itroën Citroën Citroën Citroën Tien man na brand dakloos 54.- WHITE HORSE M Artillerie- inrichtingen ontslaan onnieuw Explosie op logger KW 55 Will Simon: van de commerciële film naar de televisie - Bezwaar van het kleine scherm - Sylva Koscina: hard werken voor het succes SUEDE VESTEN WHITE HORSE DAGPUZZLE In Britt's plaats van „Ik dronk niets wetend wijn met verstekelingen" Zendt priesters niet alleen naar T ilburg-Nijmegen Man verdronken HERENMODE-TIP Kleuter verdronken Kapitein van Ruys: ZEEPOST EERSTE KAMER: Maak haast met uitkeringen aan nazi-slachtoffers Met sleepboot naar Rotterdam gebracht Omstanders stonden slechts toe te zien VRIJDAG 17 APRIL 1964 PAGINA 7 Het eerste, dat mij opviel, toen ik uit mijn commerciële filmloopbaan overstapte naar de televisie, aldus schrijft Will Simon in het jongste NBF- informeert u over tientallen caravan-combinaties. Kom en vraag volledige Inlich tingen In onze showroom op het Stadionplein. Open tot 's avonds 10 uur, 's zaterdags tot 5 uur. bulletin van de Nederlandse Be roepsvereniging van Filmers, was het grote verschil in benadering, voortkomend uit de totale af wezigheid van... commercie. Is de commerciële filmer voor een be langrijk deel gebonden aan de eisen van zijn opdrachtgever, de tv-filmer, om hem zo te noemen, heeft daar geen fluit mee te ma ken. Hetgeen intussen natuurlijk niet wil zeggen, dat hij aan nie mand verantwoording schuldig is. Integendeel, produktiechefs en hoofden van dienst hebben thuis ook allemaal een kijkdoos staan en volgen nauwlettend de verrich tingen van hun werknemers. Maar zij verwachten heel andere resul taten dan een opdrachtgever, die nu eenmaal wenst, dat zijn van de belasting af te schrijven bedragen zullen worden besteed aan recla me voor zijn firma of zijn produk- ten. Mia Farrow, die de plaats van Britt Eklund heeft ingenomen voor de opnamen van de film „Guns at Batasi". There is no mistaking Noem man en paard en vraag: scotch whisky Edith Head, de vaste mode-ontwerpster van Paramount, die voor haar creaties al eens een Oscar heeft gekregen, heeft voor Elizabeth Ashley in „The Carpetbaggers", een kleurenfilm naar de gelijknamige novelle van Harold Robbins, die in de jaren twintig en dertig speelt, een négligé ontworpen, dat is aangepast aan de stijl, welke toen in de mode was. Links op de foto ziet u het ontwerp van Edith Head en rechts Elizabeth Ashley met de voltooide ochtendjapon van rose satijn in kimono-stijl met gevlochten ceintuur. Verzoek Studenten-Unie aan het episcopaat: 95159S I BfcwW ScoédiWUsfer gOtSBURGM tu LOW w toï» "wMITT. itWNBVUtMi -r~« t STAGf C«J*CM f* 'm' y" WtlTC HORSE DISmi»S 0» Advertentie) exposeert in de nieuwe show room op het Stadionplein alle Citroëns en Panhards, óók de ID19 Tourisme en de Panhard 24CT sportcoupé. informeert gedurende de maand april over vakantiemogelijk heden in vele landen. Er is een informatiestand waar u de helpende hand wordt geboden bij uw vakantieplannen. informeert u over de accele ratie, het benzineverbruik, het achteruitzicht, het achteruit rijden enz; enz. van zijn typen (IDéal19, ami6 en 2cv) in com binatie met een caravan. AUTOMOBILES CITROËN N.V. AMSTERDAM EEtrvviJK, 17 april Het tweejarig Ür .ferUe en enig kind van de farni- hfi la van Putten alhier is gister- Vnn ^dens het spélen in een sloot 2* de ouderlijke woning terechtgeko- «o verdronken. Will Simon gelooft dan ook, dat een filmer, die zijn krachten ter beschik king stelt van de televisie, over meer artistieke vrijheid kan beschikken dan een collega, die zijn (waarschijnlijk wat ruimer beiegde) boterham verdient door het grootste deel van zijn beschik bare tijd en talent ten dienste van han- del en industrie te stellen. Hoewel ook dit weer betrekkelijk is, want het enor me gebrek aan financiële midde len, vooral bij de filmafdelingen van de tv-secties, legt de cineast uiteraard be perkingen op: technische en, daardoor, artistieke, want de mogelijkheden wor den vaak klein door gebrek aan tijd en voldoende mensen om datgene te reali seren, wat de schrjjver van het scena rio voor ogen heeft gestaan. De films over het ontstaan van een toneelopvoering, van een ballet en van een televisiespel, die Will Simon heeft gemaakt, waren allemaal ongeveer een half uur lang en bestonden gemeddeld uit een 200 shots. De opnametijd voor deze films bedroeg slechts twaalf da gen, hoewel een theater als Carré, gro te balletstudio's en repetitielokalen een redelijk lange tijd vergen om de uitlich- ting de sfeer te geven, die volgens het draaiboek nodig is. Daarbij komt, dat het geluid bij deze films grotendeels rechtstreeks wordt opgenomen en dat de hele groep medewerkers bestaat uit twee belichters, één cameraman en één regisseur, die dan zelf nog het ge luid voor zijn rekening moet nemen. Een andere moeilijkheid, veroorzaakt door gebrek aan geld, is de noodzaak om op omkeerfilm te werken, wat niet alleen enorm hoge eisen stelt aan de cameraman, wat de belichting betreft, maar ook aan de man, die de montage verzorgt en die drie weken lang hon derden malen het materiaal door de montagetafel moet halen, zonder be schadigingen te veroorzaken. En dan kom' de grootste krachtproef: de syn chronisatie. Twee dagen lang projekte- ren, terugspoelen en weer projekteren en dat allemaal met het origineel. Niet temin is het, dank zij het begrip en de toewijding van enkele bekwame krach ten, tot nog toe steeds gelukt, de films gaaf op de beeldbuis te krijgen. Will Simon geeft toe, dat dit alle maal vrij pessimistisch klinkt. Maar er staan een aantal verheugende dingen tegenover: goed geoutilleerde synchro nisatiestudio's en, als men ziet, dat er aan een produkt met bezieling wordt gewerkt, geestdriftige medewerkers. En dat betekent, ondanks vele beperkingen, toch ook veel mogelijkheden. Eén van de opmerkelijkste dingen, die Will Simon werden verteld, toen hij bij de televisie kwam werken, was volgens hem het volgende: Zorg, dat de films, die je voor de televisie gaat maken, een veel lager tempo hebben dan gebruikelijk is bij films, die voor de bioscopen zjjn bestemd. Want in zo'n theater zit je rustig in het don ker zonder te worden afgeleid en thuis is dat juist omgekeerd. Terwijl jouw produktie schreeuwt om aan dacht, wordt er thee geschonken, de grammatica is niet zo moeilijk. Maar de uitspraak wel, ja? Heel mijn leven heb ik gehoord van de grote historie, die achter u is. De tradities, die terug gaan in de jaren. Cultuur, geschie denis het zijn dingen die er op aan komen". ia Farrow zal Britt Eklund ver vangen in de film „Guns at Ba- tasi". Britt Eklund is, zoals ge meld, enkele weken geleden van Engeland naar Amerika vertrokken om zich bij haar man, Peter Sellers, te voe gen. Door dit onverwachte vertrek kwam de produktie van de film in ge vaar. „Maar", aldus heeft Elmo Wil liams, de directeur van 20th Century Fox in Europa thans verklaard, „nu we een geschikte plaatsvervangster hebben gevonden, kan het werk aan de film worden hervat. Een aantal scènes, die we al met Britt Eklund hadden opge nomen, zullen echter opnieuw moeten worden gemaakt en dit zal de kosten van de film met ettelijke duizenden pon den sterling verhogen". Mia Farrow, dochter van de filmre gisseur John Farrow en de filmster Maureen O'Sullivan, is intussen met haar werkzaamheden in de Pinewood- studio's begonnen. Ze is negentien jaar en heeft reeds naam gemaakt op de Amerikaanse televisie, terwijl ze ook in toneelstukken op Broadway is opgetre den. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii telefoon rinkelt en er worden zeer geanimeerde gesprekken gevoerd. Dit was het moment, aldus Simon, waarop ik eigenlijk wenend naar mijn oude baas had moeten terughollen. Maar na enig peinzen, besloot ik dat nog maar niet meteen te doen. Ik vond, dat er maar één mogelijkheid was: proberen om in een tv-dokumcntaire zoveel vaart spanning en sfeer te krijgen, dat de kij ker zijn kopje op het schoteltje laat staan, de telefoonhoorn even optilt en weer laat vallen als er wordt gebeld, en driftig sssst roept, als iemand on verhoeds toch nog iets probeert te zeg gen. Maar zelfs, aldus besluit Will Simon, als het allemaal lukt, blijft er voor de rechtgeaarde filmer nog het grote be zwaar van het kleine scherm, vergele ken bij dat heerlijk grote, overdonde rende filmdoek. De enige oplossing, die ik daarvoor heb gevonden, is: na de uitzending zoveel mogelijk voorstellin gen te geven voor medewerkers en be langstellenden, en natuurlijk op een zo groot mogelijk doek. Met uitzondering van Brigitte Bar dot is er waarschijnlijk geen en kele jonge actrice, die zo snel bekend is geworden in de inter nationale filmwereld als Sylva Koscina. Op grond van één enkele, nog niet eens in openbare vertoning gekomen film: „Hot enough for June" (Warm genoeg voor juni), is zij een van de meest ge zochte filmsterren geworden. Toch is haar succes niet zo snel gekomen, als velen wel denken. Het meisje, of liever de jonge vrouw, naar wie de filmprodu centen thans met kontrakten wuiven als direkteuren van voetbalklubs naar een speler, die in een wedstrijd tien doel punten heeft gemaakt, is 29 jaar oud. Ze is geboren in Joego-Slavië, woont m Rome en werkt, waar ze geld kan ver dienen. Ze is aantrekkelijk op een ma nier, die meer te danken is aan haar wijze van doen en denken dan aan een schoonheidssalon. „Volgens de maatstaven, die in de show-business gelden, ben ik geen jonge actrice", zegt ze zelf. „Ik heb zes jaar lang hard gewerkt om een echte actrice te worden en de soort carrière op te bouwen, waaraan niet tegelijk met de gaafheid van je gelaat een eind komt. Ik heb genoeg dingen om te bewijzen, hoe groot mijn succes is geweest: een prachtige flat in Rome, een landhuis met een zwembad, een wijngaard met verrukkelijke druiven, auto's, mooie kle ren en juwelen. Ik heb een^ deel van mijn leven opgeofferd om dit alles te bereiken. Als het op zaken doen aan kwam, was ik even hard als een man, maar het eigenaardige is, dat Ik, naar mate ik in de studio's harder vocht om vooruit te komen, in mijn partiku- liere leven meer vrouw werd. Ik ver onderstel, dat dit een natuurlijke reak- tie was. En nu weet ik, dat succes al leen niet gelukkig maakt". Sylva Koscina speelt in „Hot enough for June", een film van Betty Box en Ralph Tomas met Dirk Bogarde in de hoofdrol, een meisje achter het IJzeren Gordijn, in Tsjecho-Slowakije. Zij is verrukt over deze kans om in Engeland voor de film op te treden, omdat zij er een middel in ziet tot haar doei: een internationale ster worden, die even be kend is in Hollywood als in Rome, Pa rijs en Londen. Het is volgens haar voor een actrice van het Europese continent onmogelijk om een internationale ster te worden zonder eerst in een Britse film te zijn opgetreden. „Als de vliegtuig de daling maakt, denk ik tegen mezelf", zegt ze in haar nog lang niet vlekkeloze Engels, „dit is nu het Brittannië, waarover ik heb gehoord, de precie- se gentleman met zjjn bolhoed, zijn nette paraplu en zijn donkere keurige pak en ik voel een vlinder in mijn maag, van de zenuwen. De laatste maand heb ik Engels geleerd. De Charles Chaplin, die gisteren zijn 75ste verjaardag heeft gevierd, is voornemens binnen zes maan den zijn „zeer onthullende" mé moires te publiceren, aldus heeft hij dezer dagen in een vraaggesprek aan gekondigd. „Ik heb alles, wat de moeite waard was, verteld over mijn werk, over de mensen, die ik heb ont moet en met wie ik heb gewerkt en over de grote gebeurtenissen in mijn leven", voegde hij er aan toe. Chaplin, die in Zwitserland woont, gaf dit vraaggesprek te Waterville in het zuiden van Ierland, waar hjj de laatste tijd elk jaar heengaat om te vissen. „Iedereen", verklaarde hij, „is tegen woordig veel te serieus. Hoewel de technische vooruitgang heel wat geeste lijke waarden heeft gesmoord, vind ik het leven één grote bron van vreugde". Niettemin maakt hij zich ernstige zor gen over de wereldvrede en toont hij zich een groot voorstander van een we reldtopconferentie: „Het mensdom heeft zichzelf in een hoek laten drukken, waardoor het zich op het ogenblik ziet geconfronteerd met een groot gevaar. Er bestaat slechts één mogelijkheid om dit gevaar af te wenden en dat is een wereldconferentie, waarop alle proble men dienen te worden besproken." Vroeger, in de dagen dat het nog mogelijk was om ergens aanstoot aan te nemen en die aanstoot kwam dan gewoonlijk uit Frank- rijk hebben we ons allemaal erg druk gemaakt over het boek en de daaraan ontleende film .Clochemerle'. Beide hiel den zich, zoals men zich wellicht zal herinneren, uitvoerig bezig met de pro blemen in een Frans provincieplaatsje rond de plannen om een openbaar toilet te bouwen. Thans heeft een Britse film maatschappij het voornemen om van de film een nieuwe versie te maken, die in Schotland speelt. Een soort (C) Loch(e)merle" dus. De Italiaanse actrice Virna Lisi is in stijl in Hollywood gearriveerd voor haar Amerikaanse debuut met Jack Lemmon in de film „How to murder your wife". Ze had dertig koffers bij zich, een garderobe van Balenciaga en een Maserati van tachtigduizend gulden. SYDNEY, 17 april (UPI) Kapitein Herman van den Heuvel van de Wil lem Ruys die zoals bekend weigert de twee Nederlandse verstekelingen van boord te laten gaan, tenzij zij de over tocht alsnog betalen, is door het twee tal „volledig voor de gek gehouden". „Tfidens de reis heb ik hen op ver scheidene feestjes gezien, maar nooit vermoed dat zij verstekelingen waren zei hij. „Zij leken mij een gelukkig echt paar en tijdens een feestje heb ik zelfs een fles wijn met hen gedron ken. Ook heb ik ze in mijn hut ont vangen en al die tijd had ik niet het flauwste vermoeden dat ik te ma ken had met ni et-betalende passa giers". Het ziet er naar uit dat het echt paar aan boord van de Ruys zal blij ven en naar Rotterdam zal terugkeren. Geen van hun familieleden in Austra lië is erin geslaagd het bedrag voor de overtocht bij elkaar te krijgen. Verwanten in Melbourne hebben aan geboden de passage in termijnen te be talen, maar daar wilde de kapitein niet van weten. REEK, 17 april Tien koeien en dertien varkens zijn donderdagmorgen om half zes in de fel brandende boer derij van de lieer Vloet in Reek (ge meente Schaik) omgekomen. De brand die in het achterhuis is ontstaan werd pas ontdekt toen er weinig meer te redden viel. De schade wordt op een ton geschat. Behalve het vee ging ook de boer derij en een groot aantal landbouw werktuigen verloren. Het uit tien per sonen bestaande gezin werd bij buren ondergebracht. DEN HAAG, 16 april Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan, tussen haakjes, achter de naam van het schip vermeld Amerika, Verenigde Staten van: ss „Koren dijk" (22-4); Argentinië ms „Alnitak" (23-4); Australië: ms „Tricolor" (20-4); Brazilië: ms „Aldabi" (24-4); Canada: ss „Rijndam" (22-4); Chili: ms „Wiesbaden" (19-4), ms „Archimedes" (21-4)Ned. Antillen: ms „Maron" (21-4); Nieuw-Zeeland: ms „Queens land Star" (22-4); Suriname: ms „Artemls" (22-4); Z.-Afrika (Rep.) en Z.-W.-Afrika: ms „Windson Castle" (19-4) en ms „Ouwer- kerk" (22-4). (Advertentie) p&c tipt u dit suède vest met zuiver •wollen tricot rug en mouwen. De tricot in een zware steek, de suède van de allerbeste vellen. Het is een sportief, ruim zit tend model in moderne bruine tinten. De prijs? Alléén bij p c betaalt u voor dit vest slechts DEN HAAG, 17 april In het eind verslag van de commissie van rappor teurs uit de Eerste Kamer over het wetsontwerp tot wijziging van de be groting 1963 van Financiën wordt aan gedrongen op een versnelde behande ling van de verzoeken om een zoge noemde cadsu-ultkering. In het verslag wordt er op gewezen, dat regelmatig voormalige nazi-slacht offers overlijden, voordat zij de hun verschuldigde uitkering of zelfs een voorschot hebben ontvangen. Vele le den wjjzen er in het verslag op, het een ernstiger euvel te achten, indien om deze redenen een voormalig nazi slachtoffer geen uitkering of voorschot zou ontvangen, dan indien in een enkel geval een uitkering aan niet daartoe gerechtigde ten deel zou vallen. (Advertentie) de liefhebber van een "real scotch" kerst WHITE HORSE omdat het rijn whisky is, het beste paard uit Schot land's stal ThpWtiiteHófieCeilj' RTTTWKH IMP. ANDRÉ KERSTENS N.V. TILBURG (Advertentie) Elke OLVEH polis is winst/delend UTRECHT, 16 april De Unie van Katholieke Studentenverenigingen heeft aan het episcopaat en de stichting Ne derlandse Priester-Religieuzen een briel gezonden, waarin zij verzoekt te bevor deren dat studerende priesters over al le instellingen van wetenschappelijk on derwijs verspreid worden en dat zij naar vermogen en op normale wijze aan het studentenleven deelnemen. In verband hiermee zou men een duurdere huisvesting en verlenging van de studie tijd moeten aanvaarden. In de brief wordt geconstateerd dat een groot aantal studenten-priesters ge concentreerd is aan de katholieke uni versiteit in Nijmegen en de katholieke Hogeschool in Tilburg, waar zij nauwe lijks in het studentenleven zijn waar te nemen. Als oorzaken worden genoemd al zijn die niet nauwkeurig vast te stellen een snel afmaken van de stu die en vrees van de studentpriester om aan het studentenleven deel te nemen. Het zou toe te juichen zijn, aldus de brief, dat zowel katholieke als niet-katholieke studenten in contact komen met de moderne priester voor een wederzijds gesprek en begrip. Het biedt voor de latere praktijk van de priester ook een bredere oriëntatie. Bovendien kunnen de studenten-pries ters de studentenpastoors in hun om vangrijk werk tegemoet komen.. In de brief wordt vastgesteld dat de studenten-priesters een zeer geïsoleer de plaats innemen en dat zij zich nau welijks betrokken voelen bij hetgeen maatschappelijk in het studentenleven plaats vindt. ZAANDAM, 17 april De N.V. Artil lerie-inrichtingen te Zaandam heeft op nieuw ontslag aangezegd aan 57 em ploye's, waarvan het overgrote deel bo ven de zestig jaar is. Deze arbeider» genieten tot aan hun definitieve pensio nering wachtgeld. IJMÜIDEN, 17 april Omstreeks 5 uur donderdagmiddag heeft zich op de Noordzee ongeveer 2mijl ten noord westen van Noordwijk, een hevige ex plosie voorgedaan in de motorkamer van de treiler Johanna Lydia KW 55 van de rederij Haasnoot te Katwijk aan Zee. Het schip was van IJmniden on derweg naar Rotterdam voor een re paratie. De oorzaak van de explosie kon nog niet worden vastgesteld. Direct schoot van alle kanten hulp toe. Drie reddingboten kozen zee, scheepvaart in de buurt verlegde de koers om eventueel assistentie te ver lenen en uit IJmuiden vertrok volle kracht de sleepboot Gelderland van Wijsmuller, die een contract op Lloyds Open Form afsloot en omstreeks kwart over zes vastmaakte. De Gelderland is met de Johanna Lydia doorgevaren naar Rotterdam. Aan boord deden zich geen persoon lijke ongelukken voor. Wel was er een geweldige hitte-ontwikkeling, waardoor het dek gloeiend heet werd en de vloer platen in de machinekamer opbolden. In de loop van de avond koelden de platen echter langzaam af. UTRECHT, 17 april De 71-jarige heer D. de Hoog alhier is gisteravond in de Tolsteegsingel gevallen en enkele uren later ten gevolge van dit onge luk overleden. Hfj raakte op onver klaarbare wijze te water. Toen de po litie arriveerde, stonden ongeveer twin tig mensen toe te kijken zonder hulp te bieden. Een hoofdagent sprong gekleed en wel in het water, later gevolgd door een collega, die eerst de GGD had ge beld. Nadat zij het slachtoffer op het droge hadden gebracht, pasten zij kunst matige ademhaling toe. Ook de broe ders van de GGD boden even later hulp. De heer De Hoog kwam na enkele minuten weer tot bewustzijn. Hij werd naar het beademingscentrum van het academisch ziekenhuis gebracht, waar h\j echter enkele uren later is overle den. llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIlllllllllllllllllllllllilllllllllB MAGISCHE VIERKANTEN Horizontaal en vertikaal dezelfde woorden invullen. 1 bloedvat: 2. vrouw: 3 struisvogel; 4. strook; 5. dik stuk hout; 6. vulkaanprodukt; 7. droogplaats: 8. mogelijkheid; 9. jeugdig; i kelner: 11 wreed heerser; 12. grap: 13. groep; 14. verbond: 15. bijbelse figuur; 16. volksverhaal. Oplossing van 16 april. Horizontaal: 1. koperwiek: 2. amanuensis: 3 sering, spa; 4. loge. se; 5. eed. Nanna; 6 stip, d.l„ te; 7 eer eter: 8. oorlam, alk; 9 roest, olie; 10. tin, Indi 11. et. weleer. Verticaal: 1. kas, escorte; 2. omelet, ooit; 3. parodiëren: 4. enig, pels; 5. runen, natie; 6 weg. Adam, NL; 7. In, snik, -de: 8. Essen, talie; 9. kip, atelier; 10. SAS, erker.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1964 | | pagina 7