E' veel voordelen naast bezwaren FABRIKANTEN BLIJVEN ZOEKEN NAAR HET IDEALE MATERIAAL Baby dood in riool gevonden *Naar huis Twee mannen met trek. En omdat er patates zijn Calvé Enorme winsten in het filmbedrijf - Begin van langverwacht herstel - Kus van zes seconden - Spencer Tracy: ik houd niet van acteren. Ontdek uw „natuur''lijke geheim va n jeugd en schoonheid Domme Componist Harry Hilm overleden Mutaties politie van Culemborg VOOR DE LEKKERSTE PATATES FRITES KORAAL ZEEM daar lap je 't mee! „Sag beini Abschied...' Julianagenoemd Bijzonder veulen in Blijdorp geboren De vier Oscars, die deze maand in Hollywood zijn toegekend nP aan de Britse film „Tom Jo- s van Tony Richardson, zijn n gewicht beslist niet in het v&n de bioscoopcassa waard. dat mag niet hinderen. In 2Terika alleen heeft de film al gy, rek°rdbedrag van 35 miljoen 0v nen opgebracht. De opbrengst SJT de hele wereld zal waar- i Mijk tussen de 70 en 80 mil- n gulden. Eén niet onaardig in Voor een industrie, die zich vi e,en financiële crisis heet te be- den. Trouwens, voor de nieu- j3e generatie van filmmagnaten st(gnn0n de donkere wolken een v ds breder wordende rand zil- er te Woodfall Film ons, de filmmaatschappij, t, vertonen. die cti' (uL^t gemeenschappelijke eigen- jje is van de heren John Osbor- lan schrijver en nog niet zo erg S geleden een boze jongeman ,juen Tony Richardson -filmpro- heeft ve - aan hPe.yervaardiging van „Tom Jo doo-' *in kapitaal, 4 en -regisseur de 00>00 gulden besteed een kapitaal, welwillend United Artists beschikbaar br„ d. De aantrekkelijke op- 8ed f* Van wordt eerlijk ge a zÜn meest voorspoedi- dagen heeft Hollywood nooit tere winsten gemaakt. Hayley Mills krijgt van Peter McEnery haar eerste grote film- kusin een lijkkoets! iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiiiiimimiiimiiimiiiiiiimiiiiiiiiiimi «even T, miljoen gulden aan uitge- ?P de de ontvangsten terug Cy Endfield, de regisseur van de film „Zulu" en een bekwaam scha ker, neemt deel aan ee>i spelletje Mlaba-Mlaba, een soort Afrikaans schaak, tijdens een pauze tussen de opnamen. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiimiMiiiiiiiiiiiiiiHiMiimiiiiiiiiiiimii Cy Endfield geeft instrukties aan de danser-tolk, alvorens de cere moniële huwelijksdans voor zijn film „Zulu" op te nemen. verpakte natuurzeem met 100 °/o garantie; grote haast! Twee die weten wat ze straks eten. Want moeder kent ze en verwent ze straks met een maa! dat klinkt als een klok omdat patates van ieder maal zoiets feestelijks kunnen, maken: Knappende, gouden patates frites, gaaf en lekker gebakken. Met het ideale frituurvet. Delfrite! IDEAAL FRITUURVET r v Y VRIJDAG 1 MEI 1964 PAGINA 7 W v>' produits de beauté suisses ze kus, een mijlpaal In de loopbaan van iedere jonge ster, werd gegeven in.... een lijkkoets. „Ik heb er maanden met angst en beven naar uitgezien", bekent Hayley. „Iedereen praatte er over. Maar ten slotte is het slechts een kus". Hayley en McEnery hebben het driemaal moe ten overdoen, eer het goed was. „Ik denk, dat het de omgeving was, die me een beetje van mijn stuk bracht", ver onderstelt Hayley. Waarom een kus in een lijkkoets? In de film is dat het enige middel van vervoer om de ge wonde McEnery naar het ziekenhuis te brengen.... rie Aziatische landen, de Philip- pijnen, Indonesië en Malakka, gaan gezamenlijk een speelfilm produceren, die „Bloed in het zand" zal heten. Scenario en regie zijn van de Philippijn Bert Avellana. De ac teurs zullen worden geleverd door de drie landen, die elk een derde van de produktiekosten voor hun rekening zul len nemen. De film, die in kleuren wordt opgenomen, zal de Indonesische vrijheidsstrijd tot onderwerp hebben. «o0f Vermogens, die op het ogenblik vPrdje"ym'ffe filmproducenten worden hankelijke producénten. Behalve aan „Tom Jones" en „Zulu" wordt er dik geld verdiend aan niéuwe, onafhanke lijke films, van de James Bond-serie af, tot goedkope produkties als „Saturday Night and Sunday Morning" toe, even eens een Woodfall-produktie, die slechts 1.200.000 heeft gekost. En dat is nog een massa geld voor de Woodfall- maatschappij, die de film „One Way Pendulum" in vijf weken maakte voor vijf ton. Geen enkele onafhankelijke filmpro ducent, die heeft bewezen, dat hij de eigenschap van koning Midas heeft om alles, wat hij aanraakt, in goud te ver anderen, hoeft er zich druk over te ma ken, waar zijn volgende miljoenen van daan zullen komen. Voor zijn twee vol gende films, te beginnen met „The Sands of Kalahari", heeft Stanley Ba ker de onbeperkte financiële steun van Levine en Paramount. Toch heeft zelfs het aanboren van een goudmijn zijn schaduwzijden. „Het is nóóit goed", zegt Stanley Baker. „Als je geen goede film maakt, zit je in de puree. Maak je een succes als „Zulu", dan verwachten de mensen, dat je het weer zal doen". Cy Endfield, Stanley Baker's mede producent, die het scenario voor „Zulu" schreef en de film regisseerde, houdt zich niet op met financiële problemen, maar filosofeert liever over zijn taak als regisseur. „Een goede tovenaar," Spencer Tracy, een der laatste super sterren van Hollywood, die een loopbaan van veertig jaren be roemdheid achter zich heeft, komt terug op het witte doek. Maanden lang is hij ziek geweest. Zijn vrienden dachten, dat hij nooit meer voor de ca mera's zou staan. Maar hij is nu weer genezen en zal dit jaar nog optreden in een nieuwe film: „Cincinnati Kid", het verhaal van een gokker. De thans 64-jarige Spencer Tracy, die in zijn leven ontelbare belangrijke rollen heeft gespeeld, heeft onlangs met enkele openhartige zinnen aan alle le genden, die men in de loop van de ja ren rond hem heeft geweven, een ein de gemaakt, toen hij zei: „Eigenlijk houd ik helemaal niet van acteren. Veel hersens heb je er niet voor nodig." En de man, die over de hele wereld be roemd is om zijn grote acteertalent, voegde er aan toe: „Acteren is niet het edelste beroep op deze wereld, maar er zijn nog ergere. Niet veel, maar som mig politici bijvoorbeeld geven je iets om nu en dan op neer te zien." Tracy is geboren in de ruwe Ierse wijk van Milwaukee. In 1922 begon hij lessen in het acteren te nemen en acht lange, harde, hongerige jaren werkte hij op Broadway, alvorens Hollywood hem „ontdekte". In 1923 trouwde hij met de actrice Louise Treadwell. Zijn eerste zoon, John, werd doof geboren. Dit is van grote invloed geweest op het verdere leven van Tracy. Hij werkte als een paard om het geld te verdienen, dat nodig was om zijn jongen de beste be handeling te geven, die mogelijk was. En hij hield alle publiciteit ver van zijn particuliere leven. Als hij niet in *eu |Tf!' mogen worden beschouwd als «tel Van het lane verwachte her- ,,r filmi j*a heel finnen ®nd en het Europese continent der ï-i rang verwacnte ner- ^hieriJ" rn'ndustrie, dat zich reeds in en dat zich wei- lange tijd ook tot r.'ht'bin heeft inseze't tnge,'"',en niet al te tal,?"'1 en het Em, JTkken- A B C. "een der ""et rt„ hinscoopmaatschappijen, heeft ""tvam*., m "Zulu" in Londen rekord- Cei*t h,? nBeboekt, die twaalf pro- Ser liggen dan het vorige rekord. ke" U,'s..een tweede „onafhankelij- C» r j'n' Stanley Baker, acteur, ab'e 'eld, regisseur, hebben de biatid „ereld afgezocht, voordat ze ie- c von,0tTen' die het nodige geld wil- J°«H „„.sphieten: een ronde tien mil- Seld Tr'uen. Tenslotte kregen ze het hl R0 "a een opwindende bespreking B°2ettp van Joseph E. Levine, een Schoen- 58"jarige man, die vroeger hu vQrf°e,!ser is geweest en die zich v,eressepj.f produceren van films in- fjelft v» j -Paramount nam later de 'k boa lasten over. Op het ogen- a"een i7a»gt de opbrengst van de film, Otl8erob. Amerika, acht miljoen dollar, ï?st Vaif j de bedragen, die uit de e doni. wereld zullen binnenkomen, jhaatspu Paher en Endfield opgerichte aahi jfaPPU, die niet ten onrechte de c-abgt Taa£t van Diamond Films, ont- tahlev t? derde van alle inkomsten. Jaar, c -oaker, een forse man van 36 ePaaia het er voor de eerste keer d met slecht afgebracht. ren P,?e rj?ke dagen van de film wa- rnaato T ingeland geen onafhankelijke fan dhappijen in de trant van Wood- tie op Diamond. De Rank-organisa- dUceeiOqssociated British Pictures pro- hieifjp den en verhuurden de films, en rei er vaste sterren, sterretjes cent ë'Sseura op na en maakten geen in iftdc inst- Dct bioscoopbezoek, dat liep t nog rond 1600 miljoen bedroeg, vetlpri Ug Tot noB geen 400 miljoen de t?ar en dus beperkten de bei- hls rio A maatschappijen (even- 20chto„ u erikaansel hun produktie, drHf hun heil buiten het filmbe- Sir öeSonnen films te financieren. A.BrQ;Philip Warter, de voorzitter van 'dsco'rmnivi v,an z«n sterk ingeperkte aters en T 'ABC heeft thans 280 the- «°ed, sniia u "We hebben nu een si* hebben6 ?®linigT TL™ r?.b aan h1„ .d°.en. is het aan te pas- ?'e aannfo.?-6wbziSde omstandigheden", ï'serine levert geld op. Moder- jeft daar- a bioscopen A.B.C. dan dertig tste vÜf iaar meer "5aPitaal rv |e, tien procent van het daarentegen Umstudio's van A.B.C. heeft een exnfe® niets °P- Elstree h gulden a ort van vijf mil- then t men fte ge- de televisie of n, - "uunr filmproducenten. ïl®11 bane iT "i studio's aan, omdat Wm?nt niet vniT e5 °P een gegeven k h z^n om ??nde Britse films zul- p» VastgestPi®|^0 doen aan het wetteljj- dl°ceht on S contingent van dertig «tfote „TT vertoonde films. Maar zegt hij, „is lang niet altijd een goede regisseur, maar een goede regisseur moet wel vaak een tovenaar zijn." De magie is overigens niet de enige kunst, die deze veelzijdige regisseur beoefent. HÜ is ook beeldhouwer en schilder, een vruchtbare schrijver, een bekwaam schaker, sportbeoefenaar, wiskundige en een musicus, die de moeilijkheden van de fluit heeft weten te overwinnen. Endfield is ervan overtuigd, dat zijn talenten hem bij het regisseren van films, en zeker van een film als „Zulu", goed van pas komen. Tijdens de op namen in het hart van het Royal Na- tal Park, een natuurreservaat in Zuid- Afrika, stond hij voor het schier onop losbare probleem om met duizenden inlandse figuranten en tonnen uitrus ting te werken. Daarbij had hij al zijn talenten hard nodig. „Om de waarheid te zeggen", aldus Endfield, „zijn er o- genblikken geweest, dat ik er graag nog méér had gehad. Het spreken en ver staan van de taal der Zoeloe's bijvoor beeld". winsten gaan naar de onaf- en kus, die precies zes seconden duurde, heeft voor Hayley Mills, de dochter van de acteur John Mills en Engelands voornaamste tiener-ster, die o. a. speelde In de films „Tiger Bay" en „Pollyana", de kloof overbrugd, die haar scheidde van de volwassenheid. D'« eerste grote filmkans kreeg de 18-jarige Hayley van de 23-jarige televisiester Peter McEne ry in een situatie, die niet griezeliger had kunnen zijn, als de film een mvsterie-thriller van Walt Disney, ge titeld „The Moonspinners" was ge maakt door de meestér van het maca bere, Alfred Hitchcock zelf. Want de- films optrad, weigerde hij steevast de pers te ontvangen. In de studio's staat hij niet bepaald bekend om zijn geduld. Toen men hem eens vroeg, waarnaar hij zocht in een draaiboek, gromde hij: „Vrije dagen. En toen men hem vroeg, wat een vrouw naar zijn mening mooi maakte, snauw de hij de verslaggever toe: „Jonge man, ik geef je precies dertig secon den om een andere vraag te bedenken. e juridische raadsman van de Amerikaanse filmmaatschappij 20th Century Fox heeft voor een federaal gerechtshof in Manhat tan een schadevergoeding van 50 mil joen dollar geëist van Elizabeth Taylor en Richard Burton, „omdat hun ge drag buiten de studio tijdens de ver vaardiging van de film „Cleopatra de aantrekkelijkheid van de film voor het publiek teloor deed gaan." Volgens de aanklacht waren de ge dragingen van Taylor en Burton „be ledigend voor de goede smaak en de goede zeden en deden ze de handels waarde van de produktie teniet. Fox wil van Elizabeth Taylor 20 miljoen dol lar, van Burton 5 miljoen en van bei den samen nog eens 25 miljoen hebben. Elizabeth Taylor hield zich volgens de aanklacht niet aan de opdrachten en voorschriften van de regisseur en arri veerde te laat op het werk „in een staat, die haar belette op te treden terwijl hun gemeenschappelijke gedrag in het openbaar „zorgde voor een onge wenste publiciteit". Advertentie Biokosma bij parfumerie en drogist. Voor de normale en vette huid de Komkommerserie, dag- en nachtcrème ƒ2,60, tonic en cleanslngmilk f 3,30. Voor de droge en gevoelig© huid de Rozenserle, dag- en nacntcreme f 3,-, tonic en cleansingmilk f 3,75. Voor zonnebaden: Tibetanl T^""in9C''eme ƒ3,25, Sonnenmilch 1,50 - 3,75 - ƒ6,80, Tannlnglotlon 2,90 - ƒ5,50. e tijden van een jampotdeksel die niet opengaat en de suikerzak, die gescheurd is, of van de ge kneusde eieren schijnen voorbij. Dat waren allemaal gevolgen van slechte verpakking van de produc ten. Problemen en mogelijkheden van de verpakking van levensmiddelen vormden het huishoudelijk aspect van de Macropakbeurs, die in Amsterdam in het RAI-gebouw, werd gehouden. Daarom was de beurs niet alleen in teressant voor de fabrikanten en win keliers, maar ook voor de huisvrouw, want waarschijnlijk kan zij het beste beoordelen of een verpakking ook doel matig is. De deksel van de jampot hu- voorbeeld gaf altijd al moeilijkheden, maar de samenwerking van de Neder landse Huishoudraad met het Neder landse Verpakkingscentrum heeft ze op gelost. De pot kan nu luchtdicht worden ge sloten met een schroefdeksel (weer heel ouderwets), waarin een rubber ringetje zit. En deze sluiting is niet zo duur als een plastic en even doelmatig. Natuur lijk is er veel plastic-verpakkingsmate riaal en het wordt steeds meer gebruikt. Er zijn nu ook plastic melkkratten, die over drie jaar in alle fabrieken ge bruikt zullen worden, hetgeen voor om wonenden prettig zal zijn: het lawaai wordt met negentig procent vermln- derd. De plastic kratten zijn bovendien lichter. De vervaardiger ervan won dan ook een prijs, in een verpakkingswed strijd, die door de Macropak wrs uit geschreven. Maar overigens heeft plastic verpak king ook veel nadelen. Buiten het feit, dat veel huisvrouwen zulk duur zaam materiaal moeilijk kunnen weg gooien je kunt het misschien nog wel ergens voor gebruiken"), geeft het voor de reinigingsdiensten ook grote moeilijkheden. Op de vuilverbrandings plaatsen worden roosters verstopt door nalfgesmolten plastic en op stranden in parken en bossen zullen de plastic flessen, zakken en doosjes, die wegge gooid worden (en natuurlijk niet in de daarvoor bestemde bakken) zich opho pen, omdat plastic niet, of pas na heel lange tijd, verteerd en vergaat. In een Engels badplaatsje is het al verboden om op het strand ijs uit plastic beker tjes te eten, want het aantal voetver wondingen werd onrustbarend groot. Soms is plasticverpakking wel eens misleidend. Luchtdicht in plastic ver pakte levensmiddelen bijvoorbeeld zijn niet, zoals zo vaak wordt beweerd on beperkt houdbaar. Bacteriën uit de lucht hebben weliswaar geen invloed op het produkt, maar de bacteriën die er waren toen het verpakt werd, zijn er nog in en het ligt dan helemaal aan de hygiëne van het bedrijf'of de kaas of het vlees lang houdbaar is. Over het algemeen is het dus het beste het plas tic te verwijderen als u thuiskomt en u moet er dan van uitgaan dat de houd baarheid niet groter is, dan van „ver se" levensmidddelen. Alleen als er een (Advertentie) uiterste datum voor consumptie op het verpakking u de plastic staat, kunt er om laten zitten. Er zal binnenkort een huishoudelijke machine in de handel komen, waarmee u zelf levensmiddelen luchtdicht kunt verpakken en, over niet al te lange tijd zult u daar zelfs plastic in kunnen ge bruiken, dat oplost,in water. Als groen te, of aardappelen er in verpakt zijn kunt u het dus gewoon meekoken, er blijft niets van over. Maar blik blijft toch vrijwel het enige werkelijke conserveringsmiddel. De gro te moeilijkheid met een blik is het ope nen ervan. De emballagefabrieken zijn daarom nog steeds aan het experimen teren. Een blik, dat zo kan worden opengetrokken, lijkt handig, maar er zitten aan de deksel en aan het blik zulke scherpe randen, dat het een ge vaarlijk karweitje blijft. Die scherpe randen zijn helemaal verdwenen bij een blik, dat met een sleuteltje wordt open getrokken en waarvan de randen dan gelijktijdig worden „gezoomd". Bij verpakking hoort ook de etiket tering en daar zijn nog vele wensen bij te vervullen. Als je bijvoorbeeld een blik met een zogenaamde „volledige maaltijd" koopt, zou het prettig zijn, als er op dat blik staat, in welke hoe veelheden vlees, groente en aardappe len erin zitten. (Een blik met een he le maaltijd, zal voortaan niet zo'n drab bige hutspot meer hoeven te zijn, want tussen de verschillende terechten zal een afscheidend velletje plastic gelegd worden). Ook gebruiksaanwijzingen la ten aan duidelijkheid nog wel eens te wensen over. Als excuus voor de vaak onvolledige MUNCHEN, 1 mei De van origine Weense componist en operette-zanger Harry Hilm vooral bekend door zijn liedje ,,Sag' beim abschied leise Ser- vus" is op 63-jarige leeftijd overle den. Zaterdagmiddag wordt het stof felijk overschot op Zorgvliet in Amster dam ter aarde besteld. Harry Hilm begon zijn carrière in de lichte muze omstreeks 1924 als ope rettezanger. Hij trad in Wenen, Berlijn, München en andere steden veel voor de radio op. In die tijd leerde hij pianist Peter Kreuder kennen. Met hem bracht hij zijn liedje „Sag' beim Abschied" in de film Burgtheater van Willy Forst, dat hem met een slag bekend maakte. Na de „Anschluss" vertrok Hilm naar Nederland en daarna naar Enge land, waar hij wat muziek schreef en aan films meewerkte. Na de oorlog kwam hij opnieuw naar Nederland om er de muziek te schrijven bij de film „Een koninkrijk voor een huis", waar in o.a. ook Heintje Davids optrad. HEILOO, 1 mei In de riolering bij een in aanbouw zijnde zuiverings installatie aan de Kanaalweg alhier ia het lichaampje gevonden van een baby van naar schatting veertien dagen. De politie stelt een onderzoek in. CULEMBORG, 1 mei Bij de ge meentepolitie in Culemborg is adju dant J. P. M. van Paridon met in gang van vandaag overgeplaatst naar Arnhem. Voorts is brigadier A. Spie renburg met ingang van begin mei overgeplaatst naar Utrecht. Zijn taak wordt overgenomen door hoofdagent H. P. Hartman, die dan wordt bevor derd tot brigadier. Brigadier J. van Tongeren zal eveneens met ingang van vandaag zijn functie van hoofd re cherche weer op zich nemen. De van 18 december af te Culemborg gedeta cheerde adjudant R. Seldenrust keert nu terug naar Utrecht. ROTTERDAM, 1 mei Er heerste gistermorgen grote vreugde in Blij dorp, niet alleen wegens het zonnige weer dat veel bezoek voorspelde op deze koninginnedag maar vooral om de voorspoedige geboorte van „Julia na", het tiende Przewalski veulentje dat in de Rotterdamse dierentuin ge boren is. Vreugde ook omdat het veu lentje een merrie is wat de mogelijk heid biedt verder te fokken. De heel kleine kudde van dit met uitsterven bedreigde paardensoort bestaat name lijk voor meer dan de helft uit heng sten. Aanvulling van het vrouwelijke element is dus zeer welkom. of verkeerde vermeldingen op etiketten voeren de fabrikanten aan, dat de „huisvrouw" en deze term werd verbeterd tot „consument", want ook mannen schijnen deze fout te hebben toch nooit leest wat op het etiket staat. De fabrikant is en blijft ervan over tuigd, dat een produkt altüd verkocht wordt, mits het maar een aantrekke lijke verpakking heeft. Met andere woorden, de huisvrouwen zijn dom ge noeg om ook de slechte produkten te kopen. En wjj kunnen niet eens het tegendeel bewijzen. Annet. (Advertentie) DELFRITE ooi voor lehktrbakkn tn tonden!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1964 | | pagina 7