Verenging van het begrip apostolaat
Tegengestelde reacties op het
boek van kardinaal Suenens
over vrouwelijke religieuzen
Artikel 461
Kaas-
eiersnack
DELFIA
De wereld eet
meer vlees
van MIVEA,
Beeldige babyfme-set voor f 6.75
WÊ3M
Brief uit Spanje
„SCHERING EN INSLAG":
leidraad bij zelf weven
Eerlijke potten
gevraagd
I
BPWi
Pi
t iSilp^
BUISMAN
11
Cleopatra-kousen
maar
Aanpassing is nodig,
liefde moet de norm zijn
Haarlak^masker
Spaans doen
Hl
tïsvt-mpr
Stellingen
neem
Kankerinstituut
50 jaar
Traditie
Niet wereldvreemd
Baby's bips
geen probleem meer
FEESTELIJK GEZET
ALTIJD!..,MET
e vorm
Na de show de grot in
DINSDAG 3 SEPTEMBER 1963
100% PLANTAARDIG
In het begin van dit jaar ver
scheen van kardinaal Suenens
een boek over het klooster
leven onder de titel „Klooster
leven en Apostolaat". Een van de
eerste reacties in ons land was
een enthousiaste bespreking in
dit blad (28 februari) door Anne
Biegel, die reeds zo vaak belang
stelling vroeg voor onze vrouwe
lijke religieuzen. Intussen is het
boek in zes, zeven talen vertaald
en een best-seller geworden, die
door religieuzen èn leken wordt
gelezen. De tot nu toe versche
nen recensies vertonen nogal va
riatie: enthousiasme vooral in de
dag- en weekbladen, welwillende
reserve in de vaktijdschriften.
ZALF - POEDER - OLIE - ZEEP
Of het een feestdag is of een werk
dag, de koffie smaakt altijd feeste
lijk. Hoe dat komt? Het geheim
van gezellige huisvrouwen: een
schepje Buisman op een zetsel ver
fijnt het aroma.
uy
0.
Mijn vroegste herinneringen zijn
luchtig met prikkeldraad om
woeld. Nauwelijks stond het huis
aan het duin, waar we zoveel
bomers hebben doorgebracht, of het
terrein werd aangekocht voor de wa
terleiding, de toegang werd verboden
en het vreedzame hekje werd ver
sterkt met een hoge prikkeldraadver
sperring. En ik kon nog maar net
lezen, toen ik al wist, dat verbodep
toegang en artikel 461 iets met elkaar
te maken hadden. Als we gingen
bandelen, liep mijn vader te moppe
ren over ai die bordjes en hekjes.
Hij hield niet van afgebakende paden
en liet ons zonder gewetensbezwaar
over prikkeldraadhekken heen klim
men, maar de vrijetijdskleding was
hog niet uitgevonden en het toilet van
mijn moeder vormde een ernstige
hinderpaal bij zulke escapades.
^Vel was de vakantiekleding in wording,
want we werden bij eerste aankomst
aan zee dadelijk in witwollen mantels
gestoken, terwijl onze uitrusting ge
completeerd werd met een witlinnen
zonnehoed en wit linnen schoenen.
Dat gaf ons het echte vakantie-idee
en mensen, die met leren schoenen
door het zand baggeren, hebben m
mijn oog nog altijd iets zieligs. Waar
schijnlijk waren we door de dagelijkse
oefening zeer bedreven in het be
klimmen van hekken met prikkel
draad want ik herinner me weinig
van gescheurde kleren, maar mis
schien hebben psychologen bezwaar
tegen de vanzelfsprekendheid, waar
mee dat hek vlak voor het huis ons
leerde zulke verboden te negeren.
Later, toen ik met mijn nog kleine
kinderen een laantje wilde inslaan,
waar een bordje „verboden toegang
stond en ze in snikken uitbarstten,
omdat ze ons na deze overtreding al
in de gevangenis zagen, vroeg ik me
af, wat voor invloed artikel 461 cm
een mens uitoefent. Geven die bord
jes en hekjes, die mijn vader zo er
gerden misschien toch een zeker ge-
voel van veiligheid, vormen ze een
voortdurende bevestiging, dat men op
het goede pad is en geen gevaren
te duchten heeft? Is dat de reden,
daarom we zo goedig berusten in al
die verboden en ons door dode hek
jes en krachteloze bordjes laten te
genhouden? Hebben we daarom zon-
u?v"^tegenstand bermtoeristen van ons
Wonder,^"7
wetten hebt'T"1 s de eerste menselijke
tjes getwtjfevT alleen de buitenbeen-
van artikel 46iaaP, de rechtmatigheid
evohieerd en bkvXe anderen zgn ge-
evoiueti u en hebben zelfs gerevolu-
eerd, maar de hekken en borden zijn
blijven staan. Zelfs als men dacht,
dat ze waren weggenomen, versche
nen ze toch weer na verloop van tijd,
misschien op andere plaatsen, maar
dat is geen essentieel verschil. Welke
hekel we ook hebben aan het „dat
mag niet", toch schijnt het te beant-
w?°rden aan een behoefte om be
stuurd te worden.
®n hoe staat het met de nozems, de
Jeugd, die niet meer opstandig, niet
meer revolutionair wil zijn, alleen
maar negatief schijnt te reageren?
Geloven ze nog in artikel 461 of heb
ben ze het hele wetboek van straf
recht de gehoorzaamheid opgezegd?
Soms lijkt het, of ze zelf de wetten
willen stellen en er circuleren verha
gen over wilde overtredingen, waar
hij de ouderen elkaar vermanen maar
ets te zeggen en zich er niet mee
te bemoeien, omdat de jongeren toch
sterker zijn en zich nergens aan sto
ren.
°P die manier: nemen we het
bordje weg, dan vergeten we hen
te herinneren aan artikel 461, we zor
gen zelfs, dat er achter het prikkel
draad geen kortaangebonden kodde
beier loopt. En misschien zoeken ze
Juist wel naar een koddebeier, maar
dan een, die zich niet op artikel 461,
dat lege artikel 461, hoeft te beroe
pen, een, die weet, waarom iets ver-
doden is en die dat verbod ook wil
handhaven. Een leven, waar alle
grenzen verlopen, alle verboden te
ruggenomen worden, alle tegenstan
ders uitwijken, kan niemand bevredi
gen. Ze willen weten, waar de grens
hgt, waarom de wet bestaat en wie
de durf heeft om hen tegemoet te
treden.
\ant artikel 461 is maar een stok ach
ter de deur, de prikkeldraadversper
ring is een uitvinding van de men
sen. die aanvechtbaar is, maar het
Wetboek is de neerslag van een al
gemene wens om veilig te zijn en
anderen veilig te stellen, de wet is
het begin van de menselijkheid en
als we jonge mensen dat niet hebben
bijgebracht, hebben we hun een slech
te dienst bewezen. Dan moeten we
°'is niet verbazen, als ze artikel 461
fu alle andere artikelen, die ze over
kam scheren, overtreden, tot ze
■jelf, op een vaak pijnlijke manier,
de grens vinden, tot ze zelf een soort
wet in het leven roepen. Maar dat
houdt dan in, dat we hun de erfenis
"an eeuwen onthouden en dat ze van
voren af aan moeten beginnen. Dat
noudt in, dat ze op hun bromfietsen
J! een geciviliseerd uitziende jungle
ronddraaien.
H. Sw.
(Advertentie)
LUUMMUUMMUMMM
Laat in een koekepan 75 g
DELFIA heet worden. Neem per
persoon 2 eieren. Bak deze aan
beide zijden. Als het ei omge
keerd wordt, een dikke plak, niet
te jonge kaas ernaast leggen.
Slechts enkele minuten, eigenlijk
sekonden, voor het bakken van
de kaas rekenen. Als de kaas uit
loopt haalt u deze, met het ei,
met een schuimspaan uit de laag
vet. Leg het ei en de kaas op een
sneetje droog brood. Zet sojasaus
en tomatenketchup op tafel erbij.
100% PLANTEVEf
NETTO Hl 250 G
UltMVNTtNO VOOR «AKKEN fN MAOtN
De Cleopatra-sandaal maakt furore.
Maar er is een nadeel aan. De
band van de sandaal loopt tus
sen de grote teen en de tweede
teen door zodat men Cleopatra's voet
bekleding niet kan dragen met kousen.
Nu draagt men dit soort sandalen bij
voorkeur aan blote, mooi bruine voeten.
Maar zonder van de zomer te willen
kwaadspreken moeten we toch zeggen,
dat het wel eens wat rillerig is (en er
ongezellig uitziet) om op een kille,
grauwe, natte dag zonder kousen te lo
pen. Een Engelse fabrikant heeft nu
kousen gefabriceerd die in de Cleopa
tra-sandaal kunnen worden gedragen. JJe
grote teen zit namelijk aan de voet aan
gebreid. Het idee is overigens helemaal
niet nieuw: de Japanse voetbekleding
is iets dergelijks, een soort want voor
de voet. Overigens is deze wufte sandaal
vooral geschikt voor warmere en zui
delijker oorden. Het nieuwste is daar
niet een leren „tuigje" om de zool op
de voet vast te houden, maar banden
van kralen, passend bij de kralen van
het collier. Een hoogzomer-nouveaute.
Reserve kenmerkt ook de houding van
de vrouwelijke religieuzen zelf, die blijk
baar met dit boek niet goed raad we
ten De oorzaak van deze tegenstelling
is o.i. te vinden in het feit, dat de eerste
groep praktisch alleen oog had voor de
inderdaad veelal nuttige suggesties van
de kardinaal betreffende de „aanpas
sing" van de religieuzen, terwijl de
tweede groep ook de primaire en wezen
lijke stelling van het werk in de beoor
deling betrok; bij de religieuzen is dit
oordeel wel minder het resultaat van een
duidelijk zien dan van een „spontane
feeling".
De stellingen waarop heel het boek
steunt zijn:
1. De eigenlijke roeping van de re-
ligieus-niet-priester is de „evangelisa
tie", het Christus doen kennen en be
minnen;
Volgens de kardinaal „hebben de ac
tieve congregaties de voorkeur gegeven
aan het woord en de directe mededeling
van God". Alle andere taken die de
religieus op zich neemt zijn daaraan
ondergeschikt en zijn slechts een middel
om de medemens in het godsdienstige
te kunnen benaderen. Voor kardrn. Sue-
Advertentie)
HeJ bespuiten van het haar met
lak, om het kapsel langer In goe
de vorm te houden, is voor velen
rak» onaangenaam. Vooral de ogen
vaak door de lak geïrriteerd,
a"en °f worden rood en doen het
inaaf8 Van 'let fraaie kapsel teniet. Het
van de lak wordt ongezond
<ln» ?- Brengt de kapper de lak aan,
•net nn l ?ekapte haar ogen en neus
zii ..«iL? en beschermen, maar als
ket haar even met lak wil
|a..„ n' krijgen ogen en neus de voile
de bonden zijn nu maskertjes op
ook n gebracht, die behalve de ogen,
i om. a neus en de mond beschermen
Zo'n UT ?nKez°nde geuren van de lak.
zelf ma crDe kan men trouwens ook
,1 maken. Nu moet er nog iets gevon-
"'orden op de doordringende geur
*an de lak.
(Advertentie)
AMSTERDAM, 2 sept. In de week
van 7 tot 14 september herdenkt de
vereniging „Het Nederlands Kanker
instituut" haar 50-jarig bestaan. In
het kader van deze herdenking wordt
vrijdag 13 en zaterdag 14 september
in het Antoni van Leeuwenhoekhuis te
Amsterdam een serie wetenschappelij
ke voordrachten en discussies gehou
den onder de naam „Klinische Leeu-
wenhoekdagen".
In de gehele wereld is het gebruik
van vlees per hoofd van de bevol
king in 1962 belangrijk gestegen,
volgens een mededeling van het
Amerikaanse ministerie van Landbouw.
Dit hogere verbruik wordt toegeschre
ven aan de verbetering van de levens
standaard. Het vleesverbruik was in
1962 niet minder dan 11 procent hoger
dan in de jaren 1956-60.
Het land, dat het meeste vlees pro
duceerde, was Amerika, dat 13.2 mil
joen ton voor zijn rekening nam. Daar
op volgt Sovjet Rusland, dat ongeveer
de helft, 6.8 miljoen ton produceerde
bij een bevolking die drie keer zo groot
is als de Amerikaanse.
Over de twee miljoen ton kwamen
West-Duitsland, Frankrijk en Argenti
nië. Daarop volgen Brazilië, Engeland,
Australië, Polen en Italië. Nederland
neemt op de ranglijst de vijftiende
plaats in met 0.8 miljoen ton. De we-
reldproduktie van varkens- en schapen
vlees steeg het sterkst met zes pro
cent, daarop volgden rund- en kalfs
vlees met vier procent. Dalend was de
paardevleesproductie, hoewel slechts
met een procent. Het gebruik van paar
devlees is slechts één procent van het
totale vleesverbruik.
Japan had de grootste stijging van
de vleesproductie, met 32 procent.
Daarop volgden Hongarije met veer
tien procent, Australië, de Philippijnen
en Zweden met twaalf procent. De
vleesproductie daalde slechts in vijf
Janden, waarbij het sterkst in Nieuw-
Zeeland, met acht procent. Onder de
landen, waar de vleesproductie met
acht procent steeg, zijn Rusland en JNe
derland.
nens is de evangelisatie het enige eigen
lijke apostolaat, dat onderscheiden moet
worden van pre- of oara-apostolisch
werk, van werk dat slechts „door het
inzicht" (intentie) apostolisch is en van
werken van „toewijding" Hieruit blijkt
dat de kardinaal aan het woord aposto
laat een voor onze tijd wel ongebrui
kelijke verenging geeft; voor de huidige
opvatting zijn bedoelde werken ook
„eigenlijk, maar indirect apostolaat"
2. De vrouwelijke religieuzen zijn de
„ambtshalve geroepen" leidsters van
het vrouwelijk lekenapostolaat
Als men deze stellingen leest, vraagt men
zich met verbazing af, hoe vooral leken
over dit boek zo enthousiast hebben kun
nen zijn. Door de eerste stelling immers
wordt de in onze tijd eindelijk ontdekte
apostolische waarde van onze dagelijkse
werkzaamheden behoorlijk ontluisterd en
de tweede stelling laat van de „mondig
heid" van onze leken niet zo heel veel
over. Wanneer de meeste Nederlandse
recensenten opmerken dat de tweede
stelling op Nederland niet toe
passelijk is, gaat dit wel wat op chau
vinisme lijken. Dit chauvinisme is overi
gens overbodig, daar deze stelling prin
cipieel nergens toepasselijk is, om
dat ze onjuist is, zoals ook de eerste
stelling, waarmee de tweede ten nauw
ste samenhangt, dit is.
Deze eerste en hoofd-stelling, die de
kardinaal duidelijk vergeefs tracht te
bewijzen uit de H. Schrift en het leven
van de stichters en stichteressen, gaat
in tegen heel de theologische traditie
van het kloosterleven en meer concreet
tegen het doel van dit leven, zoals dat
in de door de Kerk goedgekeurde re
gels en constituties van de verschillen
de congregaties wordt uitgedrukt. Vol
gens deze traditie is het religieuze le
ven de kerkelijke zichtbaarma-
king van de hoogste liefde tot God en
de echte evangelische liefde voor de
naaste, op basis van het zich ontzeg
gen van al wat deze liefde kan belem
meren of onzuiver maken. De contem
platieve religieuzen beleven deze dub
bele liefde door in gemeen
schap zich geheel aan God te ge
ven en voor de wereld te bidden en te
offeren; de actieve door zich daar
naast ook te wijden aan „liefdewerken"
of „werken van barmhartigheid".
De religieuzen geven niet de voorkeur
aan het woord, maar aan de
daad, en wel aan de christelijke
daad bij uitstek, de liefde. Daardoor zijn
ze modem: onze tijd vraagt niet om
woorden, maar om daden, niet om
waarheden, maar om de waarachtig
heid ener dienende liefde. Daarom ook
heeft heel de wereld ontroerd en in
dankbare bewondering opgezien naar
Paus Joannes XXIII, de opperste L e -
raar, die ons echter „voorging in
bescheiden dienstbaarheid".
Uit het bovenstaande volgt natuur
lijk geenszins dat de actieve religieu
zen niet ingeschakeld kunnen of mo
gen worden in het directe apostolaat,
maar dan geschiedt dit niet krach
tens hun religieus-zijn, maar krach
tens de nu, in deze bepaalde omstan
digheden tot hen gerichte roep van de
Kerk, omstandigheden die van land
tot land, van bisdom tot bisdom zul
len verschillen. En het is in het ge
heel niet duidelijk, dat alleen of zelfs
maar voornamelijk de religieuzen in
het directe apostolaat moeten worden
ingeschakeld, waar de priesters hulp
nodig hebben, moet ook op de leken
een beroep worden gedaan, temeer
daar er in onze tijd een groeiend aan
tal „werken van barmhartigheid" is,
dat vaak niet door de Seek, maar wél
door de religieus kan worden .ge
daan. Daar is vóór alles de plaats
van de religieuzen. En wanneer we
tegenwoordig zien hoe meerdere con
gregaties werkzaamheden opgeven,
die wij niet meer als „werken van
barmhartigheid" kunnen zien, om
zich voor dergelijke activiteiten meer
vrij te maken, blijkt hieruit dat zij
hun wezenlijke roeping beseffen en
de roep van onze tijd verstaan.
Dat er daarnaast in liun kloosterlijke
beleving nog een grondige „aanpas
sing" nodig is, betwijfelt wel niemand,
m.i. ook de religieuzen zelf niet. Maar
de norm voor deze aanpassing zal weer
de liefde moeten ziin, en alleen de
(Advertentie)
mm
Verloskundigen en kraamverpleegsters zijn ®othou;siast over
baby fine van Nivea, de nieuwe babyhuid-verzorgmgopweten-
schappelijke basis, baby fine helpt moederdat terehuide gaaf
en gezond te houden. Nu geen unne-irntatie meer. Nu geen
schrale huid meer. Want alléén de babyfine-sori& hevat silicon-
oliën, hoogwaardig eucerit en vitamine A.
Uitsluitend bij apothekers en drogisten
liefde, en niet het geroepen zijn tot het
directe apostolaat, zoals kardinaal Sue
nens dit uitwerkt.
Het besef dat zij naast God ook de
wereld moeten beminnen en dat zij zich
slechts van de wereld distancieerden
om haar dieper en vrijer lief te heb
ben, zal er hen toe moeten brengen
tegenover de wereld de eerste eis van
de echte liefde te vervullen, nl. haar
te willen begrijpen en open te staan
voor haar noden, haar heimwee en
haar verlangens. Niemand mag minder
wereldvreemd zijn dan de religieus.
De wereld beminnen kan slechts be
tekenen houden van de mensen; dat
zijn op de eerste plaats de huisgenoten
des geloofs, priesters en leken, die zij
in hun eigen roeping moeten waarde
ren en met wie zij ten nauwste moeten
samenwerken; maar daarnaast zijn het
al die anderen, die nog buiten staan
maar ook geroepen zijn tot hetzelfde
Heil. Hen allen zullen ze moeten
beminnen met een echte ménselijke
liefde, een liefde die hartelijk en spon
taan is en niet vlucht m de leugen
van het bovennatuurlijkeaan die be
ruchte „bovennatuurlijke liefde kan de
mens van deze Hld_ zich slechts erge
ren. Maar de religieus zal de wereld
en de mensen slechts in waarachtige
liefde en menselijkheid tegemoet kun
nen treden, wanneer hij diezelfde waar
den ook binnenshuis beleeft, veel wat
hier onecht en aan een hedendaags
mens-zjjn niet is aangepast, zal moe
ten worden opgeruimd. h.en klooster
lijke levensstijl "blijft immer noodzake
lijk, maar dit mag met de klooster
lijke vormgeving zijn van de stijl van
de zeventiende of achttiende eeuw,
maar van de levensstijl van onze eigen
tijd.
Wanneer de vrouwelijke religieuzen
zich in onze moderne samenleving
weer durven wijden aan "ezen-
ving der liefde, en zich in '1IU1 ,i!?luï.lnF
tegenover de wereld door diezelfde lief
de laten normeren, zal voor nen het
woord van de H. Pastoor van Ars be
waarheid worden: „De wereld zal toe
behoren aan wie haar het meest be
mint".
P. DR. MATHIAS ARTS
O. CARM.
(Advertentie)
MnOPPOOOj
Koffie op Ui
HOE 11 UW KOFFIE OOK ZET,
IIET BUISMAN SMAAKT ZE
BETER.{00K POEDERKOFFIE)
Laten we maar Spaans doen!" rie
pen wij vertwijfeld. Als je auto
rijdt betekent „Spaans doen" na
melijk van alle kanten inhalen,
met triomf naar achteren kijken als je
een ander naar de kant gedwongen
hebt, en verkeerslichten als niet meer
dan straatornamenten beschouwen. De
Spanjaarden zelf zijn geweldige chauf
feurs; hun auto's schijnen uit rubber
gemaakt te zijn, want je ziet geen
schram op deze kermis-wagens, maar
wij moesten iedere kilometer stoppen
voor een dankgebed dat wij nog leef
den en zelfs lachten.
Het moeilijkst was het juist waar het
anders het makkelijkst is; bij verkeers
lichten. Ze deden het voortreffelijk,
maar er naast stond ook een verkeers
agent en deze zwaaide zijn armen in
prachtige Spaanse dansbewegingen
waar de pedante verkeerslichten ge
woon niet tegen konden. Zo zie je dan
(ik overdrijf echt niet) het rode licht,
je stopt onmiddellijk, maar een schril
gefluit van de agent duwt je door het
rode vuur. Op een andere keer wer
den wij door de agent gestopt, natuur
lijk omdat wij door het groene licht
heen reden. De agent verliet zijn wacht
post en wendde zich tot ons. Hier be
gint het tweede probleem. Als je maar
„Gracias" zegt, zijn de Spanjaarden
er al van overtuigd dat je vloeiend
Spaans spreekt.
Zo begon ook de politie-agent heel
boos en nog vlugger tegen ons te pra
ten. Wij verstonden alleen maar iets
van „Spanje", „Constitutie", „Non".
„Non", en weer „Non".
Advertentie
prijzen naar
Wat doe je als je bijvoorbeeld op
een luie zomerdag, zoetjes keu
velend, in de duinen een beetje
niets doet? Je trekt onwillekeu
rig. speels, wat helmsprieten uit en
die vlecht je in elkaar; twee recht,
twee dwars, een primitief "eewerkje
Weven is oermenseltfk zegt Paula
Dietz in het pasf> verschenen boek
„Schering en inslag dat een leidraad
wil zijn bü zelf weven. De rchryfgter
was docente voor weefkunst aan de
Vrije Academie in Den Haag. Het We-
ven heeft voor haar geen enkel geheim,
noch de weeftechmeken, noch de weef
getouwen. ZÜ veUelt ermer de7e
geïllustreerde handleiding, die een ge
heel nieuwe bewerking is van het in
dertijd verschenen „Zelf weven".
De belangstelling voor de weefkunst
neemt toe. Wat met te verwonderen
is als men bedenkt dat de mens van
zelf streeft naar een redelijk even
wicht in deze tyd van toenemende
automatisering. Zoals het kamperen
toeneemt mèt de stijgende gemakken
in perfect geoutilleerde flatgebouwen.
Weefkunst vraagt bovendien een grote
concentratie en dat kan een vorm van
ontspanning zijn. De stichting „Goed
Handwerk" heeft enkele jaren geleden
een afdeling weven opgericht en het
succes van die afdeling is groeiend.
Het boek „Schering en inslag"- ziet
er zeer verzorgd uit met royale illus
traties en mooi gedrukte afbeeldingen
van gobelins. Het is prettig geschre
ven met aandacht voor alle details en
met typisch vrouwelijke zorg. Er is
heel wat uit te leren. En het is nu
eens niet op de Scandinavische weef
kunst afgestemd! De uitgever is Hei1-
nis, Amsterdam, prijs 12,90.
A. Bgl.
„Wij verstaan u niet!" probeerden wij
tussen zijn woorden door te komen,
maar de agent ging maar door. Wat
konden wij doen dan met ons hoofd
te knikken: „Ja, ja", zeiden wij, „El
Greco granada tomatas y segovia me
lon!"
„Iltorropuletasinfraktipolinados..." zei
de agent.
„Si, si!" antwoordden wij, „Espana
bene patatas v rosbif di langosta, si?"
Eindelijk glimlachte de boze agent.
Hij stuurde ons verder met een harte-
lijk „Adios!". Dit begrepen wij wel,
maar om hem niet weer boos te maken,
zeiden we maar „Coca Cola, amigo!"
CHAWA ARONSON
n de staat Californië zijn onlangs 23
fabrikanten van kosmetische arti
kelen aan de kaak gesteld, dat it
te zeggen met naam en toenaam
genoemd in het blad „The Wall Street
Journal", omdat ze voor hun schoon
heidsmiddelen potten gebruiken die de
indruk wekken een veei grotere inhoud
te bezitten dan ze in werkelijkheid be
vatten. Dit lezen wy in het informatie
bulletin van het Consumenten Contact
Orgaan. Er zyn onder die genoemde
schoonheidsleveranciers fabrikanten
met wereldnaam.
U, mevrouw die dit leest, u kent ze
ook. U ergert zich ook als uw gezichts
crème ten einde loopt in het verzorgde
mooie lichtroze of lichtblauwe plastic
potje en u merkt dat de binnenruimte
zo heel veel schrieler is dan de buiten
kant van uw aankoop deed vermoeden.
Wat zeggen de fabrikanten die op deze
tweeslachtige potten van kunststof
zijn overgegaan tot hun verdediging?
Dat de ruimte tussen de dubbele wand
functioneel is omdat de crème dan min
der gauw uitdroogt. Ze geven als ex
cuus dat de inhoud van het produkt toch
duidelijk in ounces op het etiket staat
aangegeven. Maar dat is een zwak ex
cuus, zegt het genoemde informatie
bulletin terecht, want welke vrouw heeft
nu een juiste voorstelling van het ge
wicht in ounces van een nacht- of dag-
Het is goed, dat ten aanzien van deze
en andere vormen van misleidende ver
pakking, eens stelling wordt genomen.
Dat is gebeurd in Amerika „naar aan
leiding van de „Truthin Package bill",
waarin Senator Hart voorstelt om in de
USA strengere voorschriften ter voor
koming van misleidende verpakkingen
in te voeren." Aldus het C.C.O.-bulle-
tim. By de gerechtvaardigde wens: méér
crème of eerlijkere kleine potten, zullen
alle schoonheidsmiddelengebruiksteri
ter wereld en dat is een machtig
vrouwenleger zich van harte aan
sluiten.
Een van de „cover girls" die de
afgelopen weken in Parijs her
haaldelijk voor de modefotografen
hebben geposeerd in de luxueuze
toiletten van de haute couture Is een
hartstochtelijke speleologe. De 22-jarige
Anne Zoref, dochter van een Brusselse
professor leidt een dubbel leven. Het
ene ogenblik staat ze op fijne schoen
tjes in een lange avondjapon in een
weelderig modehuis, een paar weken
later klautert ze in de ingewanden van
de Franse Pyreneeën in een sportbroex,
met zware bemodderde laarzen, it en
combinatie van liefhebberyen die met
onaantrekkelijk is.
RÜlÉi
Haan met handschoenen" van Lurgat. Illustratie uit „Schering en inslag'.