en en een Domme opmerking verkeerde instelling jegens ongelovigen doen veel kwaad Soraya's zware debuut Opnamen „De drie gezichten zijn eindelijk beg onnen Geen Duits vonnis tegen Christiansen ZWOLSMAN OVERBREUK' „OMS bood meer geld dan de Shell Te Daarom ereburger Heffing weggeld is overbodig Fransen boycotten aardappelinvoer uit Nederland KRO-luisterspel over ontwikkelingswerk SS CrjTV NGlullen Domme opmerkingen Houding wijzigen Bezwaren Volmaakte Christenen? Eerlijke getuigenis W erkgeversverbortd ZATERDAG 3 OKTOBER 1964 PAGINA 11 De opnamen voor de eerste film van prinses Soraya „De drie ge zichten van een vrouw" zijn in volle gang. Haar tegenspeler is Richard Harris. Neen, het is niet haar schuld. Met deze woorden heeft de be kende Italiaanse regisseur Albert Lattuada weliswaar niet de schuld ATZlctl genomen, maar prinses *Za vrijgepleit van verdacht- welke in Cinecitta, de Gastudio's van Rome de «vf eden en weer doen. So- „O Zlch ongezeggelijk heb ben getoond. IJdel. Pochend op haar hoge titel. Ze zou iedereen ze een e?khebben gegeven' dat d* eizerin is- Niet de nukken en filmartieste. Haar Lattuada tnt uGn zouden Alberto lattuada tot het uiterste eedre- ven hebben. Daaromheefthij voor de eer bedankt om de film diHLaöi?s dGOhTid dwImTagnaT moe^jkhi^rTeVV^2^6 h« met de Prinses Soraya tijdens een rust pauze. De opnamen van de film „De drie gezichten van een vrouw" worden in Rome gemaakt. Ons contact met zij die NIET in GOD kunnen geloven In zün eerste encycliek spreekt Paus Paulus ook uitvoerig over atheïsten. Hy heeft het dan vooral over men sen die bewust beweren dat God niet bestaat en er ook bewust naar stre ven dat deze ontkenning veld zal win nen en de invloed van de godsdienst tegengegaan zal worden. Iedereen denkt dan direkt aan atheïstische communisten. We hebben geleerd dat die er veel zijn in de com munistische landen en dat ze een groot gevaar betekenen voor kerk en geloof. De Paus zegt dat het heel moeilijk, bijna onmogelijk is met hen tot een gesprek te komen. Vooral ook omdat hun ma nier van denken en spreken zo ver schillend is van de onze. Zijn voorganger Joannes sprak even ernstig over dat atheïsme, maar stelde toch dat bij verschillende achtergronden en denkwijzen een reële samenwerking op praktisch vlak niet uitgesloten moest worden. Er is een zekere teleurstelling bij velen merkbaar over dit verschil in manier van spreken. Niet alleen om die negatievere tege- moettreding van het atheïstische com munisme, maar ook omdat niet duide lijker en positiever wordt gesproken "Uil CARRIERE VAN KONINKLIJKE FILMSTER STAAT OP SPEL DOOR ONDERLINGE RUZIES beter had georgat HILVERSUM, 3 okt. - >>Hun huig het oerwoud' \sGedat JAS" een 'uister- spel in dne delen dat de KRo te begin nen zondag via Hilversum n uitzendt. Het is een bewerking door het Utrecht se schrijverspaar Anny Matti en Wim Spekldng van hun gelijknamige roman, welke kort geleden een herduk beleef de bjj De Lanteern in Utrecht. In het hoorspel „Hun huis in het oer woud" snijden ze het moderne probleem van het ontwikkelingswerk aan. Een groepje blanken vestigt zich in de ne derzetting Korwar en tracht de bevol king beschaving bij te brengen. Frits Butzelaar speelt de belangrijkste rol in dit luisterspel, dat J*"5™ geregis seerd door Léon Povel. De afleveringen beginnen steeds om half negen. De tweede wordt zondag H oktober en de derde zondag 18 oktober uitgezonden. Van Anny Matti en Wim Spekking werd vorig jaar een tv-spel „Oponthoud in de jungle" bekroond in een tv-spelwed- strijd en door de KRO-televisie op het scherm gebracht. weieens op een mtsluklir,^atgStUk z?u lopen. mislukking kunnen uit- aan o.a. gerezen zon ten'LnztenKGThef scenario. Het is interessant te vertellen, wat die moeilykheden waren Voor So-' raya waren ze een diepe teleurstelling. Het heeft een jaar geduurd, alvorens ze na de proefscènes, waarin ze moest be- politaanse familie, die met een schatrij ke Amerikaanse officier trouwde. De ti tel zou veranderd worden in „II Se- greto", het geheim, omdat dit voor het publiek aantrekkelijker zou zijn. Di Lau rentiis bleek het evenwel niet eens met de manier, waarop de film geënsce neerd zou worden. Bovendien kon hn veen goede tegenspelers voor Soraya vinden Het moeht natuurlijk niet de eerste'de beste zün! Maar goede filmacteurs zijn duur en r ,;I „iet zo maar een, twee drie engageren Lattuada gaf er zich daarbjj engageren. u* de moeiloke rol rekenschap e weieens te zwaar van de Napomaanse Het scenario voor Soraya zou biyiten werd op zij gelegd. Di Laurentiis Iiet ^"/„"ThomTs gebaseerd op een boek van Mann. Later bleek, dat de au - ten te hoog waren. Hierna koos hu een hoek van Joseph Conrad. Direcf hjj dit met de gebruikelijke b®"V bekend had gemaakt, werd hij uit wood opgebeld. Samuel Goldwyn n reeds lang geleden de auteursrecq ervan gekocht en wilde ze slechts VOO 360.000 dollar afstaan. Lattuada maakte daarna zelf een ont wijzen voor de filmcamera te kunnen acteren, de eerste stappen in de film studio kon zetten. Haar ervaringen be wijzen eens te meer, dat het filmen zwaar werk is en er heel wat gepraat, geargumenteerd en zelfs geruzied wordt, voordat er begonnen kan worden. Als men dit leest, kan men begrijpen, dat een Greta Garbo er niets meer voor voelt om zich in een filmstudio af te sloven en al het gekrakeel vóór en na de opnamen mee te maken! Soraya is met filmen begonnen, na maanden lang in het onzekere te zjjn gelaten. Ze had gedacht direct na het tekenen van het contract en de aanwij zing van de regisseur te kunnen begin nen. Weken en maanden gingen echter voorbij, terwijl ze in haar villa in een der buitenwijken van Rome nerveus op een beslissing wachtte. Ze had natuur lijk met voldoening van Lattuada ge hoord, dat de proefopnamen hoogst be vredigend waren geweest en hij het aan durfde met haar in de hoofdrol een film te maken... Maar di Laurentiis en Lattuada kon den het niet over het scenario eens wor den. De laatste wilde zijn stof uit een boek van Henry James halen, „The American". Er zou het geestelijk con flict in uitgewerkt worden van een jon ge vrouw uit een oude, maar arme Na- wern voor een scenario, gebaseerd op de" bekende Tagedie van Mayerliug. Ti Laurentiis voelde er mets Hij be weerde, dat hü er geen geldschieter voor kon vinden. Toen had Lattuada er genoeg van en... begonnen opmguw de praatjes over de onhandelbare So raya. De regisseur heeft intussen niets dan lof voor haar. Hij houdt evenwel zyn hart vast. Di Laurentiis zette het oor spronkelijke plan door. De f'm) "~!e drie gezichten" wordt nu gedraaid. Ais tegenspeler heeft Soraya Richard Har- ris. Volgens de Engelse bladen moet de ze al onenigheid met Soraya gehad heb ben. Hy vei'klaarde aan een Engelse journalist, zich in geen geval voor Soraya's karretje te zullen laten span- nen. „Indien ze een beroemde film. actrice wil worden", zei hü „behoeft ze niet op mijn hulp te rekenen". „Lattuada liet doorschemeren, dat de film, waarvan het eerste gedeelte nu door Bolognini geregisseerd wordt, Soraya's carrière niet bepaald gun stig zal beïnvloeden. Van de arie re gisseurs zyn er twee te veel! Maar Soraya filmt, een jaar nadat zy haar toelatingsexamen als filmactrice met succes heeft afgelegd. over mensen, die ook niet in God ge loven, maar die helemaal niet ver of vreemd van ons zijn: de talloze mensen naast ons, die zeggen geen godsdienst te hebben, en die door ons christenen nauwelijks echt serieus worden geno men. Het is niet duidelijk of die teleur stelling gerechtvaardigd is. De Paus heeft een aantal sympathieke dingen gezegd over „de wereld" en het is de vraag of hij bij zijn zicht op heel de wereld voldoende rekening kon en moest houden met allerlei groepen. Het woord atheïsten wordt ook weinig gebruikt in onze omgeving. In de meeste gevallen vinden mensen zonder geloof het geen goed woord. Het duidt op een positieve ontkenning van het bestaan van God. Het doet ook denken aan agitatie tegen geloof en kerk. In de meeste gevallen is daarvan bij mensen zonder geloof uit onze omgeving geen sprake. Ze zeggen: dat ze niets hebben tegen welk geloof dan ook op zich, maar dat ze van de andere kant zelf niet tot geloven kunnen komen. Hun geloof sluit helemaal niet uit dat ze zeer groot en diep respect hebben voor het leven, voor de dingen van het leven, voor elke medemens. Maar achter dat alles God zien in geloof, dat kunnen ze niet. Ze vinden het terecht belachelijk als wij christenen hen in dat ongeloof niat serieus zouden nemen. En dat gebeurt nog al eens. Je hoort zo vaak door katholieken of protestanten zo maar beweren: „ik ge loof niet dat er veel mensen zijn die echt helemaal niet in een God ge loven", of „als die mensen nu toch eens goed nadenken, dan moeten ze toch wel tot de conclusie komen dat er een God be staat", „ze zullen wel moeilijkheden gehad met de kerk of zo, maar dat hoeft hen tocth niet van het geloof af te brengen". Als je zoiets zegt waar een eerlijke niet-gelovige medemens bij is zou hij terecht heel boos kunnen worden over zoveel gemakkelijke veronderstellingen en conclusies. Maar meestal wordt hij alleen maar wat verdrietig en haalt de schouders op. Toch zijn deze min of meer domme opmerkingen nog niet het ergste. Veel erger is het als men bijvoorbeeld zegt: „die mensen zonder geloof kunnen natuurlijk wel goed zijn, je vindt er ook wel velen onder, die heel mense lijk zijn, maar uiteindelijk kunnen ze toch nooit zover komen in Liefde en offer, als wanneer je een geloof hebt", „het aardse geluk is natuurlijk wel fijn, maar zonder uitzicht op een eeuwig heid kun je toch niet zo gelukkig leven". En het allerergste is als men met een soort vroom medelijden zich afvraagt hoe het toch komt dat de genade deze men sen niet bereikt heeft, of als men zegt dat de levenshouding van een ongelovige volkomen onbe grijpelijk is, zoals ik tot mijn grote verbazing nog onlangs in één week drie NCRV-radiosprekers hoorde beweren. De atheïstische communisten van de Paus hebben wij niet vlak bij ons. Wel heel veel medemensen die niet gelovig zijn. En het is heus van heel groot belang dat wij onze houding ten aanzien van hen. waar dat nodig is, indringend en met gro te bescheidenheid wijzigen. Dat be tekent helemaal niet dat wij niet ons geloven zouden mogen praten, met overtuiging en met liefde over De meeste niet-gelovigen vinden dat een volkomen normale zaak, zeer velen verwachten eigenlijk niet anders. Maar het gebeurt nog alleen dat bepaalde christenen juist nooit met overtuiging en liefde over hun geloof spreken en dat anderen het eigenwijs en opdringerig en met een zekere neerbuigende vriende lij heid doen. Geen van deze houdin gen is nu erg geschikt om de achting van die ndet-gelovingen te winnen. Het is misschien toch wel goed nog eens even een paar bezwaren te noe men van die niet-gelovigen ten aanzien van ons christenen. Uiteraard zeer sum mier. Bij een echt gesprek met bona fide niet-gelovigen (er zijn natuurlijk ook die niet oprecht zijn, net als by ons) zouden er zeer veel totaal onbe# kende en onverwachte aspecten naar voren komen. Maar een summiere aan duiding is nutig omdat de meesten van ons aan een dergelijk gesprek nog helemaal niet toe zijn. Natuurlijk vinden ze onze verdeeld heid heel verwonderlijk. Als wij het werkelijk ernstig menen met onze ge- loofsovergave aan de Heer Jezus Chris tus, als Verlosser van de mensheid, is het feit dat wij dat in allerlei gescheiden verbanden doen voor een buitenstaan der ook niet erg begrijpelijk. Hun be- vreemding zouden we tot een minimum kunnen beperken als we toegevend dat de verschillen er zijn en dat we daar verdriet om hebben toch zoveel mogelijk over en weer goed en geduldig en samenwerkend zouden zijn. Maar ook dat ziet een met-gelovige meestal niet Hij ziet enkele aarzelende pogin gen en verbaast zich erover dat wij daar zoveel ophef van maken. Hij ziet ook achterdocht en vreemdheid en ja loezie en tegenwerking, en dat maakt ?iin aarzeling alleen maar veel groter. Heel vreemd staat de niet-gelovige ook tegenover onze, wat zij noemen, dubbelzinnigheid, tweeslachtigheid, on eerlijkheid. Het lijkt er voor hen vaak op dat wij ons geloof heel gemakkelijk als een soort jasje aan en uit trekken. We preken een evangelie van naasten liefde soberheid, offergezindheid, maar het lijkt er op dat we dat m»t heel veel fervore in onze kerken en in onze bij eenkomsten verkondigen, doch de moed opgegeven hebben er in ons gewone le ven toe te geraken. Natuurlijk weten wii dat het idealen zijn waarnaar wij met al onze zwakheid moeten streven en dat dat een lange weg is, maar niet- gelovigen denken van ons dat we dat eigenlijk toch niet helemaal eerlijk dur ven beleven. Dat we ons zelf die zwak heid en die zondigheid niet toe durven geven. Dat we onze waardigheid en heiligheid dan maar zoeken in het feit dat we trouw onze plichten vervullen. Dat we helemaal niet de zondaars dur ven zijn, die we zo vaak zeggen te zijn. Toch is deze onvolkomenheid niet de ergste in hun ogen. Ze vinden zo vaak dat wij ons leven in twee delen verde len. Het ene is het godsdienstige, het bovennatuurlijke, waar je aandacht aan moet schenken in verband met het latere, tweede en eeuwige leven dat je verwacht. Het andere is het gewone leven van nu. En het is helemaal niet zo duidelijk hoe het verband is tussen het ene en het andere. Ze ervaren van ons dat wij sommige dingen van het leven alleen maar negatiever beoorde len. Ze zouden zo graag willen zien dat wij in dat gewoon menselijke konden aanduiden dat er een heenwijzing naar God in is. Het grote, andere bezwaar dat chris tenen de niet-gelovigen niet serieus nemen of onbegrijpend, medelijdend tegenover hen staan heb ik al genoemd, maar krijgt natuurlijk in het licht van het bovenstaande een bijzonder schril accent. Moeten wij christenen nu eerst vol maakte christenen worden voor wij een wel goede indruk kunnen maken op niet-gelovigen. Natuurlijk niet. We mogen gewoon ons zelf zijn. Maar dat moet inhouden dat wij ons helemaal en volkomen verwant voelen met de medemensen, die niet geloven. Wij zijn net als zij gewone mensen, met onze mogelijkheden, onze tekorten, onze verwachtingen, onze teleurstellin gen, ons geluk en ons verdriet. Daarin moeten we elkaar gewoon kunnen vin den. Eventueel kunnen we aan elkaar de eis stellen dat we de grote menselijke waarden als eerbied voor het leven, vrijheid voor ieder, gelijkheid van men selijke waardigheid, als absoluut uit gangspunt nemen. Maar verder moeten we dan ook elkaar volkomen respec teren en als gelijken ontmoeten. Vandaaruit zal een gewoon, eerlijk ge tuigenis d at christenen vanuit die menselijkheid geloven in het evangelie alleen maar goed doen. Dan zullen gelovigen en niet-gelovi- gen gelijkelijk genieten van de goede dingen van het leven. De gelovige zal zeggen, als het van hem verwacht wordt, dat hij achter die goede dingen God ziet. „Kijk eens broeder, naar de bloe men en de vogels en de lucht. Laten we er dankbaar voor zijn en er eerbiedig mee om gaan. Want het is het leven." Dat zullen we elkaar kunnen zeggen. En de gelovige zal eraan toevoegen „ja, en voor mij is het ook de hand van God, waarvan ik geloof dat Hij mijn Vader is." „Kijk eens, broeder hoe wonderlijk het is dat wij kinderen hebben, dat ze op ons lijken en dat alle mensen kinde ren hebben en dat ze groot gaan wor den en zelf gaan denken en zelf gaan liefhebben. Laten we goed voor ze zor gen. Ook al zijn ze bruin of zwart. Ook al zijn ze schamel of lelijk of mismaakt. Want het leven heeft ze ons geschonken'.' En de gelovige zal volmondig ja ant woorden, doch als het hem gevraagd wordt zal hij getuigen: „en het zijn kinderen van God, die hun Vader is, net zo als Hij de mijne is". „Kijk eens broeder, hoe moeilijk men sen het hebben, hoeveel verdriet zij elkaar aan doen, hoe ze elkaar kunnen haten, hoe ze getroffen kunnen worden door leed dat ze helemaal niet ver wacht hadden. Zie eens hoe ze allemaal verlangen naar geluk en hoe vaak dat doorkruist wordt door ongelijk. Laten we maar vriendelijk voor ze zijn en ze de hand reiken en troosten en aanwezig zijn bij hun stil verdriet". En de gelovige zal met blijdschap antwoorden „Ja broeder, ja broeder laten we d at doen. En wees niet ge ërgerd als ik je zeg dat ik 'geloof dat dan de Heer Jesus Christus in ons bezig is weer opnieuw te lijden, tégen de lief deloosheid en vóór de liefde en dat Hij eens terug zal komen om het heimwee va-n^ons hart voorgoed te vullen. RECTOR D. COPPES. KIEL, 3 okt. (UPI) De verlening van het ereburgerschap van de stad Wy„ op het Westduitse N"oordzee-eiland Führ aan de voormalige nazi-lucht- machtgeneraal Friedrich Christiansen, heeft niet alleen in Nederland maar ook in We«t-Duitsland een aantal vra gen opgeworpen. Ot een ereburger- schap nog niet genoeg was heeft men in Wyk, waar Christiansen is gebo ren, ook nog een straat naar hem ge noemd. Christiansen werd na de oorlog in Nederland tot 12 jaar gevangenisstraf vei oordeeld wegens oorlogsmisdaden van Putten, :e bevolking begaan tegen de bevolking waarvan hij de mannelij' naar Duitse concentratiekampen liet wegvoeren nadat de ondergrondse be weging een overval had gepleegd op een Duitse personenauto dicht bij het dorp. De ex-generaal heeft na verloop van enige tijd gratie gekregen, zoals zowelen van zün genre. Dt minister van binnenlandse zaken van Sleeswijk-Holstein, de christen-de mocraat Schlegelberger, heeft vrijdag in Kiel verklaard dat er aan de maat regelen die de stad Wyk genomen heeft niets te veranderen is omdat het stads bestuur in deze zaken autonoom ii. Hij heeft het gemeentebestuur echter de raad gegeven zich ,iog eens over de genomen besluiten te bezinnen. De magistraat van Wyk staat op het standpunt dat er aan de bestaande si tuatie niets te veranderen valt zolang Christiansen niet door een Duits ge recht voor zijn daden is veroordeeld. Di' is echter niet meer mogelijk na hrt van kracht worden van hel z.g. Duitsland-verdrag, dat zegt dat nie mand veroordeeld kan worden wan neer hij van te voren voor zijn daden al een straf heeft opgelegd gekregen dooi een geallieerd gerecht. DEN HAAG, 3 okt. In werkge verskringen vraagt men zich af, waar voor de regering de weggelden, die zü van de weggebruikers wil gaan heffen, zal gebruiken. Het is, naar het werk geversverbond in zün blad opmerkt, immers reeds zo dat het gehele pro gramma voor de aanleg en verbete ring van wegen kan worden gefinan cierd uit de motorrijtuigenbelasting. Het verbond zwygt dan nog maar over de benzine-accüns, die immers ook door de weggebruikers rdt be taald. Ook vestigt het werkgeversver bond er de aandacht op, dat een mo dern wegennet een nationaal belang is en het stelt de vraag, of htt billijk is, dat één groep t.w. de weggebrui kers extra belast wordt terwiue van een nationaal belang. Dat een modem wegennet een na tionaal belang is, is volgens het ver bond duidelijk, zowel uit een econo misch als uit een sociaal oogpunt. Zaken als ruimtelijke ordening, regi onale industrialisatie, openlegging van nieuwe recreatiegebieden etc., kunnen pas met succes worden aan gepakt, indien er een modem wegen net bestaat. Het Verbond concludeert dat invoe ring van tolgelden en dergelyke voor alsnog „op zün zachtst gezegd" over bodig is. KAMERIJK, 3 okt. (AFP) De aard appeltelers in Noord-Frankrijk hebben gisteren op de maandelijkse aardappel- beurs alhier de volgende resolutie aan genomen: „Om de Franse melkprodu centen te steunen en de producenten van Nederlandse melk aan de kaak te stellen, die per dag 75.000 liter melk naar Frankrijk uitvoeren met het doel de actie van Franse producenten voor het doen inwilligen van hun eisen te laten mislukken, hebben de lichamen, die belast zijn met de bescherming van de belangen der telers van Franse aard appelen, van hun leden opdracht gekre gen met alle middelen de invoer van Nederland in Frankrijk te beletten. De telers van Noord-Frankrijk vertrouwen erop, dat hun leiders er voor zorgen, dat dit besluit zo spoedig mogelijk en met alle middelen, die nodig zyn goed wordt uitgevoerd." (Van een verslaggever) DEN HAAG, 3 okt. Reeds enkele maanden geleden heeft Je Shell, zo deelde haar persdienst gisteren mee, me' de Zwolsmangroep gebroken. De consequenties hiervan waren, zoals wü gisterer, reeds in enkeleedities meld den dat de bevoorrading van enkele benzinestations van de Zwolsmangroep werd stopgezet en dat reclame-affiches til emblemen moesten worden verwij derd. De Shell-persdienst kon geen na dere mededelingen doen omtrent de rei'enen die tot deze breuk hebben ge leid. De EMS heeft gisteren echter een communiqué uitgegeven, waarin „ter voorkoming van misverstanden", de breuk wordt toegelicht. „Toen de EMS besloot haar acti- v'teiten als exploitante van benzine verkooppunten buiten de )MS-sfeer te brengen verloor de leveringsover eenkomst met de Shell haar zin", aldus het communiqué. Men gal de Shell gelegenheid om voorstellen te doen, maar deze waren volgens de EMS aanzieniük ongunstiger dan die, welke door de voormalige dochter maatschappij de „Olie Maatschappü Scheveningen werden gedaan. De OMS bood zeer gunstige prijzen. Zü sloot daarnaast een overeenkomst met de Gulf Oil. „Een beëindiging van de overeenkomst tussen Shell en EMS was hiervan het natuurlijke gevolg", aldus de EMS. De samenwerking met de Shell heeft nog geen jaar geduurd. In een ander communiqué deelt de EMS mee dat zij „ten aanzien van de rentabiliteit van de afgestoten horeca- exploitaties zo spoedig mogelijk de cij fers bekend zal maken. „Men wil hier mee „aandeelhouders en publiek van de gegrondheid van beslissingen over tuigen7'. SALZBURG, 3 okt. (UPI) Koningin Sirikit van Thailand die een groot lief hebster van muziek is, heeft vrydag een Thailands volksliedje gespeeld op de piano van Wolfgang Amadeus Mozart. Koning Bhoemipol en koningin Siri kit brengen een officieel bezoek aan Oostenrijk en arriveerden dezer dagen in Salzburg.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1964 | | pagina 11