Hoe lang heb jij wel in Veenhuizen Invalide jongeren willen er de koevoet onder zetten m 0 ZELFPORTRETTEN van DE TOEKOMST" Wanklanken in Sovjetliteratuur Duitse „auto-honger" Fabrieken kunnen aan vraag nauwelijks voldoen Ford met verstelbaar stuur Luxe Rover „2000" Saloon Door het dak naar binnen Zeg maar jijmet een program voor iedereen De waarde van een persoonlijke mening Levertijden van 18 en 21 maanden DAF naar Engelse Motor Show 1963 Pedagogie in de auto-rijles 66 jaar chauffeur zonder ongelukken ZATERDAG 26 OKTOBER 1963 PAGINA 12 99 een gezelschap dat zijn beperkingen precies kent, maar zich ook bewust is van zijn waarde I m ii uj vrn ïrrij Drempelhaat 99 Hedendaagse Russische schrij vers hebben niet te klagen over gebrek aan belang stelling van het westen: elke vers regel van Jevtoesjenko, elk ver haal van Solzjenitsyn om maar twee van de. meest besproken auteurs van de laatste tijd te noe men wordt onmiddellijk in de diverse Sovjet- en Oosteuropa- vakbladen uitvoerig gecommen tarieerd. Literaire waarden zijn hierbij niet of nauwelijks in het geding: de literatuur is eenvoudig dt barometer waaraan men de stand van de de- of restalinisatie afleest. Nu onder Khroesjtsjev het afwisselend vriezen en dooien een constant verschijnsel is ge worden, biedt dit uiterst gevoelig medium aan de Sovjetologen de mogelijkheid de kleinste verschui vingen in het politieke klimaat waar te nemen. ZEBRA-ACTIE1963: LAAT ZE OVERSTEKEN Verrast Wegen nodig Dit is de „Allegro", een door Ford ontwikkelde experimentele „droom-wagen" met als snufjes stuurwiel en pedalendie ver stelbaar zijn naar de wensen van de bestuurder. De zittingen zijn op de vloer aangebracht, om de carrosserie laag te houden. §Tl Grote aandacht op de autotentoonstelling in Parijs trok deze corvair van de General Motors uit de Verenigde Statende ,Monza" Grand Tour isme. De wagen heeft geen deuren. Om m te kunnen stappen, moet men het dak opklappen. Een wat onge bruikelijke procedure, maar wel indrukwekkend. Nu krijgt de wagen ook zonder deze bijzonderheid al wel de aandacht. nbehoorlijk lijkt het op het eerste gezicht de le zers vadit art:' te kwetsen met een pijnlijk mopje als hierbij staat afge beeld. Als wij bovendien nog beweren, dat het voor sommi ge mensen een pijnstillend grapje is, dan zal de ergernis van de lezer misschien de maat bereiken, die zijn gemoed be weegt tot het schrijven van een ingezonden brief. Het is allerminst de bedoeling de le zer zo hoog c; de kast te ja gen. Het afbeelden van deze cartoon leek ons alleen dien stig cm de mentaliteit van vele lichamelijk eebrekkigen te ken merken. In het programma voor het iongerenweekend, dat onlangs in Scheveningen is gehouden, stonden meer van deze voor gezonde mensen enigszins wran ge tekening- x Het was een weekend voor lichamelijk ge handicapte jonge mensen. Er Is zaterdag en zondag in het culturele centrum „Op gouden wieken" veel gelachen om din gen waar een gezond mens met omzichtigheid over spreekt. Dat gehandicapten een eigen humor hebber, is misschien het beste bewijs voor het feit, dat zij zelf zeer goed aanvoe len, dat zij anders zijn !an an deren. Over dat anders zijn is op dit eerste nationale weekend voor gebrekkige jonge mensen, dat georgani erd was door de afdeling Den Haag van de Ka tholieke invalidenbond „St. Li- duina", veel gesproken. Wij schatten, dat de zestig deelne mers uit het hele land onge veer tien uur met elkaar heb ben geconfereerd. Dat is erg veel, want het betekent dat op elk van de twee inleidingen, die dat weekend zijn gehou den een discussie volgde van vier uur. Tegen die tijd zou een ander congres van jonge ren al lang op de dansvloer te vinden zijn. Maar invaliden zijn praatgrage lieden. Zij kun nen niet dansen: hun voor naamste middel van contact is het gesprek. Er was stof genoeg, want alle deelnemers waren er zich III! WEfK-ttN van bewust, dat er heel veei gedaan moet worden om de invalide de plaats in de maat schappij te geven die hem toe komt. Dit is het voornaamste onderwerp van gesprek ge weest. De heer W. J. Zoet, rijksconsulent van het minis terie van sociale zaken, for muleerde de hartewens van de invaliden in zijn inleiding al dus: „Wij willen niet zozeer sociale verzekering als wel sociale zekerheid". Tussen die twee bestaat een kr erkend verschil. Geldelijke zorgen van invaliden worden tegenwoordig voor een deel opgevangen in allerlei sociale wetgevingen. Maar daarmee heeft de inva lide nog niet bereikt wat hij wil: het gevoel iets te bete kenen in de maatschappij: pro ducent ijn, in plaats van al leen maar consument. De in valide weet ook wel, dat zijn producerende vermogens maar bcoerkt zjin. en dat on hetgeen hij produceert, dikwijls nog geld toe moet. Maar hij wil een bijdrage leveren voor zo ver het hem mogelijk is. Zo formule de het een jon geman uit een dorpje in Zuid- Holland, die een treffend voor beeld gaf, hoe slecht deze be hoefte begrepen wordt. Hij, al leen nog in staat in een stoel te zitten, en niet eens vaardig met zijn handen, had kans ge zien een papierhandel te be ginnen. Heel zijn familie kwam hem daarbij te hulp door het inpak-werk te verrichten, waar toe hij niet in staat is. „Niet lang nadat ik dit, u voelt wel, weinig winstgevende bedrijf was begonnen, merkte ik, dat van mijn invaliditeitsrente een belangrijk percentage werd in gehouden", aldus de invalide ondernemer. Smis bet' fen de wensen van de Invaliden voor de hand liggende dingen die zonder veel moeite in de maatschappij verwezenlijkt kunnen worden. Zij hebben wat men zou kunnen noemen „drem pelhaat". Zij iuden graag zonder meer in staat willen zijn een kerk binnen te rijden. Maar dat kan niet vanwege hoge dorpels en in hun ogen onchristelijk onbarm hartige trappen. „Als het nor maal is, dat wij miljoenen of feren om een schouwburg te bouwen, dan is het ook normaal, dat ook de gehandi capte daarvan profiteert", al dus rar. J. H. Vv-meulen van het ministeri- van Sociale Za ken, de andere inleider, die zelf ook int -,,Jle is. „Voor hen die slecht ter been zijn, moe ten er ingangen komen die geen moeiiiikbeden opleveren en enige ruimte voor rolstoe- -*>bruikers." Ook verwijten we n in Scheveningen gehoord. Bij voor beeld van een man die op de beschutte werkplaats aan de weg werkt. „Wij zitten daar samen met een groep van de reclassering, zodat een invali de gevraagd wordt: „Hoe lang heb jij in Veenhuizen geze ten?" Ook verwijten tegen hen zelf gericht. Onder meer uit de mond van mr. Vermeulen, die zei, dat het in Nederland al tijd zo is geweest dat valide mensen dachten en spraken over wat voor de invaliden moest worden gedaan. „Als er deuren zijn, die gesloten zijn, moeten wij dan blijven klop pen, totdat ons wordt openge daan of moeten wij er een koe voet onder zetten?" vroeg hij zich af. De invalide jongeren hadden veel lust de laatste mening aan te hangen. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIII!llllllllilllllllllliniMllllli1llllll!lllllll1lllllll1llllllllinil1lll!llllllUIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIlllllinilllMlllllllllllllllllltlllllll!IIIMIIIII 5? Het is nu bijna twee jaar geleden dut de eerste aflevering van „Zeg maar jij" verscheen. Wij hebben een «*er.~ Me ver schijning willen nastreven, maar dat is niet altijd gelukt. Moeilijkheden van allerlei aard waren daaraan schuldig. Wij zijn nu aan een nieuw sei- noen begonne en voelen ons bezield met de beste voorne mens om één keer in de veer tien dagen voor de dag te ko men, en wel zo gevarieerd mogelijk. Het is ons overduidelijk ge bleken dat de jongerenrubriek zeer hartstochtelijk wordt ge lezen en over het algemeen goed gewaardeerd. Onblusbaar is het verlangen va- zeer veel jongeren om zelf in één of an dere vorm wat bij te dragen. Hulde'. En dank aan allen die ons verzen, verhalen of be schouwingen hebben gestuurd. Wij willen er gra»" meer ruimte voor vrijmaken, maarrr... Ons dagblad, onze lezers en journalistieke normen stellen allerlei speciale eisen. Lang niet iedereen is geïnteresseerd in gedichten. Lang niet iedere dagdromerij -ver een wande- 'ing in de duinen (om maar iets te noemen) is zo goed ge schreven dat je haar aan een grote lezerskring kunt voorzet ten. En als wij dan een intelli gente, goedgeschreven beschou wing over stierengevechten ontvangen, dan moeten wij jammer genoeg constateren 'at het onderwerp niet erg ac- 'ueel en ook erg origineel is. Dus moeten wij zo hard zijn om ook die op te leggen. Toch wil" wij graag de longere lezers van „Zeg maar jij" ook zelf aan het woord laten komen. Nu stellen wfl ons dit voor: wij hebben een "rogrammaatje van onderwer pen opgeschreven, waarvan wij menen dat ze bij velen be langstelling kunnen wekken. Op gezette tijden vragen wij: Schrijf iets over dit onder werp, en als het interessant is, publiceren wij het in onze rubriek. Wees niet bang: wij konen met „de betere onder werpen" en erlangen geen mooischrijverij. V."ij vragen „Zelfportretten van de toekomst". Schrijf ons hoe je heet, hoe oud je bent, waar je woo' en wat je nu doet (welke studie of welk werk). Vertel ons wat je ge leerd hebt of gedaan, uit welk gezin je komt. kortom, hoe nu je situatie is. Beperkt het tot 100 150 woorden. En dan ga je verder. Je kiest een jaar in de toekomst, zeg 1968, en „e denkt jezelf in hoe je er dan voorstaat, of er voor zou willen staan. Je bent dan misschien getrouwd (Weet je al met wie? Je hoeft geen namen te noemen.) Je bent dan aan de baan van je keuze begonnen, misschien naar een ander land vertrokken. Je houdt well: van zeilen en hebt een boot gekocht, waar mee je je vakanties door brengt. Hoe richt je je huis in? Ga je veel lezen? Of graag naar bioscoop, theater of dan- o 1 Kies een volgend jaar in de oekomst, ze- 1973. Je hebt dan kinderen en die moeten ar school. Wat verwacht je van ze? Ben 'y het eens met de heersende opvoedingsmetho- 'en? Geef je ze meer of min der vrijheid dan jezelf hebt ge kregen? Is je huwelijk nog even mooi als in het begin? Of als je mis naris zou ztjn ge worden, denk je dat je de zin hebt om door te gaan? Wil je een hogere functie berei ken? Kun je opsch: tan et iederec Z' je je vrienden of vriendinnen van vroeger nog wel eens? Ben je veel thuis, doe je mee aan vereni gingsleven? En dan vérder, het jaar dat je veertig wordt. En dart het jaar van de middelbare leef tijd, het weggaan en trouwen van de kinderen. En dan het ja-.r van je pensionering. Aan elk gekozen jaar wijd je een hoofdstukje van ongeveer 150 woorden (of minder), waarin je plannen, je verwachtingen, je meningen on. er verschillen de zaken kort zijn weergege ven. Verwacht je succes, geluk, avontuur, teleurstellin gen; schrijf het. Je vindt het een krankzin nig voorstel van ons? Je hebt geen fantasie voor zoiets? En bovendien geen tijd? Nu, daar kunnen wjj inkomen. Maar probeer het eens, 1963 om te beginnen, en don een paar jaar verder. Je raakt gefascineerd. Het gaat steeds gemakkelij ker. Je zult er- een intens ge noegen. aanbeleven en iets van het ongelooflijke mysterie van jezelf begrijpen. Zo'n op stel-onderwerp heb je nog nooit gehad. Wij moeten eerlijk bekennen dat wij geen idee hebben van het resultaat van deze uitda ging. Wel weten wij dat je he lemaal geen talent voor schrij ven (of fantaseren) hoeft te hebben om een goed „Zelfpor tret van de toekomst" op te stellen. Iedereen kan het. Dan nog en dit ter gerust stelling. Als wij inzendingen kriigen die wij willen plaatsen, dan vermelden wij alleen de voornaam met leeftijd en woon plaats, en laten wij aandui dingen die de identiteit recht streeks onthullen achterwege. De „Zelfportretten" willen wij dus voor de lezers anoniem houden, hoewel wijzelf wel graag willen weten wie de in zender of inzendster is met het oog op misschien nuttige na dere informaties. Wij zullen met de identiteit van de inzen der of inzendster dus heel voor zichtig omspringen. Maar de strijd tussen de twee kam pen, de liberale en de conservatieve auteurs, om vrjjheid op het artistieke plan, is, dunkt me, meer dan alleen afspiegeling van deze zeilde strijd op het politieke en sociale vlak. Er staa' hier meer op het spel: de inzet is de geestelijke vrijhei'3 basis en voor waarde van de ontwikkeling van de persoon het besef van verantwoor delijkheid, trouw aan eigen overtuiging, tegenover een allesvervlakkende opge legde collectieve moraal. „De grote ramp, de wortel van alle komende kwaad, was het verlies van het geloof in de waarde van een per soonlijke mening. De mensen dachten dat het ouderwets was hun eigen ge weten te volgen, dat ze allemaal 'n koor dezelfde wijs moes'en zingen en handelen volgens opvaifingen van an deren. volgens ideeën waarmee ze da gelijks werden volgeoompt," laat rias- ternak zijn held, dokte' Zjiwago, in ztjn bekende roman opmerken over de gevolgen van de revolutie en deze ge- dachte ontmoet men, in vele variaties, bij alle schrijvers uit de dooiperioden, hoe rechtzinnig in de leer ze tegelijk ook mogen zijn. Zij geloven niet in de Stalinistische dwang, „die leugenaars kweekt", zij willen de mensen over tuigen: de held die een moeizaam ver worven eigen waarheid tegen van ho gerhand gesanctioneerd onrecht verde digt, moet voor de lezers een inspire rend voorbeeld zijn. Het conflict tussen „vaders" en „zonen" is in feite een conflict tussen twee opvattingen van communisme: een op een voorgeschre ven -oepsmoraal gebaseerde en een die om een persoonlijk verwerkte over tuiging vraagt en resoluut gekant is te gen opportunisme en napraterij. Een „jongere" schrijver als Tendrjakov (ge- boren 1923) stelt bijvoorbeeld voortdu rend morele en religieuze problemen aan de orde in zijn romans, vaak zon der tot een oplossing te komen. In dit verband is het opmerkelijk dat van de klassieke auteurs juist Tolstoj en Tsjechov bij de liberale groeperingen zo in tel zijn. Paster nak heeft zijn bewondering voor Tol stoj, „het geweten van Rusland", nooit onder stoelen of banken gesto ken, een van Ehrenburgs beste artike len van de laatste jaren, een pleidooi voor eerlijkheid in de kunst, heet „Bij het lezen van Tsjechov". Nekra- sov een partijlid, een van de weini gen die onder Stalin niet gevleid hebben en dei onlangs, openlijk door Khroesjtsjev gekapitteld, geen tittel of jota van zijn verklaringen heeft teruggenomen, laat 'n een recente roman zijn heldin zich zat lezen aan Tsjechov en Tolstoj, blijkbaar als voorwaarde voor het later volgend inzicht in de valsheid van haar kunst en haar leven. Sjtsjeglov, een jongge storven criticus die bli het begin van dt dooi met veel gezag de „halve waarheden" van het socialistisch rea tisme bevocht, noemt Tsjechov .het geweten van de Rus, in het bijzon der van de Russische intellectueel' De begaafde jonge dichter Andrej Voz' esenski vergelijkt in een vers gewijd aan de nagedachtenis van L. Tolstoj, de kunstenaar met een boom' zijn kroon mag afvallen, maar „machtig, ondergronds, kromt zich de knoestige knuist van zijn wortels". Er zal wel een verband bestaan tus sen de afkeer van de sociale leugen, de maatschappelijke schijnmoraal die Tolstoj en Tsjechov in leven en werk zo vaak manifesteerden en deze machtige ondergrondse werking. De Marxistische litteraire kritiek die er voortdurend op hamerde dat Tol stoj en Tsjechov het sociale kwaad van het Tsaristisch tijdperk zo meedo genloos onthulden, heeft dan rijke vrucht gedragen: de jonge Sovjet schrijvers zijn bij hen in de leer ge gaan en eisen nu voor hun eigen tijd en samenleving hetzelfde recht. Deze verborgen morele controverse speelt ook mee bij de interpretatie van het Stalinistisch verleden. Onthullingen over feiten, het bestaan van concentra tiekampen bijvoorbeeld, wil men wel laten passeren, maar een persoonlijke verantwoordelijkheid hiervoor wijzen de conservatieven af met een verbolgen „wir haben es nicht gewusst". In een januari 1963 gepubliceerde aflevering van zijn memoiren schreef Ehrenburg dat ht), evenals vele andere Sovjetbur gers, overtuigd was van de onschuld van Stalins slachtoffers bij de grote zuiveringen van de dertiger jaren, maar dat hij nu eenmaal gedwongen was „met opeengeklemde tanden" te zwij gen. Vlak hierop volgde een scherpe ontkenning van een befaamd Stalinis tisch criticus in de Izvestia en bij de 7-8 maart plaats vindende officiële sa menkomst van partijleiders en kunste naars werd Ehrenburg het mikpunt van de aanval. Zowel de dogmaticus van de partij Iljitsjov als de leider Khroesj tsjev verklaarden uitdrukkelijk dat ze van niets geweten hadden. Zij richtten het wapen tegen Ehrenburg zelf: hij was de huichelaar. Terwijl zij rustig Stalm geloofd en daarom geprezen hadden, was hij beter geïnformeerd: „jij ech ter, blijkt nu, geloofde niet, maar prees toch!" Ten bewijze las Iljitsjov een aan. tal van Ehrenburgs pluimstrijkerijen aan het adres van Stalin "oor een aar dige bloemlezing die echter ook uit net werk van vele andere schrijvers te ma ken zou zijn. Even gevoelig voor Ehren burgs kritiek toonde Khroesjtsjev zich: „Waren de leidende kaders van de par ty in die tijd van de arrestaties op de hoogte? Ja, dat waren ze. Maar wis ten ze ook dat mensen die absoluut niet schuldig waren, werden gearres teerd? Nee, dat wisten ze niet. Zij ge loofden Stalin en heten de gedachte niet in zich opkomen dat eerlijke, onze zaak toegedane mensen, onderdrukt konden worden." En verder: „Bjj Sta lins begrafenis hadden veien, ikzelf in begrepen, tranen in de ogen. Dat wa ren oprechte tranen. Ook al kenden we Stalins persoonlijke tekortkomingen, toch geloofden wij in hem." Men mag zich afvragen of deze hartstochteiyke ont kenningen hun doel niet voorbyschie- ten. Intussen gaat de strijd verder. In Rusland, het klassieke land van autori tair gezag en censuur, geeft alleen de literatuur de mogelijkheid officiële halfwaarheden te corrigeren. Er zijn schrijvers die onder Stalin de trouw aan eigen overtuiging met dood en con centratiekamp betaald hebben: ook nu nog eist het morele moed tegen de stroom op te roeien. Reden te meer voor ons om hun hiervoor dankbaar te zijn, want de waarden die zij verdedi gen zijn ook de onze. In de inleiding van zijn interessante bloemlezing van nonconformistische Sovjetschrijvers merkt de Amerikaanse criticus Max Hayward op: „Wij hebben gezien dat er inderdaad een grotere vrijheid is ontstaan in de jaren na Stalins dood. De schrijvers hebben hierin een groot aandeel gehad..., zij hebben zich eervol gedragen in een situatie die meer moed, geduld, intelligentie en sterkte eiste dan mensen in gunstiger omstan digheden zich kunnen voorstellen. Eens zal het misschien duidelijk worden dat niet alleen Rusland, maar de hele we reld deze Sovjetauteurs dank verschul digd is omdat zjj, in onvoorstelbaar moeilijke omstandigheden het ondefini eerbare gevoel voor vrijheid hebben be waard dat alle mensen gemeen is. (Dissonant voices in Soviet Literature, Edited Ivy Patricia Blase and Max Hay- ward, New York 1962). JEANNE LIEDMEIER De autoshow In Frankfurt-am-Main is door ruim 800.000 mensen bezocht. Dit leidde in de Main- metropool tot chaotische ver- keers-toestanden. De jaarbeurs-directie en de politie herademden dan ook, toen de poorten dicht waren. Voor de auto-industrie ziet het er intussen rooskleurig uit. Er zijn industrieën in de Bondsrepubliek, die in elf dagen autoshow de prod uk tie voor een heel jaar vooruit hebben verkocht. De or derboeken van alle auto-fabrieken en van de accessoires-industrie zijn vol. Als het waar is, dat de Westduitse conjunctuur zich in dalende lijn be weegt: de automobiel-Industrie heeft er niets van gemerkt en zal er ook de komende maanden geen weet van heb ben. De produktiebanden in Wolfsburg, Bochum, Rüsselsheim, Stuttgart en in vele andere autocentra van de Bonds republiek zullen de komende maanden op volle toeren lopen. Als zy tot dus verre een capaeiteits-reserve hebben gehadvan nu af aan is het auto- produktie-apparaat vol-gemobiliseerd. De zakeiyke resultaten van de autoshow hebben ook de meest- optimistische verwachtingen verre overtroffen. De Volkswagenwerke in Wolfsburg en de Opel-fabrieken in Rüsselsheim (en Bochum) hebben reeds bekendgemaakt, dat hun ge hele produktie aan wagens der mid- W«es voorzichtig wellicht stopt er één NIET ZIJ STOPPEN voetgangers kunnen betreden 63 903 IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIl Na Frankfurt en Parys heeft Lon den nu zön autoshow ingericht. De tentoonstelling die in Earls Court wordt gehouden, is ook aan- trekkeiyk gebleken voor DAF. De Ne derlandse fabriek heeft ter gelegenheid van de autoshow zelfs aangekondigd, dat een nieuwe firma in oprichting is, uitsluitend voor de import, verkoop en service van DAF-personenwagens in En geland De nu bestaande distributie- en verkooporganisatie voor DAF-per sonenwagens in Engeland zal door de nieuwe firma aanzienlek worden uitge breid. De persdienst van DAF meldt enthousiast, dat DAF het vaste voorne men heeft aan de export naar Engeland dezelfde prioriteit te verlenen als aan de landen van de gemeenschappeiyke markt. De Motor Show 1963 in Londen is ge opend tot 26 oktober. Het is de grootste autotentoonstelling ter wereld onder één enkel dak. Behalve de grote autolanden zyn ook Zweden, Tsjechoslowakfle, Is raël, Oost-Duitsland, Rusland en Neder land er vertegenwoordigd met een of twee merken. Het Verbond voor Veilig Verkeer heeft onlangs in Baarn een eer ste oriëntatiecursus voor autory- schoolhouders gegeven over de di- daktisehe en pedagogische mogeiykhe- den by de opleiding van de automobilist. Deze cursus was het resultaat van nauw overleg tussen de sectie autoryschooi- houders van de F.N.O.P. en het Ver bond voor Veilig Verkeer. Het valt te verwachten, dat dit geslaagde experi ment zal uitgroeien tot een nieuwe vor mingsactiviteit van het verbond in sa menwerking met de georganiseerde autorijsehoolwereld. Door de Franse pers er. radio is on langs de 91-jarige Antoine Dutem- ple, voormalig chauffeur van koning Alfons XIII van Spanje en koning Manuel van Portugal, gehuldigd om dat hy 66 jaar een auto heeft bestuurd zonder ongelukken en zonder ooit een loopbaan begon als wedstrijd kreeg in 1897 in Parys zijn rybewys. Hy zii nog geregeld achter het stuur van zyn 2 CV, waarmee hy onlangs nog een tocht maakte naar zün geboorte dorp in Auvergne. denklasse (van 1,500 c.c. af) tot het einde van het jaar is uitverkocht. Wie nu nog een auto van beide mer ken zou willen bestellen om met Kerstmis daarin by de familie op bezoek te gaan, kan deze plannen wel laten varen. Hy krijgt zyn nieuwe wagens pas begin volgend jaar. Het ergste is het met de 230-S.L. van de Mercedes-fabrieken. Voor dit sportmodel bestaan thans reeds le vertijden van 21 maanden. Wie dus nu een 230-S.L.-sportwagen bestelt, krjjgt die in juni van het jaar 1965 geleverd. Dat is enkele maanden voor de volgende internationale auto show in Frankfurt, die in 1965 zal worden gehouden... Verrast is zelfs de Mercedes-fabriek over het verkoopsucces van haar nieu we „grote wagen", de Mercedes 600. Zij wil voorlopig duizend wagens van dit type bouwen hetgeen ten dele met de hand zal moeten geschieden met een snelheid van vijftig tot zestig per maand. Tot de opdrachtgevers be hoort keizer Hirohlto van Japan. De Westduitse en internationale prominen ten staan gewoon in de rfl om deze staatsie-karos te mogen bestellen. Zij kost rond 60.000 mark. Zo zyn de levertyden van de bekend ste fabrieken en modellen der West duitse auto-industrie: Opel en Ford on veranderd tussen de drie en zes maan den, al naar gelang het gebied waar de besteller woont, Fiat: 18 maanden, N.S.U.-„Spider": voor 1964 geheel uit verkocht, nieuwe bestellingen pas in 1965 leverbaar, de nieuwe „Glas"- modellen 1300 en 1500, die pas van 'liiimiimiiiiiiiiiiiiinimiiiiiiimiiniiiiiiiuiinimimtiiiMJUiii februari van het volgend jaar af produktie komen: ongeveer drie rnaa» den vein de produktiedatum af, derntu ve ongeveer medio volgend la®„' B.M.W.-1800 (de 1500 in het jasje van de 1800): produktie begin februari van het volgend jaar, produktie der ®er9L twee maanden uitverkocht, bestellingen met levertyden van twee tot drie maanden na februari, voiK5* wagen-1200: zes tot acht weken, v0° de 1500 iets langer. Ook de buitenlandse inzenders tevreden over de verkoopresultaten van de Frankfurter autoshow, vooral Fiat. De Franse modellen, die in P1^9 goed kunnen mee-coneurreren en 0nfl dicht dealer-net hebben, waren zeer gevraagd. Beslissend by de bestelling was voor velen de omstandigheid, da zy op een geiykwaardige Westduits0 wagen vele maanden zullen moeten wachten, waar de buitenlandse concur rentie nog in weken-levertij'd kan reke nen. De Britten waren verrast over d® belangstelling voor hun stands. P" heeft hun vooral moed gegeven voor de tyd, dat Engeland deel zal gaan uitmaken van de E.E.G. De autoshow van Frankfurt was du» een enorm succes. Maar het venijn in de staart: een nieuwe motorisering0* golf schijnt op West-Duitsland toe t» rollen, waar nu al iedere achtste bur ger over een personenauto beschikt kinderen en grijsaards meegerekend. Nu wordt het eindelijk tijd voor d0 Westduitse minister van verkeer, 'r* Seebohm, om wakker te worden 00 wegen te scheppen, waar alle motor voertuigen (het zijn er nu al 12 miljoen) overheen kunnen rollen. De verkeers chaos ter gelegenheid van de I.A.A. I® Frankfurt was een teken aan de wand» ::*Htiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiMiiMiini|lfl f;;P; VffI: yf syv I iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM -•t-'y X- -y -BM en van de eenendertig Engelse mer-en zeer economisch in het gebruik kan ken op de Motor Show 1963 inworden gekenschetst. De wagen heeft Londen is Rover. Dit merk pre-schyfremmen op alle wielen. De mo- senteert daar een „new look" tor geeft de Rover 2.000 een kruissnel» kwaliteitsauto, de Rover „2.000" Saloon, he-id die de 160 km. per uur nabükomt. een gesloten wagen met twee liter mo- De foto toont wel, dat men deze wa- tor, die als snel, elegant, comfortabel gen moet zien als een echte luxe auto. lllllllllllllinillHUIHIIIIIIIIIIIIHIUIIIIIIIIIIIII<llll|ll|ilillill",llll>IUIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIltlllllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIM

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 12