„VORST IGOR" NEDERLANDSE Goed uitgevoerd verkeerd verstaan maar Grisaille en poëzie t BIJ DE OPERA WEER BEELDEN IN S0NSBEEK Concilie «Geen zuster kerken; één universele" ft** c°* AMSTERDAMSCHE BANK A *0duet vernield *ect kipperwagen Veroorzaakt schade \i/2 miljoen SïtS?i\335ÖE, upp. Li ^tiirgische week kalender Old' 1 1980in dat jaar gaan een man en zijn vrouw buiten wonen. Buiten tussen de bossen. Na de jaren van werken en verdienen is er tijd voor lezen, reizen en muziek. Het derde leven lacht hen stralend toe. En dat verhaal is al vandaag begonnen. Heel gewoon door wat deze man en vrouw vandaag beginnen op te bouwen. Leven is immers:perspectieven zien. Toekomst scheppen voor zichzelf. De Nationale Levensverzekering-Bank heeft al vele duizenden mensen geholpen dat verhaal van hun toekomst te schrijven. Al honderd jaren lang. Zij staat ook voor klaar. Klaar voor dat volwassen samenspel dat verzekering heet. Een samenspel waarin overigens ook de overheid, voor u voordelig, kan meespelen. Vaak zelfs zó voordelig dat gewoon sparen daar niet tegenop kan En of het nu om 'n oudedagsverzorging gaat, om het dragen van een risico, om het gedegen en gemakkelijk financieren van een eigen huis, de Nationale kan en wil - tezamen met uw eigen adviseur - voor eenieder een deugdelijk verzekeringsplan maken. Precies afgestemd op persoonlijke omstandigheden. En wellicht mag daarom de Nationale u vragen, vandaag een ogenblik stil te staan bij de gedachte dat leven en toekomst samen gaan. Voor u-zelf. Voor hen die op u vertrouwen. De Nationale Levensverzekering-Bank N.V. is overal in Nederland vertegenwoordigd. Bovendien zijn er bij kantoren in (alfabetisch): Alkmaar, Amsterdam, Arnhem, Breda, Dordrecht, Enschede, Groningen, Den Haag, Haarlem, Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Middelburg, Rotterdam (hoofdkantoor), Tilburg, Utrecht, Zwolle. JONGEJN DOOD NA VAL UIT AUTO Vier inbrekers in Tilburg gevat Nederl. Studenten orkest verhuist PERSOONLIJKE LENINGEN ZATERDAG 9 NOVEMBER 1963 PAGINA 7 ft vrora"onL mgr. Khoreiche op S8ehonm».0m het schema over de 'Jour en het bisschoppelijke be tere rp„. :erm .behoudens de bijzon- Jerse Kp.t1,en Privileges der Oos- '"lert .-Ken te schrappen. Dit her- ane heJoft aa" n0oit Kestand ge- öe „Absolutisme" HONDERD JAAR NATIONALE LEVENSVERZEKERING-BANK N.V. 4^0 worden verstrekt door de financieringsmaatschappij MAHUKO N.V. in alle kantoren van de Ona, (vervolg van pagina 1) 'n (W5 de ve'e interessante sprekers tot. ^rirRdPriHO' irial <ln Hf nnnniü. ergadering viel de Maroniti- sbissct 'Libanon) Vin UB ITIUIUII'U- ?''lon (I ih.'^oP van bet klassieke ten. hia te ^speurt men in het sche- VerbrmrilÜ Gt denkbeeld van twee Oost) tvL ^Uster-Kerken (West er Dit ls is fundamenteel onjuist: yetSelo één ongedeelde en uni- ^'iiden; met dezelfde Geloofs- n de ciL en dezelfde Sacramenten. iersehiHo j0t dezer Kerk zijn echter Lam» e», verschijningsvormen; Bisch stv^f Kerk, die zich psycholo- ^«1 StovL- «vai Se'e .?et de eigenlijke univer- fen rk identificeert, en de ande- men de werkelijkheid bena- dan ren biöet p? kerkelijk recht, v°°r a» é®n wetboek komen, dat 8ile kpr-F de werkelijk univer- aaïtia»®f êeldt. Even noodzakelijk 8?n wT, zlJ'n de nadere wetgevin- "ilêsvnpL verschillende verschij- I!n?en a?1611. dier ene Kerk, wetge- '•ale L. e n'et in een Romeinse cen- slechts ?ne5 Worden ontworpen, maar "eliopo n "e eigen kring. De Kerk Ver2tva]ci?een te hebben voor Ver*WakiTn de eerLheid niet, zij bren- Seti die erï de eenheid niet, zij bren- a°htiBp ,e.hheid daarentegen tot waar ds) psp .ng' Menig modern (Wes- eze rv,"?nist waren de woorden van Steperi terse vader uit het hart ge- «preker over het tweede ulfc K Van l,nf u«_ sche- h" ^as Van het onderhavige 0|he 7" n?tuurlijk, zegt men in aPreke. kardinaal Ruffini. Ook deze alsof r??«t zijn hij nog nooit die van aders p hoord had. Terwijl reeksen mening onverkort een ?1 tot fv°ur gewaarschuwd hebben .at kprtt.1--. t gewone spraakgebruik Verepp .bestuur te vergelijken ot pdUrssv^iJ^f 'gen met wereldlijke be- 'krnio men, ging de kardinaal van jy'iik bew-rVa". uit' dat het bisschop- •?°luut J'nd in het eigen diocees een k 'hit wei.i0,!archistisch is. 3arhttald i». 'eemaal in zijn toespraak Het is, zei de kardinaal, sta-i^evaarlijk om bevoegdheden STfltp Koi'/kOrrrllm/lnti onn rif r?adjutorn „fro^e bevoegdheden aan de aaar"me« af de wijbisschop te geven. t>».i randt mpn theorie en in hoofdig en sticht in compe ls) andere problemen. Vaders dezer dagen een C Pfaktima1dt men theorie rt ''wt het volstrekt een h Ia",..."footstl de bisschop aan hp. J^te moeilijkheden in -.c p 'h' Vaders ucsn uagcu cc. h, -den 7„rn(>eilijk te verteren rede' Jïf'nse p.^ten aanhoren tegen de Ro- 78rch vr„ri.e het was die van pa- aximos IV Saigh wilde hij en hij was ontroerd, zijn S pa&altte vriend en geliefde leer- R~h. (ja(. ?Fph Batanian ervoor dan- êo is ban de bij velen gegeven er- CifCtokeri goedgemaakt door zijn uit- hr e- Do hoge waardering van de kardinaal sprak namens zijn ip.Bfesip het ambt kardinaal Siri, 'kis. uent van de Italiaanse bis- >feirnt van de "vergadering. 1/ fb. J (V; j ïtjjj.11 onze Limburgse redacteur) 1. 'X') 1 H 11PV Tnnnairnlrra irflM nov. -s e6n .gistermorgen omstreeks 5 ftsJhltte»,, ln aanbouw zijnd viaduct s. ®el van de toekomstige E-9 *u., fun„,. endeels vernield. Volgens "lil: hpi„„ ?naris van de Rijkswater- en °Pt de schade rond anderhalf ^Ohflp 8u'den e van een "'•w'Vapo schoot de bak van de v4n dit "I zijn hoogste stand en h®t i,;elvaarte tegen de bekisting W'a. tf>Vf>ro Ct °P- Het daarin pas de mL 2eifp gestorte beton stroomde hervoert,8 de stalen bedrading in het yCeï'sbedv.H'ferd beschadigd. Het aan- is, de (jpfh waarbij de chauffeur «tot ontpiec.te kipperwagen in dienst ''UfA van ?reikend verzekerd. Het her- ai. ue schade zal geruime tijd ""at Pi^yember: 23e zondag na Plnk- ?otfIee1heirt Mis' credo; pref v. d. H. V^daST-'d -groen- Ij^nh^Tibii^^wbding v. d. Kathedraal; v «lo dag ,ydt- Mis?V,.Martlnu3| HaS'Sis 'tiding do; pref. v. d. H. Drie- bisschop-beltider; «r- ecu. n. ivlennas —wit— «lartinus I, paus-martelaar; Mis "Us '"n; 7ro°d— Dfrt-kivinus bisschop-martelaar; hj<jf?ht 2e geb. H. Martinus -rood- V^it' ^is nl0^erclainH. Lebuinus, be- 3usti; 2e geb. H. Martinus H' Dldacus. belijder: Mis Justus roocf'3'131'' bisschop-martelaar; Vi7Muacerdo?p.A*lb?rious' bisschop-belijder; 0t6s tul; 2e geb. H. Josaphat ?»&der-k' Albertus de Grote, bisschop- bivit g; R nl ,aar: Mis In medio wit— KrV" Gertrudis. maagd; Mis Dilexisti Vi.khi: H V 2e geb' T'bulnus, belijder; Mis Os X. H- Gertrudis wit— j TsnMiNO one «ca 2 AMSTERDAM, 8 nov. De moei lijkheden, die de Nederlandse Opera met de Italiaanse decorontwerper voor de opvoering van Borodins „Vorst Igor" heeft ondervonden, zijn er oor zaak van geweest, dat deze opvoering er anders is komen uit te zien dan men zich aanvankelijk heeft voorge steld. Zij heeft de regie en de scenerie van Zagreb overgenomen. Vermoede lijk dankt men daaraan een meer in de Slavische traditie gehouden ensce nering, maar misschien ook wel een minder uitgewerkte regie dan wanneer Peter Scharoff de spelleiding in han den had kunnen houden. De actie, waarvoor Nando Roje nu inzonderheid verantwoordelijk is, was zeer gering en beperkte zich in hoofd zaak tot een toneelschikking, waarbij Elke (Advertentie) OLVEl- polis ls vinstdelend. het^p °nze kunstredactie) t°rdt T,r'ncessehof te Leeuwarden ?°l£Pc?Rr, de eerste maal werk ten- ">Vat „!i.d van Paul Panhuysen; het ^A-^KenT,, dn tempera), schilde- In zijn „gen en monotypes. De gri- Na^edirvht^vaardigd naar aanleiding V.Nan aï®n van Miehaël Tophoff, Nrrh in fte reeds gepubliceerd *a8tV^bit li A N D A A G". „Metho- |en o anhuv.P_aa,?-b9 de informeien", 'Ück f'eiciml die in Maastricht genoot aan de Jan-van- Jaan1 J^ee Jaar vr(l schil" _P Min. twpp monu- wil „een bij aR. ^'n' ,wee jaar alten" Troost w seUfni, n als Vla typisch beeiaenae v°rm, penseelstreek, 5iti<» ®en hu~ °?n en totaalstruc- ^rmt^onderheid op deze ex- een tiental gedichten van Michael Tophoff (24), naar aanleiding waarvan Panhuysen zpn grisailles heeft vervaardigd. Zich inlevend m de gedichten en schilderend vanuit de vitele sfeer ervan heeft hij een eigen creativiteit trachten te realiseren bin- nea,2® eigen mogelijkheden van net schilderkunstig materiaal. Daarbij heelt hij zich bewust gedistancieerd van het gebruik van de kleur als pictu raal expressiemiddel. Dat hij de kleu ren niet van zijn palet gebannen neeft bewijzen zijn olieverfschilderijen, waar in de werkelijkheid verhevigd wordt door het gebruik van de kleur. Beider werk' geeft blijk van een jeugdige vitaliteit, dwingt de toeschou wer ermee in dialoog <e treden. De tentoonstelling duurt tot en met 17 november. de niet overdadige maar wel typeren de costuums van Inga Kostincer goed decoratief fungeerden. De toneelbeel den van Zvonimir Agbaba hadden wei nig om het lijf in de letterlijke zin: ze hadden weinig substantie, beperk ten zich tot het geven van aanduiding der lokaliseringen en lieten het toneel volop vrij voor het grote (zwaar ver sterkte) koor, dat een belangrijke rol in deze opera vervult. Een enscene ring dus, die meer praktisch dan boeiend van verbeeldingrijkheid was, maar stellig een encadrering bood voor wat in wezen statisch opgevatte tafe relen waren. Dit is ten principale genomen niet laakbaar bij een opera als „Vorst Igor", dat een sterk episch stuk is, in den brede uitweidend en bezingend. Zulk een enscenering zou heel goed kunnen passen bij een muzikale ver tolking, die de partituur van het ly risch gezichtspunt uit aanvat, maar er dan ook alle lyriek uithaalt die erin zit en de muzikale spanning bereikt door uiterst precieze afstelling van dynamiek, ritmiek en agogiek. Houdt men zich daaraan, dan bereikt men een uit zuivere muzikale elementen op gebouwde optimale werking, die kan volstaan bij de eliminering van het somptueuze kijkspel, dat natuurlijk ook een integrerend deel is geweest van Borodins visie, gewend als de componist was aan de materiële ge nerositeit van het Russische theater. Stelt men derhalve in dit geval de norm: tegenover een enscenering bdj wijze van simpele opstelling een mu zikale uitwerking van hoge, inzonder heid lyrische geladenheid, dan dient te worden vastgesteld, dat de uitvoe ring op dit punt enigszins scheef liep, doordat de zangers hun partijen niet op die manier konden zingen en de dirigent, Franz Bauer Theussl, deze muziek niet aldus verstond. Men kan na zijn sterke „Walküre" veilig aannemen, dat hij operamuziek verstaat als muziek in wording, wat het kenmerk is van dramatische mu- ziek, doch veel minder als muziek in voltooiing, wat het kenmerk is van ly rische muziek. Dit heeft uiteraard niet te maken met de beheersing van zijn apparaat. Die was kundig genoeg. De moeilijkheid is, dat hij eigenlijk niet goed weet wat hij met dergelijke mu ziek moet aanvangen. Zij is in het on derhavige geval werkelijk niet erg be langrijk. Zij heeft een notie van de dingen die Moussorgsky ook voor de geest hebben gestaan, maar zij is veel minder persoonlijk en veel sterker als muzikaal folklorisme gepolitoerd. Doch ze kan heel aangenaam zijn, als men haar grijpt ln haar simpele wezen van elaborerend lyrisch ver haal, en haar maakt met verwezen lijking van de bovengenoemde muzi kale elementen, noodzakelijk om haar de adem, haar fabulerend en bezin gend wezen en haar spanning te ge ven. Beziet men haar in feite als een slappe dramatiek, dan behandelt men haar naar een eis, die zij niet eens pretendeert te kunnen vervullen. En dan werkt zij maar onvolkomen. Hier lag naar mijn idee de moei lijkheid. Daarmee hing samen de omstandigheid, dat er op de scène eigenlijk niemand was die de juiste vocale en geestelijke diepte voor de rol bezat. Caspar Broecheler in de titelrol is in zijn geluid alleen al te getourmenteerd om de onaandoen lijke muzikale lyriek van de rol te kunnen bereiken, en zo zou men kunnen doorgaan, doch ik zou daar mee de indruk wekken te willen af dingen op de in zichzelf goede pres taties die iedereen levert, zij hét dat niet allen vocaal even goed waren toegerust. Men moet dus eigenlijk het hele en semble, waaronder Mizzi van der Lanz, Johan van der Zalm, Bert Blj- nen, Pieter van den Berg, Cora Canne Meijer en nog anderen waarderen voor wat zij deden men kan alleen het ballet niet waarderen voor het slappe en verwarde gehups dat het liet zien als de befaamde Polowetser Dansen en men moet Bauer Theussl en zijn zeer goede orkest prijzen voor hun kundigheid en toewijding, maar objectief genomen was het ernaast, en ik heb het idee dat de Zagrebse to neelmensen een heel andere voorstel ling op het oog hebben gehad. LEO HANEKROOT ENS, 9 nov. De veertienjarige Al- bert Goudbeek uit IJsselmuiden is gis termiddag op de Kamperweg bij Ens in de Noord-Oostpolder uit een rijden de vrachtauto gevallen. De jongen was op slag dood. Albert Goudbeek reed met een col lega van zijn vader mee in de cabine van een truck met oplegger van een firma in IJsselmuiden. Toen plotse ling het rechterportier openzwiepte viel hij naar buiten. De chauffeur trachtte hem nog te grijpen, maar ver- lot daarbij de macht over het stuur. De auto ging slingeren, raakte een brugleuning en sloeg om. De jongen kwam onder de oplegger. ROGGBBOTSLUIS. De zesjarige Dingena Hiemstra uit Roggebotsluis (oostelijk Flevoland) is gistermiddag in haar woonplaats door een autobus aangereden. Het meisje stapte uit een bus en stak achter de bus langs de weg over. Ze werd daarbij gegrepen doo. een bus uit tegengestelde rich ting. Het kind is tijdens vervoer naar het ziekenhuis overleden. (Van onze correspondent) TILBURG, 9 nov. De recherche heeft een viertal inbrekers aangehou den die in de laatste maanden voor ongeveer 8000 gulden aan geld en goe deren op diverse plaatsen in Tilburg hebben gestolen. De leider van het viertal was een tweeëndertigjarige dakbedekker. De groep bestond voorts uit een achttienjarige sjouwer, een twijnder en een spinder, beiden zestien jaar. AMSTERDAM, 9 nov. Wegens moeilijkheden met de directie van het Oranjehotel in Bergen zal het Neder lands Studentenorkest daar tijdens de komende tournee niet meer onderge bracht worden. Het eveneens in Ber- fen gevestigde Parkhotel zal het or es. net volgend jaar onderdak verle nen. Aangezien dit meer kosten met zich meebrengt en de orkestleden zelf reeds een aanzienlijk bedrag betalen heeft zich een comité gevormd dat gelden inzamelt teneinde de financiële lasten voor het orkest te verlichten. Dit comité deelt voorts mede in het komende jaar te willen koenen tot de oprichting van de stichting Vrienden van het Nederlands Studentenorkest. Het orkest zal als gebruikelijk in de Ruinekerk blijven repeteren. (Van onze correspondent) ARNHEM, 9 nov. Over een lengte van ruim drie kilometer vanaf het Vel- perbroek-eireuit alhier, waar het bezoek uit Duitsland Nederland binnenkonmt, zal een dubbele haag van bloemen worden geplant, die, al naar het seizoen, zul len worden gewisseld. Dit heeft de di recteur vau de V.V.V. alhier, de heer J. Vet dezer dageD bekendgemaakt. Hij zei verder dat de internationale beelden tentoonstellingen in bet Park Sonsbeek weer zullen worden georganiseerd. Er kwam enkele jaren geleden een eind aan doordat de gemeente Arnhem er teveel geld bij moest leggen en door dat bij het Rijksmuseum Kröller Müller een beeldentuin werd gesticht. Ook de internationale fiimweek keert naar Arn hem terug, zodra de vermakelij kheida- belasting voor de bioscopen zal zijn aan gepast aan de huidige situatie van het bioscoopbedrijf. Advertentie)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 7