Vanavond Vlaams TV-toneel
Het gezift van Paentel
van Cyriel Buysse
Luisteren
naar:
Als U liet mij
vraagt
I
WAAR
Grepen uit de begrotingen
BLIJFT
HET
GELD
Rusland bang voor
wereldrevolutie
NieuwNu ook de
PRODENT JUNIOR
kindertandenborstel
ter
Donderdag
Vrijdag
Mevr. v. Someren
standpunt
mag
verduidelijken
Vrijdag voor KRO-tv
Dr. J. Starink in
dienst bij KRO
BENDER
r
FEL VERWIJT VAN PEKING
Donderdag
Vrijdag
Buitenland
Commerciële zee-t.v.
Concertgebouworkest
voor de Britse t.v.
Marie Cecile Moerdijk
in „Top of Flop"-jury
LONGKANKER
Geregeld röntgen
onderzoek is van
groot belang
mm
PARIJS ZOEKT
TOENADERING
TOT PEKING
3a, je had gelijk.!
DONDERDAG 24 OKTOBER 1963
PAGINA 13
In de nieuwe NCRV-quiz „Als u
het mij vraagtconfronteerde
presentator Nico van Vliet
(rechts) de deelnemers met drie
echte olifanten.
Amsterdam, Spui 12, tel.230853 Arnhem - Breda Leiden Rotterdam
deskundig in klank
De grens op een koopje
leder kind nu
z'n eigen borsteltje.
Verkrijgbaar
in leuke kleurtjes
CONTACT
Het gezin van Paemel" van Cyriel
Buysse (1858-1932) verschijnt van
avond op de televisie in de voor
stelling, die de Koninklijke
Vlaamse Schouwburg van Brussel er
het vorig seizoen van gegeven heeft, ook
enkele malen in Nederland, o.a. te Am
sterdam. Alhoewel het stuk verouderd
is sterker verouderd dan ten onzent
Heyermans, met wie Buysse wel verge
leken wordt was deze voorstelling
boeiend. Dit was toe te schrijven aan
de knappe regie van Jo Dua, een van
de meest opmerkelijke jonge Vlaamse
regisseurs, maar ook aan Robert Maes,
die de hoofdrol sterk speelde.
Het stuk is overigens ook nog inte
ressant als een schoolvoorbeeld van
naturalistisch toneel. Het tekent
quasi-realistisch al de ellende van de
onderdrukte boeren en is aldus een
felle aanklacht tegen de onderdruk
kers, de kleine Vlaamse, franskiljon
se adel. Het is quasi-realistisch, om
dat het de onderdrukten alleen maar
als edel van aard, de onderdrukkers
als gevoelloze schurken voorstelt. De
edelaardigheid van de boeren kent gra
daties: de ouderen zijn gelaten, bereid
zich tot het uiterste aan de adellijke
willekeur te onderwerpen en daardoor
fenegen de eigen kinderen hardhan-
ig te straffen, als zij een dergelijke
gelatenheid niet willen beoefenen. De
jongeren daarentegen zijn opstandig,
maar ook bereid de consequenties
daarvan te trekken. Maar het is tegen
apert onrecht, dat zij in opstand ko
men, en kwaad steekt er niet in hen.
In feite staat het stuk dus dichter bij
het (eenzijdige) idealisme dan bij het
realisme.
Als men het stuk gaat spelen, moet
men het wel au serieux nemen. Men kan
er niet neerbuigend op neerzien, want
dan zouden de effecten lachwekkend
worden en als lachstuk maakt het geen
kans. Jo Dua heeft het ernstig geno
men, zonder terecht te komen bij de
pathetiek en het sentimentele, zoals
Vroeger, waarmede hij het larmoyante
Vermeed. Hij nam wel afstand, aller
eerst al door duidelijk te laten zien, dat
zijn decor een decor was. Hij koos ook
een speelstijl, die met duidelijke uiterlijke
effecten werkte. Dat wil zeggen: als een
speler een figuur in wanhoop moest la
ten zien, dan maakte hij, geconcentreerd
en nauwkeurig, de gebaren, die de klas
sieke wanhoop uitbeelden maar hij bleef
er, om zo te zeggen, met zijn eigen ge
voel buiten. Hij probeerde dus niet met
zijn eigen intens beleven van de wan
hoop contact te maken met 't meegevoel
van de toeschouwers, want dat zou niet
gelukt zijn, hij probeerde met een goed,
toegewijd vakmanschap de toeschouwer
het precies gesneden beeld van de wan
hoop te laten herkennen. Men kon dus
herkennen, hoe de mensen in tijden, die
voorbij zijn, leden onder omstandighe
den, waaraan wij alleen nog maar door
horen zeggen heugenis hebben.
In deze speelstijl men ziet het van
Nederlandse gezelschappen vrijwel
nooit blonk Robert Maes uit, alhoe
wel het hele gezelschap er goed in be
dreven bleek. Het wasHdit voorjaar in
Amsterdam, boeiend om op hen, en voor
al op Ropert Maes te letten. Hij be
trok dus zijn eigen gevoeligheid niet in
het spel, maar hij was wel tot het
uiterste geconcentreerd op wat hij deed.
Hij bedreef een vak, dat hij beheerst,
hij wist precies, welke effecten hij moest
laten zien en doseerde die zeer nauw
keurig. Daardoor zag men een scherp
omlijnde, haarfijn getekende figuur, die
een levend mens opriep, historisch be
paald en plaats-gebonden, maar in dat
perspectief echt.
Men kan toneel altijd op twee manie
ren ondergaan: men kan over zich heen
laten komen, wat men ziet en hoort;
men kan ook nauwkeurig toezien op hoe
het gedaan wordt. Misschien moet men
niet te jong zijn, heugenis hebben aan
het begin van de sociale strijd, om op
de eerste manier nog genoegen te be
leven aan ,,Het gezin van Paemel". Op
de tweede manier is er heel wat te ont-
Advertentie)
Elke OLVEB polis is winstdelend.
HILVERSUM I, 402 m. AVRO: 18 00
Nws. 18.15 Event, act. 18.20 Uitz. v.d.
Chr. Hist. Unie: Politoeren. Nws. en
comment, van de C.H.U. 18.30 Licht ens.
pet zangsol. 19.00 V.d. kinderen. 19.05
De sportpjirade. 19.30 Voor de jeugd.
19.o5 Nws. 20.00 De dag der Verenigde i
Naties: Symf.ork v.d. Poolse omroep HlIltPIl rUlfl
met sol. en het BBC-Northern Orchestra UUIIGIIIQIIU
met koor en sol. In de pauze: ca. 20.45-
21.10 Gehoord, gezien, gelezen, het veer
tiendaags kunstsymposion. 22.00 Lichte
gram. muz. 22.30 Nws. en med 22.40 Act
23.05 Discotaria: nieuwe gram. pl 23.55-
24.00 Nieuws.
taint). 12.33 Pianospel m. ritm. begelei
ding. 12.30 De positie van de Katholieke
Gezondheidszorg in deze tijd, rep. 13.00
Nws. 13.15 Metropole ork. en zangsol.
13.45 V. d. vrouw. 14.00 Radiodubbel-
kwartet: Franse liederen. 14.15 Promena-
de-ork. en zangsol. 15.00 Schoolradio. 15.30
V. d. zieken. 16.30 Mod. kamermuz. 17.00
Boekbespr. v. d. jeugd. 17.20 Meisjes
koor en instrum. ens. 17.40 Lichte muz.
HILVERSUM n, 298 m. NCRV:
18.15 Sportrubr. 18.30 Opera-(aria's (gr.).
18.50 Soc. perspektief, praatje. 19.00 Nws.
en weerber. 19.10 Op de man af, praatje
19.15 Geestel. liederen, (gr.) 19.30 Radio
krant. 19.50 Lichte gram. muz. 20.10 Een
Hollandse fam. in de Franse tijd, hoor
spel (6). 20.40 Samen uit samen thuis,
gevar. progr. 22.00 Kerkorgelconc. 22.30
Nws. 22.40 Avondoverd. 22.55 Boekbe
spreking 23.00 Platen nws. 23.30 Subsi
diëring van de kerkenbouw, lezing. 23.55-
24.00 Nieuws.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m.: 18.00 Nws. 18.10 Reg. nws. en comm.
18.32 Beursber. 18.35 Lichte muz. 19 00
Liederen. 19 30 Interv. 20.00 Klass. en
mod. muziek. 22.00 Nws. en ber. 22.30
Lezing. 22.35 Klass. pianomuz. 22.59 Weer
ber 23.00 Nws. 23.02 Voordr. 23.15-23.45
Moderne muziek.
ENGELAND. BBC Light Progr., 1500
en 247 m.18.33 Sportoverz. 18.45 Hoor
spel. 19.00 Nws. en journaal. 19.31 Wed-
strüd tussen scholen. 20.00 Gevar. muz.
20.30 Nws. en act. 20.40 Lichte muz.
22.00 Lichte muz. 21.30 Vragenbeantw.
voor luisteraars. 22.00 Lichte muz. 23.55
-24.00 Nieuws.
NDR, WDR, 309 m.: 19.00 Nws. 19.45
Muz. uit nwe films. 21.10 Jazzmuziek.
21.45 Nws. 22.15 Dansmuziek. 22.45 Ge
varieerde muziek. 24.00 Nws. 0.20 Dans
en amus. muziek. 1.00 Weerber. en ge
varieerde muziek.
FRANKRIJK m, 280 en 235 m.: 18.00
Lichte muz. 19.00 Nws. en ber. 20.00
Concert ter gelegenheid van de Dag
der Verenigde Naties: Moderne en klass.
muziek. 23.00 Muzikaal nieuws. 23.15
Gram, 23.59 Gram. 23.52-24.00 Nieuws.
BRUSSEL, 324 m.18.00 Nws. 18.03
V. d. soldaten. 18.28 Paardesportber. 18.30
Koormuziek 18.50 Radiokroniek. 19.00
Nws. 19.40 Lichte muz. 19.50 Politieke
uitzendingen. 20.00 Lichte ork. muziek
met zangsol. 30.45 De wereld van het
boek. 21.00 Internat, festival v. d. lich
te muziek. 22.00 Nws. 22.15 Nwè gram.
22.35 De zeven kunsten. 22.50 Volksmuz.
23.00 Nws. 23.05 Opera en Bel Canto-
toeoncert. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 484 m.: 18.40 Lichte muz.
19.30 Nws. 20.00 Die verkaufte Braut,
opera. 22.00 Wereldnws. 22.20 Jazzmuz.
22.55 Nieuws
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m.12.00 Lezing, of voordr. 12.15 Vra
genbeantw. 12.45 Meded. 12.55 Weerber.
13.00 Nws. 13.10 Hoogtepunten u. d. pro
gramma's v. d. afgelopen week. 14.00
Schoolradio. 15.00 Lichte muz. 17.00 Ge
var. muziek m. comm. 16.00 Klass. en
moderne muziek. 17.00 V. d. jeugd. 17.55
Weerber.
ENGELAND, BBC Light Progr., 1500
en 247 m.: 12.00 Pop. gram. 12:31 Gevar.
muz. progr. 13.31 Rep. golfwedstr. 13.45
V. d. kinderen. 14.00 V. d. vrouw. 15.00
Verzoekprogr. 15.31 Muz. b. h. werk. 16.15
The Dales, dagb. 16.31 Uitsl. races. 16.33
Gram. v. d. jeugd. 17.00 Gevar. progr.
NDR, WDR, 309 m.: 12.00 Amus. muz.
13.00 Nws. 13.15 Lichte ork. muz. 14.30
Vrolijke muz. 16.00 Europese liederen.
17.00 Nws. 17.35 Dansmuziek.
FRANKRIJK IH, 280 en 235 m.: 12 00
Nws. 12.10 Klass. en mod. muziek. 14.05
Gram. 14.55 Kamermuz. 16.32 Vocale muz.
16.44 Kamermuziek.
BRUSSEL, 324 m.: 12.00 Nws. 12.03
Lichte muz. 12.30 Weerber. 12.35 Lichte
orkestmuz. 12.50 Beursber. 13.00 Nws.
13.15 Amus.pr. 14.00 Nws. 14.03 School
radio. 15.45 Gevar.muz. 16.00 Nws. 16.03
Beursber. 16.09 Klassieke kamermuz.
17.00 Nws. 17.15 Lichte orkestmuz. 17.45
Duitse les.
BRUSSEL, 484 m. 12.30 Gevar. pro
gramma en actualiteiten. 17.00 Nws.
HILVERSUM I, 402 m. VARA: 7.00
Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 Soc. strijd
lied. 7.23 Lichte gram. (Om 7.30 V. d.
voorpagina) 8.00 Nws. en socialistisch
strijdlied. 8.18 Lichte gram. 9.00 Ochtend-
gym. v. d vrouw. 9.10 Pianorec.: klass.
muziek. 9 35 Waterstanden. VPRO: 9.40
Morgenwijding. VARA: 10.00 Schoolradio.
10.20 Lichte gram. 11.00 V. d. vrouw.
11.40 V d. kleuters. 11.55 Kamerkoor.
12.10 Orgelspel: lichte muz. 12.20 Rege-
ringsuitz.Uitz. v. d. landb. 12.30 Meded.
t.b.v. land- en tuinb. 12.33 Licht ens.
AVRO: 13.00 Nws. 13.15 Meded. t.b.v.
land- en tuinb. 12.33 Licht ens. AVRO:
13.00 Nws 13.15 Meded., event, act. of
gram. 13.25 Beursber. 13.30 Licht orkest
en zangsol 14.00 Weens instrum. ens.:
mod. muziek. 14.20 Bij de tijd en bij de
thee. gevar. progr. VPRO: 16.00 Muzikale
gelijkenissen. 16.30 Inzicht en uitzicht,
gesprek. 17 00 V. d jeugd. 17.30 V. d.
rijpere Jeugd.
HILVERSUM n, 298 m. KRO: 7.00
Nws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture...
radio voor vroege mensen. (7.30-7.35 v.
d. jeugd). 7.55 Overweging. 8.00 Nws.
8.15 Lichte arammofoonmuziek. 8.50
V. d. huisvr. 9.40 Schoolradio. 10.05 Lich
te gram. 10.20 Gram. voor oudere luis
teraars. 11.00 V d. zieken. 11.40 Klass.
Pianospel. 11.50 Als de ziele luistert,
Godsd. praatje. 12.00 Angelus. 12.04 Lich
te gram. 12.30 Meded. t.b.v. land- en
19.30 In de vrije wildbaan, een rep.
over het edelhert in Nederland. 19.56
't Manneke. 20.00 NTS: Journ. VARA:
20.20 Achter het nieuws. 20.45 Uit. 21.10
Het gezin van Paemel. toneelstuk. NTS:
22.45-22.50 Journaal.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
18.10-18.15 Nws. (Reg. progr.: NDR:
18.15 Der Monat in der Zone. WDR:
18.30 Hier und Heute, journ. NDR: 18.50
V. d. kinderen. WDR: 19.12 Nws. 19.15
Ber. NDR: 19.19 Ontmoeting ni. een
zanger. WDR: 19.20 Anwalt der Gerech-
tigkeit. 19.46 De familie Straussl uit We
nen. NDR: 19.59 Pr. overz.). 20.00 Jour
naal en weeroverz. 20.15 Dooiweer in
de herfst? Impressies uit Praag en Brun.
20.45 Endspurt, spel. 22.30 Journ. en
weeroverz. 22.46 Das Podium: cultureel
gesprek.
TWEEDE D«ITS PROGR.
18.30 Nieuws. Aansl.: Aus Bund und
Landem, praatje. 18.45 Tips voor auto
mobilisten. 19.00 Abendstunde im Spat-
herbst, klein tv-spel. 19.30 Nws. en ber.
20.00 Schlagers van de maand. 20.30
Oogpunt: onze correspondenten berichten.
21.00 Herz ist Trumpf, spel (niet geschikt
voor jeugdige kijkers). 22i00 Nws.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
18.30 Ber. 18.33 V. d. kind. 19.05 Film
m. d. piloten van vllegtuigmoedersche-
pen. 19.35 Filmfeulll.Les Pioniers de
la Western Union 20.00 Journ 20.30
Neuf-Millions, wedstr. progr. 21.30' Klass.
muziek. 22.25 Journaal.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
19.00 Teletaalles: Engels. 19.30 Sport
programma. 19.55 Sport. 20.00 Nws. 20.20
Henks Fanfaria, show. 21.05 Ten huize
van Dirk Baksteen. 21.50 Nws. 22.00-23.40
Hedda Gabler, drama.
dekken, al blijft het een vraag, hoe het
op de televisie uitpakt. Van de details
ziet men ongetwijfeld meer, maar van
het totaal?
RUTTEN
In het VARA-programma kan men
om half acht een door Jan Veenman
gemaakte reportage over het edelhert
in Nederland zien. Na de rubriek
„Achter het Nieuws" presenteert Be
rend Boudewijn om kwart voor negen
het kunstprogramma „Uit". „Het Ge
zin van Paemel" komt dan om tien
over negen op het scherm.
VLAAMS-BELGISCHE TV-FROGR.
14.05-15.15 Schooltelevisie
BUSSUM, 24 okt. Iedere omroep
heeft nu onderhand wel weer zijn „On
bekend talent" of „Nieuwe Oogst". Bij
de N.C.R.V, heet het „Nieuwe Gezich
ten". En men houdt zijn hart al weer
vast. Want daar liet men gisteren weer
een negentienjarig meisje optreden, dat
zichzelf regelrecht belachelijk maakte
in een optreden als „De Koningin der
Nacht" uit „Die Zauberflöte" van Mo
zart. Daar moeten toch verantwoorde
lijke mensen te vinden zijn, die zulke
dingen verhinderen.
„Stiefbeen en Zn." beleefde zijn twee
de aflevering en ook dit keer bewogen
zich zowel de heer Stiefbeen zelve als
junior zich weer hoofdzakelijk kibbe
lend over ons scherm. Dat wordt op
de duur wél vermoeiend
Ook hield de N.C.R.V. een nieuwe
quiz ten doop. In „Als u het mij
vraagt" wordt dan van een viertal deel
nemers gevraagd vooraf hun opinie te
geven over naar aanleiding van een
bepaald onderwerp ingesteld opinie-on
derzoek. En daar komt dan heel wat
bij kijken. Een computer bij deze
gelegenheid als „rekentuig" aangeduid
behoort tot de vaste inventaris,
maar daar worden ook filmpjes ge
draaid, daar wordt ineens „overge-
switched" naar Den Haag en gisteren
liet men ook bij wijze van stunt wat
echte olifanten in de studio verschij
nen. Een zeldzaam complex en ver
warrend geheel, dat door Nico van
Vliet met goed voorgewende argeloos
heid enigszins bij elkaar werd gehou-
dr
H. Hn.
HILVERSUM, 24 okt. (ANP) In
de K.R.O.-t.v. rubriek „Brandpunt"
van vrijdag zal aan het Tweede-Ka
merlid mevr. Van Someren-Downer
gelegenheid worden geboden haar
standpunt terzake van commerciële
zee-televisie te verduidelijken. Hoewel
de K.R.O. van oordeel is, dat de
Brandpunt-redactie met de grootst mo
gelijke zorgvuldigheid en de kern van het
betoog van mevr. Van Someren-Dow
ner in de uitzending van zaterdag
heeft weergegeven en omzettingen in
de tekst niet hebben plaats gevonden
heeft de K.R.O. besloten mevr. Van
Someren-Downer in de gelegenheid te
stellen op deze zaak terug te komen.
Overleg tussen de betrokkenen heeft
inmiddels duidelijk gemaakt, dat het
Kamerlid geen overwegende bezwaren
heeft tegen de wijze, waarop in het
op film vastgelegde betoog is gemon
teerd, maar wel tegen de redactione
le samenvatting van dit betoog welke
op het vraaggesprek volgde. Het mag
bekend worden verondersteld, dat de
K.R.O. afwijzend staat tegenover com
merciële televisie en in een discussie
hierover partij is. Juist daarom stelt
de K.R.O. het op prijs, elke schijn
van een tendentieuze ingreep in het
betoog van een tegenpartij te voorko
men, zo deett de K.R.O. mede.
(Van onze radio- en tv.-redactie)
HILVERSUM, 24 okt. Dr. Jan
Starink, docent Nederlandse letteren
en geschiedenis aan de R.K. Leergan
gen in Tilburg, en lid van de Raad
voor de Kunst, is met ingang van 1
januari 1964 benoemd tot chef afde
ling luisterspelen van de KRO.
Dr. Starink promoveerde in 1952 op
het proefschrift: „De Katholieke Ro
man, bijdrage tot zijn geschiedenis".
Voor de KRO schreef hij reeds ver
schillende luisterspelen en klankbeel
den. Voor de opera „Orestes" van
Henk Badings schreef hij in 1954 het
libretto.
LONDEN, 24 okt. (UPI) Na zijn
optreden in het Edinburgh Festival zal
het concertgebouworkest een. dag lan
ger in Edinburgh blijven om de BBC-TV
in staat te stellen een concert op de
band op te nemen voor de „Interna
tional concert hall"-serie.
In dit concert dat 29 oktober zal wor
den uitgezonden zal de Britse pianist
Clifford Curzon het vierde pianoconcert
van Beethoven vertolken. Daarna speelt
het orkest de ouverture „Coriolan" van
dezelfde componist.
(Van onze radio- en tv.-redactie)
HILVERSUM, 24 okt. De zange
res Marie Cecile Moerdijk zal woens
dag 30 oiktober zitting hebben in de
jury van Tip of Flop, welk pro
gramma direct uit het Schuttershof in
Goes op het scherm wordt gebracht.
Zij wordt terzijde gestaan door de ca
baret-auteur Guus Vleugel, de dirigent
Jan Kousemaker en het vijftienjari
ge zangeresje Anneke Leemeijer.
UTRECHT, 23 okt. Röntgenonder
zoek is van grote betekenis voor het tij
dig constateren van longkanker. Het is
daarom zaak, dat alle mannen boven
de 40 jaar, zich geregeld twee maal
per jaar röntgenologisch laten testen.
Deze aanbeveling doet de heer P. J.
Bangma uit Soest, die gistermiddag aan
de rijksuniversiteit is gepromoveerd tot
doctor in de geneeskunde op het proef
schrift: „De resultaten van de behande
ling van het bronchuscarcinoom, een stu
die van 1613 gevallen."
Dr. Bangma verzamelde gegevens van
ruim zestienhonderd patiënten met long
kanker uit verschillende Nederlandse
ziekenhuizen. Hij kreeg hierdoor een in
druk van de resultaten van de behan
deling van longkanker. Het blijkt, dat
vooral bij tijdig stellen van de diagnose
een niet onaanzienlijk deel van de pa
tiënten met longkanker door operatie
kan worden genezen. Door zorgvuldig
onderzoek voor de operaties kan steeds
meer het aantal nutteloze operaties wor
den beperkt.
Dr. Bangma is chef de clinique van
de afdeling longziekten van het acade
misch ziekenhuis. Promotor was prof.
dr. H. Deenstra.
Advertentie)
Vingeroefeningen maken of recitais geven... U
vindt zeker uw instrument in ons uitgebreide
assortiment met veie wereldmerken. Van de mo
derne Rippen Studio, tot de grandiose Steinway.
Kom gerust keuren en kiezen. U kunt verzekerd
zijn van een verantwoord advies.
Bel of schrijf om onze foto-brochure nr. 60A
Voor een gewoon Nederlander bost
een lidmaatschap van de
A.N.W.B., gecombineerd met het
lidmaatschap van de Wegenwacht
vijfentwintig gulden. Omdat het minis
terie van Verkeer en Waterstaat nu
eenmaal geen gewoon Nederlander is,
betaalt dit departement blijkens de be
groting 1500 gulden voor het lidmaat
schap, waardoor een groot aantal rijks-
auto's in aanmerking komen voor hulp
verlening door de Wegenwacht. In de
begroting wordt overigens voor 1964 wel
rekening gehouden met de nodige pech:
achter de omschrijving „hulpverlening
door de Wegenwacht aan rijksmotor
voertuigen" prijkt een bedrag van ze
venduizend gulden. Als men weet, dat
het arbeidsloon van de Wegenwacht niet
vergoed behoeft te worden, maar al
leen het gebruikte materiaal, dan is
het wel duidelijk, dat voor dit bedrag
tientallen gestrande auto's weer aan de
gang gebracht kunnen worden.
Bij de personeelsuitgaven der diver
se afdelingen van het ministerie
van Binnenlandse Zaken vindt
men op de begroting steeds spe
cificaties aangegevensalarissen,
ambtstoelagen, vakantietoelagen,
schrijflonen, overwerksgelden, aan
deel in de sociale lasten enz. Bij de
Binnenlandse Veiligheidsdienst, altijd
onze fantasie prikkelend, acht men het
echter kennelijk veiliger zelfs daarover
niets aan de grote klok te hangen. De
personeelsuitgaven van de B.V.D. ko
men op bijna 8,2 miljoen en de memo
rie van toelichting doet er verder het
zwijgen toe. Ter vergelijking: de per
soneelsuitgaven van de Bescherming Be
volking bedragen 1,8 miljoen.
j Is troost bij deze grote posten moge
/I dienen, dat we de Nederlandse
/I grens op een koopje in stand hou
den. Voor de plaatsing, vernieu
wing, het onderhoud en de in-
spectiekosten van de grenstekens heeft
minister Toxopeus, evenals op de vorige
begroting, niet meer dan duizend gul
den nodig. Onze grenspalen worden sa
men met België en Duitsland onder
houden. Personeel van Rijkswaterstaat
en gemeentepersoneel van de grens
plaatsen zorgen ervoor, dat een scheef
gezakte paal weer eens wordt recht
gezet, dat een oude paal een opknap
pertje krijgt enz. Ongeveer eens per
jaar gaat men eens kijken of de grens
tekens er nog netjes bijstaan.
Minister Marijnen heeft, toen bij
nog op Landbouw zat, het te
mooi willen doen. De nieuwe
begroting van dit departement
vertelt, dat de vermindering van de per-
soneelsformatie der afdeling Financiële
Zaken met vijftien man in 1963 „te
fors" is geweest, zodat thans weer een
uitbreiding met vijf man wordt ge
raamd. De personeelsuitgaven van ge
noemde afdeling blijven overigens bij
deze „springprocessie" onveranderd
stijgen; voor 1962 957.500,—, voor 1963
f 1.015.000,- en voor 1964 1.111.000,-.
Er zal een onderzoek worden in
gesteld naar het optimale scheeps-
type kotter of trawler voor de vis
serij. Deze bedrijfsstudies zullen
op pariteitsbasis met het bedrijfsleven
worden gefinancierd. Kosten voor de
overheid: 25.000,-. Ook de kosten van
het onderzoek ter verbetering van tie
kwaliteit van voorbereide droge peul
vruchten en van het onderzoek inzake
aardappelschurft delen Rijk en bedrijfs
leven fifty-fifty. Er is op de begroting
van Landbouw en Visserij respectieve
lijk 70.000,— en 27.000,- voor uitge
trokken.
In verband met de wenselijkheid de
opleiding op het gebied van de har
monie en de fanfare beter te orga
niseren is voor dit doei op de
O.K.W.-begroting tienduizend gulden
meer uitgetrokken (het vorig jaar ze
ventig-, nu tachtigduizend gulden). Na
dere informatie wijst uit, dat het minis
terie van deze verhoging speciaal de
drumbands wil laten profiteren: het gaat
om de instructie en vorming van diri
genten, leraren en examinatoren van
drumbands.
De toegenomen intensivering van
het onderwijs aan de Rijksacade
mie voor Beeldende Kunsten
maakt een verhoging van de ma
teriële uitgaven noodzakelijk. Wat
dat: „intensivering van het onder
wijs"? Een mooi woord voor uitbrei
ding van het aantal leerlingen en van
het aantal ondervakken, waardoor de
materiële uitgaven stijgen van
165.850,- tot 180.900.
Een ander voorbeeld var, gewichtige
terminologie geeft de begroting vein So
ciale Zaken bij de toe'ichting op de
materiële uitgaven van het College van
Rijksbemiddelaars. Deze uitgaven gaan
omhoog van 74.000,- tot 89.000,—;
het college schijnt nieuwe bureaus en
zo nodig te hebben. Maar zo eenvou
dig kan men dat natuurlijk niet zeggen;
er moet een „saneringsplan" aan te pas
komen en dan krijgt men deze indruk
wekkende verantwoording: „De hogere
raming vindt voornamelijk haar .xip-
zaak in de voorgenomen uitvoering van
een saneringsplan ter vervanging van
het ir. slechte toestand verkerende kan
toormeubilair.
En met dit zeer Haagse proza ne
men we afscheid van de begrotings
stukken.
TOKIO, 22 oktober (Reuter/UPI)
In het vierde van een serie artikelen
over het ideologische geschil met Rus
land in het Volksblad van Peking en
het leerstellige tijdschrift „Rode vlag"
is opnieuw een felle aanval gedaan op
de Sovjet-Unie. Volgens het artikel
neemt Rusland ondanks mooie woor
den een „passieve, afkeurende of zelfs
negatieve houding" aan tegenover de
nationale bevrijdingsbewegingen der
Afro-Aziatische landen en die van La
tijns Amerika, omdat het bevreesd is voor
een strijd met de „imperialisten en om
dat het vergiftigd is door het denkbeeld
van twee supermachten met aparte in
vloedssferen.
In het artikel wordt duidelijk naar vo
ren gebracht dat de Chinese en niet de
Russische communisten de ware leiders
zijn van de revolutionaire bewegingen
in Azië, Afrika en Midden- en Zuid-
Amerika. De Russische beschuldigingen,
dat China poogt de wereld volgens lij
nen der rassenscheidingen te verdelen,
wordt krachtig ontkend. Verder wordt
herinnerd aan de waarschuwing van Sta
lin, dat Rusland zich slechts dan als lei
der der revolutie zal kunnen handhaven,
indien het zich op internationale basis
plaatst en de buitenlandse politiek blijft
volgen, die door de leiders van de ok-
tober-revolutie werd bepaald. „Deze
waarschuwing is nog steeds van ernstige
en praktische betekenis", aldus het arti
kel.
Het doet voorts een felle aanval op
Maurice Thorez, de leider der Franse
communistische partij, wegens zijn
„chauvinistisch" standpunt ten aanzien
van Algerije. Deze zelfde „kwaal"
wordt ook geconstateerd bij de hulp,
Advertentie)
42 ct voordeel
die Rusland verleent aan landen, die
in de laatste tijd onafhankelijk zijn ge
worden. „Die is nadelig voor de eco
nomische en politieke belangen der
landen, die deze hulp ontvangen. Het
gevolg is dat de socialistische landen
hierop worden aangezien," aldus het
artikel.
Aan het slot worden de Russische lei
ders er nog van beschuldigd, dat zij een
revisionistische politiek voeren, die
overeenkomt met de bankroete politiek
der herzieners van de tweede interna
tionale van 1889.
„De herzieners zijn agenten van het
imperialisme, die hebben weten door te
dringen in de internationale beweging
der „werkende klasse," aldus het in het
Pekingse „Volksdagblad" en in de „Rode
Vlag" gepubliceerde artikel.
Waarnemers in Peking hebben intussen
als hun mening gegeven, dat in een
groot deel van het artikel op zeer dui
delijke wijze de gevoelens der Chinese
leiders tot uiting komen met betrekking
tot de hulp, die Rusland aan China
heeft verleend.
Brittannië Lady Churchill, de 78-
jarige echtgenote van de Britse oud
premier, is woensdag naar haar woning
in Londen teruggekeerd, na een ver
blijf van een week in een ziekenhuis
om „uit te rusten". (Rtr)
PARIJS-PEKING, okt. (UPI) De
vroegere Franse pre uier Edgar Faure,
een socialist, vertoe., momenteel in Pe
king, waar hij gisteren, samen met zijn
echtgenote, werd ontvangen door pre
mier Tsjoe En-lai van de Chinese Volks-
repiolic. Het persbureau „Nieuw Chi
na" meldde dat beide mannen een
„vriendschappelijk gesprek" hebben ge
voerd. Het politieke belang van Faure'»
reis naar Peking mag niet worden on
derschat, vooral niet als men weet dat
de ex-premier, voordat hij naar China
ging, in Parijs een langdurig gesprek
onder vier ogen had met president Char
les de Gaulle.
Algemeen wordt aangenomen dat
Faure namens De Gaulle in Peking
onderzoekt of het mogelijk is formele
diplomatieke betrekkingen aan te kno
pen tussen Frankrijk en de Chinese
Volksrepubliek. In Parijs is bekend ge
worden, dat De Gaulle betrekkingen
met zowel communistisch als natio
nalistisch China wenst. De Franse pre
sident, aldus betrouwbare zegslieden,
zal niet ingaa op de (ongetwijfeld on
vermijdelijke) eis van Peking, dat
Frankrijk de betrekkingen met natio
nalistisch China (Formosa) moet ver
breken als prijs voor de totstandko
ming van diplomatieke betrekkingen
met communistisch China.
E>e berichten over De Gaulle's toena
dering tot Peking hebben in de hoofd
stad van Formosa, Taipei, reeds geleid
tot felle reacities. Zegslieden van de
nationalistisch-Chinese regering zeiden
gisteren dat zjj „verbijsterd mi be
droefd" waren.
Dat ook in Washington de jongste es
capades van De Gaulle op het terrein
van de buitenlandse politiek met Argus
ogen worden gevolgd behoeft geen be
toog.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitmiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimiiiiiniiiiitiiiiiiiuiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin