Twaalfhonderd jongelui naar Haarlem
Orkest
N.Ph
Arends in
volgt
avontuur
Foldertje met
wegwijzer
Programma van het
Hartewensfestival
Eerste dag
Zelden
zoveel
applaus
Opwindend om artiesten van
dichtbij te kunnen zien
Dubbel plezier
voor actieven
KRANT VOOR
DEELNEMERS
FESTIVAL
Charme
IIeerlijk
muziek
Liefhebbend gebaar
Aparte scheerzaal
HARTEWENS festival
WOENSDAG 16 DECEMBER 1964
PAGINA 11
HAARLEM In de machine
kamer van het Hartewens Festi-
val in Haarlem is de afgelopen
baanden zoveel gedacht, gere
kend en gezwoegd, dat het festi
val nog moeilijk anders dan een
Sroot succes kan worden. Henri
Arends, dirigent van het Noord
hollands Philharmonisch Orkest
en organisator van de Hartewens
evenementen, mag dan illustere
ideeën hebben, de uitwerking er
van is evenmin kinderspel geble
ken. Maar ook daar heeft de heer
Arends, onverstoorbaar rustig en
blijmoedig, zijn schouders onder
gezet, geholpen door mevrouw M.
Engelman, die al die vele weken
haar post in het kantoor van de
Stichting Hartewens Festival
nauwelijks verlaten heeft. Op het
kantoor werd met grote namen
omgegaan, gecorrespondeerd in
alle talen, getelefoneerd, logies
Alle 'problemen en vragen, die
rond het festival rezen, kwamen
de afgelopen maanden samen in
het kantoortje van de Stichting
hartewens Festival aan de Jans
straat in Haarlem. De heer Arends
bedacht en organiseerde er naar
hartelust, mevrouw M. Engelman
en haar helpsters wikkelden de
*aken verder af. Hoe meer de be-
htngstelling voor het festival
Hroeide, hoe onbegrijpelijker het
systeem van alfabetische kaartjes,
m'dnersnamenlijsten en wacht-
bsten werd. Althans voor de be-
"Jfekers van het kantoortje. Mevr.
n9elman was minder onder de
lndruk van de papierzee; zij re-
Helde rustig verder en trachtte
*eJfs de kleine anderhalf duizend
u't te zien als een volmaakt on
overzichtelijk aantal.
besproken en tientallen keren per
dag namen ingeschreven. Uit alle
delen van het land, uit alle pro
vincies ongeveer evenveel naar
verhouding. Liefst bijna twaalf
honderd jongens en meisjes van
zestien tot twintig jaar, voor drie
heerlijke dagen te gast in Haar
lem.
Zo was het vorig jaar. Honderden
jongens en meisjes in hoog-zomer-
kledij, zittend op de vloer van de
grote concertzaal. De leden van
't NoordhoTlands Philharmonisch
Orkest, eveneens in zomerdraclit,
begeleidden de ene vaderlandse of
buitenlandse grootheid na de an
dere. Radio en televisie maakten
opnamen, het ivas één uitbundig
feest, waarbij opwinding voor de
tienersterren en stille aandacht
voor klassieke muziek elkaar af
wisselden. Op de foto maakt juist
Willeke Alberti vóór het orkest
haar opwachting. Haar populari
teit is sindsdien nog aanzienlijk
gestegen, zodat heel wat jongens
en meisjes haar ook dit jaar met
vreugde zullen begroeten.
Op deze en de volgende pagina's publiceren wij het programma van
de festivaldagen: maandag 28, dinsdag 29 en woensdag 30 december.
„We hebben geboft, dat
juist wij, het Noordhollands
Philharmonisch Orkest, Hen
ri Arends als dirigent had
den. Welk ander orkest krijgt
de gelegenheid tot zo'n ple
zierige experiment". De heer
Jan Hesmerg, eerste violist
en concertmeester van het
N.Ph.O., voelt alles voor het
komende Hartewens Festi
val. Overal zit muziek in, en
alle muziek is mij even lief,
vindt hij, mits het peil heeft.
„Kijk, als dergelijke evene
menten van alle muziek voor
alle jongens en meisjes niet
door de ernstige sector ge
organiseerd worden, dan ge
beurt er niets. Serieuze klas
sieken zijn op een concert of
festival van lichte muziek
ondenkbaar. Wij kunnen
makkelijker omschakelen, en
het is vorig jaar bij het Har-
tewensconcert gebleken, dat
beide sectoren bij de jeugd
evenveel succes hebben. Een
dankbaarder zaak kun je je
dan ook al haast niet voor
stellen".
JAN HESMERG
R. STOFFER
De heer R. Stoffer, plaats
vervangend solo-altviolist,
ducht de tienermuziek iets
méér. „Je hoort die muziek
dagelijks zo goed uitgevoerd
door de radio, dat het een
hele toer voor ons zal zijn
om de vaak beluisterde
grammofoonplaat te benade
ren. Bovendien missen wij
alle effecten-apparatuur, zo
als echo's en versterkers".
Dat blijkt voor de heer Stof
fer echter geen reden het
festival somber tegemoet te
zien. Tenslotte missen alle
grammofoonplaten en alle
radioprogramma's de char
me van het erbij-zijn, het
zien ontstaan van een crea
tie. Misschien wel met fouten
en vergissingen, maar wat
geeft dat. Trouwens, de
meeste leden van het N.Ph.O.
hebben wel eens wat in de
lichte sector omhanden ge
had, het orkest zal zich dus
waarschijnlijk allerminst als
E. BIELE
een aantal onwennige leken
voelen.
DRIE DAGEN GENIETEN OP
MAAT LIEVELINGSMUZIEK
"c/iv/c/ AKENDS
Binnenkort zal de invasie beginnen.
Ach, de Haarlemmers zelf zullen er
niet zoveel van merken. Hoogop enkele
tientallen particulieren die een of meer
deelnemers te logeren hebben ge
vraagd. Bijna allemaal zullen ze
's avonds verblijven in de grotere ho
tels, in scholen en in een aantal jeugd
herbergen. En overdag zullen ze
slechts aandacht hebben voor wat het
Festival te bieden heeft.
En dat is nogal wat. Enkele namen?
Uit de afdeling ernstige muziek: de
Nederlandse blokfluitspeler Frans
Bruggen, samen met de clavecinist
Gustav Leonardt. de bas Max van Eg-
mond en de sopraan Jeanne van
Compagnien, die samen getekend heb
ben voor de Nederlandse opera „Het
zwarte blondje",de Nederlands-Ame
rikaanse sopraan Marilyn Tyler, het
Danzi Kwintet, de pianiste Ingrid Hae-
bler, de jonge Nederlandse pianiste
Mariette van Wijk. Daniel Wayenberg,
Piet Kee, Aafje Heynis, Theo Olof,
zonder wie een jeugdconcert niet com
pleet is, de langzamerhand bijzonder
bekend geworden Louis van Dijk met
zijn kwartet, Herman Schoonderwalt,
de jeugd hoeft maar te luisteren.
Ook wat betreft de afdeling lichte
muziek heeft de Stichting Hartewens
Festival kosten noch moeite gespaard.
De deelnemers zullen best in hun
schik zijn met de keuze van de heer
Arends, die bij deze afdeling goede
raad heeft gekregen van de jazz-ken-
ner Michiel A. de Ruyter. Wat immers
te denken van de volgende namen:
het Trio Pim Jacobs met Rita Reys,
Theo Loevendie en Mis ja Mengelberg,
de Nederlandse corifeeën. het Italiaanse
sterretje Gigliola Cinquetti. Rocco Gra-
nata, Marie Cecile Moerdijk met haar
liedjes uit alle landen, Aviva Se-
madar, zangeres van Joodse liederen,
die ziohzelf op de gitaar begeleidt,
Robertino die uit moeilijkheden met
de baard in zijn keel als een sonore
tenor tevoorschijn gekomen is, The
Shepherds en dé Nederlandse tiener
ster Willeke Alberti.
Het is het eigen Haarlemse Noord
hollands Philharmonisch Orkest dat
deze sterren, voorzover zij zelf geen
begeleiding hebben meegenomen, moe
ten opvangen. De soepele sprongen
die de heer Arends van ernstig naar
licht maakt en het liefhebbende ge
baar waarmee hq beide afdelingen
van de muziek omvat, verlangt hij
dus ook van zijn orkestleden. Het
orkest was ten volle bereid de diri
gent in het avontuur te volgen.
Twaalf zalen, in kerken, bioscopen,
scholen en musea, heeft de gemeente
Haarlem de muziekminnende jeugd
de vrije teugel gegeven. De zalen lig
gen over heel de stad verspreid, zo
dat nogal eens van fiets of bus ge
bruikt gemaakt zal moeten worden.
De grote zalen lenen zich voor de
jazz-concerten en de bekende Harte-
wens-concerten, die de programma's
v.ai? de twee eerste dagen zullen af
sluiten. De kleinere, zoals de Renais-
sancezaal in het Frans Halsmuseum,
zijn een extra-verrassing voor de min
naars van kamermuziek. Voor de
opening van het Festival heeft men
zelfs toestemming gekregen de Grote
«1 ?l t 2 kerk op de Grote Markt
met feestgedruis te vullen.
Deelnemers, die bij al dat concerte
ren zoveel muziek van binnen horen
dat zij zich graag eens op een of ander
instrument zouden willen uiten, krij-
gen ruimschoots gelegenheid daartoe
tijdens een muziekconcours voor alle
instrumenten, tijdens een jazzconcours
én zelfs tijdens lessen van enkele der
aanwezige grootheden. Instrument, voor
zover mogelijk, meenemen.
Haarlem heeft zich ten volle .ge
zet voor een briljante ontvangst van
artisten en deelnemers. De Dienst
Sport en Jeugdzaken was een groot
gedeelte van de huisvestingsproblemen
toegedaan. De dienst maakte slaapza
len in scholen in orde, legde voor de
jongens zelfs aparte scheerzalen aan.
Personeel van het gemeentelijke bui
tencentrum Epe, dat juist werd ver
bouwd, meldde zich voor het onder
houd van alle slaapgelegenheden; een
aparte dienst werd in het leven ge
roepen voor het klaarmaken van de
duizenden lunchpakketjes, een groot
bedrijf beloofde te zorgen voor de
vele liters thee. Restaurant Brinkmann
zal dagelijks zeven zalen kwijt zijn,
wanneer de deelnemers daar in grote
getale komen eten. De N.Z.H. kwam
met reductiebonnen voor de stads-
Iqnen, de Vleeshal zal dag en nacht
bereikbaar z ij tl per telefoon voor jon
gens en meisjes die zo gauw niet uit
problemen komen. Ruim honderd
vrijwilligers namen zitting in tal van
comite's en commissies, terwijl vijftien
jonge gastvrouwen artisten en deel
nemers zoveel mogelijk van dienst wil
len zijn gedurende de drie festival-
dagen.
En nu feestvieren. Drie dagen
lang, genieten op de maat van je
lievelingsmuziek. Maak plezier te
midden van honderden leeftijdgeno
ten en help mee het festival be
staansrecht te geven als een evene
ment dat om de twee jaar zal terug
keren en daarbij een steeds wellui-
dender klank zal krijgen.
De Stichting Haarlems Bloei heeft
ten behoeve van iedereen die het
maar hebben wil, een foldertje ver
zorgde waarin op een plattegrond
van Haarlem alle zalen en gebouwen
staan aangegeven, waarin iets in het
kader van het Hartewens Festival te
doen is.
10.-10.30 uur. GROTE OF SINT BAVO
KERK: Opening, waarna ontvangst
van officiële gasten op het stadhuis.
11-12 uur.
TEYLERS MUSEUM- Leo
Rommerts, bas en Willem Hielkema,
piano. „Van medicijnman tot musi
cal".
FRANS HALSMUSEUM, RENAISSAN-
CEZAAL: Pieter Ode, fluit en Vera
Badings, harp.
CONCERTGEBOUW. TUINZAAL: Trio
Pim Jacobs, „Wat is jazz".
ST. JOSEPHKERK, JANSSTRAAT: Piet
Kee, orgel.
2.15-3.15 uur. TEYLERS MUSEUM:
Trio Pim Jacobs, „Wat is jazz".
CONCERTGEBOUW, TUINZAAL; Ra
dio Philharmonisch Sextet, (V.P.R.O.
opname).
FRANS HALSMUSEUM, RENAISSAN-
CEZAAL
2.30-3.30 uur. Carmencita Lozada, viool
en Chris Veelo, piano.
ACADEMIE *63: Pierre Janssen, (sa-
men)praten over kunst „meet met
twee maten".
2.30-3.45 uur. MINERVA THEATER,
HEEMSTEDE: Boy's Big Band o.l.v.
Boy Edgar, m.m.v. Arly Day. (Vara
T.V.-opname).
2.30-5.30 uur. COORNHERTLYCEUM:
„Musiceren", orkest o.l.v. Ru Seven-
huysen en koor o.l.v. Hans Keunings.
3.45-4.30 uur. CONCERTGEBOUW,
GROTE ZAAL: <3pera „De Snoeek",
muziek G. Landré, tekst E. van Look
horst. M.m.v. Nederlandse Opera het
N.Ph.O. dirigent Hans v. d. Hom-
bergh. Regie: Jacqueline Jacobi.
5-6 uur. TEYLERS MUSEUM: Marie
Cecile Moerdijk, volksliedjesprogram-
De heer Hesmerg komt er rond
voor uit dat hij zelden in zijn
loopbaan zoveel applaus gehoord
heeft als bij het Hartewensconcert.
..Na twintig jaar zullen bijna al
die jongens en meisjes toch om
gezwaaid zijn naar ónze kant, naar
de klassieke kant. Wij laten ze in
het ernstige gedeelte van het Har
tewensfestival dus vast kennis
maken met wat ze dan mooi zul
len vinden". Moeilijkheden met
de tienermuziek, die niet bepaald
dagelijkse kost is voor 't N.Ph.O.?
Helemaal niet, aldus de heer Hes
merg, zo'n liedje spelen we zo,
daar zijn we tenslotte musici voor.
e heer E. Biele, violoncellist
ziet evenmin moeilijkheden
in het aanstaande evene
ment. Integendeel, men kan
zeker op hem rekenen, voor alle
muziek. Als het maar en de
heer Biele zegt het keer op keer
met nadruk goede klassieke en
goede amusementsmuziek is. „Bij
de repetities vatten we alle mu
ziek ernstig op, al is ze nog zo
licht. Goede lichte muziek ver
dient dat trouwens".
Het hele experiment is voor ons
even boeiend als voor de luiste
rende jongens en meisjes, meen
den de drie musici en zij wisten
zeker dat zij daarmee ook na
mens hun overige orkest-collega's
spraken.
ma „Van alle landen thuis".
FRANS HALSMUSEUM, RENAISSAN-
CEZAAL: Willem Hielkema, piano.
ACADEMIE '63: Pierre Janssen, (sa-
men) praten over kunst „meet met
twee maten".
CONCERTGEBOUW, TUINZAAL: Tie
ner-uur.
STUDIO: Muziekfilmpje.
8.15-10.45 uur. CONCERTGEBOUW,
TUINZAAL: Jazz-avond. M.m.v. Theo
Loevendie's Workshop Kwartet, het
Misja Mengelberg Kwartet en het
kwartet van Herman Schoonderwalt.
8-10.45 uur. REMBRANDTTHEATER:
Ballet-avond door Het Nationale Bal
let o.l.v. Sonia Gaskell. Programma:
Pavlova-Concertprogramma, Nach-
terland, Graduation-Ball.
Tijdens het Hartewens Festival zal
elke dag een stencil worden verspreid
onder de deelnemers en de artisten.
Daarin zullen mededelingen worden
opgenomen, nuttige aanwijzingen en
verdere wetenswaardigheden. Het sten
cil zal steeds 's nachts verzorgd wor
den op het bureau van het Hartewens
Festival aan de Jansstraat.
Heel wat jongens en meisjes kennen
het Hartewens-idee van Henri Arends
van het Hartewensconcert, dat vorig
jaar zomer in de Haarlemse Concert-
zaai gehouden werd en dat de inleiding
werd tot het komende festival. Zij
hadden veelal zo genoten, dat zjj de
eersten waren om een kaart voor het
festival van deze winter aan te vragen.
Zij zijn het ook, die met recht en re
den iets van het Hartewens Festival
kunnen verwachten.
„Het opwindendst van het festival
vind ik, dat ik de artisten van dicht
bij kan zien", aldus Anneke Baars uit
Vijfhuizen, die pas 16 jaar is gewor
den. Anneke komt speciaal voor de
tienermuziek. Zij heeft Nederlandse
sterren als Rob de Nijs, Johnny Lion
en Ria Valk bij de administratie van
het festival als haar favorieten opge
geven. Anneke hoopt op het festival
ook zoveel mogelijk van pianospel te
kunnen genieten. Zij speelt zelf en ze
wil graag wat leren van al die piano
grootmeesters die ongetwijfeld op de
podia zullen verschijnen. Haar mening
over het vorige Hartewensconcert? Ge
weldig, ze heeft daar zoveel favorie
ten ontmoet, dat ze volmaakt tevreden
weer naar huis is gegaan. „Alleen, het
was een beetje rommelig, je kon er
niet zitten of het moest op de grond
zijn en iedereen liep telkens naar vo
ren, naar het podium, toe. Het was
nogal een gedrang. Ik hoop dat dat
nu anders geregeld is". Anneke heeft
vorig jaar genoten van het contact met
al die leeftijdgenoten. Ze heeft er heel
wat vriendinnen gemaakt.
De 18-jarige Jean Paul Peeters uit
Haarlem heeft zonder meer prettige
herinneringen aan het Hartewenscon
cert. „Dat ongeordende heeft zijn
charme, ik vond het heel gezellig, het
entree van die grote zaal met al die
jongens en meisjes in hun zomerse
kleren op de vloer zittend. Het was
één grandioze klap, die een dag duur
de. Misschien, omdat het festival nu
drie dagen gaat duren, zal de span
ning tijdens de concerten minder zijn
dan op het éne concert van vorig
jaar". Jean Paul Peeters is voorname
lijk in de klassieke muziek geïnteres
seerd. Hij hoopt Theo Olof en Herman
Krebbers te zien en, als het mogelijk
is, Daniël Wayenberg en Stefan Aske-
nase. Hij is van plan zoveel mogelijk
concerten „af te lopen" en met zoveel
mogelijk leeftijdgenoten in contact te
komen.
Niet alle deelnemers aan het festival
willen volstaan met alleen maar luis
teren naar wat er op het podium ge
bracht wordt. In een speciaal klassiek
muziekconcours, een jazzconcours en
een koor- en orkestrepetitie onder lei
ding van bekende musici, kunnen de
heel actieven zichzelf of hun instru
menten laten horen. Zij hebben eigen
lijk dubbel plezier van het festival.
Hieronder laten wij een tweetal van
hen aan het woord.
Ed Spanjaard, 16 jaar: „Ik kom naar
de wedstrijd met een nieuw manuscript
van Henkemans. Het is een pianowerk
voor vier handen, dat ik samen speel
met mijn schoolvriendin Karin Hoes".
Ed Spanjaard speelt vanaf zijn zeven
de jaar piano. Hij is lid van de Stich
ting „Jeugd en Muziek" in Haarlem
en treedt wel eens op tijdens contact
avonden van die stichting. Hij heeft
echter nog nooit aan wedstrijden deel
genomen en stelt zich daar veel van
voor. „Het hele festival lijkt me trou
wens erg leuk te worden", vertrouwde
Ed ons toe. „Behalve dat je concerten
hoort, neem je er ook zelf aan deel".
Ed gaat met zijn contrabas ook mee
spelen in het orkest van jeugdige dilet
tanten, dat onder professionele leiding
een uitvoering zal geven.
Ida Lindeboom, 17 jaar: „Nee, ik zie
niet tegen die wedstrijd op. Ik heb
wel eens meer aan een wedstrijd deel
genomen. Het gaat daar allemaal erg
gemoedelijk toe. Bovendien ken ik de
juryleden bijna allemaal dank zij mijn
lidmaatschap van de Stichting „Jeugd
en Muziek" in Haarlem". Ida Linde
boom zal samen met haar nichtje Alja
van Dorp uit Harlingen als keuzestuk
een „Quatre Mains" van Fauré uitvoe
ren. „Wij komen alle weekeinden bij
elkaar en studeren hard", zei Ida ons.
Zij stelt zich van het Festival heel veel
voor: „Je krijgt er met alle soorten
kunst en muziek te maken. Dat lijkt
me heerlijk".