Priesters moeten de kans krijgen om mens te zijn Parochianen moeten hen niet als privé- eigendom beschouwen Bomaanslag in stationshal Johannesburg Weekeind- modetip Oorbellen zijn leuk, maar doen soms pijn Oproepen van A.N.W.B. aan toeristen in binnen- en buitenland Pisa S.J. V erwaeli tingeii Al f rink Sinds Eva Harlem Zelfportret 20 juli Verduistering van kwart ton Boekhouder in arrest ZATERDAG 25 JULI 1964 PAGINA 5 m mz KmÊ mm' 1 llM* %-M, Ïn deze weken zijn er overal in het land priesterwijdingen, v Dit zijn mooie, indrukwek- eïïde plechtigheden. Voor de ^delingen is het de dag, waar zq l^en naar uitgezien hebben. Voor ouders, familieleden, vrienden 1? het al evenzeer een grote feest- a§. In de verschillende parochies ^Ofden de „neomisten" met veel Plechtigheid en feestvreugde in- In stadsparochies gebeurt In de ïn^stde muren van de kerk. er van alies^^parochies k™t hep. ÏLigcn vreiu MARTIN® iiiii&iffüi 'ft- °ok buiten aan te pas. toespraken bij de grens van de gemeente, optochten, open landauers, veel bruidjes, veel bloe men, veel erepoorten. De waar dering voor het priesterschap spreekt uit al deze uitingen. En het is ontroerend deze jonge men sen te zien die helemaal in beslag genomen worden door de ver hevenheid en waardigheid van het >t, dat zij zojuist sacramenteel ?°or de wijding ontvangen .Als de feestvreugde voorbij het leven van de jonge P de praktijk. En het is daarover "at steeds meer gelovigen zien 'echt zorgen maken. Een bezorgd heid, die ons allen uitnodigt om be- °a've feestend, in deze weken ook y°oral biddend en hopend te zijn 'en aanzien van de pasgewijden n alle andere priesters. w!8 een priester niet „slaagt" in zijn kan H 1S hÜ een ongelukkig man. Hij de - n eigenlijk nergens anders vreug- berr, en- Ais iemand in een ander ook e niet slaagt, is dat. natuurlijk heid ,8' Maar vaak is er de mogelijk- attiirin verandering. En zo goed als tussen1®,er bü anderen een onderscheid gezin*i„ wereld van de arbeid en het een nifVe.n- hpt eigen leven thuis. Voor zijn (Taster is het werk alles. Het is dat het sv,u'l>ng. Gelovigen willen ook maal rn °tls priesters; dat ze hele- sehikkuu? t alles wat ze zÜn' ter 'Jf> mocten 7„S an voor iedereen. Daarom priester f R°ed weten wat ze van een Als dat verwachten: de totale inzet, lukkim? .etzou lukken, betrekt de mis- priester 21 op bet be'e leven van de kan men al we) het een Prie^ui, 0Z<jiggen over de toekomstige ®?ter na de jaren van de seminarie leiding. Maar in feite is dat toch nóg «et zoveel. Het besloten en bescherm- trt® Milieu van het seminarie Is geen djeaieomgeving om ervaring op te pPari in menselijke verhoudingen De 'Senljjke leerschool voor de Driester egint pas in de praktijk. En in die tijk komt het er op aan, dat hil S"e met mensen om kan gaan. De lief- r? v°°r en de gewone oprechte omgang tof, meusen is de belangrijkste kwali- II Voor een priester bij zijn werk. Prj et is vanzelfsprekend, dat elke ba„?ter anders geaard is wat zijn ca- SDr i lten betreft. Op het gebied van véi ken, organiseren, lesgeven zijn zeer D-'e verschillen De een is minder of de af begaafd dan de ander. Ook in ZiiD^'kte omgang is de een nders dan dat aollega- Maar het is heel zeker, bel»„e gelovigen deze zaken niet het ottfhfnjkste vinden. Het gaat hun met or een nrioster r>n allerlei terrei- heti een priester op anenei ienei- hgn Zeer vaardig is of niet. Het gaat he iy, de ontmoeting met een gewo- hiedoX!15, die juist vanuit dat gewoon- beptii??ns"zVjn kan wijzen op het pers- ?b eol,ln geloven. Priesters moeten niet eerdwivoren toren staan van godge- af de en vroomheid om van daar naar 7 gewone mensen te kapittelen, ?eh en b106!6" mens-zjjn met de men- p sUga0-1vanuit die gewone menselijke Pene-, en moeilijkheden het uitzicht rt SenimPP de genade. Uidpijj^ge voorbeelden illustreren dat r?b1^D8alovigen bittere kritiek leve- eit (L,de preken van priesters dan de bh de bona-fide critici niet Wat J voordracht, woordkeus, v°or „technische aspecten" dan ook. Zij vinden een preek pas echt slecht, als eruit blijkt, dat de predi kant geen begrip heeft voor de ge- wone menselijke noden; als hy zo maar theoretisch over theologische zaken staat te praten; als men niet kan merken of hij zelf achter zijn woorden staat; als hij geen aandacht, geen zorg heeft besteed aan zijn toe spraak. Als biechtelingen boos of teleurge steld zijn over een gesprek met een biechtvader, dan is dat beslist niet over het feit, dat hun biechtvader vasthoudt aan de evangelische en kerkelijke nor men, die hij moet verkondigen. Zij ver wachten in hun hart niet anders van hem. Maar ze kunnen het niet verwer ker dat sommige biechtvaders niet be reid' zijn ten einde toe begrip te tonen voor de situatie, waarin men het con flict met de normen doorleeft en voor liet verlangen van bijna iedereen naar ruimte om te mogen groeien naar cv '10rm' "?aJ bet ideaal, naar hel 'gelie. (Ook is het voor biechtelin- v vernederend, dat zij niet kunnen als rVp.r U" belijdenis zó te doen PromtJl~lif.il aauvoelen, doch in com- Hetzclfde geldt m'8 Moeten treden). ken mot nri»d v°or allerlei gesprek- ia{.™ pastore,er%lbaUk!e" de biechtstoel he' bezoeIkCdatI1on- °,"tst™d z«n over go'egenhpi'd Pr,psters zomaar, of bij of feest a-,,, if," een gebeurtenis, ziekte dat niet, omdat" 8"n. brengen, dan is legen, stunt,'•ii,>.sornmiKe priesters ver hun stand, „t Pt helemaal van dat. omdat die „2® fU". maar dan is aarzelende, onbev-antl rs «'"',1 echte, deromdat ze k\vaS? aandacht had- dan om deze m©n8en lets anders Elke priester moet de kans kriio eewoon mens te worden en in JfPgen woon menselijke contact ziin i;,P" vreugde te vinden. Een vrl5*deeiS*n groot en intens kan zijn ondanks de gli„ tekorten. Een vreugde, die li dat menselijke alleen blijft, maar ene diepere dimensie kmgt m -- lovig perspectief. bi, diepere dimensie krijgt in het ge. opnzien van die menselijkheid do miester worden tegenwoordig al- van de priester discusSie gesteld. Of ierlei kwesties priesters zo voor- het wel g°ed 1S' via een afgezonder geselecteerd w01.",,:»™- of ook niet vol de seminarie-oplein leeftijd pries- wassen mannen op den; 0f het geen ter zouden kunnen woi trouwde man- voordelen heeft, als °°k 8 d enz_ Het nen priester kunnen wo ,e kwesties, zjjn moeilijke, gecompb13 duidelijke waar voorlopig nog wel.®„ uilen wor- oplossingen voor gevonden Degenen, die van deze P^iblenion bang worden, moeten beaenstjjkj;. gaat om voor priesters een d maat te scheppen, waarin Z,J en zo menselijk mogelijk kunnen Een klimaat, waarin tegelijkertiJQ ten volle blijft gehandhaafd en teg U waardering voor het priestersct P ten volle blijft gehandhaafd en tegelij kertijd de afstand tussen priester en gelovige tot een minimum wordt terug gebracht. Bovendien kunnen wij voorlopig heel wat doen, zonder dat die kwesties van seminarie en celibaat direkt acuut hoe ven te zijn. Ik kan daarvoor in dit kort bestek niet meer dan een p-.ar sugges ties noemen: Het zou goed zijn als er steeds meer mensen kwamen, die gewoon, vriendschappelijk:, met priesters om gingen. Vaak worden priesters naast hun normale zorg voor mensen die hen echt nodig hebben,.omgeven door een kleine groep mensen die met hen dwepen of hen op een bijzondere ma nier nodig hebben; van de andere kant worden ze soms belaagd door mensen die scherpe kritiek hebben op van alles en nog wat; een kritiek die ze niet rechtstreeks uiten, maar langs allerlei zijwegen laten merken Wat priesters, en vooral jonge pries ters, nodig hebben zjjn mensen die gewoon met hen omgaan, hen eer lijk vriendschap bewijzen, de kritiek niet sparen, die zo belangrijk is voor jonge priesters, maar ook de waarde ring niet achterwege laten, die mis schien nóg belangrijker is voor jon ge priesters. Daarmee hangt samen, dat paro chianen hun priesters niet zo ais pri- vé-eigendom moeten beschouwen. Het is uiterst belangrijk, dat zij een eigen leven leiden. Natuurlijk moeten zij voor iedereen beschikbaar zjjn: zij willen meestal ook niet anders. Maar zij moeten in hun privé-leven vrij zÜn en relaties te leggen, die zij willen. Iedere mens heeft dat nodig, ook een priester. Elke vorm van jalouzie of bevreemding is uit den boze. Ook priesters moeten af en toe om het met een modewoord te zeggen kunnen „relaxen". Daar zijn lang niet altijd mogelijkheden voor. Soms kunnen priesters onder elkaar enige ontspanning vinden. Maar dat bliift al tijd eenzijdig en lang niet altijd is die ontspanning bevredigend. Misschien is het alles bij elkaar toch maar het beste dat onze priesters in de toekomst ook een eigen woning krijgen. Er zijn natuurlijk enige voor delen aan het samenwonen van ver schillende priesters op één pastorie, maar de voordelen van het ergens- jezelf zijn wegen naar mijn vaste over- tuigng zwaarder. Het is niet goed voor een man tot zjjn vijfenveertigste „in te wonen". Hoe men het ook be ziet, het blijft een inwonen bij de pastoor. Zelfs ais de pastorie prettig is, blijft dat een bezwaar. De heid is, dat lang niet alle pastorieën prettig zijn. Als een nriester niet thuis kan zijn, waar hij helemaal vrij en zichzelf is, waar hij ook de mensen kan ontvangen die hij wil, zonder dat daar toezicht oo is, dan _is dat een grote belemmering voor zjjn per soonlijk leven èn voor zijn werk. Ik geloof, dat de meeste priesters niervan overtuigd ziin en ook de mees te leken, die er goed over nadenken. Men zegt wel eens, dat liet finan cieel niet mogelijk is. Ik vind dat te beledigend om er serieus op in te gaan. De komende maanden beginnen tien tallen pasgewijde priesters hun werk. Zij hebben er grote verwachtingen van. De gelovigen ook. Die jonge priesters hebben een grote liefde voor de Kerk en vooral voor de Heer van de Kerk. Maar die liefde heeft nog alle eigen schappen van een jonge, onvolwassen liefde. Z\, moeten de Heer, die zjj zochten in studie en gebed nog tegenkomen in ziekt, zondige, gekneusde, kortzichti ge, maar ook in sterke, eenvoudige, dap pere, heel menselijke mensen. Zij moe ten door heel veel moeilijkheden heen ontdekken, dat dat toch hetzelfde Heer is, van wie ze ai zoveel dachten te houden. JOHANNESBURG, 25 jiüi (Reuter) In de grote hal van het station van Johannesburg is vrijdagmiddag een tijdbom ontploft, waardoor 25 mensen, onder wie drie kinderen, werden ge wond. Van tenminste 6 personen is de toestand ernstig. De ontploffing had plaats toen honderden mensen, die van hun werk naar huis terugkeerden, het station binnenstroomden. Het Afrikaanstalige blad „Die Trans valer" onthulde vrijdagavond, dat een man de redactie telefonisch had ge waarschuwd. De man had gezegd: „Dit is de Afrikaanse verzetsbeweging. Ër ligt een bom in de grote hal van het station in Johannesburg. Als ie mand haar aanraakt, ontploft ze. Ze is afgesteld om 4 uur 33. Waarschuw het station". Nadat de man, die om 4 uur 27 belde, de haak had neergelegd, waarschuwde de redacteur de spoor wegpolitie. Volgens een ooggetuige had een blanke een koffer neergezet op de plaats van de explosie en was hij en kele ogenblikken voor de ontploffing snel weggelopen. (Advertentie y.Vf:-YAK< SVv".'v$! I •wi hartverwarmende vermouth op enkele blokjes keelverkoelend ijs. n verkwikking zonder weerga Voor de liefhebbers van "een goed glas" stelt Martini speciale "on the rocks' -glazen beschikbaar in sets van 2 stuk*.- Maak f2.-of een veelvoud hiervan oyer op postrekening no. 579559 t.n.v. Martini Rossi, Rijswijk, onder vermelding v4n: "on the rocks-glazen". ciosk In een „Terzijde" merkt „De Bazuin" deze week op: Tijdens een Euoharistie-viering 0p de dertiende verjaardag van zijn bis schopswijding, we®k vrijdag, heeft Kardinaal Alfrink enkele korte, maar klaarblijkelijk diep uit zyn hart komende woorden gewyd aan de hui dige situatie van katholieke ge loofsgemeenschap, in en buiten Neder land. „Het is, zo zei hij, voor een bisschop geen eenvoudige taak, door deze moeizame tyd het kerkvolk te begeleiden en heen te geleiden naar een nieuwe tijd die zich aankondigt met veel pijn. Wel kanomen zich af vragen of wfjzelf die pün niet erger maken dan nodig is en of we door liefdevol respect voor elkander de pijn niet dragelijker zojiden doen zijn." Zien w\j het goed, dan omvatten deze ta e zijn weer helemaal in de mode. Ineens zie je weer vrouwen met .J oorbellen. Kleine knopjes zijn het dit keer. Ook grotere bloemen en kraientoefjes. Weinig lange, tn de kleuren van de plastic armbanden, die zo goed bij mouwloze jurkjes passen. Die waren er al een tijdje. Maar als je ze eenmaal hebt, kun je er gewoon geen afstand meer van doen. Oor bellen dragen betekent overigens wei pijn lijden. Weet u wat u kunt doen? Plakt u een heel dun stukje vilt op het klemmende lipje van de bel. Het helpt. woorden een dubbele gedachtengang. De eerste is die van een uitermate op timistische en vertrouwvolle visie op de tijd die wij thans als Kerk beleven. Dit te mogen ervaren bij een man die zelf de pijn waarover hij spreekt meer malen aan den lijve heeft moeten ge voelen, is een gave op zichzelf. De tweede is die welke vervat ligt m de pastorele „vraag": of wij die pon met erger maken dan nodig is. Verscheide ne recente geloofsdiscussies in en bui ten ons land geven maar al te veel re ilen tot het stellen van die vraag. Het korte, maar bijzondere duidelijke plei dooi voor een „dragelijk" maken van de noodzakelijke pijn moge, ge zien de man die het uitsprak, met worden misverstaan. Wü stemmen hiermee in. Soms beleven wü aan de spitse schrü- vers in de „Katholieke Werkgever on bedaarlijk genoegen. Wü willen het u ook nu niet onthouden: De S E.R. meent dat de kinderbij slag niet een volledige vergoeding dient te geven voor de meerkosten die een kind in een gezin met zich mee brengt Dit om nog ruimte te laten voor het dragen van eigen, ook finan ciële verantwoordelijkheid. D-r Delfgaauw heeft tegen dit stand punt, blijkens zijn artikel in St. Adel- bert ernstig bezwaar. Hij vraagt zich af waarom een ouderpaar bij de ge boorte van een kind gestraft moet worden met een welvaartsdaling. Kinderbijslag nu zijn wij aan het woord is gebaseerd op de gedachte dat ons systeem van loonvorming, i.e. het prestatieloon, geen belemmering mag vormen voor het fundamenteel menselijk recht een gezin te stichten. Welk bedrag aan kinderbijslag nodig is om die belemmering weg te nemen, is arbitrair. Het schommelt evenzeer tussen grenzen ais de prijs van de aan onze welvaartspositie aangepaste kle ding, waarop wij allen sinds de appel en Eva recht hebben. En meer dan een recht. Wij zouden ge vankelijk worden weggevoerd als wij, oiet aanvaardend de welvaartsvermin dering, die door het bedekken van onze schaamte wordt opgelegd, bloot bij de Raad van Arbeid zouden verschijnen om de kinderbijslag in ontvangst te nemen. Heel nuchter en scherp schrijft De Groene Amsterdammer: Wie schertsen wil heeft het vaak te gemakkelijk. Zo iemand kan bijvoor beeld zeggen, dat de negers van de New Yorkse wijk Harlem het blijkbaar eens zijn met Goldwater, dat extremis me ter verdediging van de vrijheid geen ondeugd is. Maar aldus schert sende onderschat men en krenkt men de reële menselijke nood, waaruit de explosie in Harlem ontstond. De Nieuwe Rotterdamse Courant had het over „een machteloos in blanke greep worstelende gemeenschap" en over „de willekeur, wreedheid en grofheid van de politie"; en zij begreep „dat de getrapte dit niet meer accepteert". Men mag mee-begrijpen. In „De Nieuwe Linie" van deze week neemt pater Pisa S.J. de enige van de drie Jezuïeten, die het blad verlaat om in de orde te kunnen blüven al dus afscheid: Meerdere pausen van de laatste hal ve eeuw hebben niet geschroomd de journalistiek te vergelijken met het priesterschap. Dergelijke verheven vergelpkingen worden onwerkelijk er gens tussen de eerste notitie van een gedachte en het draaien van de per sen, als je handen niet schoon meer zijn en je rug niet droog. Een harde werkelijkheid zijn de mensen die onafgebroken dagelijks en wekelijks het experiment weer wa gen. Niet minder ook de schijnbaar vormeloze massa, aangeduid met „on- Z6 lezers". Met spijt neem ik afscheid van het directe contact en het samenwerken met deze boeiende en perspectiefvolle groep. Ik geloof ge- 'oon dat „De Nieuwe Linie" in korte tijd belangrijk werk gedaan heeft. En de mensen van zeer nabij kennend, weet ik, dat het onvermoeibaar zal worden vooortgezet. Dat goede „Vrij Nederland" heeft een prima knipselrubriek, waarvan wü graag gebruik maken. Het knipte deze week uit een Utrechts studentenblad een stukje over de heer Jan Cremer. Aangezien sommigen in hem toch een talent menen te zien, kan dit zelfportret misschien helpen om uit te maken welk talent. De heer Cremer verklaart: Jan Cremer in een intervieuw met het Utrechts studentenblad Sol Justi- tiae: „Ik ben directeur van Jan Cremer Inc., dat kost me eli uur per dag. Ik heb eigenlijk nooit vakantie. Ik moet dag en nacht in spanning leven, anders kom ik niet aan mijn trekken. Ik heb de eerlijke weg gekozen. Ik had ook met zestien jaar een sportwagen kun nen hebben. Eerlijkheid duurt het langst en mij te lang." Heb je nog een motor? „M'n laatste motor ligt in het ravijn. Ik ben een driftig persoon. Ik heb 'm de helling afgegooid toen-ie 't niet meer deed. (Toen ik mijn motor nog had, kwam ik een keer uit Utrecht. Ik was zo dronken dat ik niet eens het besef had het lich. aan te doen. Op een gegeven ogenblik vlieg ik een fietspad op en rij een bromfietser tegen de grond. De man blijft vier meter verder liggen. Ik pak dat wrak van hem op, gooi het in een droge greppel en zeg: „Ja, rechts gaat voor." Hij stx>nd me na te schreeuwen, maar ik was zo weer weg.)" De „Haagse Post" wijdt deze week een beschouwing aan de opstand tegen Hitier op 20 juli 1041 en het citeert o.a. wat het. Duitse blad „Zeitung daarover schrijft. Dit fraais: „De mensen van de 20ste juli zijn onze mensen helemaal niet. Het waren geen democraten." De waarheid over de 20ste juli is anders. Waren de lei ders van de aanslag op Hitler demo craten, monarchisten verraders, hel den of wilden zij macht? Duitse histo rici schrijven weinig en onduidelijk Alle deelnemers aan de aanslag wor den herdacht. Allen fungeren als uit hangborden voor het Duitse verzet tijdens het Derde Rijk. De mannen van de 20ste juli waren inderdaad moedig. Zij hebben hun leven gewaagd, de meesten hebben het verloren. Maar de 20ste juli is de laatste daad van de Pruisische intelligentsia geweest. De daad van mensen die voor Hitler in de tijd van de Weimarse Republiek alles hebben gedaan de democraten te bestrijden. Zij kwamen uit de laag die Hitier in 1933 in het zadel hebben ge holpen. Zouden de leiders van de 20ste juli nu nog leven, dan mochten zü niet in de regering zitten. VALKENBURG, 25 juli De rijks politie heeft dezer dagen een 26-jarige boekhouder uit Hulsberg, werkzaam in een garagebedrijf aihiei gearres teerd. De man wordt ervan verdacht een bedrag van 25.000 gulden ten na dele van zijn baas te hebben verduis terd, gedurende een periode van an derhalf jaar. Verdachte is in het huis van bewaring in Maastricht ingesloten. Wegens familie-omstandigheden wor den de volgende personen verzocht zich te melden bü de ANWB-oproepdienst in Den Haag, telefoon 070-814381, dage lijks van 8 tot 22 uur. Nederland, Frankrijk, Zwitserland: De heer E. Kennedy (Engelsman), rijdende in VW Caravette, 102 EYS (G-B) op camping in Nederland, Fran krijk of Zwitserland. Nederland: De heer J. H. Dalenoord uit Enschede, in crème DAF JP 99-18K op trektocht in Zeeland. Duitsland, Zwitserland: De heer J. Linssen uit Rotterdam, in zilvergrijze Opel, JA 01-05, reizend in Zwitserdand. De heer en mevrouw P. N. Hoogland uit Vlaardingen, in groene Opel Rekord, FD 60-52, op weg van Nederland naar Zwitserland. Duitsland: Fam. Visser uit Putten in tomaatrode Renault 4 met aanhang wagen rood-geel, JN 58-32, ergens op camping omgeving Koblenz of Mariasee. De heer J. J. Heyma, uit Amsterdam, in donkerrode Consul Cortina, HZ 91-95, op rondreis in Duitsland. De heer W. Leeuwerke uit Sellinger Beetse, in witte Volkswagen 1500, JS 44-40, ergens in Zwarte Woud, De heer en mevrouw J. A. Rols uit Arnhem, in crème-groene Volkswagen busje, PL 51-39, op camping in de Eiffel in de omgeving van Daon. De heer J. Reinink uit Sappemeer, in groene 2 CV, DT 40-87, ergens in Wast-Duitsiand De heer J. J. van Waveren uit Haar lem, op rode NSU Prinz, ED 41-08, ergens in Zwarte Woud. De heer M. Brehm uit Delft, op paar se bromfiets met wit achterspatbord, in omgeving van Koblenz. De heer H. van Damme uit Ede, in gele Opel Caravan 1700, DP 85-71, er gens in Duitsland. De heer J. H. Hanemeyer uit De Lier, in lichtgrijze Ford Taunus, TV 01-31, ergens op camping in Duitsland. De heer C. W. J. Feuth uit Rotter dam, in blauwe Volkswagen de luxe, FT 30-38, ergens in Duitsland. De heer G. T. Bakker uit Den Haag, in groene Chevrolet Combi, RK 06-60, in omgeving van Marberg; Reist in z.o- richting. De heer E. J. Gerbrands uit Amster dam, op camping in Wielingen (a.d. Moesel). Mevrouw O. Prinsen, in crème Daf fodil, JA 42-12, ergens in Rijnland. Duitsland-Oostenrük: De heer G. E. Terlingen uit Utrecht, in rode Opel Ka- dett en witte Ami Six, HZ 25-02, op camping in Oostenrijk. Benelux-Duitsland: De heer P. Bik uit Amsterdam, in groene Chevrolet Impala, BP 85-84, ergens in de Arden nen of Duitsland. De heer R. Hartog uit Amsterdam, in blauwgrijze Opel Caravan, TP 27-35, ergens in de Eiffel of Luxemburg. Zeer urgent, Benelux: De heer Aug. Bai (Zwitser) uit Baar-Zug, rijdende in hemelsblauwe Mercedes, LU 9908 CH reizend in Nederland Rotterdam)- Luxemburg. Benelux: De heer L. Goldhoorn uit Amersfoort, in donkerblauwe Borgward nummer onbekend, ergens in Luxem burg. De heer Dirk Schouten uit Veen, op gr el-zwarte DKW brommer, ergens in Zuid-Limburg. De heer N. E. Suit uit Maartensdijk, in zwarte DAF 600 de luxe met wit dak, BG 47-75, op weg van Bouillon naar Esch-sur-Seine. De heer J. A. Peet uit Almelo, in zwarte Opel Kapitan, HE 01-22, omge ving Viande. De heer Frans Mulder uit Groningen, varende op motorjacht „Dolfijn", waar schijnlijk op Friese meren. Luxemburg-Frankrijk: De heer J. Dijkman uit Apeldoorn, in Volkswagen busje met geel-wit dak, DG 62-71, kam perend in Luxemburg of Frankrijk. Frankrük: De heer 41. Jamin uit Am sterdam, in lichtblauwe Simca 1000, MR 35-37, in omgeving Marseille. De heer Fred Hoogeduin uit Den Haag, in witte Volkswagen 1500, JU 08-29, onderweg tussen Parüs en Bor deaux. De heer en mevr. V. d. Poll uit Rot terdam, in blauw-groene Volkswagen, kentekennummer onbekend, op cam ping in omgeving Biarritz. De heer en mevr. Loffeld-van Wersch uit Heerlen, in blauwe Opel Record met wit dak, MA 78-81, onderweg naar Nice. De fam. F. Strasters uit Voorburg, in geel-beige Volkswagen met travel- sleeper, HZ 65-18, ergens in Zuid-Frank rijk. De heer N. Prop uit Groningen, in olijfgroene Taunus 12 m, HG 40-34, er gens in Zuid-Frankrijk. Fam. B. Pluymers-Schuit uit Middel burg, in witte Renault 4, JN 83-45, er gens in Frankrijk. Zwitserland: De heer H, Srech en verloofde, in gezelschap van fam. Dor- malen uit Hoensbroek, in Volkswagen, DD 47-34, kamperend in omgeving van Bodensee. De heer A. Gerritsma uit Emmen, in donkergrüze 2 CV, BD 58-69, in Zwit serland onderweg naar Luzem. Italië: De heer A. J. F. Dordregter uit Amsterdam, in crème Peugeot 403, in omgeving van Stresa, ZD 17-37. De heer E. F.^. Kress uit Den Haag, in grüze Taunus 12 M, ME 68-69, op weg van Italië naar Nederland. Italië-OostenrükDe heer H. Bernard uit Rotterdam, in witte Volkswagen, MG 21-23, waarschijnlijk Italië of Oos tenrijk. Fam. J. de Bie en W. van Aalst uit Utrecht, in donkerblauwe Peugeot 403, ZT 12-28, in omgeving Salzburg, gaat naar Italiaans Tirol. Oostenrijk: De heer H. C. van Leeu wen uit Hoogvliet, in groene Opel 1200, BT 23-31, in omgeving van Villach. Heer en mevr. B. Wouters en A. Wou ters uit Amsterdam, in rod Fiat, ken tekennummer onbekend, op camping in Varynthil. De fam. E. Strasters, in witte Volks wagen, JJ 83-49, vermoedelijk Oosten rijk, op terugweg uit Joegoslavië. De heer en mevr. R. van der Swol uit Amsterdam, op blauw-grijze Vespa scooter, TZ 18-27, kamperend in Tirol. De heer en mevr. G. J. M. Ouda Groeninger uit Hengelo (Ov.), in witte Volkswagen en witte caravm, JN 76-17, in omgeving Bodensee. De heer Van Eendenburg uit Brielle, in Ford Taunus, ZX 51-06, ergens op een camping. Noorwegen: De heer J. Kant uit Eind hoven, in rode Opel Coupe met wit dak, kentekennummer onbekend, in om geving van Oslo. Portugal: De heer F. de Haas uit Utrecht, in donkergrijze 2 CV, HV 29-11, ergens in Portugal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1964 | | pagina 5