Fel meningsverschil fond vernieuwing van de oude stad Leer kinderen jong om te gaan met de volwassen wereld DINSDAG 24 DECEMBER 1963 MM Er is in Parijs een even felle als boeiende en een wijd om zich heen gijpende twist gaande tussen 'lOuden" en „modernen"; het Publiek houdt er zich van op hoogte en leeft erin mee aan de hand van overvloedige stellingnamen en commenta- re« in dagblad en periodiek; 8chemerig op de achtergrond, 20 niet geheel aan het oog °uttrokken, voltrekt zich een °nderlinge machtsstrijd tus sen enorme zakelijke belan- §en terwijl zeer vermoedelijk °°k politiek, zeer hoge poli tiek zelfs, in het spel is. Wat er op het spel staat is de stedebouwkundige toekomst Van een groot stuk oud, met 'Pstorie beladen Parijs. Maar finnen we met het begin. Kisten komen en gaan, élke dag opnieuw. Tussen het afval op straat vinden vélen een gratis maal. Op 14 november jl. nam de Parijse gemeenteraad met een uiterst krappe meer heid van drie stemmen het be- a't, waardoor het lot van de crmaarde Parijse centrale markt ».les halles de Paris", „de buik jan Parijs" uit Emile Zola's be stemde naturalistische beschrij- 'ngen definitief werd bezegeld. Wer drie jaar zullen „de hallen" a al wat zij voorstellen aan fan- ^stische bedrijvigheid, aan tou- Atische attractie en folklore, in aUn geheel en voor goed uit het ^fijse stadsbeeld zijn verdwenen, ^geplaatst naar Rungis, op een ebtal kilometers bezuiden de '°ofdstad, waar op last van ge maal De Gaulle's regering reeds jaren geleden begonnen v erd met de bouw van een hyper- °derne „marché-gare". De ongelofelijke smeerboel van de Hallen zet ziéh voort op straat. De eerwaarde meter, doet voordelig zaken bij de Hallen. 3. THLJS3SH Zal dit beeld werkelijk uit Parijs verdwijnen? xeman Menumn en sstjn zuster. (Van onze Parijse correspondent) DE „HALLEN" VERDWIJNEN UIT PARIJS pese en zakencentrum verrijzen, Ieder Ud van de Europese gemeenschap zou er in een eigen gebouw zijn eigen ver tegenwoordiging hebben. Terrassen zijn er voorzien voor helikopterverkeer, dat de verbindingen zal onderhouden met de vliegvelden van het Parijse distrikt. De boulevards de Sebastopol en de Strasbourg, die in één grote rechte lijn de verbinding vormen tussen de Gare de l'Est en de Place du Chatelet (en de Seine) zullen aanzienlijk verbreed een nieuwe „triomfweg" vormen, de Noord-Zuid tegenligger van de Champs Elysées. Tuinen, evenals bü de Champs Elysées, aan weerszijden en verscho len in die tuinen: theaters, bioscopen, atletiekvelden, enz. Autoverkeer en voetgangersverkeer zullen er absoluut gescheiden zijn, zich afspelend op ver schillende niveaus. Langs deze monu mentale Noord-Zuid verbinding zal, voornamelijk ten Westen, het grote Euro pese en zakencentrum zijn immense verlengstuk hebben gevonden: weer hoogbouw, maar afnemend in hoogte hoe in de Rue de la Ferronerie ko ning Henri IV in het gewoel en ge drang de dolkstoot van Ravaillac kon krijgen. Kortom: hoe vervallen en ver vuild ook, het oude historische hallen kwartier verdient beter dan als „af braak" gedoemd te worden om met de hallen te verdwijnen. Het grote meren deel van de behuizingen is, zo oor delen de „ouden", heel goed te redden voor hygiënische en comfortabele be woning. Men late de wijk, na sanering, z'jn huidige karakter behouden; een wijk voor kleine en middelgrote neringdoen den en ambachtslieden. En op het van de hallen bevrijde terrein, annex even tueel, het plateau Beaubourg, vestige men een centrum van cultuur en ont spanning, een soort „Parijs forum", een oase ook van betrekkelijke rust, waar de automobiel niet welkom is. Niet slechts omdat het de „ausradierung" meebrengt van een groot stuk „heilig" Parijs, richten zich tegen Rotival's „mon strueuze" plan de verontwaardiging en het verzet van de „ouden". Men voert uiteindelijk „fiat" door de Pa- v£e gemeenteraad niet zonder grote ^Scheurdhekl gegeven aan de van t6s®rhand gedekreteerde revolutionai- (a.'bgreep lag vervat in het besluit, Ik: de Stad Parijs zal ingaan op de Cr door de regering aangeboden hZ'hame in de „société mixte" tot be te van de nieuwe centrale hallen tijhnuhgis. Tot aan het bittere einde ha' dentallen gemeenteraadsleden het Cfhekkig voor de in ieder geval C?ren zaak blijven opnemen; hand- V«g Rungis of geen Rungis - tHa'de oude hallen op hun huidige *1 5 S- Velerlei argumenten van veel- hw. ®®Pectabele aard zijn daarbij in Vjh i'eltl gevoerd. Aan sommige daar- 2&t bij alle respectabiliteit toch Veen sterk elektoraal luchtje, zo fl* men pleitte voor doorslaggeven- V>sideratie voor de belangen der honende neringdoenden. dan waren er de beroepen op L-, gevoel voor historische continuï teit ^as het wel oirbaar om een ge- zjhedenis van welhaast acht eeuwen L radikaal en zo wredelijk af te V.hen? Want was het niet koning lii'J'PPe Auguste geweest, die in Vs de hallen op deze plaats in het flo, h riep en waren niet zowel Lo- ^"h-jk XIV als Napoleon de Grote ti.' tegen eigen inzicht in, voor te- iwfëedeinsd om aan deze eeuwan- stand van zaken iets te veran- V6h? (Maar toen Philippe Auguste ter„ .arijse hallen stichtte lag tun den en „modernen". Maar door de af braak van de hallen in hun huidige gedaante nog altijd in hoofdzaak Bal- tard's schepping opmerkelijk specimen van „de vroegste architektuur van het ijzér" komt een fameus gelegen stuk Parijse grond vrij; niet zo bijster grooteen zevental hektaren; tezamen met het reeds dertig jaren lang door afbraak of instorting ietwat oostelij ker braakliggende „plateau de Beau bourg" zijn het er twaalf. Hoe daar van stedebouwkundig profijt te trek ken? Dat is de kwestie, waaruit de grote controverse is opgebloeid. En hier moeten we het „plan-Ro- tival" ter sprake brengen. Rotival is zoveel als stedebouwkundige en „planificateur" nummer één van het regeringscommissariaat voor de her inrichting van het Parijse distrikt, aan het hoofd waarvan staat de heer Delouvrier, voorheen generaal De Gaulle's gevolmachtigde voor Alge rije. Aan Rotival, die zijn stiel totdus- verre voornamelijk had uitgeoefend in de Ver. Staten, had de heer Delou vrier dus reeds enige tijd geleden opdracht gegeven om ï.v.m. het vrij komen van het hallenterrein maar in het wijder kader van de herin richting van het Parijse distrikt een plan te ontwerpen. En de heer Roti- vai toog aan het werk. Wat in grote trekken zijn plan be helst is in de afgelopen weken bekend geworden. Het gaat uit van de hypothese: „Parijs, hoofdstad van Europa." Het plan is dienovereenkomstig groots. Om te begin nen: het bestrijkt een terrein van tegen de vijfhonderd hectaren, de daarin opge nomen hectaren van hallen en plateau Beaubourg zijn slechts een kleinigheid. Deze circa 500 hectaren worden grosso modo begrensd ten zuiden door de Sei- ne-oever tussen Louvre en Hötel de Ville, ten Oosten door de Rue du Tem ple, ten Noorden en Noord-Westen door de boulevards achter de Gare de l'Est en de Gare du Nord en de Rue Lafa yette, ten Westen door de Rue du Lou vre. Nagenoeg de gehele bebouwing van dit gebied, waar 160.000 mensen wo nen en 500.000 werken, is bestemd voor de sloop, enkele monumenten uitgezon- derd. Hoe zou, wanneer Rotival's visioen in zijn geheel verwezenlijkt is men spreekt van dertig jaren vernieuwd Parijs er in dat gebied uit zien? Boven de Gare du Nord en de Gare de L'Est en hun emplacementen het geheel overdekt gemaakt zal in wolkenkrabbersbouw het grote Euro- lia OWWJUV ll*6 '>uu nog „extra muros en net M.lS i.wan rlin ilaonn 1 I Ër "was zelfs een gemeente- „intra "muros" van die dagen h. tlrtrr V.rvnrlor'.UUli'/Pnrl inwn. twQe nog geen honderdduizend inwo- taas'> Er was zelfs een gemeente- k 'süd, dat handhaving van de hal- Uit op hun huidige plaats bepleitte •■th,!?lededogen met de clochards, de tijloze zwervers" zoals onze so- '°gen zeggen. Voor hen immers vlerS de Parijse hallen het 'oe- W„hts°ord bij uitstek, zij vonden er te en voedsel, zelfs, als hun dat Gastond, „werk". eer> enkel argument houdt even wel stand tegenover het monu- Jhentale feit, dat de aanwezig- jOeid in het centrum en het hart h^trau huljoenenstad Parijs van het 'l&ch le marktwezen een on-hygie- a.nn„vLerkeersopstoppend en hoe. i achronisme is geworden. Irratio- jatv. ogelijk, middeleeuws. Al 'n t rio tossen de beide wereldoorlo- h^lêr, z'ch de dwingende noodzaak 3ur k, Van overplaatsing der hallen Nt>h„uften Paxnjs, althans naar een irn in van de stad. Plannen wer- JËe '.studie genomen, maar „geves- oo'angen" bleek een onoverKO- oarrière. Totdat generaal De P<1 p„s fegering autoritair het let rt GPp„eenvoudig met „Rungis" start s' wüVinni8 Parijzenaar die in ernst S'siLti "eid van de thans definitief .te maatregel in twijfel trekt. En 1 a* niet het voorwerp van de "nltef bedoelde twist tussen „ou- naarmate men de Seine nadert. Daar tussen ook weer voorzieningen voor ge scheiden auto- en voetgangersverkeer; het geheel riant gemaakt met hoog gelegen tuinen. Vanaf de Seine-oever zal de beschouwer dit gehele complex zich voor zjjn ogen zien ontrollen m terug wijkend opklimmende „strata". „Zo mo-; de stad Mexico zich eens ge toond hebben aan de conquistadores" luidde een ontboezeming van Rotivsl tegenover een Parijs journalist. En inderdaad: het zou best heel indrukwekkend kunnen wezen. Het plan-Roti val heeft onder de „moder nen" geestdriftige bijval gekregen van architecten en stedebouwkundigen. Maar het heeft even felle tegenstand ontketend bij de „ouden" of de al leen maar meer conservatieven en voorstanders van de geleidelijkheid. Onder deze „ouden" z'jn er noch tans, die voor grootse moderniteiten als die uitgedacht door Rotival niet terugschrikken; alleen, zo zeggen zij, alles op zjjn plaats. En het plan Ro tival is volstrekt niet op zijn plaats. Niet daar, waar reeds een onver vangbaar stuk oud Parijs staat, bela- len met eeuwen Parijse historie en waar le zichtbare en tastbare relieken uit lit historisch verleden nog legio zijn. Zulks is dan voornamelijk het geval, liet met de hallen zelf, maar net tot vrij ver de omliggende wijken, lichte monumenten zijn er weliswaar :eer schaars voornamelijk oude ker- ten zoals de beroemde St. Eustache laarentegen zijn de oude zeventiende ;n achttiende eeuwse woonhuizen van vat toen de voorname en gezeten bur- ;erij was, er bijzonder talrijk. En net iele „patroon" van de stadsaanleg is >r nog goeddeels middeleeuws gebleven. Men kan er nu nog het spoor volgen vian Villon en het is niet moeilijk zich er terug te dromen naar tal van mar kante episodes uit de geschiedenis; zo om een enkel voorbeeld te noemen ook aan, dat „dit Chicago" of „dit Caracas" als een enorme wig gedre ven in het oude lichaam van Parijs, niet te rijmen zou zijn met de archi tectonische monumentaliteit van de aan grenzende wijken. Wolkenkrabbers tus sen de Notre-Dame en het Louvre; een vooruitzicht om van te huiveren. Want, aldus het betoog der „ouden", van go- thiek naar renaissance, van renaissan ce paar barok en klassiek stijlen die alle met roemruchte specima de trots van oud Parijs zijn het zijn In de ogen van de hedendaagse mens alle maal goed aansluitende opeenvolgingen gev -orden. De moderne functionele be ton-, staal- en glasarchitectuur betekent echter een radicale breuk. et bovenstaande Is, geloven wij, Hgrof genomen en althans ander stedebouwkundig opzicht een juiste weergave van de kernpun ten van de grote twist, die nog niet beslecht is, maar die, hoe dan ook, Parijs nog jarenlang verdeeld zal hou den. De Parijse gemeenteraad lijkt in meerderheid voor het plan-Rotival, of een ander gelijksoortig maar wat min der ambitieus plan, allesbehalve warm. De voorstanders van Rotival onder de Parijse stedebouwkundigen en architec ten en achter hen: welke grote ma terieel belanghebbenden? geven er zich rekenschap van, maar vertrouwen op de hogere instanties. „Wij leven," zo besloot een van de meest aanzienlijke Parijse „modernen" onlangs zijn plei dooi in een groot Frans weekblad, ..on der een prins, die vriend is van de grandeur. Het schijnt mij toe, dat aan hem de grote keuze toekomt voor de toekomst van Parijs. En die toekomst ligt in het hart van de stad en niet aan de peripheric." iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiii Hephzlbah Menuhin, zuster van de beroemde violist Yehudi Menu hin, is een merkwaardige vrouw. Zij heeft niet alleen het echte Menuhin-talent ze begeleidt als pianiste vaak haar broer maar zij deelt ook met Yeduhi een flinke dosis idealisme. Dit laatste valt direct op te maken uit haar per soonlijkheid: een kleine gestalte, en knap gezicht, een groot reactie vermogen, levendige blauwe ogen en fijngevormde, beweeglijke han den, die de beroepspianiste ken merken. De naam Hephzibah bete kent: „Waarin God behagen heeft". Haar talent zou haar grote in komsten kunnen verschaffen, maar zij vindt nu eenmaal dat haar gezin en haar sociale taak voor gaan. Mozart en Beethoven komen op de tweede plaats. miiiiiiHiiiiiiiiiiuniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiininiiiiHiniiiiiiiiiiiiiiii Hephzibah Menuhin is getrouwd met de socioloog Richard Hauser. Zij heb ben een eigen dochtertje Clara (7 jaar) en een geadopteerd zoontje Michael (12). Dit kind is een negerjongen uit Afrika, die zijn ouders nooit gekend heeft. In het weeshuis, waar hij als „moeilijk opvoedbaar" stond ingeschre ven, heeft een sociaal werkster kans gezien zijn moeder op te sporen. Hepzibah heeft nog twee zoons uit een vorig huwelijk, die beiden in Australië wonen. De ene is piloot en de andere studeert voor dierenarts. Verder heeft de familie Hauser nog een ge adopteerd Italiaans meisje, Deda ge naamd, die kort geleden naar haar vaderland is teruggekeerd. „Michael is nu, na jaren helemaal gewend aan zijn nieuwe tehuis, maar aanvankelijk was het niet gemakke lijk", zegt Hephzibah. „Het grootste pro bleem waarmee wij kampten was zijn gehechtheid aan het weeshuis, ofschoon hij daar nooit de echte ouderliefde heeft gekend. Wij moesten hem steeds blijven overtuigen dat hij bij ons vol komen veilig was, en we zijn begonnen hem steeds te tonen hoe goed we het met hem meenden. Dit is in het begin het belangrijkste, en hij voelt zich nu dan ook al helemaal thuis. De familie Hauser heeft Michael ge adopteerd omdat zij menen dat iedere familie moet probeeren minder geluk kige kinderen te helpen. „Ik heb ook liever twee kinderen om me heen dan een", zegt Hephzibah. Zij heeft hem kort geleden over zijn toekomst ver teld, over zijn moeder en zijn onbekende vader. „Hij was geïnteresseerd maar zou nu toch niet meer bij ons vandaan willen". Zij vertelt hoe moeilijk Mi chael's moeder het heeft en hoe graag zij haar wil helpen. „Ik hoop dat Mi chael haar later kan helpen als hij wat ouder is geworden". Zjj is zich ook bewust van de moei lijkheden die hij later kan ondervinden als hij zou gaan trouwen. „Een huwelijk is vaak ai moeilijk genoeg", zegt zij, maar voor een negerjongen kan het extra spanningen betekenen, vooral in een gemengd huwelijk". Maar zij zal de beide kinderen vrij laten om te trou wen met wie ze zelf willen. Hoe meer vrienden en vriendinnen zij hebben hoe beter. „Zo leren zij de beste omgangs vormen. ook met het andere geslacht". Een paar dagen geleden heeft zij Clara een brief voorgelezen die zij en haar man aan hun dochter geschreven hebben toen zij een maand oud was. „Wij zijn niet alles nagekomen wat wij destijds op papier hebben gezet, maar we hebben het toch zo goed mogelijk geprobeerd", verklaart zij. In de brief aan het babytje stond dat haar ouders nooit zoveel van elkaar hebben gehouden als de dag waarop zij werd geboren. Ook beloofden zij haar dat zij steeds aan alles deel zou nemen, wat haar ouders ook zouden onderne men. Dit laatste heeft tot gevolg gehad dat Clara in meer concertgebouwen heeft geslapen dan enig ander kind ter wereld. De brief gaat dan verder: „Wij hopen dat jij, wanneer je volwassen wordt, ook eens die liefde zult vinden zoals wij die hebben. Wij hopen datje steeds ons geluk mag blijven delen. We hebben jou toen beloofd toen we je zo klein in ons midden hadden, zo pre cies als we je wilden hebben dat jouw leven, zo lang je bij ons blijft steeds ook het onze zal zijn, en dat je bij ons steeds veiligheid en liefde zult ondervinden. Wij hopen ook dat je eens de plicht van ons over zult nemen, om de we reld beter te maken en je naaste lief te hebben, en dat je zult begrijpen dat mensen die kwaad doen, slacht offers zijn van verkeerde situaties, en zelf niet slecht zijn. Wij hopen ook dat je altijd verdraagzaam en gema tigd zult zijp, want dit geeft mensen steeds de juiste kijk op de dingen". Hephzibah Menuhin heeft, zoals iedere moeder, ook de dagelijkse moeilijkheden met haar kinderen. Wanneer ze hun spullen niet opruimen wordt ze wel eens prikkelbaar. Ze praat teveel, zegt Mi chael, en haar dochter vindt haar ouder wets. Maar ze kan niet tegen slordig heid. Sommige mensen begrijpen niet dat zij de dag wel twee keer zo lang zou willen hebben, om al het werk te doen dat ze graag af wil hebben. „Thuis moeten we steeds met elkaar rekening houden; de kinderen willen spelen, maar mijn muziek vergt ook haar tijd evenals het werk van mijn man". Gedurende het gesprek blijkt dat zij veei belangstelling heeft voor opvoe ding en de moderne opvattingen hier over. Zij vindt dat ouders veel meer met hun kinderen moeten praten, zodat zij eerder zelfstandig kunnen denken. ,-Zij moeten mensen en situaties leren beoordelen, en meer ervaring opdoen terwijl zij jong zijn". Ook vindt zij dat er meer met het kind gesproken moet worden over alles wat het ziet en mee maakt. Volwassenen moeten meer open staan voor kinderen, zij moeten klaar staan met antwoorden op vragen over leven, dood en sexualiteit. „Ik geloof niet in een routine-opvoeding", zegt zij, „kinderen zijn van nature nieuwsgierig, en wanneer zij merken dat de ouders hun iets onthouden, dan worden zij on verschillig, met alle gevolgen van dien. Wat een kind meer nodig heeft dan een duur huis en mooie kleren, is veel con tact met ouderen. Veel volwassenen zijn eenzijdig in hun belangstelling, dit geldt ook voor intelligente personen die over laden zijn met diploma's. Het komt om dat zij in hun jeugd te weinig vrijheid hebben genoten en met discipline zijn opgevoed.". „Ik zeg het niet graag, maar over het algemeen houdt onze samenleving niet van kinderen. Kijk maar hoe ze op schooi behandeld worden en welke in druk het systeem van onderwijs op hen maakt. De mensen hebben geen ver trouwen in de jeugd. Maar men moet in ieder mens vertrouwen, men moet in kinderen geloven. Zij zullen het waar deren".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 21