Beeldend verhaal in baksteen op muur van Haarlemse broodfabriek Van folkloristisch gebeuren maakte Levinus Tollenaar een echte belevenis Geslaagd spel met baksteen JAN MONNIKENDAM Markante figuur tussen maskers en vuurwerk Leren kijken naar taferelen van fantasierijke regisseur Beatlepruiken nieuwe aan winst in zaak van schijn en klatergoud DIORAMA'S VAN DR. WIERINGA MUSEUM VAN LOOY G. J. Kruiderink kampioen thuis- dammer van Heemstede Geschiedenis plaatjes in drie dimensies Hertog Blauwbaards Burcht dinsdag op concert N.Ph.O. TAUNUS 12 M - 17 M GROEN Co. Opera van Bartók in concertvorm ZATERDAG 11 APRIL 1964 PAGINA 3 Wie zich als lezer van deze krant voor iets meer dan voor het gewone leven-van dag-tot-dag interesseert, kent Levinus Tollenaar als schrijver over het Haarlems kunstgebeu- ren. Regelmatig kan men kennis nemen van zijn meningen over de beeldende kunst die in Haarlem gemaakt, getoond en bewaard Wordt. Hij geeft daarover indrin gende verslagen, waarin een per soonlijke kijk gedemonstreerd wordt. Zijn ogen (en niet de oren om naar een ander te luisteren) en een sterk ontwikkelde intuïtie stellen hem in staat beeldende kunstwerken naar hun betekenis te waarderen. Mededeling van de zelf verworven inzichten volgt in eerlijke en altijd respectvolle for muleringen, waarin hij naar een zo groot mogelijke verstaanbaar- eid streeft. En dat is heel wat n de kunstkritiek die het maar te dikwijls zoekt in termen en Belevenis phrasen, waaraan een buiten staander niets af weet te lezen. De beschouwingen van Tollenaar Eijn altijd de moeite meer dan waard: zij steunen op authentieke ervaring, die, na overweging, overgedragen wordt. Als eerlijke getuigenis van de eigen waar neming maken zij de vorming van een opinie mogelijk voor elk nauwgezet lezer. Of hij de gepo neerde mening kan delen of niet Is daarvoor van geen belang. En flat is kunstkritiek in de goede zin van het woord. GARAGE „PETERS" Muur bleef muur CENTRALE VERWARMING DUIKER OLIEBRANDERS HAARLEM, 11 april Cul tuur-historische diorama's van dr. G. Wieringa in Museum Van Looy; een tentoonstelling om uren voor uit te trekken. Kijken, lang kijken, mee-leven met al die vele tinnen figuurtjes daarbinnen of elkaar wijzen op steeds weer nieuwe ontdekkingen. De diora ma's, fantasierijke kijkkastjes, zijn op ooghoogte geplaatst, zodat de bezoeker steunend op zijn ellebogen op zijn gemak tot in het verste vergezicht of kleinste doorkijkje kan doordringen. De diorama's van dr. Wieringa zijn driedimensionale plaatjes uit de geschiedenisboeken. In kleur en met eindeloze interesse getekend. De meester-knutselaar dr. w. Wieringa poseert met plezier voor een van de twee diorama's die door enkele leerlingen van het lyceum, waaraan dr. Wieringa als leraar wiskunde verhonden is, ge maakt werden. Ook deze diora ma's zijn op de tentoonstelling te bezichtigen. Jan Monnikendam poseert temid den van interessante maskers, die slechts een klein onderdeel vor men van zijn rijk geschakeerde collectie feestartikelên. „Onweerstaanbaar van de eerste tot de laatste noot." Dit schreef de Hongaarse componist en musicoloog Zóltan Kodaly over Béla Bartók's opera „Hertog Blauwbaards Burcht". Deze Hongaarse één-akter, geba seerd op Maeterlinck's „Ariane et Barbe-bleue ou la Délivrance inu tile", welke tekst door Béla Balasz bepaald vrij in het Hongaars was vertaald, is één der hoogtepunten in de dramatische kunst van deze eeuw geworden. De symboliek van het noodlot is door Bartók subliem verklankt. De tekst symboliseert het noodlot van het kwaad in deze wereld. Aan dit noodlot ontkomt in de opera zelfs de laatste vrouw van Blauwbaard niet. Deze vrouw, Ju dith, vertegenwoordigt de oprecht heid. Dit sombere einde is overigens niet overeenkomstig de oplossing, die Maeterlinck aan zijn drama geeft. ...vüiL..Ï. ■linMIIIiiiiiiiiiiiiMiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiniiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiMIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIllllllllllllllllllllllllllllllllHIII» liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiimiMiiiiiiiMMiiiiiiimniiiimi paalde situatie inleven en vandaaruit tot een realisering van zijn opdracht zien te komen. Wat h(j ook onderneemt altijd zal hij zich beperkt weten, om dat hij slechts medespeler is. En alle moeilijkheden, die zich voordoen bij de realisatie van zijn opdracht, wegen daardoor extra zwaar. Iedere keer op nieuw schept de verwezenlijking van zijn project nieuwe problemen, waarbij voorafgaande ervaringen weinig hou vast bieden. En toch kiezen verschil lende beeldende kunstenaars voor deze vorm van werkzaamheid, omdat zij zich zelf rechtstreeks b(j het leven betrokken wensen en willen weten en de overtui ging zijn toegedaan, dat hun bedrijvig heid de wereld menselijker, dus bewoon baarder zal maken. In een samengaan van kunst en ar chitectuur vinden kunst en maatschap pij elkaar op een natuurlijke wijze. En elk geslaagd project is een zuiverder en overtuigender bevestiging van het feit dat kunst inhaerent is aan het le ven niet de saus over de aardappels, maar de aardappels zelf dan alle loffelijke pogingen om in woord en ge schrift openbaar kunstbezit in musea tot geestelijk gemeengoed van de hele samenleving te maken. Bovenstaande leek mij nuttig ter in leiding op een bespreking van de bui tenmuur, die Levinus Tollenaar voor de nieuwe broodfabriek van Vermaat tot Het gevolg van zjjn schrijven over kunst is voor Tollenaar, dat zijn eigen Beeldende werkzaamheden te weinig (roor het voetlicht komen. Hij kan nu «enmaal moeilijk een waardering schrij den over eigen werk. Om te voorko pen, dat het daardoor onbesproken fclijft, ben ik nu voor een enkele keer te gast in z\jn kunst-rubriek, om voor Jen recent werkstuk van zijn hand e aandacht te vragen. Laat ik voorop stellen, dat Tollenaar lich als beeldende kunstenaar wezen lijker manifesteert dan als schrijver ever kunst, hoe goed hjj dat ook doet. fijn schrijven is een bezigheid-er-bij. to ook zijn leraarschap, dat hij met enthousiasme vervult. Beide zijn voor hem bestaanszekerheden, geen inner lijke noodzaak. Het is aangenomen Werk. Het maakt hem vrij voor zijn eigenlijke werk. Zo heeft hij zichzelf Voorwaarden geschapen, om tot opti- Inale prestaties in zijn vak te komen. Dat vak is de monumentale kunst-be- Oefening: d.w.z. de vervaardiging van net kunstwerk in samenhang met de Architectuur. In deze vorm van beeldende bedrij vigheid is de „romantische" vrijheid van de kunstenaar aan banden gelegd. Hij gaat een verbintenis aan met de Architectuur en onderwerpt zich aan haar wetten. Vóór alles zijn die van so- eiale aard: architectuur schept ruimten Am in te leven, te werken of ontspan den zich zelf te zijn. Wanneer de beel- iende kunstenaar binnen het kader van 4e architectuur een functie krijgt toe- fedacht zoals gelukkig steeds meer het geval is, hoewel niet altijd geluk kig dan is het zijn taak deze wetten *'aar nodig, te accentueren en sprekend te maken. Door hem wordt het ab stracte spel van verhoudingen en func tioneel materiaalgebruik menselijk ge blaakt. Voor al te persoonlijke erupties, tiie geen rekening houden met de ge gevenheden van de architectuur, is teen plaats. Van de kunstenaar wordt *en grote mate van dienstbaarheid ver- 'angt. Zijn „aller-individueelste emo tie" kan niet meer tot een „allerindi vidueelste expressie" gebracht wor den, maar het gaat om een vorm die voorbijgaat aan het louter persoonlijke }h samenhang met de architectuur. De kunstenaar, die in deze geest samen werkt met de .vrchitect, is afhankelijk van omstandigheden, die slechts voor een zeer klein deel door hem zelf wor den bepaald. Wanneer hij een opdracht krijgt, fhoet hij zich in een door de architect Meestal voor een belangrijk deel be- een belevenis maakte. De fabriek werd gebouwd door het architectenbureau F. Kramer en C. den Heyer te Haarlem. Het is een groot, rechthoekig complex, bestaande uit fabriekshal, expeditie- eh voorraadruimten, afgesloten aan de voorzijde door een kantoorgebouw in beton en glas en een lager winkelhaak vormig complex koelcellen met blinde baksteenmuur, dat de verbinding vormt (Advertentie) TELEFOON 38058 - HEEMSTEDE tussen kantoorgebouw en fabriekshal. Een gebouw is het, waarvan de func tie het aanzien bepaalt. Nergens is het gechargeerd, het is eenvoudig zichzelf. En dat op een wjjze, die het een ple zierig aanzien verschaft. De drie hoofd elementen bedrijven een ruimtelijk sa menspel, dat men gaarne ondergaat. De gebogen dakspanten van de fabrieks hal bieden een levendige aanblik; het kantoorgebouw is zonder meer zakelpk en het koelcellenblok vormt een verbin ding en tegelijk een tegenaccent dat de ruimtelijke ordening van het geheel ten goede komt. Als baksteen-wand op zich zou het koelcellencomplex niette min aan de buitenzijde waarschijnlijk massief en dood zijn gaan werken. De architecten hebben dat als zodanig ge voeld en daarom Levinus Tollenaar te hulp geroepen. En Tollenaar heeft de dreigende saaie logheid weten te keren. Hij is een spel gaan bedrijven met de baksteen, waardoor de muur, wan neer men bij benadering van het ge bouw een indruk van het geheel heeft ondergaan, het oog vasthoudt en tot waarneming van dichtbij nodigt. Tol lenaar heeft met de baksteen een beeldend verhaal op de wand geschre ven. Uitgangspunt was het wordings proces van het gebakken brood. Wij zien in de gebakken steen die uit de muur naar voren komt, er in te rugvalt en soms van kleur wissel dit bijna tot folklore geworden gebeu ren zich losmaken uit de wand in geometrisch gestyleerde tekens: ge ploegde voren, zwarte kraaien (ge koppelde zwarte driehoeken), wolken, een hand die het zaad over de akker uit laat gaan, de kiemkrachtige zon (die het hele vlak van boven naar beneden beschrijft), waarin halmen opschieten en waaruit de oogstende sikkel zich losmaakt, de molen en rondvliegende 'duiven, de oven met lekkende vlammen, waaruit het brood op planken komt uitgeschoven, bak kerskunstproducten als krakeling en duivekater en de hoek om palm pasen, de V van Vermaat en het wa pen van Haarlem ter afsluiting. Het geheel is een uitgesproken syn thetische compositie geworden: vrije elementen verdichten zich tot grote vormen, waaruit zich weer kleinere vormen losmaken. En z(j zijn zo ge ordend, dat z(j „de wet van het kader" prachtig volgen: de muur is muur ge bleven. maar werd geactiveerd door de in een wisselend verband gemetselde steen volgens het patroon van de ont werper. Want er werd niet aan de steen gekapt, elke steen kreeg een welover wogen plaats in het muurvlak, en voor- of terugliggend. En zo ontstond een re- lief met welvingen en holten, met een gevarieerde oppervlakte-werking, waar door naast het oog ook de tastzin wordt geprikkeld. Is het geheel verrassend en bevredi gend mede door de voortreffelijke visuele verbindingen van de loodrecht op elkaar staande muurvlakken ook de verschillende onderdelen houden de aandacht vast. Vormen als die van vo gels en krakeling zijn in hun sterke vereenoudiging tot een grote spanning gebracht. Zij werden teken van vogel, teken van brood, enzovoort. De heer Vermaat is heel gelukkig met zjjn muur. En dat terecht. Zij is geslaagd. Men wordt er even warm van. H. VAN HAAREN (Advertentie) BLOEMEND AAL TELEF 54855 HAARLEM. 11 april Beatlepruiken vormen de' nieuwste aanwinst in de zaak van Jan Monnikendam. Kunstige imitaties van kunsthaar kosten een tientje en de pruiken van echt haar moeten tweehonderd gulden opbrengen. Men kan dat een fors bedrag noemen, maar het is niets in vergelijking met de miljoenen dollars die de echte Engelse warharen uit andermans beurzen tove ren. Voor de Beatles is het wel prettig te weten dat zij altijd in Haarlem bij Monnikendam terecht kunnen, als kaal hoofdigheid hen bedreigt. De imitatie pruiken liggen in de etalage aan de HEEMSTEDE, 10 april In een sterk en fraai gespeelde finale heeft G. J. Kruiderink voor een jaar beslag ge legd op de titel van Kampioen Thuis- dammer, waardoor hij houder is ge worden van de wisselprjjs. Ook in de derde en laatste partij van de finale dwong hij zijn concurrent met een verrassende combinatie tot overgave en zo eindigde de nieuwe kam pioen met een topscore van zes pun ten uit drie partijen. Tweede werd J. H. Smithuis en, door winst van C. Prins op Th. Knjjneburg werd hij der de. Voor de hoofdklasse werd weer fel gestreden zonder veel succes. Slechts één partij kwam tot winst, de andere werden remise. In een heel moeilijke party kwam L. van Steenbergen tegen G. W. Zonneveld in tijdnood. Het ge volg was dat hy niet alle varianten kon overzien, een stuk achter raakte en ten slotte moest kapituleren. J. B. Sluiter verkreeg tegen N. van Hal wel voor deel maar ook hier speelde de klok par ten en zo kon Van Hal het spel geljjk houden. H. van Berk deed een felle aanval op de leider H. Belien, ver kreeg de beste kansen maar winst kon ook hp niet bereiken. L. v.d. Werff deed goed werk door Th. Bot in de eerste klasse een halt toe te roepen. Met deze winst werd Bot uitgeschakeld en bleven de beide andere gegadigden, die elkaar tegeiy- kertyd bestreden, samen kanshebbers. In die party verkreeg Th. Warmerdam door heel accuraat spel voordeel tegen H. Möhlman maar op het late uur was er nog geen 'beslissing verkregen. De partij moet op nader te bepalen datum worden uitgespeeld, waarbp Th. War merdam de beste kansen heeft. Op 21 april worden de wedstrpden voortgezet. De geschiedenis die dr. Wieringa voor zyn bezoekers in beeld brengt loopt van de oude Griekse tyd tot 1813, het jaar waarop Napoleon de aftocht moest blazen: de nieuws-zanger en zpn lierspeler trekken op de Atheense markt veel bekijks, Romeise troepen trekken over de Via Appia, de chris tenen worden in de arena door de leeuwen verscheurd. Golgotha, de Middeleeuwse riddertoernooien, zeven tiende eeuwse kamermuziekconcerten, Napoleon op Elba. Alle taferelen werden met groot geduld samenge steld. Dr. Wieringa, die sinds lang het be studeren van de geschiedenis als lief hebberij heeft, lette op alle kleinigheden die een diorama net echt of niet echt kunnen maken: de juiste bouwstpl, klederdracht, vorm van het landschap. Ruim dertig jaar ensceneert hij de taferelen in zpn kastjes. En dr. Wie ringa toont zich daarbij niet in de lste plaats historicus, schilder of leraar maar regisseur. Met ontwapenende zorgvuldigheid en de precisie van een negentiende eeuwse prentkunstenaar heeft hij zijn tinnen figuurtjes in het zachtboard-décor gezet. De aanvoerder vóór de troepen, een hond die ver schrikt opzü stuift een angstig Romeins vrouwtje dat zich half achter een boom verschuilt, een Romeise dandy die het militair gedoe staat te bekyken. Het detail is even belangryk als de hoofd figuur of de hoofdgebeurtenis. De tinnen figuurtjes zijn niet zómaar neergezel nee, ze kyken elkaar aan, praten met elkaar of vormen een levendige groep. Ze leven in een wereld die dr. Wie- IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMI ringa ze gegeven heeft en «ie met de zelfde nauwkeurigheid en fantasie is op gebouwd, uit zachtboard-lagen gesneden, uit papier of carton gevouwen. Hon derden kleine détails maken er de ge wone, door-de-weekse wereld van. Meen nu niet, dat de kykdozen in de eerste plaats voor kinderen bestemd zyn. Het is juist het plezier om de herkenning van het tafereel, dat het be kijken ervan zo'n belevenis maakt. Een zekere kennis van de geschiedenis is dus een goede handleiding. En mocht de bezoeker tóch het spoor bijster raken, dan helpen de levendige onderschriften hem weer op de goede weg. De tentoonstelling blijft voorlopig tot en met 7 juni in het Museum van Looy, dat dageiyks geopend is van 10-5 uur, 's zondags van 1-5 uur. Het ligt in de bedoeling dat de diorama's ook na 7 juni regelmatig te bezichtigen zullen zyn in het museum. Gedempte Raamgracht. De pruiken met echt haar trachten in een etalage van een herenmodezaak het publiek naar binnen te lokken. Jan Monnikendam heeft geen aparte lokkertjes nodig. Zijn hele zaak is niet meer of minder dan één grote lokroep tot de voorbijganger. Als die dan naar binnen gaat, grijnst hem de kale kop van Chroesjsjof tegen. Nikita wordt ge flankeerd door een apemasker en een kolossale kikkerkop die met grote ogen de gaande en de komende man gade slaat. Gaande en komende mannen zijn er veel in deze exclusieve zaak, waar de normale proporties van een normale wereld niets te betekenen hebben. De mannen die komen nemen iets aparts of iets leuks mee naar huis. Een feest neus of kleurige vlaggetjes, ballonen of gillende keukenmeiden, Sinterklaas kostuums en vuurwerk. En met de mannen komen vrouwen en kinderen om iets heel geks of iets heel leuks mee te nemen. De zaak van Monnikendam is een stukje wereld van schijn en klatergoud, onmisbare attributen in een zakelijke wereld. In het twweede jaar van deze eeuw werd de zaak opgericht door de vader van Jan, Joannes. Jan werd ge boren in de feestelijke entourage van serpentijn en confettie. Het was dan ook geen wonder dat hij zijn vader op volgde. Zijn broer Marius verzeilde in de journalistiek. Het bedrijf aan de Gedempte Raam gracht ontwikkelde zich voorspoedig. iiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii hui Monnikendam begon op nummer vijf. In later jaren werd nummer zeven erbij getrokken en twee jaar geleden kocht de feestartikelenzaak een groot pak huis. Dat was nodig, want de voorraad is groot. „Ik heb er ook wat kostuum- werk bij gehad", zegt Monnikendam, terwijl hij voorzichtig een Beatlepruik op zijn grijze haren zet. „Maar het werd me veel te druk. Tenslotte heb ik ook nog een grossierderij. Boven hangen de kostuums. Als je er' een lief hebber voor weet." Twee jaar geleden werd de gestalte van de Haarlemse feestneus zichtbaar op het televisiescherm. Hij vertelde toen aan het onzichtbare publiek over zijn werk. Het was vlak voor Koninginne dag en de televisiemensen wilde wel eens weten of in 1962 meer mutsen en vlaggetjes werden verkocht dan voor 1940. Die vraag werd deze week her haald. „Er zijn enorm veel verschillen", zegt Monnikendam. Voor 1940 verkocht ik het meeste vuurwerk rond Konin ginnedag. Nu gaat het knalwerk op Oudejaar de deur uit. Nu raak ik mijn oranjestrikjes en mijn oranjevlaggetjes aan de straatstenen niet kwijt. Als het feest is kopen de mensen rood-wit- blauw vlaggetjes." De heer Monniken dam heeft net nog niet gezegd of er komt een wagen voorrijden om duizend vlaggetjes in de nationale kleuren naar Driehuis te brengen voor Koninginne dag. Dit brengt ons tot de vraag of Monnikendam veel klanten buiten Haarlem heeft. „Ik heb klanten over de hele wereld tot Canada en de Antillen aan toe. Daarnaast voer ik allerlei artikelen in uit Japan (prachtige waaiers en para sols). Duitsland, Italië, Tsjecho-Slowa- kije, Engeland, België en Frankrijk. Elk jaar ga ik naar Neurenberg om te zien of ik er zaken kan doen." Als de klant de winkel rond kijkt, ziet hij dat de hele wereld wel vertegenwoordigd is. Zo is de zaak van Monnikendam een zaak van internationale kleur en fleur. De zaak heeft grote en kleine klanten. Ieder jaar is er een grote die meer dan honderdduizend mu/iekinstrumentjss als ratels en toeters alsmede meer dan honderdduizend feestmutsen meeneemt. Maar de kleine jongen, die een enkele feestneus of een gedichtje voor opa komt halen is eveneens van harte wel kom. Weer gaat de winkelbel. Een op geschoten jongeman vraagt om vuur pijlen voor een toneelvoorstelling. Me vrouw Monnikendam weigert. „We vra gen steeds waarvoor het is en als het maar een beetje gevaarlijk is, gaan de klanten zonder bommetjes, donderbus sen en rotjes naar huis. Kinderen on der de achttien jaar mogen we hele maal niets verkopen." De voorraad vuurwerk is §root: won- derkaarsen. Bengaalse lucifers, con- fettibommen, knallucifers klappertjes, boobytraps en het zwaardere werk al» vuurpijlen en zevenklappers. Bij voor keur worden deze spullen niet verkocht vlak voor Luilak, Koninginnedag of kermissen, omdat de jongelui met het knalwerk teveel last kunnen veroor- Z&k6Il. Van het vuurwerk springt Jan Mon nikendam over op zijn Sinterklaas kostuums, waarvan hij er 35 heeft. In de verkoop heeft hij Voluendammer- uitrustingen voor de propagandisten uit de Bollenstreek. Zelfs ex Miss World Rina Lodders heeft In huize Monniken dam een Volendammer kostuum aan gepast. Ook andere beroemdheden be zoeken de zaak. Monnikendam noemt als terloops Alex de Haas en Cees de Lange en even later Godfried Bomans, die zich tussen de schertsartikelen bui tengewoon goed thuis voelt. Hij is ge lukkig niet de enige. Heel veel klanten zijn met behulp van Monnikendam een ander mens geworden met feestneus of Beatlepruik. Béla Bartók Judith is van plan hertog Blauw baard altyd te biyven volgen. Aan het begin van de opera bevinden zy zich in de kille sombere burcht van de her tog. Judith smeekt hem alle deuren voor haar te openen. Na veel moeite krügt zy de sleutel van de eerste deur. Deze geeft toegang tot de folterkamer. Hier in vindt zy, evenals in de volgende ka mers, bloedsporen. De tweede kamer is de wapenkamer. De derde deur geeft toegang tot de schatkamer, waar zelfs aan de mooiste sieraden bloed kleeft; de vierde tot de prachtige tuinen, ter- wyi de vijfde deur na opening uitzicht geeft op de prachtige landeryen van hertog Blauwbaard. Op deze landeryen werpen de wolken echter bloedige scha duwen. Ondanks de omhelzing, waar mee Blauwbaard haar tracht af te hou den de andere deuren te openen, ver langt Judith de sleutel van de zesde deur. zy opent ook deze, want zy wil Blauwbaard trotseren. Achter deze zes de deur bevindt zich een grote vyver, somber en sinister. Op haar vraag, wat dit betekent, antwoordt de hertog met een enkel woord: „Tranen". Even wei- lelt zy en dan opent zij langzaam de zevende en laatste deur. Drie van Blauwbaards vrouwen, getooid met kro nen, mantels en sieraden, komen uit de kamer tevoorschijn. Hierna kroont Blauwbaard ook Judith en zegt tot haar: „jy was de schoonste van allen". Hierna gaat Juith samen met de drie andere vrouwen, waarna de deur zich sluit. Tot slot spreekt Blauwbaard de woorden: „Nu blijft het eeuwig nacht". De muzikale mogeiykheden, die deze taferelen bieden, heeft Bartok volko men uitgebuit. Overigens moet men in deze opera geen lyrische ontboezemin gen verwachten. De muziek is strak en ongenaakbaar als het gegeven zelf. De twee solisten, een sopraan en een bas, zingen meestal op het woordritme. Het aandeel van het orkest is belangryk en zeèr moeiiyk. Indertyd werd het werk van de 30-jarige componist afgewezen, omdat het onuitvoerbaar zou zyn. Omdat de handeling in cfeze opera niet van wezenlijk belang is, wordt het werk meestal in concertvorm uitge voerd. Dinsdagavond 14 april zullen An nie Delorie en Guus Hoekman tezamen met het Noordhollands Philharmonisch Orkest onder leiding van Henri Arends in de concertzaal een uitvoering van dit werk geven. R. Of.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1964 | | pagina 3