Van transistor tot krachtcentrale
m
Sclieeï beeld van
ieuze staat
r
aarheid
keihard
^oeirien
U
Nieuws I voor
kers!
EGBERTS
SIEMENS
Leraar nam
hocht te snel:
scholier dood
Celstraf geëist
JA Af*:
Humor 1
Humor IJ
15000 gld. boete
geëist tegen
boUenexoorteur
Modern
Roker tj<
man b™«
ïïv.t sa
^ostschoolnonnen
Onze fouten
Niet te mooi
Waar maken
Leiding
Vrijblijvend
vol van!
ZATERDAG 14 NOVEMBER 1964
PAGINA 9
240.000 mensen in meer dan 100 landen werken bij Siemens op alle gebieden van de elektrotechniek.
Zij bouwen krachtcentrales en kernreactors, systemen voor elektronische informatieverwerking
en uitgestrekte telecommunicatienetten. Ervaren ingenieurs belasten zich met de algehele
elektrische uitrusting van industrie-installaties van elke grootte, zoals bijvoorbeeld voor hoogovens
en olieraffinaderijen.
Voorbeelden in Nederland van Siemens veelzijdigheid zijn de talrijke turbine-installaties voor
elektriciteitsbedrijven en de Nederlandse industrie, de verkeerslichtinstallaties in enkele grote
steden en de keten van telefoonzuilen langs Rijksweg 13. Verder de telefonie-, telegrafie- en
radio-apparatuur voor het Nederlandse telecommunicatienet en de complete uitrusting van ruim
100 gelede tramwagens van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf te Amsterdam.
Van transistor tot krachtcentrale, van simpele schakelaar tot elektronisch brein - in elke
installatie die wij leveren, in elk apparaat dat wij vervaardigen, is de ruime ervaring verwerkt,
die bij Siemens dagelijks op ieder gebied van de elektrotechniek wordt verkregen.
NEDERLANDSCHE SIEMENS MAATSCHAPPIJ N.V.
I
filiatie of Öatl voortijdig uit de
sen jn 0rrien, duizenden men-
Mlfn yrJeL frêle land hebben de
Ju daarom" ™Lsen" gezien"
geconfronteerd met een wat
6rtekend; om niet te zeggen
cheef beeld van de religieuse
.Mat. Veel volwassenen zullen al-
tlcfrt geleerd hebben kritisch
®genover zoiets te staan, maar
Waren bij die duizenden ook
el veel jonge mensen. Jonge
ste^en' tot w*e roeP om ver"
vJk ing van de gelederen der
NirpVefrike religieusen steeds
öer door schijnt te komen.
H aWzege™°?n i°-n0Cht en ik zal de
Hansjespontaan en ondeugend.
Door de belichting, enscene
ring, montage vooral steekt dit
meisje bijzonder ongunstig af bij
de anderen
OSRAM
Uw pijp is er
f. 1.25
(Advertentie)
N-ir-ooi
POSTBUS 1068 's-GRAVENHAGE TELEFOON 183850 TELEX 31373
Mensen van morgen:
düw ook weer eens
jjtlzen—n mensen door het hele
lil
!ictl en/ilrn komt een meisje voor dat
n at. Wa.pen voelt tot de religieuse
s? zichyoit z? er allemaal over zegt is
fl'Qeiijju met zo gek, alhoewel ze het
spreekt,mU'eer'; en vee^a' b°eken-
S?1 niet onaardig en niet ter zake
?j®t 2 -eëgen dat dit meisje er lang
a.aantrekkeiyk en acceptabel
i/hssev s de andere meisjes die in
jaar "Psychomontage" voorkomen.
er.tlsie zaï -is ket wel ter zake- Het
Va1 ziin misschien best gewoon en
-ln de fdm komt daar-
hiilÜ'ag a 0 .niets door. Door de be-
Zonrftagé „,?r 1e anscenering, door de
onl ra! steekt dit meisje bij-
reu1, voorvUnsllg bd de anderen,
bii Le baar houding, de di-
stiin.et SörQf.ave van baar verlegenheid
dui. bge ?^In Pver roeping maken een
Von^d aai a J? mei'kte het voort
ga?*3 het de reactles in de zaal. Men
ten jon»or^opmerkmgen van verschil-
montage heeft duide-
111' W0o"*rV'urtse w
kran'et alIofyCil0i.:'"j"r"6C "eeil auiae-
vanalif™ bet mon-
«L^es geregistreerde psyche
- ar nr,i. r vele uitstekend waren),
«tl,
0ntere°n V=P uej Psychologisch "handVg
4ls h et sebeel.
heel moeilijk haar ge-
•5° ak .Tm'beert over'het ongehuwd
ei, aU IV.. "ver net on get
Se.Jr aaUa;',r,|e naast het gehuwd
?o(
eth
ongehuwd
zijn
Or,-, - v> "«'«31 UCl fctJI
au, v:, e"d 'ina fa Is aa nhet
ej elijr de lichamelijkheid in het
te® ZoL reek1 het beeld af. Er gaat
feCss^r1' ,le,rkV,k draait* en
*0 biiinénnp -mir"<'k komt het hoer
en er ,at is één voorbeeld, maar
V0 Vele anderen.
kf^opgedrnnl verSelijking die telkens
teL'b de fii gen met de andere meis-
VP8bPisch ai was tendentieus. Film
er antWonr,? artlstlek was dat heel erg
bii^°°r de Jlaar,"de ?aak" zelf kwam
12|ia(ler zoveelste keer weer eens
ongunstig af.
eiking. Vv,ii ide andere meisjes-in-verge-
Ve,t0"deugenrTen en vitalitei.t. spontaan
at ,telde riawas "Hansje" en die
Voel rondel, om ons onderwerp goed
fee InS nn f een verhaal over haar op-
ko<? v'an de ,StMCh°o1 door de nonnen.
Otirt Scbooinne loze verhalen die over
«afflbks aie n.en verteld worden en die
Ut I e Peerkn och telkens weer op het-
et niet en' Zo bekend is dat. dat
V0or eens hoef op te schrijven.
ge bigend Z"vc,.!'ste keer werd via een
all dat v dium het beeld opgehan-
'iirten al it?°u de meeste buitenlanders
kanh. tvereldvi-o1 w?ord non samengevat
ptrekkeiiiJ emd, fanatiek, saai, on-
st denk li bekrompen moralistisch.
htfa®"3 gewenri1 aJ z0 aan d5t m'sver-
da? danclaoi" zl,n dat we er nauwelijks
teh ?r Vaal/ -aan schenken. Wij weten
t6ngleusen van waar is; ook de
en °°k dat weten dat. Maar we we-
Sen8esProkf,ar a"erwege wordt gedacht
'va» en vera„j°V8r de nodige aanpassin-
rachtig ^dfr'ngen. En dat die zich
niet beperken tot een aantal
accidentele veranderingen in gewoontes
en kleding.
Maar wat er intern allemaal bespro
ken en zelfs veranderd wordt, komt niet
zo gemakkelijk naar buiten. De voorlich
ting over de religieuse staat is nog
steeds zeer onaangepast en onvoldoen
de Met name ten aanzien van jonge
mensen. Het is zonder meer een slag in
de lucht te zeggen dat jonge mensen
van deze tijd te weinig idealistisch zou
den zijn, te veel door de geest van de
tijd in beslag genomen, zonder feeling
voor geestelijke waarden en meer van
dat fraais. Ik denk heel vaak dat wij
volwassenen onze fouten in de schoe
nen schuiven van jonge mensen, die nog
niet eens de kans hebben gehad tot zul
ke fouten te komen.
Waarschijnlijk zjjn er in onze tijd
evenveel potentiële roepingen als in an
dere tijden, maar het verschil is dat het
appèl dat op die potentiële roepingen
wordt gedaan, vaak niet meer door
komt.
De belangrijkste werfkracht is natuur
lijk gelegen in het contact met religieu
sen zelf: het zien van hun leefwijze en
hun werk, het ervaren van hun totale
beschikbaarheid. In de meeste geval
len begint een meisje ook te informe
ren, nadat ze op een of andere wijze
contact heeft gehad met religieusen.
Toch is ook de bredere meningsvor
ming en de totale voorlichting op aller
lei terrein van groot belang.
Het vraagstuk heeft heel veel kanten.
In één artikel is het onmogelijk ze alle
maal te noemen. Vanuit ervaring in zeer
vele gesprekken met zeer veel jonge
mensen kan ik echter wel een paar
moeilijkheden aangeven, die gelden
voor alle vormen van voorlichting.
Men moet zich niet zo krampachtig
toeleggen op het vooral naar de buiten
kant moderniseren in gewoontes en kle
ding. Men moet het wel doen, maar
niet op de eerste plaats om die voorlich
ting, om de indruk naar buiten. Men
moet het doen ais en omdat men het
gewoon nodig of nuttig vind. Jonge men
sen vinden het helemaal niet belangrijk
óf de kappen anders en rokken korter
worden. Wat zelfs funest werkt is dat
soms de zaken veel te mooi en te ge
makkelijk worden voorgesteld. Folders
over bepaalde congregaties waarin veel
foto's over sportende, musicerende, zich
amuserende zusters kunnen even goed
niet gedrukt worden. Men moet de za
ken niet anders of gemakkelijker voor
stellen dan ze zijn. Niet alleen omdat
jonge mensen anders aanvoelen dat zij
bü de neus genomen worden, maar voor
al omdat de beste en de zuiverste werf
kracht uitgaat van het keihard noemen
van de werkelijkheid, waar het om gaat.
Die werkelijkheid is het doel van
een congregatie. Dat doel moet waar
gemaakt kunnen worden. Het is steeds
meer duidelijk dat het doel van het re
ligieuse leven niet alleen of zelfs niet
op de eerste plaats de zelfheiliging is.
Ooi? bij contemplatieve orders ligt de
eigenlijke waarde in het samen beschik
baar zijn voor de hele gemeenschap,
ai is het dan op niet-actieve wijze. Dat
doel moet men zakelijk, duidelijk, re-
eel voor ogen stellen, voorzover dat
mogelijk is. Van zeer veel werkzaam
heden van religieusen ziet men niet
meer in waarom dat door religieusen
moet gebeuren. Daarover moet men op
heldering geven. En als die opheldering
niet te geven is, moet men geen on
waarachtigheden vertellen. Er zijn veei
activiteiten van congregaties, die eigen
lijk niet meer of minder nodig zijn dan
anderen, die niet gedaan worden. Veie
congregaties verkeren daarom in een
overgangsstadium. Men kan dat het bes
te gewoon toegeven. Men moet het niet
mooier maken dan het is.
Het is nu eenmaal zo de juist die
„twijfelachtige" activiteiten het meest
ondei de mensen komen (normale zie
kenverpleging, onderwijs, kostscholen
etc.) en de activiteiten, waarbij religieu
sen onmisbaar zijn veel minder. Dat
is een groot gevaar voor de werf
kracht.
Daar waar religieusen samenwerken
met niet-religieusen (ziekenhuizen, be-
jaardencentra, scholen) moet het duide
lijk zijn dat ze er werken vanuit hun
beschikbaarheid voor de gemeenschap,
omdat ze er (b°g dodlg ,zÜn. Het is
daarbij helemaal met noodzakelijk dat
religieusen altfld ae leiding hebben.
Het zal allemaal best zo historisch ge
groeid zijn, toen de ehgieusen het nog
alleen moesten rfdaar waar ze niet
meer leiding^v®"d 1nodig zijn, moeten
ze zich terugtrekken, zonder zich van
de beschikbaarheid terug te trekken.
Het is allemaal niet zo gunstig dat in-
alle ziekenhaize"(YJ"!n religieusen
werken, ook de hoofdleiding bij alle on
derdelen van werk.^göed als altijd in
handen van religieusen iS. Dat zelJde
geldt voor schob®'en andere instituten
waar de leiding ook banden zou kun
nen zijn van lekcn- Men moet gewoon
de meest geschikte haten leiden, onge
acht haar status. Ik weet dat dit
veel praktische moeilijkheden stuit. Maar
ik weet ook dat de mentaliteit hier
voor er nog met 1®rwijï ik ervan
overtuigd ben dat e mentaliteit zeer
heilzaam zou zijn. met name ook voor
de werfkracht. De toestand van nu
werkt zeer vaak neei erg remmend.
Jonge mensen doen langer over het
vinden van een levensstaat 0f levens
werk dan vroeger. Dat is een algemeen
verschijnsel en het zat ook gelden voor
de staat der Er zjjn b.v.
ook veel meer .Jate roepingen" voor
het priesterschap dan vroeger. Op een
of andere manier zal oeter moeten wor
den uitgelegd hoe de initiatie is in de
religieuse staat. Er zun er zoveel die
denken dat dat allemaal gaat via een
onveranderlijk straf systeem, en dat
dat op zeer jonge leeftud moet beginnen.
De ruimere mogelijkheden tot kennis-
making met het werk der congregaties
moeten veel duidelijker naar voren ko
men. Jonge mensen zijn ook meer dan
vroeger angstig om zich te binden. Dat
is geen gebrek aan edelmoedigheid, dat
hangt samen met allerlei andere onze
kerheden. De congregaties zouden
meer vormen moeten vinden om jonge
mensen vrijblijvend en tijdelijk aan hun
werk te verbinden.
Het zijn maar een paar opmerkingen.
Misschien dat ze wat kunnen bijdragen
tot de opheldering van een taai mis
verstand, dat telkens 'weer in allerlei
gestalten komt opdagen. Je schaamt je
af en toe als er ergens weer zo'n cari-
catuur in een of andere film of toneel
stuk of roman om de hoek komt kijken.
Zoals ook weer in Mensen van Morgen,
een film, waarin niets zinnigs gezegd
kon worden over gelovigen en religi
eusen van morgen.
D.COPPES
Advertentie)
Kiosk
In „De Groene" is de laatste tijd
nog maa weinig plaats voor humor.
Wij hebben er het laatste nummer duch
tig op na gelezen, doch weinig meer
gevonden dan dit:
Een conservatief Lagerhuislid, dat
by de jongste verkiezingen zijn zetel
was kwijtgeraakt,, kreeg dezer dagen
van een wei-herkozen oud-collega een
brief, waarin deze zijn deelneming
betuigde in aandoenlijk warme en
hartelijke bewoordingen. De verslage-
ne was net van zins, een even innig
antwoord te componeren, toen hij ont
dekte dat hij een stencil had ontvan
gen.
En:
In Boedapest vraagt men zich af
wat het verschil is tussen de Sovjet-
Unie en Zuid-Vietnam. Men heeft het
antwoord gevonden. In Zuid-Vietnam
noemen ze het een staatsgreep; in
Rusland spreken ze over een plenaire
zitting van het Centrale Comité.
Ook in De Nieuwe Linie ontbrak deze
week de vrolijke noot. Alleen A.C. in
zijn vaste hoekje op de voorpagina houdt
vast aan de traditie. Deze week met
oen actueel vers over de Sint in Hoorn:
„In Mokum wordt de goede Sint
wat dl te commercieel bemind:
ook zijn daar zoveel hoge hoeden
op 't feest van Nicolaas de Goede"
zo luidt de klacht van de T.V.
En daarom doet die met meer mee
met 't Amsterdamse wild geraas
(Advertentie)
De nieuwe pijptabak van Douwe Egberts heet EGBERTS 44.- Een licht
gearomatiseerde tabak, heerlijk van geur en fijn van smaak. Douwe
Egberts introduceert met EGBERTS 44 een melange voor hen die
reeds jaren een pijp roken, maar ook voor de jonge sportieve roker.
DOUWE EGBERTS KONINKLIJKE TABAKSFABRIEK, JOURE UTRECHT
DEN HAAG, 14 nov. De officier
van justitie bij de rechtbank alhier
heeft gistermiddag drie maanden gevan
genisstraf en ontzegging van de rijbe
voegdheid voor drie jaar geëist tegen
een 33-jarige leraar in de Duitse taal,
omdat het aan diens schuld te wijten
zou zijn geweesl dat een inzittende van
zijn auto bij een ongeval om het leven
is gekomen.
De leraar reed in de vroege och
tend van zaterdag 9 mei aan het einde
van een examenfeestje met grote snel
heid over de boulevard in Scheve-
ningen. In zijn auto zaten zes jon
gens die voor het examen van de ho
telschool waren geslaagd. De leraar
nam een bocht te snel waardoor de
auto omsloeg. Een van de inzittenden
was op slag dood. Enkele andere in
zittenden raakten licht gewond.
De leraar gaf tegenover de rechtbank
toe dat hjj de bocht te snel had ge
nomen. Hij had enkele glazen wijn ge
dronken, maai verkeerde niet onder in
vloed van drank.
De verdediger, mr. J. Koeleman zei
in zjjn pleidooi onder meer dat de le
raar tengevolge van het gebeurde zün
positie is kwijt geraakt.
Hij verzocht de rechtbank de leraar
een voorwaardelijke straf op te leggen.
De uitspraak is bepaald cp 27 no
vember.
DEN' HAAG, 14 nov. Een geldboe
te van vijftienduizend gulden eiste de
officier van justitie bij de economische
rechtbank alhier gisteren tegen de di
recteur van een naamloze vennootschap
te Lisse, die terecht stond wegens over
treding der in- en uitvoer voorschriften.
Verdachte had in totaal 6.500 gladio-
ienbollen naar Noorwegen geëxporteerd
in strijd met de voorschriften. Hier
voor waren knoeierijen toegepast in de
facturen, waardoo. ook de certificaten
die door de plantenziektekundige dienst
voor de export waren afgegeven niet
klopten.
Uitspraak 27 november.
rondom de welvaarts-Sinterklaas.
Na schema XIII van 't Concilie
komt Sint ook liever als familie
of goede kennis hier aan wal,
dan als een soort Prins Karnaval.
Dus landt z\jn boot (en 't is een
doorn
in Mokums oog) dit jaar in Hoorn.
Daar strooit hij, in de geest van
Bekkers,
gulhartig oer-eenvoudig lekkers.
Steviger kost troffen wij aan in „Vrij
Nederland", E. Messer bracht een be
zoekje aan de inmiddels van zijn troon
gestoten koning Saoed. Ook in Saoedi-
Arabië schijnen „moderne" inzichten
veld te winnen. Tenminste....
„Op dit plein." zegt mijn-'' gids
„worden elke donderdag de execu
ties gehouden," en hij wjjst op een
verhoging, die midden op het plein
staat opgesteld en die het midden
houdt tussen een schavot en een boks-
ring. „Voor dieven," zegt mijn gids.
„Wie eenmaal steelt, krijgt een half
jaar gevangenis, de tweede keer een
jaar en de derde keer wordt zijn
hand afgehakt. Er komen altijd veel
mensen naar kijken," vult hij aan.
„En als de hand eraf is, wordt die
in dat galgje gehesen," wijst hij, „en
blijft daar hangen tot de nacht."
Later hoor ik, dat die handenaf-
hakkerij inderdaad nog steeds en re
gelmatig plaats heeft, maar dat op
last van koning Saoed de procedure
is aangepast aan moderne inzichten:
de hand wordt nu niet meer afge
hakt maar deskundig geamputeerd.
En naast het schavot staat een am
bulance-auto te wachten om het slacht
offer naar het ziekenhuis te brengen,
waar het volgens de regels van de
kunst wordt verbonden.
„Haagse Post" wijdt een boeiende re
portage aan het rokertje. Daarmee
wordt niet de min of meer onschuldige
sigaret bedoeld, maar de handel in ma
rihuana en heroïne. Nieuw voor ons was
het volgende
„Niet onaanzienlijk is ook de voor
raad eigen teelt, die in geringe moes
tuintjes wordt verbouwd. In het
Gooi is een broeikas met een kleine
kennepaanplant geen uitzondering. Ook
de grote hennepvelden in Limburg en
op Zuid-Beverland leveren (inferieure)
marihuana. Hier zijn de verbouwers
wettelijk verplicht het overschot van
hun aanplant, de bloemtoppen en de
bladeren, die niet voor de touwin-
dustrie worden gebruikt, op het veld
te verbranden. Maar voor de oogst
zijn vele toppen al verdwenen.
De eigen teelt is zonder uitzonde-
ning van dubieuze kwaliteit. Betere
marihuana komt uit Afghanistan en
Kongo, „medium" uit Marokko. De
laatste maanden wordt zeer krachtig
,weed" aangevoerd uit Indonesië,
waar men ook op dit gebied de han
delsbetrekkingen schijnt te willen
verstevigen.
(Advertentie)
2.- 45M
300 000 kinderen leven angstig in de
riolen van ''e grote steden in Zuid-
Amerika.
Helpt hei kim in zijr schreeuwende
nood I
Bij storting vanai 25 - ontvangt U
deze aangrijpende litho van Aart van
Dobbenburgh.
Stichting Switzar s Jongensstad BrasU.
Secr.: Vijverhoef 54. Amsterdam-Zuid 2,
x eeaocK
Postgiro 559955