Van horen
en zien
gesproken
Johnny Kraaykamp
Vrije vogel die de ruimte
NIET KAN ONTBEREN
De encycliek „Zijn Kerk" I
Kerk in beweging eist
sterk bewustzijn
X
dagpuzzle
-I
EEN LA SS IE "-H
Verwaarlozing
van collie's
gevolg van
tegenvallers
ZAAK
Programma s
Televisie;
Radio:
r
VARAjl
Dinsdag
Dinsdag
s
ncrv
1
Anti-pillen
Hele meneer
Pechvogel
Cricketprogramma
DEEL I:
Het bewuste Kerk-zijn
Woesisdag
Buitenland
DINSDAG 11 AUGUSTUS 19#
PAGINA
s 1
-
p. 19 april is Jan Hendrik
^JVykamp Paljas Johnny
Tfj^fiendertig jaar geworden. Zijn
lirpnto.t'U" is in de looP der
Vlef als in de dagen, dat hij op
roeide in een Amsterdamse volks-
Nurt, waar hij de clown van zijn
straat was. Een kleine watervlug-
r kwajongen, die vol zat met
Tkelnienstreken en op wie geen
ebs echt kwaad kon worden.
fe v^et de
Portret van een ras-artiest, die
zich gelukkig voelt in zijn gezin
en op de planken.
«W Kruisvv°ordraadsel.
fePv* indruk maken; 3.
ftiiM PUata uf^fhtp in Middellandse
Wit' °olr a Noord Brabant; 4. uit-
«IWjhg Verir. stierenvechter; 6. In ont-
ldooTTen' kl,ein zeiljacht; 7. In
«Vaaa °s«, meTsi» 0 teenagers; 8. tu-
i_6indiol ?am; academische
9tid„' hoksterif ketting met schepem-
6 WuS*5 10' zout 'Eng.), op een
Rim, Kraaykamp tussen twee
boefjes uit Oliver Twist.
G~'
j
v
Zij valt hem bij met de woorden:
.Johnny kan alles, hij leeft helemaal
op, wanneer hij het toneel ruikt. En
als het doek openzwaait is hij net als
een hazewindhond, die snuivend en on
houdbaar achter de haas aanrent. Ais
de schijnwerpers aanfloepen is mijn
Johnny een geweldenaar.
ai holhl;^lriner geworden, maar
«ijn helblauwe ogen staan even
*>lev" werd Johnny en zo Is het ge-
J°hnny ontdekte, dat hu de
vÖh IT aan het lachen kon maken met
f'atto'Piassen, zijn schelle heerlijk
Mei st ®tem en voor hij er zelf erg in
rni,?? hij op de planken vlak voor
Mdèn Te altijd omlaag moest
n rria.geschroefd omdat Johnny maar
-J eter zeven en zestig mat.
John? to 1945
kreeg zingende paljas
5Prtst T°°r .stad en land. Binnen de
tijd, was Johnny
f^icht P een be^riP- Zbn geplooid
begrip. Zijn geplooid
brede mond en het ho-
Vf>en zijn manier van verbaasd
vj. v?oral zijn gebaren en stem,
V a&k tl,, het grote publiek in de
thi? dê was een type, een jongen
kM'er vlakte, die zich niet beter en
«s, Probeerde voor te doen dan hij
1
«^3
«i
s
-
a
OORDRAADSEL.
9 10
Kraaykamp de gewezen kell-
o"-ko"Vk van het café <je ParU in
rijn vaderstad, was plotseling «én L
meneer in de wereln van ho+ hele
Zijn naam wlrd In één adem „caharet-
met ,Te Va" Toon He?manS VVieT0|md
neveld en Wim Kan m Son-
Hjj was bijna dertig jaar toen hu u
liefste meisje, dat hij ooit had ontmoet
ztfn Rim, de trouwring aan de vinger
schoof om met haar verder te gaan on
de ingeslagen weg. Een weg, die zou
voeren over vele barrières, kronkelna
den en afgronden.
Lucky Johnny zoals zijn vroegere
buurtvrienden hem noemden, kreeg
plotseling malheur. Nauwelijks was hn
van Amsterdam naar zijn nieuwe huis
in de Westerparkstraat 12 in Zandvoort
verhuisd of Mr. pech meldde zich.
I e^Ptaai:
Loutl°°rdSIBraKlijke Jlekte: 2- rivierarm
kn» ,®«ltie- a bezwaren (Lat.); 3.
*V>?S teW! verwachting, kleur; 5.
^?r<?' JaPanse keizer; 6.
Shj- acaTemtl_Tei.sjes-
V*tl. inrfi °Pt2a8Hjk. vre<
Phividu, gevaarte.
1,
5 *SlNG VAN 10 AUGUSTUS.
^oii^rlviera - 3 radio - 4 onera -
6 kelder.
Tohnnv werd ernstig ziek. Maanden
lang was ^ij aan het bed gekluisterd
en de grote angst vergeten te worden
sloopte zijn krachten. R-im troostte
en al namen de geldzorgen toe en ai
leek het er op dat Johnny Kraaykamp
voorgoed als artist zou zijn uitgescha
keld, zijn enorme energie bracht hem
weer op de been. Voor heel kort! Hij
was nog maar net bezig aan zijn come
back of het noodlot achtervolgde hem
opnieuw. Johnny brak een arm. In het
ziekenhuis van Haarlem herstelde hij
langzaam.
Maar nog was de pechvogel niet aan
het einde van zijn tegenslagen. Tot
overmaat van ramp brak hij ook nog
zijn rechterbeen en maanden lang
moest de ongeduldige rasartist in het
gips liggen. ,,Qp mijn lange ziekbed
heb ik veel nagedacht... vertelde
Johnny mij toen ik van Ijem en zijn
gezin een paar foto's kwam maken.
„Ik weet, dat clown spelen mijn
grootste kracht is, maar ik wil ook wat
anders. Het karakterspel trekt mij erg
aan en ik heb bewezen dat ik het kan
in de Oliver musical, waarin ik als de
schurk Fagin heb geacteerd.
Het was een succes en ik blijf mijn
leven lang trots, dat ik in dit stuk heb
mogen staan. Pas toen heb ik echt ont
dekt, waar mijn kwaliteiten precies lig
gen. Natuurlijk in de lach en de gri
mas maar ook in het fijne levensspel".
Mevrouw Rim Kraaykamp, die John
ny de rijkelui's wens een zoon en
een dochter schonk is van de talen
ten van haar man eveneens overtuigd.
Heeft Johnny een fragiele gezond
heid? Is hij niet zo sterk als hij er
uitziet? Johnny zelf wuift alle zorgen
om hem weg, maar zijn vrouw Rim
houdt hem goed in de gaten. Zij weet
maar al te goed, dat Johnny in staat
is zijn gestel geweld aan te doen door
te veel hooi op zijn vork te nemen en
ze weet ook, dat Johnny een vermoei
end en veeleisend vak heeft. Nauwgezet
let zij op hem. Zij waarschuwt cn remt
als dat nodig is. En hebben de griep-
hacillen Johnny in hun greep, dan
sjouwt zij met kruiken en anti-pillen
van boven naar beneden in hun Zand
voortse huis.
„De vrouw van een artist te zijn is
geen gemakkelijke opgave. Het ls altijd
laat, ver na middernacht voor ik een
oog dicht doe en als Johnny 's mor
gens nog op een oor ligt rrioet ik de
kinderen naar school brengen. Zonder
hulp kan ik eenvoudig niet en ik ben
blij dat ik in Ilona zo'n beste gedien
stige heb gevonden."
Johnny zonder Rim ls ondenkbaar
geworden. Overal waar hii optreedt zit
zij in de zaal. Rim is de bron van
applaus voor een man, die niet buiten
succes kan en die te gronde zou gaan
wanneer het publiek hem ooit in de
steek zou laten.
Als ik Johnny vraag of hij onderhe
vig is aan stemmingen, zegt hij:
„Vooral als het mooi weer is ben ik
een en al blijdschap. Dan zing ik zelfs
in de auto, maar ik kan ook ongenadig
kwaad worden als ik onredelijk behan
deld word. Maar mijn karakter is ook
weer zo, dat ik binnen twee minuten
weer de beste maatjes ben met de
mensen, die ik eerst voor alles wat
lelijk is heb uitgescholden. Weet je wat
ik altijd de heerlijkste ervaring vind?
Dat zo'n grote kerel als ik nog kind
kan zijn en dat niemand dit raar vindt."
Johnny loopt een tikkeltje nerveus
door de lichte zonnige kamer. Hij
draait aan de knop van de radio en
neuriet een liedje mee, een populair
wijsje.
Hj) ziet er een beetje vermoeid uit.
„Ben aan vakantie toe... avond aan
avond optreden en overdag repeteren
en nieuwe ideën uitwerken. Je oent in
ons vak nooit klaar, je moet altijd op
je qui vive zijn je mag niet verslappen,
want het publiek is veeleisend en te
recht. Wie aan de top staat moet zijn
naam eer aan doen. Of ik veel verdien?
Je hoort mij niet mopperen, maar als
je mij yraagt: Johnny wat heb je ge
daan met de hoopjes geld, die je ver
dient heb, dan zou ik zeggen: Ik ben
beste vriendjes geworden met de in
specteur van belastingen, niet dat we
bij elkaar over huis komen, maar we
groeten elkaar erg beleefd.".
WILKO A.G.M. BERGMANS
HAARLEM, 11 aug. Het cricketpro
gramma voor zondag 16 aug. luidt: jn_
ternationale wedstrijd op VRA-terrein te
Amstelveen tussen Nederland en Free
Foresters (15 en 16 augustus). Eerste
klasse B: Rood en Wit 2Quick., Her-
mes-DVSSCHO, Excelsior—PW.
„Zijn Kerk heeft Jezus Christus ge
sticht, opdat zij een liefdevolle Moeder
zal zijn en tegelijk uitdeelster van het
heil van alle mensen".
Met deze zin begint Paus Paulus VI
de eerste encycliek van zijn pontificaat.
De encycliek is gedagtekend het feest
van Christus' Gedaantewisseling, 6
augustus 1964.
„Eccleslam Suam" is verdeeld in drie
delen, zoals de Paus zelf reeds in zijn
persconferentie van woensdag 5 augus
tus op Castel Gandolfo had aan
Het eerste deel draagt tot titel „Het
bewustzijn het tweede deel „de ver
nieuwing en het derde deel „de dia
loog de drie wegen die de Kerk naar
de opvatting van de Paus moet volgen,
om in deze tijd aan haar zending en
taak te beantwoorden. De drie delen
worden voorafgegaan door een proloog.
In deze proloog begint de Paus te ver
tellen dat hij de bisschoppen der wereld
nu eenmaal bij de opening van de twee
de zitting van het Concilie beloofd heeft
zijn gedachtenover de Kerk van heden
neer te schrijven. Ondanks deze belofte,
valt net hem toch moeilijk hieraan ge
volg te geven, zegt hij.
TeT,,eer,ste omdat het natuurlijk altijd
moeilijk is de goddelijke leer zuiver
weer te geven, maar ten tweede, omdat
de Paus bijzonder in deze tijd rekening
moet houden met de onrust welke in de
Kerk en in de zielzorg bestaat. En ten
slotte omdat hij ook rekening moet hou
den met de toestand waarin de mens
heid verkeert. Daarna zegt de Paus na
drukkelijk te willen vermijden dat deze
encycliek een al te groot en plechtig ka
rakter gaat dragen. Hij zou het liever
als een eenvoudig, broederlijk gesprek
met de bisschoppen willen zien. En dit
gesprek moet dan dienen om de liefde
?„5r- ,elkaar ,'-e versterken, om de men
taliteit van het Oecumenisch Concilie
zelf in de goede zin te bevorderen en
tenslotte om een paar punten uit de ge
loofsleer en uit de geloofspractijk duide
lijker te stellen, zodat het voor hiërar
chie en voor leken makkelijker wordt
ten gons te van de Kerk te werken. De
Paus herhaalt dan de indeling van zijn
geschrift, dat nu volgen gaat en noemt
de drie terreinen, waarover hij wil spre
ken. Hij legt er nog eenmaal de nadruk
op, dat nij dit doet als bisschop van
Rome en derhalve als opvolger van de
H. Petrus, die de drager is van het
hoogste gezag in het Rijk Gods en
plaatsbekleder van Christus
Na deze inleiding begint het eerste
deel dat handelt over de bewustwording
van haar Kerk-zijn, Van de schat der
waarheid, die zij geërfd heeft, en van
de zending, welke zij van Christus heeft
ontvangen. Met een beroep op de brief
van de apostel Paulus aan de Hebree
ën, waarin deze zegt dat de goddelijke
openbaring zich op verschillende tijden
en op uiteenlopende manieren met ge
schiedkundige, uiterlijke en onbestreden
feiten heeft voltrokken, betoogt de Paus
dat de openbaring op die manier in het
menselijke leven binnengedrongen is.
Het is de moeite waard, zegt de Paus,
over de oorsprong en de natuur van de
godsdienst van Christus na te denken
en daarbij de grootst mogelijke waak
zaamheid te betrachten. Deze waak
zaamheid, zegt de Paus, typeert het ze
delijk gedrag en de practische, actuele
houding van de Christenen in deze we
reld. De waakzaamheid wordt aan de
apostelen juist al aangeraden met het
BUSSUM, 11 aug. NCRV-omroep-
ster Els Buitendijk heeft zaterdagavond
naar aanleiding van de zoveelste uit-
zending in de populaire Amerikaanse
t.v.-serie over de wonderhond Lassie, do
kijkers er op gewezen, dat het niet mak
kelijk is zo'n Schotse collie datgene te
geven wat hem toekomt. Ook kan men
niet van de hond verwachten dat het
dier net zulk een schranderheid a_an de
dag kan leggen als de collie uit het
t.v.-programma. Zij merkte nog op, dat
vele mensen, die deze hond voor de
kinderen of uit een modegril gekocht
hebben, op teleurstellingen stuiten, die
i a.~ *v •*- -
WxOL
.v - M*r>
dan soms op de hond zelf worden af
gereageerd door hem of haar te ver
waarlozen.
Het is ook niet gemakkelijk een col-
"6 „op te voeden", juist al omdat
van deze hond, door z'n vernuftige ras-
°"noot van het beeldscherm, teveel
verwacht wordt. Het vergt jaren en
Jaren een hond werkelijk goed te dres
seren. Velen kunnen daarvoor immers
het geduld en de tijd niet op
brengen. Honderd meter wandelen is
sommigen al te veel.
He grote belangstelling voor dit
mooie ras heeft de laatste tijd een
rage in de handel van collie's ver
oorzaakt. Een rage die de Dierenbe
scherming soms met lede ogen moei
aanzien. Puppies van nauwelijks zes
weken oud worden al te koop aange
boden. Van de koper wordt dan maar
verwacht dat hij zoveel van honden
weet, dat het dier de goede voeding
krijgt, de zo noodzakelijke lange wan
deling, en de injecties die elke hond
op bepaalde leeftijden nodig heeft om
ziekten te voorkomen.
Niet al te bonafide nandelaren ma
ken vaak gebruik van de onwetendheid
van de koper door ook niet al te ge
zonde of te jonge dieren op winstge
vende manier van de hand te doen.
Vroeger werd ook nog al eens van
vervalste stambomen gebruik gemaakt,
om de prijs op te drijven. De Raad
van Beheer op Kynologisch gebied in
Nederland probeert dit soort dingen zo
veel mogelijk tegen te gaan. Het is
voor de koper dus zaak bij deze instel
ling te informeren.
De teleurstellingen blijven. Meestal
worden ze uit liefde voor het mooie
en goedaardige dier aanvaard. Zeker
in ae grote steden, waar mishande
ling en verwaarlozing bijna niet voor
komen De ervaring is dat als het
wel gebeurt buren dat meestal snel
melden of verhinderen. Vaker komt
het voor dat de collie te weinig be
weging krijgt. De honden moeten veel
kunnen lopen en rennen. Ze zouden
anders snel degenereren tot een soort
grote vadsige schoothond.
Het ls jammer dat het dier tekort
somt door het modeverschijnsel dat
rond zijn ras in het leven geroepen
werd. Laat iedereen die op aandringen
van zijn kinderen tot het besluit komt
een Schotse collie te kopen, goed over
wegen of hij in staat is het dier naar
behoren te verzorgen en te geven wat
het toekomt. Zo niet, zie er dan vanaf.
Voorkom tragische teleurstellingen voor
dier en mens.
oog op de gevaren en verleidingen
waaraan de mens in deze wereld bloot
staat. De uitnodiging tot bewustwording
heeft Christus dus aan zijn apostelen
en zijn eerste leerlingen al persoonlijk
fericht. Maar, zegt de Paus, we kunnen
e uitnodiging nog op een andere ma
nier benaderen, nl. als de uitnodiging
aan de gemeenschap, de vergadering der
gelovigen, als gemeenschap beschouwd,
nl. de Kerk. En die kunnen wij allen
uitnodigen een gemeenschappelijke acte
van geloof in de Heer Jezus Christus
te wekken.
Waarom zouden wij de mensen op
roepen tot zulk een acte van geloof?
Naar onze mening zijn daar verschil
lende gronden voor, maar ze hebben
allemaal een en dezelfde reden, nl. de
noden van dit ogenblik, in het bijzonder
het ogenblik waarin het leven der Kerk
zich bevindt. Die redenen zijn ten eerste
dat men voortdurend moet leren en zich
bewust worden welke roeping men in
het leven heeft.
Men heeft voorts de behoefte om zich
zelf in Christus te ervaren, volgens de
woorden van St. Paulus. „Dat Christus
door het geloof in uw harte moge wo
nen". Er is nog een andere reden nl. dat
deze Kerk temidden van de mensheid
staat, en daarmede -als het ware ver
vlochten ls, kostbare cultuurgoederen
aan de omgeving ontleent, maar ze ook
aan de omgeving meedeelt, zoals uit de
geschiedenis bewezen is. Zjj gaat op en
neer met de geschiedenis der mensheid.
„Het is, zo vervolgt de Paus dan let
terlijk, eveneens bekend dat de mensheid
in dit tijdsgewricht zich op de weg van
grote veranderingen en ontwikkelingen
bevindt, die niet alleen haar uiterlijke
levensvormen, maar ook haar manier
van denken grondig doen veranderen.
Dat alles brengt ook de Kerk zelf in
beweging, als wordt zij door golven der
zee bewogen. De zielen der mensen, die
zich aan haar hebben toevertrouwd, zijn
sterk beïnvloed door de denkwijze van
de moderne wereld, zozeer, dat een ge
vaar voor bedrog, verwarring en dwa
ling ontstaat, die haar eigen zekerheid
schijnen te doen wankelen. Deze situatie
kan zelfs velen ertoe verleiden er de
meest zonderlinge gedachtengang op na
te gaan houden, zoiets van als zou de
Kerk zichzelf moeten verloochenen en
heel nieuwe en onvermoede levensvor
men moeten aannemen". Leeft nog niet
altijd op een verkapte manier het mo
dernisme van vroeger met al zijn ver
leidingen, zo vraagt de Encycliek, die
de ware werkelijkheid van de katholieke
godsdienst vreemd zijn? Middel daarte
gen is alleen maar de terugkeer van het
bewustzijn van de Kerk, en dan juist in
de geest van Christus, die neergelegd is
in de H. Schrift en in de overlevering.
De Paus gaat verder en spreekt over
dreigende dwalingen binnen de Kerk
zelf. „En wij zouden bijna hetzelfde kun
nen zeggen t.a.v. de dwalingen die ook
zelfs binnen de Kerk om zien heen grij
pen. En daaraan vallen zij ten prooi,
die maar een stukje kennen van de na
tuur en van de zending der Kerk en die
niet voldoende de documenten van de
Goddelijke Openbaring en de uitspraken
van het door Christus ingestelde leer
gezag in acht nemen".
Er is nog een andere reden, vervolgt
de Paus. Een kenmerk in de geestes
houding van de moderne mens en van
zijn denken leidt er gemakkelijk toe, dat
hij de zekerheid en de volheid van zijn
wezen gaat zoeken in zijn eigen bewust
zijn. Dat is niet zonder gevaar, want
beroemde filosofische richtingen hebben
deze vorm van geestelijke werkzaam
heid van de mens in zijn diepste trek
ken onderzocht en als de hoogste ge
prezen, ja zelfs deze uitgeroepen tot
maat en bron van de werkelijkheid.
De Paus komt dan op de positieve
ontwikkeling, die zich in het Kerk-be-
wustzijn van tegenwoordig voordoet nl.
de prachtige ontwikkeling der moderne
theologie.
Hij wijst erop dat vele grote geleerden,
theologen van verschillende scholen, van
pastorele en missionaire bewegingen,
mensen met reusachtige godsdienstige
ervaring en grote kennis van alle pause
lijke uitspraken, zich de laatste tijd heb
ben gezet aan de studie over het wezen
van de Kerk. Maar we moeten daarbij
wel goed in het oog houden, dat de leer
der Kerk, die zich sinds het Concilie van
Trente op een schitterende manier heeft
ontwikkeld, ook het Eerste Vaticaanse
Concilie heeft gekend. En om de ieer der
Kerk nu te begrijpen, kunnen we het
Eerste Vaticaanse Concilie- niet voorbij
lopen: dit is een station op de weg naar
Christus, dat wjj niet mogen overslaan.
En ten tweede dit Tweede Oecumenische
Vaticaanse Concilie, is daarvan nog altijd
een voortzetting en aanvulling. Zonder
op deze zaak nu verder in te willen gaan,
voelt de Paus toch behoefte te verwijzen
naar twee documenten, die hij bij deze
studie over de Kerk van bijzondere bete
kenis acht.
Dat is in de eerste plaats de encycliek
Satis Cognitum". van Paus Leo XIII uit
1896 en vervolgens de encycliek „Mystici
Corporis" van Paus Pius XII van 1943.
Documenten die naar hij zegt ons een
omvangrijke en zeer heldere leer over de
ze goddelijke instelling geven. De Paus
trekt daaruit de conclusie, dat wij allen
ons voor alles meer moeten bezinnen op
de Kerk als op het mystieke lichaam van
Christus. Dit zal ons 'niet alleen inwendig
persoonlijk troost geven, maar het zai
ons ook een krachtbron zijn, om onze
apostolische plicht te vervullen en de
noden van de mensheid tegemoet te tre
den. En passant brengt de Paus dan
dank aan al die geleerden, theologen, die
In de laatste tijd door een schat van we
tenschappelijke werken uit verschillende
theologische scholen de leer over de Kerk
zoveel duidelijker gemaakt hebben en
vooral de gescheiden broeders een dui
delijker beeld van de Kerk hebben ge
geven. Hij zegt dat verschillende van die
werken hoge waarden bezitten en van
groot nut zijn.
De Paus voegt er echter wel nog aan
toe, dat hij met opzet geen privé-stand-
punt in hét openbaar wil innemen over
de leer der Kerk, zoals die nu in het
schema over de Kerk aan het Concilie
is voorgelegd. Hij wil dat pas doen, wan
neer hij optreedt als voorzitter van het
Concilie.
Dat neemt'niet weg dat hij toch wel
van de gelegenheid gebruik wil maken
een paar verwachtingen uit te spreken,
die hij t.a.v. dit punt, het Kerkschema,
van het Concilie heeft.
De verwachtingen nl. die hij koestert,
vallen samen met het program dat hij
zich voor zijn pontificaat heeft gesteld.
Hij doet een beroep op de bisschoppen er
kennis van te nemen en al hun medewer
king te verlenen om dit program te ver
werkelijken. De eerste vrucht dan die hij
van het nieuwe en verdiepte bewustzijn
van de Kerk verwacht is de hernieuwde
ontdekking van haar levende betrekking
tot Christus. Onze betrekkingen tot
Christus staan in het middelpunt van
ons hele religieuze erfgoed.
Na een schildering van het wezen der
Kerk als mysterie, dat zich in de zielen
der gelovigen voltrekt, zegt de H. Vader:
„Als wij dit besef maar in de zielen tot
leven weten te wekken, dan zullen alle
moeilijkheden waarop de vak-theologen
in de Ecclesiologie stuiten worden over
wonnen, o.a. de vragen hoe de Kerk tege
lijkertijd zichtbaar en geestelijk kan zijn,
hoe zij tegelijkertijd vrij en wettelijk on
derworpen kan zijn. hoe zij gemeenschap
pelijk en hierarchies kan zijn, hoe ze al
heilig is en nog altijd op weg is naar hei
ligheid, hoe zij tegelijkertijd contempla
tief en actief kan zijn enz. Al deze vragen
zullen In het' licht van de geloofsleer,
door de ervaring van de levende werke
lijkheid van de Kerk opgelost worden.
Tenslotte zegt de Paus, dat wanneer hij
dit allemaal duidelijk heeft neergeschre
ven, het voor buitenstaanders nu wel
duidelijk is, wat het program van zijn
pontificaat praktisch is. Hij spreekt er
zijn vreugde over uit, dat de verwezen
lijking van dit program eigenlijk in de
hele Kerk al begonnen is, en met vurige
ijver wordt voortgezet.
(Advertentie)
Elke OLVEP polis ie winstdelend
(Om 22.31 Uitslagen races). 23.55-24.00
Nieuws.
NDR-WDR 309 m: 19.00 Nws. 19.25
Klass. muz. 20.00 Dansmuz. 21.30 Nws.
22.00 Klass. muz. 23.00 Gevar. muziek.
24.00 Nws. 0.20 Gevar. muz. 1.00 Weer-
ber en gevar. muziek.
FRANKRIJK-CULTURE 280 en 235 m:
19.01 Gevar. muz. 19.58 Nws. 20.20 Ge
var. muz. 20.30 Moderne muz. 22.00 II
AVRO: 19.30 In Laren woont een schil
der, cabaretprogr. NTS: 20.00 Journaal.
AVRO: 20.20 In AVRO's Televizler. NTS:
20.40 Licht vocaal ens. 20.55 Monty 'an- Cordovano, opera. 23.00 Gevar. muziek,
dis. TV-film. 21.15 Combo met zangso- 23-40 Gevar. muz. 23.52-24 00 Nws.
liste. AVRO: 31.40 Confrontatie - Sac,
doc. film, NTS: 22.30-22.35 Journaal. BRUSSEL 324 m: 18.00 Nws lg^OS Voor
de sold. 18.28 Paardesportber. 18 30 Dans-
DUITSE TELEVIS1EPROGR. muz. 19.00 Nws., weerber. en radiokron.
18.10-18.15 Nws (Reg. progr.NDR: 19.40 Jazzmuz. 19.50 Syndicale kroniek
18.15 Versnelde film. 18.50 Voor de kin- 20.00 Amus. muz 21.00 Noordzeefestival
deren. 19.00 Nws. 19.03 Act. 19.19 Onder 22.00 Nws. 23.00 Nws. 23.05 Recital. 23 65
ons de Alpen, rep. 19.59 Progr. overz. Nws 24.00-0.10 Ligging van zeeschepen
WDR: 18.30 Hier und Heute. journaal.
19.12 Intermezzo - aanvang. 19 15 Oh, BRUSSEL, 484 ra: 18.02 V. d soldaten
those Bells! 19.45 Der SUberflsch). 20 00 Lichte muz. 19..00 Nieuwe gram.
Journaal. 20.15 Der Mann in Strom muz- 19.30 Nws. 22.00 Wereldnws. 22.15
speelfilm. 21.45 Duits verleden in oudé Jazzmuz 22.55 Nws.
kazematten, rep. over het filmarchief
van de Bondsrepubliek. 22.30 Journaal
en comment. 22.50 Elbsandsteingebirge
progr. uit de serie: Aan deze en gené
zijde van de zonegrens (herhaling)
TWEEDE DUITS PROGR
Mtt(c 1C on rv- j_
HILVERSUM I, 402 ra. VARA: 7.00
iaat M..,0 ir«Tnï - Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Soc. strijdl.
„rkLr iqoa I- P,e draaischijfgevar. 7 23 Lichte gram. muz. 8.00 Nws. en soc.
„tr leA"F.bllk °p films: Frag- strijdl. 8.18 Lichte gram muz. 8.40 V. d.
!o an sriiefde Duitse speelfilms, kinderen. 8.50 Ochtendgymn. v. d. vrouw.
TilTi ón01??'. en aet- 2"-O" De sport- 9.00 Kookpraatje. 9.05 Stareofonische uit-
spiegel. 20.30 Drie doornen ln het oog. zending: klass. gram. muz. 9 20 Klass.
ifÏLa.J "e bezittingen van Groot-Brit- gram. muz. 9.35 Waterst VPRO: 9.40
rv„u Zuld-Afrlka. 21.15 Heute abend Twee boeken, één boodschap, le/. VARA:
d ,ell: Tödliche Fracht, tv-fllm. 10.00 Lichte gram. muz. 11.00 Nws. 11.02
22.00 Heute: nws. en act. Vrij entree, cabaret, (herh. van 8 maart
JJJ 11.25 Musette-ork. (stereofonische
10TELEVISIEPROGR. uitz.). 11.45 Vocaal ens.: klass. liederen,
ia ro' Ber' 19 03 Intern- agrarisch nws. 12.05 Stcreofonisrhe ullz.: licht orkest.
19.80 Les hommes volants, filmfeuilleton, licht vocaal ens. en zangsollsten. 12.30
20.00 Journaal. 20.30 Intern, variétés: Med. t.b.v. land- en tutnb 12.33 Voor
Les Ral sin s verts. 21.30 La derrière nult, het platteland 12.38 stereoforische nitz.:
tv-spel. 21.55 Festival: de manifestaties Licht instrumentaal kwintet. 13.00 Nws.
van het Festival van België en de grote 13.15 Stereoforische ultz.: Licht orkest,
exposities in het toeristenseizoen. 22.25 13.45 Peking benaderd door zijn buren.
Journaal. lezing. (III). 14.00 Grepen uit de mu-
.r, ziekgeschledenis. muzikale lezing. 14.50
VLAAMS-BELG TELEVISIEPROGR. zijn ze wel zo anders?, toespraak. 15.00
19.30 Ivanhoe, feuilleton. 20.00 Nws. 33/35, verzoekprogr. v d jeugd. (Om
20.25 Penelope, ultz. voor de vrouw. 20.55 16.00 Nws.), 16.30 V. d. zieken. 17.00
Speelfilm: De grote oorlog (La grande Wegwijzer: tips voor vakantie- en snip-
guerra), dramatische film. 22.55 Nws. perdagen. afgewisseld met gram. muz.
17.50 Reg. utt.z: Geven en nemen. Tips
a a I voor en van weggebruikers.
HILVERSUM n. 298 m. - NCRV: 7.00
Nws. 7.10 Dagopening. 7.20 Lichte gram.
NTS: 17.00 De Verrekijker, internat. maz- Radiokrant 8.W) Nws. 8.15 Ge-
jeugdjourn. KRO: 17.10-17.45 Voor de wlide muz. (grj.__8.30 Zuldamerikaanse
kinderen.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
17.00 Voor de jeugd.
klanken (gr.). 8 30 Vocaal ens.: volks
liederen. 9.00 V d. zieken. 9.30 Lichte
gram muz. 9.30 V d vrouw 10.10 Mo
derne gram. muz. 10.30 Morgendienst.
11 00 Klass. gram. muz. 11.15 Lichte
gram. muz. 12 00 Licht Instrumentaal
trio. 12.30 Med. t.b.v. land- en tulnb.
12.33 Licht ork. en zangsoliste. 12 53
Gram. muz., eventuele act. 13 00 Nws.
13 15 Licht instrumentaal kwintet 13.35
Transistor, licht progr, 15.00 Moderne
gram. muz. 15.25 Strtlkkwartetmoderne
muz. 15 50 BijbelvertPllIng voor de Jeugd.
16.00 V. d. jeugd 17.00 Licht voc. ens.
(gr 17.15 Jazz Perspectief 17 45 Licht
ens.
HILVERSUM I, 402 m. AVRO: 18.00
Nws. 18.15 Event, actueel. 18.20 Piano- n
duo: lichte muz. 18.30 R.V.U.: 2. Surtna- R111tPlll^lVIH
me: Van riamverband tot nationale een- U ,CI'
?FeJzlfht5 met name ook ENGELAND, BBC Home Service 330
verhouding tot Nederland - een uitzen- m: 12 on Volksdansmuz 12.30 V. d boe
door mol mr I gcm^,u Sttpusa. ren. 12 55 Weerber. en progr. nws. 13 00
1900 Poli.',G' FeUlo«n KFaal: Nws. 13 10 Qrizpmgr. 13 40 Radiokron.
nitpfrH. Pariej gesproken brief n.oo Ork. cono. 15.00 Hoorspel. 15.45
scLeSIm m1?. Dichte muzlek-kaleldo- Cricketrep 16 0.5 Vespers. 16 45 Progr.
,JPP' 2?'?9 Nws. 20.06 Operafragmenten voor de oudere luisteraars. 17 25 Klankb.
Adelbrieven van de sport, of muz. 17.55 Weerber en progr. nws.
progr. over de sport ln het oude Hellas.
21.30 Licht ork. (gr.). 22.10 Vioolrecital: ENGELAND, BBC Light progr. 1500
klass. muz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 23.00 en 247 m: 12.00 Pop. gram muz. 12.30
Moderne gram. muz. 28.55-24.00 Nws. Nws. 12.31 Gevar muz 13 30 Nws 13.35
Lm vrDcui. n IOC truc ,o Grtoketultslseen. 13 45 V. d kinderen.
1 I 18.00 14.00 V. d vrouw 15 00 Theaterorgelrec.
,o l5, Mg ,o^oZ a - iTo/' „kl"deren- 15 30 Nws 15 31 Muz bil hei werk: ds"s-
19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25 Volksmuz. muz- 1615 oaghoek. 16.30 Nws. 16.31
(gr.). 20.00 Radio kamerorkest en solist; uitslagen races en cricket 16.35 Gram.
fholh ™nZ's CiMslCe'ci Hol' mu7' v Jew"*. 17.00 Gevar. muzikaal
(nerh, van 8 november 1963) 21.30 Hol» progr.
land Festival 1964: Mezzo-sopraan en
plano: moderne liederen. 22.10 Gram. NDR-WDR 309 m: 12.00 Nws. 12.15
muz. 22.20 Act. of gram. muz. 22.25 Amus muz 13 00 Nws. 13.15 Gevar muz
boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Lichte 14 35 Dansmuz. 16 00 Nws 16.05 Klass.
gram. muz 23.10 Lichte gram. muziek, muz. 17 00 Nws. 17 30 Gevar muz.
23.55-24.00 Nws.
FRANKRIJK - CULTURE 280 en 23.5
m: 12 30 Nws 12 20 Gevar. muz 12 32
Klass. en moderne muz. 14 05 Kamer-
.„,r, muz. 14.43 Gevar. muz. 16 00 Operafragm
ENGELAND, BBC Home Service 830
m: 18.00 Nws. 18.10 Reg. progr. 18,32 BRUSSEL 324 m: 12.00 Nws 12.03 Ge-
Beursber. 18.35 Amus. muz 19.00 Piano- var. muz 12.15 Gevar. muzikaal progr.
ree. 19.30 Hoorspel. 20.30 Twintig vra- (Om 12.25 Weerber en ber. voor de
gen. 21.00 Cabaretprogr 21.80 Hoorspel, scheepvaart l 12 50 Beursber. en progr.
22.00 Nws. en ber. 22.31) Brievenbeantw. overz. 13 00 Nws. 13.20 Kamermuziek.
22.46 Pari. overz 22.59 Weerber. 23.00 14.00 Nws 14 03 Fragmenten uit mus1-
Nws. 23.02 Voordr. 28.15-23.45 Kamermuz. eals. 14.40 Vioolmuz 15.00 Nws 15 05
Moderne muz. 15 45 BchooIXnrcn 16 00
ENGELAND. BBC Light progr. 1500 Nws. 16 03 Beursber. 16 09 TJchle muz
en 247 m: 18.30 Weerber. en nws. 18.33 (Tussen 16 30 en 13 00 Ren 1 17 00 Nws
Sportoverz. 18.45 Hoorspel. 19.00 Nws. en en weerber 17.15 Amus muziek
Joum. 19 26 Sport en uitslagen cricket.
19.30 Nws 19.31 Lichte muz. 20.00 Gevar. BRUSSEL 484 m: 12.03 Gevar muz
progr. 20.80 Nws. en act. 20.40 Lichte 15.45 Lichte muz. 17.00 Nws 17.45Lichte
muz. 3130 Dansmuz 2200 Gevar muz muziek