filmen tn een Kosten: f8000 per dag fant KREYMBORG-TIP OVERHEMDEN Fabriek koopt alleenrecht Beatlefiguren Duitsland wijst plan-Mansholt van de hand SPINWIEL wtm 'ware Bromfietser bij botsing gedood ROOK NIET „De overwinnaars", springplank naar roem - Elke Sommer en Senta Berger - Privéleven taboe - De schurk Dan Duryea is gelukkig getrouwd Publiciteit Spaans succes Gratis Asiel gevraagd in Bonn Indonesisch diplomaat kiest voor Maleisië after shave lotion PER 2 STUKS <|Q 75 IN ENSCHEDE 0 0 klare VRIJMOED-SCHIEDAM VRIJDAG 20 MAART 1964 PAGINA 9 Iedere morgen stappen John, Paul, Ringo en ik in een speciaal voor ons gehuurde trein, tezamen met zo'n 65 film mensen. Dit is een uitgave van 8000,per dag. Wij rijden dan steeds naar afgelegen gebieden in het Westen, de bestemming is ons meestal onbekend, om filmopna men te maken. Ofschoon alles in het geheim gebeurt, lijkt het wel of de heide waar wij doorheen koersen, onmiddellijk aan onze fans doorseint waar wij ons bevin den, want iedere keer staan zij ons weer in groten getale op te wachten. George Harrison, de schrijver van bijgaand artikeltje. John neemt er in de trein even zijn gemak van. De microfoon ligt bij zijn gelaarsde voet. Bel-O-Fast en tricot nylon, uni of streepdessins, boordmodel klassieke punt of rondo, diverse mouw lengten. Per stuk 11.90 2 stuks^23t8fT SmEENK PELLETS Voor twee jonge Europese artices, Elke Sommers en Senta Berger, is de mon sterfilm „De Overwinnaars" van Carl Foreman een springplank Kaar de roem geweest. Drie jaar geleden was Elke Sommer, 23 jaar, platinablond en afkomstig Uit een Duitse domineesfamilie, alleen nog maar bekend in Euro- Pa, waar ze van haar achttiende jaar af een aantal kleinere en grotere rollen in Italiaanse, Duit se en Franse films had gespeeld. Thans is ze één van de meest ge zochte jonge actrices van Holly wood, die een honorarium van half miljoen gulden per film kan bedingen. Haar optreden in i>T>e Overwinnaars" betekende voor de Amerikanen een sensatio nele en bijzonder welkome ver rassing, vooral omdat zij de laat ste tijd vergeefs op eigen bodem naar nieuw en jong talent hadden gezocht. De Engelse taal leverde geen enkele moeilijkheden op, orn aat de groenogige Elke anderhalf jaar lang als hulp in de huishou ding in Londen heeft gewerkt, na de dood van haar vader in 1955. Sommer, hoofdschotel op het menu van Hollywood. Lesliè Caron (hiernaasten Sid ney Poitier zijn door de buiten landse persvereniging uitgeroepen tot de beste actrice en acteur van 1963. Laatstgenoemde ziet men hierboven op de foto met Lilia Skala als de moeder-overste in een scène uit de film „De Leliën des velds", waarin hij een zwer vende negerarbeider speelt, voor welke rol hem de onderscheiding werd toegekend. Waarom wij gebruik maken van een trein voor onze film? Alun Owen, de man die het draaiboek heeft geschre ven, wil laten zien hoe wij Beatles eigenlijk opgesloten moeten leven bin nen de begrenzing van vliegtuigen, ho tels, belegerde flats en kleedkamers. En daarom ook de trein. Deze geeft even eens een idee van beperkte vrijheid. In de coupé werken wij, slapen en eten wij. Ook worden er opnamen gemaakt. De producent Walter Shenson en directeur Dick Lester besloten een echte trein te nemen wat dus betekent dat we ook het slingeren en schokken voor lief moeten nemen. Een cameraman moet al deze bewegingen met zijn toestel vastlegen. Alun Owen heeft ons beschreven zoals wij zijn. Over het algemeen klopt zijn beschrijving met onze eigen opvattingen. De (Engelse) vader Stiefbeen speelt ook mee. Deze keer moet hij zich verplaat sen in de rol van grootvader (van Paul), ofschoon hij het type van lastige oude schavuit trouw mag blijven. Er is tot op heden nog geen titel voor de film. Waarom verzinnen ze niet iets origineels zoals b.v. „De Beatles op de film?" Per dag brengen wij zo'n 12 uur in de trein door. Letterlijk van de vroe ge morgen tot de late avond, 's Avonds is niet zo erg, maar overdag duurt soms vreselijk lang. Maar volgens de heren van de film gaat alles naar wens en volgens het programma. Deze week verhuizen wij naar de studio om onze zes nieuwe liedjes te filmen. Twee worden mogelijk op de grammofoonplaat opgenomen. Onze rol prent zal gewoon in zwart-wit worden uitgevoerd en de première vindt dus plaats in juni a.s. John, Paul, Ringo en ik hopen dan in Liverpool te zijn" De op het ogenblik zo popu laire zanggroep The Beatles werkt hard aan een film die in juni zijn première zal beleven. Wellicht zal voor de vereerders van dit ponyharige kwartet hier door een grote wens in vervulling gaan. Zij zullen hun idolen le vensgroot op het scherm kunnen bewonderen en hun doen en laten van nabij meemaken. Beatle George Harrison vertelt hierbij over deze nieuwste vorm van publiciteit zelf zijn ervaringen. KOEALA LOEMPOER, 20 maart (Rtr) De regering van Maleisië heeft bekend gemaakt, dat de Indone sische diplomaat Sjahrial Latif, atta ché aan de Indonesische ambassade in Wenen die tijdens het afgelopen week einde met zijn gezin zonder achterla ting van adres verdween, asiel heeft gevraagd in de Maleisische ambassa de in Bonn. Premier Abdoel Rahman heeft zijn ambassadeur in de Westduit- se hoofdstad toestemming verleend het gezin Sjahrial huisvesting te verschaf fen en bescherming en alle hulp te verlenen totdat Sjahrial in staat zal zijn de nodige voorzieningen voor zich zelf en zijn gezin te treffen. Om veiligheidsredenen is het gezin echter uit West-Duitsland naar een an der land overgebracht. Hup huidige verblijfplaats wordt geheim gehouden. In de Maleisische bekendmaking wordt voorts gezegd, dat Sjahrial als reden voor zijn uitwijken heeft opge geven het niet eens te zijn met de In donesische politiek van confrontatie te genover Maleisië en in het algemeen evenmin met de economische politiek en politieke lijn, die Indonesië volgt. Rotterdam De heer H. A. Chardon, deputy general van de Compagnie General Transatlantique en voorzitter van de Atlan tic Passenger Steamship Conference, heeft bekend gemaakt dat besloten is voor het jaar 1965 geen wijziging te brengen in de bestaande tarieven. Eveneens werd beslo ten dat groeps- en excursietarieven die re ducties inhouden van 25 procent, in 1965 ■onveranderd van kracht zullen blijven. (Advertentie) Veroverend fris... Exclusief verkrijgbaar bij de kapper (Advertentie) GROTE MARKT 1-7 HAARLEM (Van onze correspondent) ENSCHEDE, 20 maart De stoom weverij ,,De Nijverheid" n.v., die reeds bekendheid verwierf met haar stoffen met Flintstones-motieven en Walt Dis- ney-dessins heeft thans de wereldrech ten gekocht voor het bedrukken van gordijnstoffen met Beatlemotieven. Het bedrijf heeft tevens het alleen recht gekocht voor het gebruik van Beatlemotieven voor japonstoffen voor het gehe. EEG-gebied en voor de Eftalande (behalve Engeland). In mei zullen de stoffen op de markt gebracht worden in verband met het bezoek van de Beatles aan ons land. Enkele peilin gen hebben reeds aangetoond dat voor de nieuwe stoffen in binnen- en buiten land grote belangstelling bestaat. GRONINGEN, 20 maart Op een recht weggedeelte in Rodeschool kwamen gis termiddag een personenauto, bestuurd door een 5-jarige landbouwer en een hem tegemoetkomende bromfietsberijder, de 37-jarige heer K. van den Berg uit Rode- school met elkaar in botsing. De heer Van der Berg kwam te vallen en was op slag dood. Boven de weg hing een vrij dichte rook van in brand gestoken berm gras. (Advertentie) Lekker en verfrissend f.0.65 driftige kritieken, maar Cinema 11 in New York kreeg geen publiek. Prompt hing de directie een bord buiten met de aankondiging: „Gratis. Kom bin nen en zie de voorstelling voor niets. Sommige mensen gaven aan de uit nodiging gehoor. Ze vonden de film mooi, vertelden hun kennissen, dat die kritici toch wel gelijk hadden gehad... en van toen af draaide de film voor een talrijk betalend publiek. BONN, 20 maart (DPA) De rege ring van de Duitse Bondsrepubliek zal het plan van vice-voorzitter dr. S. L. Mansholt van de commissie der Euro pese Economische Gemeenschap (EEG), dat beoogt de graanprijs in de gemeenschap al op 1 juli gelijk te maken, op 15 april in Brussel van de hand wijzen, zo heeft Bondskanselier Erhard t'jdens het agrarisch debat donderdag in de Bondsdag meegedeeld. Hij zei dat de tegenwoordige graan prijs in West-Duitsland niet te hoog is en dat de Bondsregering niet zal toestemmen in een verlaging van de graanprijs in Duitsland in het oogst jaar 1964-65. Volgens het plan-Mans holt moeten de Westduitse boeren hal verwege dit jaar hun graanprijzen met ongeveer 15 procent verlagen. Prof. Er- hard deelde mede niet te kunnen zeg gen wanneer en op welke voorwaarden zijn regering bereid zou kunnen zijn een ander besluit te nemen. De minister van Landbouw, W. Schwarz, verklaarde dat de Bonds regering in Brussel pogingen zal doen om vóór een aanpassing van de graan prijs ook de kosten van de landbouw in de zes EEG-landen geharmoniseerd te krijgen. Hij is van mening dat het verlies aan inkomsten voor de Duitse boeren in het plan-Mansholt veel te laag is berekend. Het plan spreekt van een jaarlijks verlies aan inkomsten van 560 miljoen DM, maar de Bonds regering stelt het verlies op tenminste 900 miljoen DM. (Advertentie) Twee weken geleden vertoefde ze tveer in de Britse hoofdstad om de Première bij te wonen van de film »The Prize", waarin zij de tegen speelster is van Paul Newman. Voor deze film, vervaardigd door de Ameri kaanse regisseur Mark Robson, heeft ®et gelijknamige boek van Irving Wal lace over de jaarlijkse uitreiking van de Nobel-prijzen model gestaan. Meer dan een uitgangspunt voor de film is ®et boek van Wallace overigens niet geweest, want Ernest Lehman, die het scenario schreef, heeft er ingrijpende Veranderingen in aangebracht. Elke Sommer speelt de rol van een mooie blonde Zweedse, die de opdracht heeft de met de Nobelprijs voor de litera tuur onderscheiden Amerikaanse schrijver Andrew Craig (Paul New man) tot gids te dienen in de Zweedse hoofdstad. ,.trfedt ze momenteel in de ItofV'SS0^.. voor de film A donker), waarin^ Sn Frans £ensW meisje met moordzuchtige bedoelingen speelt, dat het hart van Peter Sellers verovert. Zelf beschouwt Elke haar successen met de nuchterheid van een boekhou der, die vaststelt, dat twee plus twee vier is. „Het verbaast me helemaal niet", zegt ze. „Ik heb er tenslotte hard genoeg voor gewerkt. Maar in Hollywood" en haar knap poppege- zichtje wordt een en al verwondering „stond ik stomverbaasd te kijken. Alle meisjes daar waren zo razend knap, dat ik er gewoon bij in het niet zonk." .„Ik heb zeven littekens in mijn ge acht, ik mis een tand en ik heb een Duits accent en dus zei ik tot de man, me naar Hollywood had gehaald: Waarom heb je me hier gebracht en Waarom betaal je me zoveel geld, als er hier zoveel mooie meisjes rondlo- ?en,? Hij keek me min of meer ver veeld aan en zei: Niemand van ze is een Ster". •v-Haarmee was voor he n en voor rjke de kous af. Ze ging door met meer geld verdienen en nog meer bochtige dingen kopen: een huis in I een flat in Parijs, een flat in °naen, een stuk of wat sportauto's. Wie de veronderstelling oppert, dat kr« Vem voor Elke gemakkelijk is, d J">* onmiddellijk van haar te horen, -i ?ich vergist: „Neen, het Is hele- biet gemakkelijk. Ik ben nog eig iZo weinis mezelf geweest. Ik ben reen" van mil11 studio, van mijn «isseur, mijn publiciteitsagent en '"""""iiiiiiiiiHiuniinmiNiiuHHniiiiniiiiiHiHiiiMuniiini vau mijn publiek. Ik kan nooit eens lekker rondlopen met krulspelden in mijn haa(r, en zonder opmaak. Ook moet ik altijd glimlachen. Zelf geloof ik niets van wat mijn publiciteitsagent over me vertelt. Dat neem ik met een hele grote korrel zout. Trouwens, nie mand heeft iets met mijn privé-Ieven te maken. Dat is taboe voor iedereen. Misschien komt het daardoor wel, dat wij, nieuwe sterren, niet zo opvallend zijn als de oude. Wanneer Crawford ergens binnenkomt, is ieder n onmid dellijk stil. Maar als Natalie Wood, of Tuesday Weld of Elke Sommer bin nenkomt, kijken de mensen alleen maar even op." Haar ondervrager kijkt of hij mis schien toch niet ergens een spoortje van afgunst op haar gezicht kan ont dekken, maar ze glimlacht volkomen onbevangen. En waarom zou ze afgun stig zijn? Als het menu van Holly wood aan sterren tegenwoordig mis schien wat bescheidener is geworden dat is Elke Sommer toch in elk geval de hoofdschotel. De tweede Europese actrice, die door „De Overwinnaars" bekendheid kreeg, is de roodharige Senta Berger, even eens 23 jaar en Oostenrijkse van ge boorte. Ze heeft een langdurig con tract met Columbia Pictures gesloten. „Senta is adembenemend" zeggen de kenners, die haar engageerden. En aan haar foto te zien, is dat geen over drijving. Leslie Caron en Sidney Poitier zijn de afgelopen week door de bui tenlandse persvereniging in Hol lywood, die ieder jaar, in af wachting van de kort daarop volgende Oscar-regen, een aantal onderscheidin gen in de vorm van „Gouden Aard bollen" toekent, uitgeroepen tot de beste actrice en acteur van 1963. Ze kregen de onderscheiding voor hun rollen in respectievelijk „The L-shaped Room" en „The Lilies of the Field". De prijs voor de beste regisseur ging naar Elia Kazan voor zi. film „Ame rica America". Otto Preminger kreeg de drama-prijs voor zijn film De Kar dinaal" en de Britse film „lom Jo nes" kreeg een Gouden Aardbtd als de filmkomedie van het jaar en de beste buitenlandse film. „rorr) Tot de beste blijspelactrice werd Shirley MacLaine uitgeroepen voor haar rol in de film „Irma la Douce". Eindelijk dan is men klaar geko men met de opnamen voor de filmversie, die van „My Fair Lady" wordt gemaakt en die ■zestig miljoen gulden gaat kosten. De sterren, Rex Harrison en Audrey Hep burn zijn na achttien maande 1 hard werken, vertrokken en de lampen in de studio zijn gedoofd. Maar in het studiolaboratorium begint nu pas het eigenlijke werk: de stem van Mernie Dixon enten op de mondbewegingen van Audrey Hepburn, die in de film de rol van Eliza Doolittle speelt. Hol lywood is nu eenmaal Hollywood en daarom was het natuurlijk onmogelijk om het meest voor de hand liggende te doen: een zangeres de zangrol la ten vertolken. Waar zou tenslotte AI •'"•son zijn geweest zonder Larry 1 arks om voor hem te acteren! De roodharige Marnie Dixon, 32 jaar oud en moeder van drie kinderen, is reeds m „West Side Story" de stem geweest van Natalie Wood en in „The King and I die van Deborah Kerr. Zij is getrouwd met. Ernest Gold, die de muziek voor „Exodus" componeer de en heeft in acht weken tijds de zang voor de film „My Fair Lady" op de geluidsband vastgelegd. De grote kunst is zegt ze, „om je eigen persoonlijkheid buiten je zang te hou den en die van de actrice op het doek te laten doorkomen. Ik had alle melo dieën uit „My Fair Lady" al op con certen gezongen en dus lag het voor de hand, dat ik voor dat werk werd gekozen". Marnie Nixon krijgt f 35.000.- voor haar „spookzang", plus auteursrech ten hoewel haar naam niet zal wor den genoemd in de film of op de gram mofoonplaten, die van de geluidsband worden gemaakt. Weet u, wat Marnie Dixon graag zou doen' „Optreden in een musical op Broadway. Onder mijn eigen naam". En weet u, wat de beide sterren uit de film „My Fair Lady" gingen doen, toen ze met hun werk klaar waren? Audrey Hepburn: „Zes of zeven maanden heerlijk niets doen, behalve dikker worden. Ik drink iedere dag ik weet niet hoeveel bier, maar het helpt niets. Misschien lukt het, als ik weer thuis ben in Burgenstock". Rex Herrison, die zelf zong in de film: „Met een zo langzaam mogelijk varende boot naar mijn huis in Italië om daar een poosje vakantie te hou den, voordat ik aan de rol van Paus begin in de film „The Agony and the Ecstasy" (De smart en de extase) over de levensgeschiedenis van Michel angelo." Dan Duryea, één van Hollywoods meest duivelse schurken (hij is zelfs uitgeroepen tot Schurk van het Jaar) vertoeft op het ogenblik in Engeland om in de Shepperton-studio's voor de Britse film „Do You know this voice?" (Kent u deze stem?) zijn misdadige loopbaan voort te zetten. Natuurlijk wordt hij in deze film gedood, zoals hij in bijna al zijn films heeft gedood of is gedood. Het geheim van zijn succes in een filmloopbaan van meer dan twin- """'"""""iiiiiiiiiiiiiHHMuniiiiiHimiiiiinuuHiiiiniiiiMii tig jaar is, dat hij altijd de schurk neett gespeeld, die de mensen op de efn, of andere manier toch sympathiek vinden. Zijn gezicht, in het gewone le ven opgewekt en vriendelijk, heeft on danks alle bloeddorstigheid, een uit drukking vol waardigheid en stijl. „Dreiging en spanning", zegt hij, „zijn tijdloos. Er is altijd vraag naar en er wordt altijd geld mee verdiend. En als een film ooit eens een misluk king wordt, krijgt de man, die de held speelt, de schuld en niet de schurk". Dan Duryea is al meer dan dertig jaar gelukkig getrouwd. Zijn leven is zonder schandaaltjes verlopen, wat maar met heel weinig andere Holly- woodsterren het geval is. „Ik schrijf het toe aan het feit, dat ik in de schuur achter in mijn tuin vrijwel elk stuk gereedschap heb, dat er maar te krijgen is", zegt hij. „Als ik niet ac teer, maak ik allerlei dingen. Ik heb iedere kamer in mijn huis zelf hele maal opgeknapt". Dan Duryea maakt ook meubels en bouwt boten. Hij is waarschijnlijk de rijkste doe-het-zelver van Amerika. De mensen van de filmreclame kennen twee manieren om pu bliciteit te kopen. Ze kunnen ad vertentieruimte huren in kran ten en tijdschriften of ze kun nen journalisten „kopen". Deze laat ste methode blijkt vaak veel goedko per en doeltreffender. Stanley Kramer liet filmjournalisten uit alle delen van de wereld naar Hol lywood komen om de première bij te wonen van zijn film „It's a mad, mad, mad, mad world" (Het is een gékke wereld). De meesten hunner vonden het de moeite waard om er over te schrijven en, wat nog belangrijker was, hun hoofdredacteuren plaatsten hun verhalen. Warner Brothers gaf onlangs 75.000 dollars uit om een aantal Amerikaan se journalisten naar Florida te vliegen en hun daar de film „The Incredible Mr. Limpet" (de ongelooflijke Mr. Limpet) te laten zien. Het resultaat in de vorm van een reeks artikelen werd door een vakblad van de Hollywoodse filmindustrie omschreven als „de goed koopste reclameruimte in de geschie denis". En ook uw lijfblad geeft de film gra tis reclame door dit verhaal te publi ceren. Let o een Spaanse film, die „Los Tarantos" heet. Correspondenten in Spanje verzekeren ons, dat de ze film, die dit jaar waarschijn lijk op de festivals furore zal maken, tot de opvallendste Spaanse films sinds jaren behoort. De film, opgenomen in een buiten wijk van Barcelona, waar veel zigeu ners wonen is een versie in zigeuner- trant van Romeo en Julia. De inmid dels overleden Carmen Amaya speelt er de hoofdrol in. Geregisseerd door Rovira-Beleta, wordt de film door de „Circulo de Escritores Cinematografi- cos", de vereniging van filmschrijvers in Spanje, de beste van het jaar ge noemd. Wat moet een bioscoopdirectie doen, als ze een film op het programma heeft, waarover de critici enthousiast zijn, maar waarnaar het publiek niet wil komen kijken? Het gebeurde, natuurlijk, in Ameri ka: de (hier nog niet vertoonde) film „I Fidanzati" (De Verloofden^ van Ermanno Olmi kreeg de meest geest-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1964 | | pagina 9