BADGASTEN bleven langer in Zandvoort dank zij mooie weer en ..SA TURNE" 1 Op initiatief van de Nieuwe Haar lemse he Courant Toneelwedstrijd - Haarlem-Amsterdam - methoofdprijsvanf 1000.- J. G. Martin Zonen Ere-tentoo nstelling geen ka lenderfo rma liteit •sik Exploitanten en 1)11ddenstanders zeer tevreden Nozems Safurne Verkeer ZANDVOORT: DR EN STILTE! life'' NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT PIET VAN EGMOND ■0 20800 V Mft S: V van zeventien graden heeft. l)% men in Zandvoort de t0jj. s al opgemaakt. En wie men DANS-ACADEMIE ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1964 PAGINA 3 «ft l^DVOORT, 12 sept. - De *tü ts Zandvoort ligt nu weer verlaten. Op 1 september kpf Zor>Xerdrukte als met één slag Of J-Jevr-dlen. Dat is traditie; mooi lïk weer. De Zandvoorters (Pv lVeer onder elkaar. In de stra- 's nu weer voldoende parkeer- £i?enheid. De helft van de win- e(lr t;.,ers uit het dorp is al met t antie gegaan. De strandexploi- Qiten houden hun zaken tot 1 %*>er 9eoPend. In de hoop op r>l00'e> drukkenazomerse Ver*9 en °°k voor de fijnproe- die .'.'Mer de strandbezoekers, ivet door geen kalender de njef Qte)i voorschrijven. Zij ge- 4e{ n nn dubbel: van de rust, van voél verstaanbare kalme- «eP, C ^ed van de zee en van het MB dat n0g een tempera- Hl'reekt strandexploitan- i'l h 'nkeliers, caféhouders, ho- Hfp'.' restauranthouders, haring- °f frites-verkopers r<=n is het er over eens, dat hy,. ''n goed seizoen kan worden °e>n<*. V 6, A, De badman in Zandvoort nog in volle actie. t-ege strandstoelen, het seizoen is voorbij. mmmè—mm—mm HAARLEM, 12 sept. Ook voor het amateurtoneel gaat het seizoen weer beginnen. Bij ver schillende verenigingen zijn de repetities reeds gehouden ter voorbereiding van de eerste voor stelling. Dit jaar echter zal de in zet van het seizoen bijzonder aan trekkelijk zijn. Donderdag 24 sep tember zal namelijk in de Haar lemse stadsschouwburg het eer ste gedeelte afgewerkt worden van de steden-toneelwedstrijd tus sen Haarlem en Amsterdam. In die wedstrijd zullen zes Haarlem se verenigingen uitkomen tegen negen Amsterdamse. Deze toneel kamp is mogelijk geworden dank zij het initiatief van de hoofd redactie van onze courant en de financiële steun, welke onze direc tie heeft toegezegd. De directie van onze courant heeft voor de winnende stad een wisselbeker beschikbaar gesteld plus een geld prijs van duizend gulden. Ook van iedere stad afzonderlijk zal een winnaar worden aangewezen, wel ke beloond zal worden met een geldprijs van tweehonderdvijftig gulden. DANSSEIZOEN 1964-1965 Dans-academie Martin, Schagchelstr. 29 Haarlem, Tel. 10806 r m Een der werken van Piet van Egmond op de ere-tentoonstélling in Museum Van Looy. Naar het ontwerp van J. Lurgat is dit wandtapijt vervaardigd in de werkplaats tot herstel van an tiek textiel aan het Leidseplein te Haarlem. De Nijmeegse indus trie heeft het tapijt aangeboden aan de Stadsschouwburg te Nij megen. Tot en met maandag 21 september kan het tapijt worden bezichtigd in het Frans Halsmu seum. *X in1,11 ven zeven zondagen; Hemelvaartsdag en twee Pinksterdagen inbegrepen. Het seizoen werd „gemaakt" in augustus. In tegenstelling tot vele voorgaande ja ren hield het warme weer dit jaar in de hooimaand aan en daardoor bleef ook het bezoek aan de badplaats langer dan anders op het peil van het hoogsei- In het voorseizoen dreigden relle tjes, veroorzaakt door elkaar bestrij dende groepen Amsterdamse nozems, Zandvoort een slechte naam te bezor gen. Dank zij tactvol optreden van de politie kon herhaling van de relletjes echter worden voorkomen. Soms nes telden zich weliswaar groepjes nozems op het strand, maar zij waren niet hinderlijk. Toen een politieman eens poolshoogte ging nemen bij zo'n groep- - je, constateerde hij, dat men aan dachtig luisterde naar het voorlezen van een werk van Charles Dickens! De strandpolitóe, onder leiding van brigadier Stouthamer, heeft het dit sei zoen bijzonder druk gehad. Helaas zijn drie verdrinkingsgevallen te betreuren, maar preventief optreden, ook van de bereden afdeling van de rijkspolitie, heeft veel onheil voorkomen. De samen werking tussen de politie en de vrijwil ligers van de reddingsbrigade, die op top-dagen met vijf vletten op zee was en meer dan twintig in moeilijkheden verkerende baders en zwemmers in vei ligheid bracht, was goed. In de kinderbewaarplaats bij de Roton de kwamen in de loop der maanden ruim vierduizend kinderen, die hun ouders waren kwijt geraakt. Op één drukke zondag bedroeg dat aantal zelfs 413. Politie en reddingsbrigade behan delden 1500lichte' gevallen, van kwal- lenbeten tot glasverwondingen. Een klei ne vijfhonderd ernstige verwondingen werden toevertrouwd aan artsen. Dank baar werd ook gebruik gemaakt van de deskundige hulp van de ziekenverple gers van de ambulance van de gemeen te Haarlem, welke op zondagen in Zand voort gestationeerd was. De zieken verplegers verleenden tijdens het wach -ten op een alarmering meer dan twee honderd maal eerste hulp. Een nieuwe attractie in de badplaats was aan het eind van het seizoen het behendigheidsspel „Satume". Naast veel publiciteit bracht dit spel Zand voort nog meer bezoekers; vooral zij die uitwaren op mondain vermaak. De rechtbank in Haarlem zal binnenkort^ vermoedelijk 24 september uitmaken of hier inderdaad .sprake is van een behendigheidsspel in de zin der wet. Te kenend is wel, dat een instantie als het A.N.V.V. zich heeft uitgesproken voor het op beperkte schaal toestaan van behendigheidsspelen in toeristencentra. Verlenging van de bedrijvigheid in de horecasector is daarvoor een op eco nomische gronden gebaseerd argument. Het steeds toenemende autoverkeer heeft zich ook in Zandvoort doen gel den. Zondag 24 mei was een topdag met 27.000 motorvoertuigen. Op de eer ste en tweede Pinksterdag waren dat respectievelijk 26.000 en 22.000 auto's. Op zulke dagen doet zich de onvoldoende capaciteit van de toegangswegen naar Zandvoort sterk gevoelen. Toch deden zich dit jaar niet zulke langdurige ver- keersstagnaties voor als in voorgaan de jaren. Vermoedelijk is dat te danken aan de gewestelijke politie-verkeersre- geling. Naar de mening van een deskun dig zegsman, is het noodzakelijk een aan de eisen van het huidige verkeer aangepaste oost-west verbinding aan te leggen voor het dagbezoek, dat voor vijfentachtig procent bestaat uit Ne derlanders, die uit de grote steden komen. De Duitsers vormden twaalf procent van het dagbezoek. Onze oos terburen vormden vijfenvijftig procent van de vaste gasten aan Zandvoort. September is voor de Zandvoortse ge- meensohap een maand van rust. Eerst in oktober begint het verenigingsleven in de badplaats weer op gang te komen. Elke zondag met mooi weer zal onge twijfeld een stroom van automobilisten naar Zandvoort trekken; ook in de win termaanden. Men zal dan kunnen zien, dat Zandvoort een nieuw, groots hotel bouwt op enkele meters van het strand. Een duidelijk teken, dat Zandvoort zich al weer opmaakt voor het volgende sei zoen. .V-Cf badplaats als Zandvoort is jk 4ctop natuurlük een allesbeheersen- 'bvSoprt,' het weer hééft zich van hifj zijde laten zien dit jaar. ?4»v%er<cie dagelijks notities maakt van en e'd kwam tot zes zon- V, w hegen werkdagen met stra- drie zondagen en twintig Vfij ®8en met zeer g°éd weer en acht kun en veertig werkdagen met iS &trl8 Weer- A' met ai beliep het "«3 «nddagen het dubbele van dat iv^an-i" rond drie miljoen mensen Jlhi (I van Zandvoort bezocht. Dat 9hnrnrpnt mppr Hart vrtrif -t ^eivï^atting hebben in het afgelo- r 'hl ig procent meer dan vorig k "o.QQnaa,ntal overnachtingen steeg u tot ruim één miljoen. '''3 4fl hi!^ "joi leverde een goede in- *1 u, t seizoen. Het weer was gun- d'e maand vielen maar liefst (Advertentie) Telefoonnummer voor mededelingen over de bezorging UITSLUITEND Eventuele klachten, welke des avonds tussen 6 en 7 uur (niet later!) aan dit nummer zijn opgegeven, worden nog dezelfde avond verzorgd. Ulillllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllflllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllll Uit het initiatief om de opening van het seizoen voor de amateurtonelisten een attractief tintje te geven ontstond enkele maanden geleden een intensief contact met het Werkverbond Katho liek Amateurtoneel, welke organisatie een groot aandeel nam in de voorbe reiding van het twee-steden-toernooi. Via het W.K.A. werden zes Haarlemse verenigingen uitgenodigd aan de wed strijd deel te nemen: Alberdingk Thijm, Genesius, de Haarlemsche Toneel Club Ludamus, Thalia en Rokato. Deze zes verenigingen namen de uit nodiging aan en zullen in de komende strjjd de Haarlemse kleuren verdedi gen. De organisatie van het tournooi is als volgt. Donderdag 24 september speelt elk van de zes verenigingen een tafreel uit een zelf te kiezen toneelstuk. Een jury van drie deskundigen beoor deelt iedere scène afzonderlijk en zal een prijs van 250 toekennen aan de vereniging, die het best voor het voet licht is gekomen. Ook voor het totaal der prestaties zal de jury een beoor deling geven, welke vergeleken zal worden met de waardering van de Am sterdamse verenigingen. De volgende avond namelijk treden in het Van Nispenhuis te Amsterdam negen verenigingen uit de hoofdstad op. Ook zij spelen ieder een frag ment. Het verloop zal hetzelfde zijn als in Haarlem. Dezelfde jury beoor deelt de prestaties. Ook hier dus een plaatselijke winnaar, die 250 krijgt en een samenvattend oordeel over de gehele avond. Op 17 oktober wordt „ergens", in ieder geval niet in Haarlem of Amsterdam, de uitslag bekend gemaakt. Dan zal worden medegedeeld, welke stad met de wis selbeker en de 1000 naar huis kan gaan en welke verenigingen de 250 in de wacht hebben gesleept. In Haarlem wordt dus op 24 septem ber 's avonds een volle stadsschouw burg verwacht. De supporters van de zes deelnemende verenigingen maar ook andere belangstellenden zullen on getwijfeld van dit bijzondere toneeleve nement getuige willen zijn. Het gaat tenslotte niet alleen om de eer van een der deelnemende verenigingen, maar ook om de eer van het stedelijk ama teurtoneel. In de jury hebben zitting genomen de bekende toneelcriticus Jan Willem Hofstra, die ook deel uitmaak te van de jury van het Nationaal Land juweel, Wiesje Bouwmeester, evenmin een onbekende en de acteur Ben Aer- den. Alberdingk Thijm zal een fragment spelen uit „Saldo Mortale", Genesius uit „Als 'n Phoenix", Haarlemsche To neel Club uit "'n Zonnige morgen", Ludamus uit „Dokter Korczak en de kinderen", Thalia uit „Mijn huis is mijn cel" en Rokato uit „Glazen speel goed". Het zou een probleem kunnen zijn, dat de toeschouwers slechts een fragment van het stuk te zien zullen krijgen en dus niet veel van het ver band zullen begrijpen. Daarom is de voorzitter van de H.T.C., mr. J. Rog geveen, bereid gevonden, ieder frag ment in te leiden, zodat de toeschou wers toch voldoende inzicht krijgen. De avond in de Haarlemse stadsschouw burg begint om kwart over acht. Iedereen is enthousiast over dit ini tiatief, alle verenigingen hebben spontaan hun deelneming toegezegd, het W.K.A. heeft zich eveneens finan ciële offers getroost om deze steden- wedstrijd te doen slagen. „Wij van de krant" mogen dus verwachten, dat de toeschouwers zich evenmin onbetuigd zullen laten. (Advertentie) -\ 11-12 uur W dagelijks L 14-17 uur j 19-21 uur Inlichtingen Inschrijving Speciale lessen voor r.-k. De ere-tentoonstelling die de Haar lemse schilder Piet van Egmond werd aangeboden bij gelegenheid van zijn vijfenzeventigste verjaar dag is niet zo maar een kalender formaliteit. Het feit van zijn jubi leumjaar was weliswaar een aanlei ding om zijn instemming te verkrij gen voor de eerste eigen tentoonstel ling die er van zijn werken ooit is gehouden, maar men had zijn af keer van publiciteit niet getrotseerd als hij niet aan het Haarlemse schil dersleven sedert het begin van de eeuw een belangrijk aandeel had ge leverd. Voor het eerst is tevens een overzicht van zijn werk mogelijk, al thans van het restant dat hij heeft laten voortbestaan. In zijn kritische zin was geen schilderij waard om te blijven bestaan als het niet ten volle aan zijn verwachtingen voldeed op het moment dat hij er de laatste hand aan legde, en ook nog als hij het na jaren terug zag. Het oordeel van zijn vrienden heeft in een enkel geval een werk voor vernietiging behoed, zoals het belangrijke doek dat op de omslag van zijn catalogus is afgebeeld. Het was geen eerzucht maar beschei denheid, en een overschatting van het ideaal dat hij zich bij het ma ken had gevormd. Het totale oeuvde dat van Piet van Eg mond is overgebleven omdat hij geen compromis kon sluiten met zijn over tuiging, bedraagt niet veel meer dan de 60 werken die de tentoonstelling om vat. Het merendeel ervan is verkre gen uit collecties van vrienden. Toch is iedere periode wel zodanig verte genwoordigd dat de ontwikkeling van de schilder erin nagelezen kan worden, Het toaalbéeld van zijn werk is de uitdrukking van een en dezelfde op vatting. van het begin af en door zijn hele ontwikkeling heen, die fundamen teel strijdig was met wat in Haarlem als rechtzinnig gold. Piet van Egmond kent het materieel samenspel van kleurpartijen een eigen jM*V waarde toe en zoekt naar het schilderij dat bij het onderwerp hoort. Het zo genuanceerd mogelijk copiëren van wat hij voor zich heeft stelt hij bij het schilderen niet centraal. Hij gaat langs de reproductieve traditie van de schil der heen en benadrukt het oorspronke lijke van de creatie. Hij is attent op de eigen wetten van het schilderij, los van de voorstelling die het draagt. Dit nu is het nieuwe beginsel dat hij zonder ophef heeft gehuldigd en hierin ligt de verklaring voor zijn onvrede als hij het schilderij niet kon ontwikkelen naar het binnenbeeld dat zich in hem had vastgezet. Hierin was Piet van Eg mond intuïtief bij de tijd, en voor de Haarlemse praktijk zijn tijd vooruit. In het schilderij Zonnebloemen zien we reeds het tegenbeeld als een tastbare realiteit erkend, een vol waardig tegenspel leveren tegen de voorstelling. Duidelijk wordt daar ge steld dat het onderwerp maar een aan leiding is tot het schilderij en het af beeldende deel een niet belangrijker motief dan de overige componenten van het vlak. Een verschijnsel dat in de laatste jaren pas bewust algemene toepassing vindt. Van Egmond schilderde dit werk in 1920, evenals „Tuin in de winter" dat uit hetzelfde beginsel is ge componeerd. Piet van Egmond was geen theoreticus en hij miste de eerzucht om als opzettelijk vernieuwer op te tre den en zijn non-conformisme uit te buiten. Op een natuurlijke, ongedwongen wijze legt hij zijn werk als een per soonlijke visie tussen dat van de plaat selijke collega's en hij legt evenmin verband met de grote beweging waarin de kunst sinds een tiental jaren is ge maakt als met het conservatisme van de kleine wereld waarin hij leeft. De spaarzame werken die bewaard zijn uit de jaren '20'30 laten zien hoe konsekwent hij elk schilderij observeert in zijn gang naar volwassenheid. De ma teriële gaafheid van het academisme kan hij daarbij niet gebruiken: voor stelling en materiaalbehandeling blij ven ondergeschikt aan het schilderij. Elk werk groeit in de kleur. In die tijd ontstaan de werken van sohilderlijke emotie; de Rode Kolen, de tuinderijen en de dorpsgezichten. In 1929, na zijn rijzen naar Frank rijk, wordt eerst de toets losser en daarna ook de compositie. De mens, tot dan toe in de achtergrond, wordt na 1930 een zelfstandig thema dat hem zeer heeft beziggehouden, als mens en als schilder. De mens gaat zelf» ha* schilderij overheersen en in zijn sociale portretten loopt de kleur te rug tot aan monochrome toon en het gebaar wordt vluchtig. Met de minste middelen bereikt hij een volkomen expressie. Het schilderen schijnt voor hem een middel tot contact met de mens die po seert, een fel en krachtig typerend mid del, wel te verstaan. In die zelfde pe riode zijn het de grote bloemstukken waaraan hij zijn picturale emoties be leeft. Twee bloemstukken die hier te- vooschijn zijn gekomen moeten met veel vaart direct na elkaar gemaakt zijn. Het is dezelfde Keulse pot met dah lia's die eerst in hoogste bloei en even later verdorrend en verslapt zijn aan dacht ving. In zijn latere werk vormen deze twee doeken een hoogtepunt dat in dramatische expressie gelijk is aan de portretten. Met als jongste datering nog een doek uit 1962 biedt deze tentoonstelling met een veelheid aan opmerkelijke, in dringende schilderijen het overzicht van een rijk schildersleven en een erken ning van zijn duiedlijke betekenis. Het eerbetoon geldt een man die in d* standvastigheid van zijn kunstenaars visie en door zijn onafhankelijke aan wezigheid, zonder persoonlijke leerlin gen, op het huidige aanzien van het schildersleven in Harlem een beslis sende invloed heeft gehad. Zijn tentoon stelling duurt tot en met 27 september.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1964 | | pagina 3