NEDERLAND STAAT STERK Kietel me zachtjes Viermaal 99The Sound of Music1 i HIJ verkoopt Criss-Cross" van [TheloniousMonk HEEFT U VOOR MIJ PLUS 4 NIEUWE THEMA'S r PLATEN KOPEN IN ROTTERDAM 9 Het zal Edwin Rutten 1 weer spijten, maar gee-i ■an zijn staan op 1 ogen - noog genoteerd J de hitparade, even. als die v-.n Rob de Tijs, maar van allebei f, -d de platen ni ttenr t- J verkocht. De Nederlandse top- song v" i het o_ hblik is stevig in vrouwe "„'ko h-nt in die van Wi":ke 'berti en haar Spiegbl- b-eld. Er natuurlijk zorgen de Beatl ~or L t dse '_~ogt^-. 7.3 Nederlandse platf tarkt. MIEKE BOS een hobby! Onlangs hebben wij Thelonious Monk weer eens in eigen land kunnen beluisteren. Ieder con cert van deze „duizeling wekkende mandarijn" is weer een ge heel nieuwe ervaring. Het nadeel van een concert is echter dat men de vaak grillige improvisaties en fra seringen van Monk slechts eenmaal oppervlakkig kan beluisteren. Heel dikwijls ontgaat de concertbezoeker de manier waarop de grootmeester zijn soli opbouwt, of de noodzaak van een bepaald akkoordgebruik. De grammofoonplaat is er voor de liefhebbers die van Monks wonder baarlijke jazz langer willen genieten. De plaat is er voor de mensen die de muziek van Monk eens aan een uitvoerige analyse willen onderwer pen. Een van de betere platen die er de laatste tijd van Monk zijn uit gebracht, is ongetwijfeld het fraaie CBS-album „Criss-Cross" (62173) waarop hij samen met tenorist Char lie Rouse, drummer Frank Dunlop en bassist John Ore een achttal wer ken ten gehore brengt. Voor de zo veelste maal speelt Monk hier „Tea for Two". Voor de zoveelste maal. Inderdaad. Maar de vertolking die Monk ons nu weer van deze overbe kende song voorzet, zal een ieder ademloos in zich opnemen. Wat Monk in dit nummer doet is verrassend en fascinerend tegelijk. Er staan meer schokkende dingen op deze plaat: het fel swingende, impregnerende „Hac- kensack" bijvoorbeeld, het mooie titel nummer „Criss-Cross", het zo simpel opgezette „Rhythm-a-ning" en het ont roerende „Don't Blame Me" (een in drukwekkende pianosolo). Een Berlijnse krant schreef eens na afloop van een concert: „Thelo nious Monk is niet allee® de grootste componist van de moderne_ jazz, hij is de grootste componist sinds Bar- tok." Moge leze uitspraak wellicht wat overdreven zijn, een feit is dat de composities van Monk op deze LP tot de beste behoren die er na de tweede wereldoorlog in de (jazz)mu ziek geschreven zijn. Er verscheen nóg een langspeler van Monk. Riverside (RM 002) bracht de eerste van een tweetal platen uit van „Thelonious Monk in Europe". Het betreft hier een ,,live"-coneert in het Teatro Lirico te Milaan. Het is een bijzonder geïnspireerde session geworde: waarin het kwartet spe lend in de vertrouwde formatie Monk -Rouse-Dunlop-Ore soms tot onge kende hoogten reikt. Ook op deze plaat treft men weer bekende Monk- thema's aan ais het zeer poëtische „Crepuscule with Nellie" „Episthro- phy" en „Straight no chaser", om er' een paar te noemen. Voor de zo veelste maal zal het de Monk-fan op vallen hoe verschillend het merkwaar dig muziek-talent dat Monk heet de thema's uitwerkt. Geen enkel num mer van deze rijke LP vertoont ook maar enige overeenkoi ist met een andere uitvoering van hetzelfde num mer op een vroegere of latere plaat. Maar dat is nu eenmaal zo in de jazz. De jazz, die in Thelonious Monk nog altijd een van haar grootste ex ponenten vindt. Niemand zal dat kun nen betwisten. De ster van Monk stijgt nog iedere dag. Prijkte onlangs op de eerbiedwaardige omslag van het weekblad „Time" niet het por tret van de grootmeester? De weergaloze artiest die Louis Armstrong in de jazz is ge worden, is niet vrij van slor digheid. In zijn glorieuze loop baan heeft hij ook nog allerlei min derwaardig werk geleverd. En daar- vai. staat een verzamelingetje bijeen op Audio Fidelity FBL 145033 geti teld „Louis and the Dukes of Dixie land". Hier heeft hij een gelegen heidsgroepje om zich heen, waarin drie broers Assunto banjo, trombo ne en trompet spelen. Als de grote Louis zelf zijn gouden trompet te gen de lippen zet, is het meestal niét om eens zijn best te doen. Op deze langspeelplaat zingt „Satchmo" vooral. Dat kan hij héél muzikaal en héél komiek doen met die schor re stem, maar deze keer merkt men er niet veel van. Het liedje „Ava- lon" is daarop een uitzondering en enkele andere liedjes zijn nog wel om aan te horen, maar voor de rest noemen wij dat „schmieren". (Van een verslaggeefster) „In hun genre vind ik ze zeker heel goed en ze hebben vaak grappige din gen, maar waarschijnlijk horen de tie ners dat niet eens. Hun platen wor den namelijk bijna uitsluitend verkocht aan tieners en nog jongere mensen, die de rage erom heen het mooiste vinden." Dat is de mening van de zesentwintig jarige platenverkoper Lou Thiel, die al tien jaar in het vak zit, veel sterren heeft zien opstijgen en vallen en die op het ogenblik werkzaam is op de platenafdeling van de firma Dankers aan de Rotterdamse Coolsingel. HO vindt het zelf een vak, waar je nooit meer uit zou kunnen stappen. Hij ver koopt een hobby, die met de klant wis selt, waar je dan ook intens mee be zig moet zijn. Het moet ook je eigen liefhebberij zijn, of in ieder geval wor den. „Er is een grote mode in platen, natuurlijk vooral in het populaire gen re, maar toch ook in de klassieke mu ziek. Jónge mensen houden erg van romantische muziek en Adam Harasie- wicz is de droompianist van heel veel meisjes. Het ensemble „I Musici" wordt veel verkocht, omdat ze wel eens voor de televisie spelen en Caroline Kaart, die eigenlijk een genre apart vormt, wordt erg gewaardeerd door de wat oudere mensen, vooral vrouwen. Nederland en Nederlands is eigenlijk Nu de musical „The Sound ot Music" zo'n beetje in de ,ele wereld draait is het aardig eens vier van de in ons land verschenen platenuitvoeringen na der te beschouwen. Allereerst noe men wij de door Philips uitge brachte LP met de Nederlandse versie. (P 12 909 L)Het is verheu gend dat wij zonder aarzelen deze uitvoering op één lijn kunnen stel len met de originele Rroadway- presentatie. Er wordt op de Nederlandse op name van de door Rodgers en Ham- merstein II groot gemaakte mu sical voortreffelijk gezongen. Slechts Johan Heesters blijft duidelijk on der de maat. Maar dat konden wij na de première al melden. Opnieut valt het grote talent van Mieke Bos op. Zo zelfs dat Piet Beishui- zens grandioze uitspraak „dat men door het Bos de Heesters niet meer ziet" als bijzonder raak moet worden gekwalificeerd. Als wij René Sleeswijk en Karei Wunnink dankbaar moeten zijn, dan is dat alléén omdat zij ons land een' ster van ongemeen allu e nebben ge schonken. Want Mieke Bos is een ster, een vedette. Zij bewijst het van de eerste tot de laatste maat in deze aan goede muziek zo rijke musical. Ook de velen die mis schien terecht niet naar Carré gaan of zijn geweest zullen aan deze Nederlandse LP zeer veel ple zier beleven. Ook de andere hoofd rolvertolkers komen tot zeer goe de verrichtingen. Koor en orkest delen volledig in onze oprechte be wondering. De originele Broadway-uitvoe- ring verschenen op een zeld zaam fraai met vele foto's uitgegeven CBS-plaat (60001) Hoewel op deze opname Theodore Bikel als kapitein Von Trapp, Heesters' vertolking volkomen doet vergeten willen wij de uit voering als geheel niet boven de Nederlandse stellen. Het koor van de kinderen is lang niet altijd even zuiver en de vrouwelijke hoofd rollen zijn positief minder correct dan in de Nederlandse uitvoering. Daarentegen bezit deze opname meer dynamiek" en klinkt het or kest iets voller. Op His Masters Voice verscheen de Engelse versie in de ori ginele Londense bezetting. De kwaliteit doet niet veel onder voor de Amerikaanse uit voering. Wel is een opmerkelijk verschil in stemmenmateriaal waar te nemen. Jean Bayless is minstens gelijkwaardig aan onze Mieke Bos, terwijl Constance Shacklock als de moeder-overste duidelijk een bete re stem èn voordracht heeft dan Maria Ballings bij ons en Patricia Neway bij de Amerikanen. Er zit ook meer „schwung" in de Londense uitvoering. Merkwaar dig is het dat ook in Londen het koor van de kinderen er soms lelijk naast zingt. Maar over het algemeen is ook op deze HMV- langspeler sprake van een wel haast gave vertolking. De vierde (Engelse) „Sound of Music"-plaat verscheen op Imperial (ILW 523). De wat steriele presentatie moet het in vergelijking met de andere drie uitvoeringen vooral hebben van de prachtige stem van Ian Wallace als de kapitein Von Trapp en het allerliefste sopraantje van Patricia Lynn als Liesl, het oudste dochter tje van Von Trapp. De zeer origi nele tekening op de omslag van de plaat zal er zeker toe bijdragen dat ook deze uitvoering haar weg naar de kopers zal weten te vin den. Die kopers zullen het overigens niet gemakkelijk hebben. De vier opnamen doen weinig voor elkaar onder. Ais wij toch een vrij wille keurige tip zouden moeten geven: de Nederlandse uitvoering is waar achtig niet slecht. En waterg belangrijk is de voortref lelijke vertaling van Alfred Pleiter, een enkele stoplap daargelaten, blijft ook op de plaat „overeind". Enfin, u ziet maar. F.B- OHNNY LION zagen op een podium. Overdreve^..^ maar nauwelijks vertegenwoordigd in de platenhandel. De Nederlandse teen agersterren zingen vrijwel altijd vertaal de, soms aangepaste Engelse liedjes en zelfs het Nederlandse cabaret, dat een tijdje zo sterk stond met pla. tjes van Toon Hermans, Wim Sonneveld en in het studentencabaret Jaap Fischer, gaat achteruit, omdat er niets nieuws meer gebracht wordt. De smartlappen van Johnny Hoes vormen een Neder landse folklore, die meer in het Zuiden van ons land geliefd is." Overigens letten de mensen weinig op de tekst van een plaat. Ze kunnen het Engels, Frans en Duits nauwelijks, verstaan, ook al omdat ze meestal de muziek toch wel het belangrijkste vinden. En met het uitspreken van titels van platen hebben nog velen een beetje moeite. De plaat van Johnny Halliday „Quitte moi douce- ment", een droeve vraag, om hem Js? eCongSSeresseerSr* ®auwelÜks acht slaande op de zaal en voort- durend met zijn ogen na*f. Pla" fond gericht zong fr 3 vn 3es' Z\jn bewegingen iï„t robot, dan een paj* naa' hnks, dan een snrnnir achteruit. Nu luisteren wi? naar de, na de voortreffelijke LP „Jumping High" van zijn begeleiders, verwachte langspeelplaat „Johnny Lion with the Jumping jewels". Wat een andere Johnny Lion, wat een en thousiasme in die stem, wat een - le venslust en wat een plezier in het zingen. (Philips P 2 209). rustig te vertalen, werd wat vrolijker toen iemand om de plaat „Kietel me zachtjes" vroeg. De eigenaar van de winkel is de heer Chris Dankers (52). „Meestal gaan er met de inkoop, vooral van populaire platen, nogal wat risico's gepaard, om dat zelfs de meest geroutineerde pla tenverkoper niet kan zeggen of een plaat zal aanslaan bij het publiek. En boven dien is er zo'n groot aanbod op de platenmarkt. We streven er naar om een zo groot mogelijk assortiment te hebben, want we krijgen veel verschillende soorten klanten, die zeker in een speciaalzaak, waar ze kunnen verwachten, dat een juffrouw hen wil helpen, een bepaalde plaat willen hebben." „Platen, die absoluut niet zo goed verkocht worden, en waar vooral hier in Rotterdam teleurstellend weinig be langstelling voor bestaat zijn jazzpla ten, met een uitzondering voor de Fran se Swingle Singers, die verjazzde Bach zingen. Er is maar een bepaald klein groepje mensen, dat jazz koopt, volgens de heer Thiel, die Nederland dan met het buitenland vergelijkt. Mid delbare scholieren bijvoorbeeld zouden toch veel meer belangstelling voor die muziekuiting moeten hebben. Maar als de meeste van hen kopen alleen popu laire plaatjes, met af en toe een chanson ertussendoor, allemaal plaat jes, die ze al duizend maal op de ra dio hebben gehoord, maar als ze ze hier komen kopen, moeten ze toch nog altijd even allebei de kanten horen, hier aan de balie, zelfs op een drukke zaterdagmiddag.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1964 | | pagina 24