„De Grote Stilte", door en door persoonlijk werk van Ingmar Bergman Wanhoop neemt de plaats in van de twijfel J. JAK „Lawrence of verbluffend Arabia", schouwspel een m Er is 'n Plasticolor verf voor elk doel! Verf? Plasticolor! Vermist jacht terecht Verdachte: „Inbraak was uit wraak in scène gezet" van duivenboden Agenda voor Haarlei en omgeving Lente...Plasticolor! Plasticolor! Prima! Plasticolor halen! Briljanten des doods Gevecht om het zwarte goud Film met adembenemende scènes van DUIVENBODEN V. igret maakt zich kwaad Overige films Bato naar Osnabrück TOEKOMST VAN TUINBOUW IN IJMOND IS VERZEKERD Eis negert maanden Studio Mm mmm Frans Hals Roxy Cinema Palace J ULDERMAN OPDRACHT Lido Wandelen met de politiesportclub HAARLEMSE RECHTBANK Musyckcamer concerteert het nieuwste en steeds actueel geëxposeerd permanente meubelshow VRIJDAG 10 APRIL 1964 PAGINA 2 Gunnel Lindblom (op de voorgrond) en Ingrid Thulin als de beide zusters in Ingmar Bergman's nieuwe film „De Grote Stilte". AUTO MOBIELEN- BEDRIJF LANGE HERENSTRAAT 31-52-54 Telefoon 13793 OFF. DEALER NSU aluminium Jaloezieën PAUL VLAANDEREN VST.*-) - 4* X Iuchaamsbewéging' op de complete interieurverzorging ei- THyOjk m Wmmmm Lawrence (Peter O'Toole) redt het leven van een Arabier, die door zijn stamgenoten in de woestijn is achtergelaten. Beeld uit de film Lawrence van Arabië" van de Britse regisseur David Dean. Films Muziek Toneel Diversen: Cabaret: Tentoonstel ling Leiden FILMJOURNAAL In vele opzichten wijkt „Tystnaden", Ingmar Bergman's nieuwste film, sterk af van het vroegere werk van deze ver maarde Zweedse filmer. „De Grote Stil te", zoals de Nederlandse titel van de film luidt, is het laatste deel van een trilogie over de vereenzaming en de twijfel, die werd ingezet met de films „Als in een donkere spiegel" en „De Avondmaaisgasten". In dit sluitstuk is de vereenzaming gebleven en zelfs nog toegespitst in het volledige isolement van drie mensen, twee vrouwen en een kind, in een vreemd land, waarvan ze de taal niet spreken en in een stad, die door oorlog wordt bedreigd. Maar de twijfel is verdwenen en heeft plaats moeten maken voor de wanhoop. Tenzij men in het vertrek van de vrouw, die zich losmaakt uit een situatie, welke haar met weerzin en walging vervult en die met haar kind naar huis terugkeert, een aanduiding meent te mogen zien, dat zij er in zal slagen in een haar vertrouwde omgeving het normale con tact met de medemens te hernemen. Evenals alle films van Bergman is „De Grote Stilte" een door en door persoonlijk werk. Maar geen van zijn vroegere films is zo typisch Scandina visch in opzet, compositie, stijl en le vensbeschouwing. Het isolement van de drie hoofdfiguren en de misvormde psy che van de beide vrouwen doen on weerstaanbaar aan Ibsen of Strindberg denken. Van de motieven, die men in Bergman's vroegere films telkens weer in allerlei vormen aantreft: hét zoeken naar geluk, de spanning tussen liefde en huwelijk, het huwelijk als de bron van liefde en haat, de overwinning van het hart op het verstand, de zin van het bestaan en van de dood, de onver woestbaarheid van het scheppende le ven en de vraag naar God, is niets te rug te vinden. Slechts éénmaal komt de naam van God over de lippen van een door ziekte en smart, wroeging en wan hoop gekwelde vrouw, maar het is niet meer dan een lege exclamatie, mis schien fysieke verlichting schenkend, maar even zinloos als een kreet van pijn. En als deze vrouw in één van haar zeldzame ogenblikken van bezin ning haar houding ten opzichte van zichzelf en haar zuster probeert te be palen, komt zij tot de conclusie: we ne men een standpunt in en komen later tot de ontdekking, dat het zinloos is. Bergman laat zijn film spelen in de denkbeeldige stad Tiimuka. In deze stad, die leeft onder de dreiging van een oorlog en waar de beklemming nog drukkender wordt door een hittegolf, arriveren twee zusters, Esther en An na, de laatste vergezeld van haar zoon tje. Zjj nemen hun intrek in een hotel. Esther (Ingrid Thulin), een intellec tueel, ziekelijk type, heeft een meer dan zusterlijke genegenheid voor de op pervlakkige, levendige en in hoge mate sensuele Anna (Gunnel Lindblom), die deels uit verveling, deels uit afkeer van haar zusters houding, toenadering zoekt tot een barman, die ze toevallig ontmoet. Intussen zwerft Anna's zoon tje door de kamers en gangen van het stille hotel, waar hij ongewild getuige is van de verhouding tussen de beide zusters en van de escapade van zijn moeder. De vrijmoedige wijze, waarop Berg man deze scènes heeft verfilmd, heeft in Zweden aanvankelijk tot protesten geleid, hoewel de keuring de film toe- latbaar had verklaard. Hier ten lande achtte de centrale commissie voor de filmkeuring evenmin termen aanwezig tot een verbod, hoewel zij meende enkele coupures van in totaal 21 meter ruim 50 seconden, te moeten aan brengen. Ook de katholieke nakeuring heeft de film, zij het met het grootste voorbehoud, in eerste instantie toelaat baar verklaard. Een uitspraak, die we volledig kunnen onderschrijven. Het meest merkwaardige in deze film, die in zoveel opzichten afwijkt van zijn andere werk, is intussen wel, dat Bergman zich hier meer dan ooit heeft weten los te maken van de theatervorm, die veel van zijn vroe gere films kenmerkt. De dialogen zijn ditmaal tot het uiterste beperkt. De observerende camera en het beeld zijn primair en spelen een belangrijke rol ter bepaling van sfeer en stemming en van de verhouding tussen de centrale figuren. Bijzonder suggestief zijn de omzwer vingen van de eenzamen kleine jongen door de stille gangen van het hotel. Opvallend is ook de functie, die het geluid, of liever de afwezigheid van het geluid in de vorm van dramati serende muziek, in de film heeft. Reeds bij de eerste inzet van de film werkt de stilte, die nog wordt geaccen tueerd door het denderen van de naar Tiimuka voortijlende trein, buitengewoon beklemmend. Des te feller is dan ook de contrastwerking van Bach's muziek die later uit de draagbare radio van Esther klinkt. Met deze film heeft Bergman het zichzelf, noch de toeschouwer, gemak kelijk gemaakt. Veel in zijn film blijft vreemd en ongrijpbaar. Hij is nu een maal de man die, zoals een criticus opmerkte, „in vraagtekens filmt". In Studio (Strikt volwassenen). Onder de titel „Briljanten des doods" hebben de Britse regisseurs Charles Jar- rott en Gordon Fleming twee verhalen van de detective-schrijver Edgar B. Wallace verfilmd. Beide behelzen een juwelenroof. In het eerste worden de dieven tijdens hun werk verrast en ver bergen ze inderhaast de buit in een der schoorstenen van een gemeubileerde villa, die te koop is. In en rond dit van dat moment af begeerde object speelt zich dan de strijd af tussen bendeleden, politie en een slimme makelaar. Deze laatste vindt de schat, maar wordt over vallen door een mededinger, die hij uit de weg ruit, om vervolgens het lijk in de schouw te verstoppen, waarna hij deze dichtmetselt. Van deze typische Wallace-situatie uit weet de vasthouden de weg ruimt, om vervolgens het lijk in net te ontwarren en de dader, als deze op het punt staat zijn winst binnen te halen, te ontmaskeren. In het tweede verhaal is het inspec teur Sparrow, die met doortastendheid en ondanks veel gevaar voor eigen le ven de berovers van een juwelierszaak met hun buit in de val laat lopen.Tot en met zondag in Frans Hals (14 jaar) Vanaf maandag „Paspoort der Schan de". Eddie Constantine speelt in deze film de rol van taxi-chauffeur, die tegen een hoge beloning een schijnhuwelijk aan gaat met een Frangaise. Weldra is hij serieus op haar verliefd en doet hij alle mogelijke moeite het meisje te red den uit de handen van een schurk, die haar tot prostitutie wil aanzetten. Na de nodige gevechten, waarin Eddie beurtelings de held en de verslagene is, volgt dan de redding-op-het-nipper- tje en de dood van de schurk. (Strikt volwassenen) Het „Black Gold" waar het in deze film om gaat, is de olie, die in de jaren twintig in het Westen van de Ver. Sta ten werd ontdekt. In een slordig neer gesmeten stadje tussen de boortorens speelt zich een reeds duizendmaal ver teld verhaal af van avonturiers met een verleden, een onbedwingbare be geerte om in één klap fortuin te maken en een allengs groeiende bereidheid tot corruptie en -nisdaad. Een oliespeurder ontmoet er een meisje, dat haa>- vader heeft verloren bjj een boor-ongeluk. Daarmee is het eind al verraden. Voor dat het tweetal echter, dank zjj de onder haar land aanwezige olie een gelukkige toekomst tegemoetgaat, wordt er heel wat geïntrigeerd en gaan de elkander bestokende partijen menigmaal op de vuist. Merkwaardigerwijze wordt er bij alle schurkerijen en geweld geen enkel schot gelost. Wel ziet men er geen been in om met dynamiet personeel op te blazen. De voornaamste aantrekkelijkheid van dit door Leslie H. Martinson sim pel geregisseerde werkje is de goed ge detailleerde milieustoffering van zo'n haastig en gebrekkig geordende samen- Advertentie) BIJ HET STATION Never change a winning team", zegt I wefijks groot genoeg. Door de pictorale j u .i. jiii I v. t (Advertentie) De beste service bij Ged. Oude Gracht 108 110 - Haarlem Telefoon 16657 - 17165 - 17206 Vraagt prijsopgaaf een spreekwoord in het vaderland van kolonel Thomas Edward Lawrence, de Britse officier, die tijdens de eerste we reldoorlog de krijgshaftige stammen in de Arabische woestijn tot een leger wist samen te smelten, waarmee hjj de macht van het Turkse rijk brak. De Britse monsterfilm „Lawrence of Ara bia", die het leven en de avonturen van deze legendarisch geworden figuur in beeld brengt, bewijst de juistheid van dit gezegde. Hij werd geproduceerd door Sam Spiegel en geregisseerd door David Lean, die samen de befaamde „Bridge on the River Kwai" maakten en opnieuw hebben zij, zo geen filmisch meesterwerk, dan toch een monumen taal, pictoraal verbluffend mooi en ui terst boeiend Schouwspel tot stand ge bracht. Hun film, die is opgenomen in Super Panavision 70 en technicolor, heeft een vertoningsduur van drieën- een half uur, ongerekend de pauze, maar deze, zelfs voor de tegenwoordige monsterprodukties indrukwekkende tijdsduur, valt de toeschouwer niet te lang, al onkomt hij niet aan de indruk, dat de climax vóór de onderbreking ligt. In Engeland zullen waarschijnlijk geen twee mensen, die kolonel T. E. Lawrence persoonlijk hebben gekend, het er over eens zijn, wat hij nu eigen lijk was: een held of een aansteller, een genie of een charlatan. Na het zien van de film zal men met betrekking tot zijn persoon, zijn aard en zjjn aanleg niet veel wijzer zijn geworden. De fi guur van Lawrence heeft diepe indruk gemaakt op mannen als Bernard Shaw en Winston Churchill, die niet gemak kelijk waren te intimideren. Maar de niet-Britse toeschouwer is minder geïnteresseerd in de persoon van Lawrence dan in diens daden en in het milieu, waarin ze zich afspeelden en wat dit betreft voldoet „Lawrence van Arabië" aan de hoogste eisen. Er is veel meer Arabië dan Lawrence in deze film, die op de allereerste plaats een adembenemend schouwspel is, waarin de wrede Dracht van de woestijn een alles beheersende rol speelt en waaraan een verbluffend knappe regie, vooral in de massa-scènes een zeldza me werkelijkheidsillusie heeft gegeven. In de massa-scènes en daar waar Lean de woestijn tot zijn hoofdrolspe Ier maakt, lijkt het wijde scherm.dat meestal veel te groot blijkt te zijn, nau- schoonheid van zijn beelden is „Law rence van Arabië daarom meer een film voor het oog dan voor het intellect. Een meeslepend schouwspel zoals het vaak in de bioscoopaankondigingen wordt beloofd, maar slechts zelden op het doek wordt verwezenlijkt. (In Cinema Palace alle leeftijden). EfJDB tOOR FRANCIS DUR8R1D6E i s-C/"-"* yf a- i f -w VLAANDEREN, HEB JE ZIN IN EEN PAKTJ- TJ5 GOLF, VANMIDDAG? GEWONE PLRATS, OM DRIE UUR WIE IS HEMRY PRfiy?! EEN STEUNPILAAR VAN DE ENGELSE GEHEIME DIENST IK ZEG JE DIT IN VERTROUWEN. HOUDT HEIME MEDEDE LINGEN ONDEREEN PARTIJTJE GOLF... WEL, IR HEB'TOCH W(S NODIG. (Advertentie) leving, waar het wemelt van de zonder lingste typen. Voor de rest biedt „Ge vecht om het zwarte goud" van het Westelijk oliefront geen nieuws. Tot en met zondag in Roxy (14 jaar). Na zondag draait de film „De Zwarte Panter", die de strijd uitbeeldt tussen Amerikaanse gangsters en de politie. Een spannend geval. (Achttien jr.) In de omgeving van Place Pigalle wordt een man aangeschoten. Voordat men hem naar het ziekenhuis kan over brengen wordt hij door gangsters ont voerd. Er volgen nieuwe moordaansla gen, die Maigret moet trachten op te lossen, hoewel aanvankelijk alle motie ven schijnen te ontbreken. Bovendien wordt Maigret voortdurend dwars ge zeten door enkele leden van de F.B.I. Aan het eind van de film slaagt hij er in het raadsel rond de Amerikaanse gangsters te ontwarren. Jean Gabin speelt hier de hoofdrol. In Lido (veer tien jaar). Rembrandt prolongeert weer „Irma la Douce", de Amerikaanse bewerking van de gelijknamige Franse musical. (Strikt volwassenen). In Luxor blijft „De man met de vijf paspoorten", een kostelijke thriller. Aanbevolen. (Veer tien jaar). Tot en met dinsdag vertoont Minerva 's avonds (behalve vrijdag) de film „Sodom en Gomorra", een specta culair geval, waarin het bekende bijbel verhaal wordt verteld. Aan fantasie ont breekt het niet. (Veertien jaar). Zater dag- en zondagmiddag in dit theater George Formby, die voor wat „Leven in de brouwerij" zorgt. (Alle leeftijden). (Advertentie) NIEUW LOOSDRECHT, 10 april Het zeiljacht De vier Zusjes is terecht. De Belgische politie heeft het vaartuig in Zeebrugge verlaten aangetroffen. Van de familie Torreele, man, vrouw en twee kinderen ontbreekt nog ieder spoor. De Belgische politie is met de opspo ring belast. Men vermoedt dat zij zich in de buurt van de badplaats ophouden. De waterschout van Zeebrugge heeft het jacht in beslag genomen. De boot zal dus, voorlopig nog niet naar Wemel- dinge, zoals werd verwacht, worden overgebracht. HAARLEM, april Tijdens het weekeinde gaat Bato met een dames- ploeg naar Osnabrück, om de strijd aan te binden tegen de dames van de T.S.V. 1860 München en de Manner Turnverein 1849 Osnabrück. Er zullen verwerkt worden brug on gelijk, evenwichtsbalk, paardesprong en vrije oefening. De Bato ploeg, die onder leiding staat van de heer F. W. Guit, zal be staan uit de dames A. van Soolingen, M. Koning, T. Boot, A. v. Leeuwen, B. Piepenbrink-Van Soolingen en A. v.d. Veen. Als reserve gaat mee mej. C. Wesseling. (Advertentie) BEVERWIJK, 10 april De toe komst van de tuinbouw in de IJmond- Noord is verzekerd. Van belang voor die toekomst is het ruilverkavelings plan „IJmond-Noord" dat gisteren in stemming kwam en met grote meerder heid van stemmen (575 tegen 41) door de betrokkenen is aanvaard. Het ruilverkavelingsplan heeft be trekking op een bijna 600 hectaren groot gebied ten westen van de be bouwing van Beverwijk en Heemskerk. Het heeft voornamelijk ten doel door verbetering van de wegen en de water huishouding in het gebied intensievere groenteteelt mogelijk te maken. Door de industriële en stedebouwkundige ont wikkeling in de IJmond-Noord moeten de nog aanwezige agrariërs op veel kleinere stukken grond dan vroeger hun dagelijks brood verdienen. Dat kan alleen maar door intensievere teelt, b.v. in kassen. De stemmingsvergadering, gister morgen in Beverwijk gehouden, werd feleid door het lid van Gedeputeerde taten, ir. W. Merkx. Bij GS dienden de standsorganisaties van boeren en tuinders in dit gebied, negen jaar ge leden een verzoek om een ruilverka velingsplan In. Bij de aanvang van de vergadering was het direct al duidelijk, dat het plan zou worden aanvaard. Meer dan de helft van de 616 betrokkenen was n.l. afwezig en volgens de wet stemden zij voor; wie zwijgt stemt toe. BLOEMENDAAL, april Zater dagmiddag om één uur starten in het parochiehuis Domi in Overveen de eer ste deelnemers aan de jaarlijkse wan deltocht van de Politie Sportclub Bloe- mendaal. Het belooft een geslaagde tocht te worden, uitgaande van de ze venhonderd deelnemers die zich bij voor-inschrijving reeds hebben opgege ven. Het startlokaal is open van een tot twee uur. De deelnemers moeten voor zeven uur terug zijn. De wande laars op de 25 km gaan via Aerden- hout en Bentveld (Amsterdams water leidingduinterrein) naar Zandvoort en keren via de Zeeweg naar Overveen terug. Het parcours van tien km. en dat van vijftien km. leidt door de landgoe deren Elswout en Koningshof en door het voormalige duinterrem Burdet ten zuiden van de Zeeweg. HAARLEM, 10 april Een al heel bizarre zaak diende gistermiddag voor de Haarlemse rechtbank. De 36-jarige schildersknecht W. N. uit Heemskerk zou op 23 augustus van het vorig jaar met een smoesje een bromfietshande laar in Heemskerk zo ver gekregen hebben dat deze hem zonder meer een bromfiets meegaf. De betaling zou later wel komen. Twee dagen later werd bij de zwager van de schilders knecht, een 28-jarige tuinknecht uit Heemskerk, het huis 's avonds over hoop gehaald. Alle plaatsen waar de doorsnee-Nederlander zijn spaargeld pleegt te verbergen werden doorzocht. Er was echter geen cent vermist. „Ik was zijn huis ook .liet binnen gedrongen om geld te stelen", ver weerde zich de schildersknecht, „het was een wraakneming op een geintje, dat hij mij eens geleverd heeft. Vijf jaar geleden heeft mijn zwager, toen ik ziek was, een haan in mijn huis losgelaten. Het beest richtte nogal wat schade aan". De inbraak was door ver dachte, naar hij zei, in scène gezet, om mijn zwager te laten schrikken. Deze had drieduizend gulden in huis, verborgen in een kistje in een der haardstoelen. „Hij heeft het niet kunnen vinden omdat hij dacht dat het geld boven op mijn slaapkamer lag", aldus de zwager. „Ik wist dat het geld in de stoel lag, ik had het gezien, maar ik heb het laten liggen, hoewel het mij moeite kostte", las de verdachte een eigen verklaring voor. Ook de ver dediger meende dat verdachte, die overigens een lange straflijst had, heel titie gesteld had, luidde negen maanden met aftrek. De bromfiets, waarover verdachte twee dagen tevoren met een bromfiets- handelaar was gaan praten, had hij weten los te krijgen met de mededeling dat de handelaar de werkgever van de schildersknecht moest opbellen over de transactie. „Dat was me echter te veel werk", zei de handelaar, „en ik had de bromfiets ook zonder die mededeling wei aan hem meegegeven". Op rrond van die laatste opmerking, die de aan klacht wegens oplichting op losse schroeven zette, requireerde de officier van justitie vrijspraak. Uitspraak over veertien dagen. HAARLEM, i april Voor het tweede zaterdagavondconcert in de Nieu we Kerk, dat op 11 april a.s. om 20.15 door „die Haerlemsche Musyckcamer" m.m.v. Aerdenhouts Vrouwenkoor wordt gegeven, heeft de dirigent van beide gezelschappen, André Kaart, twee koor werken van grote betekenis gekozen, t.w. Miserere (Psalm 51) van Joh. Adolf Hasse voor vierstemmig vrouwenkoor, sopraan- en altsoli en strijkorkest en „A Sketchbook of Women" van de meer moderne Engelse componist en tekst schrijver Thomas Pitfield. Dit laatste werk voor vrouwenkoor, piano en strijk orkest wordt gevormd door een tiental geestige typeringen van de vrouw. Zo als zangeres, kwaadspreekster, onder wijzeres, moeder, naaister, huisvrouw enz. Voorzover ons bekend is het in Haarlem tot nu toe slechts éénmaal uitgevoerd. Voor het vertolken van de belangrijke pianopartij werd de mede- andere motieven dan diefstal voor zijn werking verkregen van de bekende pia- escapade gehad kon hebben. Hvj vroeg niste Ans Bouter. dan ook onmiddellijke invrijheidstelling. De rechtbank, die daarover in beraad ging, besloot het verzoek niet in te willigen. De eis, die de officier van jus- De avond wordt geopend met het con cert voor viool en hobo van J. S. Bach met als solisten Vera Beths en Werner Herbert. (Advertentie entarno 1 1 {/0 damstraat en spadille I I teylermuseum gedempte oude gracht 108-110 telefoon 16657—17165 kruisstraat 22 telefoon 17206 CINEMA PALACE: Lawrence van Arabië, 14 jaar. 2 en 8 uur. FRANS HALS, t/m zondag: Briljanten des doods, 14 jaar. 7 en 9.15 uur. Zondag: 2, 4.30, 7 en 9.15 uur. Maandag t/m wo. 7 en 9.15 uur, dinsdag en wo. 8 uur: Paspoort der schande, strikt volw. LIDO: Maigret voit rouge, 14 jaar. 2, 7 en 9,15 uur. Zondag: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. LUXOR: Charade, 14 jaar. 2, 7 en 9.15 uur. Zondag: 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. REMBRANDT: Irma la Douce, strikt volw. 2 en 8 uur. ROXY, t/m zondag: Gevecht om het zwarte goud, 2.30, 7 en 9.15 uur. Zondag: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Maandag t/m wo.: De zwarte panter, 18 jr. STUDIO: De grote stilte, strikt volw. 2.15, 7 en 9.15 uur. Zondag: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. MINERVA, t/m dinsdag (beh. vrij.) 8 uur: Sodom en Gomorra, 14 jaar. Zaterdag 2.30 en zondag 2 en 4.15 uur: Leven in de brouwerij, alle leeftijden. Zaterdag 11 april Concertgebouw. 8 uur: Haarlems P.T.T. Mannenkoor, concert m.m.v. Anton van Dalen, orgel en Haarlems Opera Koor. Solisten: Nellie van Gelder, sopraan, Guus Hoekman, bas. Nieuwe Kerk, Nieuwe Kerksplein, Haar lem. 8.15 uur: „Die Haerlemsche Musyck camer", concert o.l.v. André Kaart m.m.v. Aerdenhouts Vrouwenkoor, Vera Beths, viool, Werner Herbert, hobo, May Oranje den Uijl, sopraan, Ans Wiersma, alt, Feyna Duynkink Sander, alt Ans Bouter, piano. Grote of St. Bavo Kerk. 8 uur: Stichting Muziekschool van de Mij. tot Bevordering der Toonkunst. Concert door „Der Bach- Chor Osnabrück" o.l.v. Günther de Witt. Dinsdag 14 april Concertgebouw. 8.15 uur: N.Ph. O. o.l.v. Henri Arends. Solisten: Annie Delorie, alt; Guus Hoekman, bas. Donderdag 16 april Concertgebouw. 8 uur: Kon. Mannenkoor „Caecilia", concert o.l.v. Anton de Beer. M.m.v. Miep van Luin, piano; Gerard Ho ning, tenor en het jeugdkoor Inter Nos. Vrijdag 10 april Stadsschouwburg. 8 uur: „Een avond met Wim Sonneveld". (Advertentie) Zaterdag 11 april Stadsschouwburg. 8 uur: „Een avond met Wim Sonneveld". Zondag 12 april Stadsschouwburg. 8 uur: „Een avond met Wim Sonneveld". Maandag 13 april Stadsschouwburg. 7.45 uur: Dilettanten operette gezelschap „Dioge" met de operette „Eine Nacht in Venedig" van Joh. Strauss. Dinsdag 14 april Stadsschouwburg. 7.45 uur: Dilettanten operette gezelschap „Dioge" met de operette „Eine Nacht in Venedig" van Joh. Strauss. Woensdag 15 april Stadsschouwburg. 8 uur: Toneelgroep Theater met: „Mag ik met U meespelen" van Marcel Achard. Minerva Theater. 8 uur: Ned. Jeugdge meenschap Haarlem. Thriller in 3 bedrijven. Toneelgroep Centrum met „2 in 1 klap" van Philip Levene. Donderdag 16 april Stadsschouwburg. 8 uur: Ned. Comedie met „De dans van de reiger" van Hugo Claus. Vrijdag 10 april Concertgebouw, kleine zaal. 8.15 uur: Theater Triangel: marionetten, maskers, stok- en handpoppen. Zaterdag 11 april Sociëteit Ekestos, Stationsplein. 8 uur: „Rob Hoeke Kwartet". Huis van Looy, Volksuniversiteit. 2 uur: Excursie onder leiding van Dr. W. G. L. Wieringa in het huis van Van Looy. Histo rische diorama's. Zondag 12 april Sociëteit Ekestos, Stationsplein. 8 uur: „Hans Ferderhof Kwartet". Dinsdag 14 april Bloemenheuvel. 8 uur: Buurtvereniging „Overveen", causerie door J. B. Eckhardt, interieur architect docent koninklijke aca demie van beeldende kunst. Onderwerp: „Wonen". Na de pauze enkele films. Rest. Brinkmann. Bilderdijkzaal. 8 uur: St. Adelbert-vereniging, vergadering. Donderdag 16 april Rest. Brinkmann, muziekzaal. 8 uur: Katholiek vrouwengilde, afd. Haarlem. Film avond. „Adam en Era", Raam vest 5: Iedere avond ibehalve dinsdag) van 8 tot 1 uur cabaret met Fiet en Frans Koster. Carry Tefsen en Cees van Oyen en pianist Enrico Neckheim „Wiedewagen", Waaggebouw Damstraat Intern, programma door Cobi Schreyer en Ronnie Potsdammer Iedere vrijdag-, zater dag- en zondagavond van 8 1 uur. Frans Halsmuseum: Werken uit de Haar- lemse School van de 16e t/m 19e eeuw Bijzondere collectie werken van Frans Hals Dagelijks van 10 5 uur. 's avonds van 8.30 tot 10.30 uur Zondag van 1 5 uur Prentenkabinet: Tentoonstelling van Per zische miniaturen. T/m 19 april. Teylers Museum: Schilderijen 19e en 20s eeuw. Tekeningen Nederlandse. Italiaanse en Franse school, 16e t/m 19e eeuw Fos sielen, natuurkundige instrumenten. Ge opend op werkdagen, behalve maandag, van 11 3 uur. Eerste zondag van de maand van 1 3 uur Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 76: Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken. Van 10 12.30 en van 1.30 5 uur (behalve maandag). Zon- en feestdagen van 2 5 uur. T/m 11 mei: Tentoonstelling „Passie en Verrijzenis". Museum „Het Huis van Looy", KI. Hout weg 103, Ingang Kamperlaan. Tentoonstel ling van cultuur-historische diorama's. Geopend van 10-5 uur. Zo. 1-5 uur. Tot en met 7 juni. Woonhuis Jacobus van Looy, Kleine Houtweg 103, het voormalige woonhuis van de schilder-schrijver Jacobus van Looy. Geopend donderdags van 10 12.30 en 13.30 17 uur. Zon- en feestdagen van 2 5 uur. Marius Baueriaan 7, Aerdenhout (voor heen Tramweg): Tentoonstelling van werken van Hugo Landheer Geopend zaterdag van 25 uur of na afspraak telefoon 43644. Kunstzaal „in het Goede Uur", Nieuwe Kerksplein 1. Tijdens de maand april teke ningen van Wegener. Geopend van 10—6 en 8—12 uur. Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig land 1, 2e etage: Expositie „100 ambachten" van Jan Luyken Dagelijks van 10 5 uur geopend. Tentoonstelling „5 tot 500". schilderijen, tekeningen, aquarellen en gravures. Vishal: T/m 19 april: Werken van Co Westerik. Keukenhof te Llsse: Bloemententoonstel ling. Geopend vanaf 8 uur tot zonsonder gang tot medio mei Kasteel Keukenhof: Italiaanse en Neder landse beeldhouwwerken. Tulpenshow. Vogelenzang: Expositie varj diverse soorten bolbloemen, lelies en andere zomerbloemen Geopend van 8 8 uur. Tot en met mei. Linnaeushot, BenneüroekOpenlucntten- toonsteüing van voorjaars- en zomerbloemen, tropentuin en minicorso. Geopend van 9 6 uur, t/m oktober Hanne Mefjer-de Heer, Duinwijckweg 12a, Bloemendaal, Tentoonstelling van gebor duurde wandkleden van Hanne Meijer-ae Heer. Geopend: 1U-12 en 2-5 uur Behalve vrij -zo.-ma.ochtend t.m 12 april Huize Bloemenheuvel: Tentoonstelling van schilderijen, aquarellen, Litho's, tekeningen en beeldhouwwerk. Exposanten: Mevr. Nieu- wenhuis, mej. Rahusen, mevr. de Reede, mej. van Goor en mevr. Ducro, t/m 26 apriL Geopend van 1(15 uur. Zondag van 25 u. „De Schuylenburcht", Kleverparkweg 15, Haarlem: „Geboeid door de Heer". Expo sitie over levensroeping. Geopend zondag 101.30, 2.306 en 7.3010 uur. Maandag 912, 26 en 710 uur. a EN TOON STELLINGEN Boerhaavezalen: E. Nagel, beeldende Kunst (tot 20 april). De Lakenhal: Affiches uit Krefeld, (tot 20 april). Jeugdhotel „De Ruif": iet Zuyderland met schilderijen en grafieken. (Advertentie)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1964 | | pagina 2