Van horen
en zien
gesproken
ciyiH)
Gesfoaade musical
TV VANAVOND
Spannende
hoofdfilm
RADIO VANDAAG
EN MORGEN
DE DICTATOR en de PADDESTOEL
n
H
Radio:
Wedstrijd in
volkszang
programma
HET VERWENSTE LAND
DE LAATSTE BRUG
(7
Pelsjagers van Rio PecoS
Alfredo
11
Het Geheim van de Spookkelder
ncrv
Gejaagd in de nacht
1
DINSDAG
'l)l
TV
NOORDZEE
De Wadders
MAANDAG 16 NOVEMBER 1964
HT^I /cmril <f* Hilversum II, 298 m
MAANDAG
Televisie Nederland I
Televisie Nederland II
T.V. - Noordzee
België Nederland
België Frans
Nederland I
Nederland II
T.V. - Noordzee
België Nederland
Radio Veronica
België Nederlands
België Frans
MAANDAG
Hilversum I, 402 m.
DINSDAG
Hilversum I, 402 m.
Hilversum II, 298 m.
/vat jerte-l jd me daar. kap/te/n
een /colonEu Laar een hele locht-
Vriendelijk gebaar?
DROSTE pastilles altijd welkom
door NORBERT KUNZE
r\
De zaterdagavond heeft ons het ver
wachte amusement gebracht. De Neder
landse bewerking van de musical „Love
from Judy" is ons inziens een onverdeeld
succes geworden. In de zeer goede Ne
derlandse bewerking van Willy van He-
mert en Harry de Groot, bezorgde ons
een uitgelezen groep Nederlandse „ster
ren" een bijzonder genoeglijke avond.
Jenny Arean is ronduit een ontdekking
Voor het „grotere werk". Tot nu toe nog
slechts te zien geweest in „aardig snipper-
Werk" nam zij deze avond het leeuwe-
deel voor haar rekening en liet op prima
afgestemde en charmante wijze haar ar
senaal aan acteer- en zangtalenten zien.
Jack Gimberg, de Nederlandse Ameri
kaan, was helemaal nieuw op onze scher
men, doch geen der kijkers zal bezwaar
maken tegen zijn hopelijke terugkomst.
Verder gaven ook Caroline Kaart, Lies
de Wind, Jaco van Renesse, Philiipine
Aeckerlin en Donald Jones leuk spel te
lien. Zonder de anderen tekort te doen
viel het op hoe deze spelers kennelijk
met plezier meewerkten om „Vadertje
Langbeen", een van de eerste grote Ne
derlandse musicalprodukties, op onze
schermen tot een succes te maken,
"in de middaguren kwam St. Nicolaas,
na veel kritiek op de NTS, niet in Am
sterdam aan, maar over het water van
het Flevomeer in Hoorn. Wij vonden het
een welkome afwisseling, die meer dan
in Amsterdam de cameramensen gelegen
heid gaf tot het maken van een leuke
reportage rond de drukte die zo'n goed
heiligman nu eenmaal meebrengt. Verder
was ons aller Swiebertje er weer, nadat
de NCRV op een voor haar uitbundige
manier feest gevierd had.
Nadat zondagmiddag de operaliefheb
ber genoegen moest nemen met slechts
de derde akte van ,,Die Meistersinger".
wachtte ons in de avond weer een stuk
onvervalst showwerk rond Corrie Brok
ken. Wat betreft decors, opzet, liedjes,
kortom wat betreft alles is „Een avondje
uit met Corrie" eigenlijk de enige show
die nu eens niet ver achter buitenlandse
shows hoeft aan te hobbelen. Enige leuke
intermezzo's en een goede gastenkeuze
maken de show nog aantrekkelijker Het
gesprek met de bijzonder charmante ster
C.aterina Valente duurde iets te lang,
maar vooral het liedje dat Caterina op de
film zong was een attracie. Ronnie Tober
blijkt zijn snel veroverde plaats in de
I showbusiness dubbel en dwars waard te
zijn en Joop Geesink bleek een gezellig
prater-
Na de Corrie-show wat ernstiger werk.
Pierre Jansen „greep" weer op zijn be
kende manier in de kunst. Deze maal wat
onsamenhangend, door de nogal lange in
leiding die hij nodig had met betrekking
tot het onderwerp van vanavond; de ver
gelijking tussen fotografische en dus wer
kelijke weergave, én de visie van een
kunstenaar, die kan afwijken van het
reële. Al met al was dit t.v. weekeinde
een geslaagd weekeinde, met de nodige
afwisseling en voor „elk wat wils".
T. v. D.
L V JLtSJL^' 18.00 Nieuws. AVRO: 18.15 Ac
tvt Ï1T 1 O Oh 1f n mil A 4* A
NTS: 19.30 Comedy Caper. 19.45 Open
baar kunstbezit. 20.00 Nieuws. Journaal
en weeroverzicht. 20.20 Politieke zendtijd.
20.30 Openbaar kunstbezit 1965. 20 35
Broadway goes Latin. 20.55 Socutera.
21.00 Gejaagd in de nacht. 22.55 Laatste
nieuws.
NTS: 20.00 Nieuws. NCRV: 20.01 Ont
moetingen in Parijs. 20.25 Micro II. 20.55
Play Bach. 21.25 Onder vier ogen. 21.55
Attentie.
18.30 De geweldige drummer. 18.55 Po-
peye the sailorman. 19.00 Onze waterhuis
houding. 19.15-19.45 Mijn beroep is moor
denaar (Danger man). 22.00 De jaloerse
collega (87th precinct).
14.05 Schooltelevisie. 19.00 Zandmanne
tje. 19.05 Filmmuseum van de Schater
lach. 19.20 Tienerklanken. 19.55 De weer
man. 20.00 Journaal. 20.30 Openbaar kunst
bezit. 20.40 De prijs van een man: film.
22.50 Journaal.
14.45 Schooltelevisie. 15.05 Schooltelevi
sie. 18.30 Berichten. 18.33 Nederlandse
taalles. 19.00 Intern. Landbouwmagazine.
19.30 Eva's dagboek. 19.45 Le temps des
copains. 20.00 Journaal. 20.30 Intern, va
riété. 21.05 Toneel vandaag. 22.00 Gedaan
teverwisseling. 25.50 Journaal
NOT-NTS 11.05 Evenwicht in de natuur
(II). NTS: 19.00 Journaal voor gehoorge
stoorden. 19.30 Engelse les. 20.00 Nieuws.
20.20 KRO: Jan en alleman. 20.45 Het
Concertgebouw orkest. NTS: 21.10 De be
zetting. 22.25 Laatste nieuws.
NTS: 20.00 Nieuws. AVRO: 20.01 De
schone heks en het nieuwe huis. 20.25
Artistieke ontmoetingen. 21.10 De bezoe
kers. KRO: 22.10 Geloofsbrieven.
18.30 De jonge weduwe. 18.55 Mr. Ma-
goo. 19.00 Club du piano .19.15 Het meisje
uit Frankrijk. Bob Cummings show. 22.00
The Roger Bigelow Story (Wagon train).
14.05 Schooltelevisie. 18.45 Tele-taalles.
19.00 Zandmannetje. 19.05 Tijd voor U.
19.30 Flintstones. 19.55 Hier spreekt men
Nederlands. 19.59 Weerbericht. 20.00 ,'our-
naal. 20.25 Voor geld en recht. 20.50 Pa
norama. 21.55 Penelope. 22.00 Liberale
gedachte en aktie. 22.30 Journaal.
18.00 Nieuws. AVRO: 18.15 Act. of gr
muz. 18.20 Ritmo Caliente met Milly
Scott en Wlm v. d. Beek. 18.50 Openbaar
kunstbezit. 19.00 Volksliedjes op de bei
aard. 19.20 Klassieke gr. muz. 20.00 Kort
nieuws. 20.05 Op de plaat rust! Ver
zoekprogramma voor de strijdkrachten.
Presentatie: Roel Balten. 20.45 Buitenl.
visie op Ned. kwesties (forum). 21.20 Ara
beste o.l.v. Pi Scheffer. 21.35 Makreel op
dinsdag, hoorspel van James L. Eliason.
Regie: Bert Dijkstra. 22.20 Gr. muziek.
22.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal. 23.00
Ritmeclub. gepresenteerd door Roel Bal
ten. 23.55 Laatste nieuws.
7.00 Ook goeiemorgen, zegt Harmen Sie-
zen. 9.00 Muziek terwijl u werkt. Verzoek-
platenprogramma voor de bedrijven. 10.00
Koffietijd met Tineke. 11.00 Even bijtan
ken ook op muziekgebied Een pro
gramma voor automobilisten 11.45 Spar-
Spaar-Parade met Linda Goedhart. 12.00
Muziek bij de lunch door Cees van Zijt-
veld. Hierin: De Agenda. Berichten en
mededelingen over: Liefdadige acties,
Teenagershows en alles wat belangrijk
is. 13.00 Met Tineke een plaatje om. 14.00
Cocktail. Melodieus programma voor de
maandagmiddag. 15.00 Hits uit zee door
Jan van Veen. Een stroom van country
and western, rhythm and blues afzak
kertjes, Hollandse nieuwe en ga zo maar
door. 17.00 The Teenbeatclub, door Tine
ke. 17.15 Gevarieerde platen 17.30-17.45
Van d'Oude wijnpers. Een programma U
aangeboden door Jac. Boelen, Impor
teur van de wijn d'oude wijnpers. 17.45
Platenpalet. 18.00 Veronica's Jukebox.
Anuschka heeft weer fijne platen en zorgt
verder voor doorzending van Uw groeten
en wensen. 19.00 Cees van Zijtveld zorgt
voor Never Mind. Cliff Richard Show,
Tiener Band Show 20.00 Binnen zonder
kloppen. Suhandin odigt U uit en draait
plaatjes uit zijn eigen discotheek met
o.a. Indonesian Teenagerscorner. 21.00
Rock, Beat and Boogie, en Veronica's
Rhythm and Blues Hop. 22.00 Populaire
platen. 1.00 Sluiting.
sie. 18.30 Berichten. 18.33 Pom (l'Api.
19 00 Winkeltje. 19.30 Maandagsport. 20.00
Journaal. 20.30 Dagboek van de grote
oorlog. 20.45 Naked City. 21.35 Chansons.
22.55 Europese gemeenschap. 22.30 Jour
naal.
NCRV: 18.00 Orgelconcert door Piet v.
Egmond. 18.20 Pol. zendtijd. 18.30 Klass.
verzoekplaten. 19.00 Nieuws. 19.10 Radio
krant. 19.30 Lichte muziek. 19.55 Op de
man af! 20.00 De Adam Singers. 20.30
De laatste notitie, hoorspel van W. Bar
nard. Regie: Wim Paauw. U hoort de
stemmen van o.a. P. v. d. Lek, Frans
Somers en Alex Faassen jr. 21.25 Bran
denburg concerto no. 5, Bach. 21.50 Reis-
commentaar, dr. Korteweg. 22.00 Werken
van Josquin des Prés (Syntagma Musi-
cum). 22.20 Boekbespreking. 22.30 Nieuws.
22.40 Avondoverdenking. 22.55 Lichte pla
ten. 23.10 Norman Luboffkoor. 23.25 Mod.
orgelmuziek. 23.55 Laatste nieuws.
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten.
18.28 Sport. 18.52 Orkest Rubino. 19 00
Nieuws. 19.40 Volkszang. 20.00 Parade.
2045 Festival Vlaanderen 1964. 21.35 Pia
nosonate van Beethoven. 22.00 Nieuws,
22.15 Operamuziek. 22.45 Zeven kunsten.
23.00 Nieuws. 13.05 Jazzmagazine.
HILVERSUM I. 402 m. KRO: 7.00
Nieuws. 7,10 Het levende Woord. 7.15
Ouverture...., radio voor vroege men
sen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws 8.15
Voor de jeugd. 8 20 Ouverture (verv.).
8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Muziek-Moza-
iek (gr.) 11.00 Lichte grammofoonmu-
ziek. 11.50 VolaanVooruit, praatje.
12 00 Angelus. 12.04 Volksliedjes (gr.).
12.30 Mededelingen t.b.v land. en tuin
bouw. 12.33 Voor de boeren. 12.45 Actua
liteiten of grammofoonmuziek. 12.55 Re
ligieus nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht®
grammofoonmuziek 14.00 Voor de plat
telandsvrouwen. 14.10 Musiësta: lichte-
en amusementsmuziek (gr.). 15.00 Griek
se volksliedjes en -dansen (opn.). 16.00
Voor de zieken. 16.30 Onderweg: Gods
dienstig programma. 17.00 Voor de Jeugd.
17.50 Regeringsuitzending: Sint Eusta-
tius Spreker: Henk Dennert.
HILVERSUM II. 298 m. AVRO: 7.00
Nieuws 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20
Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Lichte grammofoonmuziek. 8 50 Ochtend
gymnastiek. 9.00 De groenteman. 9.05
Klassieke grammofoonmuziek. 9.40 Mor
genwijding 10.00 Lichte grammofoon
muziek. 10 50 Voor de kleuters 11.00
Nieuws. 1102 R.V.U.: Filmrevue: Film-
vorming - waarom? - waar? - hoe?, door
H. Wielek. 11.32 Voor de zieken. 12.00
Licht instrumentaal ensemble met zang.
soliste 12.20 Regeringsuitzending: Uit
zending voor de landbouw. 12 30 Mede
delingen t.b.v. land. en tuinbouw. 12 S3
Lichte grammofoonmuziek. 13.00 Nieuws
13.15 Mededelingen, eventueel actueel of
grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten.
13.30 Stereofonische uitzending: Metro-
pole orkest 14.00 Voor de vrow. 14.40
Schoolradio. 15.00 Stereofonische uitzen
ding: Pianoduo: Moderne muziek. 15.35
Meester Harman Schinckel, een Delftse
boekdrukker in de 16e eeuw, klankbeeld
(herhaling van 25 juni 1964). 16.00 Nieuws
10 02 Alt en piano: klassieke en moderne
liederen 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New
York calling, lezing, 17.35 Tussen 10+ en
20—: lichte grammofoonmuziek voor de
Jeugd.
Van 19.00 tot 19.20 uur houdt de AVRO
in het programma „Week van de volks
zang" een wedstrijd in de kennis van
volksliederen in samenwerking met de
Nederlandse vereniging voor de Volks
zang. In het programma worden door
Staf Nees zes liedjes, met de nodige
variaties, gespeeld op de beiaard in de
St. Romboutstoren te Mechelen en door
Leen 't Hart op het carillon van de Onze
Lieve Vrouwe toren van Amersfoort.
Iedereen kan aan de wedstrijd deel
nemen de titels of aanvangsregels moet
men op een briefkaart schrijven en op
sturen naar het secretariaat van de Ver
eniging voor de Volkszang, van Beet-
hovenlaan 151 te Den Haag. Er zijn vier
geldprijzen, tien gramofoonplaten en
dertig Liederenbundels.
Verder zijn er op deze avond twee
hoorspelen te beluisteren „De laatste
notitie" „Makreel op dinsdag". „De
laatste notitie" van Will Barnard, om
half negen, heeft tot onderwerp het ver
meende vergaan van de onderzeeër
SM 67 „Seadog" op 13 januari 1945 in de
Zuid-Chinese Zee. Will Barnard probeert
de spanning op te roepen rond het schuld
gevoel van de commandant die door een
aanwijsbare fout de ondergang veroor-
Het tweede spel „Makreel op dinsdag"
van James L. Eliason vertelt het ver
haal van drie mannen die in een café
wachtten op een vierde vriend uit hun
soldaten periode Lang na het afgespro
ken uur arriveert de vierde man, terwijl
de andere drie, die de tijd gedood heb
ben met drinken en verhalen over hun
oude soldatenvriendschap. inmiddels
dronken zijn geworden- De vierde vertelt
te komen, nadat hij uit de gevangenis Jshun een verward en absurd relaas over
ontsnapt. Het geld wil hij gebruiken voor de loopgraven. Regie heeft Bert Dijkstra
8AS/S "OMELTEN OCCR STENGNNSCNoEN
/NAN, JE SENT GEK N /K ZAL JE LATE/f
OPSLUITEN
n
„Gejaagd in de nacht" is de titel van
de hoofdfilm vanavond, geregisseerd
door Carel Reed, die bekendheid verwierf
met de film „De derde man". „Odd man
out", zoals de Engelse titel van deze film
luidt, is het verhaal van de Ierse verzets
strijder Johnny (James Mason) die een
overval pleegt op een bank om aan geld
de weduwen van zijn gevallen kameraden
en voor de illegale organisatie. Tijdens
een gevecht raakt Johnny gewond, en zijn
achtervolgers zetten een meedogenloze
jacht op hem in, die eindigt in een ver
rassend hoogtepunt. Bei de keuringen
lieten de film toe voor kijkers van acht
tien jaar en ouder.
In het voorprogramma behandelt open
baar kunstbezit het beroemde Btraat.jp
van Vermeer" Op Nederland twee geeft
de NCRV een Frans amusementsprogram
ma, waarin beroemde namen als Johnny
Hallyday en Jean Cocteau. Karei Appel
duikt op. terwijl er ook plaats is inge
ruimd voor een balletje van de in de
Parijs zeer bekende Nederlandse choreo
graaf Dick Sanders. Verder nog een pro
gramma van de man van de populaire
wetenschap, George Noordhof: een meng
sel van klassiek en modern ballet „Play
Bach", waarna Gerard van den Berg op
Morgenmiddag wordt in „Avroditie
een muzikaal portret gewijd aan Elisa
beth Schwartzkopf, de Duitse sopraan-
zangeres die sinds haar debuut in 1939
beroemdheid verwierf over de gehele
wereld. Van 17,35 tot 18.00 uur geeft
„Tussen 10+ en 20-" aandacht aan de
Nederlandse tienersterren die op de plaat
surcessen vieren.
EN EA.F
op de Grootste
VEPZambung tanks VAN het
//ELE PRONT.'
/K Y/ZAAG! VEEG/FFEN/S,
GENE/ZAAL MAAR HET
/S ONMCGEUJK DE UER-
&IND/NG NET ff ET'3e. LEGER
T STAND 7E BEENGEN f{
WAa/Z DE
GENERAAL f HA
W/L DE GENERAAL
STREKEN
Het vaste straniem voor de maandag
avond. Om half zeven de belevenissen
van Dr. Beaker en zijn mensen met de
..Super Car". Popey gaat aan het informa
tieve programma „Wilst u dat" vooraf,
waarna John Drake alias Danger Man
bezoek gaat bij de schrijver, sinoloog on zich weer met zwier en harde vuisten uit
rir Rrthö-: W „Qn fliililï i rlo V1PZP' 733ki6B* rn3i nraarmoo Hit
auteur van de Rechter Tie-romans.
Dinsdagmorgen geeft de NTS om vijf
minuten over elf schooltelevsie, met als
onderwerp: Evenwicht in de natuur.
wordt opgeknape. Na de pauze een afle
vering uit de serie 87th Precinct, over de
harde en wrede gebeurtenissen in een
stadswijk.
Advertentie
N/ers aam te Doea/t
Dak/ zullen we op
E/GEN KRACNT
Moeten Gaan.'...
Kan/ J/J ONT EE
maag roe been
den, sa/ugpue
/At/
Naar Jonan. daagoueg denk je toon niet!
Je zal seggen At er ste/ce wanden moeten
onee tgekken. Afgronden, ondoogog/fg sage
Den... en wat nog meer niemand is eg nog
'N net use WENSTE ca NO KUNNEN KOMEN.'
WA CAT TOT !K BETER SEN...
EN CcNE weeT, wat eg /n
O/S T/JD MET oe SMUG PEN
tAL GESEUGeNNEEN.'we
zullen een paag uug Gust
NEMEN EN BlJ HET OCK-
TEND KG!EKEN WEGGAAN.'
58.
Martin zei: „En onze gewonden? Hebben die je niet nodig? En ik heb
ik je niet nodig?"
„Ik kom terug", zei Helga. „Geloof mij, ook wanneer je mij niet kunt
begrijpen!"
Martin was geschokt en verbijsterd. Zijn handen hingen als vreemde han
den naast zijn lichaam neer. Hij keek haar na, toen zij langzaam de treden
opliep en hij stond nog steeds bewegingloos, toen zij zich nog eens omwendde.
Maar nu werd haar stem door tranen verstikt.
„Ik kom terug".
Helga verliet de kelder Zij liep de binnenplaats over en had alles achter
zich gelaten Al hetgeen zij ooit bezeten had, alles dat iets voor haar bete
kend had. Zij voelde, dat de tranen over haar wangen liepen, maar verder
bespeurde zij niets meer.
Niet dat zij ging, niet dat de soldaten haar nakeken, niet dat zij de weg
bereikte en dat de brug bij iedere stap naderbij kwam.
Alles was achter de sluier van haar tranen verborgen. Langzaam verzette
zij de ene voet voor de andere.
Nu was zij nog op het oude gedeelte van de brug, dat van steen was.
Haar hand raakte de muur, die de brug afsloot en streek er over heen. Het
was het laatste houvast aan deze zijde.
Verderop, waar de door de pioniers gelegde nieuwe planken kwamen,
was er geen muur meer
Op dit ogenblik begon het geschutsvuur aan de overzijde. De lichtsporen van
de machinegeweren streken als banen vuur over de rivier heen en de stenen
van de weg vlogen omhoog, overal waar de projectielen neerkwamen.
De bestorming van Poltewa was begonnen.
Reeds na enkele seconden hadden de Duitsers zich geconcentreerd en
beantwoordden het vuur. De beide pantserverkenningswagens schoten met
hun kanonnen en de machinegeweren van de posten op de brug begonnen
te knetteren.
Helga drukte zich tegen het laatste stuk van de muur aan. Het was warm
van de zon.
Over haar heen zochten de projectielen aan beide zijden hun doel.
Een paar schoten raakten de muur en ketsten snerpend als schrille orgel
klanken af. Helga voelde de scherven steen neerregenen en zij verborg haar
tas met serum onder haar lichaam.
Martin zag haar op de brug liggen en schreeuwde naar de andere oever,
dat zij het vuren moesten staken. Hij riep vertwijfeld en wanhopig Helga's
naam, sprong toen uit zijn dekking en zwaaide met zijn machinepistool.
Nu begrepen zij het ook aan de overkant.
En nu eerst bemerkten zij ook de Duitse, die tegen de muur gedrukt,
midden op de brug lag.
Een paar schoten floten nog heen en weer, toen was het stil.
Ook Sawa had bevel gegeven, het vuren te staken.
Martin riep haar naam en Helga hoorde het roepen, dat uit de verte
scheen te komen, en langzaam vond zij, alsof zij uit een laatste diepe droom
ontwaakte, de weg naar de werkelijkheid terug.
Ook van de andere zijde riep iemand. Met een diepe stem, die zij sedert
lang niet meer gehoord had. En achter haar schreeuwde een ander en
bezwoer haar, terug te komen.
(Wordt vervolgd)
Donk af
Goede
NA ONT.
Je Moet net.
Zecf weten.'
OC/UIEG 'CAL UUC-
C/E
3. „Zo, nu hebt u mij ook gezien en weten wij
iets meer van elkaar. Ik geloof, dat u gevaarlijker
bent, dan u er uit ziet." „Het paard is niet slecht,"
merkte de begeleider van de jongen op, met de
klemtoon op paard, waaruit viel op te maken, dat
hij de berijder niet belangrijk vond. Ik negeerde de
man en ze itegen de jongen, die voor zijn jaren zijn
woordje heel goed kon doen: „Kunt u mij New-
Venango wijzen?" „Zeker wel, als u mij bij kunt
houden, wijs ik u de weg." Bij deze woorden ga
loppeerde hij weg. Ik begreep, dat het zijn bedoe
ling was te kijken tot welke snelheid mijn paard in
staat was. Ofschoon Swallow al de hele we
pen had, spande hij zich tot het uitersteen
schoten de jongen voorbij, of hij SÜ1 stond.
een bijzonder goed paard, Sir," merkte M °P l0°t
ik mij weer bh hem had gevoegd. „I\
graag kopen." „Ik verkoop hem niet. Ik heb BW»
leven aan hem te danken. „Hij is op I -
wijze gedresseerd .Hoe komt u er aan?' »Ih
hem van Winnetou, een Indiaans opperhoofd, cli
bij de Rio Suanca ontmoet heb." „Winnetou,
opperhoofd der Apachen!? Kent u hem? U ziet et
helemaal niet naar uit!"
Advertentie
Elke OLVEH polis is winstdelend
r\ r\ r\ r\ p\
r*\ ss o
55. Terwijl de Perzische worste
laar met dreunende stappen op
Piet Loeris afkwam, vertrok de
wereldvermaarde speurder geen spier.
Maar toen de reus vlakbij gekomen
was, priemde de stalen blik van de
detective zich eensklaps in de wateri
ge kijkers van zijn kolossale tegen
stander. Deze bleef een ogenblik staan
en krabde zich wijfelend in het borst-
kroes. Die korte aarzeling zou hem
noodlottig worden, want een onder
deel van een seconde later boorde de
vuist van Piet Loeris zich als een blik
semschicht in het rechteroog van de
Pers. De kerel stootte een huivering
wekkend gebrul uit en wierp zich in
zijn volle omvang op de detective.
Maar hij trof het slecht, want deze
was met een watervlugge beweging
opzij gestapt, terzelfdertijd zijn been
uitstekend. Struikelend en met de ar
men door de lucht maaiend trachtte
de worstelaar zijn zo deerlijk verstoor
de evenwicht te herstellen, maar daar
gaf de koelbloedige spoorzoeker hem
geen enkele kans meer toe! Hij ging
meteen tot het fijnere sloopwerk over
en even later kwakte Bonkoff met
slag, die tot in de buitenwijken
Glasgow was waar te nemen, teCti-
vloer! Een forse schop vani de d
ve deed de rest. Luid lamm spleet
de de vlezige onverlaatdoor a
in de wand en veidween Loeris'
zicht. „Alle hulde, menee„rn„el0felij-
juichte Sientje. „Wat een ongekif
ke greep was dat!
Sientje! Hij s ^'hj'^gectief!
wets, maar nog alti]d eflecwex