«Mensen, ik zing 'n kolderlied n dwazer lied bestaat er niet!" tiereliert JENNY AREAN Raspaardje toet talent voor gek-doen Gymnastiek Huisvrouwen in Rusland zonder keuken Meisjes in Vader Zaadnoordijk beste baas Wat was het toen goedkoop STRIK EEN MAN IN JE NETTEN bouwen Uit geest Vakantiemode voor kleuters Ranger VII Klaar voor de stap Nog geen huis Triomfen Beste baas Nauwgezet Even zeilen Gezellig houden Meisje overleden na aanrijding PAGINA 9 Zij was nog maar een kraai van zeven jaar, toen Jenny Arean al wist, heel zeker jvist, dat zij in „het vak" zou gaan. fret vak van haar grootmoeder, "an haar moedercomedie- sPelen, zingen, „gek-doen" op de Wanken, kortom mensen verma ken met haar ingeboren acteer talent. Nu is Jenny eenentwintig reeds is zij een kleine pinke lende ster in de show-wereld. „Ik Wide niet leren op school 2egt zij eerlijk. „Met de grootste tooeite kon mijn moeder mij na ^e lagere- op de nijverheidsschool krijgen. Drie jaar heb ik het er Vol gehouden. Toen belde ik bij een mevrouw aan en meldde mij als gedienstige. Waarom Och ik wilde balletlessen nemen en die wilde ik zelf betalen. Ik jvilde gewoon vrij zijn en niet af hankelijk van mijn ouders." hoeder van Jenny Arean schrijft veel teksten voor haar kind. "mm door dik en dun Een beetje te „rond" Jenny Arean, het meisje met de groene geinogen. In Uitgeest, vlak bij de waterkant woont en werkt een unieke familie. Het ouderpaar Zaadnoordijk met zes dochters begint zo lang zamerhand in de zeilsport- wereld een aparte naam te krijgen. En geen wonder op de jachthaven, die zij met zijn achten exploiteren, lopen elke week niet minder dan twee nieuwe zeilboten van stapel waaraan het hele ge zin heeft gewerkt. Vader Zaadnoordijk voorop als de man, die de stoot gaf aan de werf en verder zijn vrouw en dochters, geassisteerd door een vrouwelijke hulp uit het dorp. Moeder Zaad noordijk heeft tot taak voor de inwendige mens te zor gen. Dans de „surf" (ken je hem al?) aan de rand van het water. Doe je dat in een gewaad als dat op de foto, dan zul je niet lang soliste zijn. In hoogzomers Parijs dragen de meisjes „bikini"-jurken: luchtige, heel, geraffineerde modéllen, be staande uit een hesje, een hewp- rok en een „visnet", dat het middenrif „bedekt". De botenbouwsters leggen de kiel van een schip. A L, 1 Oö 1 '*Ó4 Een laag overvliegende straalreus voet de ramen van haar bouwvallig buis aan de Noorderstraat in Amster dam trillen en overstemt haar ietwat Schelle stem. Jenny zit op de vloermat giet een manuscript in haar schoot. ~ven Wacht zij, wijst dan omhoog met de woorden: „Wat een monsterachti ge dingen die vliegtuigen. Oh ja... waar waren we gebleven. Ik wilde zo els zoveel meisjes mijn eigen weg uit stippelen... in de richting van het vak. Myn moeder en grootmoeder begrepen Precies waar ik heen wilde... zij had den immers dezelfde weg afgelegd." Jenny luisterde, leerde en imiteerde. voelde het tekort van haar oplei ding en na het werkster spelen aan de deftige „goudkust" van Amsterdam, dam zij lessen in Frans en Engels bij den taleninstituut. Zo stoomde zij zich zelf klaar voor de grote beslissende Stap naar de wankele planken. Zeven tien jaar was zü, toen Jenny bij Wim Kan naar binnen stapte en een auditie «reeg. Een paar versjes van Annie ochmidt had zij van buiten geleerd. „Ubbeltje van de bakker" en „Het fluitketeltje". Een geroutineerde come- diant als Wim Kan had meteen in de gaten, dat Jenny's natuurtalent voor «et grijpen lag en Kan greep haar. Zij volgde Margriet de Groot op, die „My fair Lady" werd en bijna drie jaar mocht zij in de schaduw van de grote conferencier werken. En opeens was daar d kans om zich voor te stellen aan het gehele Nederlandse publiek. De beeldbuis-talentjagers hadden haar ontdekt en plotseling verscheen Jenny Arean in de huiskamers. Honderddui zenden mensen maakten in de musi cal „Brigadoon" kennis met een heer- Alk gek meisje, dat kon zingen als i,Annie get your gun" en zo uitgelaten fvas als Toon Hermans in zijn beste hummers. Jenny Arean... Een wat vreemde artistennaam van een meisje, dat mij lachend bekende: „Gek doen is mQn sterkste kant." Een ster was feborenHet publiek was op haar and. Men had weer eens heerlijk kunnen lachen en op straat wezen de mensen elkaar Jenny aan, na „Bri gadoon". Zo werd Jenny, ondanks zichzelf een ster. Gelukkig is zij niet verblind door het klatergoud en haar zelf-kritiek behoedt haar voor zelfoverschatting. Daarvoor is Jen- hy Arean te nuchter en doorliep zij een te harde leerschool. - Terwijl Jenny in haar kleine souter- "mkeukentje een paar broodjes "iiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii smeert, komt haar juichstem omhoog „Ik ben verliefd op de liefste jongen, op Huib Rooijmans. We zoeken ons suf naar een huis. We willen gauw trou wen. Huib is toneelspeler en ik heb ook mijn werk; weet je geen huis voor ons. We stellen geen grote maar wel aparte eisen... een verdieping aan een gracht of zoiets". Jenny hapt in een vers broodje-met-kaas. Haar groene ogen dwalen door de kamer met de ouderwetse kachel en de vreemde sur realistische schilderstukken. Het sluike blonde haar valt steeds over haar voor hoofd. „Hier is een liedje, dat mijn moeder voor me geschreven heeft. Ik zal er iets uit zingen", stelt zij voor. Even later luister ik naar de merkwaardige intrigerende zangstem van Jenny. „Mensen ik zing een kolderlied... een dwazer iied bestaat er niet... en als u om mijn lied kunt lachen ben ik happy". Jenny neuriet verder. Haar moeder komt de kamer binnen. Zij lij ken veel op elkaar, uiterlijk als inner lijk. Ais Conny Renoir treedt Jenny's moeder nog iedere avond op. Als Jenny zich door de stapel brood jes heen werkt, vertelt haar moeder iets over haar carrière. „Ik was zes tien jaar. toen ik met de „Ramblers" mocht optreden. Op mijn beurt had ik van mijn moeder het vak geleerd. Stel je voor, toen ik een baby was stond mijn wieg vaak in de orkestbak naast de dirigent, omdat mijn ouders aan de comedie waren. Met de paplepel kreeg ik showbusiness ingegoten en dat laat je nooit meer los. Gr~n won der overigens, want mijn grooimoeder was een rasechte circusartiste en zij heette Von Hagenbeek, dan hoef ik verder niets te zeggen. Wat ik over Jenny denk? Het kind wordt plotseling door iedereen uitgekreten als een ster. Nee, ik ben niet jaloers op mijn eigen dochter zoals wel eens is beweerd. Mijn kind is een veelbelovend meisje, die de „rassigheid" in zich heeft, maar zij heeft net als een goed paard dres suur nodig. De adeldom van ons vak komt pas tot zijn recht, wanneer je van knecht langzaam tot leerling en vervolgens tot meester bent geworden. Gelukkig, Jenny staat zuiver tegen over zichzelf. Ik ben niet ongerust over haar. één ding staat voor mij vast: televisie is dodelijk voor een ar tist; let op mijn woorden." Conny Renoir, die haar levensblije liedjes zingt in het oud-Hollands eet huisje „Het Binnenhofje" aan het Spui in Amsterdam, is een wijze reële vrouw, die weet, dat televisie succes vaak te vergelijken is met het vlies dunne ijslaagje na een lichte nacht vorst. Wie er zich op waagt, zakt on herroepelijk in de diepte. u uezelf een beetje te „rond", ee-,ls z°u u deze gymnastiekoefening %iiu 9eregeld moeten doen om uw Ga een beetje te corrigeren. z^ten op de grond, rechtop. Uef ut« handen achter uw hoofd. jtteén10 benen op, met gestrekte vl' Gelijktijdig zorgt u ervoor, uw ellebogen naar achter drukt. Het artistengeslacht, waaruit Jen ny Arean voortkwam zou niet volle dig zijn zonder haar grootmoeder, die tot haar vijftigste triomfen vier de onder de naam Henny Verra. In de eerste werc'doorlog stond zij op de planken voor Belgische en Fran se vluchtelingen en haar romanti sche soldatenlied „La Madeion" ont roerde velen. Als ik de grootmoeder van Jenny vraag, wat zij van het talent van haar kleinkind denkt zegt de vergeten klein- kunstenares: „De tijden zijn zo heel anders als vroeger. De jonge mensen van tegenwoordig hebben veel meer kansen dan wij, maar ze hoeven er ook veel minder hard voor te werken. Dat is weer een minder goede zijde van de medaille. Dat onze Jenny met beide benen op de grond blijft staan is mijn vurigste wens. Zij heeft klas se en allure en ik weet, dat het pu bliek van haar houdt. Ik hoop dat dit blijft, want zonder de sympathie van het „hooggeëerd" publiek val je als een baksteen." In Moskou i3 een groot flatgebouw verrezen van twaalf verdiepingen. In het hele complex is geen keuken te bekennen. In plaats daarvan is op eike verdieping een cafetaria ingericht, waar de bewoners hun maaltijden kun nen gebruiken. Getrouwde vrouwen, die ook buiten hun gezin een dagtaak te vervullen hebben en dat is niets bij zonders in Rusland hoeven dus niet nog eens in de keuken aan de slag als ze thuiskomen. En mochten er vrouwen zijn, die de pollepel missen, dan kunnen die gaan werken in de cafetaria. Ulllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Wat zou u er van denken om elke morgen om half zes uit de veren te worden gejaagd door een onbarmhar tige wekkerratel? Wat zou u er van denken om elke dag tien uur lang te bouwen aan zeilboten, waarmee straks jongelui de vrijheid van de plassen gaan opzoeken? Ja, wat zou u er van denken om net als de blonde Marjan Zaadnoordijk negentien jaar en erg aantrekkelijk de leiding te voeren over een team van meisjes, die haar helpen iedere week twee kant en klare blinkend witte zeilboten het golvende water in te sturen? Ook de dochters van Zaadnoordijk uit Uitgeest zijn teen-agers. Marjan is de oudste. Natuurlijk, zij houden ook van sterren en platen, maar alleen in de schaarse vrije tijd, die hen overblijft. Meisjes met een hartverwarmende ac tiviteit en een ondernemingsgeest, die wat belooft voor de toekomst. Denk nu niet dat pa Zaadnoordijk als een slavendrijver met de zweep achter zijn dochters aanholt om hen tot werken te zetten en de produktie hoger op te voeren. „We hebben een beste baas..."), lacht Marjan Zaadnoordijk als zij over haar vader spreekt. „Wij en dat zijn we allemaal, van moeder tot de kleine zus houden van de jachthaven en we willen gewoon nergens anders heen. Wij willen alleen maar gezellig onder elkaar een goeie zaak bouwen, maar daar moet iets voor gedaan worden. Neeik zou mijn vader niet willen ruilen voor een andere baas. 's Winters krijgen we een volle maand vakantie en ik trek er dan tussenuit naar Noor wegen of Zwitserland met de nationale schaatsploeg." Terwijl Marjan praat gaat zij rustig verder met haar werk, het aanbrengen van de laatste laag glasbewapend polyester van een nieuwe Centaur, zoals de schepping van de heer Zaadnoordijk is genoemd. Even later voert het meisje mij naar buiten, waar zachtjes dobberend aan de houten palenkade, een twaalftal Centaurs op beter weer ligt te wachten. Het si een degelijk comfortabel en zeer snel open tour jacht, waarvan de lijn de raszeiler in vervoering brengt. De scheepjes hebben een scherpe hoge steven, zodat het buizen praktisch nihil is en het varen op ruimer water geen gedwongen douche tot gevolg heeft. Liefkozend strijkt Marjan Zaadnoor dijk over de glanzend witte romp van eén der boten. Ik fotografeer haar in haar met /erf bedekte zwarte spijker broek. Zij lacht, dit echt Hollandse meisje, wier ogen wisselend groen en blauw zijn al naargelang de lichtval. Als het begint te regenen gaan we weer naar binnen. Onder het golfplaten-dak van de werf staan de zestienjarige Henny Zaad noordijk en de achttienjarige Edith Pieter met man en macht een pasge boren Centaur te beschilderen. De meisjes doen hun werk nauwgezet en geen vakman zou het hen verbeteren. Ergens aan een lessenaar in het gebouw zit Elly Zaadnoordijk, de boekhoudster der familie. Zij let op de pinkepinke en alle brieven en opdrachten passeren haar bureau. Met trots v ertelt Elly, dat er dit jaar naar alle waarschijnlijkheid 100 Inderdaad, de prijzen zijn gestegen. Ik vond gisteren in een oude tas, die ik eindelijk eens wilde weggooien een slagersrekening van 1947. En toen ben ik gaan vergelijken. Ik ben naar de bewuste slager toegegaan en heb de prijzen van vandaag gevraagd en ze naast elkaar gezet. 1947 1964 200 gram kalfspoulet 0,68 1,90 300 gram kalfsbiefstuk 1,44 4,80 100 gram runderrookvlees 0,46 1,05 rWTT ai moet ik doen om aan het strand een man in mijn netten te TT verstrikken? Voor meisjes, die dat willen weten, hebben we een paar tips verzameld. Hier komen ze. Vat je ze niet allemaal even serieus op? Als Cliff Richards oordeel je wat waard is, trek je dan geen Ber muda-shorts aan. Hij haat die broekjes met pijpen, te lang om kort en te kort om lang te zijn. En mocht je van plan zijn met de monokini-mode mee te doen, weet dan, dat hij daar niets in ziet. Lees een boek en doe alsof je eenzaamheid prefereert boven ge zelschap. Lak de nagels van je tenen In een kleur die past bij je oor bellen. Wikkel je natte haren in een kleurige handdoek, die je als een tulband om je hoofd drapeert. Steek een bloem achter je oor of bevestig er een aan het puntje van je paardestaart. Gebruik zwarte mascara voor je wimpers en verberg die dan onmiddellijk achter een zonnebril met reuzeglazen. Zoek de schaduw van een pa rasol op en zorg dat je een stapel kussens klaar hebt liggen voor „zijn" hoofd. Roep af en toe „Yabbadabba- doo" als er een golf aan komt rollen. Dat is dé yell van het ogenblik. Haal het visnet van de muur van je kamer en drapeer het om je middenrif. Want je hebt toch wel een bikinijurk, een kort hesje meteen heuppantalon? Neem limonade of, beter nog, witte wijn mee en twéé glazen. Je kunt nooit weten boten van stapel zullen lopen. Een res pectabel aantal en reeds zeilen sport lieden van Nederland op de meeste plassen van ons land met boten, die voor bijna negentig procent zijn ge maakt door meisjes, tieners met open, gezellige gezichten. „Wij zijn geen mensen om stil te zit tenwij zijn opgegroeid aap het water en wanneer wij ons willen ont spannen maken we een boot los van de steiger en gaan met de wind spe len. Heel veel tijd is daar niet voor en het zeilen van de dochters van Zaadnoordijk blijft in hoofdzaak be perkt tot de avonduren of eventjes tussen de middag. Om zes uur van elke werkdag staan zij in de werf. Om tien uur gauw een kopje koffie pakken in de kantine. En dan weer aan de slag tot één uur. Half drie is niet eens geslagen of de boten- bouwsters van Uitgeest zijn weer druk bezig en dat gaat heel vaak door tot omstreeks zeven uur. Maar ja, honderd boten van het kaliber van een Cen taur komen niet uit het niet. Daar moet voor worden gezwoegd, gedacht en georganiseerd. Op de jaarlijkse Hiswa is de Centaur ook present geweest en in de Water sportkampioen, het blad van de A.N.W.B., werd zeer prijzend over het schip, dat een concurrent van de 16M2 werd genoemd, gesproken. Geen won der dan ook, dat het getal vrije uren van Marjan, Henny, Edith. Elly en vader en moeder Zaadnoordijk steeds kleiner wordt. Als ik Marjan vraag of zij van plan zijn er eventueel immers ook het buitenland, met name Amerika, heeft grote belangstelling voor dit Uitgees- ter produkt getoond een grote zaak van te maken, antwoordt zij: „Dat ge loof ik niet. We willen het gezellig houden en vooraldegelijk spul af leveren. Met massaproduktie is dat niet mogelijk. Neehonderd boten is al meer dan genoeggeen lopende bandwerk alsjeblieft." WILKO A. G. M. BERGMANS Onze vaderl. -dse driekleur doet het prima op het strand. In de be roemde badplaats St. Tropez lo pen kleine peutertjes rond in „ons" frisse rood, wit en bla Even belangrijk als de kleur die u kiest is het materiaal waaruit de vakantiegar derobe is gemaakt. Zorg er' or dat u kleertjes koopt, die niet onmiddellijk kreuken en die gemakkelijk wasbaar zijn. Badstof is één van die prettige materialen. En geef hen ook een pan talon, bijvoorbeeld zo'n elastische lie- lancabroek. De tekeningen geven een paar voor beelden van grappige modesnufjes voor kleuters: een badmanteltje met een ka boutermuts, een broekje met geappli- queerde figuurtjes, een parmantige bi kini, een mouwloos jakje in een vrolijke streep en een zwierige shift voor kleine meisjes, die met de mode mee willen doen. Na het eerste enthousiasme over het Amerikaanse ruimtevaartsucc.es met Ranger VII komen de weekbladen met nogal genuanceerde reacties. „Vrij Ne derïand" en „De Groene Amsterdam mer" staan er nuchter, „De Groene" zelfs sarcastisch, tegenover. Dat de verwachtingen, aldus „Vrij Ne derland", zowel in de Sovjet-Unie als in de Verenigde Staten wat minder opti mistisch zijn, blijkt voortdurend. In 1961 sprak men nog over een Amerikaanse landing op de maan in 1967. Deze da tum is nu naar 1970 verschoven. Ieder succes brengt nieuwe moeilijk heden met zich mee. De Russen zijn enigszins geschrokken van de medische gevolgen van de ruimtevluchten van hun kosmonauten. En een bemande vlucht naar de maan is anders dan een aan tal baantjes rondom de aarde. Uit de nieuwe foto's blijkt dat een landing wel mogelijk is en dat in elk geval een aan tal werkhypothesen niet herzien behoe ven te worden. Maar waarschijnlijk zullen er weer nieuwe onderzoekingen gedaan moeten worden. De kosten stijgen voortdurend, terwijl voorlopig de maankastelen wel luchtkastelen zullen blijven, ondanks Wernher von Braun. Maar men zal er ten slotte wel ko men. Men heeft ook de top van de Mount Everest bereikt. En wat vond men daar? Sneeuw en steen. De sneeuw zal op de maan wel ontbreken. Maar de reis is wat duurder. Voor de roebels en de dollars die hjj kost, zou de hele Sahara in vruchtbaar land herschapen kunnen worden. „De Groene" Is wat biseg over het Amerikaanse succes het was dan ook geen Russisch succes en laat het bij de volgende regels: Nu was weer de beurt aan de Ame rikaanse raketten. De (dure) Ranger V heeft zijn geld opgebracht door vooral eer met een doffe klap op het maan oppervlak neer te storten een giganti sche hoeveelheid foto's door te seinen. Wij zijn wel zo nieuwsgierig naar wat er op de maan te zien valt dat het be richt als zouden de foto's aantonen dat men daar uit wandelen kan gaan ons prettig heeft gestemd. Terwijl dit Ame rikaanse maansucces wellicht een aar dig plus-punt vormt in Johnsons verkie zingscampagne, iets waarvan de bete kenis ook niet onderschat mag worden. In „De Nieuwe Linie" liet A.C. zich door de Ranger Inspireren tot de voL gende regels Reeds gingen honderden miljoenen United-dollars naar de maan. Ik kon me daar wel mee verzoenen, want wat gaan mij die dollars aan! Maar voor de Yankee die moest dok ken voor 't dure schot dat had gemist, leek 't spel soms al te veel op gokken, of krijgertje spelen in de mist. Zo lang het geld echt naar de maan omdat de maan niet werd geraalrt,' vond iedereen het pogen waanzin en eiste dat het werd gestaakt. Maar toen het maanvlak werd ge troffen, keek men elkaar verwonderd aan, en John zei tegen Joan: „We boffen, ons geld is tóch niet naar de maan." In „Vrij Nederland" heeft Sch-R 18 stellingen bijeengeraapt, waaraan een goede televisiecriticus moet voldoen. De aardigste vonden wfl deze: Het heeft voor de televisiecriticus weinig zin op zijn achterste benen te gaan staan als een tienerzangeresje vals zingt. Laat haar gaan, vermeld haar desnoods niet ze is onbelangrijk verpak haar hoogstens in wat ironie of een leesbaar grapje. Maar... „frap- pez frappez toujours" als de grote to neelspeler al schnabbelend schmiert, als de bekwame regisseur er met zijn pet naar gooit, als de befaamde caba retier zo nodig reclame moet komen maken zonder er iets voor terug te wil len doen. Het tienerzangeresje zingt op de toppen van haar kunnen vals, maar die anderen, zij bedonderen de boe! door gemakzuchtig beneden hun eigen capaciteiten te werken. Haasche Post geeft een staaltje van de onvermoede mogelijkheden van mi nister Luns' humordiplomatie: Zijn Indonesische reis en zijn enor me nieuwgierigheid, ook naar zaken die met direct voor hem bestemd zijn, dat alles samengeperst in zijn wat uit zonderlijke gestalte, heeft hem hier zeer populair gemaakt. Enkele dagen vooor het vertrek uit Nederland zei een an ders vrjj zwijgzame ambtenaar van de Indonesische vertegenwoordiging in Den Haag tegen HP's verslaggever, doelend op een eventuele ontmoeting Sukamo-Luns: „Dat wordt moppen tap- §en tussen die twee." Het zou niet ver- azingwekkend zijn als historici, over jaren de geschiedenis van de Neder lands-Indonesische verzoening schrij vend, tot de conclusie zouden komen dat vooral de humor het ijs tussen de beide voormalige antipoden had gebro- Mensen die Luns al jaren van nabij meemaakten waren verbaasd toen de secretaris van de minister na enkele dagen, toen Luns zijn talloze anekdoten en grappen a l'improviste bij tientallen in hef rond ken. „Hij heeft nog wel een voorraad voor 10 dagen." TUNGELROIJ, 8 aug. Op de Kem- pervelderweg (gem. Weert) is giste ren het zevenjarig meisje W. van Ra tingen bij een aanrijding zo ernstig gewond dat zij in de namiddag in het ziekenhuis overleed. Het meisje zat bij een vriendinnetje, de tienjarige M. Geelen, achterop de fiets. Zij raakte bij een aanrijding be kneld tussen een auto en een boom. Haar vriendinnetje kwam in een sloot terecht doch mankeerde niets.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1964 | | pagina 9