CONTACT
Kleuren-tv over drie jaar;
toestel drie keer zo
Meer een economische dan
een technische kwestie
Kwaliteit van
de beelden is
uitstekend
Luisteren naar:
Kijken
naar:
ÜMC
OPERETTE en MUSICAL
Alfredo
A
7
DË EEllOZE KRIJG
De oorlog van de Zeven Bronnen
GREENHORN
X
EN VOOR PHILIPS ZIJN AL BEGONNEN
Vrijdag
Vrijdag
Zaterdag
Zaterdag
TV
Fraai staal van
TV-journalistiek
de wadders I Het avontuur met de Grote Troel
Buitenland
Buitenland
In grote
party-bottle
(niet 3/4
liter, maar
een héle
liter
#êfPAA2&/NPS>,
VRIJDAG 27 SEPTEMBER 1963
PAGINA 17
„Plumbicon"
als vloerbedekking
natuurlijk
00
ERIC DÉ NOORMAN.
De zeven eeoMEH
zodba we ee. zsjm, spè/w
Advertentie
(Van onze Brabantse redacteur)
EINDHOVEN, 27 sept. Nederland
Bal waarschijnlijk over drie jaar tele
visie-uitzendingen in kleuren kunnen
opvangen, In Engeland start de kleu-
ren-tv reeds volgend jaar. Andere Eu
ropese landen hebben nog geen tijd
stip bepaald; ook het zendsysteem
moet nog worden vastgesteld. Bij Phi
lips zendt men al geruime tijd via de
eigen proefzender tv-beelden in kleu
ren uit, die door Phillpsmensen thuis
worden opgevangen. Het is niet de be
doeling, dat men deze experimentele
kleuren-t.v. tot een publieke aangele
genheid gaat maken, zoals destijds bij
het begin van de zwart-wit-tv is ge
beurd „We hebben nu voldoende gele
genheid om ervaring op te doen", zegt
men bij de betrokken afdeling.
De invoering van kleuren-tv in Ne
derland is overigens veel meer een
economische dan een technische kwes
tie. Bij Philips beproeft men verschil
lende systemen, om direct te kunnen
inhaken ais de keuze wordt bepaald.
De kwaliteit van de kleurenbeelden die
de proefkijkende Philipsmensen mo
menteel opvangen, is uitstekend. De
Advertentie)
De OLVEH sluit uw zorgen uit.
HILVERSUM I, 402 m. VARA: 18.00
Nws 18.15 Gespr brief uit Vlaanderen.
18.20 Licht ens. met zangsol. 18.50 Loon
naar werken, act. praatje. 19.00 V. d.
kinderen. 19.10 Muz. v. kinderen (gr.).
VPRO: 19.30 Uit de kunst, veertiendaags
magazine. 20.00 Nws. 20.05 Leven op het
land, gesprek. 20.20 Avondmensen, mu
zikale schets. 20.40 Schepping en Evolutie
opleving van de evolutiegedachte, ge
sprek. VARA; 21.00 Tango-rumba-ork. en
zangsol.: 21.20 Signalementen van het an
dere ik, klankbeeld. 22.00 't Chansonnetje
in huis, liedjes 22.30 Nws. VPRO: 22.40
Avondwijding. VARA: 23.00 Soc. nws. in
Esperanto. 23.10 Lichte gram 23.56-24.00
Nws.
HILVERSUM II. 298 m. - KRO:18.M
Metropole-ork.amus. muz. 18.50 Rege-
ringsuitz Nat. Reclasseringsdag 63. Een
klankbeeld over de bijzondere gevange
nis voor jonge mannen te Zutphen. 19.00
Nws. 19.10 Act 19.30 Verz. progr. v. d.
militairen. a).3Ó De bruid, van SainLJean
de Luz. hoorspel. 22.06 Orgelspel. 22.15
r? 22.26 Boekbespreking 22.30 Nws.
22.40 StrIJkork.: lichte muz. 23.00 Radio-
Fllharm. ork. Omroepkoor èn sol.kiass.
muz. 23.55-24.00 Nws.
progr. v d. afgelopen week. 16.00 Popui.
muz. 16.45 Klankbeeld. 17.00 V. d. jeugd.
1755 Weerbericht
ENGELAND, BBC Light Programme,
1500 en 247 m.12,00 Pop. gram. 12 31
Sportparade. 12.55 Gram 14.00 Muz. heeft
geen grenzen. 14.32 Licht muz. 15.32 Rep.
paarderennen. 15.30 Voetbalrep. 16.45
Lichte muz. 17.00 Sportrep.
NDR-WDR, 309 m.: 12.00 Lichte muz.
13.00 Nws. 13.15 Gevar. muz. 15.30 Volks
muziek. 16.30 Amus. progr.
FRANKRIJK III. 280 en 235 m.12.00
Nqs. 12.10 Kiass en mod, muz. 14.30
Gram. 14.40 Kamermuz. 17.00 Mod. muz.
BRUSSEL, 334 m.: 12.00 Nws. 12.03
Amus muz. 12.50 Progr. overz. 13.00 Nws.
13.15 Tophits. 14.00 Nws. 14.03 Ritm. muz.
14.45 Caslnoconc. 1600 Nws 16 03 Lichte
muz. 16.40 V. d. Jeugd. 17.00 Nws. 17.15
Mod. muziek.
BRUSSEL, 484 m.12.18 Gevar. muz.
12.30 Gevar. progr, en ac.t 14.03 Kiass.
muziek. 17.00 Nieuws.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m.: 18.00 Nws. 18.15 Reg. progr. 19.00
Operafragm. 19.30 Praatje. 20.00 Möd. en
kiass. symf. muz. 21.15 Kiankb. 22.00
Nws en ber 22.30 Kiankb. 22.59 Weer-
ber. 23.00 Nws. 23.02 Voordr. 23.15-23.45
Kamermuz.
ENGELAND, BBC Light Programme
1500 en 247 m.: 18.33 Sportoverz. 18.45
Hoorspel. 19.00 Nws. en joum. 19.31 Lied
jes. 20.00 Hoorspel. 20.30 Nws. en act.
22.35 Ouderwetse dansmuz, 23.31 Lichte
muz. en zang. 23.55-24.00 Nws
NDR-WDR, 309 m.19.00 Nws. 19.26
Der Freischiltz, rom. opera. 21.45 Nws.
22.15 Jazzmuz. 23.15 Dansmuz, 24.00 Nws.
0.20 Gevax. muz. 1.00 Weerber. en gevar.
muz.
FRANKRIJK III, 280 en 235 m.: 18.30
Mod. muz. 19.00 Nws. 20.00 Manon, ko
mische opera 23.49-24.00 Nws.
BRUSSEL, 324 m.: 18.00 Nws. 18.03
V d sold 18.30 Mod muz. 18.50 Radio-
kron. 19.00 Nws. 19.40 Vlaamse liedjes
vd. jeugd. 20.00 Kiass. muz. 20.15 Thea-
terkron 20.40 Operettemuz. 21.45 Volks
kunde. 22.00 Nws. 22.15 Jazzmuz. 22.35
De zeven kunsten. 22.50 Lichte ork. muz.
23.00 Nws. 23.05 Gevar. muz. 23.55-24.00
Nieuws.
BRUSSEL, 484 m.18.38 Gevar. muz.
19.30 Nws. 20.00 Gevar. muz. 20.30 Kiass.
muz. 21.30 muz. progr. 22.00 Wereldnws.
22.15 Jazzmuz. 22.55 Nws
HILVERSUM I, 402 m. VARA:
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Soc.
strljdl. 7.23 Lichte gram. (Om 7.35 Van
de voorpagina). 9.00 Postduivenber. en
ochtendgymn. V. h. gezin. 9.10 Kiass.
gram. 9.35 Waterst, VPRO: 9.40 Twist
gesprekken met God, lezing. 9.55 Samen
thuis, lezing. VARA: 10.00 Buitenlands
weekoverz. 10.15 Kiass. gram. 10.45 Ge
knipt voor herhaleing 12.15 Eiectronisch
orgelspel. 12.30 Meded t.b.v, land- en
tuinbouw. Aansluitendpostduivenberich-
ten. 12.34 Act. sportnws. 13.00 Nws. 13.15
VARA-varia. 13.20 Licht gram. v.d. teen
agers. 14.10 Progr. v. d. twintigers 14.45
Radio Jazzclub. 15.15 Van de wieg tot
het graf. vragenbeantwoordlng. 15.30 Lich
te muziek-matinee. (stereofonische uitz.)
16.30 Boekenwijsheid. 16.50 Licht gitaar-
•pel (gr.). 17.00 Down Town Jazzband,
(stereofonische uitz.) 17.30 Actualiteiten.
HILVERSUM n, 298 m.: KRO: 7.00
Nws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Kiass. gram.
7.45 Geestelijke liederen. 7.56 Overweging.
8.00 Nws. 8.15 Lichte gram. 9.00 Djinn:
gevar. progr 12.30 Meded. t.b.v. land- en
tuinb. 12.33 Lichte instr. ens. en zangsol
12.55 Kath Nws. 13.00 Nws. 1315 Volks-
muz uit Engeland, Schotland en Wales.
13.40 Franse les. 14.00 V.d. jeugd 15.00
Lichte gram. 15.15 Tierelantijnen Tops.
16.00 Kiass. órk. muz. (gr.). 16.30 Lichte
muz.17.00 V. d. Jeugd. 17.15 Licht lnstr.
Trio. 17.30 Boekbespr. 17.40 Kiass. ka
mermuz.
NTS: 20.00 journ. en weeroverz. KRO:
20.20 Concilie-Journaal. 20.25 Brandpunt.
20.55 Les compagnons de la chanson.
21.35 De Fuik, TV-spel. 22.00 Gesprek
ken over Het Tweede Vaticaans Concilie.
NTS: 22.30-22.36 Journaal.
DUITSE TELVISIEFROGB.
18.06 Overz. v. d progr. v. d. komende
week. 18.10-18.15 Nws (Reg. progr.:
NDR: 18.15 Versnelde film. WDR: 18.30
Hier und Heute: Journ. NDR; 18.50 V. d.
kinderen. 19.00 Nws. 19 03 Act. WDR: 19.12
Nws 19.15 Ber. NDR: 19.19 Paarden uit
Verden. WDR: 19.20 De zaak met Suzan
ne. 19.46 Kleine serenade. NDR: 19,59
Progr. overz.). 20.00 Journ. en weerov/z
20.15 Rep. uit Bonn. 20.30 Havenmelodie
Amus. progr. 21.15 Wereldspiegel. 21.45
Joum. en weeroverz. 22.00 Sansibar, tv-
film. (Herhaling).
DUITSE TELEVISIEPROGR.
TWEEDE PROGRAMMA
18.40 Nws. 18.45 Meln unmögllcher En
gel: met charme gaat alles beter, vrolijk
W-verhaal. 19.15 Korte notities: voor huis
en huishouden. 19.30 Heute: Nws en act.
20.00 Het interview. 20.15 Lachendes
Glück: Zwerft, door operette en muls-
cal 21.45 Onder de bestrating van de
grote stad, fllmrep. 22.15 Nws. 22.20
Sportber. en overz v. d. progr. v. d.
komende week.
FRANS BELG. TELEVISIEPROGR.
19 00 Ber. 19.03 Kath. uitz. 19.36 Hereu-
le ét la Reine de Lydie, speelfilm (5).
20.00 Journ. 20.30 Léviathan (La Nuit du
Péché, speelfilm. 22.00 Festival. 22.30
Journaal.
VLAAMS BELG. TELEVISIEPROGR.
19.00 Franse les. 19.25 Progr. v d Jon-
geren. 19.50 De weerman. 19.56 Sport.
20.00 Nws. 20.20 Duister duel, tv-spel.
(Ovem. NTS). 21.40 Progr. met fümnws.
en fragm. uit nieuwe ftlms. 22.20 Nw».
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m.12.00 Kron. v. automobilisten. 12.30
Interviews. 12.55 Weerber. 13.00 Nws. 13.1
Hoorspel. 13.40 Gevar. muz. en comm.
14.10 Hoorspel. 15.10 Hoogtepunten uit de
NTS: 14.00-15.00 Eurovisie: Finale ten-
niswedstr. om de Daviscup te Bourne
mouth. AVRO: 15.00 Jazz Scene USA.
15.30 Uit de voeten: rep. over Interessan
te gebeurtenissen. 16.30 In 't TV-lab, progr
v. d. rijpere Jeugd. 17.00-17.45 V. d. kinde
ren.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
14.30 Engelse les. 14.45 V.d. Jeugd.
16.15 Eurovisie: Rep van het Internatio
naal hockey toernooi te Lyon: Dultsland-
India. 16.15 Toverkunstenaar van het in
ternationale voetbal. 16.45 Der Mann von
Kentucky, film uit de Zane Grey-serie.
17.16 Peter Kreuders nevergreens. 17.46-
18.15 De gouden stad van Rabbi Low,
film. (Reg. progr WDR: 14.00 Die Woche
Hier und Heute. weekjournaal).
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
10.00-11.30 Volksuniversiteit.
grote vraag is. of het publiek op korte
termijn bereid zal zijn, driemaal zo
veel te betalen om beelden in kleuren
te kunnen zien. Bij massale produktle
van kleurenontvangers zal de prijs n!
bijna het drievoudige van de zwart-
wit-pri.is moeten bedragen, omdat voor
elk van de drie benodigde grondkleu-
ren de nodige apparatuur moet wor
den ingebouwd.
In veel gevallen is de kleur voor de
kijker niet van essentieel belang. Ir.
F. Philips zegt zelf: „Als ik een goede
film heb gezien, weet ik na afloop
lang niet altijd te zeggen, of het een
7.wart-wit of een kleurenfilm is ge
weest Bovendien is niet te verwach
ten, dat te zijner tijd alle programme's
in kleuren worden uitgezonden. Bij het
nieuws zal dit vaak niet het geval zijn.
in verband met de moeilijkheden en
het tijdverlies die dit zou opleveren.
Een reportage van Prinsjesdag,
kunstuitzendingen met reprodukties
van schilderijen e.d. zijn uiteraard
typische onderwerpen voor kleuren-
tv, maar zal men voor die dingen
zoveel méér willen betalen? Neder
land ligt in levensstandaard nog ver
achter bij de V.S. en zelfs daar be
treft thans nog slechts acht tot tien
procent van de verkoop kleurenont
vangers. Een dergelijk percentage is
voor het opzetten van de produktie
in Nederland aan de lage kant.
In de V.S. heeft men nogal wat
moeilijkheden gehad met de ontvangst
van zwart-wit-beelden op de kleuren
ontvangers. Dat heeft de verkoop aan
vankelijk afgeremd. Men heeft er, daar
én hier, wel eens over gedacht, de
kleurenontvangers exclusief voor kleu
ren geschikt te maken en program
ma's op te zetten die men alleen zou
kunnen ontvangen met kleurenontvan
gers. Bij uitzending van zeer attrac
tieve kle urenprogrammas zou de ver
koop van kleuren-tv's dan méér gesti
muleerd worden. Uit sociaal oogpunt
is daar echter wel veel tegen aan te
voeren.
Ir. Philips maakt er overigens geen
geheim van, dat de explosieve ont
wikkeling van de kleuren-tv ook com
mercieel niet bijster aantrekkelijk zou
zün. Hij spreekt zelfs van een catastro
fe. De industrie is momenteel hele
maal op zwart-wlt afgestemd en heeft
in deze sector nog een ruime markt te
voorzien. Een geleidelijke aanloop van
de kleuren-tv zou daarom het prettigst
zijn. Waarschijnlijk wil men ook om
deze reden geen experimentele kleu-
renuitzfendingen gaan forceren. Mocht
voor de kleuren-tv in Nederland wei
nig belangstelling bestaan, dan gaat
Philips mogelijk in een later stadium
wèl tot dergelijke uitzendingen over.
Van de pogingen kleurenbeelden uit
te zenden in TWEE grondkleuren ver
wacht men bij Philips niet veel. Als
men dergelijke beelden kritisch be
kijkt, mist men er toch bepaalde kleu
ren in. Bovendien maakt het gebruik
van twee grondkleuren de zaak niet
zoveel eenvoudiger, dat men tot aan
zienlijke besparingen kan komen.
Bij de kleuren-tv zal een nieuwe
vinding van het Philips Laboratori
um, het ,,Plumbiconr' waarschijn
lijk een grote rol gaan spelen. Het
plumbicon is een tv-opneembuis, die
zeer geschikt is voor het opnemen
van kleurenbeelden en die ook bij
zwart-wit-tv een grote aanwinst bete
kent. Het is een buis van het vidi-
con-type, dat zijn aantrekkelijkheid
ontleent aan zijn kleine afmetingen,
zijn eenvoud van constructie en zijn
gemakkelijke bedienbaarheid. Het
nadeel van de tot dusver gebruikte
typen was echter het hoge lichtni-
veau dat bij gebruik ervan noodza
kelijk was. Na jarenlang experimen
teren heeft het laboratorium nu een
(jf BonkJ !>J Raak
Kteg a/d Zaan
02980-83M8
BUSSUM, 27 lept. In een extra
uitzending van de TV-rubriek „Achter
het nieuws" namen Herman Wigbold
en Joop van Os gisteravond op een be
kwame en pittige manier de voorzitters
van de drie vakcentrales onder vuur
over de actuele loon- en prijsmoeilijk-
heden. Het interview werd afgerond
door een telefoongesprek met minister
Veldkamp, die thuis de uitzending ge
volgd had. De uitzending was niet al
leen instructief, ze leverde ook nieuws
op (zie elders In dit nummer). Een bij
zonder fraai staal van televisie-journa
listiek.
Cpn.
(Advertentie)
PEGULAN HOLLAND NV - Amsterdam
Staalkade 4-tal.020-247668
vidicon-buis ontwikkeld, die onaf
hankelijk is van het lichtniveau. De
grote gevoeligheid maakt de buis wat
de zwart-wit-tv betreft gelijkwaardig
aan de gevoeligste opneembuizen die
thans voor omroeptelevisie in ge
bruik zijn de beeldorthicons; wat
de kleuren-tv betreft is zij zelfs eni
ge malen gevoeliger. Tijdens een de
monstratie in het laboratorium in
Eindhoven hebben we kunnen zien,
dat deze buis zelfs bij een lichtinten
siteit van 10 lux dat is „een hel
dere nacht met drie manen" nog
volkomen normaal beeld op de ont-
vanger bracht.
BUSSUM, 27 sept. De musical en
de operette, twee vormen van amuse
ment, die In wezen niet zo heel veel
van elkaar verschillen, speelden gister
avond een vrijwel overheersende rol in
het televisieprogramma van de VARA.
Het begon met „Onrust op Tahiti",
een opera een groot woord voor iets
wat met veel meer recht en reden
door de omroeper als „kamer-musical"
werd aangeduid in zeven scènes van
Leonard Bernstein. In dramatisch en
speltechnisch opzicht is er aan dit
werkje, dat min of meer kan worden
beschouwd als een soort vingeroefe-
n' ng voor „West Side Story", niet erg
veel te beleven. In muzikaal en vocaal
opzidht daarentegen des temeer. De bij
zonder fraaie en in de (vrij zeldzame)
duetten prachtig harmoniërende stem
men van Cora Canne Meyer en Peter
van der Bilt, het uitstekend zingende
trio Hea Ruys, Gerard de Vos en Piet
van der Meulen en het gaaf begelei
dende orkest van de Nederlandse Ope
ra droegen daartoe in niet geringe mate
btj. Vooral bij de moeilijke, met jazz
elementen geladen muziek, waartegen
over het bel canto ongunstig afstak,
viel dit op.
De voor een opera te sobere en
voor een musical te sombere decors
en de regie van fheun Lammertse,
die voortdurend met statische came
ra's werkte, hadden als enige
en twijfelachtige verdienste, dat ze
dt aandacht niet van de muziek af
leidden. Alleen bij de dans van Cora
Canne Meyer in de hoedenwinkel
werden enkele televisie-effecten be
reikt, die ook het oog even bij de
opvoering betrokken. Maar dat was
kennelijk een vergissing, want verder
volhardden de camera's in hun starre
houding.
De rubriek „Uit" hield zich in hoofd
zaak bezig met operettes en musicals:
een interview met Meyer Hamei en
enkele shots van de Nederlandse Hoofd
stad Operette, fragmenten uit de musi
cals van Beppie Nooy en een (Engels)
Interview met Lionel Bart, wiens musi
cal Oliver" binnenkort in Rotterdam
zijn Nederlandse première gaat bele
ven. Opvallend was hier het verschil
tussen de Nederlandse en Engelse in
terview-techniek. De Engelsen spreken
tegen elkaar voor een microfoon; de Ne
derlanders spreken tegen een microfoon
voor een publiek.
Verder waren er nog enkele korte
fragmenten uit de nieuwe, volgende
week in vertoning komende Nederland
se film „De vergeten medeminnaar" en
een gesprek met de hoofdrolspeler
Henk van Ulsen. Een technisch grapje
met fragmenten uit de film „Come
blow your horn", dat zorgde dat Johan
Kaart niemand minder dan Frank Si
natra tot tegenspeler kreeg en een aar
dig bezoekje aan het Lurelei-cabaret
besloten deze afwisselende rubriek
van Berend Boude wijn en Ellen Bla
zer, die hun onderwerpen niet alleen
goed weten te kiezen, maar ze ook
op aantrekkelijke en originele manier
op het scherm weten te brengen.
Een documentaire film over de strijd
die Ierland van 1913 tot 1923 voor zijn
vrijheid voerde, completeerde het pro
gramma. Een aangrijpende, met zorg
vervaardigde beeldmontage van zeldza
me opnamen uit oude filmjournaals,
die echter geen afgerond, naar eon
climax voerend geheel vormden, zodat
bij de toeschouwer tenslotte toch nog
een min of meer onbevredigd gevoel
achterbleef. Ftn.
I
69. Haastig trekt Guttorm zijn lederen wapen
gordel wat omhoog, schuift zyn zwaard iets naar
voren en gaat Camlech en zijn ruiters tegemoet, om
hen als aanvoerder der Noren welkom te
heten. Het gelaat van Camlech vertoont een gepaste
bekommering, als hij de Noor de hand schudt. „Ga
mij voor naar de plaats, waar mijn dappere bond
genoot ligt, aanvoerder!" prevelt hij, en terwijl
Guttorm zich beijvert aan dit verzoek te voldoen,
ontgaat hem de blik van verstandhouding, die Cam
lech wisselt met Aidogh, die ook haastig is komen
toelopen. „Het is heel triest," prevelt Camlech, als
hij op de roerloze gestalte van Erwin neerblikt.
„Hoe dapper was hij, hoe nobel van geest. Hoe
ligt hij hier nu, onwetend en weerloos." Guttorm
plukt verbaasd aan zijn haren; zoveel menselijkheid
had hij niet achter Camlech gezocht. „De beste zorg
zult ge hem geven, edele Aidogh," wendt Camlech
zich tot zijn aanvoerder, „wanneer we hem naar de
burcht begeleiden, want dat zult ge toch met mij
eens zijn, waarde Guttorm, De Noorse krijgsheer
kan beter op de burcht verzorgd worden, dan hier."
„Dat is zeker," knikt Guttorm, „en ik dank u voor
uw goedheid, maar laat mij hem dan vergezellen."
„Ik kan uw bezorgdheid begrijpen, maar laat ons
verstandig blijven," zegt Camlech met een glimlach,
die hem bepaald afstotend maakt. „Iemand moet
toch het bevel voeren over dit leger, en aangezien
Aidogh mij vergezellen moet, is uw plaats hier,
als eerste aanvoerder. Goed, toegegeven, het is wel
licht voor de Noorse krijgsheer aangenamer, wan
neer hij verzorgd wordt door mensen van zijn eigen
volk. Kies dan met zorg enkele wakkere Noren
krijgers uit, die hem vergezellen kunnen." Camlech
werpt een vlugge blik op Aidogh, die er ondoor-
grondelijker uitziet dan ooit en knikt dan tevreden.
„Goed, dan is dus alles geregeld. De Prins der
Noren moet nu onmiddellijk vervoerd worden. Laat
de paarden met de draagbaar voorrijden."
PIZIE WELEN LATEfi2~
OP HET fcMSTBETL. VAN
<SOGD BBGJZEPEW DUS
arts OU LUB V2A/ U£ BtUl/ZD
DBTBOP'S &BCMTS
DdT Z/JM ZE f
/ZOAf \/LUa
117. Met handen als klauwen, schoot hij op me
af. Ik bukte en wierp hem over me heen, waardoor
hij op de grond smakte. Ik zat onmiddellijk boven
op hem en sloeg hem met de vlakke kant van de
tomahawk bewusteloos. Een nog heviger gehuil dan
zoëven was de reactie der Apachen. Een hele
menigte met Winnetou aan het hoofd, dook het
water in. Men dacht, dat ik Intschu Tschuna had
gedood. Snel nam ik de hoofdman op en droeg hem
naar de ceder. Als de Apachen geen woord hielden,
zag het er lelijk voor ons uit. „Terug!" riep ik de
zwemmers toe, ,de hoofdman leeft! Maar als gij
hier komt, sla ik hem dood. Alleen Winnetou mag
komen. Ik moet hem spreken!" Eerst reageerden
ze niet, maar toen Winnetou enige woorden
schreeuwde, draaiden ze om en zwommen terug. Hij
alleen stapte op de kant. „Het was goed van u,
Winnetou, dat gij hen terugstuurde. Zij zouden het
leven van uw vader in gevaar hebben gebracht."
„Hebt gij die dan niet met de tomahawk gedood?!"
„Nee, hij is slechts bewusteloos." „Maar gij had
hem toch kunnen doden? Hij was in uw macht en
zou het u ook gedaan hebben."
29. Terwijl Yoessoef ben Mokka
zich wegspoedde om, naar hij zei, de
spijskaart te gaan halen, zei Piet
Loeris met een slaperige stem:
„Hè... ik heb nét 'n gevoel, of ik
kruisbessen in m'n hoofd heb in
plaats van hersens..." 't Zal de wijn
zijn, Loeris," antwoordde overste
Ventje de Bruin. „Ik ben ook niet
helemaal fit meer. Kijk, onze goede
Sientje is al in slaap gevallen." Maar
de begaafde speurder gaf geen ant
woord. Hij lag met de mond wijd
open in z'n stoel te snurken! Even
later was overste Ventje óók onder
zeil. Terwijl ze vredig voor het raam
lagen te slapen, kwam Yoessoef
terug. Hij had echter geen spijskaart
bij zich maar een gezelschap on
gunstig uitziende heren. Bij het
tafeltje van het drietal aangekomen,
bleven Yoessoef en zijn kornuiten
even staan, om het tafereeltje met
innig welgevallen gade te slaan.
„Mooi zo," grijnsde Yoessoef: „Ab-
doel, laat jij de rolluiken zakken.
Kasser, hang jij een bordje met
„Vanmiddag gesloten" aan de deur!
De anderen heipen met vervoer aaar
boven!" Men mag over Yoessoef
denken zoals men wil, maar hij was
een goed en handig organisator.
Even later werden Piet, Sientje en
overste Ventje op de stevige schou
ders van de boeven naar boven ge
dragen en niet al te zacht op de vloer
van een kamertje gedeponeerd. Een
kamertje met ramen, waar vuist
dikke tralies voor zaten! De deur
werd zorgvuldig afgesloten, en daar
lag ons drietal nu, hulpeloos en ver
laten in een vreemd land...