ss Nieuwe Nederlandse film „Mensen van morgen Ex-wonderkind beroerde bet kijkershart Radioverhalen- wedstrijd is een succes Van horen en zien gesproken Programma 's Televisie Radio: T.V. voor de vrouw Het geheim van Anna Maria van Schurman S P E R DAG PUZZLE h sfaslsï.'assist Psycho-montage van Kees Brusse Vrijdag Zaterdag Vrijdag Zaterdag sSvï, w«eo— Olympische Spelen NTS en de Britse verkiezingen ncrv SENORITAS Veel geleerd Bewondering Strijdvaardig Afschuwelijk Contributie AVRO per 1 jan. omhoog Buitenland Buitenland Schrijver van „Mon homme" overleden VRIJDAG 9 OKTOBER 1964 PAGINA 11 VARA al 60 jaar *n lekkere sigaar! AUTOMATIC TOASTER f 69.50 n n fc 4s op™"s Linda, 20 jaar, een ongecompli ceerd fris meisje van het platte land, in Kees Brusse's psycho- montage ,JHensen van Morgen". Wat mij in het bijzonder inte resseerde bij het maken van „Mensen van Morgen", was de enorme simpelheid van het idee: een tiental jonge mensen, die spreken over dat, wat hen in dit korte leven bezighoudt. Ik ben vanaf mijn ze ventiende jaar als toneelspeler eigen lijk nooit met iets anders bezig ge weest en ik geloof nog steeds, dat het een zinvolle bezigheid is. Daarom heb ik, denk ik, ook* met zoveel ple zier aan deze film kunnen werken" Zo begint Kees Brusse de inleiding, die hij schreef op de film „Mensen van Morgen", een Rudolf Meyer-pro- ductie van Sapphire Film, die volgen de week in een aantal steden van Nederland in vertoning komt. Zelf noemt Kees Brusse, die deze jonge lui voor de camera's interviewde, zijn film een psycho-montage". Zijn „ma teriaal", jonge mensen tussen 19 en 26 jaar uit verschillende milieu's, verschillend ook in ontwikkeling en levenshouding, werd voor hem bij eengezocht door twee jonge psycholo gen, die daartoe door het hele land trokken. Tijdens hun tocht, die hen o.a. naar een zogenaamde „open gevangenis", een revalidatiecentrum en een klooster voerde, legden zij ongeveer gesprek ken op de geluidsband ast, waaruit later een definitieve keuze werd ge maakt. „We hebben", "Idus merkt éen hunner naar aanleiding van deze zeld zame en leerzame opdracht op, „veel jongeren gesproken met een uit gesproken religieuze of politieke voor keur, die dikwijls heel markante uit spraken deden, ook wanneer ze over hun dagelijkse levenshouding spraken. Je komt op deze manier wel heel on- nlïftontieri te we.ten. wat er allemaal van omgaat in deze jonge mensen wüd Het aa" .wie de film is ge- Hike oTKiracht b«zonder aantrekke- chologen de gelegenheid alSf i°n8e PSV" en ongewoon werktei^lf S een nieuw dat heel erg bSete^'^kennen, Kees Brusse, die zichzelf niJ? un Ziet als de regisseur van deze nieuwe Nederlandse film, maar veeleer als de realisator", legt de nadruk op het ver schil in werkwijze tussen een „nor maal» toneelstuk of filmscenario en Mensen van Morgen". Hier was van „iets bedacht. „Er kon zelfs tevoren worden bedacht, om- van tetoren hadden van wat er dat m ffVn dus was deze film al- zou komen. En aus w t iein„ dat leen te maken met de overtmging, echte, levende mensen nt moes- morgen minstens zo interessant nru ten zijn als van tevoren bedacht^ en in scenario-vorm opgeschreve sen. We hebben dan ook Ifts ge sceneerd, niets verfraaid. De mens'e waren .stuk voor stuk vru, om zien ie uiten, zoals zij het voelden. Het en g Wat voor mij van essentieel oeiang was, was dat ze zich uitten, zoals ze waren". „Als acteur en als regisseur heb ik «r heel veel van geleerd: de uitdruk kingswijzen, de emoties, de manier van Nederlands spreken. En vooral heb ik geleerd, dat de mensen niet zo zwart wit zjjn als ik dat in vele bedachte situaties wel heb moeten uitbeelden. Ik heb er overigens weinig zin in, om over deze film veel te theoretiseren. De opnamen hebben maar twaalf da- Ren geduurd de montage vijf maan den. Samen met mijn vriend, de cutter Robert Kruger, hebben we in de rust van de montagekamer onze weg ge docht in die dertien levens, samenge bracht op, meen ik, zo'n 50.000 meter MAGISCHE VIERKANTEN 1# it li t S M K K 4 "p r~ Horizontaal en vertikaal dezelfde Woorden invullen. 1. vogelverblijf; 2. eekhoorn; 3. rust teken; 4. vervoermiddel; 5. voorzetsel, meisjesnaam; 7. god van de liefde; 8. keukengerei; 9. plaats; 19. gast; 11. z°ogdier; 12. deel van een bloem; 13, Walm; 14. regel; 15. paradijs; 16. kam- Peerverblijf. Oplossing van 8 oktober .Horizontaal: 1. asla, peace; 2. plan kier; 3. ponjaarden; 4. leger, lel; 5. A.P., mijnen; 6. UEd., beknot; 7. snaren, en; dauw, knot; 9. benzine, r.o.; 10. OK. m, mat; 11. Zeddam. Vertikaal: 1. applaus, bon; 2. sloepen- ?ek; 3. lang, Daan; 4. anjer, ruzie; 5. bewind; 6. Pia, men; 7. eerlijk, KEMA; 8. Ardennen, A.M.; 9. Eleono- 10. een, N.T, toto. film. Het is een wonderlijke ervaring geweest, omdat het iedere dag anders was, vol onverwachte moeilijkheden en meevallers en omdat al te logische ge dachten vaak niet opgingen". „We hebben het principieel gedaan met het materiaal, dat we hadden en nadien geen meter meer opgenomen. We hebben niemand iets laten zeggen of doen, wat hij in een gegeven situa- n® gezegd of gedaan zou hebben, maar ds ™f,ïaard, gemakkelijk gekund, fmaal \ven feef penfn ?\ren al" gestreefd ze tp» ia+^ heb er naar heb begrepen" Zlen' zoals ik ze aldus8 Brussehet h^daweigenli>.k t0e/t kwaad worden fhuUen en geen hoofdrol,' maa? fk ff fik? zelfs dereen zijn eigen hoofdf? pi le" Ruurd Fenenga, eerste cameraman bij de verfilming van „Mensen vm Morgen", heeft al meer met Kees Brusse samengewerkt: aan de speel film „Kermis in de regen" en de do cumentaire „Het Gerucht". „Maar", ffhif ,de film „Mensen van Mor- 13' was een totaal nieuwe ervaring, g aot we hier te maken kregen met omd lwl andere werkwijze. Bij het eeVf vin een speelfilm wordt één maken \aA1 er een gcène camera gebeukt. veranderd en klaar is, wotgij een gewone de camera verplaatst. u speelfiim komen er ook gerege^ mensen tef ud or dat hier ontbrak, is er nog het dec pensen van Bij de verfilming j. ajs bij de Morgen" waren er camera's in schil tussen de werkwijze 0 en die bij de gewone spee^lm was je in dit geval mensen voor «Je came^ kreeg, van wie^ je niet wi dus zouden gaan zeggen. Dat be dat niet alleen hun woorden nieuw ren en onverwachts kwamen, ma® hun gebaren en gelaatsuitdrukking. D®t bracht een voortdurende spanning want telkens, wanneer ze iets beia g rijks of opmerkelijks te berde bi a ten, ging je plotseling meer en,"» weer minder met de camera in. Van de indrukken, die hij van de ver schillende jonge mensen kreeg, zegt Fe nenga: „Ik bewonder hun verrassende onbevangenheid en hun improvisatie vermogen. Ze zaten in een lichtkegel en wij half in het donker en ik geloof, dat hun ..isolement" ze wat losser met praten maakte. We hebben ongeveer zestien draaidagen gehad en de laatste dag was even verrassend en boeiend als de eerste. We hebben 55.000 meter film gedraaid en daaruit is 2700 meter circa anderhalf uur gemonteerd. Dat betekent, dat de montage een enorm werk is geweest." „Ik geloof", besloot Ruud Fenen ga, „dat het gemak en die onbevan genheid van praten en zich geheel laten gaan, min of meer symptoma tisch is voor de jongeren van deze tijd. Het zal vooral de ouderen frap peren. En mag ik dan nog even zeg gen, dat het bijzonder prettig was om samen te werken met Kees Brusse? Hij is een ongelofelijke persoonlijk heid". minimi hard en strijdvaardig. In de jungle van de show-business, waar alleen de sterkste overleeft, heeft ze zich leren handhaven en dat bij lange na niet op de gemakkelijkste manier. Dit maakt haar natuurlijk tot een geschikte echtgenote voor James Bond. Sean Connery, een vroegere vrachtauto- chauffeur, is namelijk ook een harluT zowel voor de fihnclmeTa's fl" dagelukse leven. nel Hun leven samen, aldus Diane is de rust en kalmte zelf. Ze heefta s regel gesteld, dat geen buitenstaan ders en zeker geen fotografen. ,?an" toegelaten tot hun woning i>f°a Park om daar het huiseliiko f n van James Bond in ru>on»i, leven nemen. „We vinden dat 1 te een plaats moeten hebben erSens volkomen onszelf kunnen zh'n L w.f uit. „Toen we in Italië 'ill zij in de tuin zaten te lunchen u™ we we soms tot de ontHoL-i, kwamen stuk of twaalf lui dat een kijken. Ze slopen om „®\zaten te camera's met teleseonmaiSS Hen met niet uit te houden n- Het was EnGgela^gzicghedbreat?rn Er" ••m6nsen in geen berichten over LaUn tenminste telescooplenzen in do "dringers met Acton Park. de omgeving van Diane Cilento, die nooit overdreven publiciteit ïÏÏL e,rg van denkt met afschuw aan do gehouden, dat haar huishouden ^^kheid! stroomd door verslagg^er^°prdeb fover- „wat er allemaal in de krB„f t0gra" komen: „Dit is de kaL, n zou Bonds dineren. Dit is do waar de het televisietoestel S vanTv"»" staat. Dit is de badkal^o^ Bonds Bonds." oaokamer van de JYlPBea» jj Over de ontelbare mensen a- u vragen, hoe het is om m'ot t aar Bond getrouwd te zijn, is ™e eVelSin Uiterlijk is Diane Cilento, met haar blonde haren en grote vraagogen, zacht en soepel. Op en top een vrouw, placht men van haar te zeggen, voor dat deze kwalificatie als een belediging werd beschouwd. Maar innerlijk is ze te spreken. Haar ogen flitsen boos. „In Italië kwam een verslaggeefster van een damesblad me opzoeken. De eerste vraag, die ze selde was: „Hoe is het om mevrouw James Bond te zijn?". Ik kon die vrouw wel vermoor den en ik heb haar dan ook een paar afschuwelijke momenten bezorgd", zegt ze met een lange haal aan haar sigaret. Diane Cilento is in Italië geweest om op te treden in de film „The Agony and the Ecstasy", waarin Charlton Heston de rol van Michel-Angelo en Rex Harrison die van Paus Julius II speelt. Dit is de eerste grote film, waarin Diane onder contract met 2üth Century Fox optreedt. „Ze zijn verschrikkelijk aardig voor me", zegt ze, „omdat ze vinden, dat ze me niet mooi hebben behandeld. Ik zou Moll Flanders voor ze spelen, maar ze konden geen datum noe men, waarop ik weer vrij zou zijn, om dat ze dachten, dat het misschien een tweede Cleopatra zou gaan worden. Later bleek, dat ik de rol gemakkelijk had kunnen spelen, want de film kwam binnen het vooraf gestelde tijd schema klaar." „Ze hadden me gewaarschuwd", gaat ze voort, „dat Leon Shamroy, een der beste cameralieden uit Hollywood, die de film opnam, een ruwe klant was, die geen blad voor zijn mond nam. Maar ik vond hem erg lief. Hij placht tegen Chariton Heston te zeggen; „Maak je maar niet druk over je acteren, Chuck. Ik zorg er met mpn belichting wel voor, dat je er groot en sterk uitziet." In de film speelt Diane Cilento een elegante aristocrate uit de Renaissan- ce-tijd. „Niemand zal me kunnen her kennen. Ze hebben me zo opgemaakt en gekleed, dat ik er uitzie, of ik bijna twee meter lang ben. En met de ma nier, waarop mijn haar is gedaan, Hjk ik zelfs wel meer dan twee meter. „En nu", maakte Diane een einde aan het gesprek, „moet ik naar de producent van „Rattle of a Simple Man". Er zijn nog een paar dingen, die ik graag veranderd zou zien. Daar na ga ik weer naar huis, naar Sean Connery. Het is een fijn huis. Vroeger is het een klooster geweest. We hebben onze eetkamer in de vroegere kapel. Het was een klooster, die zich belaste met de zorg voor gevallen Spaanse meisjes, die als dienstbode naar Enge land waren gekomen. Maar het schijnt dat hun aantal zo snel toenam, dat ze naar een groter klooster in Chiswick moesten verhuizen." De officiële filmreportage van de Olympische spelen in Japan zal wor den vervaardigd door Kon Ichikawa, de maker van de hier te lande nog niet vertoonde film „De Burmese Harp'. Aanvankelijk zou Akira Kurosawa, de maker van „Rashomon", en „De ze ven Sumarai", de film hebben geregis seerd, maar de autoriteiten hadden be zwaar tegen zijn eis van een begroting va* vUf miljoen gulden. Du de opnamen voor de reportage zal gebruik worden gemaakt van tachtig camera's. De Engelse versie van de film zal van commentaar worden voor zien door Donald Richie, bekend om zun beschouwingen en lezingen over de Japanse film. HILVERSUM, 9 okt. De AVRO zal per 1 januari de contributie verhogen van twaalf tot zestien gulden per jaar. De verhoging wordt gemotiveerd, aldus mr. L. H. Slotemaker in de AVRO-bode, door de noodzakelijke uit breiding van het programmablad we gens de ingebruikneming van het der de radio-net en wegens de hogere pa- pier-, druk- en verzendkosten. De kKU heeft plannen de begunsti- gersbjarage te verhogen, wellicht even eens van twaalf tot zestien gulden. NCRV en VPRo hebben nog geen plan nen in deze richting. (Advertentie) HILVERSUM, 9 okt. Maxim Ha mel en Els van Rooden excelleerden gisteravond in „Ex-wonderkind" van Robert Allan Argthur, dat onder regie van Frits Butselaar weliswaar sterk sprak tot het gevoel en de verbeel ding van de kijker, maar dat toch in de modern-romantische vertolking zonder enige storing lichtvoetig werd weggespeeld, wa.ineer de situaties daarvoor rijp waren. Ex-wonderkind was ergens verwant aan De Fysici van de Zwitser Dürren- matt, dat we onlangs nog op het tv- scherm kregen voorgeschoteld. Beide stukken draaien immers om het genie. In het literaire spel van de Zwitser stond de wetenschap echter als maat schappelijk gevaar te boek, in het veel eenvoudiger stuk van de Amerikaan zeker wat woordkeuze betreft brengt de wetenschap het individu als slachtoffer van de kennis naar voren. Hier stond men niet voor een dreigende massale vernietiging, maar voor de on dergang van de persoon die het produkt is van kennis aan alles, behalve aan liefde. En die liefdeloosheid werd scherp getekend in het korte, maar verrassende knappe tegenspel van Rob Geraerds. De KRO besloot de uizending met de laatste aflevering van „In één geest'', een serie die op initiatief van de VPRO tot stand kwam in samenwerking met KRO en NCRV Deze bijdrage toonde duidelijk aan hoe het beeld van de Christus is vervaagd in uiterlijk be toon, maar ook wist ze doctrinaire klo ven tussen katholieken en protestanten tot minder duizelingwekkende gapingen terug te brengen. Een voortreffelijke vondst in de eindregie van Hans Wortel- boer vonden we de rotonde, waarlangs alle verkeer moet gaan. ook al slaat men dan nog verschillende wegen in. De NTS kwam tenslotte nog met een korte beeldreportage van de voetbal wedstrijd Fenerbahce—DWS, waarin de hoogtepunten voor de Turken waren, maar het doelpunt voor de Nederlan ders. (Van onze radio- en t.v.redactie) HILVERSUM, 9 okt. De gemeen schappelijke wedstrijd in het schrijven van radioverhalen in de Nederlandse taal, die werd uitgeschreven door de Nederlandse Radio Unie en de BELGI SCHE Radio en Televisie, is voor wat betreft het aantal inzendingen een suc ces geworden. Op de sluitdatum bleek dat 211 verhalen werden ingezonden. De jury zal omstreeks midden januari vol gend jaar uitspraak doen. (Advertentie) geleerden van haar tijd zoals Voetius, Hugo de Groot en Deseartes in een discussie op de knieën kreeg. Op haar zestigste jaar liet zij alle boeken in de steek om haar verdere leven te wijden aan Jean de Labadie, een ket terse evangelist. Was Anna Maria van Schurman ge lukkig, leefde in haar de meditatie, de vreze Gods, was al haar geleerdheid en geldingsdrang misschien hoogmoed of diende de studie en de kunstnijver heid slechts om het verlangen naar een man te onderdrukken. Al die vra gen werden gesteld in het televisiespel „Het geheim van Anna Maria", zonder beantwoord te worden. Alle gevoelens die Anna Maria ooit bestormd kunnen hebben, werden door allegorische figu ren uitgebeeld, die ieder een duit in het zakje deden. „We weten niet wat in haai omging", concludeerde het to neelspel, „zij was te groot voor de aarde en te klein voor de hemel, zij is dan ook noch als geleerde, noch als geloofsheldin bekend gebleven." Arme Anna Maria, dachten we na afloop. Maar dat kwam ook wel een beetje dooi de pathetische nadruk waarmee alle gevoelens van Anna Maria het woord namen en Anna Maria zelf, die de samenspraak van de figuren bij woonde, kennelijk van haar stuk brach ten. Niettemin, een verfijnd historisch (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM, 9 okt. De NTS zal donderdag 15 en vrijdag 16 oktober op uitgebreide schaal aandacht besteden aan de Britse verkiezingen. Gedurende beide dagen zullen de uitzendingen van de BBC met betrekking hierop recht streeks worden overgenomen. Pier Ta- nia, geassisteerd door John Peereboom, zal hierbij vanuit Londen commentaar geven. De eerste uitzending is op donderdag 15 oktober om vijf over half elf via Ned. I. Daarin zullen filmopnamen van de gebeurtenissen op deze verkiezings dag zijn opgenomen. Om kwart voor twaalf zal in een extra-uitzending van het NTS-jornaal de stand van de ver kiezingen op dat moment worden ge geven, waarna voor de tweede maal naar Londen wordt overgeschakeld. De BBC-verkiezingsdienst zal dan tot één uur 's nachts verdere uitslagen bekend maken. Vrijdag 16 oktober zendt de NTS van kwart over zes tot half zeven 's avond het programma van de BBC uit, waar in de laatste berichten over de verkie zingen zijn opgenomen. (Advertentie) Elke OLVEH polis is winstdelend TELEVB9IEPROGR. NEDERLAND I. KRO: 19.30 De Flinstones, tekenfilm. NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.50 Duel, spelprogr. 21.30 The great Adverture (Het grote avontuur). TV-film. 22.20 Concilie-jour naal. 22.30-22.35 Journaal. TELEVTSIEPROGR. NEDERLAND 2. 20.00 NTS: Journaal. VARA: 20.01 Dick Powell film. Zijn eigen leven. NTS: 2050 In vertrouwde handen: med. progr 1. Hoomvliestransplantatie 21.20 Franse chansons. VARA: 2.145 Achter het nws. BELG. TELEVISIEPROGR. NEDERLANDSE UITZENDINGEN 18.50 Voor de kinderen. 18.55 Bonanza, TV western. 19.45 Gemeenteraadsverkiezin gen 19.55 De weerman. 20.00 Nws. 20.25 Start: amusementsprogr. 21.50 Nws. 22.00 22.50 The lover (De minnaar) spel. FRANSE UITZENDINGEN 18.30 Ber. 18.33 De schijnwerper op het jaar. 2000. 19.00 Kath. uitz. 19.30 Film- feuilleton: Le temps des copains. 19.45 Politieke tribune. 20.00 Journaal. 20.30 Les évades de terre-haute, tv-spel. 22.00 Lett res ouvertes: literaire uitzending. 22.30 Journaal. DUITSE TELEVISIEPROGRAMMA'S 18 05 Overz. v. d. middagprogr. v. d. komende week. 18.10-1S.15 Nws. (Reg. progr NDR: 18.15 lm Zeitraffer: ver snelde film 18.50 Voor de kinderen. 19.00 Nws 19.03'Act. 19.19 Nachtbus 29, dect. spel.' 19.59 Progr. overz. WDR: 18.30 Hier und Heute, journaal. 19.12 Intermezzo Beeinn 19.15 Novellen uit de gehele we reld. Einen Pfirsich für die Dame 19.45 Serenade) 20.00 Journaal. 20.15 De bonds republiek nu: Berlijn, fflmreportage. 21.00 Auf den Weg naeh Sing-Sing, TV-film uit de detect. Preston en Preston. 21.45 Jour naal. 22.00 Report, uit Bonn. 22.15 Der Schuifreund, spel. (Herhaling!. TWEEDE DUITSE TELEVISIEPROGR. 18 25 Nws. 18.30 Die Drehscheibe: gevar. progr 19.00 Bel uns zu Hause da tut slch was Blik ln een zeer dwaze huis houding: Noten bringen Nöte. 19.30 Heute nws en act 20.00 Star 1st Heut' der Gas- senhauer - Schlagers, sketches en com plicaties (herh.). 21.30 Dörfer ohne Bau- ern rep. over openluchtmusea. 22.00 Heute Nws. en act. 22.15 Vorschau: pro gr overzicht voor de komende week. muz. 23.46 Soc. nws ln Esperanto. 23.55- 24.00 Nws. TELEVISIEPROG. NEDERLAND I NTS: 15.00 Weekjoumaal AVRO: 15.25 Reprise: herultz. v. h. prógr. 'n Avondje uit metCorryshowprogr. 16.20 Zang. 16.30 In het TV lab: popul. wetensch. progr. 17.00-17.45 Voor de jeugd. BELG. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederlandse uitzendingen: 16.55 De ge schiedenis van een ring, geromanceer- de doe. over het trekverschijnsel bij de vogels. 17.45 Schooltelevisie. Franse uitzendingen: 17.15 Lectures pour tous: literair progr. ■DUITSE TELEVISIEPROGRAMMA'S 14.30 Engelse les. 14.45 Voor de kin deren. 15.15 Heut' liegt was in der Luft: een terugblik op muziekfilms en hits van ■gisteren. 16.00 Das Rasthaus, reportages en gesprekken over actuele verkeers- vraagstukken. 16.45 Zum blauen Bock: Muziek en humor by de appelwol. TWEEDE DUITSE TV-PROGRAMMAS 17.30 Vorschau: programmaoverzicht v. d. komende week. HILVERSUM I 402 m. KRO: 19.00 Nws. 19.10 Actual. 19.35 Vliegende schijven: ver zoekprogr v. d. militairen. 20.20 Opera muziek (gr.) 21.00 Gitaarmuziek en zang. 21.20 Britten v. d. keus: Conservatiei of Labour, doc. 21.40 Licht Instrumentaal combo. 22.00 Gltaarmuz. Aansl. act. 22.14 Zwart op wit: act. public, over Kerk en Wreld. 22 30 Nws. 22.40 Epiloog, 22.46 Al- kestis, hoorspel. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM n 298 m. 18.00 Nws 18 15 Conferentie v. d. Europese kerken te Ny- borg. 18.20 Lichte muz. 18.30 Bèta: Nws uit de Wereld v. d. natuurwetenschappen 18.40 Jazzmuz. 19.00 Kiosk, pr. 1910 Nieuwe gr.f.pl. 19.30 Kunstkroniek 19 55 Eerste kolom: dagelijks dingen vrij'zinnig bekeken. 20.00 Nws. 20.05 Eenzaamheid öankbeeld. 20.30 Lichte muziek uitTapïn 20.50 Nieuwe Nederlandse poëzie. VARA 21.00 Promenade-orkest en zangsolisten amusementsmuz. 21.45 Tegenvoeter, lichi progr. 22.15 Lichte gr.fmuz. 22.30 Nws. 22.40 Spontane reactiesmuz. discussie 23.10 stereofonische uitz. Lichte gram.t BRUSSEL 324 m.: 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Berichten voor de auto mobilisten. 18.45 Sportkron. 18.52 Jazz muziek. 19.00 Nws. weerber. radiokro- niek en Het Weer bij ons. 19.40 Orkest- muz. 19.46 Echo's uit de natuur. 20.00 Operamuz. 20.30 Lichte muz. 21.30 Chan sons. 22.00 Nws. 22.15 Koorzang. 22.45 De Zeven Kunsten. 23.00 Nws. 23.05 Gi taarrecital. 23.30 Liederen. 23.55-24.00 Nws BRUSSEL 484 m. 18.00 Voor de solda ten. 19.10 Gevarieerde muz. 19.30 Nws. 20.00 Klassieke- en mod. muz. (In de pauze om 20.36: Gevar. muz). 21.52 Gevar muz. 22.00 Wereldnws. 22.15 Jazzmuz. 22.55-23.00 Nws. NDR WDR 309 m. 19.00 Nws. 19.35 Dans- en amusementsmuz 20.00 Qperettefrag menten 21.30 Nws. 22.00 Jazzmuz. 23.15 Amusementsmuz. 34.00 Nws. 0.20 Gevar. muz. 1.00 Gevar. muz. FRANKRIJK Culture 280 en 235 m. 19.30 Nws. 20.00 Moise. muz. legende. 23.52-24.00 Weerber. en nws. ENGELAND, BBC Home Serv. 330. m. 18.00 Nws. 18.10 Reg progr. 18.32 Markt- ber. 18.35 Politie oproep. 18.37 Amuse mentsmuz. 19.00 liederen. 19.30 Klass. muz. 20.20 Interview aangevuld met gr.f. muz. 21.30 Godsdienstig progr. 22.00 Nws en ber. 22.30 Wekelijks nws uit de kranten 22.45 Lezing. 22.59 Weerber. 23.00 Nws. 23.02 Voordr. 23.15-23.45 Kamermuz. ENGELAND, BBC Light Progr. 1500 en 247 m. 18.45 Hoorspel. 19.00 Nws, jour naal en sportoverz. 19.31 Hoorspel. 20.00 Amusementsprogr. 20.30 Nws en act. 20.40 Discussie 21.30 Gevar. muz. 22.31 Lichte muz. 23.00 Showprogr. in cabaretstijl met dansmuz. en liedjes. 24.00 Gevar. muz. 1.31 Pianorecital. 2.00-2.02 nws. HILVERSUM I 402 m. KRO: 7.00 Nws 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassieke gr.f.muz. 7.45 Geestelijke liederen 7 55 Overweging. 8.00 Nws. 8.15 Voor de jeugd 8.20 Djinm: gevar. progr. (11,00 Nws. 12.00 Amgelus. 12.04 Olymp. ouverture. 12 30 Mededelingen t.b.v land en tuinbouw 12.33 Licht Instrumentaal kwartet eii zangsoliste. 12.50 Regeringsuitz De ra- diozilvervloot. Presentatie: Herman Stok 13.00 Nws. 13.15 Marktber. 13.18 Voor de jeugd. 14.19 Musicerende dilettanten. 14 30 Voor de kleuters. 14.40 Franse les. ló'oo Lichte orkestmuz (gr.) 15.30 Grensd uitz voor jonge mensen. 15.45 Karakteri stiek: muz. progr. 16.30 Spiegelbeeld 17 0 Gevar. grmuz. 17.30 Kunstkroniek! 7 n 298 m- VARA: 7.00 Nw Ï'S T°c£ï?ndgynm- 7-20 Soc. strijdlied 7.23 Lichte gr.Lmuz. (7.30 Van de voor- pag. pr.) 8.00Nws. Aansl. Postduivenber f?jnS£?K5d. 8-7® Amusementsmuz. (gr.) 8.40 Elektr. orgelspel. 9.00 Loon naar werken pr. 9.10 Romant. concertwerken (opn.) VPRO:9.40 Hoe kennen de mensen w i J"Gob? lezing. 9.55 Gezin en SëteSL Sparen, lez. VARA: 10.00 Buitenlands weekoverz. 10.16 Z O ?eXar- proF- C0m 11.00 Nws) Ï2.3Ó Mfr ded t.b.v land- en tuinb. AansL Postdui venber 12.33 Actueel sportnws. 12 55 Var Varia 13.00MNws. 13.15 Lichte orkestmuz en zang. 13.40 Uitlaat Progr vdK figers. 14.15 Radio Jazzclu^ÏA45 HumS' SS?le*Te!LJFe,^ngen'isselb lez- 15.00 De Oude Nederi Opera (19.00-1925) (onn) 1.6.00 Nws.10.02 Boekbespr. 16.20 Stereof. nitz. Lichte orkestmuz. 16.45 De OlvmD Spelen XIH, klankbeeld. 17.06 S. uit?- Lichte orkestmuz. en zangsoliste 17.30 Radioweekjoumaaï. BRUSSEL 324 m.12.00 Nws. 12.03 Ge- var-, mu2-1?-25 Weerber. en mededelln- gen. 12.30 Hallo, met Henk! 12.55 Proer overzicht. 13.00 Nws en weerber Daar! na: Beri. over de Olymp. Spelen. 13.20 Amusementsprogr. 14.00 Nws. 14.03 Muz v-d. jeugd. 15.00 Nws. 15.03 Radioweek t'i J? 01 i 15.5.16 Hoorspel 1615 Lichte muz. 17.00 Nws. en weerbericht 17.15 Koorzang 17.40 Orgelmuziek BRUSSEL 484 m.: 13.00 Nws. 15 02 Hoorspel. 16.02 Belcantoconc. 17.00 Nws. NDR WDR 309 m.— 12.00 Nws 1215 Amusementsmuz. 13.00 Nws. 13.15 Volk" ufno1*? en "dansen. 14.00 Gevar. muz 16.00 Nws. 17.05 Amusementsmuziek. imRJ^KRIJ? Culture 280 en 235 m.: 12.05 Hoorspel. 12.30 Nws. 12.42 Orkest- conc. 14.00 Festival van Nice 1964: Klas f? muz. 15.27 Hoorspel. 16.45 In- temationaal koorzang festival van Tours. ,7??SEbAND' BBC H°me Serv. 330 m. 12.00 Kron voor de automobilisten 12.30 .'hterviews. 12.55 Weerber. en progr.nws 13.00 Nws. 13.10 Amusementsprogr. 13.40 Interview en gr. 14.15 Hoorspel. 1515. Hoogtepunten uit de pgro. van de af gelopen week. 16.00 Mod. muz. met com mentaar. 16.30 Klass. muz. 17.55 Weer bericht en progr. nws. ENGELAND, BBC Light progr. 1500 en 247 m. 12.00 Pop. gr. 12.31 Gevar. muz. met commentaar 13.30 Gevar. muziek. 14.00 Lichte muz 16.15 Nord - Ring 17.00 Gevarieerd muzikaal programma. PARIJS, 8 <AFP) De FranSe tekstschrijver Albert Willemetz, die meer dan honderd operettes en twee duizend chansons op zjjn naam heeft staan, is in zün woning nabij Parijs op 77-jarige leeftijd overleden. Zijn bekendste operettes stammen uit de tijd dat hij samenwerkte met de componist Christine. In „Dede" trad Maurice Chevalier op en in ,,Le bon- heur mesdames" Michel Simon en Ar- letty. Verder zün bekend „Coup de rouüs", „Trois valses" (met Pierre Fresnay en Yvonne Printemps op mu ziek van Oscar Strauss) en „Andalou- sie". Zijn populairste chansons waren ..Va lentine", een succesnummer van Mau rice Chevalier, en „Mon Homme" dat o.a. door Mistinguett werd gezongen. Eerlijk gezegd wisten we niet wie Anna Maria van Schurman was. Een geleerd wonderkind, dat leefde van 1607 tot 1678, vertelde ons gistermid dag het vrouwenprogramma van de televisie; een vrouw die zich als eerste vrouwelijke student bekwaamde in dertien talen, in vele takken van de wetenschap, vooral theologie, en in ale vormen van de kunst en die op ai deze terreinen uitblonk en de grootste

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1964 | | pagina 11