horen
zien
gesproken
bullen worden
geboycot
Brandpunt doet kregelig
Programma 's
Televisie:
adio
DAGPUZZLE
J
a
De encycliek „Zijn Kerk" III
De Kerk
boodschap
heeft een
voor allen
Engeland wordt ongeduldig
Technisch al mogelijkmaar
nog onenigheid over systeem
Besluit V.A.R.A.
HEM-artiesten
Vrijdag
■idaq
REM-testbeeld
Politieke uit
zendingen terug
7
Ifi
VARA Jk
ncrv
Donderdag
a iwsisss ss^sst^-jssuvslts
Vrij
Buitenland
8u
Genland
De dialoog
ORKEST VAN
WERNER MüLLER
OP GRAND
GALA DU DISQUE
DONDERDAG 13 AUGUSTUS 1964
PAGINA 11
1 'SSSLSX&.
I
LEIDSENDAM, 13 aug. De
invoering van kleurentelevisie in
Europa wordt opgehouden door de
onenigheid over het aan te beve
len systeem. In het bijzonder de
B.B.C. is, na grondige voorberei
dingen, verlangend te beginnen. In
Nederland heeft men wat langer
de tijd; regelmatige uitzendingen
van de kleuren-t.v. kan men hier
pas na 1967 verwachten. De voor
bereidingen bij Philips en de P.T.T.
verlopen in betrekkelijke rust. In
oktober gaat Philips in Eindhoven
beginnen met de experimentele
uitzendingen voor een honderdtal
geselecteerde kijkers, die dan zul
len kennisnemen van experimen
tele programma's van Eric de
Vries en Piet Beishuizen. Ook in
andere opzichten wordt er reke
ning gehouden met de komst van
kleurentelevisie in ons land. De
zenders die de NOZEMA heeft be
steld voor het tweede net kunnen
met een kleine ingreep geschikt
worden gemaakt voor uitzendin
gen in kleur. Het is, volgens de
NOZEMA, dan ook niet onwaar
schijnlijk dat kleurenprogramma's
op het tweede net worden uitge
zonden. Het derde net is immers
nog iets heel vaags van een verre
toekomst.
(Van
jj,j onze radio- en t.v.-redactie)
y» 0j ®RSUM, 13 aug. Het zal kie-
"elen worden voor onze Neder-
J®r»t© a?it'esten. De VARA heeft als
ri: Ul» de knoop doorgehakt. Arties-
eh de REM-t.v. optreden wor-
^6Hveet°'V<ot' Het 's n°E niet 20 met
ï"*pve» boorden door de andere om-
Jjerovijni8dnKen gezegd, omdat zij zich
*hons J* nog beraden. Voor Joop Si-
!a,,ieènilet hoofd van de afdeling ge
le t..;''®. Programma's van de VARA is
vt e duidelijk. „,In de begintijd
I?VHa-;^0nica Js hetzelfde verbod uit-
jfifoni kd, niet voor de VARA èn voor
t ®en van de twee. Nu met de
"Sp,, dat hetzelfde zijn. Er bestaat
(|g 4U «1 Jn
0 omroepen toch al de over-
^iin» 20 mogelijk geen artiesten on-
>,uit te lenen".
Jo inj^t, dat de REM gaat meedoen,
6 2ün n regisseurs en producers van
V'°ed if11' zal van een verfrissende in-
Wat nen zÜn-
*k>ic 8aat de REM doen als blijkt, dat
»W?e andere omroepverenigingen het
Ot van de VARA delen (wat al-
*i&ri verwacht wordt?) Zal zij zich
k~ redden met het talent dat dan
«oR 7 reaaer
V^oon-adig
is (Dat is niet veel) of
BUSSUM, 13 aug. „Brandpunt",
de actualiteitenrubriek van de KRO,
bood gisteravond behalve een commen
taar van drs. M. van Buuren, over de
encycliek van paus Paulus VI, een in
teressante documentaire over Lambare-
ne, het oord waarin dr. Albert Schweit-
ser, zoals bekend, zijn veelzijdige prak
tijk uitoefent.
Ook attent genoeg een reportage
over een vaderlandse kwestie, die de
gemoederen zeer bezighoudt: die van de
Pier-prijs. Ed van Westerloo zag men
dus bü de cassière een kaartje van een
gulden kopen. En ook zag men naar
werd medegedeeld toevallig hoe een
Controlerende ambtenaar van het depar
tement van Economische Zaken proces
verbaal opnlaakte. Verder zag men hoe
een verslaggever met de microfoon in
de hand minister Andriessen op straat
overviel om hem naar zijn mening over
de kwestie te vragen. Zijne Excellentie
weigerde enig commentaar te geven.
Dit nu werd hem door de presentator
Aad v.d. Heuvel kennelijk kwalijk ge
nomen. De minister had gezegd: „Niet
op straat". En Van de Heuvel voegde
daar naderhand kregelig aan toe: „Niet
buiten de verkiezingen dan zeker". Ook
had hij nauwelijks verholen kritiek op
de heer Zwolsman, die gevraagd naar
zijn zienswijze op de kwestie een half
uur zendtijd had gevraagd, waar hem
proberen artiesten die daartoe j baar.
genegen zijn uit het zuilenbestel weg te
kopen door middel van hogere gages?
Als dit laatste het geval is, en veel
artiesten stappen over, is een starre hou
ding in Hilversum natuurlijk onhoud-
(Advertentie)
Elke OLVEH polis is winstdelend
31.00
toneelstuk.
i, urnsju
M*ses 'Blut', "folkloristisch ballet,
Tweekoppige Adelaar,
'ÏS: 23.00-23.05 Journaal.
w DUITSE TELEVISIEPROGR.
JS.Tioi8.i6 Nwi, (Reg. progr.: NDR:
I V* n v2~iïiïï®r* *Un de staat. 18.50
1» Waohtwoüii. TiSaeiiaDci
gramma-overz. wd^S"^
NDR-WDR 809 m: 19.00 Nws. 19.25 Lie
deren. 20.00 Planomuz. 21.15 Moderne
muz. 21.30 Nws. 22.00 Klass. muz. 23.00
Klas®, en moderne muz. 24.00 Nws. 0.20
Volksmuz. 1.00 Weerber. en gevar. muz.
FRANKRIJK - CULTURE 280 en 235
m: 18.00 Lichte muz, 19.01 Gevar muz.
19.58 Nws. 20.20 Gevar. muz. 20.30 Klass.
en moderne muz. 22.20 Gevar. muziek.
33.52-24.00 Nws.
BRUSSEL 824 m: 18.00 Nws. 18.03 V.d.
sold. 18.28 Paardesportber. 18.30 Moder
ne muz 19.00 Nws., weerber. en radio-
kron. 19.40 Klass. muz. 19.46 Beieanto-
conc. 21.00 Chansons. 22.00 Nws. 22.15
Lichte muz. 22.35 De zeVen kunsten. 22.50
Volksmuz. 23.00 Nws. 33.05 Anvus. muz.
23.55-24.00 Nws.
BRUSSEL 484 m: 18.02 V. d. sold.
Reu tejotm. 19.12 iWrmezTO - -a,lv -
19.15 Havenpolitie: Valse munters. 19 46 18 30 Lichte muz. 19.00 Nieuwe cram,
bltz. en echo). 20.00 Journaal 20.15 Fort- <??X,ar- muziek,
tètzung heule, progr. over bijna verge- iKf3 ®pel- (°m 2200 WereMnws.). 22.55
ten lotsbeschikkingen en krantekoppen. iMeuws-
21.00 Der Protest, TV-spel. 22.30 Joum.
aarnacomment. 22.50 Spektrum: te-
JhSbUk op eerste opvoeringen van stuk-
iSl van Duitse schrijvers in het seizoen
gevar.
skome-
HTLVERSUM I, 402 m. VARA: 7 00
Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Soc. strijcu
7.23 Lichte gram. muz. 8.00 Nws. en
soc. strijdlied. 8.18 Lichte gram. muz.
8.40 V. d. kinderen. 8.50 Ochtendgymn.
voor de vrouw. 9.00 Te land en te wa
ter: Informatief progr. voor weg- en wa-
1S) ^tweede duits progr.
hfoi- Nws. 18.3t« De draaischijf:
4|e,- 19.00 Die Glochards. dorp
ber' Heutenws. en act. 19.55 Weer-
20 30 b, EIsa Wngner, televisieportret.
W'v Blickimnkt: r?p. van corresponden- -
,rn'„ '00 Aktlon Brieftaube: Schdcksals terweggebruikers. 9.35 Waterst. VPRO:
te. «etellten Berlin, doc. spel. 22.00 Heu- 9.40 Morgenwijding. VARA: 10.00 Kamer-
V 5Ws- en act. 22 15 Herv. Wereldbond ork. en solist. 10.45 V. d. kleuters. 11.00
Jc6r,(rankJurt: Slotalenst in de Paulus- Nws. 11.02 Zij die van de zon leven,
vakantiedagboek, (herh. van 18 juli '64).
11.36 Lichte gram. muz. 12.00 Stereofoni-
V,'LANS-BELG TELEVISIEPROGR. sche uite.Licht ork. 12.30 Med. t.b.v.
fn,,00 Ber 19 03 ReD uit Comblain-la- land- en tulnb. 12.38 Stereofonisclie mts.:
amus. muz. 14.00 Pianorecital. 14.30
Voordr. 13.45 Elektronisch orgel: lichte
muz 15 00 Stereofonische uitz.: Bas-bari
ton en piano: klass. en moderne liede
ren 15 30 Shakespeare, de mens, de dich
ter, lit. progr. VPRO: 16.00 Nws. en:
In eigen persoon (I), gesprek. 16.15 Lich
te gram. muz. 16.40 V. d. jeugd. 17.00
Walsmuz. (opn.). 17.30 Licht instrument,
kwintet.
HILVERSUM n, 298 m. KRO: 7 00
Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Lichte
gram muz. 7.56 Oveiw. 8.00 Nws. 8.15
Lichte gram muz., praatje voor de
vrouw, toeristische tips, en progr. voor
de kinderen. 9.55 Lichte gram. muz. 10.20
Lichte gram muz. voor de tieners. 11.00
V. d. zieken'. 11.40 Kamerark.mie en
moderne muz. 12.00 Angelus. 12.04 Lichte
gram. muz. 12.30 Med. t.b.v. land- en
tulnb. 12.33 Lichte gram. muz. 12.55 Kath.
mvs. 13.00 Nws. 13.15 Lichte gram. muz
14.00 Promenade ork. en solisten. 14.4U
Lichte gram. muz. 15.15 Licht ens en
zangsollste. 15.30 V d. zieken. 16.30
Amus. muz. (gr.). 17.00 Klass. gram.
muz. 17.30 Lichte gram. muz. v. d. jeugd.
"hepifm femme, mon gosse et mol,
8r-s"ifu. 21.50 La carroussei aux ima-
Ns ÏTfuwe films. 22.20 Lectures pour
ut. progr. 28.10 Journaal.
1(l9^AMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
Qoo vS?r"Larnbïk en de
ast Pat»
lese draak.
v? L 20 25 Tekenfilms voor Jong
r? 5q o' De Flintstones: Teenager-Idool,
ri n^Peelfilm: Het buurmeisje (The
6*t door), comedle. 22.20 Nws.
,??not>^rr.SE TELEVISIEPROGR.
leugd. 18.05 Overz. van de
s van de komende
I, 402 m. AVRO: 18.00
Soli?, ahï Eventueel actueel. 18.20 Lich-
V/OfM6 'l<i il112- 18.30 Licht ork. en zang-
0iu7 bfo-T0 Sportparade, 19.30 Henry
Pkuz rfe^enad® Concert: Londen* sym-
Plm Wa3.s- "IS2.',11! de ten tilt de programma's van de afgelopen
11 zn 1 fl Mtve rvlm Dfl 1S Pon- .1. 4 n/t r*t no t i .1.1..
ENGELAND, BBC Home Service 330
m: 12.00 Lezing of voordr. 12.15 Lichte
muz. 12.45 Med. 12.55 Weerber. en pro-
grammanws. 13.00 Nws. 13.10 Hoogtepun-
,'K b, pirn ft- ,:"i: "Vil un UC ".'""'O a van UC aiRcivv^ri.
2 On ,UHetir 0 Nws. plm. 20.16 Bon- week. 14.00 Gevar. muz. 14.30 Lichte mu-
Aet Vof^ wekelijkse kunstnotities, -i-v «m ti»„. i. «m
Vv 23.0o jeugd. 22..30 Nws. 22.40
statp 7?°riact. 23.10 Disootaria: nleu-
jft Platen. 23.55-24.00 Nws.
n, 298 m. KRO: 18.16
ziek. 15.00 Lichte ork. muz. 16.00 Lezing
of vertelling. 16.16 Klankb. 16.35 Progr.
v. d. oudere luisteraars. 17.25 Hoorspel.
17.55 Weerber. en progr. nws.
en "Kende m- r-ivu
ten ^eerpraatï Lichte ens. 19.00 Nws.
K^l^' R|fflok£n?tei9 50 Euro- Nws.1231 Amus. Vro'gr="l3.OT Nws', 188
^aaaUius. muz (opn20 35 De Pram' muz- 13 35 tl»t»lagen cricket. 13.4
'era 31® en hM .an twaSf; V. d. kinderen, .14,00 V. d. vrouw. 15,0
;-0no iTanlff,;»-* nerv. wereia-
22 40 ?2-» am Maln- 22.00 Orgel-
Avondovl?a e" herhaling SOS-ber.
23 ^.erd™k:ing. 22.55 Boekbe-
het cenJdï w. gram. muz, 23.30
ei»,. net vnt,r e*«uu. muz. zó.hv
^'s. gehoor, ut. progr. 23.55-24.00
ENGELAND. BBC Light progr. 1500
en 237 m: 12.00 Pop. gram. muz. 12.30
I" '1.31
-o»,o en het têvën" een fweëdé v- Q- Kinaeren. 14.00 v. a. vrouw. tS.OO
Jc^n«e %X^n "e Europese BaotlsteiK^i- Vm' prof!r- 15 :M Nws- 18 31 Mi"dek bij
9vm' Seh^ 8 IQasa S mut ffllS het WM-k; ,ichte muz' iel5 Dagboek,
fcr cS?{LePPer, Geest nabSimwl'ng 13 30 Nws- 16 31 Uitslagen races en crlc-
S&d te F-^ntle van de He« Wereld® ket- 16-35 Gram muz v- a- )eugd. 17.00
S?hc. .rankfuit o™ ®E_Gevar. muzikaal progr.
NDR-WDR 309 m: 12.00 Nws. 12.15
Amus. muz. 13.00 Nws. 13.15 Klass en
moderne muz. 15.15 Liederen. 16.00 Nws.
16.05 Klass. muz. 17.00 Nws. 17.30 Ge
var. muz.
FRANKRIJK-CULTURE 280 en 235 m
12 20 Gevar. muz. 12.30 Nws. 12.42 Ge
var. muz. 14.12 Gewijde muz. 15.40 Ge
var. muz.
BRUSSEL 324 m: 12.00 Nws. 12.03 Ge
var. muz. 12.15 Gevar. muzikaal progr.
(Om 12.25 Weerber. en ber. voor de
scheepvaart) 12.50 Beursber. en progr.
overz. 13.00 Nws. en weerber. 13.20 Amus
mogr. 14.00 Nws. 14.03 Liederen. 15.00
Nws. 15.00 Opera- en operettefragmenten.
15.45 Gevar muz. 16.00 Nws. 16.05 Beurs
ber. 16.09 Klass. muz. 16.50 Gevar. muz.
17.00 Nws. en weerber. 17.15 Noordzee-
festival.
BRUSSEL 484 m: 12.03 Gevar. muz.
15.45 Lichte muz. 17.00 Nws. 17.45 Lichte
muz
U|
^atwi°^ANws Iï>rne Service 330
uikth7,r 18iÜ® Rdg- Progr. 18.32
Oh„1930 iaamrï ;J?UZ' 19 00 L10^
1 bZ, mnz 2L1 s ti 5 Lering. 20.30
?>tz 22.30 Rn- Uoptspei. 22.00 Nws.
V4 22 59 Pari,
~*ar' 23.Ï5-SeS'bS-r- 23 00 Nw3- 23.M
Kamermuziek.
?P°ttmm: 1?30^.VC Progr. 1500
i°dtn» ?rz 18 4s S"Lrber- en nws. 18.33
ETI^el. 19 %4\R°^sPel. 19.00 Nws. en
ï?0O J. 19.30 Nw, laïwï' en uitdagen
v?0MuQOrRPel ^'90 m Quizprogramma.
^.Oo '^dJes"®1^ 29 39 Nws. en act. 20.40
Llcht; f?'30 Progr. v. d. Jeugd,
te m«, 23.55-24.00 Nws
door „Brandpunt" tien minuten was
aangeboden. Aad v.d. Heuvel sprak dus
ietwat schamper over „een villa op
Loosdrecht". En nu zijn wij bepaald
gesteld op een kritisch ingestelde actu
aliteitenrubriek. Maar het is natuur
lijk nonsens dat het mensen minis
ters, zakenlieden of anderszins pu
bliek euvel wordt geduid als zij niet op
het eerste commando op het televisio-
naire matje wensen te verschijnen. En
ministers hoeven waarachtig niet met
een door de knieën te gaan voor de
eerste de beste verslaggever, die hem
een microfoon onder de neus duwt. Ze
hebben wellicht reden tot zwijgen waar
reporters reden hebben tot praten. We
krijgen wel eens de indruk (en gister
avond hadden wij die zeer in het bijzon
der) dat sommige televisieverslaggevers
zich bij tjjd en wijlen, wanneer zij niet
op hun eerste wenken worden bediend,
overgeven aan een superieur soort
kregeligheid, die het gevolg moet zijn
van enige zelfoverschatting.
Het commentaar van Brandpunt zelf
was overigens niet vlekkeloos. Onbe
kend met de wet op de economische
delicten stelde de heer v. d. Heuvel
de mogelijke pier-inkomsten tegenover de
boete van 25.000,die Zwolsman maxi
maal kan worden opgelegd. De radio had
's morgens dit ook al gedaan. Men ver
geet, dat behalve de boete ook nog het
geld, dat onrechtmatig is verkregen, kan
worden afgenomen. En het hoofd van de
afdeling godsdienstige uitzendingen
kreeg blijkbaar tijdens het uitspreken
van een zin, waarin hij de Paus gelijk
wilde geven dat deze geen afstand deed
van het primaatschap, de inval de al
les ontkrachtende woorden „op dit mo
ment" in te voegen, bij andersdenkende
broeders de vraag achterlatende: op welk
moment dan wel? Men ziet maar, ieder
maakt zijn fouten en aan wie beschet
den is, zal veel vergeven worden.
De derde aflevering van „In de Rom
melpot" was als de vorige: een ver
geefse poging tot een andere familie-
Doorsnee. Vergeefs daarom ook voor
al, omdat er wederom sprake was van
een kletserige humor die meer verdriet
dan vreugde biedt Enfin, als wij
zjjn Ingelicht, moet het nog één
gebeuren.
Van geheel ander gehalte was
„Skaal", een programma waarin Geor
ges Ulmer de hoofdrol speelde en waar
in hij zich in allerlei Walter Mitty-ach-
DEN HAAG, 13 aug. Gistermid
dag is het testbeeld van de REM in
de lucht gekomen. Beeld en geluid wa
ren van behoorlijke kwaliteit. De
REM is uit Deventer en 's-Hertogen-
bosch opgebeld door mensen die het
testbeeld duidelijk ontvingen, zonder
speciale voorzieningen.
KRUISWOORDRAADSEL.
1 2 3 4 5 6 7 89 10
KRUISWOORDRAADSEL.
Horizontaal:
I. genealogie; 2. verdriet hebben, voor
zetsel; 3. spoorstaaf, nieuwigheid; A
luguber; 5. hulpmiddel; 6. verzoekschrift;
7. gezondheid, lidwoord; 8. voorzetsel,
onachtzaam; 9. sterrenbeeld, geschenk;
10. denkbeeldige cirkel rond de aarde;
II. belastingbandje bij rookwaren.
Verticaal:
1. stijf, Engelse titel; 2. land in Nabije
Oosten, Amerikaanse staat; 3. gebied
in Duitsland, de openbare mening; 4.
nieuwsbericht, symbool radon; 5. daar,
nabootsing; 6. draait men eerst bij au
tomatisch interlokaal gesprek, doctor;
7. Verenigde Naties, verlies bij wisse
len van geld; 8. zeegat bij Terschelling,
middel om zich uit te drukken; 9. Ne
derlands portret- en genreschilder (1613
1675), gevierde zangeres; 10. gemalin
van koning Willem III, bewindhebber.
OPLOSSING VAN 12 AUGUSTUS.
1. wazig; 2. valbijl; 3. assemblee; 4.
Ahoy; 5. floret; 6. nood; 7. seizoen.
Op de streepjes; Willem Barendsz.
tige situaties begaf. Ulmer is een bij
zonder bekwaam vakman en een leuk
type bovendien. Men had veel plezier
om hem, al wilde het ons voorkomen
dat de Assepoester- en de gangsteiscè-
ne iets te zeer uitgesponnen waren.
„Ik ben met U.„", een serie NBC-
documentaires over de Concilies in de
geschiedenis van de Katholieke Kerk
geraakte dit keer in de middeleeuwen.
We werden gefrappeerd door bijzonder
fraaie beelden, maar gehinderd door
'n drukdoenenge en ongedifferentieerd
commentaar met een beslist over
bodige stemwisseling op de achter
grond.
Het laatste deel van de Encycliek dat
bijna de helft van heel het gesch-'ft om
vat, handelt over de dialoog
Een zuiver begrip van haarzelf, een
gestalte van het type dat zijn Kerk
eeft willen geven, zulen beide ertoe
leiden, dat zij in de wereld waarin de
Kerk leeft, duidelijk een eigen positie
inneemt, zo stelt de Encycliek voorop.
Dat staat trouwens al in het Evangelie,
waaruit blijkt hoe optimistisch de wereld
vaak over zichzelf oordeelt of hoe pes
simistisch de mensheid over haar eigen
bestaan is. Hiertegenover stelt het Evan
gelie, hoe armzalig de aan zichzelf over
gelaten mens is. Het Evangelie is echter:
Licht, Vernieuwing, Wedergeboorte. Er
zijn dus twee polen; het christelijke le
ven en het menselijke leven.
De dualiteit tekent zich scherper af in
de leer over de rechtvaardiging en de
doop. En als noodzakelijk gevolg wordt
de weg van de christen afgebakend als:
leven in de wereld, zonder van de wereld
te zijn.
Staan Kerk en wereld al buiten elkaar,
zo gaat de redenering verder dan
staan zij nog niet tegenover elkaar; de
Kerk heeft een taak in de wereld, nl.
deze het Evangelie te leren en leerlinren
te werven. Dat betekent dus; komen tot
een dialoog.
Dit punt nu Is een van de ïodeme
kern-vragen, waarover het Concilie
diepgaand bezig is zich te beraden.
Zonder op de punten die bij deze discus
sie aan de orde zullen komen, in te gaan,
willen wij een paar gedachten uiten, die
als richtlijnen kunnen dienen.
Naar onze mening moeten we door
gaan in de richting, die LEO XIII is in-
Pius XII gevolgd. Zij hebben tot de
mens in de taai van onze tijd gespro
ken. En wat is dat anders dan de dia
loog?
Hoewel we niet graag over onszelf
spreken, zegt de Paus, durven we toch
wel te zeggen, dat wij van plan zijn op
die weg verder te gaan. Wij willen de
wereld de schatten van waarheid en ge
nade aanbieden, waarvan God ons be
heerder gemaakt heeft.
De Paus gaat dan in op het type dia
loog, dat de Kerk te voeren heeft. Hij
is transcendent, d.w.z. hij vindt zijn oor
sprong in God. De openbaring vrij
willige gave van God aan de mens vol
trekt zich in de dialoog: het Woord
deelt zich mede aan de me- s, zij het d. 1
dat deze communicatie door de erfzon
de onderbroken is, maar weer opgeno
men. De Heilsgeschiedenis vertelt ons
Hoe staat het met de
kleurentelevisie
(Van onze verslaggever)
De vraag „Hue staat het met de kleu
rentelevisie?" kan ir. F. Maarleveld, de
plaatsvervangend het Radio-
laboratorium van de FTT in Leidschen-
dam, beantwoorden. Hij is een der Ne
derlandse deskundigen op het gebied van
de kleurentelevisie, en heeft voor ons
land deelgenomen aan het internationale
overleg betreffende het aan te bevelen
systeem. Technisch heeft men de zaak
wel voldoende onder de knie. Al meer
dan tien jaar worden in de Verenigde
Staten tv-programma's in kleur ver
zorgd en over vele ervaringen (en pa
tenten) vain de RCA kan men beschik
ken. In Amerika zijn al meer dan twee
miljoen kleurenontvangers geplaatst en
er zijn dagelijks programma's in kleur,
ruim 2000 uren pe. jaar. In Japan is
men vanaf 1960 bezig met regelmatige
uitzendingen in kleur.
De kleurgetrouwheid die men bereikt,
is zeker zo goed als die van kleuren
foto's. De beeldscherpte is te vergelijken
met de beelden van de zwart-wit-tele-
visie en de storingen zijn minstens zo
honderlijk).
Ir. F. MAARLEVELD
Dit is nu ook mogelijk voor ons land.
Nu men er onlangs bij Philips in ge
slaagd Is een zeer lichtgevoelige en goed
hanteerbare camera, de Plumbicon-
camera, voor kleurenopnamen te con
strueren, is er ook een verfijnde opname-
kwajiteit te verwachten. Een hindernis
is wellicht nog de onvolmaaktheid van
de zgn. kleuren-ampex, zodat bandrecor-
dings nog niet van de gewenste kwali
teit zijn.
In Europa, inclusief de oostelijke
landen, is men het grondig eens over
de wenselijkheid van een uniform sy
steem en eenzelfde aantal beeldlijnen.
Wat het aantal beeldlijnen betreft,
heeft iedereen „geopteerd" voor de 625-
lijnen standaard. Maar over het sy
steem is men het na enige vergaderin
gen nog niet eens; en dat geldt vooral
voor Nederland, Frankrijk, Duitsland.
Zwitserland, Italië en Engeland die
zich actief hebben getoond bij de on
derzoekingen. Van de ingediende sy
stemen zijn er drie overgebleven die
goed genoemd kunnen worden. Ir. F.
Maarleveld legt uit dat twee ervan
eigenlijk variaties zijn van het NTSC-
systeem dat in Amerika en Japan
wordt gebruikt. Het is door de geza
menlijke Amerikaanse
ontwikkeld.
industrieën
In een poging om bepaalde kwets
baarheden bij de transmissie te vermij
den, zijn het Franse SECAM-systeem en
het PAL-systeem van Telefunken ont
wikkeld, maar volgens ir. Maarleveld
vertonen deze weer andere nadelen. „Het
Franse SEC AM heeft in korte tijd al ver
schillende veranderingen ondergaan het
geen geen teken van sterkte is," zegt hij.
Op aandringen van Engeland, dat al
plannen had voor 1965 heeft de Europese
Radio Unie getracht tot een aanbeve
ling te komen. Engeland is voorstander
van het Amerikaanse systeem, waarmee
het al zelf grote ervaring heeft. Neder
land heeft zich daarmee eens verklaard.
„Het Amerikaanse is het meest voor de
hand liggend. Het voldoet goed en is in
tegenstelling tot SECAM en PAL, in
massaproductie beproefd." aldus ir.
Maarleveld. Deze laatste twee zoud°n
waarschijnlijk ook wel een paar procent
duurder uitkomen dan het Amerikaanse
NTSC-systeem en dan moeten nog jonge
patentrechten vercalculeerd worden.
Een aanbeveling voor een keuze ls
echter ook dit jaar nog niet uit de bus
gekomen, omdat een politiek touwtrek
ken ook hier het gesprek dreigde te ver
storen. Engeland heeft zich onlangs be
reid verklaard te willen wachten tot de
internationale bijeenkomst in Wenen in
april volgend jaar. Als men het daar
niet eens wordt, zal Engeland dan maar
een aanvang maken met de laatste toe
bereidselen. In 1967 wil het in ieder ge-
val regelmatig kleurenuitzendingen op
het tweede BBC-programma hebben. En
die periode heeft de industrie zeker no
dig om haar fabricage af te stemmen op
een van de systemen. De BBC (die graag
zo gauw mogelijk zijn commerciële con
current ITA wil aftroeven) is langzamer
hand ongeduldig geworden, hetgeen ook
begrijpelijk is want in Engeland heeft
men het experimentele stadium al hele
maal achter de rug.
Als men zich maar in ieder geval
houdt aan de 625-lijnen standaard, dan
blijft programma-uitwisseling vanaf de
verschillende systemen mogelijk. (Voor
uitlopende ingenieurs hebben nL „ver
talers" gemaakt van het ene systeem
naar het andere). Bij invoering van het
Amerikaanse NTSC-systeem kan men in
de toekomst ook rechtstreeks Ameri
kaanse programma's ontvangen voorzo
ver ze gerelayeerd worden uiteraard.
Van belang is ook de opinie van de
deelnemende Oost-Europese landen,
waaronder de Sovjet-Unie, die met hun
onderzoek nog niet gereed zijn, maar in
principë wel bereid tot deelneming aan
een uniform systeem.
Invoering van de kleurentelevisie zal
ook in Nederland tot gevolg hebben dat
men de speciale driekleuren ontvanger
moet aanschaffen. Men verwacht dat die
drie keer zo duur is (dit is althans zo
in de V.S.) als de zwart-wit-beeldbuis.
Er worden zeer hoge eisen gesteld aan
de fabricage, aangezien er groter kans
op storingen is en er weinig deskundigen
zullen zijn voor eventuele reparaties.
„Het beste zou zijn een toestel zonder
knoppen, zodat men geen fouten kan
maken bij de bediening." Wie straks in
kleuren wil zien, zal dus een ander toe
stel moeten aanschaffen. De straalzen
ders van de PTT zijn er al op berekend.
De antennes op de daken ook, al moet
men daaraan wel een voorziening tref
fen omdat men op een nieuw kanaal
gaat ontvangen.
Op kleurensets zal men ook zwart-wit
uitzendingen kunnen bekijken en op
zwart-wit-sets kan men kleurenuitzen
dingen (in zwart-wit) ontvangen. Kleu
rensets zijn dan wel drie keer zo duur,
maar verder even groot van formaat als
een zwart-wit-ontvanger. Een goede uit
zending in kleuren ondergaat men als
een verfrist gebruik van een alweer ver
trouwd medium. De kleurenwerking gaat
doorgaans gepaard met een grotere
dieptewerking.
over die lange, veelvormige dialoog, die
voert tot een blik in Gods wezen. Dit
moeten we goed voor ogen blijven hou
den, om de betrekkingen van Kerk tot
mensheid te begrijpen.
Daarna somt de Paus een aantal ken
merken van de dialoog op: de dialoog
gaat van God uit, van zijn onbaatzuch
tige liefde; hij dwingt niemand tot ant
woord, doch laat ieder vrij. Hij is voor
allen bestemd en het is ieder mogeijk er
aan deel te nemen; hij voltrekt zich in
etappes en maakt rijpingsperio<*en door.
Maar God heeft het resultaat in handen.
In ieder geval mogen we het niet uitstel
len tot morgen.
De dialoog Kerk-Wereld kan ve-1 vor
men aannemen; de Kr-"" kan minimalist
zijn en zich uit de wereld terugtrekken,
ze kan zich beperken tot het veroo delen
van de fouten en met banvloeken wer
ken. Ze kan ook maximalist zijn en de
theocratische heerschappij over de we
reld nastreven. Ons echter schijnt het 't
beste niet een bepaalde vorm van dia
loog te zoeken, maar een op "ersonen
en omstandigheden afgestemde houding
te volgen.
Het voordeel is daarvan correctheid
bij de initiatiefnemer, uitschakeling van
a-priorisme en polemische houding. Zulk
een dialoog zoekt ook niet de bekering,
maar het voordeel van de artner, die
volkomen wordt vrijgelaten. Bovendien
moet de dialoog altijd deze karakter-eigen
schappen hebben: duidelijkheid, mild
heid, o. .erling vertrouwen en tenslotte
verstandigheid in psychologisch en pae-
dagogisch opzicht.
De Paus vat nog eens de voordelen
samen va zulk :en dialoog-houding
samen en vraagt dan naar de vor 7,
waarin het gesprek zich zal verwezen
lijken. Ook daar is weer van alles moge
lijk,
ljjk, afhankelijk van tjjd, plaats cultuur
en sociale situaties.
Eerst en vooral is nodig adaptatie,
d.w.z. zich aanpassen aan de levensom
standigheden van de toekomstige ge
sprekspartner, los van vooroordeel, pri
vileges enz. Natuurlijk zit daar gevaar
in, het apostolaat is nu eenmaal een
avontuur.
Het gesprek mag ook nooit uitdraaien
op een dubbelzinnig compromis, omdat
het geloof ons verplicht tot één waar
heid. En dan: irenisme en syncretisme
zjjn in de grond slechts vormen van twij
felzucht.
De Paus gaat zijn bespiegelingen ver
volgens op het Concilie toepassen en
vraagt, dat de Vaders theoretische en
practische aanwijzingen voor de dialoog
met de mensen van onze tijd zullen ge-
ven.
Daarbij moet de leiding der Kerk dan
van geval tot geval beslissen over gren
zen, vormen en richting.
Tenslotte zegt de Paus, dat ieder goed
voor ogen moet houden, dat de preek de
belangrijkste vorm van dialoog is hoe in
vloedrijk het woord van pers, radio en
t.v. ook moge zijn. Hij geeft de predikan
ten een paar tips voor hun functie: de
dienst van het woord.
Volgend punt van dit deel dat de En
cycliek behandelt is: de partner in de
dialoog of de andere partij. Het Concilie
zal hierover het beslissende woord spre
ken, maar nu valt reeds iets hierover ot
te merken. Ten eerste: de Kerk wi
spreken met ieder, die van goede wil is.
De Kerk heeft geen vijand, behalve wie
het zelf wil zjjn. Ten tweede de poten
tiële partner is enorm groot, zoals de
wereldstatistieken uitwijzen. Ten derde:
de Kerk zelf kent ook haar fouten en
zwakheden. En tenslotte het geloof
hangt uiteindelijk ook niet van onze men.
selijke inspanning af, maar van Gods ge
nade.
Daar staat tegenover dat de Kerk een
zending heeft en dat zij weet wat de
woorden betekenen: waarheid, recht
vaardigheid, vrijheid, vooruitgang, een
dracht, vrede en cultuur.
De Kerk heeft een boodschap voor de
jeugd, geleerden, arbeiders, kunstenaars,
politici en gezagsdragers. Maar ook
voor armen, onterfden, lijdenden en ster
venden. Voor iedereen.
Maar wij willen niet in vaagheden blij
ven en ons nader uiten omtrent de groe
pen, met wie wij een dialoog zouden
kunnen hebben. Zij zouden het best ver
geleken kunnen worden met concentri
sche cirkels rond het ene middelpunt,
waarin God ons geplaatst heeft.
In de buitenste cirkel dan ontmoeten
wij de breedste groep, die wij slechts met
vage termen kunnen aanduiden als de
wereld. Tegenover haar staan we niet
vreemd, want alles wat menselijk is gaat
ons aan, wij hebben alle problemen van
leven en dood gemeen, het leven met zijn
gaven en vragen. Wij zijn bereid contact
op te nemen met hen. wij bezitten waar
heden voor het zedelyk leven en welzijn
van allen. Waar iemand maar op zoek
is, kunnen wij hem tegemoettreden.Waar
men bezig is iets vast te stellen over
mensenrechten en -plichten is het ons
een eer met hun goedvinden, erbjj te zijn
Wanneer de mens van nature in zijn
ziel christelijk is, dan willen wij hem de
eer betonen van hoogachting en gesprek.
Onder hen dat weten we zijn heel
wat atheïsten, sommige openlijk; zij
hangen zelfs atheïsme in hun politiek en
opvoedkundig program aan. Zij menen,
dat zij de mens der vooruitgang moeten
bevrijden van verouderde levensbeschou
wingen.
Voor ons staat het vast, dat de theorie
van hun grondstellingen fout is, niet
overeenstemt met de diepste eisen van
het denken en ook de rationele ordening
in de schepping verwaarloost. Hun be
vrijding is daardoor geen bevrijding
maar slavernij. En voor ons is er, in het
belang der waarheid, alles aan gelegen
het opdringen van dit atheïstisch denken
op te vangen.
Dat is ook de reden, waarom wij pre
cies als onze voorgangers de ideologieën,
die God loochenen en de Kerk vervolgen,
blijven veroordelen. Vaak 2ijn ze identiek
met economische, sociale of politieke re
geringsvormen, vooral echter meü het
goddeloze communisme.
De gedachte van een dialoog wordt
onder zulke omstandigheden wel heel
moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk.
Maar bij voorbaat sluiten we niemand
uit. op voorwaarde echter dat men op
recht de waarheid zoekt, en niet een
dialectisch misbruik van woorden wenst.
Dat is de reden waarom het gesprek
met hen stokt en men de Kerk van het
Zwijgen ontmoet. Haar enige getuigenis
daar bestaat in zwijgen, roepen, dulden
en altijd lijden.
Maar uit pastorale overwegingen moe
ten we toch zoeken naar de psychologi
sche achtergrond, de oorzaken van de
dwaling en zijn godloochening. En dan
blijkt vaak, dat men een valse voorstel
ling van God heeft, soms gepaard aan
ontoereikende terminologie en cultus,
om het heilige onder woorden te bren
gen. Atheïsten /erkeren vaak in kramp
achtige angst, in hartstocht en zijn vol
utopieën omtrent vooruitgang en ver-
goddelijke samenleving. Andere atheïs
ten zien we met soms naief enthousias
me, een wetenschappelijke wereldverkla
ring geven, die soms bedenkelijk veel op
onze Klassieke school-filosofie lijkt. En
dan moeten ze nolens volens toch tot het
bestaan van een God besluiten. Moeten
wij zulke denkers niet de hand reiken,
nl. op het punt waar zij van een louter-
verstandelijke opvatting over het uni
versum af moeten zien om nederig te
bidden.
De Paus gebruikt deze laatste be
schouwing over de communisten als
mens. om opnieuw zijn wens te uiten in
conflicten te mogen bemiddelen, ook
weer door de dialoog, maar zakelijk en
zonder enig eigenbelang. Zulk een be
middelend gesprek sluit rivaliteit, be
drog en verraad uit.
Daarna komt de Paus tot de volgen
de kring of cirkel, die hij rond zich ziet,
ook een grote, maar die hem minder
vreemd is.
En dan zijn degenen, die een God als
allerhoogste aanbidden. Hij denkt aller
eerst aan de Joden, zo sympathiek en ge
acht. Vervolgens alle Monotheïstische
godsdiensten, speciaal de Islam.
En tenslotte noemt hij alle afro-azia-
tische godsdiensten, wier uitdrukkings
vormen de Katholieke Kerk niet deelt.
Wfl kunnen het ook niet eens zijn met
het indifferentisme, dat alle religies op
een lijn stelt, ze gelijke waarde toekent.
Wij moeten in volle overtuiging vaststel
len, dat er volgens ons maar 'n ware gods
dienst is en wel de christelijke. Daarme
de echter onthouden wij ons niet van eer
bied voor de geestelijke en zedelijke
waarden van de niet-christelijke gods
diensten. Met hen willen we ook samen
werken voor vrijheid van geweten, broe
derschap en idealen van sociale welvaart
en burgerlijke orde.
En tenslotte komen we dan tot die
kring, die ons het naast staat, nl. de cir
kel der christenen. Met hen is het zg.
oecumenisch gesprek al begonnen en
zelfs in een positieve eerste fase ge
raakt.
Wij gaan hier niet verder op in, doch
willen slechts een paar opmerkingen
maken.
Letterlijk vervolgt de Paus.
„Laten we eerst en vooral ons tot ge
dragsregel stellen, datgene wat ons
bindt voorop te plaatsen, voor we in
gaan op hetgeen ons scheidt". „We gaan
verder. Wij znn bereid vele meningsver
schillen betreffende traditie, vormen van
vroomheid, kerkelijk recht, godsdiensti
ge practjjken aan een diepgaande studie
te onderwerpen, om aan de wensen van
de gescheiden broeders tegemoet te ko
men.
Wij willen ze graag in liefde omarmen,
maar het is niet aan ons de grenzen
welke de onaantastbaarheid van het ge
loof en de eisen der liefde ons stellen, te
overschrijden. Wn zijn eigenlijk bang, dat
het In dit opzicht tot wantrouwen en
weerstand kan komen. Maar omdat de
Katholieke Kerk heden het initiatief ge
nomen heeft, om de ene kudde van Chris
tus weer bijeen te brengen, zal zij met
geduld en consideratie op deze weg
voortgaan. En zij zal blijven bidden, de
zozeer verlangde verzoening waardig te
worden".
In dit opzicht bedrukt ons nog een
overweging. Het is deze, dat juist Ons
die de verzoening nastreven, door vele
gescheiden broeders wordt verweten, de
verzoening in de weg te staan vanwege
het ere- en jurisdictieprimaat dat Chris-
apostel Petrus geschonken
tus aan de
heeft en dat wjj hebben overgeërfd.
Zeggen niet velen, dat een hereniging
met de afgescheiden Kerken veel een
voudiger zou zijn te realiseren, als het
primaat van de Paus werd afgeschaft?
Wij vragen onze broeders te willen be
denken hoe onhoudbaar deze stelling is.
En wel niet zozeer hierom, dat de Katho
lieke Kerk zonder de Paus ophoudt te
zjjn, wie zjj is, maar omdat zonder het
opperste, doeltreffende en beslissende
herdersambt van Petrus de eenheid der
Kerk aan scherven valt.
Terecht schreef St. Hieronymus al, dat
er in de Kerk evenveel schisma's zouden
zijn als priesters.
Na te hebben herinnerd aan de ont
moeting met Athenagoras en de waar
nemer der Orthodoxie bij het Concilie,
noemt de Paus de laatste kring van ge-
interesseerden in de dialoog nl. de huis
genoten des geloofs. De Paus vraagt al
le katholieken de dialoog in geest van
geloof en liefde te voeren, ook bij binnen
kerkelijke betrekkingen.
Als hij echter over liefde spreekt, sluit
hij de gehoorzaamheid niet uit. Christus
heeft nu eenmaal niet voor niets gezag
in de Kerk gesteld.
De geest van onafhankelijkheid, van
critiek en verzet is moeilijk met de liefde
te rijmen, die de hele gemeenschap moet
bezielen. De dialoog zal gauw in discus
sie, woordenwisseling en polemiek ont
aarden, als die verkeerde geest heer3t.
We wensen van harte, zo besluit <?e
Paus zijn Encycliek, dat binnen de Kerk
de dialoog nog ijverig wordt beoefend.
Er moeten meer onderwerpen ter hand
worden genomen en meer personen bij
betrokken worden. Om een paar onder
werpen te noemen: liturgie en innerlijk
leven, preek, school, pers, sociaal-aposto-
laat, missie, charitas, allemaal onder
werpen, die ook op het Concilie aan de
orde komen.
Met vreugde zien we dat de Kerk
leeft, omdat die gesprekken al aan de
gang zijn, maar de hoofdzaak moet nog
beginnen.
De arbeid begint nu!
HILVERSUM, 18 aug. Drie oktober
is het Willem O. Duysdag. Wie deze
man achter de schermen van het groots
Grand Gala du Disque-feest naar Am
sterdam zal halen is nog slechts ten dele
bekend. Wel komen de ontdekkingen van
dit jaar, Adamo en Gigliola Cinquetti.
Niet het Metropoleorkest verzorgt dit
keer de muziek, maar het veertig man
tellende orkest van Wemer Muller, dat
speciaal voor dit doel uit Berlijn wordt
overgevlogen.
Nu de vakantietjjd zolangzamerhand
wat achter de rug is, wordt het zaak
ook weer eens wat ernstiger te war
den. Dat doen dan de politieke partijen,
die vanaf 31 augustus weer in het beeld
zijn. De eerste is de V.V.D. De andere
volgen, PvdA, PSP, CHU, Boerenpar
tij, GPV, KVP en ARP en dan weer
van voren af aan.
Irak. Om speculatie tegen te gaan
heeft de regering de invoer van far
maceutische en veterinaire produkten
tot staatsmonopolie verklaard,
meldt radio-Bagdad (Rtr)
zo