mmm Niet langer tobben si tua tie-tekening maak een luchtfoto! Nieuwe Opel Kapitein HANS VAN MANEN: Veel in balletvak nog onon tgonnen MEER ONGELUKKEN MET LICHTE VAKANTIE-AUTO'S GRIEK OP DE AUTOMARKT PIET MUYSELAAR: „A.ls wij er niet meer zijn wat dan?..- Panhard-verrassing: een sportcoupé pofos Löüfóft RECHTS RIJDEN in Engeland Nieuwe BWM 1800 in FRANKFURT LONDON ZATERDAG 3 AUGUSTUS 1963 Hij kwam er mee terug, wat verlegen, onhandig lachend tegen fotografen die hem vroegen met het „diploma" in de hand even te poseren. Het werd een slechte foto. Enkele dagen tevoren had het bericht in alle kranten gestaan: Hans van Manen, de jonge talent volle danser en choreograaf had de prijs gèkregen van het Théatre des Nations voor de beste dans- prestatie, in 1963 geleverd in het befaamde Théatre Sarah Bern hardt. Alle leden van het Dans theater, heel balletminnend Ne derland en Hans van Manen zelf waren er beduusd van. Onbegrijpelijk Klaar (voorlopig) af Van Manen in zijn jazzballet Klaar Af", op muziek van Duke Ellington. Links Mabel Alter. frans boelen ven van de situatie in verschillende fasen is mogelijk: het kost praktisch géén extra-tijd". .Wanneer mocht blijken", aldus de. heer Pais, ,,dat er voor dit systeem bij de verschillende belanghebbenden voldoende belangstelling bestaat, dan zou wellicht in gezamenlijk overleg naar een zo groot mogelijke uniformi teit kunnen worden gestreefd". Het staat wel vast, dat General Motors binnen niet al te lange tijd een nieuwe Opel Kapitan zal introduceren. Stilaan is het huidige type „rijp" om een opvolger te krijgen: hoe het nieuwe model er uit zal zien, is nog geheel onbekend. Wel heeft General Motors met nadruk verklaard, dat er op de komende au totentoonstelling van Frankfurt geen nieuwe Opel Kapitan te zien zal zijn. Wellicht zullen de belangstellen den dus tot begin volgend jaar moe ten wachten. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIHIIIIIIHIIIIIHIIinilinilHIhHlIhllhlIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIHIIIIIIIliniHIIIMIHHIIlllliniHIIIIIHUIhl een kwestie is van uren), er kan zeer nauwkeurig op schaal worden gewerkt (een Volkswagen en een Mercedes ver schillen op de foto in dezelfde mate als in werkelijkheid), en het weerge- Wle wel eens betrokken is ge weest bij een aanrijding weet dat de verzekeringsmaat schappij altijd gaarne een si tuatie-schets verlangt. Op ruitjespapier dient dan de opstelling der voertuigen, rijrichting, voorrangsborden etc. te Worden aangegeven. Voor experts, die dagelijks te maken krijgen met „on gevallen-nabeschouwingen", is nu een nieuw systeem ontwikkeld, dat het geven van een situatie-schets aanzien lijk vereenvoudigt. De werkwijze is uiteengezet in de laatste aflevering van „Verkeerstech niek" door de heer H. Pais, expert te Emmen. „Het maken van een goede situatie-tekening is zeer tijdrovend", zo zegt hij, ,,en het lezen vraagt een zekere vaardigheid. Met het door ons ontwikkelde systeem menen wij de meeste bezwaren van een tekening on dervangen te hebben. Men zou de me thode kunnen beschrijven als het foto graferen van een snel opstelbare ma quette. Op een witte ondergrond van tachtig bij honderd centimeter wordt eeJLru:'(verdeling aangebracht op de- zelfde schaal als de te gebruiken voorwerpen. Als lijnen, die wegen e.d. moeten aangeven, worden dunne me talen staafjes in alle maten gebruikt: huisjes etc. zijn afkomstig van pal ier. Na een bepaalde situatie op het bord te hebben neergelegd, wordt van bovenaf gefotografeerd. Voordelen: de 3gt aIs h«t ware een luchtfoto te zien van de situatie, ie dereen kan de foto maken, (een wille keurige situatie legt men vast binnen 20 minuten, terwijl een tekening vaak iiiiiiiiiiiiiiimiiiimimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiih De Franse Panhard-fabrieken hebben enkele wijzigingen aangekondigd van het bekende PL 17-model en de geheel nieuwe vier-persoons coupé 24 CT geïntroduceerd, een sportieve, snelle wagen, die uiterlijk vele Jamil ie trekjes" van de Panhard-familie vertoont. Onder de motorkap ligt een 2 cyl. Tigre-motor met een inhoud van 848 cc. Als maximum snelheid wordt door de fabriek 150 km per uur opgegeven. Deze verrassing van Panhard voor het auto- minnende publiek zal in Nederland ongeveer elf mille gaan kosten. De eerste exemplaren worden hier in september verwacht. iiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiini>inniiiiiiiiiiiiuiiinmniiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiniiiijniiiiiiiiiuiiiu Bü verschillende Nederlandse verze keringsmaatschappijen viel de laatste tijd een toenemend aantal ongelukken met lichte personenauto's tijdens va- kantietochten op. Automobieldeskundigen menen, dat deze aanwas van ongelukken niet te wijten kan zijn aan de auto's zelf, zo lang deze tenminste in goede conditie zijn. Veeleer zouden de oorzaken schui len in ongewone belasting van deze au to's en een andere, dan de gewoonlijke, instelling van de man achter het stuur. De bestuurder immers zal buiten de vakantie vaak alleen in zijn auto rijden on daarmee bepaalde rijgewoonten aankweken. In de vakantie rijdt hij met vrouw, kinderen en veel bagage, soms gedeeltelijk op een imperiaal. Gebleken is, dat een bestuurder vaak niet bedacht is op veranderingen in het gedrag van zqn wagen. In boch ten, bij remmen e.d. vooral in nood situaties. Dit afwijkend gedrag zal bij overbelasting vaak zelfs zeer aanzien lijk zijn. De remcapaciteit van de wa gen blijft dezelfde, hoewel wat harder op de rempedaal getrapt zal moeten worden. Door zwaardere belasting van de achteras echter zal sneller blokke ren van de achterwielen kunnen optre den terwijl het overhellen door de ve ring ook sterker zal zijn. Een bestuur der, die op het veranderde rijgedrag van zijn wagen niet bedacht is, loopt daardoor kans in moeilijkheden te ko men. Voegt men daarbij een andere, dan de normale geestelijke instelling van de bestuurder, bijvoorbeeld van de va der, die met vrouw en kroost op va kantie gaat, inplaats van „zakelijke" ritten te maken, dan kan ook deze in stelling tot vergroting van de ongeluk- kenkans bijdragen. Indien de vakantieganger echter het „nieuwe gedrag" van de naar zijn ge voel abnormaal belaste auto goed in de hand heeft en daarby als automobi list zichzelf blijft, dan zal naar mening van deskundigen de gevarenkans niet stijgen. Wel moet ernstig tegen over belasting gewaakt worden, aangezien auto's door hun fabrikant nu eenmaal tussen bepaald laagste en hoogste be lastingen worden uitgebalanceerd. Op de a.s. autosalon van Frank furt zal BMW de nieuwe 1800- modellen tonen, die uiterlijk overigens niet zo heel veel zul len verschillen van de BMW 1500. Ge ruchten, als zou de fabriek uitkomen met een 1000-model, worden door de fabriek met klem tegengesproken. De BMW 1500 blijft onveranderd in pro- duktie; op het ogenblik worden 150 exemplaren per dag gebouwd. Ook de „700" modellen blijven onveranderd Zoals bekend, bestaan er op ver keersgebied twéé opvattingen de Europese mening, dat alle Engelsen aan de verkéérde kant van de weg rijden en de Engelse over tuiging, dat alle Europeanen (met uit zondering dan nog voorlopig van de Zweden, die zich overigens ai klaar maken om over te zwenken) zich op hoogst onbegrijpelijke wijze aan die kant van de weg bewegen, waar elk weldenkend mens de tegenligger zou verwachten. Zoals Europeanen, die naar Enge land gaan, uit lijfsbehoud hun recht se principes moeten laten varen, zo ook hebben de Engelsen ingezien dat het, tijdens een verblijf op het Euro pese vasteland, toch wel aanbeveling verdient zich aan de overigens merk waardige regels van het rechtse ver keer aan te passen. Ja, er is zelfs in Engeland een kleine enclave ge schapen, waar zij, die dat wensen, rechts kunnen gaan rijden. De „School of Motoring" begon onlangs met spe ciale internationale trainingscursussen en daartoe werd het racecircuit van Brands Hatch ingericht als een we gennet, compleet met continentale èn Britse verkeersborden. Er zijn auto's beschikbaar met stuur links en stuur rechts, opdat de leergierige cursisten alle kanten opkunnen. Ft en nieuweling op de internationa le automarkt is de Farmobil, ge- J bouwd naar Duits ontwerp en tot dusverre op zeer bescheiden schaal vervaardigd in Grieken land. Chrysler International S.A. heeft nu de wereldrechten gekocht voor produktie en verspreiding van het wagentje, dat zeer eenvoudig is van constructie en wordt voortbewogen met behulp van een BMW 700 (35 pk motor). De achterbrug-transmissie is ontworpen door Porsche. Het laadver mogen van het wagentje bedraagt een halve ton. Het is de bedoeling van C'- ysle-r, tachtig procent van de toe komstige Griekse produktie te gaan exporteren. Als men weet dat in voorgaande ja ren deze hoge ballet-onderscheiding werd toegekend aan danscoryfeeën als Martha Graham en Jerome Bobbins, krijgt men een indruk hoe hoog deze prijs moet worden aangeslagen. In Hang van Manen kreeg het Nederlands Dans-Theater eindelijk de erkenning die het de laatste jaren vooral van de zijde van de overheid In ons land had moe ten missen. Het werd voor de 31-jarige artistieke leider en het hele gezelschap de kroon op het werk van een voor treffelijk seizoen, waarin dertien nieu we balletten werden uitgebracht, waar in grote successen werden behaald in Parijs en tijdens het afgelopen Holland Festival, voor de televisie en in het theater. Het was rond 1951 dat zich een vlot te jongeman meldde bij een wat moei lijke, buitenlandse mevrouw. Zij heette Gaskell. Ze was naar Nederland geko men om de training van enkele top dansers en -danseressen op zich te ne men. De jongeman die bij haar kwam was negentien jaar en werd beschouwd als een nieuwkomer. Als een „groen tje" zo u wilt. Mevrouw Sonia Gaskell had toen nog haar ballet-recital, een concentratie van jonge Nederlandse danskunstenaars. Hans van Manen was een nieuwe ling dus. Hü had weinig ervaring. Bovendien betekende een vooroplei ding van lagere school gevolgd door een gedegen kappersopleiding bij de bekende toneelkapper Michels (van Ma/nen heeft dit vak enkele jaren uit geoefend) niet onmiddellijk een gun stige aanloop om binnen enkele ja ren de top van de internationale bal letwereld te bereiken. „Ik was bij Michels niet alleen. Will van Seist, de toneelspeler zat er ook. Ik weet niet hoe het Kwam dat ik plotse ling bij het ballet ging. Ik heb er altijd grote belangstelling voor gehad. Dat wel. Maar het bleef natuurlijk een hele stap." Er braken moeuqke jaren aan. Ja ren waarin Hans van Manen van alles aanpakte. Hi) maakte op een gegeven moment deel uit van het cabaret van Wim Sonneveld, waarin hjj af en toe een conférence van vyï minuten moest houden. Maar praten Ron (en kan) hy. „Achteraf had ik de die ik bij Sonneveld heb opgedaan voor geen goud willen missen. Ik ben in die tijd over een heleboel dingen (frustraties etc.) heengestapt. Ik heb toen werke lijk heel veel geleerd. Het was hard wcrken. Overdag trai nen bij Gaskell. 's avonds optreden. Later kwam hij bij het Opera-ballet van Franpoise Adret. Daar bracht hi) de lessen van Gaskell in praktijk. Van Manen leerde snel. Hij trok een jaar naar Parijs om te studeren (en te wer ken) bij niemand minder dan Roland Petit. Later zou hij samen met enkele andere topdansers weigeren tot het bal let van mevrouw Gaskell toe te tre den. „Ik weigerde om principiële rede nen. Toen ik merkte dat mevrouw Gaskell één nationale balletgroep voorstond, heb ik mij meteen terug getrokken. Ik vind het waanzin, in een land maar één ensemble te heb ben. Dat moet op den duur fnuikend zijn. Voor de animo, de belangstel ling, het idealisme, het artistieke ge weten van de balletdanser. Je moet vechten. Steeds weer vechten. Vóór jezelf, tégen jezelf, met jezelf. Je moet vechten voor anderen, voor de groep. Je moet risico's durven ne men. Je moet bezield zijn. Dan eerst bestaat er de kans dat je ooit iets zal bereiken." Ruim drie jaar geleden sloot Van Manen zich met een aantal Gaskell- rebellen" aan bij het Nederlands Danstheater. Daar is hij gebleven. Hij is nu 31 jaar en artistiek leider van een groep die mede dankzij de financi ële tovenarij van grootmeester Carl Bimie aan het begin staat van een grote toekomst. Want dat mag men na de stralende successen van de laatste maanden gerust voorspellen. „Als je eens nadenkt, dan begrijp je gewoon niet wat er allemaal gebeurd Is. Twee jaar lang hebben wij moeten leven van 250 gulden schoon in de maand. Grote solisten als Marianne Hilarldes, Jaap Flier en tal van an dere vooraanstaande dansers en dan seressen hebben hiermee genoegen ge nomen. Alleen voor Marianne werd het onhoudbaar. Zij ging terug naar Gas kell. Later is ook Rudi van Dantzig teruggegaan. Maar het merendeel bleef. Zij werkten op krakende toneeltjes in Lutjebroek, voor de Mater Amabilis- scholen in het patronaatszaaltje van café „De Paus", in Middelharnis, in Soest, ja waar eigenlijk niet. De solis ten zelf bouwden de decors op en bra- HH1F1ÜI~H—MIM—Ml11iHm iinuantwoord is hard en onverwacht. <.Mc neer wil mü zeker met P,ensi hpu. ben?" Na uitvoerig uitgel pglLcloelinR ben dat dit allerminst onze becioeimg is krijgen wij te horen: „I" de revue heb ik mijn hart gelegd. In 1dlouwen ben ik groot geworden. p iedere voorstelling verder a bepaalde scène. Wij fG v^rtdu- klaar. Improviseren moet je rend. Daarom blijf ik fik Ml U aT krachtig. Ik houd van tod" werk. Dat is de reden altijd goed is gegaan en >k nooit aan iets anders ben begonnen. Weer is het stil. „D heeft indertijd bil Bouwmeester gewerkt?" gaan wü door. „Inderdaad." „Heeft u nooit naar het grote toneel Kewild Muyselaar kUkt ons onderzoekend aan. gaat eens verzitten en zeg dan (lang- zaam, woord voor woorai. .,DuPheb-ik-heeUang-ge»«d- Het iS mijn liefste wens geweest. Ik hen eigen lijk bijzonder dramatisch ingesteld. L" zou het misschien niet zeggen, maar toch is het zo. Vandaar dat levenslied je In iedere revue. Vandaar de speciale zorg die ik besteed aan de „aankleding" van een bepaalde figuur. Ik speel niet zo maar een typetje «n een komisch, kolderachtig sketchje. Nee, ik en met mij het publiek moeten in de figuur die ik voorstel kunnen geloven. Dat wordt soms wel eens vergeten. Men doet maar wat lolbroekeng en dan gelooft men het verder wel- Kunt u be grijpen dat ik, toen ik de verschillende recensies in de kranten las, even heel erg kwaad werd toen ik ergens de kop zag staan: „Leutige show voor feestneuzen in Carré?" (Slaat verontwaardigd met zijn hand op de stoelleuning) „Kijk, dan ben je toch even nergens meer. Daar heb Je nu zo lang aan .gewerkt. Tonnen en tonnen heeft men dit jaar weer in de show gestoken. Maanden lang is er ge repeteerd. Persoonlijk probeer je het ie der jaar nog beter te doen, nog pakken- der. En dan zie je ineens zoiets staan. Een schandaal. Maar om op ons uit gangspunt terug te komen: Ja, ik had bi) het grote toneel gewild. Het is er niet van gekomen en ik heb mij er bü neergelegd." „Zijn er in die 25 jaar veel voorstel lingen niet doorgegaan omdat u of de heer Walden niet kon optreden? „In al die jaren zijn er in totaal drie voorstellingen afgelast omdat een van ons niet in staat was te spelen." „U bent dus biina nooit ziek", conclu deren wij. Muyselaar antwoordt: „Meneer wil mjj zeker graag ziek hebben?" Aan de muur hangt een aquarel van de dames Snip en Snap die hem inder tijd is aangeboden. Het schilderij is vervaardigd door ene meneer Koekoek. („Nee, geen familie van de beroemde schildersfamilie Koekoek, voegt Muyse laar er snel aan toe.) „Vreemd", zegt Muyselaar. „Hoewel wij al jaren de dames niet meer ten tonele hebben gevoerd wordt de show nog altijd aangeduid als de Snip en Snap-revue. En nog dagelijks bereiken ons verzoeken of wii weer eens de bei de dames willen laten opdraven. Gek Is dat. Zoiets blijft bij het publiek zeker vastzitten. Ik geloof dat het juist zo leuk is van de Sleeswqk-revue dat wü steeds met de tijd meegaan, ondanks PIET MUYSELAAR mijn hart in de revue gelegd Hebt u er een tijdje geleden niet mee willen stoppenDe vraag slaat in als een granaat. De heer Piet Muyselaar (64) veert overeind: Wie zegt dat in 's hemelsnaam?! Daar is nooit sprake van geweest. Walden en ik zijn vrienden. Wq werken al 35 jaar samen. IVij hebben succes en denken niet aan ophouden. Stilte. Het zware rode gordijn dat de grote wat sombere huiskamer van de slaapkamer scheidt waait even op. „Het is natuurlijk wel zo", vervolgt Muyselaar na een korte pauze, „dat Walden en ik heel goed we ten dat wii het geen tien jaar meer zullen volhouden. En wat Sleeswjjk dan gaat doen, weten we niet. Maar voor lopig voelen wildons opperbest en gaan wii rustig door." Piet Muyselaar is' een grote, zo te zien ook sterke man. Achter een dikke, donkere bril gaan een paar tintelende, grappige maar ook enigszins slimme ogen schuil. Hi) praat langzaam en wel overwogen. Hij lijkt niet erg spontaan. Wi) praten over het succes van de nieu- we show die onlangs m Carré in pre- mière is gegaan. Muyselaar geeft in deze show een paar kostelijke typeringen weg Samen met Walden slaagt hi) er weer in de zaal aan een onbedaarlijke, weerloze lach over te leveren. Op de manier waarop de twee dat nu al vijf entwintig achtereenvolgende jaren doen. „Komt het door het succes en de goede verdiensten dat u al die jaren nooit naar iets anders hebt verlangd? Is het daarom dat u nog niet van plan bent er mee op te houden?" vragen wij wat aarzelend nu. Het hnm*e*7 cl,at het recept onveranderd J andaar ook het succes." A" vragen of hij nog wel eens aan toekomt. „Wij hebben bü el- aar zo n negen weken vrij. Maar daar gaat veel tqd af voor repetities voor 5® meuwe revue. In je vakantie ga je uan veel naar het buitenland om daar revues te bekijken. Maar echte grote ;®vu®s zijn er bijna niet meer. Alle maal musicals. Ik geloof dat de revue ïoals wü die in ons land kennen In het mii ten land niet meer vertoond wordt. Uns bedrijf" (de heer Muyselaar ge bruikt dat woord voortdurend) „is naar mÜn oordeel uniek in de wereld. Toen wq zoveel jaar geleden begonnen met vierhonderd gulden en enkele geleende decors, vierde de revue overal in de wereld hoogtq. Nu niet meer. De tüd van de revue Is voorbU. Maar WIJ gaan door. En als wü er niet meer zq'n, dan zullen anderen onze plaatsen Inne men. „Wie wellicht?" wagen wfi. De heer Muyselaar haalt zqn schou ders op. •■Tja, wieherhaalt hij mat. F.B. ken na afloop alles weer af. Want geld voor voldoende personeel was er niet. Ais je erover nadenkt, dan begrqP ie het niet. Maar het is gebeurd. En de meeste mensen zqn er nu onder heel wat gunstiger omstandigheden nog." Hans van Manen zwijgt even. Hij vraagt een sigaret. In zijn kamer aan de Mamixstraat in Amsterdam hangt een levensgroot portret van hem, ge schilderd door zqn vriend Jean-Paul Vroom. Hij vindt het zeer geslaagd. Er staat ook een groot lang bed met een zwart kleed erop. Als er geen fel con trasterend rood kussen op lag. zou het op een katafalk lijken. In de hoek van de kamer ligt een onbeschrijflijke rom mel. Ook zijn „diploma" ligt er tussen. Hij kan het nu dan ook niet vinden. „Ach, wat moet ik ermee," zegt hj). „Ik kan het wel in mijn kamer ophan gen maar dan voel ik mü net een sla ger die zün verschillende vakdipkxma's 6XPOS©€Tt Ik zegdat mü negentien jaar wel wat laat lijkt oan met ballet te begin nen. „Misschien wel", antwoordt Van Manen. „Ik ben overigens van mening dat een jongen pas op zijn vijftiende of zestiende jaar moet beginnen. Dan is hü tenminste fysiek en psychisch wat rijper. Vóór die tüd hebben de meeste jongens nauwelijks door wat ze nu precies aan het doen zün. Voor een meisje lqkt het mü ideaal om tussen de tien en twaalf jaar te beginnen." Onvermüdelük moet het gesprek komen over zün aandachtvnagende choreografieën. Over „Feestgericht", „Voet bü Stuk", ,,Klaar-Af' en over zqn nieuwste baliet „Symphony in three movements" op muziek van Stravinsky. „Die jazz-balletten, hè. Voorlopig zal ik ze niet meer schrij ven. Ik wil doorgaan op de weg die ik in het Stravinsky-ballet ben inge slagen. Ik'kan na verloop van tüd niet meer achter al mün balletten staan. Ik geloof dat je een ballet dat naar je gevoel er niet helemaal uit is gekomen, gewoon moet weggooien en niet meer op het repertoire moet zetten, ook al zün er overwegend sterke delen in. Ik ben voor mezelf en ook voor anderen heel kritisch. Nu is het niet zo dat ik niet meer achter die jazz-balletten sta. Zeker niet. Alleen: ik geloof dat Ik terug moet naar de klassieke vormgeving, de nieuwe moderne passen. Wat ik fün vind In de jazz-ballet ten (en trouwens in alle balletten) is het motorische stuwende, dynami sche element. Je kunt je in die jazz- balletten helemaal houden aan de muziek. Alle bewegingen zün daarop afgestemd. Het is ook heel fün dan sen. Zolang deze balletten repertoire houden, zal ik er zelf aan mee doen. In nieuwe balletten zal ik niet meer zelf dansen. Ik ga mü geheel toeleggen op de choreografie en de leiding van het danstheater. Alleen voor de televisie wil ik nog wel eens optreden. Maar heus, je kunt niet al les tegelijk". Hans van Manen formuleert zqn ge dachten en meningen snel en dui- delük. Wat hem steeds weer als uit gangspunt dient in ieder ballet is de tegenstelling, in melodie en ritme, in oeweging. in karakters. ,,Ik probeer altijd logisch te zqn. De logica in het moderne ballet moet volgens mü es sentieel zijn." Hü heeft er geen be zwaar tegen als er in een ballet op een gegeven moment geschreeuwd-, gezon gen of gepraat wordt, als er sterk mi misch wordt gewerkt, of als er duide- lqk acrobatiek wordt bedreven. Hq heeft er geen bezwaar tegen mits dit alles maar functioneel wordt gebruikt. „Iedere choreograaf denkt anders. Ik vind het alleen jammer dat er hier in ons land zo gauw een stempel op je wordt gedrukt. Toen mqn jazz-balletten bekendheid kregen zei iedereen tegen mij: Robbins. Maar toen ik mqn eerste jazz-ballet schreef was zelfs de film „The West Side Story" In Amerika nog niet uit en de musical hier nog niet geweest. Wat zullen ze nu van mijn laatste werk zeggen?" „Overigens: ik vind Robbins geweldig. Evenals Martha Graham. Maar ik be wonder ze niet meer dan Balanchine of Béjart. Wist u dat ik voor Béjart een ballet moet schrijven dat tijdens de ope ning van het seizoen (in september) in Brussel zal worden uitgevoerd? Leuke opdracht Ik moet er nog aan beginnen En terugkomend op het Dans-theater: „WÜ werken met een heertijk stel. Maar de groep moet nog versterking hebben. Er moest maar eens een bui tenlander bijkomen. Enfin, dat komt wel. Het gaat nu fijn". „Zo'n man als Benjamin Harkar- vy", zegt hü plotse ling, „zo'n man is van onschatbare waarde voor ons. Er wordt wel eens vlot over zijn bal letten door de H.H. critici heen ge schreven, maar ik vind die „luchtige" openingsballetten heel belangrijk. Er is in heel Europa bijna niemand te vinden die fatsoen lijke openingsballet ten schrijft. Dat is het grote probleem op het ogenblik in de balletwereld. Daarom zijn wü zo blij met een man als Harkarvy. Ik zelf maak altijd slui tingsballetten. Straks ook weer voor Béjart. Ik lijk er een büzondere feeling voor te heb ben. Ik vraag hem naar de toekomst van het moderne ballet. „Ik geloof dat alle stijlen van de grote moderne choreogra fen verenigd zullen worden. In de bal letten op elektroni sche muziek zo als Van Dantzig ge daan heeft zie ik geen toekomst. Maar ach, er zqn nog zo veel onontgonnen gebieden in ons vak, als ik daar aan denk...."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 9