Opzij Loonstop °ntzet door gemaskerd 31 oktober, 1 en 2 november Niet oppervlakkig en automatisch omspringen met heiligen en zielen Om nooit te vergeten.. MARTINI Hugo Claus weigert weer literaire prijs Marva 20 jaar REÜNIE ZONDER MILITAIRE DISCIPLINE Kriebel K B In Londen GEVANGENE VIERTAL S-Sni;oM-. ;upi) -,t~" Gemeenschap Wonderdadig Dierbaar Fred Hartog weg bij Zwolsman Geen bedenkingen van Eerste Kamer anti-REM-wet Diefstallen auto's en brommers in 5 jaar verdubbeld Vrouwen Loekie Bouwen Fiets Kosten Crematie Wat kinderen ervan zeggen van het n ieu%vs P °sUie ondernemer in geding bedrijfsleven Medewerking beleid ^gering opzeggen? BIDDEN ZATERDAG 31 OKTOBER 1964 PAGINA 5 ledigde hP,rkfVerS- Als de aan" Va'!V'rd k^rr, ?nteerden' Ri,nR het ge- z^'^tsehc weekkalender Vroeger stonden katholieken er niet bij stil, dat het 31 oktober Hervormingsdag was. Zoiets kwam niet in je op. Je wist het niet eens. Je hoorde het als je toevallig per vergis sing de NCRV op die dag had aanstaan. Voor ons was 31 okto ber, kerkelijk gezien, slechts de vooravond van Allerheiligen en Allerzielen. Tegenwoordig is het geen zeldzaamheid als ook van katholieke zijde aan die herden king van de Hervorming aan dacht wordt besteed. Omdat we vinden dat er veel goeds is ge weest. Toen Luther in 1517 zijn 95 stellingen aan de slotkapel te Wittenburg aansloeg, werd dat de opening van een enorme ont wikkeling. Het heeft scheiding gebracht tussen broeders, heel veel verdriet, heel veel misver stand, tot de bitterste konse- kwenties van haat, foltering, moord toe. En toch weten we nu, na zoveel jaren, dat het goed ge weest is, dat Gods Geest deze ellende toeliet in het leven van de westerse christenheid. Ten aanzien van Hervormings dag hebben katholieken niet meer aileen afkeer, verwijt, maar ook meeleven, poging tot begrip en zelfs waardering. En... veel verdriet. Protestanten laten veel gevoelens van triomf, agressie, strijdbaarheid varen om ze te vervangen door bezinning, uiting van verlangen naar eenheid. En ook,., heel veel verdriet. Muziek laten klinken en Martini drinken. Zo creëert men sfeer. Zo worden leuke momenten verbonden aan de goede smaak van Martini. Gekoeld? Met soda? "On the rocks"? Een avond met Martini is altijd onvergetelijk. MARTINI - iets bijzonders bij elke gelegenheid! en oud-marva's gezellig bijeen. Tï i de wpri°8'e Woord is eruit. Volgens de Smo fV?rs en de kroonleden in Voor lQ<fer Corlomische Baad is er ïenliikp seen ruimte voor een we- Uiens, h rrbeterinS van de inko- ïeKïpV> a an doodeenvoudig niet, d°°Vffevnp^ Deiastmgverlagingen zijn Minister Andrlessen. M °P' daar*1 n'iff dus' Wiï z«n zo ^ii °mdat rip ln te geloven. Allereerst Sekoiitii.,,! Vakcentralen hebben aan-; "iet te ,1,11 een dergelijke loonstop 0,11 Prakt; u aanvaarden, maar ook deiien niet «en Psychologische re- afbeidsmarkt e spanningen op de 0luhiddelli;k Z,jn n0R te groot. Een ?ou zj. Jk gevolg van de loonstop '°nen tn» be* euvel der zwarte liet moepr^fm^' ®ovendien zal het ^'»jd odp'd. zi3n de vorig jaar zo der niepp aaide loonkraan zon- °P het te draaien zonder dat En tenci li r°nt rumoer ontstaat, te verkor, boe is een loonstop Prijzen nip? a's bet verloop van de derland i« te voorspellen valt? Ne- stukje Eur0p|^en e'land' maar een Mqq fyf- ^ereicl; d*n recht regeren alles in de macht tot het recht gereed is. liiS^^rr—JOUBERT. """""'"LiiiiiumuiiuiiuinuHiHuuuiHiuiuuiii Pndeei 't tAO, 31 okt. Bij het me- dl hp„.Van de ondernemers in ons .'Kin» s* een toenemende verontwaar- 'Vlp^f^yer de bijkans verstikkende V?'v'teit waaraan z'i i" al hun snrt j n zijn onderworpen. Dit ver- h^Wh ^e('eratie Metaal- en Electro- ti^en iodustrie naar aanleiding van d^vKn £n,an<r* door andere organisa- bet. ®t bedrijfsleven is gezegd over e" en j dingen tussen het bedrijfsle- de regering. hetQVe,J?ekend heeft de voorzitter van 8evers P°nd van Nederlandse werk- dat8vVan iaarliikse ledenvergade- het t inS?1 organisatie verklaard, de v^peri Van de regering op kgfer v* niet t.Ss®n de verticale prijsbinding er Va 3n samenwerking en over- r\ ten Pr. r®?ering en bedrijfsleven t-te s°Pae is gekomen. niet ,.°0rZitter van het verbond van (JrOct+ 1 van Iivro SteMe e?tants-ohristeHike werkgevers - de vraag, of zo langzamerhand het het Stadium is aanvehroken. da, ntN georganiseerde bedrijfsleven zijn "edewerkine aan het regeringsbeleid °t>zegt. ie deze krasse uitspraak opvat als ietwat gechargeerd dreigement, om- j:1- de overheid de ondernemers een k,ar keer op de tenen is gaan staan, tia ar waaraan clan ook verder niet meer k^daeht behoeft te worden geschonken, kiiij de °nderstromingen die in het hfizett van de ondernemers zijn komen Uy tenl zo schrijft de Federatie Me- Lar Electrotechnische industrie in de v?laandblad. „op papier dragers van betnjnban/woordelijkheid aan de onder- steM„®sa°P' dreigen de ondernemers t iiif,,yPe^,r te worden gedegradeerd ?^eniller -rs van besluiten, die het - de de w&re zins des woords K?rnerm?.8i sIaan- Er is dan ook in on- °6flising sp?|ke.-n ee" duidelÜke ont- °verigens, dat deze ont aard Y a"eeii kan worden ver- 1. Hip vele °verheidsmaatrege- bhn a„p. °"dernemers in nagenoeg ."C uit hi?VJ't.®'1®" beperken, maar veel- de pp ,let regeren vandaag °epen zlld'Se invloed van pressie- pen mderhevig is. Ats -auto gisteren de binnen- Ook van katholieke zijde aandacht voor HERVORMINGSDAG onreVV" S'steren ae binnen- hp .V orh p een Condens zieken- George Al- Vip^oerleïhki6 behandelen wegens een Na 8e»iask?rH armbreuk, sprongen kV. «en kortp mannen te voorschijn. e»rs. Waarhi? Jorsteüng met de bewa- hi? ,stUk K»? d.e aanvallers stokken en bik^"1 VahJJ?rtet. er 'n gezelschap van Jabenpl andoor ln een auto die op de Dc?8 20 snol .st°nd geparkeerd. Alles L°rt wewi ,n ZIin wer,< dat toen de «tiGee„gesloten' dit aI te laat 8 gewnvfE van de bewakers is em- j "d geraakt. 2e tzoKVjmber: Allerheiligen: eigen steren- 7^ 5 v- 24e zondag na Pink- M^bei'd -witLprefatie v d. H. Drie- november: Allerzielen: arie Di^eri -7n,a tn: prefatie v. d. overlede- ibsdag 3 Mart- S»a r>inkc+°Veml:)er: Mis v- d- 24e zondag hen Bosohreo -groen- oertus i?' Breda, Roermont H. Hu- \Vo^TwiW lsSchop-belüder; eigen mis „^ag 4 20lheus> ,n°vember: H. Carolus Bor- 9OIheus K- °vember: H. Carolus Bor- gebed SLcï?p'belijderi mis Statuit; eAkerrhond o Vitalis en Agricola; inn ecJ H e? tr® gebed H. Perpetuus; 3 d?rdag 5 n ltabs en Agricola); wlt- S_g na ^°vembermis v d. 24e zon R 8 na o"®mber: mis v d. 24e zon- oschu T^bksteren groenDen Rr^rrada» maagd; mis Dllexisti ^rfldn Helipu a* Roermond: Feest van de hagi,6 novemh' eisen mis r00<]— ef ,P|nksto„ ber: Wis V. d. 24e zondag va^id van" ~groen— of: bU Sele" zatp.„ het l, „eerste vrijdag: votiefmis RpuS 7 n dart - wit— 8onS°P-bemrtVember: H. Willibrord. bis- BovprJ,.eigen mts= "edo -wi- K ®nl eiepp ?r: 2-°e zondag na Pink w •^Oripa„?.P".wis: credo: prefatie v. d groen Ik weet niet of Luther destijds op die eerste 31ste oktober ook gedacht heeft aan die opvolgende kerkelijke feestdagen. He', is niet onwaarschijn lijk, want de misbruiken van die tijd zowel wat betreft de devotie tot hei ligen als de aflaatpraktijken ten aan zien van de „gelovige zielen" vonden m de aangeslagen stellingen hun weerslag. Er was toen veel misgroei- mg in die zaken. De tijd van herstel heeft veel ge corrigeerd, maar toch bleef er nog heel veel waarover protestanten zich ergerden. Hoe is het nu, in 1964, in de tijd van concilie en oecumene? Ik krijg de indruk, dat de heiligenverering te rugloopt. Zouden protestanten daar blij mee zijn? Ik weet het niet. Ik weet wel, dat ik het heel erg zou ':nden, (zoals ik ook in een vorige beschouwing over Maria schreef)als de devotie tot de heiligen zou ver dwijnen, zonder dat in gezonde ver nieuwde vormen tot uiting was geko men wa voor ons altijd de kern van de zaa. is geweest. Wü mogen geloven dat Gods Geest zó in gewone kleine mensen kan werken, dat ze tot een grote mate van liefde komen. Een liefde, waartoe ze louter door ontvanke lijkheid voor die Geest in staat wa ren. Juist omdat het gaat om ge wone, zwakke mensen en om men sen van allerlei aard, maakt ons de kennis van zoveel heiligen ge lukkig. Het geeft aan het katholieke gelovige denken een blijheid, die misschien bij protestanten niet in die zin gevonden wordt. Die blij heid is alleen maar goed en ver antwoord als katholieke gelovigen zich „in de geest" met deze heili gen oezig houden: dat betekent, dat ze moeten zoeken naar wat hun eigenlijke levensgeheim was. Pan zullen ze telkens andere variaties aantreffen op hetzelfde Goddelijke tema van de inwerking der genade. Telkens andere variaties, als ik dat zo mag zeggen, van het beeld van Gods eigen Zoon. Ook de gemeenschap der heiligen en het geloof in de voorspraak van de heiligen moet op deze geestelijke verwantschap berusten. Evenals bij Maria is hun voorspraak in feite niets anders dan een gemeenschap met ons, juist in dat gelovig willen open staan voor de Geest. Als men te eenzijdig in die heili genlevens aandacht schenkt aan aller lei buitengewone dingen, als men de gewone kleinmenselijke dingen weg schuift, als men zoveel eenzijdige waarde hecht aan heiligverklaringen, n men. liet meer ziet dat er ook tf üoze niet-verklaarde heiligen zijn, dan verliest men het goede zicht op bw? K van fe Geest. Dan is er vj,. bet gevaat dat men door aan- aJiu de heiligen te schenken de aandacht voor de Heer verliest. Als WM??eern eigen noden aan te pevelen. allerlei wonderlijke manipu- dJ*6' va? de heiliSen verwacht voor hnnet t} ulte.enlopende zaken, dan houdt men zich bezii en ,njaakt mer onze met hen belachelijk. znpkpn^il'o dai vYe „00k hier moeten rren ln? duidelijke gezonde vor- liik? waorn le' waardoor die eigen- km?en en g2ed naar voren zullen tinken waardoor de scheve opvat- worden VInnZH gecorrigeerd zullen van dé ?no i,gr<?ei daarna moeten d® ,kant protestanten en mild katholieken maar wat mild zyn tegenover gelovigen die Mening8 dat l°ch nfet! Van hierin wat naïef te werk gaan: andere kant moeten de verant- woordelyke geestelijke leiders niet lijdelijk toezien dat „the saints go marching out"; zij moeten de gelo vigen vóór blijven gaan met te zoe ken naar de eigenlijke oorzaak van blijdschap, die ons ten deel valt bij het vernemen van Gods wonderdaden in heiligen. Om het met een duidelijk voor beeld te illustreren: ik ken een pas toor, die een „wonderdadig" beeld van een heilige in zijn kerk heeft staan. Er komen veel mensen. Op bepaalde dagen in het jaar zelfs hele groepen pelgrims. De pastoor kan drie dingen doen: omdat hij vindt dat de meeste mensen alleen maar uit verkeerde opvattingen over de voorspraak van die heili gen komen, kan hij de devotie la ten doodbloeden; hij kan er ook mee door gaan, omdat het aardig wat kaarsengeld en zo oplevert in het belang van kerkgebouw en pa rochie; hij kan ook de komst van zoveel mensen „gebruiken"_ om in verkondiging en gebed- te wijzen op die diepe geloofskern van de ge meenschap der heiligen, en de mensen dus leiden naar een stuk onvervangbare geloofsvreugde. Al leen het laatste is goed. Mijn pas toor doet het laatste, daarom ga ik er graag naar toe, ook al maken we dan eindeloze stoute geintjes over de heilige en zijn beeld. In de praktijk van de „bemoeienis sen" met de gelovige zielen zit meer scheef, geloof ik, dan in de heiligen- devotie. Ik denk, dat bepaalde aflaat praktijken, bepaalde opvattingen over de vanzelfwerkende kracht van voor overledenen „gelezen". Missen, nog steeds heel vaak niet te verdedigen zijn. De meeste mensen echter zullen toch wel inzien, dat het getal en de prestatie op 2 november niet meetelt en bij de liturgiehervorming hoort, va. dat er niet meer door elke pries ter drie Missen worden „gedaan". Het zijn verwijzingen naar een hoog nodige correctie in ons denken en doen, zonder dat we ooit de -aandacht voor de gemeenschap met de overle denen zouden moeten opgeven. Ook hier bestaat dat gevaar. Het gevaar dat we onze doden netjes wegbergen op mooie kerkhoven en in stijlvolle rematiehallen en slechts op som mige dagen nog aan ze zouden den ken. Het gaat om het contact in gelo ven, de geestelijke gemeenschap der heiligen waartoe ook zij behoren. Niet op de eerste plaats onze inspannin gen voor hun zielerust, maar het ver wijlen bij hen voor Gods aanschijn is belangrijk. In geloof zijn overledenen niet op de eerste plaats zielige we zens, die nu zo nodig onze steun be hoeven. Ze zijn juist veel verder dan wij. Hun weg van de rijping en lou tering van hun geluksverlangen is ten einde, dat verlangen is door de Geest overgenomen. Het ebrek aan ezig met illusies gemeenschap rijping en loutering is hun vagevuur, want het doet pijn, al dat onvolko- mene in handen te geven van de absolute Liefde. Tegelijk zal de vol tooiing van hur, liefdesverlangen hun ut mei zijn. Wij mogen met hen in contact zijn. Niet zo maar alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Maar staande aan hun graf, denkend aan de verwelking van hun aards bestaan met alle weemoed van dien, vol angst en twijfel over ae zin van leven en dood, mogen we toch „gelo ven", dat is: vertrouwen dat het waar zal zijn, dat hun en ook ons verlangen naar de vrijheid van de voltooide liefde niet ijdel geweest kan zjjn bij een God, die ons zó, tot in het diepst van ons verlangen, ge maakt heeft. Het zou verschrikkelijk zijn als om wille van de afschaffing van ver groeide praktijken het doordenken en doorbidden over deze thematiek in on ze kerk zou verwateren. We moeten maar niet veel „doen" op Allerzielen. We moeten maar ruim te maken voor deze gedachten en er samen over praten. En ook er samen over bidden, maar dan los van alle haast- en prestatiezucht. Wjj zijn waarschijnlijk optimis- tischer over de werking van Gods Geest m zondige mensen dan pro testanten Wij willen graag blij zijn om Allerheiligen en ook - door al le verdriet heen om Allerzielen Dat is ons zo dierbaar, dat we ons niet kunnen voorstellen dat we ons daarin vergissen. Maar als^we met die heiligen en die „zielen" oppervlakkig en auto matisch „omspringen" zullen de anderen ons optimisme terecht wan trouwen. Daarom moeten we er maar goed over denken. Allerheiligen: God werkt in kleine mensen grote liefde uit. Allerzielen Gods Geest voltooit het liefdesverlanigon van kleine mensen die er een leven lang orrL geleden en gehoopt hebben. Dat is een goed en blij geloof. Geen Hervormingsdag zal ons dat willen of kunnen ontne men. D. COPPES (Van een verslaggever) AMSTERDAM. 81 okt. De heer Fred Hartog. ,V?.0r k°rt leider van de amusement8®* 'nK van het Zuols- man-concern is nu een eigen produktie- maatsehappij begonnen. De heer Hartog heeft zoals hij ons meedeelde in a e ,ras* en vrede af scheid genomen van het bedrijf. „Er is geen enkel kwaad woord gevallen en ik behoud de beste herinneringen aan de heer Zwolsman aIcjUs Hartog. Voor zijn in diensttreden bij het Zwolsman- concern is de heer tlartog zes jaar in vaste dienst geweest bij de n.v. Phono gram in Amsterdam waar hij o.a. als manager-zaakwaarnemer van Anneke Grönloh enige bekendheid kreeg. Advertentie) ROSSO, BIANCO EN EXTRA DRY Vi flat f 7.25 Vt fltt fi.1t (Van onze kunstredactie) BRUSSEL, 30 okt. De Belgische auteur Hugo Claus heeft wederom een literaire prijs geweigerd. Zijn roman „Omtrent Deedee" was dit jaar verko zen in het jaarlijkse referendum van de vereniging ter bevordering van het Vlaamse boekwezen en de vereniging van Vlaamse letterkundigen. De prijs bestaat uit een oorkonde, zonder geld prijs. Claus weigerde deze onderscheiding reeds vorig jaar. Gevraagd door Bel gische journalisten, of hij dat dit jaar weer dóet antwoordde hij: „natuurlijk. Voor wie ziet u mij aan. Voor een of andere windhaan, die elke week iets anders zegt? Ik ben geen politieke fi guur Hugo Claus heeft wel de Beemaert- prijs van de Koninklijke Vlaamse Aka- demie aanvaard. Daaraan is een prijs van 10.000 frank verbonden. „Deze on derscheiding heb ik met de nodige waardigheid en zonder schaamte aan vaard, want het geldbedrag was net boven mijn eis: het maandloon van een ongeschoolde arbeider". DEN HAAG, 31 okt. Het voorlopig verslag van de Eerste Kamer over de Wet Installaties Noordzee, het Anti- REM-wetje, bevat geen ernstige beden kingen. Verscheidene leden menen, dat het wetsontwerp volkenrechtelijk en constitutioneel binnen de perken blijft. Vele andere leden vragen naar de be tekenis van een bericht, dat Nederland bij onderhandelingen te Straatsburg in zake piratenzenders zou hebben voor gesteld een bepaling in de ontwerp- conventie op te nemen, waardoor op treden tegen piratenzenders alleen mogelijk zou zjjn indien zij geoorloofde uitzendingen storen. Sommige leden huldigen de opvatting, dat ons land als kuststaat in beginsel geen bevoegdheid heeft in volle zee in te grijpen, omdat zulks een internatio nale aangelegenheid is. Desondanks, zo menen zij, kan de individuele staat zonder volkenrechtelijk bezwaar op treden zonder eigen bevoegdheid, in dien het gaat om de oescherming van nationale of internationale belangen, Elders wordt op grond hiervan betoogd, dat de regering ook zonder de thans voorgestelde procedure had kunnen in grijpen. Vele leden hebben echter begrip voor de gekozen weg om eerst het rechtsvacuüm op te vullen, al wekte dit politiek-psychologisch de indruk, dat het optreden van de REM voordien geoorloofd zou zijn geweest. DEN HAAG, 31 okt. Het aantal ge stolen auto's en brommers is in vyf jaar tijd verdubbeld, zo blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statis tiek. In 1963 werden in Nederland 22.506 rijwielen gestolen, 496 motoren en scoo ters en 1.228 auto's. Over de periode 1959 1963 ziet het lijst je van diefstallen van vervoermiddelen er als volgt uit: Respectievelijk jaar, fietsen, bromfietsen, motoren en scooters, auto's: 628 701 720 ciosK Uit „Vrij Nederland kuipten wij spe ciaal voor de dames een korte mede deling over de echtgenotes van Enge- lands nieuwe Labour-ministers: Het zijn bepaald geen blauwkou sen, deze Labourvrouwen, al hebben de meesten van nen gestudeerd. Er bevinden zich schrijfsters en journa listen onder, een tandarts en wat schilderessen. „Waarom", schrijft Pendennis, „de ze onverwachte opbloei van briljan te vrouwen na de plichtsgetrouwe achtergrondfiguren van de conserva tieven? Komt het omdat Labour-men- sen wel moeten praten tegen hun vrouwen? Zonder clubs, kindermeis jes en dienstboden zijn ze te veel aan huis gebonden om hun vrouwen te kunnen ontlopen. Maar de kwestie van de kip en bet ei blijft onopgelost: kiezen mensen die Labour-minister worden, vanzelf intelligente vrouwen of zijn het de intelligente vrouwen die ministers van ze maken? als het met het loonbeleid bergaf waarts gaat, zijn wij nog niet zo on tevreden met ons „fietske". 1959 18.293 5.021 367 1960 20.080 6.695 377 1961 20.693 7.651 419 1962 22.296 10.135 509 1963 22.506 10.367 496 „De Groene" z.egt heel scherp iets over de toestand van de bouwnijver heid. De huidige conflicten in de bouw gaan niet om het C.A.O.-loon, maar om het tariefplafond, dat de werkne mers afgeschaft wensen. De wens is begrijpelijk, het tegenargument dat df bouwkosten uit de hand zouden lopen is niet houdbaar. Tmmers, ook winstmarges zijn zonder plafond. Va derlijke brieven van een minister aan zijn „geachte medewerkers" in het bouwbedrijf zijn ten enenmale onvol doende om aan de chaos in de bouw wereld een einde te maken. Een tweezijdige sanering, hoge grondto nen, gecontroleerde tarieven en ge controleerde winstmarges zijn ge wenst. Gelezen in de altijd spitse „Katho lieke Werkgever": Gehoord van een Belgische colle ga: Wij zijn altijd jaloers geweest op jullie loonpolitiek. Het is een goed geconstrueerde en geoliede fiets. In België moeten wij het doen met een „De Haagse Post" vertelt deze week iets over de vader van Loekie, de jongen die optreedt in Brusse's f"m „Mensen van morgen" en om wie een proces is begonnen: Pas een jaar na de opname van Loekie's verklaringen omtrent zyn „asociaal nest" realiseert Da^„ Grishaver (45), sedert enkele weken met harttrombose in bed, zich draagwijdte van de openhartig van zijn zoon. Woensdagavond g zijn toestand dan ook opeens ac uit. De huisarts adviseert °P"a mat7 volledig isolement. Sedertdien Grishaver sr. in een kamer m he^ Weesperpleinziekenhuis, alle zijn vrouw worden bezocht, kranten buiten zijn bereik houdt. XrPlas schrijft in „Else- De doorgaans welgeinformejerde Michel van vier": Toen zondag jl. in de Sint Pieter de 22 Martelaren van Oeganda heilig werden verklaard, kregen de Witte Paters (de religieuze congregatie die de erote promotor van de heiligver- klarfne is geweest) „voor het afhuren van de basiliek'' een rekening van tien miljoen lire 60.000) flit Dp Nieuwe Linie" van deze week hebben wü alleen een leerzame recti ficatie overgenomen. Deze. Tn het artikel „Kerk wijzigt houding tegenover crematie" in De Nieuwe Ti rifev an vorige week is sprake van pastoor Buys uit Leidschendam, die hit idee zou geopperd hebben een crematorium voor katholieken op te richten Het betreft hier echter pas toor Van der Bijl uit Voorburg (Ver rijzenis des Heren-parochie), die ons inderdaad deze week bevestigde, dat het bestuur van de Haagse katholie ke begraafplaatsen overweegt t.z.t. een eigen crematorium te laten bou- leiding in Engeland, vlak na de Twee de Wereldoorlog. En zoals alle dingen veranderen in een tijd van twintig jaar, zo vond zij ook ,haar" Marva werkelijk anders geworden. Zy nam dienst, omdat zij iets voor haar va derland, dat in de oorlog zo geieaen had, wilde doen. En deze reden om bij de Marva te gaan is w 82 len. Het uiterlijk van meisjes" is °Ye"gj?fn de schoenen lijks gewijzigd. A hebben, wat mogen nu hoge hakken ne toch misschien ^d°MaJa's klaagde Een van de oud ma sZedtVefgoed op'hoge hakken kan lopen. \l 3es bevolkten vrijdagmiddag de L 5 grote kantine van het anders zo disciplinaire Marine etablis sement in Amsterdam. Hoewel zij allemaal toch met de militaire tucht m regels in aanra king zijn geweest, was de discipline dit keer ver te zoeken. Bij de grote reünie ter gelegen heid van het twintig jarig bestaan van de Marva, de vrouwelijke af deling van de Marine, konden de reünisten zelfs tijdens de toespraak van de hoofdofficier van de Marva, mevrouw Mr. E. G. van Diemen- Mekking niet opohuden met praten, ledereen had elkaar elkaar zo veel te vertellen. Uit de grote opkomst en de en thousiaste verhalen van: „Weet je nog hoe dit ging en toen gebeurde er bleek wel, dat bijna alle oud-Marva's met veel plezier aan hun dienst tijd terugdachten. Een van de werksters van het eers te uur, mevrouw E. Kool-de «a („ha, die majoor", was de ocgroe ting van velen voor haar: heeft- de twaalf jaar uit dienst. Zy kt. meest opwindende tyd meeg de tijd van de oprichting en de op rabbel niet gedachteloos of ge ïrriteerd als u ergens kriebel voelt. Er bestaat een boek, waarin haarfijn wordt uitge legd, wat jeuk kan betekenen. Als bijvoorbeeld uw Imkerhandpalm jeukt, staat er binnenkort een schuldeiser voor de deur. Kriebelt uw kruin, dan heeft u het vooruit- zicht op een promotie. Jeukt uw rechterwenkbrauw? Er wacht u een plezierig schouwspel. Jeukt echter uw Imkerwenkbrauw, dan is het om gekeerde het geval. Kriebel aan de neus betekent narigheid, aan de lip pen, dat iemand over u aan het roddelen is. Als uw rechtervoet jeukt, zult u binnenkort een fijne reis gaan maken. Een reis vol on gemakken echter staat u te wach ten. wanneer het uw linkervoet be treft. raaf baden de kinderen met va der en moeder het Onze Va der mee. Op zekere dag wil den de ouders eens controle ren ol hun spruiten dit gebed ook zonder hulp konden zeggen. Ze kon den t best, maar de tekst bleken ze m hun onwetendheid aan wijzi- DEN HAAG, 31 okt. Met ingang gingen te hebben onderworpen. Van 16 november is benoemd tot bur- Keesje bleek een vreemde opvatting gemeester van Zijpe drs. G. JGLIJNlb te hebben over goed en kwaad: uit Gouda. De heer Glyms en leid ons in bekoring, maar administrateur bij het mmisterie verlos ons niet van het kwade...", Landbouw en Vissery, Ned. terwijl Liesje brabbelde: „mv wild enjid van de V^Yiu:. schiet op paarden en rijd ons met II 11U van uc v.».— Tot burgemeester van schiermonTUk-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1964 | | pagina 5