In Stedelijk Museum te Amsterdam Boeiende retrospectieve toont veelzijdig talent van zijn persoonlijkheid CHARLES ROELOFSZ HERDACHT Prof. Erhard wil Duitse staats uitgaven beperken Deelstaten niet gelukkig met kleiner belastingaandeel z Roelofsz, verlos ons... ERFGENAAM VAN DE SHEIK Toestel verliest - tijdens start - twee dekplaten Congolese frank gedevalueerd Pleidooi voor staatssecretaris voor de handel^ Griekenland mo& meer investeren Alarm, op Schiphol Stijgend bierverbruik in Nederland Benoemingen bisdo#1 Rotterdam MAANDAG 11 NOVEMBER 1963 PAGINA 2 PAUL VLAANDEREN Roelofsz eerste muurschildering, in het solarium van de G.G.D te Amsterdam; hinderen die spelen rondom een boom, een karakteristieke Roelofsz-boom. Toen in maart van dit jaar door enkele bewonderaars in de Utrechtse kunstzaal „De Reiger" een gedeelte van het werk van de in 1962 overleden kunste naar Charles Roelofsz werd ten toongesteld, was dit een begin van een postume hulde. Wij schreven toen, dat het oeuvre van Roelofcz een veel grotere ruimte voor een vollediger retrospectieve verdient, zodat meer belangstellenden de kans zouden krijgen zijn werk bij een te zien. Dit is dan nu geschied en wel in het Stedelijk Museum van Amsterdam, waar tot 18 no vember een aantal zalen op voor treffelijke wijze is ingericht met Subelevatie (figuur in landschap van Ecuador, 1930). gchilderijen, aquarellen, gouaches, tekeningen, pastels, wandtapijten, costuums, décors, maquettes en illustraties uit de kunstzinnige na latenschap van Charles Roelofsz. Musea en particuliere verzame laars hebben hiervoor hun gulle medewerking gegeven; een stijl volle catalogus is aan dit waardig herdenken toegevoegd, uitgegeven met steun van het Prins Bernhard fonds, onder de titel: „Charles Roelofsz, verlos ons van con- fectieachtig denken Boom met bij uit voortijd. De Optocht (De Rode Vlaggen) een schilderij van Roelofsz uit 1932. door FRANCES DURBRIDGE IETS NIET IN ORDE .MENEER' IEMAND^, HEEFT DE HEKKEN VASTGEZET MET EEN STUK. HOOTJ WAT EEN KWAJONGENS STREEK.' Uiteraard is dit een veel meer uitge breide tentoonstelling dan in ,,De Rei ger" mogelijk zou zijn geweest. Het veel zijdig beeldend vermogen van Charles Roelofsz wordt hier in grote duidelijke Hjnen zichtbaar. Hij verdient een der gelijk eerbewijs ten volle, vooral om de aparte plaats, die hij na 1930 in het va derlandse kunstleven innam. De barre mens en kunstenaar, zoals Roelofsz wel eens is genoemd, heeft de originele plaats, die hij bezat, nooit willen prijs geven. Hij vocht zijn leven lang; de strijdbaarheid, die in hemzelf lag en die het conflict ontketende met een verbur gerlijkende samenleving en een naar fascisme groeiend Europa, kreeg gestal te in zijn werken. De grommende, grau wende tedere mens Charles Roelofsz, zoals Leo Braat hem noemde, had een van zijn meest vruchtbare periodes in de vooroorlogse jaren, toen het aanrol lende fascisme hem dwong een Mene Tekel in fascinerende en betekenisvolle notities vast te leggen. Het is doodzonde, dat de meeste ori ginele tekeningen verloren gegaan zijn door slordigheid, door weggeven, maar In de oude jaargangen van de Kroniek van Kunst en Kuituur kan men er nog ontmoeten. Ook op deze tentoonstelling krijgt men ze te zien, o.a. uit de „Bij belreeks", geïnspireerd op Jeremia 6:22. Het is mogelijk dat eerst nu in bredere kring duidelijk wordt, dat een man als Roelofsz de tegenstand nodig heeft gehad om te worden wat hij werd en om zichzelf '.e zijn in zijn tekenin gen en schilderijen. Met des te meer klem! Voor de oorlog was hij slechts in engere zin als kunstenaar bekend; in de laatste jaren van zijn leven was hij hoogleraar aan de P.ijksacademie te Amsterdam, Het ging niet allemaal zo vanzelf als hier wel lijkt. Eén karaktertrek heeft hl] heel zijn leven behouden; het van de grond uit opstandig-zjjn, het dwarsdrljven uit be wogenheid en het jagen op middelma tigheid en burgerdom. Die onvrede met de maatschappij beheerste hem bij vla gen, maar onder de ruige stormachtige uiterlijkheden was er het broze kwets bare hart. Hij bezat iets dat hem niet van dit lage land deed zijn en in zijn werk is dat ook voelbaar. Hij wilde niet de gemakkelijke weg en als positief re sultaat had deze instelling een aantal doeken, tekeningen en aquarellen met een vaak sterk sarcastische inslag, ka rikaturaal en ondubbelzinnig scherp. Hij was een bohémien zonder de flauwe kul, begaafd als schilder, tekenaar en denker. Om zich als denker te uiten had hij het tekenen nodig; de zoetheid van de vondst, de scherpte van een prikkelende inval, de kracht van een onverwachte opmerking kon hij het best verbeelden met het zwart van pen of potlood. Zjjn eigenlijke hart was het meest gesteld op de landen rond de Middel landse Zee, maar dit wil niet zeggen dat Roelofsz in ons land niet tot bij zondere werken kon komen. Uit die dualiteit schiep hij. Denken wij hier bij aan zijn rede. die hij ter gelegen heid van de Rembrandt-herdenking in 1956 in de Westerkerk te Amsterdam uitsprak. Een zin uit deze toespraak, waarin hfl een bewogen parafrase op het Onze Vader hield: „...en leid ons niet in verzoeking, dat wij niet met het succès facile, met de zelfbevlekking van het maniërisme onze ziel belas ten, maar verlos ons van de boze... laat ons Hollanders blijven, Heer. Ver los ons van confectieachtig denken. Ver vul ons denken met het reilen en zei len van onze medemensen, onze bede laars, onze armen, onze kinderen, zo als de grote vriend (Rembrandt) ver vuld was van alles wat om hem heen leefde in zijn tijd in ditzelfde Mo- kum..." Een tocht langs de werken in het Stedelijk Museum zou de opper vlakkige bezoeker kunnen verleiden tot de uitspraak, dat Roelofsz zijn métier niet steeds even sterk beheerste. Zijn portretten bijvoorbeeld zijn gete kend minder dan geschilderd. De ge schilderde zjjn toch eigen, zoals men kan zien bij bet enigszins kubistisch op geloste zelfpörtret en het portret van zijn broer. Grotere vlucht nam hij wan neer hij het rijk der verbeelding be trad. Het innerlijk oog zag scherper, raker, fantasierijker, ook soms meedo genloos. Daar bouwde hij zijn wereld op SCHIPHOL, 11 nov. Terwijl het toestel met volle kracht voortstorm de over de startbaan, heeft de KLM DC-8 „Sir Alexander Fleming" zaterdagochtend om half twaalf bij het vertrek naar Suriname en Curasao twee grote, openklapbare dekplaten van een motorgondel verloren. De ge zagvoerder, V. A. Mans uit Bloemen- daal, slaagde er in, zijn machine nog voor het einde van de startbaan tot stilstand te brengen. Hij taxiede vijf minuten later met zijn gehavende vliegtuig rustig het platform op. Het intussen reeds gegeven alarm werd toen ingetrokken. De twee platen, die het toestel ver loor, behoren bij de linker binnenmo tor. Zij zijn openklapbaar en geven toegang tot de straalmotor. Tijdens de start idapten zij door onbekende oor zaak op een wel zeer kritiek moment open: na 600 a 700 meter, toen de DC-8 al grote snelheid had. De sterke luchtdruk deed de rest en scheurde de beide platen uit hun scharnieren. Zij werden r00 meter na het begin van de startbaan in het gras terugge vonden. Persoonlijke ongelukken de den zich niet "oor. De gehavende ma chine werd leeg naar een hangar op Schiphol gesleept. Gezagvoerder Mans steeg ruim 3 uur later met zijn 51 passagiers in een andere DC-8 op om via Frankfurt, Zurich en Lissanon naai Suriname en Curacao te vliegen. in agressie en tederheden, een wereld die bevolkt werd door zwevende engel achtige wezens, dwalende gestalten, worstelende, droomwandelende, vallen de figuren, individuen als gedachten. De kleur, waarmee hij deze werken op bouwde, werd draagster van de ge dachten, van het visionaire. Wij noe men: „Jongetje hoepelt door paradijs poortje", „Boom met bij uit voortijd", „Avondschool", „De Slaapwandelaar ster", „Schietbanen". Aparte aandacht moet men hebben voor het schilderij: ..De Optocht" (ook wel eens de Rode Vlaggen genoemd). Htj maakte dit doek naar aanleiding van een revolutionaire stoet, die hij eens door de straten van Milaan zag trekken. Er gaat een zeer sterke atmosferische werking van uit; het is de opbouw, het licht, de beweging van ingehouden kleur met de fel rode uitschieters van de vlaggen (1932). Die vlag komt nog wel eens in 'n ander werk voor en steeds kijkt men geboeid naar dit dundoek van zeldzame strijdbaar heid. En steeds is het de kleur, waar mee hij het geheimzinnige licht vast legt. Monumentaal zijn de doeken „Su)>- elevatie" en „Schietbanen". Wat het eerste betreft, het Is een verstilde fi guur, die zweeft boven het landschap van Ecuador. Het is romantisch, mo numentaal en visionair. De kleuren zijn van een ingehouden directheid. De toon waarmee het is geschilderd is gevoelig en overwint de gebreken in de worste ling met de materie. Bij zjjn knappe pastels valt het blad: „Man met zak over het hoofd" op, een Goya-achtig werk. Dan. zjjn er verder tekeningen voor: „De Zeven Hoofdzonden", aan vankelijk gemaakt voor een gedicht van Jan Engelman („Het Lieve Leven"). De verzen zijn verloren gegaan, de te keningen zijn knap en geestig; verder originele tekeningen uit de series „Tijd genoten", uniek in hun soort, striemend door de hoon die eruit spreekt: aqua rellen van uitstekende kwaliteit, hele maal beheerst en licht van toets, wel te weinig omdat ook hier Roelofsz alles liet slingeren, weggaf of liet meenemen. Er is nóg een verrassing aan deze expositie verbonden. Men kan er name lijk het volledige ontwerp terug zien, dat Roelofsz maakte voor een monumen tale wandschildering, die in het Con certgebouw zou moeten komen, geïnspi reerd op de derde symphonie van Lud- wig van Beethoven: Eroïca. Dit is een andere Roelofsz. Als tekenaar was hü een soms bittere karikaturist; de voor oorlogse jaren met hun angsten en schaarse vreugden dwongen hem de mens een spiegel voor te houden. De opdracht voor het Concertgebouw liet wederom het innerlijk oog vrfj te wa ren waarheen het wil. Aan dat bijzon dere talent herinnert het ontwerp. Men moet het betreuren dat de opdrachtge vers het uiteindelijk niet hebben aan gedurfd en de decoratie van Gerard Hordijk prefereerden. Wij staan hier voor het werk van een veelzijdig kunstenaar, een man, die eens heeft geschreven naar aanleiding van zijn eeuwig verlangen naar de lichtende landen rondom de oude zee der eerste beschavingen: „...Ergens in het diepste van elk cultureel streven leeft nog al tijd het bewustzijn van de aanwezig heid der zee... wat de kunstenaar daar zoekt is niet het kleine avontuur der décorwisseling, de kus van zuidelijke lippen, maar de zoveel grotere bele ving van ruimte en licht, die de sprong naar de vorm mogelijk maakt. Men zal begrijpen dat deze vorm of vormen, overgebracht naar noordelijke streken, door de druk van het zware licht ver pletterd dreigen te worden. Dat gevaar bestaat zeker voor de naïveling die, levende in de mening dat deze vorm een passepartout zou zyn, haar klakke loos overneemt... Anders echter de jonge kunstenaar, die de wpsheid bezit ze zelf te gaan halen, naar de bron te gaan en gelaafd door wat hij gedronken heeft terugkeert, gevoed door de ervaring en de vormen vindt die in dit grijze land passen". FRANS DUISTER (Van onze correspondent in Bonn) BONN, nov. Bondskanselier prof. Erhard is vastbesloten de staats-buik- riem aan te halen. Hij wil doorzetten, wat zijn voorganger dr. Adenauer nooit is gelukt: hü wil de staatsuitgaven aan banden leggen. De begroting voor het jaar 1964 zal naar de aanwijzingen van prof. Erhard de grens van 60.6 miljard mark niet mogen overschrijden. Overi gens is de begroting voor 1963 nog al tijd niet definitief aangenomen, omdat er geen overeenstemming is bereikt mei de deelstaten over een herverdeling van de belasting-opbrengsten en over het aandeel der Lander in de dekking van het deficiet. Om de staatsuitgaven bin nen de door hem gestelde grenzen te houden, wil bondskanselier prof. Er hard zelfs geweid gebruiken, d.w.z. zich beroepen op art. 113 van de voor lopige Westduitse Grondwet, inhouden de „Besluiten van Bondsdag of Bonds raad die de door de Bondsregering voor gestelde uitgaven vergroten of nieuwe uitgaven met zich brengen, hebben de toestemming van de regering nodig." Bondskanselier prof. Erhard wil de onvermljdeiyke stijging van de staats uitgaven houden binnen het raam van de toeneming van het bruto sociale pro- dukt. Voor 1964 wordt deze op 4.2 pro cent geschat. De regeringschef wil met deze door hem uitgestippelde financiële richtlijn voor het fiscale jaar 1964 en ook voor alle volgende jaren zpn poli tiek van stabiliteit der D-mark, die hij in zyn regeringsverklaring aankondigde, waar maken. Prof. Erhard heeft het voordeel, dat htj altijd goed heeft kun nen samenwerken met de F.D.P.-minis ter van Financiën, Rolf Dahlgrün, die het beleid van de kanselier ten volle ondersteunt. Minister Dahlgrün heeft de ze politiek van beperking der staats uitgaven in het begrotingsjaar 1963 ook ai doorgezet. De regering begrensde de staatsuitgaven toen op 56.8 miljard mark Hp is doof gebleven voor de fi nanciële wensen der departementen en beeft rigoureus net rode potlood gehaald door hun financiële aanspraken. De bondsregering wil de begroting 1964 zo spoedig mogelijk nog in november aan het parlement voor leggen. In de komende weken zal prof. Erhard nu moeten proberen overeen stemming te bereiken met de deel staten over hun aandeel in de belas ting-inkomsten. Op het ogenblik wor den de belasting-inkomsten op basis van 35:65 tussen staat en deelstaten verdeeld. Voor 1963 wilde de staat 38 procent en voor 1964 zelfs 41.5 procent. De deelstaten erkennen de noodzaak van een herziening van de al sinds jaren geldende verdeling, vin den evenwel dat de eisen van de fe derale regering in Bonn te hoog gaan. Op de bijdrage van de deelstaten be rust echter Erhards kans om zjjn fi nanciële politiek uit te voeren. Maar vele Westduitse deelstaten worden door socialistische regeringen geregeerd, die er geen belang bij kunnen hebben de C.D.U.-regeringschef aan dit financiële succes te helpen. Men acht het mogelijk dat bond en deelstaten het tenslotte eens worden over een 40:60-seutel, op voorwaarde dat de regering in Bonn de eerstkomende jaren niet weer met nieuwe verlangens komt. Prof. Erhard heeft inmiddels al af spraken met de premiers der deelsta ten gemaakt om het probleem van de belastingverlaging met hem in Bonn te komen bespreken. De regeringschef hoopt, dat overeenstemming over dit probleem zeer in het algemeen zal lei den tot een verbetering van de ver houding tussen de federale- en de Lan- der-regeringen, die onder zijn voorgan gers nog eens is belast. Voor 1964 zal de regering rond 4 mil jard mark meer aan inkomsten ter be schikking staan. De verschillende de partement hebben inmiddels 10 miljard mark meer aangevraagd. Daarvan komen dan 2,5 miljard mark voor rekening van uitgaven, die niet te vermijden zijn: het z.g. sociale pakket, verzorging van oorlogsslachtof fers, oorlogsschade, vluchtelingenhulp Van de 4 miljard meer-inkomsten blp- ven dan nog maar 1.5 miljard over, die alleen al zullen worden opgeslokt door het ministerie van defensie, dat 3 miljard meer heeft aangevraagd en haar financiële eisen dus met ander half miljard zal moeten verminderen. Prof. Erhard zal financieel met har de hand moeten regeren. Dit temeer in jaren, die vóór algemene verkiezingen liggen, wanneer parlementen altijd de neiging hebben de kiezers schenkingen te doen, die de staatskas enorm be lasten. Maar die gewoonte zal de Bonds dag onder prof, Erhard moeten afschaf fen. LEOPOLDSTAD, 11 nov. (Rtr.) De Congolese eerste minister Adoela heeft zaterdag in een radiotoespraak monetaire hervormingen bekend ge maakt, die onder meer een devaluatie van de Congolese frank met, naar ver luidt, bjjna driehonderd procent inhou den. Van betrouwbare zijde wordt ver nomen, dat de Congolese frank een dub bele waarde krijgt, namelijk een van 150 frank tegenover een dollar voor de uitvoer van goederen uit de Congo en een van 180 frank per dollar voor de invoer van goederen in de Congo. De huidige koers is 65 frank tegenover een dollar. Het internationale Monetaire fonds heeft medegedeeld, dat het zijn goed keuring heeft gehecht aan de herwaar dering van de Congolese frank, „die_ de Congolese regering zal helpen haar' in- komenspost op de begroting te verho gen." Adoela verklaarde, dat zyn rege ring had besloten de uitgaven voor „onproduktieve doeleinden" te vermin deren. Terzelfder tijd deelde hjj mee, dat het kabinet heeft besloten voor een bedrag van zesduizend miljoen frank aan openbare werken te laten uitvoe ren. Voorts zullen de lonen van de ca tegorie der laagst betaalde werkers met 25 procent worden verhoogd. „De ze hervorming van ons monetaire stel sel zal het mogelijk maken de inflati- onaire uitwerking van het begrotings tekort te verminderen," aldus Adoela. r .KWAJONGENS? DAT GELOOF IK NIET.... 1 WAT 15 ER MET DE OVERWEG- WACHTER GEBEURD? a ROTTERDAM, 9 nov. I® J Of vergadering van het .Algem „otter- gaan Voedselvoorziening in eer dam heeft de voorzitter, de ^eS. G. J. Luttmer, gepleit voor eeti de sief integraal handelsbeleid en retari» benoeming van een staais crO" voor de handel. Die wensen ^go al neergelegd in het rapport ,even8' del in Iandbomvproduktefi en ..ga»11 middelen", dat het algemeen j^ff in mei van dit jaar het Mcn doen zien. ^utt- „Onze regering", zo zei de he mee mer, „dient er ernstig rekenms Ae te houden dat in vele ons o™/ Jfidde- en verre landen alle mogelijke h#n(jel len worden gehanteerd om de meer armslag te geven' heet Over de EEG sprekende zei a 2il Luttmer, dat de handel nin"TwikKS' kunnen instemmen met een on gen ling die in de richting gaat v h#p. min of meer gesloten gem,e®t m d' Hij vond het verwonderlijk, aai ge. op verbetering van de landbou richte voorstellen der EEG mef:prbeie' dacht wordt geschonken aan v dg„ ring van de marktstructuur „„ruC' verbetering van de landbouw tuur. sa. Hij vond het voor de westers ,q menleving en dus ook voor,_,eConO' uitgeoe- van fundamenteel belang, dat e mische bedrijvigheid wordt fend in vrije ondernemingen, ^|Lj,eid de risico's en de verantwoorden) pe voor hun bedrijfsvoering dragen. voorstellen der EEG-commissis structuurverbetering brengen z,1'e „tie- grote gevaar mee van concurr vervalsing, die zal optreden ais aan groepen van ondernemingen e sidies en rentevergoedingen ga® aJet ven, waar andere ondernemingen voor in aanmerking komen. De heer Luttmer sprak verder,, over de P.B.O. Dat sommige a pen niet tot ontplooiing zijn Se!Vg of- is z.i. niet de schuld van de vrij® ganisaties, maar een gevolg va". gu opbouw van de P.B.O. Hij zag h® een groot nadeel, dat men door n, structuur van de schappen geen tact heeft met de leden, het ZKI yet alleen als er contributie geheven nv(ln worden. Een belangrijk winstpunt de P.B.O. is, dat er zowel bij de w .p gever als de werknemer meer oe® is gekomen voor eikaars situatie- PARIJS, 11 novIn haar jo"dJ rapport over de economische P®!,»- van Griekenland schrijft de Organ tie voor Economische Samenwerking Ontwikkeling, dat de Griekse mische bedrijvigheid met de mogelijke spoed dient te worden j groot. De afgelopen tien jaren hen g getoond, dat de Griekse economie betrekkelijk bevredigenfde groei combineren met een aanhoudende sj nenlandse stabiliteit. Maar de toeken^ zal moeilijkheden brengen, doordat werkgelegenheid niet veel is verbete de vertraging van de ecenon»9e groei, die (1e laatste tijd valt waar nemen, is een waarschuwingsteken- d® De nieuwe omstandigheden van ,,en internationale mededinging, die zU„e,i- volgen op de associatie van Gr ie*™- land met de Europese Economische v meenschap, zullen dwingen tot een .p, dïcale hervorming van de Griekse ,j dustrie, die zich tot dusverre besche" wist achter hoge douanemuren. Voor een snellere ontwikkeling lSr. eerste hindernis de zwakte van de P„9 ticuliere produktieve investeringen. fout ligt volgens de OESO in h°' zaak bij de richting, waarin deze f vesteringen worden geleid enrrU"ait' bü hun omvang. Het wordt raadza geacht verder te gaan met de sticht" j van semi-overheidsinstellingen naar voorbeeld van de beleggingsf0Il„ sen, waar by dan particuliere gelden zafnen met staatsgelden voor de voering van bepaalde projecten z° den kunnen worden gebruikt. Een versnelde -ntwikkeling van Griekse economie kan moeilök w „ris verwacht zonder dat meer buiteniaiL, kapitaal toevloeit in de beginfase- dit opzicht verkeert Griekenland in ehet betrekkeiyk gunstige positie, maar ïykt voor de komende paar jaar "'j, waarschynjyk, dat de toevloed van tenlands particulier kapitaal groot b noeg zal zijn voor de uitvoering het Griekse economische plan. zal de financiering volgens de moeten worden aangevuld met heidskapitaal. AMSTERDAM, 6 nov. - In de ste negen maanden van het 1°P'e" et jaar is de binnenlandse bieromzet n^e 11,9 pet gestegen ten opzichte van overeenkomstige periode van 196— wel van 2.360.965 hl. tot 2.641.817 h gevoerd werd 163.979 hl., 19,2 pet mf dan in de eerste drie kwartalen \yt het vorige jaar, toen de invoer 131.v hl. bedroeg. De bieruitvoer is or\sg. veer geiyk gebleven, op 677.350 hl. ze gegevens werden tijdens een ve„sde dering in Amsterdam verstrekt d°°rhet plaatsvervangende voorzitter van Produktschap voor Bier, de n W. Liefaard. Voorts maakte hy bekend dat de voc zitter, de heer mr. H. J. M. Loefi wens heeft geuit in verband met leeftyd (68 jaar) na het einde va"ber lopende zittingsperiode 31 decern niet meer voor herbenoeming gj worden voorgedragen. Binnenkort dus een nieuwe voorzitter geK worden. ROTTERDAM, 11 nov. (KNP) Ei bisschop van Rotterdam, heeft benoe tot pastoor van de Christus Koninfei^ rochie te Rotterdam P. J. N. M.( q[3' Pastoor Riep werd geboren te &e. venhage 16 februari 1914, Prie ®„vol* wijd 3 juni 1939. Hij was achteree gens kapelaan te Wassenaar (Go©o,® ^-ra- der), Goes, Heemstede (H. Bavo). paad) venhage (O.L. Vrouw van Goede vj„ en sinds 1957 was hij bisschoppen lo0g- sitator van de broeder- en zuster ters in het bisdom Rotterdam. jS Rector A. H. P. A. WIEGKRINL benoemd tot bisschoppelijk v. bet bis' broeder- en zusterkloosters in ju dom Rotterdam. Hij was £aP Rotter* Bovenkerk, Lisse (H. Agatha), daarna dam (H. Hart van Jezus) en jQanneS rector van het ziekenhuis ai de Deo te Den Haag. j or Verenigen en vergaderen, /(Jjtg. Boer en mr. A. Hijmans. Nijgh van Ditmar - den Techniek en functie. Ziektekostenverzekering, d°or jef. Zeven. (Uitg. De Bussy dam). Medische Varia II van zekeringsreeks.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 2