ALS U HET VRAAGT Chinese hulp voor Zanzibar Interlinie „MEER DEMOCRATIE VERWACHT" Limburgse kapelaans over hun bijdrage aan De Nieuwe Linie" Welk wasm als Ude was niet kookt? h« arssf r sa DE DIEVEN VAN DE MARSUPILAMI Alfredo DE ZWARTE PIJL Pelsjagers van Rio FREDERIK D VRAAGT BESCHERMING P Piet Loeris en de Jadziumdruppeh België doet niet mee aan NAVO-kernmacht 99 ÏÏI VRIJDAG 21 FEBRUARI 1964 PAGINA i -door MARTIN MONS- „Misschien zouen wenem es kunnen confreteren met meheer Dinge- mans? 't Zou kenne, dat die al net as resjesjeur Ulfers zeit, dat ie d'r op lijkent, maar dat-ie toch helemaal niet zeker is, asdat ie 'de man is, die we hebben moeten," stelt brigadier Van Tol practisch voor. „As die meheer Dingemans d'r ook al niet op zweren ken, dan zou die stakker nog met z'n boot mee kenne." „Een pracht-idee, Tolletje. Ik zie niet in, waarom vriend Dingemans ook niet eens iets zou doen voor de kost, vooral als hij het liggende af kan. Hij kan ons toch moeilijk wijs maken, dat hij te zwak is om onze vriend eens even te bekijken." „Ie zou kennen zeggen, asdat z'n zenuwe nog te zwak benne, inspec teur." „Quatsch," zegt hoofdinspecteur Pieter Auguste Perquin en grijpt naar de telefoon. „Dat is prachtig," eindigt hij zijn telefoongesprek, „dus over een half uur." Vervolgens keert hij zich naar brigadier Cornelis van Tol, wiens gezicht een groot vraagteken is. „Mijnheer Dingemans geeft er de voorkeur aan hierheen te komen, Tolletje. Hij gelooft, dat hij het met een taxi wel aandurft. Hij kan zó dadelijk als hij terug is in Avondrood weer naar bed gaan. Mijnheer Dingemans is bang, dat wanneer de politie met de arrestant naar Huize Avondrood komt, dat onaangenaamheden zal geven met de directrice. Directrice is toch al erg geprikkeld, volgens mijnheer Frederik Dinge mans. En hy wil de paar weken die hij daar nog zijn moet, liefst in peis en vree doorbrengen. Iets, waar ik hem geen ongelijk in kan geven." HOOFDSTUK XVI Waarop waèht u nog, hoofdinspecteur Perquin? Door de lange gang van het huis van Bewaring klinken stappen. Martiale stappen, die duidelijk verkondigen dat zij stappen zijn van mannen met gezag bekleed, mannen, die weten wat hun te doen staat in alle omstandigheden en die dat dan ook zonder aarzelen doen zullen. Daartussen het geluid van slepende, weifelende voetstappen, voetstap pen van iemand, die bang is en onzeker van zichzelf. De deur zwaait open en tussen twee stevige agenten verschijnt, schuw in elkaar gedo ken, de scheepskok Yo-yo. De scheepskok Yo-yo kijkt naar hoofdinspecteur Perquin en brigadier Van Tol met de doffe, berustende blik van een gevangen dier, dat alle weerstand heeft opgegeven. Maar dan ziet hij de door het zware bloedverlies nog bleke Frederik Dingemans en zyn donker gezicht wordt vaal van angst. „Neen, neen," gilt hy, terwyl hij de armen uitsteekt alsof hij een klap moet afweren. „Neen, neen! Laat hem weggaan, m'sieu, laat hem weggaan Laat hy me niet aanraken!" En hij laat zich, moeilijk en onhandig door het verminkte been, dat niet wil buigen, op de knieën val len voor de stomverbaasde Perquin. (Wordt vervolgd) tk k e u 1 ASSURANTIECONCERN STAD ROTTERDAM ANNO 1720 Cp7rs~rt coe a/cj uaa/Z D>e D/e/ee~A/Tutsf Gaart £rt ua/jap uauDaaG Goeo Gaart oplette/!... oarj i^e/JGert cue M/sscar/ert eert goede /Aji/ac s&aae «oM^rte/zert sp/SoETJE de d/pcek-ae// aartras/ofJM' reu/z... yt-te uo/uert JU/st loa A/er go6DS 0 \aG£A/S£.rrt.- oe Sc/a/ca at/ ts ^c/tSTtN z/ja/ M/euute /noot, ^e/t/sracceeZPy ts ote uoor sreooo/£>\(GeDG.aaGT 1<ysr/7ar ecu^ \V t-ttj itcat? lapoer.' u/eesMaaë\ 1 At/er SartG! rtoat ^Meeoeze uaarj OP... STA STIL l ÏÏAÏZ/i yflnrtue?/... KARL MAY 5. Eén der soldaten bleek dood te zijn. De ande ren licht gewond. „Laad die dode op een paard, stijg zelf op en verdwijn!" beval ik de officier, die een kogel door de onderarm had gekregen. „Rovers, boeventuig!" schold hij. „De regering zal jullie weten te vinden." „Een regering, die slavernij toe staat, is voor mij die naam niet waard," zei ik, naar de posthouder toelopend. „Mijn naam is Old Shatter- hand," zei ik hem lossnijdend. „U moet hier weg met uw gezin. Wij trekken naar het noorden, na St.-Louis. Als u wilt, kunt u meegaan." „Heb bos in. De soldaten waren intussen vloekend op b puarden gestegen en ons scheldwoorden naar hoofd slingerend verdwenen zij in zuidelijke ri ^,in.g'J?v,en *ater kwam de posthouder terug 1,1 drie flinke kerels, die zijn zoons bleken te zijn. De Wadders 71. Piet Loeris en Sientje konden ternauwernood een kreet van ont zetting onderdrukken, toen ze het tafereel aanschouwden, dat zich achter de deur afspeelde. Daar stond professor Maccerini te midden van z n volgelingen, waaronder zich na tuurlijk ook Hat Si Kee bevond... Het vertrek, waarin de gangsters zich ophielden, was volgestouwd met allerlei technisch uitziende appara ten. Verder zagen Piet Loeris en Sientje ook een aantal tonnetjes staan. Terwijl ze met kloppend hart stonden toe te kijken, nam professor Maccerini opeens het woord. „Lieve vrienden," sprak de sehu kachtme geleerde. „Binnen enkele ogenblik ken zullen we getuige zijn van een historische gebeurtenis, die een be slissende machtsverschuiving in de wereld tot stand zal brengen!" Deze woorden veroorzaakten een storm achtige ovatie bij de gangsters! Er werd luid geapplaudisseerd en bravo geroepen en sommige van de boeven dansten zelfs als dolle kakkerlakken door het vertrek. Toen het weer wat rustiger werd vervolgde de profes sor zijn redevoering. „Hier!" riep hij. „Hier op deze plek is thans genoeg Jadzium bij elkaar gebracht, om het mensdom aan onze voeten te krijgen „Wat bedoelt ie, meneer Loeris?" fluisterde Sientje. „Die tonnenes antwoordde haar patroon zachtjes. „In die tonnetjes zit de Jadzium- beduidde z'n assistente om voorweg hij zium- Ai voorlag niets te vragen, want hij wilde .g rede van de geleerde nauwke volgen. „Kortom, lieve vriend®^ sprak deze. „Zo dadelijk zulle" overgaan tot het storten van ft tig tonnetjes Jadzium in het g, bassin van de Londense waterleidj^t Dit zal geschieden onder toeZM^ van mijn trouwe, toegewijde m werker, Hat Si Kee!" Terwijl applaus aan alle kanten weer klaterde, kwam er een verbeten op het gelaat van Piet Loeris- Yjn net op tijd Sientje." momP aji hij tussen de tanden door. We nét op tijd..." Lezers schrijven de krant Gezinsverzorgsfers Zoals iedereen bekend, is er een groot tekort aan verpleegsters en gezinsver zorgsters. Ik behoor tot de laatste categorie en het moet mij van het hart dat sommige mensen, die zich tot het Bureau Ge zinszorg wenden, er niet voldoende van doordrongen zijn wat deze hulp in houdt. Er wordt namelijk door sommigen grof misbruik van onze krachten ge maakt en het zal mij geenszins ver bazen als er in de toekomst heel wei nig meisjes zich zullen aanmelden voor dit beroep vooral niet als ze in de gaten krijgen waar ze voor gebruikt worden. Diverse mensen stellen ons op het zelfde niveau als dienstmeisje en werk sters en dat is heus niet de bedoeling. Ik hoop dat deze woorden tot naden ken stemmen en dat wij in het vervolg met iets meer respect zullen behan deld worden. Mej. M. ANDRIESSEN. NAIROBI, 21 febr. (AFP) Commu nistisch China heeft Zanzibar een be drag van 175.000 pond sterling toege zegd als eerste hulpverlening. Dit heeft Mohammed Baboe, minister van bui tenlandse zaken van Zanzibar, meege deeld in een radiotoespraak, die in Nairobi werd opgevangen. Minister Baboe verklaarde dat de Chinese hulp nog zal worden uitge breid zodra een verdrag tussen beide regeringen zal z\jn gesloten. BRUSSEL, 21 febr. (ANP) Een woordvoerder van het Belgische mi nisterie van defensie heeft bevestigd, dat het Belgische besluit om niet aan de multilaterale kernmacht van de NAVO deel te nemen „definitief" is. De belangrijkste overweging is, dat hiermede een extra-uitgave van onge veer 145 miljoen gulden gemoeid zou zijn. (Advertentie) Beleg modern beleg in 61NQE NV. Internationale Beleggings Unie ..Interunie", Postbus 617. Den Haag (Van onze Limburgse redacteur) ROERMOND, 21 febr. De maatre gel van de bisschop van Roermond tegen twee van zijn priesters, de kapelaans 3. Fraats en M. Schlijper uit Geleen, die voortaan, in tegenstelling tot andere priesters in het bisdom Roermond, toe stemming aan hun bisschop moeten vragen om artikelen te publiceren wij hebben hier reeds gisteren over be richt is volgens de Limburgia Pers niet zozeer ingegeven door bezwaren van de bisschop tegen de zakelijke in houd van het artikel van beide kape- laans„over het celibaat in „De Nieuwe Linie maar meer vanwege de door de auteurs gevolgde gedragslijn. „Tegen een artikel met dezelfde zakelijke in houd zou de bisschop zeker geen be zwaar hebben gemaakt wanneer de schryvers kardinaal Alfrink buiten hun betoog hadden gehouden. Dat de bisschop stellig er de voorkeur aan zou hebben gegeven, wanneer een dergelijk artikel in een ander periodiek zou zijii opgeno men, is in dit verband niet als essen tieel te beschouwen", aldus de Limbur- *|I!Y i ,rs! ("e verder nog opmerkt, dat de beide kapelaans niet bereid waren om net artikel vooraf aan hun bisschop ter inzage te geven. „Wel", zo vervolgt bet bericht in de Limburgia Pers, hebben zij zich tegenover mgr. Moors bereid verklaard de tekst vooraf aan de Kardinaal te doen toekomen. De brief, waarin de kardinaal een overdruk van het bewuste artikel werd toegezonden, ontving deze praktisch gelijk met het (Advertentie) Tal van huisvrouwen geven er de voor keur aan hun gezinswas niet te koken. Vaak gebruiken zij een wasmachine en wassen direkt in sop van heet water uit boiler of geyser. Voor al deze huis vrouwen geldt de vraag: Met welk was middel krijg ik ook zonder te koken mijn was toch echt mooi wit? Het ant woord hierop is: OMO, het wasmiddel dat rekening houdt met Uw wasmethode. Eenvoudig omdat juist OMO zo gemaakt is, dat het ook bij lagere temperaturen het beste resultaat garandeert. een prachtig witte was. Vandaar dat het oor deel van vrouwen die de was niet ko ken gelijkluidend is aan dat van vrou wen die het wel doen: geen beter was- middal dan OMO! 79 nummer van „De Nieuwe Linie", waar in de publikatie was opgenomen." Tot zover de Limburgia Pers. Kape laan J. Fraats, de oudste van de wee auteurs (hij is 36 jaar oud en tien jaar priester), noemde deze laatste passage in het Limburgia Pers-bericht pertinent onwaar. „Wij hebben," aldus kapelaan Fraats, „ons niet bereid verklaard om het artikel aan de kardinaal vooraf toe te zenden. De bisschop heeft aan de kardinaal de mededeling gedaan, dat de kapelaans het artikel hoogstwaar schijnlijk zouden voorleggen." Voorts merkte kapelaan Fraats tegenover ons op, dat het bewuste artikel niet gericht is tegen de kardinaal, maar dat de schrijyers van het Linie-artikel een con ferentie van de kardinaal over het celi baat als uitgangspunt hebben genomen. „Ons artikel is een werk van weken ge weest. Wij hebben de inhoud ervan voor gelegd aan deskundige priesters en le ken, o.a. exegeten, theologen, domi nees, psychologen en sociaal-pedagogen. Zjj allen waren van oordeel dat het ar tikel zeer lezenswaard was en gerust gepubliceerd kon worden." Kletspraat noemt kapelaan Fraats de bewering, als zou een professor van het Groot Se minarie uit Roermond het bewuste ar tikel hebben geschreven. „Dit is een grove miskenning van het serieuze werk, dat mijn jongere collega Schlij per (29 jaar en drie jaar priester) en ik aan het artikel hebben besteed. Ove rigens is deze onjuiste bewering van bepaalde zijde voor ons toch nog eervol, want daarmee geeft men toe, dat het artikel van professoraal gehalte is." Kapelaan Fraats betreurt het onbegrip, dat in sommige kringen nog bestaat, al is hjj zeer getroffen door de morele steun, welke hij mocht ondervinden van priesters en leken, met name van de Limburgse clerus. „Wij hadden een meer democratische houding verwacht in de Kerk, maar helaas is men nog niet overal overtuigd van deze waar heid: „Elke vooruitgang, ook in de Kerk, is gediend met kritiek". Tenslot te schetste kapelaan Fraats nog de gang van zaken met betrekking tot de publikatie van het artikel. „Een pastoor uit Geleen meende het bisdom van ons voornemen, om een artikel over het ce libaat te publiceren, in kennis te moe ten stellen. De bisschop nodigde ons uit voor een gesprek. Hij kende de inhoud van ons artikel niet, maar raadde ons af het te publiceren in „De Nieuwe Li nie". Wjj van onze kant hebben terzake geen enkele belofte gedaan. Er is bij dit onderhoud nog even gesproken over pu blikatie in een vaktijdschrift of in een ander blad, maar het gesprek eindigde zonder concrete afspraak. Wij achtten „De Nieuwe Linie" een geschikt blad voor publikatie van ons artikel en heb ben de publikatie ervan dan ook laten doorgaan." Het artikel in „De Nieuwe Linie" van 1 februari j.l dat de kapelaans J. Fraats en M. Schlijper uit Géleen een publikatie-verbod door mgr. P. Moors opleverde, omvatte de volgende pagina's. Het kan moeilijk anders gezien wor den dan als een nogal directe aanval op een artikel (eerst toespraak) van kardinaal Alfrink over het priesterlijk celibaat, zoals die werd afgedrukt in het „Katholiek Archief" van sept. 1963. De beide kapelaans hebben hun betoog nl. ingedeeld in zes hoofdstukken. Zij beginnen ieder hoofdstuk met een ci taat uit het betoog van kardinaal Al frink om daarna en meestal tame lijk uitvoerig een vrijwel tegenover gesteld standpunt te verdedigen. Als voorbeeld geven wij hieronder een uit treksel uit hun vierde hoofdstuk. Eerst citeren de schrijvers de kardinaal: „De uitdrukkingen „verplicht" celi baat of erger „gedwongen" celibaat lij ken nog onvriendelijker gekozen, omdat men er een persoonlijke, individuele on vrijheid mee suggereert bedoelt te suggereren die er in feite niet is. Er is geen vrijheid het priesterschap te kiezen zonder celibaat; maar men kiest het celibratair priesterschap in vrij heid. Men kan ook geen huwelijk kie zen zonder onverbreekbaarheid; maar dat wil niet zeggen, dat men niet in vrijheid huwt. De keuze-mogelijkheid is beperkt, niet de vrijheid, waarmede men uit de gegeven mogelijkheden kiest." Dan zeggen zijzelf: Juist het voorbeeld van het huwelijk maakt duidelijk hoe makkelijk men zich vergist bjj het redeneren over de vrij heid waarmee men het priesterlijk ce- t v,at- ^iest. Het is een mysterie, maar het waar. De man die op de trouwdag tegen zijn vrouw zegt: „ik eemm je", bedoelt daarmee: voor eeu- tr,t7i> ni-et voor drie of vier jaar, of nfüui Je me tegenvalt. Dit meent hij, uigezien van wat hij er van terecht riinffRnen£em Hij kiest dus niet twee bnflrhL*M huwelijk én de onverbreek- He onverbreekbaarheid liik ww~,esse"tie uit van zijn huwe- dat ii« duidelijk aangetoond het nriwl?n-v g met de keuze van tenzifdm rim t c,elibaat niet opgaat, liik hpt vitTJn ?ten zien hoe wezen voor het opïfhnJ tussen beide' Wie kiest inderdflflH Priesterschap kiest, verbonden, maar het zou anders kun nen. De kardinaal zegt het zelf:... zo lang de kerk het celibaat handhaaft..." (kolom 950). Dot dit zo is, maakt het nou zo moeilijk om al te eenvoudig te spreken over de vrijheid waarmee men het celibataire priesterschap kiest. Wie objectief hierover nadenkt, zal dit moe ten toegeven. Ter verduidelijking geven wij een voorbeeld: Als iemand een auto wil kopen, en alleen maar de keuze heeft om een zwarte te nemen dan kan men eigen lijk niet eens stenen dat hij een zwarte auto heeft gewild, hij mil die auto, liefst met een andere kleur, en hij neemt de kleur zwart voor lief, omdat de wil om de auto te nebben overweegt, bo vendien in de hoop dat de kleur zwart niet een al te onoverkomelijk bezwaar zal zijn. Er is cius versrhil tussen wil len en voor lief "Wnen. Ais die koper nu later zich beklaagt dat hij in een zwarte auto F10®! rijden en niet bijv. in een blauwe, dan gaat het niet aan om te zeggen dat hy het zelf gewild heeft. Je hunt ook niet stellen: „waar om gaat hij ""opeens klagen?" want dat had htJ t.o.\. de verkoper ook al gedaan, maar ae verkoper had mis schien niet gooh geluisterd naar zijn bezwaren ot uan misschien al te gauw gedacht: „voor hem ly^t me de fkeur zwart niet onoverkomelijk, hii zal er wel aan wennen Wij zouden oh. voorbeeld niet als een verwijt, maar wei ais een gewetenson derzoek willen aanibieden aan alle se minarie-profeste:^ hebben wij met dit voorbeeld aanget00nd dat men over .het vryekle?en van het ce[i, bataire priesterschap met zo ongenuan ceerd kan sprexen ajs hierboven ge schiedt. Nadat heide Priesters aldus de kar dinaal 'ongtpt^,erdheid'hebben verweten, ouforgraven 2y vervolgens diens theologische visje, zijn bijbelse benadering van et celibaat, zij vallen de tekenwaarde van de ongehuwde priester aan en blyken ook op tal van andere terreinen met kardinaal Alfrink van inzicht m verschillen. Zij tonen zich tenslotte rustige voorstanders van een nieuwe benMermg waarbjj zy de opheffing van het celibaat geenszins Veel (zo met aiies) Van wat wy ge_ schreven hebben, Kan men overal ver- spreid terugvinden, maar men zegt dan erbij: Ik meen dat datgene wat ik ge vonden heb, hiopt. manr de Kerk moet zelf maar weten wat ze er mee doet Hoe goed ze dit overigens Ook be doelen, ze suggere!jen. er eigenlijk mee dat dè Kerk een instantie is g* met zich laat praten. Zo kan de dialoog echter niet tot stand komen. Toege spitst op de kwestie^ande exclUsjeve koppeling van celibaat en pries_ Als een onen dialoog zou leiden tnf hefinzfcSt da" deze^ exclusieveg** ling niet meer te yeid>d g n is, dan zal de Kerk vanuit deze visie haar beleid moeten voeren en dan pas moet men de praktische veranderingen onder ogen zien die hiermee gep d zullen gaan, en deze mogen niet te vo ren de dialoog belemmeren. n8ens vinden wjj in de werelLH»n te ^?„en genoeg suggesties voor het e voe ren beleid. MAGISCHE VIERKANTEN 2 3 4 9 10 tl 2 10 J ii 12 S 7 11 M IS IS 6 7 IS 16 vertikaal dezelfde Horizontaal en woorden invullen. 1 bijbelse figuur - 2 koerier - 3 Paradijs - 4 vis - 5 vaartuig - 6 «t j ',I kleur - 8 grondsoort - 9 kleiine stad 10 plaats in Rusland - H ia plaats - 13 plaats in de Betuwe - 14 plaats in Z ..-Amerika - 10 ranK lb huidsmeer. Oplossing van 20 februari Horizontaal: 1. Zanzibar; 2. waaier, uwe; 3. ontgroenen; 4. olia> smelt; 5. reeuw, anno; 6. dn, n05?iTfF' .£°ed, alm; 8. meerkatten; 9. C.N.V., aai, no; 10. es, gel; 11. verzot, arm. Verticaal: 1. Zwoerd, MCXV; 2. aan lengen; 3. natie, oever; 4. zigeuner, S.-Z.; 5. Ier, wodka; 6. bros, aagt; 7. emanatie; 8. runen, lt, la; 9. welnemen; io. men tor, norm. COFENHAOtN 3V/V- MOCO acoot 7 Ho(= HSL A L/BVE DEUGD, DUE MAM HEear EEN SLECHT (Sf irtETErt (rt/E tcdrt aEr ZZrtrt WAT IS DAT NU, WAAR HIJ GE- &CEI/EN 7?„ ME' RAAM r'NEErt, DAT IS TE MCOG MAAtZ DArt T. /N CE KAMER VA/t SCHONEBEEKP. /K 8En MET. Z/OMANeoELSMEEE^ DOE cSAUIrt CPErt tWtN PEATUBCS SYNDICATE ICATWtS Jyx»t«TE H/üPO RAB0STB

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1964 | | pagina 4