Oudere chansons van Charles Aznavour Liefhebbers klassiek niet zo beleefd De Arabier" Rijk de Cooyer Les Djinns ai-criiu- w Gitte Haenning Gil Evans- Eerbied voor het oorspronkelijke ,En je niet vrijen in Spanje" Clifford Brown Grappelly sr£«"S Apartheid is een Nederlands woord Was „hartewensconcert" een succes of niet? een gemis geen stem vergeefse moeite nu gewoon fraai album oude glorie SS „ïï.«gop«.SM? ZATERDAG 13 JULI 1963 Jl», C m M» me pIowlM BS? SS.S'toSS* S^vïto.^lïïerê.mX niet «Z°arom gaan, jullie dan niet naar een park," vroeg ik Wie nog niet zo heel lang tot de bewon deraars van Charles Aznavour behoort en in zijn discotheek slechts de vrij recente °Pnan]a™ ,ïïn deze zanger van het Franse-liefde, lie bij-uitstek bezit, wordt door Ducretet Thomson in de gelegenheid gesteld zich alsnog vier oudere van Aznavours sons aan te schaffen. Le staan op het EP-tje 460 V 20.001. „L amour a fleur de coeur" en „Rentre chez toi et pleure hebben niets waardoor zij opvallen tus sen al hetgeen Aznavour in oe loop der jaren bij elkaar heeft geschreven en ge zongen. „Jézébel" is de Franse versie van een der grote successen van Frankie Laine. Zo'n onstuimig geval ligt Azna vour wel, maar wij horen hem liever in een chanson als het veel poëtischer „Sa jeunesseentre ses mains". Waar schijnlijk zal de koper van het plaatje dit rustig walsend, heerlijk filosofietje over liefde, jeugd en ouder worden nog fraag draaien als hij de drie andere andjes voor geen geld meer horen wil. het luisteren naar ,,Les Djinns chantent les grands succes". Het koortje doet erg zijn best de oorspronkelijke vertol kingen van tien min of meer befaamde Franse chansons te doen vergeten, maar heus, het is vergeefse moeite. Het klinkt allemaal heel hef, heel braaf, heel „a la Sweet. Sixteen mets kwaads overigens van de meisjes van oom Lex! maar door van zoiets moois als bijvoorbeeld „Les feuiUes mortes", een gepolijst meezingertje te maken zetten de Djinns zich al onmid dellijk buitenspel. Jammer voor al die lieve koormeisjes en Paul Bonneau s orkest maar hun tien chansons op de Ducretet Thomson-LP 260 V 128 kunnen voor weinig meer dan een bescheiden achtergrondmuziekje dienen. Een typisch plaatje voor de export of voor buitenlandse gasten! Het draai orgel Street Or gan - Drehorgel „De Arabier" („The Arab"), een zeer be reisd en tot ver over onze grenzen bekend orgel speelt op Philips 327 542 JF twee heel beroemde meezingers: „Tulpen uit Amsterdam" en „Daar waar die molens staan". Zij zul len het in het buitenlr - d best doen, maar als wij ze dan toch moeten horen dan liever van een of andere zanger of zangeres. Het orgel op de plaat, wij schreven het reeds in deze rubriek, klinkt ons te koud. Wij missen te zeer de entourage van een levendige gracht of de winkelstraat, het geroezemoes van het passerende publiek, het gerammel var het centenbakje. Wij missen de achtergrond. Rijk de Gooyer en een kinderkoor brengen op Artone DR 25.186 de Nederlandse verzie van „On top of Spaghetti", een Amerikaanse hit, die het aan de overkant van de oceaan schijnt te doen. Maar Rijk de Gooyer had het o.i. toch moeten laten. Hij is een conferencier, een grappen maker. Hij is geen zanger. Hü zegt dat ook niet, maar in een zaal of op het beeld vergoedt hij met zijn grollen tij dens het lied, de mindere kwaliteit van zijn vocale vermogens. Zo had het moe ten blijven. Maar nu klinkt daar plot seling alleen die stem, zonder grimas sen, zonder een lachende mond van oor tot oor. Nu valt alle aandacht op zijn stetn en dat loopt voor de luisteraar op een teleurstelling uit. Misschien zul len anderen zich wel met de tekst ver maken, ons kan het plaatje „Een bord met spaghetti" niet bekoren. Succesnummers in de kleinkunst ple» i;' ilan.l.iolijk, al of niet in een n?"k,. e<1'e gestoken, nog jaren na hun Verschijnen de platenlief- hebber te worden aangeboden door lie den die nog wel brood zien in een se lectie van wat eens ieder zong en floot, cnms is er dan sprake van een aange- m hernieuwen van een aangename De meningen over het „Hartewenscon- cert" van zondag 9 juni in het Haarlemse con certgebouw lopen in de ver schillende dagbladartikelen sterk uiteen. „De Volks krant" besteedde er tien neu trale regels aan. De Telegraaf zweeg erover. Het Parool was buitengewoon enthousiast. Het Vrije Volk (dat een klassieke én een jazz-recensent naar Haarlem had gestuurd) ver nietigend. Wii hebben het con cert, dat meer het karakter had van een muzikale „hap pening", een succes genoemd. Een succes in de eerste plaats voor de muziek in het alge meen. Het is bekend, dat de initiatiefnemer van dit groot se „binnengebeuren", de heer Henri Arends dirigent van het Noordhollands Philharmo- nisch Orkest, de datum voor het concert al enige weken van tevoren had vastgesteld, in ver band met de televisie-uitzen ding van vrijdagavond 14 juni jl. De heer Arends kon toen onmogelijk vermoeden welke tropische temperaturen Neder land aan 't strand zouden kluis teren. Maar het concert moest °?rf?aan Zeventienhonderd in schrijvingen waren er geko men. De heer Arends hield zqn hart vast. Maar tot zijn grote verbazing kwamen veel meer dan zeventienhonderd jonge zeggen. Anneke, Willeke en mer, na een solo-optreden b.T. de Blauwe Diamanten zijn van Hans Henkemans, zelfs Al.,., kne nu een J°nge mensen die hete ia? Q® oiauwe vHuuamen zyu \an nans nniumu», Achter die krant wordt met gelezen. Een agent kan nu een naar Haarlem rvL zal Xn zelfs 10 staat het verdoolde gefloten. Er waren recensen- maal niet door papier heenzien en daarom is bt bvbti iju, voor vjrutru, &ui men hart van ppn ir»ncrp hpzpmhiri. «n vAprnnnfA klassieke een snellevluchtige kus. """"""""iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimnmiiiiiiiiii (VI) (Van onze medewerker in Spanje). Wjj hebben altqd met enige wre vel de verrichtingen van het Deense zangeresje Gitte Haenning gevolgd. Gitte was op al heel jonge leeftijd een ster. Van haar eerste plaatje „Ich hei rate Papi" haar vader is tussen haakjes zelf een bekend Deens volkszanger, werden maar liefst 50.000 platen ver kocht. Dat was niet mis. Maar Gitte bleef niet het lieve onschuldige meis je. Elk volgend liedje kreeg de b«- Bmaak van: „wat is dat kind W1J®- Te wjjs voor haar leef tod. Op het schlager festival Baden Baden, dat onlangs werd gehouden, kwarn Gitte plotseling weer naar voren. En nu terecht. Zij won er met een fris, sprankelend liedje, dat op Columbia 45 CH 3008 is opgenomen, „Ich will ein Cowboy als Man" de eerste prijs. Gitte heeft geen vervelende pretenties meer, zij zingt het spon taan en voor de vuist weg. Onlangs kwam zij ook naar Hille- gom om van hetzelfde liedje de Ne derlandse versie op de plaat vast te leggen. Helaas, u kunt er zich met His Masters Voice 7QH 5011 zelf van overtuigen, Nederlands is het niet geworden wat Gitte zingt op „Ik wil een cowboy als man." De 'Duitse versie blijft ook voor Nederlanders het best, verstaanbaar. Ook voor de achterkant „Das alte Haus in der Huckleburrystreet" (Dat oude huis in het midden van de stad) geldt dat: Deze compositie van haar vader la overigens wel iets minder van kwaliteit. Met de arrangemen ten die hij schreef voor de combo van Miles Davis, jaren geleden, heeft de in Toronto geboren Gil Evans voor het eerst grote bekendheid gekregen. De manier waarop hij de Miles' classics herschiep, hield voor de toekomst beloftevolle ver wachtingen in. Gil Evans was de man die zelfs in de moderne jazz zijn tijd vooruit was. Plotseling hoorde niemand meer van hem. De man die aan het or kest van Claude Thornhill een eigen, unieke sound had gegeven, die man die als pianist-arrangeur-orkestleider bij de musici grote faam had verworven, scheen door de platenmaatschappijen vergeten te worden. Evans kwam terug. Hij vormde weer een eigen orkest, speelde regelmatig in Birdland en maakte uitnemende platen- nnnamen Met Mies Davis (Miles Ahead) én Cannonball Adderley (New bottle old wine) vierde hp zijn triom- fanteiyke terugkeer. De ster van mees- ter-arrangeur Evans steeg s.nt zullen thans nog maar weinig jazz-liei- hebbers zijn die zijn naam met kennen. Op Fontana (688 000 ZL) speelt het veertien man sterke orkest van Evans zeven „Great Jazz Standards" als „Da venport Blues", „Straight no chaser „Joy Spring" en „Django". Jazzstuk ken van alle tijden, richtingen en stil len krijgen een heel speciale Evans-be- handeling. En dat betekent dus een max imum aan muzikaal genot. Gil Evans is evenals Duke Ellington een „painter", een begenadigd schilder in klanken, en ritmen. Evans gebruikt soms merkwaardige kleuren, verwant aan het abstracte. Toch is een hang naar het surrealisme (wellicht ook de mystiek) duidelijk in zijn muziek te ho ren. Maar boven alles valt de eerbied op die Evans heeft voor de „original", het oorspronkelijk thema. Of men nu de uit 1927 stammende Bix Beiderbecke compositie „Davenport Blues" hoort, Monks „Straight no chaser" of de in 1931 door orkestleider Don Redman ge componeerde „Chamt of the weed" hoort, steeds weer valt deze eerbiedige benadering op. Het is haast niet te ge loven, maar Gil Evans is autodidact. Een autodidact met alle voordelen daar af1 verbonden. Zijn muziek is „open": £®t lijkt alsof Evans vaak associatief ïh _Ee Raat. Evans bespeelt zijn or- een instrument, als een heel eid«k .instrument dan wel te ver- nettisi- t band onderscheiden trom- kfarinetti^n?iy Coles' tenorsaxofonist, jimmvrin Johnson, trombonist Jones zirih iv- In dammer Elvin Jones zich bijzonder. Met Theme" zelf worded? moginal van Gil Evans zeli, wordt de plaat op een wel haast symbolische wqze besloten. Mercury bracht onlangs een kolos saal album in de handel van de grote in 1956 tengevolge van auto-ongeluk om het leven geko men trompettist ,Erown- „Remember Clifford is de titel van de Lp, genoemd naar Benny Gol- son's ontroerende ballade. Samen met drummer Max Roach vormde Clifford Brown in de jaren 83-56 een combina tie die evenals die „andere" combina tie Dizzy Gillespie en Charlie Parker tien jaar tevoren een stuk geschiedenis in de moderne jazz zou schrijven. Clif ford Brown: een altijd goedlachse, zeer nerveuze musicus. Een man, die zich altijd weer onderscheidde door een on gelooflijke oorspronkelijkheid, door een geheel eigen sound ook. Max Roach, de intellectueel, de technisch razend knap pe musicus, de eerste drummer die he le melodieën uit zijn instrument wist te halen. Clifford Brown-Max Roach, „The big two" worden zij op de hoes van de plaat genoemd. En niet ten onrech te. Op het Memorial album speelt het kwintet met pianist Richoe Powell, Bud Powell's jongste broer, bassist George Morrow en tenorsaxofonist Harold Land (in een drietal nummers vervangen door Sonny Rollins) o.a. het verrukkelij ke „Jordu", „Joy Spring" en het door „Harold Land" géschreven „Lands end" een wonderlijk thema dat van een bui tengewone inspiratie getuigt. (Mercury „Remember Clifford - „The Clifford Brown Quintet" MCL 125 268. In de jaren '34 tot en met '39 speelde Stephane Grappelly samen met Django Reinhardt 'in het kwintet van Hot Club de France. De faam die het kwintet in die tijd had veroverd was en dat dient men nooit te ver geten niet alléén het werk van de befaamde „Gypsy" Django Bernhardt, Toegegeven: Django was een weergaloos instrumentalist, een buitengewoon, ge voelig musicus ook, maar het succes van het kwintet in die jaren was toch vooral het succes van de combinatie Reinhardt-Grappelly. Het samenspel, de feeling, de ti ming, de nuancering van beide in vele opzichten geniale - jazz-kunstenaars was in één woord: onnavolgbaar. Na de oorlog besloten Grappelly en Reinhardt naar Amerika te gaan. Maar de onverwachte dood van Django ver stoorde alle illusies. Stephane Grappel ly zwierf in Parijs, Londen, Rome, trad veel op en maakte zo nu en dan een plaatopname. Zijn spel had niets aan in ventiviteit, aan weergaloze swing, dy namiek en raffinement, aan gevoelig heid ingeboet Integendeel: men krijgt soms de indruk dat Grappelly zich nog steeds ontwikkelt, als iedere werkelijke grote (jazz) musicus evolueert hij mee met zijn tijd. Een duidelijk voorbeeld daarvan kan men aantreffen op de London Atlanitic LP „Feeling Fines se Jazz" (HA-K 8047) Grappelly speelt op deze plaat tien nummers. Vele van deze nummers (als „Nua- ges", „Alabamy bound", ..Daphne" en „Minor Swing"' b.v.) speelde Grappel ly in zijn gloriedagen met Django. De meester-violist is vooral in deze num mers beter dan ooit. Samen met Pier re Cavalli, een zeer talentvolle Zwitser se guitarist, en een uitstekende ritme- groep bestaande uit Leo Petit (gui taar), Guy Pedersen (bas) en Daniel Humair (slagwerk) creëert Grappelly tien gave jazz-stukken. Aangrijpend is Grappelly in het door John Lewis ge-1 componeerde muzikaal in memoriam „Django", een thema dat tegenwoordig door iedere, zich zelf respecterende solist wordt uitgevoerd, maar dat, vertolkt door een kunstenaar die een van zijn vrienden was, een geheel nieuwe bete- - kenis krijgt. a gen gereduceerde prijzen) auto's en bussen uit Maas tricht, Groningen en Middel- harnis. De muziek had ge wonnen. Welke muziek? Het is goed er op te wijzen dat ook tee- ner-muziek, muziek is. Er staat een meisje dat probeert een al dan niet slecht liedje goed te zingen. Er is een al dan niet slecht orkest dat probeert goed te begelei- waaron den. Maar hoe het resultaat een beetje nukkig haar sc'1 coca co, t gedanst wordt en ook uitvalt: er wordt muziek ders op. „Je kunt hier maar coca cola gedronken, gaan door gemaakt. F.drie dingen doen," zei ze dan. ™?J™lntWzvn. Tegen die tijd rijen m Spanje: een mooi „Wandelen op straat, maar dan ?f. dan eindelijk met vrien- '.Ik probeer slechts de jon- onderwerp zo op het oog. moet je natuurlijk uitkijken, tonnetjes uitgaan. Meestal doen geren respect bij te brengen Attributen zijn er genoeg, ^at je geen vaders of moeders we het zo.- ik zeg fegen voor de verschillende genres Zwartogige meisjes, die tegenkomt. Als we geld heb- ™oe,7r> dat ik met Rosita naar muziek. Zij moeten leren luis de jongens uitdagend aansta- hen, gaan we naar de bioscoop, de bioscoop ga en zodra ik op teren en eikaars keuze eerbie ren. Zwartogige jongens die de Daar is het tenminste donker straat ben ga ik met m'n vriend digen. Ik wil ook geen ernsti- op straat passerende meisjes en als we een beetje achterin mee. Maar eerst spreek ik mei Re uitgestreken gezichten in vurige complimentjes toefluis- de zaal zitten, durft Juan me Rosna af dat we elkaar over een concertzaal. Dat is in te- teren. Zon in een blauwe lucht, wel te zoenen. En dan zijn et een paar uur weer ontmoeten genspraak met de muziek bloemennatuurlijk de „café's voor de zoaat ze nog even met me mee zegt Henri Arends. Vergeet het maar. vrijende paartjes." Daar mag naar huis kan gaan om te rr ,T Nooit heb ik in een land ]e vrijen zoveel als ie wilt, bewijzen, dat ik met een vrien- Het Hartewensconcert er gewoond waar het vrijen zo want ze zijn er on inaericht, dinnetje ben uitgeweest De kwamen verzoeknummers Ieder geilek'contacttussenpon NT- juist "daarom is het niet volgende keer ga ik dan even b'nnen variërend van De Mol; ieaer jysieic coniaci lussen jon- leuk." met Rosita mee naar huis Te dau van Smetana tot Rockin „Maar veronderstel nu eens waar door schotten ge- ^mijnhanThVhh*™ °«icieel ze^^ekere'waren ionglns en dat Juan je op straat plotse- schelden tafeltjes een stuk of n hEjldphhen gevraagd meisies dlf leeftbd van S ling een kus geeft," heb ik een tlen j°ngens en meisjes met de el.1 werloihnpscadeans i?mi-,ieA!' Spaans vriendinnetje gevraand urmen om elkaar heen zaten. ®seta hart van een jonge bezembin- ten en verzuurde klassieke der in Uithuizerveen sneller jongeren die zich daaraan te doen kloppen. Toegegeven, hebben geërgerd. Nogal aan- Maar en dat wist men van matigend, vinden wij, als men te voren men zou ook een bedenkt hoe keurig de „anders- behoorljjke portie „klassiek" denkende" meerderheid zich moeten verhapstukken. Toch heeft gedragen tijdens de uit kwamen ze: met treinen (te- voering van een vaak lang durend klassiek werk, in vergelijking met de hautain en u, iKiiumnezje gevraaad vm ene aar neen zaïe»- -» Ifpl: ppAso- superieur glimlachende, tijdens Wat .dan?» Het °Pj°% zwi^t en ze nate van Scriébin enig rumoer v^rtdurend^r' sende klassieke minnaars. Wat Henri Arends in één concert is gelukt liefde en respect opbrengen voor een ander genre muziek dan waar naar men gewend is te luiste- vriendinnetje, dat overigens binnenkwam, maar 'toen ze heeft gelijkwant er Ys eiLY onder^deae"'muzikale '""S en Rita Reys voortdurend klet- omSo„pelrrl Tet bereid was if 'f Vm °Ve?ïigd hadT W niet veel meer te zeaZn Keten"'6 kZen venvach- klassiek- m™rs' om over het onderwerp te ra dat lk ongevaarlijk was, g»»- CKr le zeggen, r Nlpt„ v„n al1ps Er ten, begon schamper te lachen. fn ze' hi^a Xêt luchtiae d V°°T °nS werd geluisterd. Af en toe hoor- „Hij zal het wel uit zijn hoofd ter ™et urye,n' lk. had toenAs zo luchH(/e onderwerp vrijende men even een opkomend laten bitste ze toen. „Als de 1*%™ T °f- T T°SS' Jaar betreft' m de gr™V van de hu- rabarberrabarberrabarber in politie ons ziet worden 0 terecht te zijn gekomen, maar ue ny rr,oar Hat vardweeu alle twee opgepakt en naar het begreep ik het Plotseling. Cg uit Ae taande Arab even snél als het opkwam. Er At," dT'schnMr^in "enfn bureau gebracht. Daar bellen "H,?e leren J""1® e-lkTnlen overheersing stammev werd geluisterd. Intens geluis- ze mijn ouders op en vertellen "X Yg tk M(ma C°w-' Kom niet naar dTt ^d „t terd. En het applaus na ieder Xp bïï 2e dat hun dochter vriievd m „Onze ouders organiseren feest '"T dit land als je nummer wa„ harteliik lang- moeten streven. Daarom is het straat is aangetroffen en of Z 'es voor ons' als we iarig 2W"f blauwe oaen rj-stlg bii die duHg en gemeend experiment van Haarlem ln haar maar willeTkomen af Dat hegint als je een jaaYf! daar in dat NeT idle lantaren, durlg en gemeend. ieder geval voor herhaling vat- halen. Juan gaat als jongen twaa^ wordt. Die feestjes, a Nederlandse park... Er werd na een enkel num- baar. 7l/T^« KJ MM. kend ?ljn onschuld terugden- tige ZlrST\ wat r^enach- uren S wel gezellige ken E e ederlandse par- enige, waar je naar toe kvnt gaan is het Retiro, want dnnr zijn een paar nachtclubs en die moeten natuurlijk bereik baar blyven voor de djj- inkomsten. Maar als ze jTna het Retiro Dit jaar viert Suriname het eeuwfeest van d® schaffing van de slave- nij. Zoiets is altijd wel die moeten natuurWk bereiT baar blyven voor de inkomsten. Maar als ze j'Nna zonsondergang in het vinden en je kunt niet bewijzen dat je getrouwd bent Y in de boot. nt' Zlt 3® een protestgYl)aar*rin 26 .?erder, een feest waard, I0'a1?? in de kiem smorend YuZt künt maar niet a' te gT°»Aole*Kt ste heb ik je non erfll" geschiedenisboeken raa'lple®Rt- Fr sluipen hier ma verteld. Want met die afschaffing kw m pYken^Yond^ diY eNh!iZ°rhde °ns la"d ^,7 'van En- rnen van maken be- omringende kolomen van Zarties op te vridende geland en Frankrpk waren er voveurs" maar h-J °]en' Gee?i al tientallen jaren eerder aan wmen hebben en lils-dig geld en de afschaffing door Suri- neeii brengen ze 1 56 4 n*et name zou waarschijnlijk nog nnfitie NatuurïfiJ bij de langer zijn uitgesteld als met f°}lyen dan Era lu, betaalt de 1863 de Burgeroorlog m de nnt als hij zo'n overïgcns, Verenigde Staten door de Noor- Yer bil de volitiJ'hantaSe-ple- delijke tegenstanders van de on 7ou die Z0U aan9e- slaverny was gewonnen. Men dnv'w krijgen m l,? enorme kon er niet meer onderuit; men - „It anan Y,„ f Paar zou werd gedwongen door de we- vnj-uit geen, want de politie reldoninle kan moeilijk verklaringen van een schurk au serieux nemen Hoewel wij graag coquetteren Ik moet bekennen, dat ik n,„ met Nederland als vrijhaven een beetje ongelukkig beaon te v00r alIe vervolgden, hebben voelen tijdens dit verbitterde WÜ in de wereld niet zo een relaas. Ergens had ik het mei beste naam' Het mtel'nationaal Het rassenprobleem begint zien. Wjj hebben relletjes met vorm van samenwerking ons leuk gevonden om iets over bekende woord „Apartheid" is eerst op het moment dat men Italiaanse arbeiders gekend in niet bevalt trekken wij ons vrijen te schrijven. Vriien io van Nederlandsen huize en in er persoonlijk mee geconfron- Oldenzaal en wq hebben Spaan- haastig terug in de eigen kring, een gezellige bezigheid en nl* het fanatisme van de Zuidafri- teerd wordt. Zolang er enkele se arbeiders zien weglopen uit hoe klein die ook is. Wij spre- je dan zo'n brief krijgt kaanse boeren ontdekt men keurig geklede, beschaafde en de mijnen. De Nederlander is ken liever over „eigen waar- zeg maar jW'-redactie om er trekken, die ook het Moeder- intelligente negers in onze ste- niet zo erg plooibaar en zelfs in den" dan over andermans waar iéts over te schrijven, dan denk land niet vreemd zqn. den rondwandelen, ondervinden Amsterdam, dat de reputatie den en wij zijn meer geïnteres- je onwillekeurig terug aan de Ik zee dit maar omdat de zij een vriendelijkheid die hen heeft cosmopohtischer en vrij- seerd in de vijf procent die ons ogen van Wies je die in het licht gerechtvaardigde onwinriinv bijna verlegen maakt. Maar zinniger te zqn dan de rest van van onze buren ond< Zn een lantaren aan de Prin. fn ons land over de rasse/ wat gebeurt er als ze niet bq Nederland, gaat het nu, bqvoor- dan de 95 procent, die sengracht zo bijzonder blauw discriminatie in Zuid-Afrika en tientallen maar bq bonderden beeld met Surinamers, al even- meenschappelqk hebben. waren. Jullie kent Wies je na- in het zuidelijk deel van de o£ duizenden komen. Wat ge min altqd zo vlot als voorheen De Gaulle bewondert ons om- tuurlijk niet, maar blauwe ogen Verenigde Staten niet geheel beurtaer flSdZii beztt nemen en vcJLms«ot dat wij zulke stugge, eigenge in het schijnsel van een Prin- vrii is van huichelarii of vrien- van de sta iPpf g g p' reide en onwrikbare onderhan- sengrachtlantaren kun je toch delijker gezegd, gebrék aén zelf- geheel ^Tebeurt er ais zij H®t rassenprobleem kan men delaars zijn. Hef is een lof, wel voorstellen. Nee er was kennis. Onlangs tijdens een ^rant? Wat gebeurt er q alleen overwinnen m zqn eigen die alleen een Hollander zich geen maan maar wel Waar bijeenkomst van eerzame bePaSid® ied^?fg vinden die wii ïï1!1611 en m 7J,n eigen leve,n' kan verwerven Nooit zal men heb ik het eigenlijk over? Roomse huisvaders en huis- el? "Hinéfr éfwilzen" En wat Het lseen Probleem dat raakt eens horen van de rmmhartige, „Vrijen in Spanje", staat er moeders werd de bekende ab5hXtXIis dewr hiin intei aan„ de uaastenhefde en de tegemoetkomende, breedden- boven dit langzamerhand wat vraag gesteld: wat zou u er- ®r ala vnaraio,hpiH Pnr verdraagzaamheid en niemand kende HoUanders. Apartheid is verwarde verhaal. Neem me van vinden als uw dochter met bgentie oi uii vaaiuig em car- zal durven ontkennen dat beide een Aederla.nds woord. Laten niet kwalijk mensen, dat kwam een neger wilde trouwen. De £i®re maxen i Depaametag- deugden in het praktische leven wq, als wij de duivel van de even van die blauwe ogen van reactie was bepaald niet en- ken van wetensonap ot mdus- veel moeilqkheden opleveren, rassendiscriminatie bq anderen Wies je. thousiast. Tevoren was men 5'®^ mensen Wij hebben nog steeds niet ge- willen uitdrijven, ook de restan- „Maar waar ga je ddn naar wel tot de conclusie gekomen voorDij streven. leerd om werkelijk onbekom- ten van „apartheid" in onszelf toé met Juan," vroeg ik mijn dat de Apartheid een verwer- Daar begint het probleem dat merd met onze eigen landgeno- overwinnen. Spaanse kennisje. Ze haalde peljjke zaak was. wjj nu niet willen of kunnen ten op te trekken. Zo gauw een K. pe* rede n en zon- oem- bin- ;hool leer- ?ogi- ade- ierd. itge- .eest m.i, igte* iaal, ver» ena- hun sche ver» >on; een .lge- vqs, le- ers- hal- slei- tua- elf? Le- inst en» op- hun last sns- digt ex- ling iral van ^er- de ?er- eke alle ^er- >or- i-an len in- Irs. t.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 11