig getrokken lijn ligt de grens met de Soedan door Nubië. 3341 is het nummer van het vi sum dat zen vriendelijk heer mij ver-f strekt heeft, maar niemand bekom mert zich erom, ofschoon de verhou dingen tussen Egypte en zijn zuidelijke buren niet bepaald rooskleurig zijn. De Soedan zal ook haar tol aan de nieuwe dam moeten betalen en zelfs het vrien delijke stadje Wadi Haifa is gedoemd te verdwijnen. Vlak bij de grens hebben de Polen een Koptische kerk opgegraven in Fa- ras bij de kleine oase die ernaar ge noemd is. Toen de archeologen de mu ren losgroeven grpeide er in sonore g'.oed een weelde van figuren op. St. Michael, die drie jongelieden beschermt. De voorstelling was nog zo goed als geheel onbeschadigd, meer dan duizend jaar bewaard gebleven door het behoe dende droge woestijnzand. Een legen darische kathedraal kwam tot leven, maar de afbeeldingen zijn niet meet ter plaatse. Zij werden direct afgeno men en versieren het museum in Kar- toem. Enkele stukken zijn thans uitge leend aan het museum, dat onder de naarr. ..Villa Hügei" te Essen het ouderlijk huis der staalbaronnen Krupp nieuwe glorie moet geven. Er is daar thans een bijzonder mooie tentoonstel ling over Kcptische Kunst, waarover ik u nog uitvoerig hoop te berichten. Op de terugreis hadden we de stroom mee maar de wind tegen, hetgeen soms tot gevolg had, da de golven van de jonberekenbari rivier hoog over de boeg sloegen. Van onze tent improviseerden we een soort buiskap. die weliswaar het water keer de maar ons aan het ongenadig steek spel van de zon bij de Kreeftskeer kring overleverde. Verder bood de te rugreis herkenning van reeds eerder ge ziene situaties en in Wadi Es Sehoua stond de ontwapenende prof. Scèrny uit Oxford weer over de rivier uit te tu- "1- meeste expedities waren reeds H"t werd te heet, maar het en op één motor moesten we de te rugweg aanvangen. Wjj waren op dat moment enigszins ontluisterden ik kan mij voorstel len hoe het hoongelach klonk van al degenen die ons deze tocht hadden af geraden. De stroom was met ons en ook op het ene motortje liepen wij sneller dan wij op de heenreis gedacht hadden. Weer kwam Coom-Ombo ons uitdagend in de verte verleiden en weer moesten we gevolg even aan de lokroep van de mooiste Ptolomaïsche ruiïne. Edfu is eigenlijk veel mooier bewaard gebleven en we ankerden onze kleine boot onder sneerende opmerkingen van Amerikaan se toeristen op de grote zandplaat die de enige verbinding vormt met het stadje daarachter. De tempel van Edfu is een wonder. Men zou alle toeristen moeten aanraden eerst daarheen te gaan omdat ze dan pas ervaren hoe een oud Egyptisch bouwwerk gecon strueerd is geweest. Toen wü een deel van de dag in dit complex hadden doorgebracht, konden wü niet besluiten weg te gaan, want de volgende och tend zou ons onder de zonnestand van zes uur nieuwe openbaringen bieden. Vooral de ommegang van de tempel, die nog compleet is, verbergt ongeme ne verrassingen. Zo stevenen we weer aan op Gour- na, verschroeid, baardig en moe. De bedelarij om baschitsch doet ons niet veel meer en de man nen bij de aanlegsteiger begroeten ons als oude vrienden met een Arabische hartelijkheid. Ze zijn zo ontwapenend Het terughalen van de boot uit het water levert een veldslag op, waar we nauwelijks heelhuids uitkomen en een inspecteur van politie met een zware knuppel moet een van de reis gezellen ontzetten, omdat iedereen meent dat het bewaken van de boot en het sjorren om het gevaarte op de wagen te krijgen, nu maar eens in baar geld moeten worden omgezet. Honderden mannen in hun vreemde hemden eisen piasters en ze doen dat schaamteloos, krijsend en tierend. Tenslotte stellen we een bedrag be taalbaar bij de baas, die benzine le vert, en over vijf jaar zal de wrok tegen deze man nog niet bekoeld zijn. Dat risico moet men nu eenmaal lo pen in Egypte. Weer over de bar slechte weg door loeiende stofwolken, langs ezel- en ka meelkaravanen. Tussen de palmbomen ligt Dendera, gaaf zoals de meeste der Ptolomaïsche tempels, gevat in een krans van puinen der tempelstad. Noordwaarts trekken we naar Abydos, dat de glans van Seti I binnen zijn muren gevangen houdt. Juwelen van reliëfs in duistere hallen. Met betonpla ten heeft men de tempel weer afge dekt en het lijkt alsof hp daardoor iets kunstmatigs gekregen heeft. In de tem pel een eindeloze hoeveelheid zijkapel len, die alle rijk met reliëfs zijn ver sierd. Aan de oostelijke wand bevindt zich de prachtige jachtscène, waarop Setos vergezeld door de jonge Ramses een stier vangt. Hier bereikt de Egyp tische kunst een hoogtepunt. Noordelijk van Abydos, op de ooste lijke oever, verloren in het zand, liggen de ruïnes van Amarna, de stad die Ichnathon gesticht heeft als nieuwe re sidentie om weer opnieuw binding te geven aan Opper en Neder Egypte, wie meent iets terug te kunnen vinden van de geestelijke revolutie, die hij ont ketend heeft, komt bedrogen uit. Al les is direct na zijn dood verwoest door zijn tegenstanders, de Amon-priesters, waarmee Nefertete, zijn lieftallige echt genote, tenslotte zelfs een complot vormde. Het ging tegen de man met het wonderlijke gelaat en de vreemde vrouwengestalte met de brede heupen, zoals wij hem kennen uit het museum in Cairo. Die beeltenissen vervullen ons eigenlijk met een walging, die onze be wondering voor het expressionisme van de kunst uit zijn tijd teniet doet en deze voor deze man wordt pas weer hersteld als wij zijn zonnelied nazingen: Het kastesysteem en de onaanraakbaarheid zijn bij de grondwet afgeschaft. Dat verhindert niet dat zij in grote delen van Indië en onder grote groepen der bevolking nog be staan in het bijzonder op het platteland. Het kastesysteem dat een viertal hoofdkasten kent met honderden on derverdelingen berust op een scherpe en statische hiërarchie. Wie eenmaal tot een bepaalde kaste be hoort kan daar tijdens zijn leven niet meer uit, behal ve door verstoting. Alleen via de reïncarnatie is op neming in een hogere kaste mogelijk, zij het al lesbehalve zeker. Nodig is dat men zich binnen de kaste waarin men leeft zorgvuldig houdt .aan alle daarvoor geldende nor men. Een premie op de berusting dus. Juist deze traditie van duizenden ja ren heeft het onverander lijke karakter van de In dische maatschappij inde hand gewerkt. Radicale wens tot verandering en lotsverbetering is zondig, de goden onwelgevallig. Men zij tevreden op de plaats waar men gesteld is. Bovendien - dat is de plaats die men zich in een vorig leven heeft ver diend. Men heeft dus niet alleen geen belang bij klagen, maar men heeft er geen reden voor en geen recht toe. Vandaar dat het zo moeilijk is om, binnen de schaal van gel dende waarden, de wil tot verandering, het dyna mische westelijke „meer" als de goden ons hebben aangewezen als de analfa beten. de bezitlozen, de vrijwel naakten. De onaanraakbaren zijn zij die tot geen kaste be horen, de rechtelozen en paria's. Oorspronkelijk vooral zij die te maken hadden met dood, geboor te, uitwerpselen, huisvuil.1 Later nog wel uitgebreid over anderen die zich met al even onaanzienlijke za ken bezig hielden. Een on aanraakbare is „onrein" zelfs zijn schaduw op het eten van een hoger ge plaatste kan een smet van bederf zijn; hij mag niet dezelfde bronnen gebrui ken als anderen, hij wordt niet aangekeken, niet be dankt, nauwelijks betaald en mag w.c.'s schoonhou den, vloeren aanvegen, lijken verbranden. Er zijn ondanks de grondwet nog Niet minder dan 500 mark zal ij® duurste entreekaart kosten voor o openings-voorstelling van het meuw „Nationaltheater" in München. in n°* vember a.s. Dit heeft „Ministerialdirigent Walter Keim van het Beierse m11®? terie van culturele zaken in de Lana dag meegedeeld. n Volgens dr. Keim is de opening het „Nationaltheater" niet alleen een grote kunst-gebeurtenis, maar ook een maatschappelijk evenement. Wie daa® aan wil deelnemen, moet er dan °°R maar voor betalen. München ligt met deze prijs nog v® onder die, welke in Wenen werd ber kend voor toegang tot de heropenins van de in de oorlog verwoeste en gr restaureerde Weense opera. Daar k°sl te een premièrekaart 800 mark. en „beter" geaccepteerd r te krijgen. Van velen is de tientallen miljoenen, die reactie: voor ons soort misschien niet meer „on mensen is dat niet weg gelegd, waarom zouden wij willen lezen en schrij ven, land willen bezitten, kleren willen dragen - aanraakbaar" zijn, maar i dan toch als zodanig be- handeld worden en daar bovendien nog dikwijls J vrede mee hebben ook. (Bijzondere correspondentie) m tie. Bijna niets meer is er te zien .van het wonderlijk judo-spel van het Oude Egypte, dat in honderden schilderingen is vastgelegd. Een bruine pate is over de schilderingen getrokken en met moeite zullen ze te herwinnen zijn. De gigantische aanzet van de pyra- mrde van Meidoum, die de Egyptena- ren de valse pyramide noemen, ver schijnt aan de horizon. De weg is weer begaanbaar en een voor een doemen de steen-kolossen op. In de verte zijn de schoorstenen van de industrie van Cairo al weer te zien. Dat is het tries te beeld van de terugreis. Nog lang zullen we in de Mastaba's te Sakkarah verblijven om niet te spreken van de Re- Hor- Achte leeft, die juicht in de lichtwoning, in zijn naam. als de zon, die Aton is, Wanneer gij ondergaat komen alle roofdieren uit hun holen tevoorschijn, al het kruipend gedierte bijt O gij, die zaad herschept tot vrouwen, die vocht tot mannen maakt, die het kind in leven houdt in de schoot zijner moeder gij hebt de aarde om Uwentwil geschapen, Gij alleen; mensen en alle groot en klein gedierte. Een warrige zwerftocht brengt ons naar Beni Hassan waar de grote gra ven zijn uit het Middenrijk. Van de Gafir horen we dat er bijna nooit iemand komt om deze graven te be zien, ze zijn nauwelijks bereikbaar en de gloed van de schilderingen is ver gaan door zeer ondeskundige restaura- grandioze musea in Cairo. Telkens weer zullen we aangegaapt worden door het Colgate-gebit van president Abdoul Nasser en dit beeld opent dan een laatste gezicht op het Egypte dat wij zo ongewoon wensten te bereizen. MARIUS VAN BEEK. és •--aa In de kerk van Ohrdorf in Nede£ saksen hebben restaurateurs muur* schilderingen ontdekt, o.a. een Chris tus-figuur die een kroon draagt in vorm van een strik. Volgens de kunstgeschiedenis wee* den kronen op deze wijze maar tot on geveer 1370 afgebeeld. Daarna begon nen kunstenaars Christus met effl doornenkroon te schilderen. Naar aJ1® waarschijnlijkheid stammen de muur schilderingen dus van vóór 1370 en HJD derhalve meer dan 600 jaar oud. De muurschilderijen verkeren goede staat. Er is in de loop der ee^ wen verschillende keren overheen g®* wit. Deze laag witsel is behoedzaam verwijderd. Ohrdorf ligt aan de rand van de Lü' neburger Heide in de buurt van "f tingen. Monniken van een klooster, da» in de buurt lag, hebben de kerk ai' „weer-kerk" gebouwd. De kerk is w®'" nig bekend. Zij bevat echter vei» kunstschatten, o.a. een prachtig laat gotisch vleugelaltaar met scènes ul® het leven van Jezus en de Moeder Gods. Kunsthistorici zijn van menius» dat de beroemde Brunswijkse hout snijder Conrad Borgentrick dit vleu gelaltaar heeft vervaardigd. Verder bevinden zich in de kerk van Ohrdb» een barok triomfkruis van omstreed® 1500 en een orgel van 1700. Oskar Fritz Schuh, de nieuwe iiüen' dant van het Deutsche Schauspielhau» te Hamburg heeft verklaard, dat Hochhuths „Der Stelivertreter" niet zal spelen. Zijn voornaamste argu ment is, zoals de „Frankfurter Aflg®! meine" het weergeeft, „omdat hem d® enigszins simpele tekening van overleden Paus hindert". Bovendien houdt hij een staatstheater in een sta® als Hamburg niet voor het geschikt® forum om de strijd der meningen ove® i1 een zo met actuele politieke brandstol "eladen stuk verder aan té wakkeren. Ichuh liet echter blijken, dat hij Hoen; huths stuk zou spelen als het ..beter geslaagd was. Plannen voor Schuhs eerste seizoen in Hamburg zijn als opening ..Traurn- spiel" van Strindberg onder zijn eigen regie met de oude Berlijnse décor» van Caspar Neher, ter voortzetting van het grote werk, dat Gründgem met zijn „Totentanz"-ensceneWn6 kort voor zijn aftreden vèrrTSht- heeft. Voorts komen op het repertoire ..Die echttNl Sedemunds" van Barlach in do regie van Hans Lietzau, de oeropvo®* ring van „The Irish Faust" van Lau rence Durrell, dat gekoppeld wordt met Euripides' „Alkestis" in een nieu we vertaling van Waiter Jens. Waar schijnlijk komen verder een nieuw stu» van Siegfried Lenz en O'Neills laat® drama „More stately mansions' Markttafereel in Indië. In Indische regeringskringen heeft men zich over het Clay-rapport nogal verwonderd. Om te beginnen meent men dat Clay en zijn commissie slecht geïnformeerd lijken. Zij gaan er im mers van uit dat er oneerlijke concur rentie tussen overheidsbedrijf en parti culier bedrijf bestaat. Dat ontkent de regering. Zij zegt integendeel ervoor te waken dat, waar er al concurrentie is, gelijkheid van kansen bestaat. Maar voor het overige zegt men dat er eigenlijk geen concurrentie is, maar eerder wederzijdse aanvulling. En in derdaad er zijn natuurlijk een aan tal gebieden, waarop het privé-kapitaai op geen stukken na in staat zou zijn de nodige investeringen op te brengen de staalindustrie bijvoorbeeld. En het is, alleen al daarom, dus logisch dat hier de regering het initiatief tot een overheidsindustrie heeft genomen. Het is trouwens opvallend dat het nut daarvan ook door de particuliere pro ducenten, zoals het Tata-concern, in het geheel niet bestreden wordt. et grootste probleem voor de In dische industrie is trouwens niet het min of meer leerstellige vraagstuk van het afwegen van overheids- en particuliere verantwoor delijkheid, maar het probleem van de efficiency. De bijzonder bekwame lei der van een van de grootste overheids bedrijven, maar zelf afkomstig uit het -.v Mfj# particuliere bedrijfsleven, zei daarover: „De efficiency is in beide sectoren even slecht. Bij het particuliere be drijfsleven is dat een gevolg van het feit, dat men alles wat men produceert met gemak tegen grote winst verkoopt. Men verdient zo onbeschaamd veel dat efficiency overbodig is. En in de over heidssector werkt men inefficiënt om dat de leiding in handen is van amb tenaren zonder bedrijfservaring, die te laag worden gehonoreerd." Een van de hoogste regeringsfunc tionarissen in New Delhi zei over het zelfde onderwerp: „Het probleem is niet in wiens handen de eigendom is. Het probleem is dat efficiency pas ontstaat waar de concurrentie scherp genoeg is. Maar op de enorme afzet markt die Indië is en voorlopig nog wel blijven zal is die concurrentie on voldoende. Daar komt nog bij dat men zich in ons land wel bewust is van de noodzaak van technische scho ling, maar nog onvoldoende door drongen is van de noodzaak ook de managers te scholen." Op de internationale markten is de positie van Indië kwetsbaar. Het be taalt hoge en hoger wordende prijzen voor wat het importeert uit de indus trielanden, terwijl de grondstoffen die het exporteert aan dalende tendenzen onderhevig zijn. Het gat tussen import en export kan alleen maar gesloten worden door óf meer hulpverlening, óf stijgende export, óf verminderde im port. Dat laatste wil geen van de be trokkenen. Dus blijven alleen de eer ste twee mogelijkheden open. opvoering en Fritz Kortner zal ofwej „Macbeth" ofwel „Judith" van Hebbe» regisseren met Johanna Maria Gorvi" Y en Ullrich Haupt. Aangekondigd wpr ;'den bovendien Ernst Tollers „Hink®! mann" en Ludwig Tiecks „Der gesti®j feite Kater" in een nieuwe bewerki.n7 van Tancred Dorst. Dit repertou® wordt dan nog aangevuld met ,Met Schwierige" van Hofmannsthal ona& regie van Rudolf Steinböck met Le® pold Rudolf en Aglaja Schmid en sens „Gespenster" met Paula Wess®^ ly- of Tenslotte gaat Schuh twee maal P®* jaar gedurende een maand het HanJ, burger Zimmertheater bespelen nw, moderne stukken als Becketts „Glüc®* liche Tage" met Grete MoosheiPV „Der König stirbt" van Ionesco e„ „Was ist los mit Virginia Woolf" Albee, dat dit seizoen op BroadW®' sterke aandacht getrokken heeft. De Berliner Festwochen zullen na i» dood van Gerhard von Westerm®*^ niet meer onder leiding van een eig®, intendant staan doch ieder jaar een andere persoonlijkheid word®, ontworpen op een apart thema. De ding voor de Festwochen van 29 ?eF tember tot 15 October van dit voert dr. Wolfgang Stresemann en nG thema is de herdenking van WagJ®® en Verdi. Voor 1964 is de leider NjfvA las Nabocov en het thema heet ,,Rhy_- mus". Dit jaar voert de Deutsche OP® Berlin een nieuwe enscenering op YV Verdi's „Macbeth", de Berliner harmoniker zullen een totaal verge®,® vroeg koorwerk van Wagner spej®' „Das Liebesmahl der Apostel". MA ander Tscherepnin zal een door de j® ding der Festwochen besteld kl®v!f70 concert zelf uitvoeren. Werner Hen;d dirigeert zijn symphonie Hirsch", gemaakt naar zijn gelijk®®^ ndië hoopt dat het op den duur mo- »nop®rf: ^J^hnen de,r StT*dtseinen 7,i w oor, t komen met Fortner-Lorca's „In sen Garten liebt Don Perlimplin Belisss T-To+ cnroalrtnnoal ïrAAf gelijk zal zijn te komen tot een soort internationale economische en industriële taakverdeling, waarbij dan aar, Indië de taak zou toevallen zich in het bijzonder bezig te houden met arbeidsintensieve produktie, die door de overvloed aan arbeidskrachten in Indjë veel goedkoper kan gebeuren dan in de westelijke industrielanden, die volgens Indische opvatting bezig zijn zichzelf „uit de markt te prijzen" door hun steeds hogere lonen. Wanneer men het gemiddeld loon in Indië op 250 Rupees per maand stelt, dan is dat, aldus de redenering, in Japan 500, in Europa 1000 en in Amerika 3000 Rupees. Men rekent er op dat deze cijfers Indië voorbeschik ken tot een taak in de wereldecono mie, die het nu nog niet heeft. Door sommige economen, die speci aal deskundig zijn op het terrein der ontwikkelingslanden, wordt evenwel be twijfeld of de methode van geforceerde industrialisering wel de juiste is. Naar hun inzicht zou aanzienlijke concentra tie op het vraagstuk van de produktie van voedingsmiddelen op modernise ring van de landbouw dus een ver standiger politiek zijn. Als namelijk in derdaad het gebrek aan voedsel van de sne' groeiende bevolking het hoofd probleem is dan zou net ook voor de hand liggen aan de voedselproduktie eerste prioriteit te geven. Ten dele stuit deze gedachte af op overwegin gen van prestige (men wil als onaf hankelijk land zijn eigen zware indus trie), ten dele ook wel op de taaie en conservatieve structuur van de plat telandsbevolking. Het spreektoneel wordt voor ,n. groot deel vervuld door gastopvoer gen, zoals Kortners Münchener •vp fin- lo", Gründgens Hamburger en tanz", de Düsseldorfer „Medea J „Die Geisel" van Brenda Behan Bremen. Er zijn voorts gen met werk van Manet en M®' van Otto Dix en van moderne Am kaanse schilders. york Balanchine heeft met zijn New - - 1 City Ballet zijn nieuwste choreog1 op een Strawinsky-partituur ui i voerd. Het is „Movements for P ell and Orchestra", een stuk dat acni een halve minuut duurt maar aa® be. indruk maakt, naar men uit ae t, schrijving van de Amerikaanse oa g3 correspondent van de Londense f ste kan opmaken, een laatste en no woord in choreografie te spreken. .,ver, is in de stijl van „Agon" maar J^t koeler en strenger. Er komen egtl personen in voor, een man en 'vrouw, die een serie pas de deux r 1 sen (Suzanne Farrell, een nieuwe eS jeugdige verschijning en pe d'Amboise) met zes danseressen. le, structuur is zeer gecompliceerd ajg 1 vert volgens genoemde criticus 'G uV;0' 'een goddelijk ritueel op. Het :tge- stuk wordt in één programma waar» voerd met „Apolion musagete ,grtig mee Strawinsky en Balanchine g0ji- jaar geleden hun samenwerking nen zijn.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 12