Bazuin Pier Champagnole Vakantie alleen voor fijne dingen? KERKEN VAN ZANDVOORT GROETEN U Werkelijke vrijheid bewijzen Nieuwe hoor maakt snel vorderingen in Champagnole Op zoek naar twee anderen PORTRET VAN DE WEEK PROFETES ALICE voert „heilige oorlog" Reisbureaus willen meer samenwerken Alleen fijne dingen Vier mijnwerkers bedolven - twee van hen gered gewonden bij verkeersongeval NA „FIESTA" - AVONTUUR Bijspringen wanneer één met problemen zit NEGENTAL HOUDT ZICH GOED Een dode en twee van nieuws dTrper °P Vissterfte in Maas gevaar voor zwemmers S3.T2K; ÏUS rlvl" k™chu« Vreemde zaak Graag zoeken In Belgische mijn VAN ZANDVOORT GROETEN ken, In te ee't houten restaurantje met Eindpunt als naam, kan men vakantiedag met God beginnen. Toen ik vorige week met een vriend de drukkende warmte van Amsterdam op een avond ontvluchtte en naar Zandvoort reed, passeerden we bij binnenkomst een groot bord: „De Kerken van Zand voort groeten U". Mijn vriend schoot in een honend gelach. Daarna zong hij op een wijs die in de verte aan „De klokken van Haarlem" deed denken: „De Kerken van Zandvoort, zij moétpn U en Uw geld, welgesteld neergeteld". „Ik erger me altijd rot aan die borden", ging hij verder, „geen mens maakt mij wijs, dat die dominees en pastoors die borden er neer zetten omdat ze zo bezorgd zijn voor het zieleheil van de passerende vakantie gangers. Het is allemaal overal het zelfde. Ze speculeren gewoon op de zware druk van de zondagsverplich ting. Of je er nu wat van begrijpt in zo'n buitenlandse kerk of niet, je zult en moet mishoren met goede manieren. Omdat de pastoors in het vakantieseizoen vele betalende schaapjes missen, moeten ze het compenseren met het aantrekken van de in hun buurt ronddwalende schaapjes uit andere schaapstallen. Dus daar beginnen ze nu in Neder land ook al mee. Ik dacht dat wij er van verlost zouden blijven. Straks gaan ze hier ook nog van die knot sen van borden hangen, zoals in België, met bijbelteksten erop. Alsof geloof een koopwaar is. „Coca-cola verfrist U het best." „Stop een tijger in uw tank". „God is liefde". Het is fraai hoor. Een speciaal trekje voor Zandvoort is dat de uitnodiging zo oecumenisch is. De kerken van Zandvoort. Geestig hè? Vind je nog niet in andere landen. Moet hoog nodig in de reisgidsen vermeld wor den. Ik zal het even aan dr. Van Egeraat doorgeven. „Als u het Hol landse Zandvoort binnenrijdt, moet u eens goed op de bekende borden met kerkmededelingen letten. Daar wordt niet gesproken van de Kerk, maar van de Kerken. Dat hangt samen met een merkwaardige ont wikkeling in het Nederlandse kerke lijke leven. Men groeit steeds meer naar elkaar toe. Waar u vroeger bij het bezichtigen van kerken heel goed moest uitkijken of u in een ka tholieke of protestantse kerk was (praten, roken, knielen en zo!), zult u waarschijnlijk in de naaste toe komst helemaal niet meer weten waar u bent" Toen hij uitgeraasd was stonden we met de auto vlak ~.j het strand. We zijn eerst maar een lekkere wandeling gaan maken door de heerlijke koele wind. Het was een enorme opluchting. ZATERDAG 1 AUGUSTUS 1964 PAGINA 5 „Ik lean het niet helpen, moeder. Die jongen van Smit deed het. Hij gei, dat in Parijs kaal juist de mode was Het Dominicaanse weekblad „De di^n", dat zonder twijfel de ver en'e,toekomt de laatste jaren vele jj eüe ideeën te hebben ontwikkeld i-oriVef^e^'^ krijgt een nieuwe hoofd en 0 Pater Kreykamp verdwijnt tée ?ater TePe komt. Men verklaart gelijkertijd, dat de oude redactionele *J® zal worden voortgezet. Doch of at ook gebeurt, zullen wij moeten af- UnKi-ten. Het is om te beginnen een (jUDUek geheim, dat de Dominicanen tvi £s£e tijd met hun blad geen raad dti ri Vervolgens bestaat er een sen verschil in geaardheid tus- daeftle oude en de nieuwe hoofdre- het en tenslotte verwondert ons gemak waarmee in de wereld .n orden en congregaties de ene 'ester de andere als hoofdredacteur aimtic tvio "uuiuü dat- Men schijnt daar te menen, ^Journalistieke vorming een onder- Schi va.n de op'eiding tot het priester- j. aP is. Enfin laat ons hopen dat dj e Bazuin" zich de verplichtingen ren T.n naam i—-«©brengt zal herinne- onir' i misschien gebeurt hier dan s e®bts dat wat kardinaal Alfrink hipt j £''d. geleden in een interview tviti, i. T'jd zeide te hopen. Een ont- keling binnen het katholieke den Schi' Wa<njrt)ij aan beiidle polen de ten Pste kanten beginnen af te slu ip IVs dat het geval is, kan er spra- ZlJn van winst. een en dezelfde dag zijn zo- Voort- Scheveningse als de Zand- Be Pier in opspraak gekomen, vu ®erste omdat de heer Zwolsman de entree-gelden zijn inkomsten ®nst te verdubbelen. De tweede Pldat minister Bogaers daarvoor °°rloi>ie geen bouwvergunning wenst af te vvii weigeren ons hier- OVpi- vrinden. Als de heer Zn! op - at dat ter ondersteuning Van° ^la'kaoitaiist'sche belangen ho- Sre TegangsprU-n moeten worden gevraagd lijdt niemand daardoor we- «eniiike schade. Ja, de vakantiegan gers missen misschien een uitje, de Pier zal stiller worden, doch ver der... verder komt misschien bij deze of gene de vraag op of wij deze attractie Wel ooit hadden moeten bouwen. Of het dus met verstandiger is in Zand- Voo^t voorlopig nog maar even te Wachten. Want wij willen naar het schijnt, voor een dubbeltje op de °ers- U nj,z,"en- Wij willen uitgaan en uxe bedrijven en ons tegelijkertijd Teren over het feit dat de woning- dood niet wordt opgeheven. Doch het Wdt tijd, dat wij verband tussen den leren zien en kiezen! Vrijdagmiddag kwart voor een. De A-V.r.o. kondigt een reportage aan kit Champagnole. De luisteraars ver- Plaatsen zich in de geest naar het a&it*» zich !"u franse dorp wellicht al zullen opgeme'J'kt bT ben" - de telefoonverhTnl; l Champagnole wél, doch V Zrïï? dmg met de reportagepïoeg nog n^t itk En wel"0111' Daar°m wat wel... een swing-plaatje! VEPJXiO, 1 aug. n de volksgezondheid ulsPetteur gewaarschuwd tee^n10 hxen ;n dp. tesen ct zwem- g Stuwen van Belfeld e'n VeffuJTPt. zo lang niet een grote hoe de tvt reSen in het stroomgebied van Het gesprek dat we daarna hadden over vakantie en geloof ging heel goed. Mijn vriend had het even nodig ge had stoom af te blazen. Zijn opmer kingen waren allemaal erg ongenuan ceerd. Hij was dan ook na de afkoe ling helemaal bereid de nodige cor recties aan te brengen. Veel pastoors zullen het heus wel met de beste be doelingen doen. De borden in België zullen op sommigen wel een goede wer king hebben, al betwijfelen we beiden of die goede werking zal kunnen opwe gen tegen de ergernis die ze ook zonder twijfel verwekken, bij gelovigen en niet-gelovigen. De teksten zijn ons te dierbaar om zo maar tussen al die an dere affiches te hangen. En hun diepe inhoud kun je niet per affiche duiden. - Het lijkt niet zo verstandig bijbelteksten de nivellering van reclameslagzinnen te laten ondergaan. Het bord in Zandvoort kwam er tenslotte nog het beste van af. Daar worden geen kerkdiensten ver meld, daar wordt alleen maar gegroet. En een goed verstaander kan er uit lezen dat de kerken ook voor vakantie gangers wil trachten de blijde bood schap van het evangelie te verkondigen. En daarmee zitten we dan in ons probleem. Wij zouden geen Hollanders zijn, als we ook al van de vakantie met een probleem maakten. Het is alleen maar een probleem, als we er een pro bleem van maken: als we vinden dat we in de vakantie van alles vrij moe ten zijn, ook van geloof en kerk. Dat zou dan namelijk betekenen dat we het vrij-zijn van werk, het in heel andere omstandigheden zijn, het reizen en trek ken, het genieten van duizend en een dingen niet goed kunnen combineren met gelovig zijn. En dat is eigenlijk een vreemde zaak. Eigenlijk is er niets zo geschikt om aan God te denken dan de belevenissen tij dens een vakantie. Je ziet allerlei din gen, die je in de sleur van het gewone leven niet meer opvallen. Je ziet ook andere dingen dan in je gewone leven. Waar het in dat gewone leven moeite kost om stil te staan bij de simpele, maar diepe en blij-makende waarheid dat ai- les van God komt, dat we omringd zijn met duizend-en-één wonderen, daar zou dat in de vakantie veel beter gun nen lukken. Ook al zouden we er hele maal niet bewust „God bijhalen", het bewonderend genieten van al deze din gen heeft alles met God te maken. Be wonderen kun je alleen als je je in vreugde over kunt geven aan de inspi ratie, de fantasie, de scheppende kracht die er achter alle dingen zit. Achter 'n adembenemend landschap, maar ook achter een eenvoudige bergbeek, achter prachtige kathedralen, maar ook achter een molen in de wind. Wonderen van de natuur en wonderen van mense lijke fantasie en vernuft verwijzen voortdurend naar „wat er achter zit". Voor iemand die gelooft is dat God. En al zou hij er beslist niet voortdu rend bewust aan denken, als hij er be wonderend van geniet is hij met God bezig. Dat geldt ook voor de mensen die hij ontmoet. Afgezien van de moeite die iedereen kan hebben in het verdra gen van alle toestanden van zijn reis gezelschap (wat dat betreft is reizen een moeilijke kunst!) is het toch veel eenvoudiger zich op reis te verwonde ren over mensen met al hun merk waardigheden en boeiende eigenschap pen, over de eenheid van mensen in zo'n wonderlijke verscheidenheid, over het vertederende, altijd weer zelfde ver langen van mensen naar geborgenheid en geluk, dat ze op onuitputtelijk ge varieerde wijze proberen te realise ren. In het gewone leven te doen, met altijd dezelfde mensen om zich heen is dat veel moeilijker. Deze dankbare, vreugdevolle bewondering is voor een gelovig mens een vorm van gods dienstigheid, het is een al dan niet uitgesproken eer aan God. Je zou dus kunnen zeggen dat het nooit ge makkelijker is godsdienstig te zijn dan juist tijdens de vakantie. Eigenlijk is iedereen het daar ook wel mee eens, denk ik, maar er zijn een paar hardnekkige misverstanden, die onnodig van de vakantie soms in gods dienstig opzicht een probleem maken. „In de vakantie willen we alleen fijne dingen en willen we vrij zijn. En het godsdienstige vinden we vaak saai en lijkt onze vrijheid te beknotten." Je kunt daar eigenlijk niet veel over zeggen. Dat godsdienst niet saai is zou je nu juist in een vakantie weer eens opnieuw moe ten proberen te ontdekken. Dat gods dienst je niet onvrij maakt, maar juist een vrijheid geeft die zo positief is dat je allerlei negatieve vrijheiden helemaal niet meer nodig hebt, ook dat zou je tijdens een vakantie eens moeten erva ren. Heel veel mensen willen in de vakantie nu eens lekker doen wat ze thuis niet mogen. Als dat gaat over allerlei dingen die thuis niet mogen, omdat ze door de omstan digheden van werk, samenleving, milieu niet künnen, dan is er alleen maar alles voor te zeggen. Maar als het zou gaan ook om zaken die in zich niet goed zijn en daarom niet mogen, dan zit men in een zielig soort negativisme ofwel in een achtergebleven soort onvolwassen heid. Van je godsdienst mogen er een aantal dingen niet. Niet omdat ze verboden zijn. Maar omdat ze je niet gelukkig maken of schade berokkenén aan ande ren (dat is trouwens hetzelfde). Als je vrij en volwassen bent wil je daar om die dingen ook niet, ook al voel je je er wel toe aangetrokken om on vrije en onvolwassen motieven. Het lijkt me voor volwassenen een van de meest aantrekkelijke aspecten van het vakantie houden zichzelf te bewijzen, juist in die oncontroleerbare, anonieme sfeer van „den vreemde" dat ze wer kelijk vrij zijn. Voor nog niet volwas senen, jonge mensen, gelden er daar om andere overwegingen. Je zou hen duidelijk moeten kunnen maken hoe goed het is naar die volwassenheid te streven, in plaats van altijd aangewezen te zijn op negatieve waarschuwingen. Tot een van de zaken, die thuis niet mogen, maar die men in de vakantie wel graag wil, wordt door sommigen ook gerekend: lekker zondags niet naar de kerk gaan. Het is best te begrijpen vanuit een opvatting over de zondags- verplichting, die alle nadruk legt op de verplichting. Als je in innerlijke vrijheid weet waarom er een zondags- verplichting is en als je je daarmee uit volwassen geloofsinstelling akkoord heb verklaard, dan heb je er helemaal niet veel moeite mee. Dan kun je wel ver stoord zijn over de slordige of saaie gang van zaken in de kerk, maar over de „regel van omgang" tussen de kerk en jezelf heb je geen echte moeilijkhe- t jdan vriJ. positief vrij van j YerPlichting, omdat je de regel zelf goed vindt. -TL n, ln het buitenland bent fihrivpn „ff °°k vanuit die be- Braag zoekln tie~godsdienstigheid fufcheid i<T-, naar een gunstige moge- S nn il de regel te houden. Dat ffictpmmfnS ?nkele manier je vakan tiestemming bederven vanuit dezeandere kant zul ie weer niet LP??ltieve instelling ook moraal-öDvatr 8' met een negatieve naarstig snent in J© hart, telkens plichting kunf1 o£ wel aan 'e vef" standi Bh eripJJ^ v°ldoen. Als de om gang van TvVan afstand, reisplan, of ongunstig ziin6n in de kerk ter plaatse, ruft zonder .1 Zul je in alle gemoeds- scha'dfn niet I gcest van de wft scnaaen, met gaan en met gemak op andere wijze een compensatie vinden. „Zullen we nu maar uitscheiden" zei mijn vriendtoen we zover waren- Ik krijg het er benauwd van en het is hier juist zo lekker. Langs het terrasje, waar we een broodje tartaar „mit Zwiebeln" aten, liepen de honderden vakantie gangers te slenteren. Opeens scheurden er een groot aantal brommers vervaar lijk langs de boulevard. En daarachter een politieauto, die hen snel inhaalde en tot stoppen dwong. „Die doen ook iets wat niet mag, maar dat. is weer een heel ander verhaal zei mijn vriend. Toen we weer terug voorbij het bord „De Kerken van Zandvoort groe ten U" reden, zei hij „de groeten terug". RECTOR D. COppes HASSELT, 1 aug- Door nog onbe kende oorzaak heeft zich gisteren om streeks half elf 's morgens een instor ting voorgedaan in de Belgisch-Lim burgse mijn van zomer, Kel n aan de weg Hasselt-Eindhoven. Vier mijn werkers werden bedolven, van wie er inmiddels twee zijn gered. Van de in storting werd niemand, behalve de vier arbeiders, iets gewaar. Meer dan een half uur na het ge beurde kon de bedrijfsleiding pas wor den gealarmeerd, hetgeen uitsluitend te danken was aan het feit dat een van de vier bedolven arbeiders, de 29-jari- ge mijnwerker H. KIaes uit Heusden, zichzelf wist te bevrijden. Hij sloeg on middellijk alarm. De reddingsploegen bevrijdden later <>P de dag de 25-jarige mijnwerker J. Haesevoets uit Koersel. Hij was gewond en moest met ernstige kneuzingen in het ziekenhuis in Heus den worden opgenomen. Hoewel de reddingsploegen koorts achtig verder werken om de twee an dere mijnwerkers te bereiken, waren zij daar gisteravond laat nog niet in geslaagd. De nog bedolven mijnwer kers zijn de 53-jarige J. van Dilsen uit Zolder en de 43-jarige M. Panis uit Stokrooi. Voor hun leven wordt ge vreesd. CHAMPAGNOLE, 1 aug. (Rtr.) De reddingsacties voor de negen opgesloten mijnwerkers in Champagnole maakten vanochtend vroeg snelle voortgang. De nieuwe grote boor, die wordt aangedre ven door samengeperste lucht vorderde meer dan een meter per uur. Na een diepte van 7% meter was het nog niet nodig de 80 centimeter brede schacht met stalen pijpen te versterken, hetgeen een tijdsbesparing van kostbare uren betekent. Een fuctionaris deelde mee, dat de wanden van de schacht stevig blijken. Men hoopt de snelheid van het boren na een diepte van negen meter te kunnen opvoeren. In een communiqué van het stadhuis in Champagnole werd gezegd dat werkzaamheden „naar te vredenheid verlopen". Alle omstandigheden in aanmerking ge nomen, houden de negen mannen, met wie men reeds enkele dagen contact heeft zich goed. Gisteren werd gemeld dan enkelen van hen een zenuwinstor ting nabij zijn hetgeen nauwelijks verwonderlijk kan worden genoemd maar hun kameraden doen hun uiterste best hen te kalmeren en zijn daarin geslaagd. Inmiddels heeft men, zoals ge meld, klopsignalen ontvangen^ van nog twee andere mijnwerkers, die in de buurt van het negental, maar van hen gescheiden door een laag gesteente, zit ten opgesloten. Omdat deze mannen (er is een klei ne kans dat het er méér zijn) sinds maandag geen eten en drinken heb ben gehad, terwijl zij nu al ruim vijf dagen in onzekerheid verkeren of men hen zal vinden, heeft hun redding de grootste voorrang gekregen. De redders onderhouden het contact met het negental momenteel via een te lefoon. Voorman André Martinet deelde gisteren mee dat zijn werkploeg op het moment van de instorting bestond uit elf mensen, hijzelf meegerekend. Dit geeft aanleiding tot het vermoeden, dat de ontvangen klopsignalen afkom stig waren van twee arbeiders. Aange nomen moet worden dat de drie res terende mijnwerkers die maandag on der de grond waren, om het leven zijn gekomen, maar ook daarover bestaat geen zekerheid. Gisteren moesten de redders een zwa re tegenslag incasseren toen een boor van tachtig ton, die uit Lotharingen was aangevoerd, al spoedig na de ingebruik stelling defect -aakte. Terwijl dus het boren van de vertica le schachten van boven af on verminderd voortduurt, wordt ook nog steeds gewerkt aan de horinzontale schacht, waarvoor men gebruik maakt van een enorme graafmachine. De inge storte mijngangen liggen onder een heu vel. De verticale schachten moeten, van af de top van de heuvel gerekend, een diepte halen van tussen zestig en ze ventig meter. De horizontale schacht wordt uit sluitend gegraven om een extra kans te hebben, als er iets mis gaat met de verticale schachten. Als alles gaat zoals de ingenieurs het hebben bere kend, zal men de opgesloten mannen het eerst met een van de verticale schachten bereiken. Voorman André Martinet wordt reeds enkele dagen beschouwd als de» grote held van Champagnole. Hij houdt onder alle omstandigheden het hoofd koel, geeft vanuit het onderaardse hol aanwij zingen aan de redders en is er in ge- si - "d de opgekropte zenuwen van zijn ondergeschikten tot rust te brengen. Hij heeft voor het negental een streng werk-, slaap- en eetschema opgesteld. Het werken bestaat hierin dat de man nen graven in hun eigen hol om het, door stuttingen van bedreigde hoeken, zo veilig en comfortabel mogelijk te ma ken. (Van onze correspondent) GRONINGEN, I aug. Bij een ernstig verkeersongeluk op de hoek Molukken- straat—Korreweg alhier kwam gister avond één persoon om het leven, terwijl twee personen zodanig gewond raakten, dat zij overgebracht moesten worden naar het Academisch Ziekenhuis. De bestuurder van een personenauto, de 21-jarige G. G. uit Zuidwolde, ver leende geen voorrang aan een van rechts komende bestelauto, bestuurd door de 21-jarige apothekersassistent K. Hoekse- op elkaar botsten. Een inzittende van de bestelauto, de 21-jarige apothekerassistent K. Hoekse- ma alhier werd uit de auto geslingerd en was vrijwel op slag dood. De beide bestuurders werden met hoofdwonden naar het Akademisch Ziekenhuis ge bracht. Verenigde Staten. In Brandon in de Amerikaanse staat Mississippi is een negerkerk, waarschijnlijk door brandstichting, tot de grond toe afge brand. Sinds 21 juni zijn in Mississippi reeds dertien negerkerken in vlammen opgegaan. (UPI) DEN HAAG, 1 aug. Het bestuur van de AVOR (Algemene Vereniging van Organisatoren van Reizen) over weegt een plan, waarbij de leden van dezt organisatie zich verplichten om, zodra een mede-lid door welke oorza ken ook in moeilijkheden verkeert, ge zamenlijk een oplossing te vinden ten einde de schade voor het publiek tot een minimum terug te brengen. Dit werd meegedeeld door de voorzitter van de AVOR, de heer M. J. M. Brug man. Aanleiding tot dit initiatief wa ren de moeilijkheden die dezer dagen rona de reisorganisatie „Fiesta"' zijn gerezen. De heer Brugman vindt de veront rusting over reisbureaus bij het pu bliek overigens hier en daar wel wat misplaatst. In het reisbureauwezen, zo betoogt hij. duiken vaak enthou siaste personen op met een enigszins avontuurlijke instelling die reizen gaan organiseren. Oplichters zjjn dit praktisch nooit, doch met hun en thousiasme geloven zij zo stellig in het succes van hun eigen opzet, dat daardoor de commerciële en finan ciële mogelijkheden te veel verva gen. Hoofdzaak is echter dat zij ab soluut elke ervaring missen. Het feit dat reizigers van Fiesta", wetende dat hotels hen niet zullen op nemen, toch vertrekken wijst er op dat de clienten van dit bureau eigenlijk Mgweer dezelfde avontuurlijke geest hebben als deze reisorganisator. Men neeft elkaar dus gevonden, zo meent de heer Brugman. Onbeschermd is het publiek intussen niet. Bij de AVOR en de „Vereniging van passage- en reis bureaus" zijn de meeste reisorganisa toren en bonafide passagebureaus aan gesloten. Geen dezer leden zal het pu- De bonafide bureaus kunnen voorts een erkenning krijgen, hetgeen het pu- bliek aan grote risico's blootstellen, bliek enige zekerheid geeft. wmaao exurca derrick Dit is „profetes" Alice Lenshina, op wier bevel fanatieke Noord Rhode- siërs een „heilige oorlog" begonnen zijn. Vele levens heeft dit geëist. Haar volgelingen, leden van de door haar gestichte Loempa-kerk, zijn gewapend met speren, pijl en boog en vele andere uiterst primitieve wapens. Alice Lenshina beweert dat ze in 1953 overleden is maar dat God haar, na veel en ernstig praten, weer heeft doen herleven om de aarde te bevrijden van tovenarij. Ze zegt ook dat God haar een speciaal exemplaar van de bijbel heeft gegeven niet de bijbel van de blanken waarvan het enige andere exemplaar aan sir Winston Churchill is geschonken. Haar „godsdienst" is een bedreiging voor de regering. Premier Kaoenda heeft reeds verklaard dat alles zal worden gedaan om de terreur van Alice te breken. Militaire versterkingen zijn de politie te hulp gekomen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1964 | | pagina 5