Zon en humor bij staatsbezoek Collegiale structuur van bisschopsambt PYJAMA'S VAN BOMBAZIJN TOT TERLENKA CHEFAROX Toupet ook voor de man Babysit voor koeien Jongensmarkt Eerste boring op de Friese waddeneilanden Maagklachten? DINSDAG 8 OKTOBER 1963 PAGINA 7 De reis van koningin Juliana, prins Bernhardt en prinses Beatrix door Iran kent vele momenten, waarop de humor de mwur van het protocol doorbreekt. Op de Nederlandse school in Te heran hadden de koningin, de prins en minister Luns grote pret om de tekenprestaties van een van de kleuters. (Foto hierboven). Het bekijken van moskeeën en mozaïeken is een meer ernstige bezigheid, zoals blijkt uit de foto hiernaast, genomen op het zon nige voorplein van een moskee uit de zeventiende eeuw in Isfahan. Bij de ontvangst van de Neder landse kolonie in Teheran was er alle gelegenheid voor een plezie rig praatje met de Hollanders in Iran. (Foto hieronder). De ont vangst werd gehouden in het ge bouw en de tuin van de Neder landse ambassade in Teheran. In de fraaie tuin is ook een zwem bad aangelegd. De koningin kniel de op uitnodiging van de ambas sadeur, dr. H. J. Levelt, graag even neer om de temperatuur van het water te voelen. Achter le koningin staat mevrouw Levelt. (Onderste foto) Vernon Rowe uit Denver, in de Amerikaanse staat Colorado, die tot taak heeft het 130 ha grote stadspark schoon te houden, heeft de beschikking gekregen over een motor-driewieler, waarmee hij, yewapend met zijn prik-pen, de dagelijkse ronde maakt. drs. F. HAARSMA elke woensdag „klokke jurkje in de nieuwe <Jiiiiiuiiiiiii!iiuHiiiimiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiii!miiimiiiMiimininiiHiimMmmHiummuiraiBMmituiiiiifliiHuniHuai vrij-vallende kindermodelijn zonder en met toupet •f vm HillltllllllllllHllimilllHIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIINIliHim Het is bekend, dat kleine letters belangrijk zijn in verzekerings polissen. Niet weinigen hebben, meestal tot hun schade, moeten erkennen, dat zij ze te laat gelezen hadden. Hetzelfde kan men zeggen van voetnoten, die aan bepaalde teksten zijn toegevoegd. Zij zijn niet alleen interessant, maar soms on misbaar voor een goed begrip van wat een auteur wil zeggen. Het komt zelfs voor, dat zij het gehele betoog in een nieuw licht plaatsen. Zo'n voetnoot vindt men bij het begin van het derde caput van het ontwerp over de Kerk, dat nu op het Concilie beha-ndeld wordt. Deze voetnoot zegt, dat de coördinatie commissie besloten heeft, dat dit derde hoofdstuk, handelend over het volk Gods en in het bijzonder over de leken, in twee delen ge splitst dient te worden. Het eerste deel over het volk Gods moet naar voren geschoven worden als hoofd stuk II, dus vóór de behandeling van het episcopaat, dat daardoor caput III wordt, en het tweede deel over de leken blijft op zijn plaats en wordt dus caput IV. Het belang van deze bepaling is niet moeilijk in te zien. Deze dis positie maakt van meet af aan duidelijk, dat de leer over de Kerk niet exclusief en niet allereerst een hiërarchologie is. Zij maakt ook duidelijk, dat het ambt er in de Kerk is als door de Heer gevol machtigde dienst aan het volk Gods, „om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus" (Ef. 4,12). Men mag niet veronderstellen, dat de Concilievaders deze voetnoot niet gelezen hebben; velen hebben im mers gevraagd om een ruime plaats voor het thema van het volk Gods in het eerste hoofdstuk. Toch heeft de voetnoot geen invloed gehad op de volgorde van de discussie: na hoofdstuk I over het wezen der Kerk is men overgegaan tot be spreking van de hiërarchische struc tuur van de Kerk, in het bijzonder van het episcopaat. Voor het juiste perspectief waarin het ambt moet staan, is dit toch wel jammer. Maar laten we hopen dat dit verzuim in de definitieve redactie zonder schade hersteld zal worden. De Concilievaders zijn dus sinds vrijdag begonnen met de bezinning over hun eigen plaats en zending in de Kerk. Naar de woorden van Paus Paulus in de openingsrede ligt hier een van de belangrijkste momenten in de verheldering van het zelfbe wustzijn van de Kerk, die het eerste doel van dit Concilie is. Was Vati canum I het Concilie van de Paus, Vaticanum II zal in ieder geval het Concilie van de bisschoppen zijn. Of het ook reeds het Concilie van de leken zal zijn, zoals Congar on langs op een persconferentie stelde, zou ik nog even in het midden willen laten, hoe belangrijk de aan wezigheid van de nieuwe leken- waarnemers ook is. Het sleutelwoord bij deze discus sie is ongetwijfeld het woord col legialiteit. Het is een nieuw woord dat volgens Congar pas sinds enkele jaren zijn intrede heeft gedaan in de theologische terminologie en meteen volop en vogue is gekomen. Om het belang van de idee die er achter ligt duidelijk te maken, moet men even terug naar de opvatting van het bisschopsambt zoals deze lange tijd gangbaar is geweest. De bisschop was de Hogepriester, de Opperherder en gezagvolle getuige van Gods Woord voor zijn eigen diocees. In feite beperkten zijn zending en taak zich ook tot zijn eigen diocees. Het enige terrein waarop de functie van de bisschop verder reikte, was het gebied van het verklaren en bewaren van degeloofs- en zedenleer. Maar dan betrof het bisschoppen, die door geleerdheid, heiligheid of geheel persoonlijke Geestesgaven een geluid lieten horen, dat ver buiten de grenzen van het eigen diocees of zelfs in geheel de Kerk gehoord werd. Wij denken aan bisschoppen als Bossuet, Von Ketteler, Mercier, of uit de recente geschiedenis aan Suhard van Parijs. Dan zijn er de bisschoppen conferenties. In Duitsland en ook in ons land spelen deze reeds lang een rol; lange tijd droegen zij enkel het karakter van onderling overleg, meestal over praktische maatregelen van bestuurlijke of administratieve aard of - en dat is zeker 'n belangrijke stap vooruit geweest zij dienden om tot een gemeenschappelijke stellingname te komen tegen een ge vaar dat een geheel land bedreigde, zoals het nationaal-socialisme. Toch kwam aan deze bisschoppen-con ferenties geen enkel bindend gezag tóe; strikt genomen kon de grootst mogelijke meerderheid niets doen tegen één die zich niet akkoord verklaarde. Tenslotte was er de leer over het algemeen Concilie: de bisschoppen van heel de wereld samen met de Paus op een Concilie verenigd komt hoogste en definitieve leergezag toe, evenals het hoogste bestuursgezag over heel de Kerk; dit was echter theorie, van belang om de vroegere kerkgeschiedenis en de grote Con cilies te begrijpen, maar zonder enige praktische waarde voor het heden en de nabije toekomst, omdat een Concilie voor reë :1 denkende mensen buiten de gezichtskring lag.. Reëel was namelijk sinds Vaticanum I, maar eigenlijk reeds veel langer, dat de Paus via de Romeinse con gregaties de enige instantie was, bij wie het centrale bestuur der Kerk berustte; bovendien kon hij op grond van het charisma der per soonlijke onfeilbaarheid zonder Con cilie het hoogste en definitieve leer gezag uitoefenen. Aan de ene kant was het dus het gezag van de bisschop, dat zich beperkte tot zijn diocees, aan de andere kant het centrale gezag over heel de Kerk, dat werd uitgeoefend door de Paus alleen bijgestaan door de Curie. oor zover mij bekend is de idee van de collegialiteit van het bisschopsambt juist in Nederland als het ware uit de ver getelheid naar boven gehaald met name door prof. J. C. Groot bij ge legenheid van het eeuwfeest van het herstel der hiërarchie in 1953. Dat is dus toch enkele jaren eerder dan Congar meende. De grondslag ligt in het Bijbelse gegeven, dat Jezus Zijn Zending en volmacht niet heeft gegeven aan ieder apostel afzonder lijk, maar aan hen tezamen als col lege van de twaalf. Petrus, die de eerste van de twaalf is, ontvangt ook persoonlijk de volmachten, die aan het college als geheel zijn ge schonken. Aan hem komt dus als hoofd van het college van de twaalf de hoogste leiding toe, over heel de Kerk evenals over de twaalf, maar juist omdat hij zelf eerst lid en wel het eerste lid is van het college. De bisschoppen zijn volgens de ka tholieke traditie de opvolgers der apostelen. Niet in deze zin, dat iedere bisschop de opvolger van een bepaalde apostel is: dat geldt alleen voor de bisschop van Rome, die zich zelf de opvolger van Petrus weet. Nee, het college der bisschoppen is de opvolger van het college der apostelen. De Paus is lid en hoofd van het bisschoppencollege. Dezelfde zending en volmacht die het college als geheel heeft, komt aan de Paus toe als eerste lid en hoofd van het college. Het hoogste bestuur der gehele Kerk berust dus bij het apostolisch college der bisschoppen waarvan de Paus het hoofd is. Volgens vele theo logen is er daarom ook maar één subject van het hoogste kerkelijke gezag, namelyk het college. Dit col lege oefent echter op tweevoudige wijze het oppergezag over heel de Kerk uit, hetzij metterdaad colle gialiter, dus op een Concilie verenigd (Advertentie) Ijzersterke .wolwarme" keperflanel, was- en kleurecht, royale pasvorm, 5 frisse streepdessins. Speciaal verlaagde J. M. prijs leefcijd 4 jur met kleine stijging ber moot b.v. K) iaar 6.^ met zijn hoofd, hetzij personaliter, door de persoon van de Paus, die optreedt als hoofd van het college, maar uiteraard altijd in verbonden heid met de rest van het college. De enige weg om toe te treden tot het college is het sacrament van de bisschopswijding; bij deze wijding treden minstens drie bisschoppen op namens het college en nemen een nieuw lid daarin op. Dit geldt ook van de Paus; als iemand die geen bisschop is tot Paus gekozen wordt, moet hy immers eerst door de bis schopswijding in het apostolische college worden opgenomen, al is het zo dat volgens het vigerende kerke lijke recht hem vóór zijn wijding reeds bepaalde jurisdictie-bevoegd- heden toekomen. De consequenties van deze hier wel wat schematisch weergegeven idee van de collegiale structuur van het hoogste kerkelijke ambt moet ik voor een volgende keer be waren. AMELAND, 8 okt. De „Ameri can Overseas Petroleum" Ltd (Arno seas), een lid van de „CaItex"-groep, heeft gisteren een boring aangezet naar olie en-of aardgas op Ameland. Het is de eerste boring op de Friese waddeneilanden en naar men meent de eerste boring in Nederland, die niet door de NAM is geschied. Kortgele den werd het materieel voor de boring van Amoseas uit West-Afrika aange voerd. (Advertentie) voor blijvende verbetering Vormt een beschermende laag op de maagwand van al dat kleine volk in klederdracht zal er toch wel niemand onder de aanwezigen zijn die al deze glorie, soms uit lang vervlogen dagen, te rug zou wensen. Zelfs niet de Federa tie van Folkloristische groepen in Ne derland die sprak bij monde van jhr. mr. A. J. de Beaufort, burgemees ter van Markelo. Deze vereniging staart zich niet blind op de paarde- tram zoals hij dat heel plastisch uitdrukte maar doet toch al het mogelijke om klederdracht waar mo gelijk nog buiten het museum in stand te houden. Hoe schattig al die kinderen er soms ook uitzagen, hun vriendjes <n de kleding van deze tijd die na de pauze aan de beurt kwam zijn toch wel meer te benijden. Of zou het klei ne manneke van top tot teen in het zwart wel flink tegen een voet bal durven trappen en het Marker jon getje met de lange blonde krullen wel „Ivanhoe" roepen? A propos, deze televisieheid blijkt ook de gewone kindermode te hebben beïnvloed: dus niet alleen voor als zij zich gaan verkleden. Er zijn pittige rode kiel-pakjes met het teken van Ivanhoe erop geappliceerd. De neie kindermode is gebaseerd op de zucht tot imiteren. Het kleine jongetje draagt een „tenue-stijl" d.w.z. pet, epauletten, borstzakken, gouden kno pen etc. dat allemaal dan in pied de poule dessin en voor de meisjes abri- kooskleurige chanelpakjes zoals hun grote zus of jeugdige mama nog wel zou willen dragen. U zult tussen de schoolgaande kinderen misschien zelfs Sherlock Holmes zien speuren: com pleet met pet en peilerine. Het is een modieuze vondst de kinderlaarsjes te voorzien van losse ruiten manchet ten, passend bij de rest van de kle ding. De show had de vaart van een trein en als plaats van handeling een sta tion: dit mede oen de nieuwe stijl te bewijzen. De conducteur, de machinist in „tenue-lijn" en de kleine rezigers in mantelpakjes en Jip- er Janneke broeken. Zelfs de stationsklok ontbrak niet: nl. van vilt op een rood j uric je in de „eone-lijn". Tot slot sloten de spoorbomen de toe gang af: twee meisjes in toepasselij ke streepjurkjes met tot bomen be werkte armen van carton. Na afloop bleek dat zowel de bombazijnen kin dertjes als die van het terlenka-tt)d- perk ijs bliefden. en verlegen klein meisje van Kampereiland met een houten juk en een ouwelijk zwart muts je, een pittig paartje uit Hinde lopen met beschilderde rode klomp jes en een houten schooltas, kleine volwassen mensjes met gouden oor ijzers en zwarte zijden petjes, zij al len verdrongen zich wat schuchter op het podium van de Expohal te Hil versum waar men ter gelegenheid van de zesde half-jaarlifkse baby- en kleuterbeurs een festijn van kinder kleding had georganiseerd onder de titel „Van bombazijn tot terlenka" Eerst hadden al die kinderen in kle derdracht met vader en moeder, eveneens gestoken in de glorie van hun streek, opwachting gemaakt bij het Friese bruidspaar dat daarvoor speciaal in versierde stoelen was gaan zitten. Zij ontvingen van Iedere groep toepasselijke geschenken met als slot maar dat vanwege de babybeurs en niet omdat het folkloris tisch juist is een enorme krenten- wegge. Ondanks de vertederende aanblik In zijn kwistig met herfstbloemen versierde botique aan de Prin sengracht in Amsterdam toonde de kapper Mario gistermiddag de nieuwe haarstijlen voor de komende winter, waarbij hij in navolging van de couturiers een eenvoudige stijl volgt. Hij maakt veel gebruik van toupets, vooral voor jeugdige vrou wen. Het ongeveer 25 cm. lange haar is bevestigd op een stoffen band, die over een achterover gekamd kap sel wordt vastgemaakt. Het haar vait in sluike krullen naar beneden bjj de kapsels voor overdag. De avondkap sels zijn opgestoken met losse krullen of met een exotisch oosterse vlecht. Mario bracht enige opschudding te weeg door te beweren, dat ook man nen recht hebben op een weelderige haardos ook al hebben ze die niet meer van zichzelf. Hij maakt toupets voor hen om de „inhammen", die vele mannen schijnen te verafschuwen, te maskeren. Met behulp van deze tou pets ontwierp hij voor mannen och tend-, middag- en avondkapsels hoe wel het verschil tussen deze drie niet helemaal duidelijk te zien was. Het bevestigen van de toupets gaat heel gemakkelijk. Dit werd gedemonstreerd bjj de mannequins en bij de lady speaker Ageeth Scherphuis voor wie hy een speciaal ontwerp had ge maakt. Het haar was hier bevestigd op een knoopgatenelastiek dat stevig waarop steeds verschillende fluwelen bandjes kunnen worden vast- gemaakt. Om het sluike effect te ac centueren en om het naar te bescher men tegen wind, regen er stof stelt Mario voor deze winter een brede stoffen band in het haar te dragen, nonchalant vastgeknoopt met wappe rende slippen. Alles zal een beetje nonchalant moeten zijn, vooral geen hoge getoupeerde kapsels meer, met veel lak om het ln stand te houden. Zijn cliënten, onder wie vooral toneel speelsters, zullen als zij ook dit jaar zijn raad opvolgen meisjesachtige, slui ke en gemakkelijk te onderhouden kapsels hebben. En de heren? Die zullen het wat moeilijker krijgen. Op initiatief van de vereni ging voor bedrijfsvoorlichting „Rond Meppel" is voor haar werkgebied een melkershulp. dienst opgericht, de eerste in Dren te. Het doel van deze dienst is het de boeren mogelijk te maken hun bedrijf een of meer dagen te venaten. Ook in Hoogeveen is op initiatief van het Drents Landbouwgenootschap en van de Christelijke Boeren- en Tuindersbond een bedrijfsverzorgers- vereniging in oprichting.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 7