A UDRE Y HEPB URN: Nieuw dieptepunt in de Nederlandse filmproductie Schuiven, met schijven Parfum wraak 1000 pagina's 4* i Knippen jn BB Modder en olie Houten been DONDERDAG 24 DECEMBER 1964 PAGINA Paul Cammermans meent blijk baar dat het fotograferen van ac teurs die malle gezichten trekken een filmkomedie oplevert. V.l.n.r. Cammermans zelf, Bueno de Mes- quita en Rien van Nunen in Spuit elf". 9$ ïn 2139-34 2_8: 22 34"29 23x34; Toen George Bernard Shaw in zijn blijspel „Pygmaliorf" profes sor Henry Higgins over het bloe menmeisje Eliza Doolittle liet zeg gen: „Ze is zo afgrijselijk smerig", heeft hij onmogelijk kunnen be hoeden, hoeveel moeite en in spanning het vijftig jaar later zou hosten om deze uitspraak waar te maken aan de Eliza Doolittle in filmmusical „My Eair Lady Voor het haarscherpe oog van de Super Panavison-camera's kon men er namelijk niet mee volstaan om de kleren, die Audrey Hep burn als Eliza moest dragen, met een beetje vuil in te smeren en ze te verkreukelen. Pogingen in die dichting werden een falikante mislukking en het gevolg was, dat men meer dan twee weken bezig ls geweest, voordat mantel, hoed en rokken de verlangde „ouder dom" hadden gekregen. George Peppard edelmoedig, gul en bescheiden. „Smerige" Audrey met haar te genspeler Rex Harrison. Wilfrid Hyde-White heeft Shaw niet nodig om grappig te zijn. IETEN Advertentie) maakte helemaal geen melding van zijn daad tegenover zijn publiciteitsagent, anders was hei bekend geworden en zelfs in de krant gekomen. Otto Preminger heeft de filmrechten verworven van de roman Hurry Sun down", geschreven door Katya en Berg Gilden, aldus heeft George Weltner, de president-directeur van Paramount mee gedeeld. Dit duizend pagina's tellende boek, dat door insiders een moderne ,,Gone with the wind" wordt genoemd, zal volgende maand in Amerika ver schijnen. Het behandelt de geschiede nis van vier families negers en blanken op een eiland in de staat Georgia in de tijd vlak na de tweede wereldoorlog. Preminger zal volgend jaar zomer met de opnamen beginnen. Momenteel is hij nog bezig met. de mon tage van de film ,,In Harm's Way", gebaseerd op de gelijknamige bestsel ler van James Bassett. In deze film worden de voornaamste rollen vertolkt door John Wayne, Kirk Douglas, Patri cia Neal, Tom Tryon, Paula Prentiss, Brandon dp Wilde, Jil Hayworth, Dana Andrews, Stanley Holloway, Burgess Meredith, Franchot Tone en Henry Fon da. Een van sterren stralende film dus. Carlo Ponti, de Italiaanse filmprodu cent en echtgenoot van Sophia Loren heeft de titel „The Greta Garbo Story". (Het leven van Greta Garbo) laten regi streren voor een film, die hij voorne mens is binnenkort te gaan maken. afgrijselijk smerig gelegenheid heeft hij aangekondigd, voornemens te zijn om „Tropic of Can cer te gaan verfilmen de roman van Henry Miller, die geruime tijd in Ame rika verboden is geweest en die ook thans nog wel eens moeilijkheden heeft met de censuur. Hoe de film er zal uitzien, is voorlopig nog een vraag, maar in elk geval moet Miller zelf het scenario goedkeuren alvorens men in de zomer van het volgende jaar in Pa rti8.. rrl?t„de opnamen kan beginnen. Uit Hollywood wordt intussen gemeld dat Carroll Baker met Paramount een contract heeft afgesloten voor haar op treden in zeven fums waaronder ook Tropic of Cancer". Dit contract volgde op haar succesvolle ontreden sis Rina Marlowe in de Paramount-film „The Carpetbaggers", eveneens een produc tie van Levine. Haar eerste hoofdrol krachtens dit nieuwe contract is die van Jean Harlow, de platina-blondè ster uit de jaren derti°- Met de opna men voor deze door Gordon Douglas geregisseerde film, Waarin Peter Law- ford en Gilbert Roland tot tegenspelers heeft is deze maand in Hollywood een begin gemaakt. J „SPUIT ELF": De nieuwe Nederlandse film van Paul Cammermans, „Spuit elf", is vandaag in niet minder dan negen tien bioscopen tegelijk in vertoning gekomen. Maar zelfs het meest gekoes terde en gestroomlijnde chauvinisme ter wereld is niet in staat ons te laten schrij ven dat deze nieuwe „Kappa Film Pro ductie" amusement kan worden genoemd of om er ook maar één goed woord over te zeggen. Na het zien van dit smakeloze ker misvermaak dat de film in zestig ja ren van moeizaam vallen en opstaan toch wel zo langzamerhand te boven leek te zijn gekomen, vraagt men zich in stomme verbazing af hoe een der gelijk prulwerk, dat toch nog altijd et telijke tonnen kost, ooit tot stand is kunnen komen. Er bestaat in Neder land een door overheid en Nederlandse Bioscoop-Bond gesticht en volgestort Filmproduktiefonds, waaruit een ge deelte kan worden geput van het altijd aanzienlijke kapitaal dat nodig is voor de financiering van films. Wie weet hoeveel moeite ervaren en gerenommeerde filmers als Bert Haanstra, Charles Huguenot van der Linden, Louis van Gasteren en Fons Rademakers om slechts enkelen van de Nederlandse filmers te noemen, die de regie van een speel film ambiëren hebben om van dit fonds geld los te krijgen en hoeveel weerstanden en hinderpalen ze daar toe moeten overwinnen, grijpt met de handen naar het hoofd, als hij hier moet constateren, dat een Bel gisch acteur, die een blauwe maan dag in Nederland vertoeft en die nog nooit iets met de film van doen heeft gehad, zo maar uit dit fonds gelden ontvangt die hem in staat stellen op te treden als draaiboekschrijver, re gisseur en hoofdrolspeler van een film die in artistiek opzicht een er barmelijke mislukking is en die fi nancieel alleen maar een débaele kan worden. Hier is sprake van een onverklaar bare, om niet te zeggen lichtzinnige, verspilling van overheidsgelden. Het idee niet eens van Paul Cammer mans, maar van Hans Croiset voor de film en het daaromheen geconstru eerde verhaal over een boerenzoon, die zo nodig brandweerman moet worden, lijken op zich al mager, tè mager, om er een film met normale vertonings- duur van te maken en „Spuit elf" be wijst, zoals te voorzien was, dat er in derdaad geen film van te maken is. Verspilling. Nog veel erger dan de verspilde gel den, is de afbreuk die, na „Plantage Tamarinde", opnieuw wordt gedaan aan de toch al zo wankele reputatie van de spaarzame Nederlandse speelfilm. Een reputatie, die door „Alleman" en „Mensen van morgen" en door een meer geregelde productie aanmerkelijk verbeterd leek. Geschiedenis en achtergronden van deze „Spuit elf" doen onwillekeurig denken aan de mislukte „Moutarde van Sonaansee" van Toon Hermans. Ook hier een theaterman, die zich plotseling geroepen voelde om zonder voorafgaande ervaring een film te gaan maken. Maar Toon Hermans had als mens en als artiest heel wat meer in zijn mars. In vergelijking met het wanprodukt van Paul Cam mermans is zijn „Moutarde" dan ook een meesterwerk. Om enigszins te voorzien in zijn vol slagen gebrek aan filmkennis, is Paul Cammermans kennelijk een massa films gaan zien, van de komedies „an Char les Chaplin en Harold Lloyd af, tot die van Jacques Tati toe. Vooral op laatst genoemde getuige onder anderen de bakker-brandmeester Akim Tami- roff, wiens fiets niet als die van de postbode in „Jour de Fête" van een eeuwig rinkelend belletje, maar van een piepend geluid is voorzien heeft hij zich proberen te inspireren. Een veronderstelling die temeer is gewet tigd omdat Cammermans zich heeft la ten assisteren door Jean-Jacques Tar- bes, Tati's cameraman. Maar Cammer mans mist de geestelijke bagage en het filmtalent om zijn indrukken behoorlijk te verwerken en ze in een aanvaard bare, persoonlijke stijl gestalte te ge ven. En dus leverde hij een onsamen hangende reeks domme cliché's en ba nale grappen af, blijkbaar in de me ning verkerend dat het fotograferen van een zo groot mogelijk aantal min ol' meer bekende acteurs, die malle ge zichten trekken in zonderlinge kostuums en situaties, in een filmkomedie resul teert. Zo zien we achtereenvolgens de Amerikaan Akim Tamiroff, de Italiaan se karakterspeler Carlo Pisacane en de televisiesterren Rien van Nunen, Kit- tie Courbois, Bernard Droog, Bueno de Mesquita, Rita Corita, Jan Pruis en Willy Ruys op het witte doek ver schijnen in onbenullige dilettantenrolle tjes, die door gebrek aan inhoud en door de irritante alomtegenwoordigheid van grapjas Paul Cammermans zelf geen enkel reliëf krijgen, en in banale grapjes die iedereen lang te voren voelt aankomen, omdat hij ze al vee) vaker en beter heeft gezien. Cammermans heeft kennelijk niet ho ger gemikt dan het gevoel voor humor dat geestelijk onderontwikkelden eigen is, tenzij zijn eigen geestelijke ontwik keling niet hoger reikt. Zijn film is talentloos, smakeloos en humorloos. Er is dus heel wat loos met „Spuit elf" die, zoals de volksmond wel eens zegt, alleen maar modder geeft, Den Haag. Cineac-AD, Rotterdam en zestien andere bioscopen in Nederland - alle leeftijden.) J. FORTUIN Probleem voor geoefende oplossers. Probleem voor beginnende oplossers. No. 4208 van Dik v. d. Berg te Wad- No' 847 van R- Bus te H'stede. dinxveen. 'iiiüiiiiii mi ui mi unit i hui u Het partij spei. Hiiiiiiiiiiiiuiiiiuiiiimmm t? de Belgische kampioen Hu- go Verpoest geen directe bedreiging is voor de allersterksten (hij bleef 10 pun- ten achter op de winnaar) toch is en i Z?1J een zeer sterk speler waarvan zeits de „groten" het moeilijk kunnen J?™111®*1- Bat ondervond Koeperman in 5» ii k-..1964 in de tweede ronde in welke partij de Belg de zwarte stukker hanteerde. 131-27 17-21; 2. 37-31 21-26; 3. 32-28 2öx 41x32 H-17; 5. 46-41 7-11; 6. 36-31 19-23: 7. 28x19 14x23; 8. 41-36 10-14; 9 34-30 14-19; 10. 42-37 17-21; 11 33-28 5-10; 12. 39-33 20-24; 13. 44-39 10-14; De po gingen om tot onregelmatig spel te ko men heeft zwart resoluut afgewezen en het spel met een gering tempoverschil, Is klass,eke hanen geleid. 14. 30-25 21-26, fft n 34 U*17» 16 27'22 18x27' 17 31x13 on' o18- 50-44 12"18: 19 44"40 8-12; 20 u3n 40x2015x2424. 49-44 18-23: zwart noudt het gemakkelijkste spel en het is voor wit heel lastig om tot enige aanval te komen, integendeel moet hij terdege oppassen om geen ernstig nadeel te krijgen. 25. 44-40 4-10 26. 43-39 10-15- 27. 36-31 12-18 28. 31-27 7-12; 29 39-34 1-7; 30. 47-42 11-16 31. 37-31 26x37; 32 42x31 7-11: 33. 31-26 11-17; 34. 34-29 23x 34; 35. 40x20 15x24; 36. 45-40 18-23; 37 40-34 13-18; 38. 34-29 23x34; 39. 30x39 18- 23; 40. 27-22 8-13; zwart durfde hier blijk baar de afruil 17-21 enz. niet aan, toch was deze heel kansrijk, ofschoon er dan rekening gehouden moet worden met 48-42 en 39-34 waarna 33-29 zou kunnen ïi414 PxU 16x742- 26"21 14-20; S'»25xli 9x20; 44- 28"22 20-25; 45 48-43 24-30 46 35x24 19x30; 47. 21-17 12x21- 4®„32-28 23x32 49. 38x16 13-18! 22x13: 30-34; 51. 39x30 25x34; 52 33-21 34-40; 53. 28-23 wit moei de remise forceren! 40- 45; 54. 23-19 45-50: en hier werd tot re mise besloten; winst is ook inderdaad niet meer mogelijk Verpoest heeft zich in deze partij geducht geweerd tegen de grote Rus. bTOMtaf wordénSot'l!STan.\Ks™ B. H M. Stevens, Eikenlaan 36, H'stede. OPLOSSING van No. 4202 van G. W. Zonneveld te Hillegom. Wit speelt naar: 49-44, 45, 20, 34, 27, 7, ?r' i W1^t. Een niet al te moeilijk maS het slagwerk en de waaroP het stuk op 45 gebracht wordt verrassend genoemd worden. l?a* opt het wel met de opruiming van het zwarte materiaal. Vakwerk! Wit begint en wint; oplossingen van de nummers C47 en 848 kunnen tegelijk ingezonden worden tot 15 jan. a.s. OPLOSSING van No. 843 van J. B. Sluyter jr. te Heemstede. 28-22, 27x18, 32-28, 21x43 A, 28-23, 18x29, 20-14, 9x20, 15x44, 43-16 of? 48-43, 16x40, 35x44 n wint. A. 21x49, 28-23, 18x 29, 20-14, 9x20, 15x44, 49x40, 35x44 en wint. Een bijzonder leuk vraagstukje met een geestig slot. Bedriegelijk is 38- 33 als eerste zet; winst is dan niet mo gelijk. Ofschoon deze auteur niet zo veel produceert blijkt hij de juiste op vattingen wel te beheersen en in goed werk om te zetten. De zwartfluwelen mantel bijvoorbeeld werd eerst gekookt, toen gebleekt, ver- eigens uit zijn model getrokken, en ''hg eens gebleekt. Daarna werden alle "aden losgetornd en met grove steken Waarbij de naald in de linkerhand werd gehouden, weer aan elkaar gen^d Eliza's rokken werden royaal met olie ingesmeerd, terwijl de hoed zo lang b<> ven de stoom werd gehouden, tot alle inodel er uit was verdwenen Dp w van de 160 Cockney-figuranten "?01' ging een soortgelijke bewerking. der~ Gedurende de twee weken, dat de od namen voor de inleidende scènes van de film duurden, werd Audrey Hepburn iedere morgen trouw herschapen in het bloemenmeisje Eliza Doolittle. Daartoe Werd ze eerst flink onderhanden ge nomen door een kapper, die haar met jnodder en olie besmeerde, vervolgens bewerkte een grimeur haar gezicht en banden met vochtige, vette sponzen en tenslotte hesen de kleedsters haar in baar vieze kleren. Men vergat zelfs biet, haar vingernagels van fraaie rouw banden te /oorzien. Pas als ze op deze Wijze was oewerkt, mocht Audrey voor be filmcamera's komen. Maar ze kon niet nalaten zich telekens mkelijk met parfum te besproeien als soort wraak op de smerige Eliza oolittle, waartegen regisseur George ukor geen bezwaar kon maken, omdat et Publiek in de bioscoop er toch niets .an zou merken. De mannen in de stu- 'o echter des te meer. ha ?n 'let eibde van de dagtaak her- om z'cb de procedure, maar dan in ^mgekeerde volgorde, zodat Audrey's 2ij Wonderaars ervan verzekerd kunnen eva' dat ze de studio's 's ovands weer er schoon en stralend verliet, als ze s morgens was ingekomen. Een van Audrey Hepburns voor naamste tegenspelers in „My Fair pbdy" is Wilfrid Hyde-White, die ko- Obel Pickering niet slechts spéélt, naar hem ten voeten uit is. Er zijn d„ar weinig acteurs, die zo door en oor Engels zijn als hij. Toen hjj van ïipï. naar Amerika vertrok om met het oog op zijn aanlokkelijke Hollywood-contracten in Palm Spring te vestigen, had bij zijn (Amerikaan se) vrouw bij zich, zijn twee kinde ren, zijn 25 jaar oude, zwarte paraplu en een fonkelnieuwe, kastanjebrui ne Rolls Royce. Wilfrid Hyde-White vertelt graaf een anecdote over zijn eerste ontmoeting met Shaw. Deze woonde eens een repetitie van de toneelschool bij, waar de toen nog jonge Wilfrid leerling was. In een op welling vroeg de aankomende acteur de raad van de meester over het zeg gen van enkele teksten. „Zeg ze, jongeman", aldus Shaw, „zoals ik verwacht, dat al mijn teksten worden gezegd ...zó, dat het publiek zal uit roepen: dat kan alleen George Bern ard Shaw hebben geschreven Wilfrid Hyde-White hoeft echter heus niet, Shaw aan te halen om grappig te zijn. Zelf is hij zeldzaam geestig en bovendien een echte type. Sinds hij in Palm Springs woont, brengt hij nog maar zelden een bezoek aan Engeland en het is zelfs de vraag, of hij nog ooit in zijn vaderland terug zou komen, als hij niet zo verzot was op paardenren nen. „Amerika is veel beter voor mijn vrouw, Ethel", verklaarde hij tijdens een van die sporadische bezoeken, toen men hem vroeg, of hij niet liever in Engeland wilde wonen. „Ze is opgegroeid r. „i ai haar kennissen wo nen daaTVen we hier in Engeland zaten kende ze alleen mijn vrienden - allemaal ouwe mannen met g een houten been. Helemaal met leuk. Het is bovendien heerlijk voorde kin deren. Mijn zoon Punch 'sTn°g„f, Zeiss' maar hij zwemt al als Johnny Weiss muller en Juliet, die bijna vier is, vindt het er ook verrukkelijk. Ze §aa bei al naar school, leren Hebreeuws en Mexicaans absoluut h°°dza' a hjk, beste kerel, als je in Hollywood woont en hebben het geweldig naai hun zin." Was hij niet van mening, werd hem gevraagd, dat het Britse onderwijs be ter was? „Ben je gek", luidde het onomwon den antwoord. „Ik zou niemand een Britse opvoeding willen opdringen, 1? ui staa.n mjjn kinderen. Mijn ouders bben zich alles ontzegd om me naar Marlborough te sturen en ik haatte ie dere minuut, die ik er doorbracht. Het enige, wat ik er ooit heb geleerd, was de vertrektijd van de trein naar de paardenrennen in Newbury." Of hij zijn vrienden niet miste, luidde de volgende vraag. „Ik heb erg weinig vrienden in En geland en tot mijn genoegen kan ik zeggen dat ik in Hollywood helemaal geen vrienden heb. Idealer kan het niet ..Natuurlijk", ging hij voort, „ben ik met mijn huwelijk verschrikkelijk ge lukkig geweest. Toen we trouwden, was ik 54 en Ethel 25. Dat veroorzaakte heel wat opschudding en commentaar. Gelukkig is ze nu boven de dertig en dus is het allemaal weer een beetje normaler. In elk geval kunt u zich wel voorstellen, wat ik heb moeten door maken. Tenslotte waren haar ouders allebei jonger dan ik en om het nog erger te maken, ze hadden een paar van mijn Engelse films gezien. Pijnlijk. Erg pynlijk, inderdaad" Wi'frid Hyde-White grinnikt bij z1cTa moet altijd denken aan wat Arnold Bennett eens heeft gezegd: *6Sn .Hjawelijk gelukkig zijn, dan moet de intelligentie van èén van beide partijen beneden normaal zijn. Ik vraag me af, wie van ons dat is, ik of Ethel". Joseph Levine heeft het op het ogen blik aan de stok met de New Yorkse censors, die weigeren de Brigitte Bar- dot-film „Le Mépris" toe te iaten, ten zij er drastisch in wordt geknipt. Le vine is van mening, dat er6in iLe Mé. pris zoveel mogelijk yap Brigitte Bar dot te zien moet zijn. „Anders is het een erbarmelijke slechte fi]m„ ver.klaarde de openhartige producent. De Amerikaanse acteur George Pep pard is na zijn optreden in Engeland voor de Britse turn „Operation Cross bow" naar Hollywood teruggekeerd. Het was een lange film en peppard had een Rolls Royce tot zjjn beschikking, die door de vnende^ke studio werd gehuurd om hem naar zijn werk te brengen en s avonds weer naar huis. Alvorens Engeland te verlaten, heeft hij de Rolls, gekocht van de verhuur- maatschappij en bem ten geschenke gegeven aan de chauffeUr h e_ regeld heeft gereden Een vorstelifke gift in Hollywood-stijl. Peppard is een edelmoedig man. En bescheiden! Hij „Toen ik haar leerde kennen, was ze bevriend met Robert Coote, die toen op Broadway in „My Fair Lady" kolonel Pickering speelde. Hn nam het heel goed op, toen ik hem van zijn vriendin beroofde, maar toen ik hem zeven iaar later zjjn rol voor de film afnam was bij daarover heel wat minder goed te spreken. Toch was ik er helemaal niet zo erg op gebrand. Integendeel, ik vond het helemaal niet leuk. Toen Warner me de rol aanbood, zei ik hem, dat het de slechtste rol was, die ooit is'geschre ven. Toch vroegen ze me, of ik een proefopname wilde maken. „Alleen' maar een formaliteit", zeiden ze. Ik weigerde. „Waarom?" vroegen ze. „Al leen maar een formaliteit", legde' ik uit. „De ondervinding heeft me geleerd, dat acteurs, die proefopnamen ma ken, niet degenen zjjn, die het werk mogen doen". Daarop gooiden ze het over een andere boeg. „We hebben een proefopname nodig", zeiden ze, „om uw leeftijd met die van Rex Harrison te vergelijken". Dat is heel eenvoudig, zei ik. Hij is in 1908 geboren en ik in 1903, maar hij ziet er verdraaid veel ouder uit dan ik." Tenslotte zeiden ze: „Het is alleen maar, omdat Jack War ner u niet zo erg goed kent". Wel, ant woordde ik, ik ken hém evenmin erg goed, maar daarom vraag ik hem nog niet om een proefopname." „Hoe ilan ook, ik kreeg de rol en daar ben ik achteraf blij om. Het is een fijne film en Audrey Hepburn geeft de beste vertolking, die ik ooit op het witte doek heb gezien. Rex doet het zelfde als op het toneel, maar vreemd genoeg ontbreekt er bij hem iets van de oude magie. Op het toneel is hij op zijn best, hoewel hij toch geweldig heeft gespeeld." „Wilt u wel geloven," ging hjj voort, „dat. ik me zorgen ben gaan maken over mjjn gezondheid? Jonge kinderen hebben op mijn leeftijd iets verontrus tends. Onwillekeurig vraag je je wel eens af, hoe lang je nog hebt te leven. Laatst keek Punch me strak aan en zei Wanneer ga je dood?" Zo iets vraag je niet, jongeman, berispte ik hem. „Nou", zei hij, „je bent toch al één- en-zestig". Dat is waar, luidde mijn antwoord, maar van sommige mensen is bekend, dat ze 62 zijn geworden." „Mammie", gilde hjj door het huis, „Hij zegt, dat sommige mensen 62 worden". Ik heb Ethel moeten beloven, dat ik me de volgende dag al door de dokter zou laten onderzoeken". Of hij daar een goede dokter had, werd hem gevraagd. „Hemel nee, bes te kerel. Als ik me ongerust maak, treed ik doodgewoon op in eem nieuwe dokter Ben Casey-film voor de televi sie. Dat is reusachtig. Je gaat een week naar bed en wordt dan even grondig onderzocht als in de duurste kliniek. Bovendien betalen ze je er nog 5.000 dollars voor ook. Ik ben al in drie van zulke films opgetreden. En wie heeft dan nog een dokter nodig?" joe Levine, die iets heeft te maken met de meeste op het ogenblik in Ame rika en Italië in productie zijnde films, heeft enkele weken geleden een paar dagen in Parijs doorgebracht. B(j die

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1964 | | pagina 9