„GRAZIGE WEIDEN" OP HET TWEEDE TV-NET Programma 's Televisies Radio: Aristo Bij 25-ste uitzending K.R.O. - radioprogramma Kruispunt DAG PUZZLE Vezelplaatfabriek staakt produktie Zeven jaar celstraf voor Zwitserse zenuwarts i m s Fascinerend r Woensdag „Wonder aan de Donau" Treinbrieven weer 15 cent Vier jaar cel voor „prins" Eerste aanvaardbare verfilming van de heiligste zaken Donderdag Donderdag Woensdag Hedenavond SCHIKKING OF PROCEDEREN „Nieuwe machine van driekwart min deugt niet" Toerisme brengt 750 miljoen in het laatje Schip als duikerschool Buitenland Buitenland Benoeming millioen WEGENS MOORD OP MILJONAIRE WOENSDAG 25 MAART 1964 PAGINA 13 Krachtige Kost voor het Kind! J Frans Vorstman als Giottode vreemdeling, in het t.v.-spel „Wonder aan de Donau". Rex Ingram als „the Lawd" in de film „Grazige Weiden". gordijnstoffen gezelligheid voor uw vensters. Keuze uit 853 dessins en kleuren. Prijzen vanaf f 4.25 tot 13.90 p.m. Vraag uw woninginrichter. Wyers afd. decorstoffen. 'N MIJLPAAL VOORBIJ sedert 1 jan. 1964 steeg het aandelenkapitaal met meer dan 30%, van f 19 millioen naar f 25 millioen DE NEDERLANDSE FONDSEN MIJ. NEFO N.V. Herengracht 436, Amsterdam (C) Tel. 231974 ...in de houding... CONTACT BUSSUM, 25 maart Het boeiend ste onderdeel van het AVRO-program- ma van gisteravond was ongetwijfeld een reportage van de Amerikaanse C.B.S. over Ethiopië. Zij paste in de serie „Confrontatie", waarin in het verleden ook al ongemeen belangwek kende reportages over de Sovjet-Unie zijn verschenen. De Amerikaanse om roep neemt met dit soort werk geen halve maatregelen. Zij gaat repor terend te werk met een grondigheid en met een inzicht in wat er gebeuren moet, die getuigt van groot vakman schap. Ook deze documentaire kende bepaald fascinerende momenten. Het fragment uit een opvoering van de in de inheemse taal vertaalde Othello" bijvoorbeeld, de interviews met twee studenten, die onbekend wensten te blijven, en het vraaggesprekje met Haile Selassie zelve. Amerikaans werk van een andere en aanzienlijk mindere soort kon men aan treffen in een film uit de serie „Naked City", die doortrokken was van een hoogst oppervlakkige en quasi-psycho- logische rimram. „Uit de school geklapt" deed ditmaal Willem Duys in de schoolbanken plaats nemen. En wel in die van het Willem de Zwijger Lyceum in Bussum. Het ging om een geschiedenisles, die in ieder geval uitwees dat zwijgzaamheid niet de meest opvallende karaktertrek is van de AVRO-Willem. Er werd nogal oppervlakkig gebabbeld over ingrijpen de zaken en ook was er kennelijk meer geënsceneerd dan er aan spontaneïteit werd gesuggereerd. H.Hn Niemand zal de bijna dertig jaar oude film „Grazige Weiden", die van avond door de VPRO-televisie via het tweede net wordt uitgezonden, een klemmend voorbeeld van filmische vorm geving durven noemen. Van een eigen lijke filmieke conceptie is geen sprake. Men ziet ir de samenstelling van de film het toneelstuk van Marc Connelly, dat uit talrijke scènes bestaat, duidelijk te rug en behalve de wel zeer voor de hand liggende middelen als een camera instelling op lange afstand of meer na bij, hebben de makers niet gezocht naar de karakteristieke, eigen mogelijkhe den van de film om het toneelstuk te herscheppen. Dat we deze film niettemin dringend aanbevelen in de aandacht van de kij kers, wier toestellen voor de ontvangst van het tweede, nog experimentele net geschikt zijn, kan op de eerste plaats worden verklaard uit het feit, dat de makers de goede smaak hebben gehad, de uitbeelding van heilige zaken, zoals die worden gezien met de fantasie van het eenvoudige negerkind, nergens met kermisachtige effecten te vervalsen. Waar de mogelijkheid tot een realistische en acceptabele uitbeelding ophoudt, daar houdt ook het filmbeeld op. Daarin (Advertentie) UGA KRO: 19.30 Het Kruis, onze enige hoop doc. film. NTS: 20.00 Journ. en weer- overz. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.45 Pis te, varieté-progr. 21.25 Wonder aan de Donau, TV-spel. 22.00 Het land van onze kinderen: Dl. 3: Werk en welvaart. 22.30 Zie de mens6e Vasten-epiloog. NTS: 22.45-22.50 Journaal. UITZ. OP 2e NET VPRO- 20.45 Grazige weiden, speel film. 22.15-22.45 Pianorecital. DUITSE TELEVISIEPROGR. 18.00-18.15 Nws. (Reg. progr.NDR: 18.15 De ruitenwisser. 18 50 V d. kind. 19.00 Nws. 19.03 Act. 1949 Das blaue Klavier, TV-spel. 19.59 Progr overz. WDR: 18.30 Journaal. 19.12 Intermezzo - aanvang. 19.15 Mijn drie zoons: de deser teur. 19.45 Progr. uit tijd: broedplaatsen van de talenten)20.00 Joum. en weeroverz. 20.1a Ei?.-Pp5lt.s voor dieren. 21.00 Lichte muz. 21.451 Poli tiek gesprek. 22.30 Journaal en weerover- zicht. 22.45 lm Ring, detectivefilm. TWEEDE DUITS PROGR. 18.30 Nws. en praatje. 18.tó Viel Spasz mit Tieren: avontuur met het stinkcue Willy. 19.00 Die vier Gerechten: das ge- heimnisvolle Gemalde, detectivefilm. 1° Act. 20.00 Kinderspelen, schilderij, m dichtvorm verklaard door James Kruss. 20.15 In deze dagen: tijdsgebeuren van dichtbij gezien. 21.00 Der Kammersanger, comedie. 22.00 Actualiteiten. FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 18.30 Ber. 18.33 Engelse les. 19.00 De schijnwerper op... 19.30 Tekenfilm. 19.40 Janique Aimée, feuill. 20.00 Jaum. 20.30 Format 16-20, progr. voor teenagers. 21.04 Europese Gemeenschap: sport In Euro pa. 22.00 Miniatuur zeilschepen. 22.20 Nws. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. 19.00 Teletaalles: Nederlands. 19.15 Open baar kunstbezit. 19.25 V. d. vrouw. 19.50 Weerpraatje. 20.00 Nws. 20.20 Het lied van Bemadette, film. 22.50 Medium: lite ratuur. 23.00 Nws. ENGELAND, BBC Light Progr., 1500 en 247 m.18.33 Sportoverz. 18.45 Hoor spel. 19.00 Nws. en joum. 19.31 Gevar. progr. 20.00 Vragenspel tussen jongens scholen. 20.30 Nws. en act. 20.40 Hoorspel. 23.00 Gevar. muziek. 23.40 Voordr. 23.55- 24.00 Nieuws. NDR, WDR, 309 m,: 19.00 Nws. 19.30 Jazzmuziek. 20.00 Hoorspel. 20.45 Operet temuziek. 21.30 Nws. 22.00 Lichte muz. 22.45 Dansmuz. 23.15 Klass. muz. 24.00 Nws. 0.20 Dans- en amus. muziek. 1.00 Weerber. en gevar. muziek. FRANKRIJK CULTURE, 280 en 235 m.: 19.58 Nws. 20.52 Hoorspel 22.20 Ge varieerde muziek. 23.40 Gram. 23.49 Gram. 23.52-24.00 Nieuws. BRUSSEL, 324 m.: 18.00 Nws. 18.03 V. d. soldaten. 18.30 Lekenmoraal- en filo sofie. 18.50 Lichte muz. 19.00 Nws. en radiokron. 19.40 Jeugd en muziek. 20.00 Openb. kunstbezit. 20.15 Amus. muziek. 20.45 Latijns-Amerik. muziek. 21.00 Jazz muziek. 21.30 Pluizertjes met Piment. 22.00 Nws. 22.15 Griekse volksmuz. 22.35 De zeven kunsten 22.50 Lichte muz. 23.00 Nws. 23.05 Chansons. 23.55 Nws. 24.00- 0.45 Progr. v. d. zeelieden. 484 m-: 18-40 Lichte muz. 19.30 Nws. 20.00 Mod. muziek. 22.00 We- reldnws. 22.15 Gevar. muziek. 22.55 Nws. AVRO: 15.00 V. d. vrouw. 15.45 Pauze. 16.00-16.15 V. d. kinderen. DUITSE TELEVISIEPROGR. 17.00 Denkbeelden en afbeeldingen. HILVERSUM I, 402 m. NCRV: 18.10 Meisjeskoor: Geestel. lied. 18.30 Het Spektrum. lezingen. 18.45 Mod. kamer muziek. 19.00 Nws en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Leger des Heilskwartier. 19.30 Radiokrant. 19.50 Koorzang. 20.00 Passie-Kerkdienst. 20.35 Matthaus-Passion van Johan Theile. 21.25 Act. 21.40 Klass. kamermuz. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverd. 22.55 Klass. gram. 23.15 De levensstijl van protestanten in de stille week, lezing. 23.35 Oude kamer muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II, 298 m. VPRO: 18.00 Nws. 18.15 Lichte gram. 18.20 Uit zending v. d. Anti-Revol. Partij. Tot u spreekt mr. W. R. van der Sluis, secre taris v. d. A.R. 18.30 Licht instrum. kwartet. 18.50 Muz. v. kinderen. 19.00 V. d. kinderen. 19.10 Huisvrouwen berei den Pesach voor. Joodse uitzending. 19.30 Dansork m. zangsol. 20.00 Nws. 20.05 Licht ork. 20.35 Ik heb u lief, mijn Ne derland, klankb 20.50 Concertgeb ork. en solist: Klass. en mod. muziek tn de Pauze (plm. 21.40-21.50)Voodr. „2.30 Nws. 22.40 Balans: hoofd- en bijzaken u. h. dagelijks gebeuren. 22.55 Jazz-uitz. 23.15 Lichte gram. 23.30 Licht instrum. sextet. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM I, 402 m. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture- radio voor vroege mensen. 7.55 Overwe ging. 8.00 Nws. 8.15 Mod. gram. 9.00 Verraden door een vriend, overweging rond het mysterie van Witte Donderdag. 9.35 Waterst. 9.40 Moderne orkestmuziek 10.00 V. d. kleuters. 10.10 Klass gram. 10.45 Kerkorgelmuz. 11.00 V. d. zieken VPRO: 11.45 Van alle markten thuis: plaatjes, die verschijnen, blijven en ver dwijnen. 12.15 Leven op het land, ge sprek 12.30 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12 33 Deze week, lezingen. 13.00 Nws. 1215 Planorec.: klass. muz. 13.45 V. d. vrouw NCRV: 14.15 Klass. gram. 14.30 Gesprekken van Nicodemus hoorspel. 1525 Oude kamermuz. 16.00 Jezus steeds eenzamer overdenking. 16.30 Oude en moderne kamermuziek. 17.00 V d. jeugd. 17.30 Schoolzang. 17.45 Klass. kamermu- eïek. PTT VPP^lTIM II. 298 in. AVROi 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 ^hte gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO. 8.00 Nws 8.15 Programma-overz.aansi. hente gram. 9.00 Ochtendgym. 9.10 De g^en teman. 9.15 Klass. kamermuz 9.35 Chris tus Rex, hoorspel (III). 10.00 Lichte gram. 10.50 V d. kleuters. 11.00 Huishoud, za ken, lezing. 11.15 Orgelrec.oude muz. 11.40 Mod. gram. 12.00 Licht ens. m. zangsoliste. 12.30 Meded t.b.v. land- en tuinb. 12.33 Uit het bedrijfsleven, lezing. 12.43 Licht instrum. kwartet en zang solisten. 13.00 Nws. 13.15 Meded., event, act. of gram. 13 25 Beursber. 13.30 Dans- orkest en zangsolisten. 14.00 Sopraan en piano: mod. muziek. 14.30 Klank-omrank te levens, radiobiografie. 15.30 Operamu ziek. 16.00 Van vier tot vijf, gevar pro gramma. 17.00 V. d. jeugd. 17.55 De ge sproken brief. ENGELAND. BBC Home Service 330 m.: 18.00 Nws. 18.10 Reg. progr. 18.32 Marktber. 18.35 Amus. muz. 19.00 Wedstr. tussen amateurkoren. 19.30 Quiz. 20.00 Klass. en mod. muziek. 19.00 Wed strijd tussen amateurkoren. 19.30 Quiz. 20.00 Klass. en mod muziek. 21.30 Klank beeld. 22.00 Nws. 22.30 Godsd. uitz. 22 45 Pari. overz. 22.59 Weerber. 23.00 Nws. 23.02 Voordr. 23.15-23.45 Liederen. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m.: 12.20 Klass. en mod. muziek. 12 55 Weerber. 13.00 Nws. 13.10 Quiz. 13.40 Klankb. 14.00 Lichte ork. muz. 15.00 Kri tieken. 15.45 Gevar. muz m. comm. 16.30 Klankb. 17.00 V. d. jeugd. 17.55 Weerber. ENGELAND, BBC Light Progr.. 1500 en 247 m.12.00 Pop. gram. 12.31 Gram. v. d. arbeiders 13.00 Gevar. progr. 13.45 V. d. kinderen. 14.00 V. d. vrouw 15.00 lichte muz. 15.31 Muz. b. h. werk. 16.15 The Dales, dagb. 16.31 Uitslagen races 16.33 Gram. v. d. jeugd. 17.00 Gevar. muz. programma. NDR, WDR. 309 m.12.00 Nws. 12.30 Klass. muz. 13.00 Nws. 13 15 Amus. muz. 14.30 Kamermuz. 16.00 Nws. 16.05 Zuid- amerikaanse pianomuz. 17.00 Nws 17.30 Gevar. muziek. FRANKRIJK - CULTURE - 280 en 235 m.12.00 Gevar. muz. 12 30 Nws. 12.42 Gevar. muz. 14.05 Drie hoorspelen. 16.15 Kamermuz. 16.45 Orgelrec. BRUSSEL, 324 m.12.00 Nws. 12.03 Gram. 12.50 Beursber en progr.-overz. 13.00 Nws. 13.20 Kamermuz. 14.00 Nws. 14.03 Bloemen aan de Doornenkroon 14.30 Pianorec. 15.00 Nws. 15.03 Klass. muz. 16.00 Nws. 16 03 Beursber. 16.09 Franse les. 16.24 Kamermuz. 17.00 Nws. 17.15 V. d. kinderen. 17.50 Svmf. muziek. BRUSSEL. 484 m.12.30 Gevar. pro gramma en act. 14.03 Gevar muz. pro gramma. 16.08 Klass. en mod. muziek. 17.00 Nieuws. schuilt de beperking, waaraan „Gra zige Weiden" onderhevig is, maar in ze kere zin ook zijn kracht. De voor naamste indruk, die de film dan ook maakt, is die van volstrekte eerbied en van een voor Hollywood bijna on gelooflijke zuiverheid van gevoel, waar mee het onderwerp is behandeld. Dit kan wellicht worden verklaard, doordat de auteur van het stuk, Marc Connel ly, zelf met assistentie van William Keighley, die wel als technische des kundige zal hebben gefungeerd, de re gie heeft gevoerd. Samen hebben zij de geest van het stuk zuiver bewaard. De overgangen tussen de scènes zijn vloei end en logisch. Alle spelers, ook Rex Ingram, die God uitbeeldt, zijn negers. Maar ieder, die zich ervan bewust is, dat de voorstel ling, die een blanke zich maakt van God en Zijn hemel, niet meer of min der waard en niet meer of minder juist is dan de voorstelling, welke de zwarte man zich maakt, zal zich onmogelijk ook maar een ogenblik gekwetst kun nen voelen door het feit, dat „the Lawd" hier als een neger verschijnt. In de mil de, eenvoudige, maar van inner lijke adel doorstraalde Heer van Rex Ingram ziet men een gestalte, die bij iedere christelijke voorstelling van de Ongeschapène kan passen. Het is de triomf van deze bijna dertigjaar oude film geweest, dat hij ons de negers en hun specifieke eigen aardigheden al spoedig doet vergeten om ons als waarlijk ontroerde en ge stichte toeschouwers mee te voeren in dit grote drama van Gods rechtvaar digheid en barmhartigheid: de eerste volledig aanvaarbare verfilming van de heiligste zaken. Van de Amerikaanse schrijver Max well Anderson is kort na de oorlog door het toenmalige Rotterdams Toneel het spel Joan of Lorrain" gespeeld, dat opviel door zijn opmerke lijke opzet: de toeschouwer werd ge acht een repetitie van een stuk over Jeanne d'Arc mee te maken, verschil lende malen onderbroken door een dis cussie tussen de speelster van de titel rol (Rie Gilhuys) en haar regisseur (Joan Remmelts) over de juiste inter pretatie van de historische figuur en haar daden. Van dezelfde schrijver is „Wonder aan de Donau", een veel een voudiger spel, dat aanvankelijk vrij rea listisch lijkt, maar in feite symbolisch is. Een jonge kapitein staat terecht voor een krijgsraad, waarin iedereen gekleed is in de meest gehate uniform van de moderne tijd. De taal, die deze figuren in de mond is gelegd, is daarmede nauwelijks in overeenstemming, al zul len de spelers haar wellicht bars doen klinken. Het is Maxwell Anderson ook niet be gonnen om de gruwelijkheden van de jongste wereldoorlog. Er komt wel het een en ander van ter sprake, maar dat heeft voor het spel slechts een vrij wel academische waarde. Maxwell An derson houdt zich bezig met het geweten van de kapitein, die, ondanks zijn gron dige pogingen om het tegendeel te be reiken, het geloof van zijn jeugd heeft bewaard. Maxwell Anderson laat dit aan de toeschouwer zien door het invoegen van een mysterieuze vreemdeling, die enkele malen iets van de boze daden van de kapitein verhindert. Niet op erg grote schaal weliswaar, vergeleken bq wat men verder van de kapitein hoort vertellen, maar toch voldoende om hem voor de krijgsraad te brengen. Ook daar verschijnt de mysterieuze figuur, die in middels een sprekende gelijkenis met het Christusportret van Giotto heeft aan genomen, maar wel voor de krijgsraad onzichtbaar blijft. De symboliek is dus eenvoudig en duidelijk. R. HILVERSUM, 25 maart. Mr. L. H. SLOTEMAKER, voorzitter van de AVRO, is benoemd tot lid van de paci ficatiecommissie ter vervanging van mr. W. Hoekstra. (Advertentie) UTRECHT, 25 maart. De N.S. heeft na overleg met de minister van Economische Zaken besloten, de prijs voor het vervoer van treinbrieven met ingang van 12 april weer te brengen op vijftien cent. Het tarief is 1 maart met 35 cent verhoogd tot vijftig cent. De spoorwe gen stelden toen, dat het bedrag van vijftien cent, dat al sinds 1946 voor ee:i treinbrief werd gevraagu, ver be neden df kostprijs was komen te lig gen. Er zijn inmiddels al nieuwe vijf tig cent-zegels gedrukt. (Advertentie) Elke OLVEH doüs is winstdelend (Van onze radio- en t.v.-redactie) De discussie-rubriek „Kruispunt" van het KRO-radioprogramma, geleid door Joop Reinboud, beleeft zaterdag 4 april de 25e uitzending. Het thema van deze rubriek, waarin actuele problemen van godsdienstige, levensbeschouwelijke en algemeen menselijke betekenis worden besproken door een kleine groep ver tegenwoordigers van verschillende re ligieuze richting en overtuiging, zal aan de reacties zijn gewijd op het toneel stuk „Der Stellvertreter" van de Duitse schrijver R. Hochhuth. De auteur laakt in zijn stuk de houding van Paus Pius XII met betrekking tot de joden vervolging in het Duitsland van Hitier en de bezette gebieden tijdens de tweede wereldoorlog. Het toneelstuk van Hoch huth zal op vrijdag 3 april in Neder land de première beleven bij het Nieuw Rotterdams Toneel onder regie van Rob de Vries. Het is merkwaardig, hoe weinig aan dacht in de publiciteit over het alge meen aan het radioprogramma wordt be steed. Zowel waar hst de nieuwsvoorzie ning als de kritiek betreft. Althans in verhouding tot de televisieprogramma's. Weliswaar wint de televisie het in popu lariteit van de geluidsomroep, niettemin kan men moeilijk van de stelling uit gaan, dat het al of niet kenbaar ma ken van de inhoud van een radiopro gramma afhankelijk zou zijn van de luisterdichtheid. Het initiatief van de programmaleiding van de KRO en van hen die bij de uit voering zijn betrokken om, voor een ge zelschap van enkele belangstellenden, een overzicht te geven van de voorge schiedenis, het doel en de opzet, en omtrent opgedane ervaringen het een en ander te vertellen, leek ons volkomen terecht. Temeer daar dit programma bij uitstek een uitvloeisel wil zijn van het ideaal van de KRO, zoals in de sta tuten nader is aangeduid. En de pro grammaleiding welbewust opteert voor een andere verschijningsvorm van de KRO in onze tijd dan in vroeger ja ren het geval was; namelijk het kie zen voor een naar buitentreden in te genstelling tot een afgeslotenheid naar binnen. Daarbij mag niet worden ver geten dat de plaats van de KRO mede werd en wordt bepaald door historische en eigentijdse omstandigheden en ver houdingen. En niemand kan tegenspre ken, dat er zich in het katholieke volks deel van ons land in de laatste jaren geen ingrijpende veranderingen hebben voltrokken. Daarmee is ook de kern aangeduid van de vervanging van het oude zater dagavondprogramma, „Wij luiden de zondag in" door „Kruispunt." In de pro gramma-adviesraad van de KRO kwam de vraag aan de orde, of de vorm van de monoloog nog paste in deze tijd. Met alle waardering voor hetgeen het voormalige programma inhield, als het karakter van wijding, overdenking en gebed, met een sterk liturgische in slag, vreesde men dat deze vorm min der zou aanslaan op het huidige mo ment Men koos voor het gesprek, voor het aandragen van opinies om langs deze weg de luisteraars tot denken aan te zetten en zich zelfstandig een oordeel te vormen. Wat tevens een groter inspan ning vergt. „Kruispunt" kreeg een wijder armslag LETTERGREEPRAADSEL Horizontaal en verticaal dezelfde woorden Invullen. l.aanw. vnw. - 2. rangtelwoord - 3. bep. aank. vnw - 4. staat in Amerika - 5 dreu nend schokken - 6. zoogdier. OPLOSSING VAN 24 MAART Horizontaal: 1. glazenkast: 2 rauw, elger; 3. agrariër; 4. meer, Neede; 5. rots, fm; 6 oker, Epe; 7. jolijt, snel; 8. batik; 9. Weert, li; 10. voorliegen; 11. pul. strand. Verticaal: 1. gram, SJ, KVP; 2. lager, os, ou; 3. aureool, wol; 4. zwartkijker; 5. set, els; 6. nein, Brit; 7. Kleef, sater; 8. agrement, ga; 9. SE, peilen; 10. troetelkind. ten aanzien van de aan te roeren on derwerpen. „Wij luiden de zondag in" richtte zich o.a. op de H. Schrift, de sacramenten en de cyclus van de gebeur tenissen binnen het Kerkelijk Jaar. Van daar dat „Kruispunt" als ondertitel kent „Kerk en wereld." Men is verheugd over de belangstel ling van de kant der reformatorische christenen, hetgeen uit reacties is ge bleken. Een onderzoek heeft uitgewezen dat de luisterdichtheid ongeveer 3 tot 4 procent bedraagt, waarmee dan circa 250 000 luisteraars zijn aangeduid. Voor een radioprogramma op de zaterdag avond geen ongunstige uitslag. Het waarderingscijfer is omstreeks 7, ruim voldoende. Een volslagen afgerond oor deel kan moeilijk worden bereikt. Daar voor is een onderzoek als tot nog toe werd ingesteld te gebrekkig. Men ver wacht op dit stuk van zaken in de toe komst zich meer zekerheden te kunnen verschaffen. De heer Reinboud heeft het met de uitvoering beslist niet gemakkelijk ge had. De voorbereidingen kosten bij zonder veel tijd, het aanzoeken van ge sprekspartners is dikwijls moeilijk en het uitzoeken van de onderwerpen vraagt veel studie. De programmaleiding is tevreden, wat blijkt uit de opname van „Kruispunt" in het KRO-radioprogramma voor het sei zoen 1964-1965. BREDA, 25 maart De NV Vezel plaat Industrie te Rijen heeft tien personeelsleden ontslag aangezegd. Er zijn aanzienlijke verliezen geleden als gevolg van ondeugdelijk gebleken ma chinerieën, aldus de adjunct-directeur van het bedrijf de heer C. van Opstal. „Ik heb absoluut geen werk meer voor mijn mensen". Het personeel zal zo spoedig mogelijk een andere baan moe ten zoeken. Wanneer het bedrijf zich zou heb- DEN HAAG, 25 maart. Nederland verdiende vorig jaar aan het toerisme 750 miljoen gulden. Den Haag heeft in 1963 140 miljoen gulden aan het vreem delingenverkeer verdiend. Dit vertelde gisteren mr. T. Landheer, directeur van de V.V.V. in een korte voordracht die hij hield voor de Kamer van Koop handel. Hij is van mening dat het bud get waarmee de Haagse V.V.V. moet werken maar in schrille tegenstelling staat tot de „produktie". In 1963 was dat budget voor Den Haag 350.000 gld. Hij drong er bij de Kamer op aan de jaarlijkse subsidie van 15.000 gld. te hogen. Dat zijn betoog bij de 1 den van de Kamer was aangeslagen bleek toen la ter het agendapunt „subsidies" behan deld werd. Men drong aan op verho ging van de subsidie.... aan de V.V.V. De voorzitter van de Kamer zei ech ter dat het er niet af kon. Voor het eerst prijkt namelijk op de begroting van de Haagse Kamer van Koophan del een verwacht tekort van f 34.000.- Een volgens jaar misschien, zei de voorzitter. Advertentie) LAUSANNE, 25 maart (Rtr) De Zwitserse zenuwspecialist dr. Gerard Savoy is gisteren tot zeven jaar cellu laire gevangenisstraf veroordeeld we gens moord op een van zijn patiënten, de Amerikaanse miljonaire mevrouw Winifred Marjorie Bird. Hij werd vrij gesproken van het plegen van moord met voorbedachte rade, poging tot moord en fraude, maar werd schuldig bevonden aan zeven andere punten van de tenlastelegging, waaronder het ern stig verwonden van mevrouw Bird en het uitschrijven van een valse over lijdensakte. De trouwe metgezel van mevrouw Bird, de in Roemenië geboren Nicholas Sturdza, die zichzelf de titel „prins" heeft toebedacht, werd tot /ier jaar cellulair veroordeeld wegens diefstal van juwelen van mevrouw Bird ter waarde van 250.000 dollar. Sturdza mag bovendien tien jaar lang Zwitser land niet binnenkomen. Beide veroor deelden moeten bovendien de proces kosten (ƒ32.000,-) aan de erfgenamen van mevrouw Bird betalen. Het voor arrest, 19 maanden voor Savoy en 20 maanden voor Sturdza, zal van de straftijd worden afgetrokken. D president van de rechtbank zei in een rede van anderhalf uur, dat h\j en de jury (vijf mannen en één vrouw) slechts aarzelend een psychiatrisch rapport hadden aanvaard, dat zegt dat Savoy een verminderd verantwoorde lijkheidsgevoel bezit. De president zei dat Savoy zich „verschrikkelijk frivool, onkundig, onnadenkend en in de grond amoreel" had getoond. Savoy werd ervan beschuldigd dat hij mevrouw Bird had gedood door haar veel te grote hoeveelheden medi cijnen te geven en door een bloed transfusie uit te stellen. Na het over lijden schreef hij een vals bewijs van overlijden uit. Een zekere Yvette Luginbuehl werd door de rechtbank tot een maand ge vangenisstraf en twee jaar voorwaar delijk veroordeeld, omdat zij zilver en tapijtwerk van Savoy had verborgen om deze uit handen van de executeurs van het bankroet van Savoy te houden. Een vierde beklaagde, Charles Abner, vriend van mevrouw Bird, werd vrij gesproken. Hij was ervan beschuldigd juwelen van Savoy te hebben aange nomen, die eigendom waren van me vrouw Bird. ben ontwikkeld zoals het was opgezet zou er voor veertig mensen werk zijn geweest. De directie was van plan het produktleproces etappe-gewijs op te voeren. Tot heden waren er tien mensen in dienst. De NV werd goed anderhalf jaar ge leden opgericht. Er is voor ongeveer twee miljoen gulden geïnvesteerd. De machine, die volgens de adjunct-direc teur ondeugdelijk is, heeft naar zijn zeggen driekwart miljoen gulden ge kost en is verleden jaar februari in bedrijf gekomen. Leverancier is de NV Bronswerk uit Amersfoort die voor het ondeug delijk functioneren, aldus de heer Van Opstal, geen verantwoording wenst te nemen. „Er is nog geen enkele behoorlijke spaanplaat uit de machine gekomen", aldus de heer Van Opstal. „Wij voelen ons enorm gedupeerd en hopen alsnog tot een minnelijke schikking met Bronswerk te komen ofschoon dat tot op heden niet mocht lukken. Heeft ook onze laatste poging geen succes, dan zien wij ons genoodzaakt te gaan proce deren". Ondanks herhaaldelijk proefdraaien en onderzoekingen van experts is de fout tot op heden niet uit de machine gekomen. Regelmatig ontstaat in de machine brand. De directie van de NV Bronswerk antwoordde op vragen over de ondeug delijkheid van de machine en het ont staan van brand in de machine: „Geen commentaar". Sinds gisteren heeft de Koninklijke Marine de beschikking over een zeer modern geoutilleerde duiker- opleiding. In de haven van Den Oever waar de duikeropleiding sedert 1952 wordt gegeven werd het loge mentschip Soemba door de comman dant, luitenant ter zee le klas F. Woudstra, in dienst gesteld ten over staan van de complete bemanning en vijf Belgen die een duikeropleïrting aan boord volgen. Het ziet er naar uit daf de Soemba na een veelbewogen, voértigjarig, le ven zijn laatste rustplaats heeft gekre gen in Den Oever. Nadat de bodem in dienst was gesteld In 1924 maakte het schip tal van reizen met de Flores, o.m. naar Oost- en West-Indië. In de oorlog nam de Soemba o.m. deel aan bewakingsdienst van de Straat Soenda en maakte konvooireizen in de Indi sche Oceaan. In 1943 werd deelgeno men aan een ondersteuningsactie op Sicilië. Bij de Engelse marine stonden de Soemba en Flores bekend als de „terrible twin", wel een bewijs van de gewaardeerde aktiviteiten in de oorlog. Na een verbouwing tot radarinstruc- tieschip kreeg het in 1951 weer een andere bestemming: vliegtuigdirectie- schip. In 1956 werd het schip van de sterkte afgevoerd en in gebruik geno men als logementschip. Het was sterk verouderd en daarom werd verleden jaar besloten het schip grondig te res taureren en geschikt te maken voor het logies van de bijna tweehonderd marinepersoneelsleden die bij de dui keropleiding zijn betrokken. Bijna vijftienhonderd ton scheeps- ruimte bieden nu slaapgelegenheid aan 187 personen. De spreuk in het oude embleem van de Soemba „Zo werp ik peilen" gebaseerd op de ra dar-opleiding die aan boord werd gege ven, is veranderd in: „Ons werk ligt onder water". De haven en omgeving van Den Oever zijn bij uitstek geschikt voor de duikeropleiding. Er is binnen- en bui tenwater en er zijn voldoende diepe delen waar een duiker „lekker" in kan werken. Verder is er een groot slik- terrein waarop de kikvorsmannen, wa dend door slib en modder, oefenen in het zich zo laag-bij-de-grond-mogelijK voortbewegen over open terrein. -ïr'-u

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1964 | | pagina 13