GrandPrixduDisque JACQUES LOUSSIER SPEELT BACH Jazz Paul Desmond: te commercieel Colleges vinden hem zzz Waf, hupsen wdps, doet kapper Mario mm Bécauds nieuwste; Edith Piaf herdacht V' Zelfportretjes van de toekomst (slot) D Heerlijk EP-tje van Aznavour Hoe groot is de beestenbende? H H leg m acSg^J- SLStJSiZ S| ZATERDAG 8 FEBRUARI 1984 PAGINA .E JACQUES LOUSSIER iiiiiiimiMMimmiimiiiniiiiHniiiiiiiiiMtiHiiiiiiiiiHiiiiiiiniiHiiiiHimiimmmiiiiiimiimHiimiiiiiiiiiiHmmiiiiiHiHiiimi gilbert BÉCAUD fmmm §P Aznavour in New Yorkgefoto grafeerd tijdens zijn jongste tour nee door Amerika. EDITH PIAF niet vergen'A'f <£eWkWK ls daJ ,te eindigen met e serie „Zelfportret ten van de toe komst" heeft onder de jongeren grote belang stelling getrokken. Uit de vele inzendingen hebben wij een keuze moeten ma ken, waardoor tot onze spijt tal van inzenders te leurgesteld moesten wor den. Als sluitstuk van de serie dient hier nog een kleine verzameling flitsen uit interessante brieven. Ook de veroverende Ka- trientje Valente kwam bij Mario om zelfs dl op Schiphol) eens iets heel anders" op het hoofd te krijgen. 'et is met de buiten landse politiek als met voetballen: iede;'r een praat er over er zijn niet mn die er echt versta hebben. Het 9rotf maje gteu™Xa0r?e gebruiken uitdrukking^ vm Me_ man en Alleman heeft er dan ook zijn zegje over. Men kan hem erover horen aan de borreltafel, thuis onder het ontbijt na de zondagse Hoogmis, élke avond na de warme avond- oiL lU V00ral natuurlijk elke keer als het TV-jour- naal weer eens heeft laten zien hoe groot de beesten bende op de wereld nog steeds is. Jacques Loussier speelt Bach. En al doet hij dat op een manier die wellicht afwijkt va n de normale vertolkingen, hij doet het in ieder seval op een wijze die elke muziekliefhebber voor- of tegenstander van Bach-spelen-met-een- Titmisch-kleurtje zal, imponeren. Want Jacques Loussier, de jonge be genadigde Franse pianist, ts een kun stenaar met smaak, met gevoel voor verhoudingen maar vooral met een die- On RCA verscheeli een nieuw# langspeler (LPM 2569) van altsaxofonist Paul Desmond en gitarist Jim Hall. „Take Ten" is het album gedoopt, geïnspireerd op de door Desmond en Brubeck geproduceerde Take Five". T>oet de aanwezigheid van mensen als Hall, Desmond drummer Connie Kay en (in één nummer) Gene bright he verwachten; de muziek op dit album valt ons toch met mee. Wywe~« r.r, nr,o\r naar een Desmond pe eerbied voor de grote componisten van de klassieke muziekliteratuur. Zijn op het Parijse conservatorium gevormd en gesublimeerd pianospel betekent één doorlopend luistergenot. Jacques Loussier heeft een druk be zette week-agenda. Hij geeft klassieke recitals, speelt jazz op zondagmidda gen in de Club Saint Germain, be geleidt de vedettes van het Franse chanson en repeteert tenminste vijf uur per dag. Toch vindt hij nog tijd om regelmatig opnamen voor de gram mofoonplaat te maken, alléén of met anderen. Zijn drie LP's „Play Bach" haalden in binnen- en buitenland record-omzet ten. En ook het vierde album dat thans voor ons ligt belooft weer een best-seller te worden. Deze vierde LP werd bekroond met de Grand Prix du Disque Francais 1963, een onderschei- ding die ook internationaal gezien ter- dego meetelt. Op de meest recente plaat kan men Loussier ook op het orgel horen. En dat betekent een hele bijzondere ervaring. Op zijn bekende jazzachtige, sterk ritmische wijze speelt Loussier op de bekroonde LP onder meer de ouverture van de 28e Cantate, drie choralen en de Fantasie in E mineur. De orgelpartij is eerder opge nomen, het piano-gedeelte is later in gebracht. Het effect is verrassend. Verrassend mooi wel te verstaan. De oprechte bewondering en liefde die Loussier koestert voor Bach ener zijds en de jazz-muziek anderzijds brengt hem tot vervoerend musiceren. De musicus heeft zelf eens gezegd dat hij deze platen vooral maakt voor de Jongeren die wel muzikaal gevoelig zijn, maar zich vaak eenzijdig oriën teren op mensen als Armstrong, Stan Kenton en Quincy Jones. Dat ook vele volwassenen waarschijnlijk het grootste deel tot de kopers van zijn platen behoren is verheugend, maar niet onbegrijpelijk te noemen. Loussier, ras-muzikant als hij is, slaagt er namelijk in langs deze vrij ongebruikelijke weg Bachs muziek meer open te leggen, nog meer verstaanbaar te maken. Hij doet dat op een wanne, overrompelende manier, en een helder, doorzichtig toucher. Met zijn platen be wijst hij hoe dicht Bachs muziek bij die van de jazz ligt. En voor velen olijft dat nog altijd een wonder. 4 („Play Bach" - No. 4. Jacques Loussier, piano, Pierre Michelot, bas en Christian Garros, drums. Reeds eerder verschenen ,,Play Bach" alleen voor piano deel 1, 2 en 3. De Omega-opnamen worden door de N.V. Dureco in Nederland uitge bracht) waren Juist op zoek naar een Qesmond nu eens zonder de Bmbeck-piano als muzikaal decor; wij zochten naar een Desmond die meer dan in de Brubeck-formatie zichzelf kon zijn. Wat wij echter op deze plaat aan troffen was een weliswaar als am ja sterk melodisch blazende, naai kii kende Desmond, zonder evenwel ae diepgravende improvisaties, ae gehouden lyriek en de sobere, o - middellijk aansprekende zeggings kracht welke deze grote musicus dij Brubeck zo'n bijzondere plaats ver schaffen. Deze ,,Take Ten is toch teveel afgestemd op het gemiddelde luisterpubliek, dat een werkelijk verdergaande muzikale „score maar matig kan waarderen. Zo vin den wij in dit album geroutineerde omspelingen van lekker-inihet-ge- hoor-liggende thema's als „Black Orpheus", „Samba de Orfeu" en Alone Together". Het titel-nummer „Take Ten" beoogt hetzelfde effect als „Take Five" te bereiken. Ook dat is niet gelukt. Wel vallen er en kele knappe gitaarsoli van Hall te - daarmee is deze volle te kunnen waarderen wat niet zeggen wil dat alleen deze plaat al niet een heel aantrekkelijke zou zijn, al zijn er helaas geen bijzondere verras singen te beluisteren. Grappig maar toch ook al niet bijster oorspronkelijk is Bécauds „Duitse bruiloft in Parijs": ,,La grosse noce", waarin hij de enthousiaste zaal knap bespeelt. Twee titels die al snel en terecht populair zijn geworden: „Les tantes Jeanne" en „Quand Jules est au violon". Men hoort de twee teksten van Bécauds „copain" Charles Azna- vour: „La route" en „Je t'attends", dat overigens door Aznavour zélf al naar een grote faam is gezongen. Natuurlijk kon „Et malntenant" niet ontbreken. Het was eigenlijk de graag gehoorde uitsmijter maar Bécauds kon niet onder een toegift uit. Het werd „La ballade des baladins". Het publiek was daar zo te horen heel blij mee. Wy ook. Kapsalon aan de Amsterdamse Priiu*,,,. gracht i« berekend op exclusi®ve' op ïetg min. der exclusieve, maar vooral op' vermoeide vrouwen. De krulspelden lngezet, terwijl je in een grote zwart leren fauteuil z>4 en je krijgt een voetenbankje alsonder de kaD gaat. wordt ajs vanzelfsprekend .^*®™n\en dat jeveru-.d^itea dat je er komt om <*v '1R ten. Alles wordt jedaan om Wie de grote HMV-LP FCLP 121 draait krijgt een flink deel r,.,^veeTtien chansons G.Ub*rt bécauds nieu we tour de chant. De opnamen zijn enkele maanden geleden, kort na de première gemaakt in de Parijse mu sic-hall Olympic, waar al zo vaak het optreden van Franse vedettes is „ast- gelegd. Het orkest van Ravmond Bernard begeleidt Bécaud vakk^ in nummers als „Heureusement v'a des copains", „Viens danser", „Lg ba teau blanc ,,Toi titels waarvoor Bécaud, als trouwens voor alle chan sons op deze plaat, zelf de muziek schreef: nooit opvallend slechts een origineel trekje hier en daar, bijna steeds sterk ritmisch. Wat voor een Aznavour geldt, gaat evenzeer op voor Bécaud: men moet hem niet alleen horen maar eigenlijk ook zien om zijn heel persoonlijk showmanshipten an twee „huizen" ontvingen wij 1 j opnamen van de 11 oktober overleden Edith Piaf. Columbia heeft op „Je me souviens Edith Piaf" tien van haar grote successen bijeengebracht. Dat betekent dat de geluidskwaliteit voor onze nu zo ver wende oren wel eens te wensen over- beluisteren, maar daarmee is LP nog niet gered. mumimmuun La Mamma", is de titel van een nieuwe EP van Charles Azna vour, onlangs op het Franse Barclay uitgebracht. Vier liedjes brengt hij op de plaat 70591: twee wat pretentieloze, ritmische teener muziekjes met een bloedarme tekst „Ne dis rien" en „Les Avonturiers") en twee versjes op het niveau van Aznavour-op-z'n-best. Hoogtepunt van de plaat is het bijna religieuze „La Mamma", een bewogen, hartstochte lijke chanson waarin Aznavour een diep© warmte legt. Het merkwaardig timbre van zijn stem, zijn heel bij zondere uitspraak van het Frans en *\jn adembenemende voordracht om- hangen dit „Ave Maria" met een bij na. mystieke sfeer die nog geaccen tueerd wordt door de suggestieve be geleiding door het orkest van de be kende Paul Mauriat. Een waarlijk groots lied! „Sylvie" is een virtuoos gezongen, meeslepend, bruisend num mer waarin Aznavour op een onstui mige, jongensachtige manier zijn liel- de betuigt voor het meisje van zijn dromen. Een heerlijk EP-tje. al' ~miT te maken. Je ziet jozelT in een enigst"? mooi- makende spiegel! en e pers en kapsters met zorgzaam v«e jouw zichten, of ze allee1" T1,, welzijn beducht zU". .„lerig sendoor loopt M»"° v n_ van de ene klant naar dere om hier en daar e wijzing te geven en klanmq die daar veel prijs op zelf te helpen. Hij praat aan een stuk en om een soort ex clusief enthousiasme uw drukken schermt hij met w den als „waf", ,,h"Ps „waps", waarbij hij Jr'lk „lange" handen, gezicht, men en benen beweegt. „Mensen, die zomaar wéps iets doen, zonder er h°'na. keer over te confereren, o staan hier in Nederland g woon niet," zegt hij, even rustig is gaan zrftten zijn rommelige kamer bove de winkel. „Als ik een leuk idee heb voer ik het altjd waf uit, et voila deze zaak. Toen ik zeventien was begon ik hier. Iedereen vond het zzz en de scheldwoorden, die ik door de telefoon heb moeten horen, zqn niet te herhalen; ik heb name lijk geen diploma. Die school? Onzin, je hèbt hef of niet. Bij kapper „Michel" ben ik be gonnen, maar ik wilde nooit een witte jas dragen, dus ik ben eruit gegooid. Ik heb er nu nog een verschrikkelijke he kel aan, ik vind het niet chic. ik heb een uitgebreide garde robe, met veel dingen, die ik ^eindig kan combineren. Mijn Personeel moet wel witte jas- dragen, anders gaan ze er- .,De mensen, die tegen mij ^Keren, heb ik altijd alleen maar geantwoord met mijn succes: ik heb Soraya in Mün- gekapt, ik heb Tebaldi "'eerd, een revolutie ge- 0,1 hier in Nederland 'T ook veel bekende klan- van der Moer en An- hlS"?9"1 urs en Ageeth na- hiurlijk, en nog veel vervelen- Z ook- Ik ben vorig •aa naar Texas geweest met Ferry Offermann, maar dat was een sof. Mijn persdienst heeft er nog iets van weten te maken, maar het was een sot. Ik heb een eigen pers dienst en nu ook een eigen telex, exclusief voor een kap- laat, want er zijn opnamen van ja ren her bij. Maar wat Piaf, „la möme", zingt en hóe vooral zij zingt, vergoedt veel. Want dat was het ken merkende bij haar: zij had een recht- sweeks aansprekend repertoire, rea listisch, rauw soms, vol van volks sentiment maar een repertoire dat juist In zijn artistieke hoogtepunten os grootste populariteit kon ver werven. Daarom Is deze 25 em-LP (nummer: 33 HP 167) méér geworden dan alleen maar een verzameling kassuccessen. De plaat "PU! 5?®* het befaamde „Les trois 'i' ,k ("og met Les compagnons de la chanson) om na nummers als h'«£» c®".™?5"' "Pa-darn Pa- dam „C est a Hambourg", „Ml- gr et te rien"! heef eigen kunst alle recht doet we dervaren. Jammer dat Ben T cvi achterop de hoes behalve veel ver dienstelijks ook enkele onsympathie ke zgm. persoonlijke opmerkingen ten beste geeft. per in Nederland. In Parijs hebben veel modemensen dat. Imitation is the best flatte ring." Mario vindt de klanten „het fijnst als ze het aan ons over laten iets van hun haar te ma ken; als ze helemaal niet we ten wat ze willen kunnen we ze waps een beetje ophupselen." Hij werkt „dag en nacht". „Ik heb een eigen dassencollectie gemaakt en een kousencollectie zó chic, maar het is zo moei lijk hier boven de middelmaat uit te komen, je krijgt altijd een enorme knal. Ik wil wel altijd praktisch blijven, zoals met mijn pruiken, die zfjn on misbaar, weet u, dat er nog vrouwen zijn, die nog altijd met sjaaltjes lopen? En met Pasen maak ik geen kapsel met eieren of nestjes, zoals je van anderen wel eens ziet, dat vind ik niet chic. Ik ben wel vooruitstrevend, maar mijn creaties zijn altijd prak tisch en draagbaar. Beneden in de winkel staan een moeder en een dochter, Francalses, op hem te wach ten. Ze willen raad hebben voor het haar van het meisje. „Oh", zegt Mario, „Mals c'est trop frisé; un peu comme cl, un peu comme «a, c'est trop meilleur". Hij troont haar mee naar boven. Hij gaat haar wftps een beetje ophupselen. RODI, 19 jaar, kweekschool- leerling uit Eindhoven, schrijft: „Als ik nog eens mocht kiezen, zou ik vrachtwagenchauffeur worden, of iets dergelijks. Maar ja, ik zit nu eenmaal op die school en dus blijf ik er maar op... (1971) Laten wij aanne men, dat ik trduw. Dan geef ik een feest van twee dagen. Daarna neem ik mijn vrouw mee op reis. Twee weken lang. Ik blijf bier wonen en hoop ge lukkig te zijn en een flinke duit te verdienen... (2010). Het liefst zou ik zo rond een jaar of 75 doodgaan. Het is beter als we samen tegelijkertijd ster ven..." ELLEN, 16 jaar, leerling m.m.s., vertelt dat ze de helft van een tweeling is, wat ze verschrikkelijk vindt. „Geluk kig zijn wij niet identiek. Wij zijn zelfs zo ongeveer eikaars omgekeerde. Men gelooft soms niet eens dat wij zusjes zijn, maar daar zijn wij nu wel aan gewend. Mijn wederhelft is erg knap en intelligent en het heeft me eerlijk gezegd veel moeite gekost om daar vrede mee te hebben. Maar het is gelukt. Ik geloof dat dit wel de groot ste overwinning is, en zal bln- fen' dj® ,lk <x>it op mijzelf ge haald heb GISBEiRT, 22 jaar, student m.o. geschiedenis in Rotter dam: „Mijn ideaal ig natuur lijk een heel lief (knap) meis je, met wie je kan praten over zinvolle zaken. Liefst een meis je, dat een of ander diploma wil halen, zodat wij elkaar sti muleren en leren kennen in minder prettige omstandighe den... Ik zal altijd naar hoge idealen trachten te grijpen... en misgrijpen. Even gelukkig voel ik me niet altijd. Ik houd er rekening mee noodt geschie denisleraar te zullen worden Nog kleiner acht ik de kans om ©-en gel'eeTd historicus -be worden; daar ben lk té geëmo tioneerd voor. Een historicus mag alleen maar oog voor emoties hebben. Iets groter lijkt me de kans om journa list te worden. Om tot da staf van een museum te behoren lijkt me ook niet ongeschikt; of cameraman bij de t.v. Ten slotte hoop ik één roman te schrijven; een liefdesdrama wel te verstaan, eigentijds.... Daarom ook, denk Ik niet aan mi'jn eigen dood. Die zal ko men, plotsklaps, als een dreun, door een ongeluk of zo.,. Laat ik dus nog zoveel mogelijk goed aan andere mensen doen. Als het celibaat er niet was, zou ik misschien priester zijn." PETER, 16 jaar en leerling 5e klas h.b.s., schrijft niet zo zeer over zijn eigen toekomst, maar over die van een univer seel genie. Maar het portret heeft allerlei autobiografische trekken. hier ongestraft te kunnen De« gen. Op klassefuifen e.d. ne.®7. ik bij gebrek aan een een zwabber mee, die ik sephine noem... zuinig bruik, geen behoefte aan da sen... wel- stilletjes en terugg trokken, maar deze bedees heid is naast haar ver L Hike kapsel en haar bevalhs slanke Hjn juist iets wat n zo tot haar aantrekt." JACQUELINE, 19 jaar _ef eerstejaars psychologie in Nil* inegen, ziet „toekomst", al» een bedreiging van het den" en als een stuk „einde Ze wil het „nu" beleven, ho« schamel ook. (1965). „Ik hoop dat intussen het studentenhuwelijk yoora financieel „ingeburgerd Kritiek op het studentenhui» lijk vind ik alleen accepta' indien een andere manier r® samenleven verwezenlijkt kunnen worden. Ik geloof heel veel mensen, en onder ne zijn voor deze zaak belangru» mensen, hun ogen voor dingen maar niet willen of ku nen openen, om eindelijk e® te zien dat dit beslist niet z maar probleempjes zti" ieder geval zullen wij op of andere manier samen leven» 'n beetje „armoeiig" dan maL! maar we zullen mooie nltl, hebben en een heerlijk du bed... (1970). Zo, mijn m®" heeft zijn twee jaar vaderhui" liefde er op zitten. Wü /0U „r. nu dus na zeven jaar als no maal echtpaar in onze bUigjjT maatschappij geaccepteerd k" nen worden... (2000) Een nee» diepe wens is dat ik aan eind van mijn leven iets m® gevonden zal hebben da" zekerheid dat ik niets wee God misschien?" Ook Philips beschikte nog over en kele oude opnamen van Piaf. Vier staan er bijeen op de EP 432.179 BE: Y'a pas d'printemps", „De l'autre 'cóté de la rue", „L'accordéoniste" en Mon légionnaire Men ziet: wie Heze beide platen bezit, beschikt over een zeer goede staalkaart van hetgeen piaf de jaren door gezongen heeft. Dit EP-tie verdient evenzeer een aanbe veling voorzover nog noodzakelijk, als de hierboven besproken lang- sneelnlaat "Merkwaardig is dat öe tTk^tV het hoesje met geen woord rept over Piafs fhriift Wij zelfs nog als levend beschrijft j nemen maar aan dat het piaa J eerder in Frankrijk is uitgebracht. Voor het overige geldt dat ook deze „Chansons immortelles", zoals de se rie heet waarin het plaatje is ver sohenen inderdaad even „onsterfelijk zijn als de vrouw die ze ons zovele malen heeft laten horen. „Ik ben erg eenzaam, hoe wel ik toch" veel sex appeal moet hebben, want het mooi ste meisje van de wereld is verliefd op me geweest. Haar sympathie voor me was ten minste van een dergelijke "g tensitelt, dat ik geloof dit w®0, «iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiniiiiiiiiiiiimiiiimiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiimimiiHi!'""" Ten aanzien van de buiten landse politiek zijn veie houdin gen mogelijk, in alle gradaties die liggen tussen felle interes se en slome onverschilligheid. Maar zelfs hij die onverschil lig is, of voorgeeft dat te zijn, doet van tijd tof tijd zijn zegje over wat er in de wereld ge beurt. Als het nieuws dreigen der wordt, en dientengevolge de koppen in de kranten gro ter, zijn er maar weinig men sen die zeggen: „Dat gaat mij niet aan." In 1962, tijdens de Cuba-crisis, zijn de kranten stukgelezen, dat staat wel vast. die h-ier en daar enkele pieken vertoont, maar die verder ee- durende een groot aantal mafl- zoS tin \TgTkt djePtepunt Panamp7oAS ,A,merikahen en raken A PIotseüng slaags Sïï i®4 hft Panamakanaal, r deel wat mensen zijn, j e daarover lezen. Een paar agen later echter, als het nieuws minder sensationeel wordt, neemt de belangstelling snel weer af en vragen andere dingen de aandacht. Ier ligt natuurlijk het grondprobleem. Wat van tijd tot tijd onder grote koppen op de voorpagi na van de krant staat is al leen maar de „buitenkant" van het buitenlandse nieuws, de top van de ijsberg die boven wa ter steekt. De rest, en dat is het allergrootste deel, is ver- horgen. Opeens vliegen de Tur ken en Grieken op Cyprus el kaar naar de keel. Dat is groot nieuws, de kranten bren gen het groot en bijna ieder een leest het. Maar ongelezen door velen waren de kortere berichten op binnenpagina's in de weken daarvóór, de berich ten die langzaam maar zeker duidelijk maakten dat er op Cyprus weer moeilijkheden op komst waren, de berichten die óók duidelijk maakten hóe en waaróm de crisis groeide. Als het grote nieuws er plot seling is trekt het de aandacht van velen, maar de achtergron den zijn onbekend. Natuurlijk is het de taak van een goede krant die achtergronden .duide lijk te maken, te belichten en te verklaren. Maar voor iemand die werkelijk belangstelling llllllllllllllllllllllllllllllilillllllllllllllll t fljO®4 Wie werkelijk weten wil méér doen dan alleen p eefl interesse tonen als er wil „piek" is. Wie werkem£nd i* beseffen wat er aan de voi- moef het nieuws - en moet er ooV Jg net niet gen en moet er het niét ling voor hebbenen maar m- sensationeel is. 0 teressant. E de poging om de en schooljeugd 1X1 te voeden tot belang- fPiUng voor buitenland" al het buitenlandse "i-s en niet alleen het sen- ïitïonele, wordt al jaren ge- 5,a»n .oor de redactie va» Reflector Hier hebben we be maken met een maandblad voor leerlingen van het voort- gezet onderwijs, dat het wereld* gebeuren op de voet volgt ej1 flat zijn lezers als het war# el* maand opnieuw met hui neus op de feiten wil drukken. Natuurlijk, het grote nieuw# van de afgelopen maand he? Paalt steeds de inhoud van hej Mad. Dat grote nieuws word» dan ook altijd kort sa meng®* vat. Maar de redactie gebrun® de feitelijke schokkende. Sf" beurtenissen vooral om diep^J op de zaak in te gaan,. oh1 "p vtr; jCjCL(xz\ j.1 l ic de achtergronden duidelijk 1 maken, om nu eens precies vertellen hoe, wanneer en wa^jT om die-en-die situatie zo-en-»" is gegroeid. e. Iedereen heeft natuurlijk g lezen dat generaal De Gal»2 is overgegaan tot erkenm* van communistisch Maar hoeveel mensen heö" de afgelopen jaren alle v wikkelingen in de verhoufl tussen Frankrijk en gevolgd? Hoeveel mensen ten hoe Mao Tse-toeng m c- na aan de macht kwam en Tsjang-Kai-sjek die veri°llej Hoeveel mensen weten van de rol, die Amerika vo® tijdens en na de tweede we1 oorlog in China heeft gespe® de gemiddelde mens voor het litiek kan dat nooit genoeg z\jn. Als de redactie van tor schrijft over De le's erkenning va.» king, dan probeert V en meestal met succes *T. jp alles erbij te vertellen. ;11- ge kennis van de feiten lsoOJ- tijd nodig voor een goede deelsvorming. Daarom ja(J experiment van het maan» f Reflector, dat nu al vfll Lee' bestaat (het blad wordt geven door Keesing)ard. opzichten de moeite *v"00r« Wij zijn niet in slaat te delen in hoev:rre de red er werkelijk in slaagt d teresse van de scholieren (j0 wekken voor alles wat erc|i 1» wereld omgaat. Men kan Itu hopen dat de jongeren di j op school zitten, door dR ertoe worden gebracht v0l- het buitenlandse nieuws tekran" gen als zij later trouwe tenlezers zijn geworden. jn nog altijd is het gebeur de wereld voor iederee»„f belang of hij dat leuk vi niet. pjt* i, t'ii. ter'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1964 | | pagina 14