•y Nieuw en uiteenlopend werk van Nederlandse filmers IIcl Feest' - ,Amstellarie'- ,Zon op zondag' I Radio - t.v.-wet ge ving In commissie geen eenstemmigheid Vijf afzonderlijke nota's Commissie - Sc holten EENS IN DE VERDELING Uit luistergeld bijdragen voor omroepbladen VIJF JAAR ZENDTIJD ARTISTIEK LEIDER SOMBER GESTEMD Erik Vos als houdt er mee zijn twee geen EIGEN Gemeente Den Haag zwijgt over de Willemskerk OPEN TONEEL VAN DE BAAN op gezelschappen HUIS krijgen kort geding Geschil rond een vogelkooi f ÏOO.OOO per dag! De commissie- Scholten Adventus Domini Mirjam Koen wint libretto prijsvraag Half miljoen voor Valkenburgse da Vinei geboden beroep in cassatie Van veertien boeren verworpen ©tteal Aartsbisschop van Melbourne overleden Tekent in bij Boekhandel H. Coebergh, Haarlem KRO-JNCRV-VARA Omroepschap met dwangabonnement" WOENSDAG 6 NOVEMBER 1963 PAGINA 9 IC, De middelbare scholier en zijn eerste liefde. Beeld uit de film „Het Feest" van Paul Verhoeven. heb is al de derde keer dab hij «egt van huis wes te lopen. Niet doordacht Programmabladen ERIK VOS Laatste kans Coördinatie Kroonleden Droit de réponse Willekeur Verzuiling Compromis Oppervlakkig MIDDELBARE AKTEN RESA - Hilversum (Van n^AT onze correspondent) van r]P 5 nov. De president Za' zich e rechtbank, dr. Kramer gaan de komende dagen moeten •Writes pen in de eigenschappen en ''3k in i, ,n vogelkooien. Hij zal name- de vno-ni? .Reding moeten beslissen of Gmvt5®1H00'en die door de N.V. P. de c'ame_t_ te Den Bosch in een re- tekondtoH premie-artikel zijn aan- konisf dan niet zoveel overeen- kaat v„„ onen met het Duitse fabri- heitn.ir:'' ,fien zekere heer Voss uit Ne- octi-ooi h i' dle daarop in Nederland Ceding- ,1 verkregen, dat deze aan- al moeten worden ingetrokken. ^ndien1501..!10^ dit gevorderd en bo- reeLgeeisJ dat de N..V de Gruyter "DS §603116 danV\i Q.rl inrr öe *al herro - aanbieding duidelijk 2wanvJ3?epen °P straffe van een Het betree vLan f 5-°°° Per overtreding. Sel(kani - bier een serie van 5.000 vo- ^anane) kooien. ten" koni^e gevallen gaat het hier om de bnal' m.et opstaande plastic-rand op ^dem ^erwijl de zgn. „korf" op die de Juist dit laatste heeft voor Voonif a. 51 au laaisie neen vuoi *®ring k !1 ebbers een grote verbe- tatem u end, waarop de heer Voss q "1 heeft gekregen. V0llj1j_pr6sident zal binnen een week s ^Ijzen. DAAG, 6 nov. De Hoge ve dinsdag het beroep in cas- ?'e <loo,nr°rpen van veertien boeren h Assen economische politierechter i niet waren veroordeeld wegens 'biste n Verstrekken van volledige en '°hap gJ?Rcven.s aan het Landbouw kosten i?® ep deze veertien zijn de i'e in m Hartman en B. Nijmeijer "jen ?art van dit jaar uit hun boer- lezet_ Hollandsche Veld werden v®rnieti °ktober was geconcludeerd tot van de vonnissen van de 1 ontsi Politierechte, te Assen en 5°ht>ierp wï van rechtsvervolging. De 2® boer veroordeelde dertien van bg gtii/u een geldboete van vijf de Veer?611 t'en dagen hechtenis en gen, wende tot 25 gulden of vijf da- 'f-st (W0f?e Raad overwoog in zijn ar- ;°nnisSpn et bewezen verklaarde in de 'echter van de economische politie- vert v je Assen een overtreding ople- ;'an het t inventarisatieverordening uan die landbouwschap die op grond ot Tl L^iemS^a? aanvaardt de in het cas- ?®Weze„ el vervatte stelling dat het R Leror(iening strafbaar" is. De f kan verklaarde geen strafbaar n opleveren, niet als juist. Verder. i °ok „herwoog de Hoge Raad dat m®1 de k n grond is voor de grief •'Uit toeren dat het uitvoeringsbe- ?enioe van de inventarisatieveror- ?et vonrr het Landbouwschap niet in ïechter van de economische politie- t ,?egd Is vermeld. In het arrest wordt '''ik ve niet 's in te dien welk wet- '•6recj1t°°rschrift de economische poli- r-'hoddfJ, verkeerd toegepast of ge- hg zou hebben door die vermel- hterwege te laten. Advertentie) kis- bedrag dat grote en 6]^n® beleggers gemiddeld tfQ6 dae aan de H.B.B. toever in Wen door het te beleggen n of meer van haar negen beleggingsfondsen. i U al deze beleggingsmo- vOn Welk fonds is het meest geschikt? 0Ve z°iPist verschenen boekje de H.B.B. en haar 9 beleg- Vra&xJ0r>^sen wordt w op aan- gaarne toegezonden. BELEGGING «heek maatschappij HqL aes®*acht toe, Amsterdam Tel. 020-B7001 n de Nederlandse filmwereld mani festeert zich de laatste tjjd een ver heugende bedrijvigheid, al blijft de ze jammer genoeg hoofdzakelijk tot de korte film beperkt. Konden we nog geen twee maanden geleden de aan dacht vestigen op een drietal werkjes van jonge Nederlandse cineasten, die door het ministerie van O., K. en W. in de gelegenheid waren gesteld, hun eerste zogenaamde vrije film te ma ken, gisteren werd In het Amsterdam se AIhambra-theater opnieuw een drie tal films vertoond, die eveneens met subsidie van O., K. en W. waren ver vaardigd. Het langste 27 minuten en tevens meest geslaagde van deze drie filmpjes was „Het Feest" van Paul Verhoeven, een jonge uit de Leic% se studentenbeweging voortgekomen ci neast, die zich daarmee op te waar deren wijze revancheerde voor „De Lif ters" een fllmgrapje, dat op het dit jaar gehouden tweede internationale studentenfilmfestival Cinestud niet be paald een diepe indruk maakte. Het is opvallend, dat jeugdige Ne derlandse filmers zo graag de school als uitgangspunt en achtergrond- van hun werk gebruiken. Nico Cramer deed het in „De Mooiste Tijd", een van de drie O.K.W.-filmpjes, die we de vorige maal bespraken. Rob Houwer deed het daar vóór reeds in De Sleutel", het verhaal van een jongetje, dat bij zijn thuiskomst ontdekt, dat hij zijn sleutel op school heeft laten liggen. En Verhoeven doet het nu weer in „Het Feest". Misschien, DEN HAAG, 6 nov. De commissie radio- en televisiewetgeving (commissie Scholten), werd ingesteld op 7 april 1961 door de toenmalige staatssecreta ris van O. K. en W., mr. Y. Scholten. De adviescommissie kreeg de opdracht de regering van voorlichting te dienen over een aantal door haar aan te geven vraagpunten, betreffende de radio en de televisie. De instelling van deze com missie werd reeds aangekondigd bij de openbare behandelingen van de begro ting 1961 van het ministerie van O. K. en W. Tot de opdracht van de commis sie behoorde ook het ontwerpen van een nieuwe structuur voor het omroepbe stel. De commissie werd, gepresideerd door prof. mr. L. W. G. Scholten, voorzit ter van de radioraad. Leden van de commissie waren de leden van de Twee de kamer, Berkhouwer,Patijn, VanRij- ckevorsel. Vrolijk en jkvr. Wittewaal v. Stoetwegen, de leden van de Eerste Ka mer: Diepenhorst en Witteman, de le den van de Radioraad mevr. A. Forta- nler-De Wit (Overveen), mr. J. M. Ra- vesloot (Almelo), prof. dr. mr. L. G. A. Schliohting (Nijmegen) en J. W. de Vries (Rijswijk). Voorts hadden als ad viserende leden in de commissie zitting dr. C. G. Grutzner, secretaris in alge mene dienst bij de centrale directie der PTT, dr. G. Lammers, directeur van de rijksvoorlichtingsdienst en namens het ministerie van O. K. en W. mr. A. W. Schade van Westrum, mr. H. J. Schol- vink en mr. M. P. Bajetto, secretaris. dat ze aan het schoolmilieu een zekere voorkeur geven, omdat hun eigen school tijd nog zo vers in het geheugen ligt, zeker is, dat de jeugd door haar pril heid, haar onbevangenheid en vooral door haar eerlijkheid en ongekunsteld heid zich bij uitstek leent voor observa tie met de camera. In „Het Feest" slaat Verhoeven de eerste, nog aarzelende en maar half be grepen liefde gade van een vijftienjarige jongen, hetgeen hem gelegenheid geeft tot een onopgesmukte, als het ware ter loopse schildering van het middelbare- schoolleven. Korte, soms rake flitsen van dit nog onvolgroeide leven in de klas, een wandeling naar huis, een schoolvergadering en tenslotte bet schoolfeest leiden naar een climax, die misschien abrupt aandoet, maar die past bij deze jonge, nog nauwelijksbe gonnen levens. Paul Verhoeven heeft met zijn came ra, die met veel technische vaardig heid werd bediend door Kalman Gall, de rol van objectieve, maar toch geboei de toeschouwer vervuld, die de geregis treerde beelden voor zichzelf laat spre ken. Van zijn jonge acteurs verlangde hij geen spel. Zij hoefden slechts zo veel mogelijk zichzelf te zijn en daarin zijn ze, op enkele onbetekenende ont sporingen na, wonderwel geslaagd. De dialogen zijn tot een minimum beperkt: korte, als toevallig opgevangen Harden van gesprekken, een enkele opmerking. Het bezwaar van de moeilijke verstaan baarheid van het gesproken woord in Nederlandse films kwam daarmee van zelf te vervallen. Bovendien heeft Ver hoeven met een sobere, niet op effect bejag gerichte, maar gevoelige monta ge iets van de psychologie en de poëzie in het prille leven van deze jonge mensen weten op te roepen, zonder afbreuk te doen aan de door hem beoogde reali teitsillusie. Een nog wat onrijp, hier en daar zelfs schools werkje, dat intussen beloften inhoudt. Peter Staugaard en Jan van der Hoe ven, van wie respectievelijk „Amstella- rie" en „Zon op zondag" werden ver toond, hebben hun filmpjes gemaakt met de „candid" camera, waarbij de mensen, die zij toevallig voor hun lens kregen, als onvrijwillige acteurs fun geerden. Tot de jongeren kan men deze beide filmers moeilijk meer rekenen. Van Staugaard herinneren we ons „Hal lo, Hallo, Hier R. P. 10", een propa- gandafilmpje voor de Reserve Rijkspoli tie, dat hij in 1951 in opdracht van de toenmalige Regeringsvoorlichtingsdienst maakte en waarbij V.d. Hoeven hem, als we ons niet vergissen, assisteerde. Bij het zien van „Amsteliarie" krijgt men de indruk, dat Staugaard van ie candid camera gebruik maakte omdat deze wijze van filmen nu eenmaal mode is en niet omdat hij er het meest ge schikte middel in zag om tot uitdruk king te brengen, wat er in hem 'in ging. Hij heeft zelfs helemaal niets te zeggen, noch met zijn technisch gave beelden (William Vogler stond aan de camera) noch met de montage ervan „Zo maar een lariefilmpje zonder verhaal en zonder boodschap", «egt Staugaard zelf in zijn toelichting. Maar ook zonder ideeën en dat gaat gauw vervelen, zelfs ai duurt een filmpje maar elf minuten. Jan van der Hoeven, die cameraman bij Bert Haanstra is geweest, heeft het er beter afgebracht. In „Zon op zon dag" filmde hij de vrijetijdsbesteding van de moderne massa-mens, die de stad hoofdzakelijk schijnt te verlaten om er niet alleen achter te blijven. Een sympathiek werkje van een kwartier met aardige cameranotities, nu en dan rake filmhumor en een snufje beeld poëzie en met als onvrijwillige acteurs mensen, in wie men zijn buurman en misschien ook wel zichzelf herkent. Ftn. (Advertentie) Eén van Ringers' klassieke creaties: BUTTERFLY - romige vulling, knap perige caramel en pittige chocolade. Al jaren een veelgevraagde, veelge prezen lekkernij. MELBOURNE, 6 nov. (KNP) Ue aartsbisschop van Melbourne, mgr. dr. D Mannix. is vanmorgen op 99-jar.ge leeftijd overleden. Mgr Mannix werd geboren in Char levilie in Zuid-Ierland en werd in 1890 priester gewijd. In (.913 vertrok hp naar Australië, nadat hij in 1912 tot bisschop was benoemd. In 1917 volgde zijn benoeming tot coadjutor met het recht van opvolging op de aartsbis schoppelijke zetel van Melbourne. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG, 6 nov. Bij het rap port van de commissie-Scholten be hoort een vijftal afzonderlijke nota's, resp. van de leden Diepenhorst, VTitte- man, Patijn, Vrolijk en De Vries. Uit deze nota's blijkt o.m. dat prof. mr. J. A. Diepenhorst de opvolging van de essentiële voorstellen van de com missie ontraadt. „Met miskenning van wat spontaan gegroeid is, worden hier in de omroeporganisaties teruggedron gen en in hun bewegingsvrijheid be lemmerd", aldus de hoogleraar. Met name keert hij zich tegen het voorstel om het ledental als beslissende maat staf bü de toelating van nieuwe gega digden los te laten. Over de program mablad-voorstellen zegt prof. Diepen horst o.m. dat, indien men iets had moeten verzinnen om de bestaande or ganisaties een zware slag toe te bren- (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG, 6 nov. Volgens het voorontwerp van wet. dat de commis si e-Schol ten bü haar rapport over de radio- en televisiewetgeving heeft inge diend, zal de zendtijd eens in de vijf jaar opnieuw worden verdeeld. Als ge bruikers van de zendtijd noemt de com missie kerkgenootschappen, genoot schappen op geestelijke grondslag, po litieke partijen, omroeporganisaties, an dere gegadigden (die de omroep slechts als nevenactiviteit bedrijven), sa menwerkingsorganen (NTS en NRU) en overheidsorganen. Bij haar afwijzing van een systeem, waarbij de toelating van nieuwe om roeporganisaties afhankelijk wordt ge steld van het ledental, merkt de •vom- missie-Scholten op, dat het getal geen volstrekt objectieve norm is. Het ligt immers voor de hand, ctat een organisatie met veel zendtijd meer leden kan werven, hetzij door vele goe de programma's, hetzij door opzettelij ke wervingsacties, dan een vereniging met één of enkele uren zendtijd per week. Tevens is het duidelijk, dat een vereniging die haar leden een volledige Êrogrammagids kan aanbieden aantrek- elflker zal zijn voor het publiek dan een organisatie, die dat niet kan doen Als men dan nog de mogelijkheid aan vaardt, dat leden worden meegeteld die zich enkel om wille van het program mablad hebben „aangesloten" heeft het aldus verkregen getal veel van zijn ob jectieve waarde verloren. De commissie heeft ernaar gestreeld een zodanige regeling te ontwerpen, dat de programmabladen hun waardevolle functie als verenigingsorganen kunnen behouden en dat daarnaast rekening wordt gehouden met het recht van ie dere luisteraar of kijker, kennis te ne men van de programmaropgaven zon der dat hij zich daartoe bij een om roeporganisatie behoeft aan te sluiten. Vandaar de uitgave van een eenvoudi ge gids, die men kan ontvangen in plaats van een omroepblad. Elke omroeporganisatie die een pro grammablad uitgeeft ontvangt uit het luistergeld een bijdrage in de exploi tatiekosten van dat blad, evenredig aan het aantal luisteraars, dat zich op naar blad heeft geabonneerd. De commis sie wijst erop, dat de kwestie van de programmabladen een bijzonder financi eel aspect heeft. De abonnementsgelden, waarin de verenigingscoitributie is be grepen (c.q. de contributie die recht geeft op ontvangst van het programma- (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG, 6 nov. Erik Vos houdt ermee op nog langer artistiek leider van De Nieuwe Komedie en Arena te zijn, als de twee groepen niet op korte ter mijn een afdoende eigen behuizing krij gen. Zoals bekend hadden zijn gezel schappen de hoop gevestigd op de Wil lemskerk en op financiële medewerking van de gemeente Den Haag om deze kerk tot een schouwburg te verbouwen. De hoop op die medewerking is bij de stichtingen „Schouwburg Willemskerk" en „Nieuwe Komedie-Arena" vervlogen met de negen maanden die voorbij zijn gegaan sinds de gemeenteraad van 's-Gravenhage de nota „Van Willems kerk tot schouwburg" is aangeboden. In die tijd is van de gemeente Den Haag officieel taal noch teken vernomen. „Ik ben erg somber," zei ons teren Erik Vos. „Ik zie op ogenblik geen mogelijkheid op deze w;jze met het jeugdtoneel door te gaan. De omstandigheden zijn nog in vele opzichten dezelfde van acht jaar geleden, toen ik bij Arena kwam. Ik heb toen gezegd: ik doe het vijf jaar. En ik heb gewacht tot er een schouw burg kwam. Maar ik wil daarvoor niet blijven vechten. Mijn wens is, dat de stad ons graag wil hebben. Maar ik ben langzamerhand tot de ontdekking gekomen dat ons land blijkbaar geen goed toneel voor de jeugd wil." Voor Erik Vos ook maar een enkele van bovenstaande uitlatingen had ge daan, heeft hij ons duidelijk gemaakt, dat zijn kritiek niet de Haagse wethou der van Onderwijs en Kunsten, mr. M. Vrolijk geldt. „Persoonlijk kan ik al leen zeggen, dat ik bijzonder grote steun heb aan wethouder Vrolijk. Hij trekt het zich persoonlijk aan." Ook het rijk waar deert zijn werk, getuige de onbekrom pen garantie die indertijd staatssecre taris Scholten gaf voor de opvoering van „De Perzen". Vele gemeenten ver strekken zonder mankeren subsidies voor het optreden van de beide groepen. Maar de jeugd wil nog meer dan het optreden van een goed gezelschap in een bioscoop. De jeugd wil ook graag naar een echte schouwburg. Erik Vos vertelde bi] voorbeeld over de Haarlem se jeugd. De ULO-leerlingen waren al tijd onrustig tijdens de opvoeringen in de concertzaal, die zich niet voor to neel leent. De middelbare scholieren daarentegen gedroegen zich behoorlijk... in de schouwburg. Totdat het experiment werd genomen de groepen eens van zaal te verwisselen. Niet alleen de jeugd, ook Erik Vos wil een goede schouwburg voor zijn spe lers. „Het heeft alleen zin goed toneel te spelen voor de jeugd, als het niet 's morgens om negen uur hoeft, ter wijl ondertussen de vloer van de zaal geschrobt wordt (zoals in Den Haag gebeurd is), of het balkon met luidruch tig getimmer wordt gerepareerd (his torisch: Rotterdam)." Zulk soort dingen komen overigens meer voor in de rand stad dan in „de provincie". Daar staan voor de Nieuwe Komedie en Arena de deuren van de moderne schouwburgen open. De Willemskerk was de laatste kans voor De Nieuwe Komedie-Arena. Daar zou een open toneel kunnen worden ge maakt, zeer dienstig voor de idealen van Erik Vos, die na een jaar genees kunde gestudeerd te hebben in Utrecht, in de leer is geweest bij Etinne De- croux in Parijs, ook de leermeester van Marcel Marceau. De Willemskerk z°u het fel begeerde eigen huis voor de bei de groepen moeten worden, waarheen de jeugd van heinde en verre zou kun nen komen om er goed toneel te wen van niet alleen De Nieuwe Komedie en Arena, maar ook van buitenlandse groepen. Maar Den Haag wil of kan niet, zo krijgt men bij De Nieuwe Komedie- Arena de indruk. Het steeds langer wachten op een officieel antwoord be schouwt men als een somber voorteken. En wethouder Vrolijk heeft wel te ver staan gegeven, dat „De Willemskerk" niet erg haalbaar is. Ergens anders dan? De Nervi-schouwburg die Zwols- man wil gaan bouwen aan de Schedel- doekshaven. Dat duurt Erik Vos te lang. „Ik kan niet opnieuw vijf jaar wach ten". Als er geen oplossing komt, houdt Erik Vos ermee op. Hfj is daartoe wel ge dwongen omdat het hem niet langer lukt zijn gezelschap te binden als de omstandigheden niet veranderen. In de komende weken zal de beslissing worden genomen wat er met het gezelschap dat zijn verdienste in binnen- en buitenland heeft bewezen, moet gebeuren. blad! en de verkoop van advertentie ruimte in de gidsen vormen belangrij ke bronnen van inkomsten voor de om roeporganisaties. Ten dele worden daar uit de verenigingskosten gefinancierd, doch een niet onbelangrijk deel wordt aangewend voor uitgaven die recht streeks met de omroep verband hou den (studiobouw, extra-programma kosten enz.). De commissie acht het onbevredigend, dat een deel van de luisteraars niet aan ieze uitgaven bij draagt. De door haar voorgestelde re geling beoogt dit te corrigeren, zonder nieuwe lasten op te legger aan de luis teraars. die reeds hun volledig aandeel in de omroepkosten bijdragen. Verder is het van belang, dat de pers op deze wijze de mogelijkheid krijgt de radio- en televisieprogram ma s te publiceren, zonaer dat het be staan van de omroepgidsen in gevaar wordt gebracht. Deze regeling zal ho pelijk ook bijdragen tot beperking van de onafgebroken acties voor het wer ven van nieuwe leden, waartoe de omroeporganisaties zien thans, zeer tegen hun zin, verplicht zien (waar bij natuurlijk ook van invloed is, da het ledental van een omroeporganisa tie niet meer die doorslaggevende be tekenis heeft voor de toewijzing van zendtijd, die het in oudere wetsont werpen had) in een bestel, waarin nieuwe gegadig den worden toegelaten, zal een grote re behoefte aan programma-coördina tie bestaan, constateert de commissie. Ook als zendtijd wordt toegewezen aan kleine gegadigden, wier uitzendingen veel „gesproken woord" zullen bevatten, zal gezorgd moeten worden, dat de to tale inbreng aan programma's een Har monisch geheel vormt. De commissie vreest, dat de huidige coördinatie hier toe niet toereikend zal zijn. Men zaï de totaliteit van de programma's, resp. in de radio en in de televisie, moeten zien als een gemeenschappelijke ver antwoordelijkheid, die een gezamenlijke „planning" eist. Het rapport stelt voor de overkoepe lende organisaties (N.R.U. en N.T.S.) een bredere basis te geven door de be noeming van enige bestuursleden door de minister van O.K. en W. Noch deze leden, noch de door de Kroon benoem de voorzitter moeten gezien worden als lasthebbers van de overheid: zij zul len eenmaal benoemd, zonder mandaat het algemeen belang dienen. De commissie-Scholten wil wetteigk voorgeschreven zien, dat de omroepor ganisaties een jaarverslag publiceren met een opgave van hun inkomsten, uitgaven en hun financiële positie. Het droit de réponse is volgens de voorstellen der commissie beperkt tot het recht op te komen tegen feitelijke beweringen: indien een belanghebbende de weergave van bepaalde feiten in een uitzending onjuist of onvolledig acht, heeft hij het recht voor hetzelfde me dium op korte termijn een wederwoord te laten horen, waarin andere feiten worden vermeld ter rechtzetting of aanvulling van de feitelijke beweringen in de oorspronkelijke uitzending. Er wordt voorzien in een korte procedure, gevoerd voor een speciaal daartoe aan gewezen arbiter. (Advertentie) gen, deze vondst voortreffelijk zou mo gen heten. Prof. Diepenhorst concludeert dat bfl de beste bedoelingen de feitelijke gevol gen van de voorstellen der commissie niet doordacht zijn. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG, 6 nov. De commissie- Scholten heeft haar voorstellen inzake de programmabladen voorgelegd aan de besturen der omroepverenigingen. De reacties van de omroepen zijn als bij lagen toegevoegd aan het rapport. De omroepen hebben tal van bezwa ren tegen de voorgestelde opzet ontwik keld. In een gezamenlijk schrijven van K.R.O., N.C.R.V. en V.A.R.A. wordt o.a. gesproken van een „omroepschap met dwangabonnement". De commissie-Scholten heeft aan mi nister Bot meegedeeld, dat zij in de be schouwingen van de omroepen geen aan leiding ziet tot wijziging van haar voor stellen betreffende de omroepbladen. Het loslaten van het ledental ais cri terium voor toekenning van zendtijd zal, naar de mening van mr. P. J. Witte man, schier onoplosbare moeilijkheden brengen en zal leiden tot willekeur. Naar zijn oordeel betekent het toeken nen van zendüid aan andere organisa ties dan omroeporganisaties, dat de be langen van deze laatste organisaties op ..ongerechtvaardigde" wijze worden ge schaad en aangetast. Bovendien leidt dit z.i. tot een al te zeer verbrokkeld programma. Ook mr. Witteman kant zich tegen de voorstellen inzake de pro grammabladen. „Een verzwakking van het debiet van deze bladen betekent een verzwakking van de band tussen de omroeporganisaties en haar aanhan gers." Mr. Witteman meent dat een rege ling betreffende de programmabladen geen pribbel mag bevatten (in de vorm van een voorschrift, dat een van de sa menwerkingsorganen een eenvoudige gids zal uitgeven) om de bestaande bla den niet te lezen. Een verzwakking van het debiet van deze bladen zou, behal ve een financieel nadeel voor de omroep organisaties, ook een verzwakking van de band tussen deze en haar aanhan gers betekenen. Ernstige bedenkingen heeft mr. Witteman tegen de dwang licentie, die het auteursrecht van de omroeporganisaties op de programma gegevens waardeloos maakt. Indien alle publiciteitsorganen die ervoor willen be talen en met name de weekbladen recht hebben op het afdrukken van de volledige programma's, brengt dat het debiet van de omroepbladen in ge vaar, en daarmede wordt het bestaan van de omroeporganisaties ondermijnd. Prof. dr. C. L. Patijn stelt in zijn nota in tegenstelling tot de com missie dat het in strijd met de logica is te achten dat de omroepen de communicatie tussen de groepe ringen in de samenleving zouden sti muleren. „Het huidige omroepbestel symboliseert en accentueert de ver zuiling en draagt er toe bij de groe peringen van elkander gescheiden te houden, zeer tot nadeel van de volks kracht, tot nadeel ook van de eenheid der Kerk en de samenwerking der christenen." Mr. M. Vrolijk, promis" van de die met het „com- commissie instemt, voorzover het althans tendeert naar een open harmonisch bestel dat gebaseerd is op het bestaan van vrije omroepor ganisaties en tevens nieuwe kansen biedt voor wezenlijke coördinatie en samen werking, betreurt het dat in de com missie geen vertegenwoordigers van de omroeporganisaties zitting hadden. Ook mr. Vrolijk verwerpt de program- mabladvoorstellen van de commissie. De heer J. W. de Vries is van oor deel, dat het rapport op een aantal z.i. belangrijke punten getuigt van een zo danige mate van oppervlakkigheid, een zijdigheid en improvisatie, dat het de degelijkheid en visie mist die z.i. nodig zijn om de weg te wijzen naar een bruikbare structuur. (Advertentie) Bekende Schriftelijke cursus Tel. 45432 AMSTERDAM, 6 nov. Mirjam Koen, de 15-jarige dochter van net televisie-echtpaar Tanja en Peter Koen heeft de libretto prijsvraag voor de jeugd van het Nationale Ballet ge wonnen. Uit de 93 ontvangen libretti van jon geren tot 18 jaar uit b onen- en bui tenland werd dat van Mirjam Koen uit Eemnes, leerlinge -van het Boeke-ly- ceum in Bilthoven, uitverkoren door een jurj bestaande uit Sonia GasKeil, Annie M. G. Schmidt, Guus Oster, Guillaume Landré, Rudi van Dantzig, Robert Kaesen en Ben de Rochemont. „Da Capo" heet het libretto waarvoor balletmeester-choreograaf Karei Shook nu de choreografie gaal verzorgen, waarna het met de Dalletjes van drie andere prijswinnaars tijdens een onder meer door alle 93 inzenders bijgewoon de matinee-voorstelling eind februari in Carré zal worden uitgevoerd. V ALKENBURG, 6 nov. Een advo caat uit New York, Emil Freund, heeft 500.000 geboden voor een paneel, dat wordt toegeschreven aan Leonardo da Vinei, en dat op 8 oktober in Valken burg (L.) aan een groep handelaren werd verkocht voor ƒ220.000 Het schil derij (28% x 34 cm) stelt een meisjes kopje voor. De beer Freund wii het schilderij eventueel doorverkopen. Over deze Koop wordt nog onderhandeld. Een Am sterdamse expert is van mening dat het schilderij inderdaad door Leonardo da Vinei geschilderd is. Het was oor spronkelijk in bezit van een Franse fa milie, aldus de heer L. van der Lin den in Ede. veilinghouder en beëdigd taxateur. Oost-Duitsland Een Westduits sportvliegtuig met twee inzittenden, dat maandag in Oost-Duitsland een noodlanding moest maken, heeft toe stemming gekregen naar de Bondsre publiek terug te vliegen, (DPA).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 9