TWEE VROUWEN ZETTEN BROM-TRADITIE VOORT D Niet-katholieken zijn onze broeders Zielzorg moet niet beperkt blijven tot practiserenden NOODTOESTAND IN INDIË BLIJFT Derde vijfjarenplan moeilijk uitvoerbaar D na E E China's aanval bracht eenheid NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT No. 20800 China's aanval DE „CL0SE-UP" AFFAIRE VAN UTRECHT NAAR BUNNIK Hildegard Brom-Fischer en Joanna Brom ft Rietveld krijgt stadsmedaille van Utrecht Invoersaldo in mei gedaald Bezitsvormende maatregelen bepleit Modernisering van landbouw Landsteiner penning voor prof. Pondman Uitspraken van Giovanni Montini: St. Raphael'bestuurder Dur bridge MAANDAG 24 JUNI 1963 PAGINA 2 e roemrijke traditie van de kunstenaarsfamilie Brom leeft voort al is de edel- smidse op de Drift in Utrecht vorig jaar januari gesloten in het ambacht van de emailwerk ster Joanna Brom en de naald- werkster Hildegard Brom-Fischer, weduwe van de zo betreurde Jan Eloy. Zij wonen sinds enkele jaren samen en scheppen schoonheid in een huis te Bunnik, waar enkele beelden herinneren aan de rijke verzameling kunstschatten van weleer in het fraaie patriciërshuis in de schaduw van de Janskerk Vooral Joanna mist erg de klop op het metaal en heel die bedrij vigheid van de werkplaats, omdat haar stiel nauw verwant is met het vak van de edelsmeedkunst en zij nog al eens een kelk met haar emailleerkunst kreeg te versieren. ROME, 22 juni (K.N.P.). - Van de opvattingen van Paus Paulus de Zesde kan men een indruk krijgen door bestudering van vroegere uitspraken. Hier volgt een reeks sprekende citaten uit toespraken en geschriften over diverse onderwerpen. (Bijzondere correspondentie) e Chinese agressie in de herfst van het vorig jaar heeft niet alleen insnijden de veranderingen in Indië's be trekkingen met het buitenland te weeggebracht, maar ook de ver houdingen in het land zelf zijn er diepgaand door beïnvloed. Het eerste effect was ongetwijfeld heilzaam: dit land, dat onderhe vig is aan allerlei spanningen die eenheid en samenhang bedreigen (op grond van problemen van taal, religie, kaste, economische onevenwichtigheid) en dat per manent te kampen heeft met een sfeer van laksheid en berusting, kreeg door de aanval der Chine zen een stimulerende injectie. Men hervond het gevoel van na tionale verbondenheid, men be greep dat het ernst was en dat er aangepakt moest worden, en men was bereid om terwille van het keren der bedreiging nieuwe las ten op zich te nemen. Op grond van de ingetreden noodtoestand verzekerde de regering zich van zeer vergaande bevoegdheden, die haar en in het bijzonder de premier in een onaantastbare machtspositie brachten. Telefoonnummers Redactie 21544 Advertenties 21543 Abonnementen 20800 Mededelingen en klachten over bezorging uitsluitend Bij melding klachten tussen 17.30 en 19.00 uur vindt nog dezelfde avond nabestel ling plaats. door Frasici* !i: SHfftJ| VLAANDEREN Zy werkt nu in een bescheiden ruim te, eer. vertrek, waar zij toch een paar ovens wist te plaatsen. Men staat versteld van de orde, die hier heerst, waartoe het kleine bestek wellicht dwong Voor het grote raam zittend, waardoor zij nu en dan een blik werpt op de landouwen langs de Kromme Rijn om haar ogen na veel getuur te ontspannen, vertoeft zy gebogen over haar minuscule tekeningen en het fijne metaal in een eigen wereld. Zij maakt nu vooral sieraden, emau- cloisonné en filigrainwerk. Uit een klein vlak email vlammen de kleuren op tot een rijke gloed, het Is allemaal zo wonderlik mooi, dat het lijkt of ons een Perzisch sprookje ver teld wordt. Beneden heeft Hildegard haar atelier, maar als het om een groot kleed gaat, moet zij met haar assistente naar een huis in Utrecht vluchten. ,,Het is hier wel anders dan op de Drift", kan zij niet nalaten te zeggen, als we in de woonkamer zitten. Natuurlijk is het uiterlijk verschil erg groot, maar door ons gesprek met de twee vrouwen uit het huis van Brom, waar meer dan een eeuw als met een toverstaf dedode materie werd aangeraakt om deze te her scheppen tot sprekende en zinvolle stukken, proeven we in dit moderne huis hetzelfde geestelijke klimaat. Niet alleen hun werk, als getuigenis van een verheven bezigheid der handen, is daarvan doortrokken. Ook hun woor den, die men versta ons wel niets gekunstelds hebben, vertolken wat er aan schoons en goeds in een mens kan leven. We spreken niet al leen over kunst, maar ook over men sen. die tot onze gemeenschappelijke kennissen behoren en het treft ons, hoe zij, als een persoon genoemd wordt, telkens diens goede eigen schappen naar voren weten te nalen. Vriendschap telt bij deze kunstenares sen zeet hoog en het is waar. zij ken nen die van velen, in oprechte waar dering voor persoon en werk. Zij voe len zich dam ook allerminst in Bunnik verborgen en ook voor opdrachten weet men hen gelukkig te vinden. Mevrouw Brom-Fischer heeft pas het tweede wandkleed voltooid voor de kerk in Angeren, de Moeder Gods voorstellend onder een bloeiende ap pelboom. Een jaar geleden heeft zij voor het amdere zijaltaar eveneens geappliceerd, dus met de stof erop gelegd een kleed met St. Jozef gemaakt. De pastoor had haar des tijds geraadpleegd om enige kleur in zijn kerk te brengen, die wat grijs van toon is en beelden vond hij in dit bouwwerk van Nico v.d. Laem niet passen. De KAB gaf dit taatste kleed ten geschenke en op bescheiden wjjze heeft Hildegard Brom-Fischer dit tot uitdrukking gebracht door het em bleem van de beweging in de staf op te nemen.Verder draagt het Je- zusklnd een steen om te verwijzen naar de steenindustrie in de omge ving. zoals vruchten van de bodem duiden op de tuinbouw en fruitteelt. De achtergrond van dit kleed is groen, waartegen de bruine man tel van St. Jozef mooi afsteekt. Ma ria is gezeten tegen een rood-bruin fond. Zowel kleuren als compositie van beide voorstellingen zijn in scho ne harmonie met elkaar. Mevrouw Brom-Fischer is er bijzon der blij om, dat beide wandkleden ook door de parochianen van Angeren ge waardeerd worden. Zoals het een grote voldoening voor haar is, dat de bor duurkunst in het algemeen hoog in aanzien staat. Vele jonge mensen voe len zich weer tot het hanteren van de naald aangetrokken, terwijl vooral in Limburg het weven van gobelins druk beoefend wordt. De funkti'e van het wandkleed wordt beter begrepen en volgens mevrouw Brom-Fischer vra gen de grote vlakken van moderne ge bouwen er zeker om. Met veel vreugde werkte zij dan ook aan twee wandkle den voor het kantoor van een verze keringsmaatschappij in 's-Gravenhage, waarop zfl de vier jaargetijden had ge symboliseerd. In de hal van een huis houdschool in Nijmegen bracht zij wat meer beweeglijkheid met een groot wandkleed waarop de Madonna ls af gebeeld. Het overblijflokaal van het St. Bon if a tius Lyceum te Utrecht stof feerde zij voornaam met een kleed, waarop een fabel van La Fontaine is afgebeeld. Ook het wandkleed, aan Maria gewijd, dat kortgeleden in de kerk te Angeren werd gehangen, getuigt van het grote talent van Hildegard Brom-Fischer. Als Hildegard Fischer is zy in 1929 naar ons land gekomen uit Duits land, waar zij in Coesleld is ge boren en 4 jaar de textielklas heeft gevolgd van de Kunstnijverheids school in Münster. Als kind was zij reeds dol op tekenen en eenmaal in Münster zag zij de richting, waarin zij moest gaan, toen aan haar 'en een vriendin was gevraagd voor de kerk in Telgte het ontwerp voor een z.g. „Hungertuch" te maken. Het was een oud gebruik in Duitsland, zoals men ook ir de Achterhoek bij ons heeft gekend, om tijdens de Vasten in de kerk een doek op te hangen, waarop Passie-taferelen waren aangebracht. De bedoeling was, dat Hildegard Fischet met haar vriendin, Lotte Bach, die inmiddels als naaldwerkster ook naam heeft gemaakt, nog de Kölner- werkschule zou bezoeken. De aanwe zigheid van enige werkstukken van haar op een tentoonstelling in Münster tijdens een daar gehouden Katholieken dag is aanleiding geweest, dat haar le ven een heel andere wending heeft ge nomen. De gebroeders Brom uit Utrecht Jan Eioy en Leo hadden voor haar werk zo'n grote bewondering, dat zij Fraulein Fischer verzochten de leiding op zich te nemen van het borduurate- lier in het St. Bemulphushuis, dat zij toen ir. Amsterdam exploiteerden. Vier jaar later werd de band met de Brom's, voor goed gesmeed door haar huwelijk met Jan Eloy, wat Jan En gelman het volgende gedicht in de pen gaf. Hier huwt het schootsvel met den zij den draad En sieren 't altaar in geltik bemin nen. Zijn hamer roest, haar vlugge néald vergaat Maar nooit de liefde die verlicht van binnen. Door haar grote artisticiteit en be drevenheid in vele naald technieken heeft Hildegard Brom-Fischer, evenals haar landgenote Joanna Wichmann, de borduurkunst in Nederland, die in verval was geraakt, weer op hoog peij gebracht. Haar eerste grote opdracht, die kwam van pastoor A. Boumans in Bre da voor een nieuwe rouwa an kleding van dc H. Hartkerk, waarbij gebroken werd met het sombere zwart en op natuurwo! de Verrijzenis van Christus en de Opwekking van Lazarus waren geborduurd, trok in de dertiger jaren zeer de aandacht. Var lieverlede werd zt) -ook aan gezocht om wandkleden voor meer pro fane doeleinden te maken en zeer vererend was wel, dat de eerstt op dracht juist bestemd was voor een versiering van het koninklijk paleis in Soestdijk. Zfl maakte in samen werking met architect De Bie Leu- veling Tjeenk een groot zijden wand kleed borduurwerk en applicatie dat door de West werd geschon ken aan onze toenmalige prinses Ju liana en prins Bernhard bij hun hu welijk. Ontwerpen maakte zt) voor vloer- Joanna Brom en Hildegard Brom-Fischer tekenen het gastenregister op de afscheidsbijeenkomst van 30 januari 1962 in de edelsmidse te Utrecht. kleden in paleis Soestdijk en voor de „Nieuw-Amsterdam", waarin ook metaalplastieken van de edelsmeden Brom een plaats kregen. IGNAAT AGAS1 (Van onze Utrechtse redacteur) UTRECHT, 24 juni B. en W. heb ben besloten de stadsmedaille in zil ver toe te kennen aan de heer G. Th. Rietveld, architect te dezer stede, die vandaag zijn 75ste verjaardag viert. Deze onderscheiding wordt hem toegekend wegens zijn grote verdiensten als bouw meester en als lid van gemeentelijke adviserende commissies. De stadsmedaille zal aan de heer Rietveld worden uitgereikt op 5 juli tijdens een bijeenkomst met genodigden ten stadhuize, waar hy zal worden toe gesproken door ir. P. H. Dingemans, ar chitect en voorzitter van de adviescom missie voor beeldende kunst en kunst nijverheid en de schoonheidscommissie. DEN HAAG, 24 juni Zaterdagmid dag heeft het hoofdbestuur van het Ne derlandse Rode Kruis afscheid geno men van de vice-voorzitter van de cen trale medische bloedtransfusie-commis- s! van het Nederlands Rode Kruis, prof. dr. A. B. F. A. Pondman. Hij heeft van de voorzitter, mr. F. H. A. de Graaff, de Karl Landsteinerpen- ning in goud ontvangen, een onder scheiding voor personen die zich zeer bijzonder verdienstelijk hebben ge maakt voor de bloedtransfusie. Prof. Pondman was de tweede die deze on derscheiding kreeg, de eerste was dr. Landsteiner zelf, die de penning in april 1933 ontving. DEN HAAG, 22 juni Volgens de door het Centraal Bureau voor de Sta tistiek samengestelde voorlopige gege vens bedroeg de waarde van de in voer in mei 1963 1.838 min (april 1.757 min), terwijl voor een waarde van 1.608 min 1.437 min) werd uitgevoerd. De uitvoer bedroeg derhal ve 87 procent van de invoer (82 pro cent). De waardestijging van de uitvoer in mei 1963 t.o.v. de overeenkomstige maand van 1962 was aanmerkelijk gro ter dan die van de invoer, nl. 240 min. of 17 procent tegen 116 min of 7 procent. By het maandgemiddelde jan mei 1963 t.o.v. jan-mei 1962 liepen de percentages minder uiteen nl 8 en 6 procent. Het dekkingspercentage van mei 1963 lag 8, dat van het maandge middelde jan-mei 1963 2 punten hoger dan in de overeenkomstige maand resp. maanden van het voorafgaande jaar. Het invoersaldo bed: begin van het jaar mei 1962 ƒ1.519 min) 'droeg sedert het 1.489 min (jan- Januari 1962 over de oecumene: „On ze geesteshouding tegenover de niet-ka tholieken moet veranderen. Wy moeten hen niet langer beschouwen als onher leidbare, vreemde vyanden, maar als broeders, die op pyniyke wyze zijn los gescheurd van de levensboom der ene en enig-ware Kerk van Christus. Wy moeten oprecht hopen, dat een of ande re grote en nieuwe gebeurtenis in dit droevig schisma der christenen veran dering zal brengen". In een predikatie in februari 1957 ge durende de gebedsweek voor de Een heid: „Is het werkelyk wel rechtgelovig om de waarheid als een hamer te ge bruiken tegen de anderen... Wy moeten niet alleen een diepe liefde oor onze broeders koesteren, maar wij moeten ook bereid zyn van hen te leren". Juli 1957 over de pastoraal: „Veran dering van methode en vorm van de pastorale organisatie is noodzakeiyk, in dien de boodschap van het Evangelie tenminste de grote massa van gewone mensen wil bereiken". Over de zielzorg in september 1958: Kardinaal Montini richtte zich in een toespraak over de praktische zielzorg „tegen de vele priesters, vooral in de steden, die zich ertoe beperken hun zorg te geven aan degenen die practiseren en zich dan yverig genoeg vinden". Over het communisme ln vastenbrief van 1962: „Eik compromis van het atheïstisch communisme verbergt een geheim plan om degene met wie het te maken heeft te ontwapenen en te onderwerpen". Over de missiekerk in Afrika tydens een bezoek in 1962 aan Westafrikaanse landen: „De Kerk in Afrika wordt niet beschouwd als een koloniserende macht, maar als een vriend, die probeert veel te helpen by de vooruitgang van het Afrikaanse volk". schryven. Dit is niet waar. Houdt u boven alles zuiver en weest niet bang om grote dingen in uw werk aan te pakken". Over de moderne kunst, maart 1963: „De kunstenaars schynen ervan afge stapt te zyn werk te maken, dat begry- pelyk is. De critici gebruiken woorden waarvoor speciale kennis nodig is om ze te begrypen. Wy, het publiek, doen wanhopige pogingen om er nog iets van te begrypen. Wy dachten, dat het koninkryk der kunst iets moois was, maar heden ten dage is het pyn en verwarring". Over het gezag, in predikatie van mei 1963: „Hier en daar zyn er men sen, die met lachwekkende vermetel heid spreken van „nederige ongehoor zaamheid" aan de bisschoppen als een gerechte en schitterende ontdekking van het geestelyk leven. De heldere en afgewogen instructies van het kerkelij ke gezag worden gevivisecteerd om door sofismen en haarkloveryen de noodzakelijke argumenten te vinden om haar ernstige betekenis te ontduiken. Wat men mist, dat is een oprechte en eén loyale zin voor de Kerk. Wat nodig is, dat is begrip voor het onschendbare beginsel der levende Kerk, haar een heid naar binnen". Over de sociale problematiek en de elementaire rechten van de mens in eentoespraak voor de katholieke ar beiders, september 1955: „Geen mens mag gebrek hebben aan brood, een dak boven zyn hoofd, kleding en werk. Allen die wat te zeggen hebben in de politiek en economie, moeten al hun (invloed aanwenden om tenminste deze minimumeisen te verwezenlijken" Over het mysterie der Kerk. toe spraak in december 1962 te Milaan: „Wat is de Kerk? Wat doet de K?rk? Ofwel, wat is de natuur en wat is de Het terugtrekken van de Chinezen is allerminst aanleiding geweest de zending van de Kerk,? Het is interes sant in dit verband na te gaan hoe het terrein van dit onderwerp in de loop der tyden zich steeds in omvang uitbreidde. Eerst scheen het onderwerp „de Kerk" zich te beperken tot de macht van de Paus, nu strekt het zich ook uit over het episcopaat, de religieuzen en de leken, over het gehele lichaam van de Kerk; vroeger sprak men bijna „itsluitend over de rechten van de Kerk waarby men a.h.w. by analogie haar definitie van de volmaakte maatschappij over droeg op de elementen van de burger- lyke maatschappij, tegenwoordig ont dekt men in de Kerk ook andere we zenlijke elementen (charismata van ge nade en heiligheid b.v.) die op zuiver juridische wijze niet te definiëren zijn. Eertyds interesseerde ons vooral de uiteriyke geschiedenis van de Kerk, nu is het ook de inneriyke ontwikkeling die bewerkt wordt door de verborgen aan wezigheid van Christus in Zyn Kerk, waarop onze aandacht gericht is. Al dus hebben wy vandaag een veel ry- ker, dieper en verrassender beeld van de natuur van de Kerk; wij leren haar pro fetische zending kennen, wy zien hoe zy ook moet lyden en meer belast is met evangelische plichten dan met his torische rechten. Zo gaan wy de Kerk vanzelf zien als een mysterie, een on- metelyk mysterie, in zichzelf en in de geschiedenis, onmetelijk ook in zyn toe komstige ontwikkeling en in het alge mene beeld van tijd er eeuwigheid, onmetelyk in zyn betekenis voor het gehele mensdom." Even verder zegt kardinaal Montini in zyn toespraak nog: „De moderne geestesstromingen hebben wellicht hun invloed doen gelden ook op onze op vattingen over de Kerk, zodat wy er aan gewoon geraakt zyn haar alleen van haar menselyke en aardse kant te beschouwen en, gelijk alles wat van deze wereld is, is deze zyde- begrensd en gebrekkig. De geest van kritiek en een kortzichtig en minderwaardig anti- clericalisme dat algemeen verspreid was en nog is, heeft ons verhinderd de ware geest te ontdekken die de Kerk bezielt, het plan Gods dat in haar is neergelegd en dat zich in haar vol trekt, de stralende en heiligmakende rykdommen waarover zy, onze Moeder en Leermeesteres, beschikt, het grote geluk tot haar te mogen behoren en door haar geleid te worden naar ons hoogste doel". noodtoestand weer op te heffen. Inte gendeel, Nehroe zelf en zyn ministers hameren het er»dagelyks by de be volking in, dat de dreiging uit het Noorden onverminderd voortbestaat, dat Indië nu zijn erfvijand heeft, waarmee het tientallen jaren en misschien wel generaties, zal moe ten leven. Voor geen geld zou men de stimulerende werking van een ech te vyand weer willen missen. Het is een voorlopig niet weg te denken fe nomeen in de binnenlandse politiek geworden. Het gebruik dat men van de situatie maakt is een merkwaar dig mengsel van legitieme zorg en cynisme. Legitieme zorg omdat natuurlyk niemand ontkennen kan dat China een grimmige en onberekenba re nabuur is, in staat tot agressie op ieder hem passend ogenblik. Cynis me omdat het argument „China" met yskoude hardheid wordt gehan teerd, vooral in het contact met de INDIË hulpverlenende landen, en ook in si tuaties waarin het niet of nauwelyks ter zake doet. Terwyl de bevoegdheden van het cen trale gezag aanzienlyk zyn versterkt, is het persoonlyk gezag van Nehroe lichtelyk aangetast. Nu kon dat gezag wel een stootje velen, want het was tot de herfst van '62 absoluut en byna goddelyk van aard. Maar nu komt het toch voor, dat Nehroe wordt tegenge sproken, dat er aan de wysheid van zyn woord wordt getwyfeld, dat er druk op hem wordt uitgeoefend. By de be volking als geheel is echter zyn auto riteit nog immens. Het knaagt in de binnenkamers der politiek. Maar nog aityd is Nehroe het symbool van de natie, en wanneer zyn fysieke krachten geen verdere achteruitgang vertonen zal dat waarschijnlijk voorlopig ook nog zo biyven. en minder gunstig effect heeft de Chinese agressie gehad op de eco nomische situatie van Indië. Men had, op grond van de politiek van vriendschap met iedereen, gedacht het wel af te kunnen met een zeer beschei den militair apparaat. Dat is nu niet langer mogelyk. Het is nodig gebleken om geld en productiecapaciteit veel sterker dan vroeger te richten op mili taire inspanning. Dat legt een aanzien- lyke hypotheek op het derde vyfjaren- plan, dat in 1961 begon. Het was nood zakeiyk om op het gebied van de land bouw, de sociale dienstverleningen, de opvoeding toch allemaal hoge prio riteiten in een ontwikkelingsland de investeringen niet onaanzieniyk te rem men. Weliswaar kon men het effect daarvan in de eerste maanden na de Chinese aanval nog compenseren door verhoogde werkkracht en enthousiasme, maar een volk kan zeker als de fysieke dreiging afneemt of wegvalt niet jarenlang op zijn tenen staan. En dus beginnen de laatste tijd 't werktem po en het nationale élan weer wat in te zakken. Nu hangt van de economische ont wikkeling in feite de toekomst van In dië af. Het is een geweldig experiment, dat daar wordt ondernomen. Men tracht namelijk met de methoden van de parlementaire democratie, dus in UTRECHT, 24 juni De voorzitter van da bedrijfsgroep wegvervoer van de Kath. Bond van Vervoerspersoneel „St. Raphael", de heer A. W. Molenaar rr.-jent, da. by een aantal ondernemin gen ruimte aanwezig ig om te praten over bezitsvormende maatregelen, door middel van winstdelingsregelingen of in- vesteringsloon. De heer Molenaar sprak zaterdag op de tweejaarlykse algemene ledenverga dering van deze bedryfsgroep. Niet onte vreden was de heer Molena r over het kortgeleden verschenen SER-advies in zake de herziening van het rytydenbe- sluit. In dit advies is het principe van de 48-urige wettelyke arbeidsweek 'Stgelegd, zy het dat deze in drie etappes bereikt zal worden en vanaf 1 januari 1966 definitief zal zyn. Hy deed een beroep op de staatssecreta rissen van Sociale Zaken en Verkeer en Waterstaat, om aan de hand van dit SER-advies spoedig tot een wijzi ging van het besluit te komen. vrijheid, een land met een zich «J® uitbreidende bevolking, die nu al om streeks 450 miljoen beloopt, de sprong te laten maken van een primiöe* agrarische structuur naar de industrie" staat van de tweede helft der 20e eeuw< met de rugdekking van een modern» landbouw. Hoe geweldig dat experiment is. hoe onzeker ook de uitkomst ervan, 1 met het blote oog in het hele land J® zien. Er doorheen reizend val je var de ene verbazing in de andere, vei bazing over hoogst moderne industr ele outfit aan de ene kant veVpt zing over de primitiviteit van n» dorpsleven aan de andere kant, et1 niet een paar honderd maar in vei gevallen een paar duizend jaar acht» ligt by onze eeuw. Als je het door Krupp en Demag ?®T T-inncr/wonhAririif in Roiirkela fabriek van spoorwagens in het bedryf van de Hindustan Mach® Tools in Bangalore (alle drie bedryv® die eigendom van de staat zyn en o" behoren tot de publieke sector) of uitstekend geleide bedryven van het i» drukwekkende Tata-concem (privé se tor), dan kryg je de indruk te make te hebben met een modern industrie land, dat technisch gesproken over ne nieuwste van het nieuwste beschikt, dat door zyn lage loonpeil zo goedkow kan produceren dat het ook op de we reldmarkt goed en voor sommige hoos ontwikkelde industrielanden misschien zelfs gevaarlyk voor de dag kan KjJ" men. En als je vliegt met Air Inai» of in het land zelf met Indian Air Lm» dan doen de service, de precisie en c kwaliteit van het vliegen niet onae' voor die van welke maatschappy o° Maar als je op het platteland k^^j waar de dorpsgemeenschappen leven met de normen en de methoden van werken van eeuwen en eeuwen ggf. den, waar de armoede geen enkei» aspiratie heeft, waar de enige wens j» niet van honger om te komen, waa» de rystproduktie per hectare het laair ste ter wereld is, waar het kast<r systeem en zelfs de onaanraakbaar heid nog te vinden zyn, waar vaak een maaltyd per dag van een melige het rantsoen is, waar hier en daar o» armsten van de armen hun voedsel vinden in de graankorrels uit de ont lasting van de karbouwen, en waar een onwrikbaar en statisch systeem van traditie en hiërarchie het leven bepaalt dan twyfel je aan de haal baarheid van het ambitieuze doel. Niet alleen de persooniyke waarne ming maar ook de cyfers geven ®anl leiding tot twyfel, of in ieder gevai tot een paar keer diep ademhalen. r leven dus nu zo'n 450 miljoen mensen in Indië. Daarvan is drie kwart analfabeet. Het gemiddel" inkomen per hoofd der bevolkin» is npg geen 30 Rupees per maand <da is zo tussen de 20 en 25 gulden). Alleen al voor een redeiyk dieet zou 35 Rupee» nodig zijn. Van de 450 miljoen 'inwoner® vallen er ongeveer 1 miljoen id de ter men vóór het betalen Van inkomsten belasting (de verplichting daartoe" begint by een jaarinkomen van 36ÖÖ Rupees), Hèt grote en allesbeheersende probleem is dat van de bevolkingstoename. D® jaarlijkse toename is omstreeks 2 pet- Dat betekent by de huidige stand dus omstreeks 9 miljoen, maar 2 pet van steeds meer mensen wordt ook steeo» meer, en men rekent dus nu al op een bevolking die binnen een afzienbaar aan tal jaren 6 tot 700 miljoen zielen tellen zal. De Indische boer (en viervijfde van de bevolking leeft op het land) is wel eens beschreven als een ondervoede analfabeet, wiens bezit bestaat uit een vrouto neel kinderen, een aarden pot en schulden bij de plaatselijke woekeraar en wiens leven beheerst wordt door de angst voor ziekte, misoogst, droog te en honger. Het beeld is in zoverre te som.ber dat het niet voor alle boe ren geldt. Het geldt echter zonder twijj l voor talloze 'miljoenen van de paar honderd miljoen die leven in de kleine boerengemet schappendie de basis vormen van de Indische maat schappij. Modernisering van het land bouwbedrijf en verbetering van de voedselproduktie is een van Indië's grootste problemen: het voeden van een snel groeiende bevolking en de export van grondstoffen vragen van de boer een andere instelling dan d[e welke genoegen neemt met een mint- male produktie voor de schamele voortzetting van het eigen bestaan- In tal van opzichte de industriali sering indrukwekkend, maar in feite zijn de industriekernenenclaves in een veelal nog achterlijke agrarische gemeenschap. Langzaam komt i Indië de toe ristenindustrie op gang. Er Is nog te weinig accommodatie en te weinig transport, maar uit de zakken van de Amerikanen beginnen toch al wat dollars h l landbinnen te rollen. Vers uit de States komen ze aanvliegen, soms al compleet met tropenhelm en in Bermuda-shorts, vol gehangen met foto- en filmtoestellen- 'ln de nabijheid van de beroemde ™a' Mahal is een geheel op Amerikaan se leest geschoeid hotel verrezen 's Avonds geeft een dubieuze gooche- laar in de airconditioned hall ef staaltje van echte „Indian Magie weg. Luxe-limousines vervoeren a gasten naar de bezienswaardigheden Het kan allemaal gedaan worden 1 een minimum van tijd en zonae overlast te ondervinden van zl,,.e: vende bedelaars, hongerige dorpel}"-- gen of genante, bijru naakte „het"!? mannen". Kortom, steriel en °P pervlaickig toerisme, zonder geva voor de ingewanden. In een toespraak tot schryvers - sep tember 1956: „De bekoring van kennis van het kwaad heeft een sterke aan trekkingskracht. Er zijn er die zeggen, dat het noodzakelijk is het kwade uit ervaring te kennen om over het goede te C:-':!; i! PRACHTIG... IK OOK... HET HELE PiNE-DOS SIER... DE VUILE AFPERSERS HEB JE GE VONDEN MINCER HIER KWAM ALLES*

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 2