Driedaagse
in Haarlem
in Haarlems coïteert zaal
Harte wen® van Henri
A rends in vervulling
N. Ph. Orkest
op volle toeren
alle
kale genres
Volksliedjes
m taveerne
Jazzconcerten kwamen
traag op gang
Publiek had geen geduld om
oordeel van jury af te wachten
Heksentoeren
van
Dick
Visser op gitaar
Lion d'Or
in
muzi
Bioscoopkaart j e
voor kerstboom
BEENTJES VAN
DE VLOER
Moderne jazz
Hotel-Café-Restaurant
Nieuwjaarsdiner.dansant
WOENSDAG 30 DECEMBER 1964
PAGINA
'f
j Is u dit leestis het einde van
/J het feest in zicht. Vanavond
•*-*- nog één groots opgezet fes
tival-concert, en de driedaagse is
voorbij. De jonge gasten hebben
in de winterse kou op een treffen
de manier de binnenstad gestof
feerd. Ze zijn ons vertrouwd ge
worden. Als we ze zo flegmatisch
zagen slenteren, konden we ons
bijna niet voorstellen,- dat ze zo
juichend en bijna dol-geworden
konden losbreken. Het hartewens-
congres van gisteravond heeft
anders geleerd. Zelden heeft dat
begijnen-gebouw zo op zijn grond
vesten staan trillen. Onze goede
vriend Braspennink, die al jaren
lang als portier de vriendelijke
waakhond speelt, schudde zijn
hoofd. Het liefst had hij zijn mar
tiale pet tot over zijn oren getrok
ken om het oorverdovend geluid
te temperen. Maar tegen zoveel
enthousiast geweld, was niets be
stand. Ook zijn pet niet. Hij heeft
zich er berustend bij neergelegd.
Hij keek ons glimlachend aan.
Waarlijk, scheen hij te zeggen, dit
gaat boven m'n pet.
•jyr Ude taferelen dus. Geen
11/ wild-west. Puur enthou-
siasme. Wie had er nu op
gerekend, dat juist alle twaalf
honderd uitgekookt na de lunch
naar de Vleeshal wilden om kaar
ten te halen. Dat was maandag al.
Het was bijna in de Vleeshal niet
te verwerken. Daarom werd gis
teren de deur voorlopig dichtge
houden. Het gevolg: honderden
jongelui samengepropt voor de
Vleeshal, de bestorming van de
Bastille. Een paar auto's, die daar
geparkeerd stonden, kwamen let
terlijk in de verdrukking. Dat
krijgt je ervan, als je de deur ge
sloten houdt. „Deur Open", be
sloten de organisatoren. Gemak
kelijk praten. Want toen was de
sleutel van de Vleeshal zoek.
Met de ongevallen is het tot
nu toe meegevallen. Eén
meisje is met haar fiets
weggegleden en moest huTswaart
keren. De befaamde pianSte ïn
grid Haebler struikelde in de con-
certzaal, maar haar val kwam qe-
lukkig niet ernstig aan. Een vam-
meisjes zijn flauw gevallen. De
spanningen bleken te groot te zijn.
Vermoedelijk, omdat Robertino
niet kwam. Ze waren gelukkig
weer heel gauux bij. De koude win
terlucht doet wonderen. Tenslotte
maakt het journaal nog melding
van zes meisjes, die na een dag
haar koffers pakten. Heimwee
naar huis. Lach er niet om. Ge
lukkig de tieners, die nog heim
wee naar de huiselijke haard kun
nen hebben.
De tieners hebben geweten,
dat zij een eigen uurtje kre
gen. Met een paar honderd
stonden ze al een uur tevoren op
gedrongen voor het smalle gan
getje, dat naar de Tuinzaal leidt.
Ze wachtten geduldig. Maar toen
llet aanvangsuur naderde, werd
de menigte onrustig. Er scheen
geen houden aan. De deuren sche
nen te bezwijken. Er klonk ge
kreun op uit de menigte, jammer-
HAARLEM, 30 dec. Henri
Arends, de grote man van het
Haarlemse Hartewens Festival,
moet zich gisteravond gevoeld
hebben zoals hij zich waarschijn
lijk nog nooit gevoeld heeft: een
populair tieneridool. Een beheerst
stralend en gul met applaus be
deeld middelpunt van zijn even
stralend Hartewensconcert, het
eerste van de twee, gisteravond in
de grote zaal van het Concertge
bouw. Het is daar met al die hon
derden jongens en meisjes een
grandioos feest geworden, ont-
spannen, hartelijk en enthousiast.
Artisten maakten hun opwachting
op het podium, de een na de ander
en de een nog beroemder en ge
liefder dan de ander. De festival
gangers klapten zich de handen
warm of waren vol muisstille aan
dacht voor wat er op de planken
gebeurde en dat was zoveel dat
men het podium in twee lagen
had moeten verdelen zodat een
aantal artisten hoog tegen de pij
pen van het orgel zich als bazui-
nende sierengelen gevoeld moet
hebben. Daartussendoor maakten
radiomensen, die voor de recht-
streekste uitzending van het con
cert zorgden een show op zich.
Zij bewogen zich aan de zijkant
van de zaal ingehouden ijverig,
hadden honderden onduidelijke
karweitjes met kabels, micro
foons en programmaschema's. Als
iedereen klapte hadden zij slechts
nerveuze aandacht voor alweer
een volgend programma punt.
kreten bijna, die niet helemaal
serieus genomen moesten woi den.
Wie zich tenslotte wit die warboel
van hoofden en benen bevrijd had,
kon hinkend en met de schijn van
gekneusde ribben zijn plaats op
zoeken. De een was een schoen
kwijt, de ander haar strik wit een
welgevormde paardcstraat en een
derde huilde werkelijk, omdat ze
haar kaartje verloren had. Maai
het meest troosteloos waren twee
Limbui gse meisjes er aan toe. Zij
hadden anderhalf uur staan wach
ten, hadden het gedrang overleefd,
en zaten tenslotte binnen haar
ribben en knoopjes op orde te
brengen, toen ze tot de ontdek
king kwamen, dat ze in de ver
keerde zaal terecht gekomen wa
ren. Ook het festival kent z'n
tragiek.
Met wélk een intense aandacht de
muziek werd mee-beleefd illus
treert deze foto heel duidelijk. Ze
werd genomen tijdens het. harte
wensconcert van gisteravond.
(Voor verder nieuws over
het Hartewens-festival zie
pagina 2)
GRANDIOOS FEEST
Is het geen feest, is het geen feest,"
wilde de heer A. van Moock, de harde
werker achter de schermen, in de pau
ze van iedereen weten. En iedereen
vond het een feest. Een feest allereerst
om het in glanzend gala gestoken
Noordhollands Philharmonisch Orkest
op zijn allerbest te horen in een statige
Handel, als begeleider in een watervlug
Bach-concert. Maar ook als jazz-musici
samen met de mannen van Louis van
Dijk elkaar na afloop hartelijk de hand
„leiders" Henri Arends en Louis van
Dijk elaar na afloop hartelijk de hand
schudden. Aviva Semadar, een zwart
figuurtje hoog op het podium, werd als
de ster van het festival toegejuicht.
De omroeper kreeg niet eens de kans
haar naam uit te spreken.
Aviva had voordien tijdens het Har
tewens Festival haar pappenheimers
leren kennen en Het haar enthousiast
gehoor naar hartelust meezingen in
Tumbalalayka, tumbalalayka. Een ovatie
kreeg ze, en een grote bos bloemen,
waarmee ze de gehele avond ergens
tussen de jongens en meisjes mee op
haar schoot bleef zitten. Nog een
„ster": Stefan Askenasy. De zaal
schoot, zonder aarzeling overend toen
de witte haardos van de bejaarde Cho-
1 pin-vertolker in de deuropening naast
het podium zichtbaar werd. En het ap
plaus na afloop wilde maar niet op
houden. Stefan Askenasy haastte zich
een groot aantal malen van de solisten
kamer terug naar het podium en ge
noot met volle teugen.
Klassieke musici kregen trouwens
toch de onverholen sympathie. Wil
lem Hielkema bijvoorbeeld. Hem had
de zaal als een bovenmate geïnspi
reerd pianist leren kennen en ook
voor hem stond men bij stevig hand
geklap op. Hij had voor de zaal een
verrassing in petto, een boogiewoogie
„Hadden jullie niet gedacht, hè?".
De lichte sector was anders ook niet
mis. Ria Valk deed gek als altijd op
het podium en trok gezichten naar
de strijkerskant van het N.Ph.O. Het
kon allemaai. De Down Town Jazz
Band en de The South Jazz Band
zetten de voeten in beweging. The
Shepherds brachten zelfs hele rijen
met hun volkswijsjes aan het deinen
Tegen elf uur moest er een einde
aan het vuurwerk komen. Het gehele
N.Ph.O., twee soliërende pianisten en
I het orgel werden ingezet om een punt
achter het festijn te zetten. Saint Saëns,
van wie een symplioniegedeelte werd
uitgevoerd, had beslist eer van zijn
werk, al was het applaus dat na het
sluitstuk tot ver in de binnenstad van
Haarlem te horen moet zijn geweest,
niet alleen voor hém bedoeld.
Het was gisteravond uitermate gezel
lig in het taveerne ,,De Waag". Daar
was een televisieploeg van de AVRO
om opnamen te maken van een achttal
deelnemers aan een volksliederen-zang-
compelitie. De voorbereiding daarvan
had echter nog al wat voeten in de aar
de, maar niemand van het kleine, se
lecte publiek verveelde zich. De deelne
mers aan de volksliederencompetitie
zetten hun repetities, die s'middags om
twee uur al waren begonnen, voort en
de aanwezigen zongen de bekende num
mertjes spontaan mee. Ze deden dat
ook toen Cobi Schreier, als een gemoe
delijke gastvrouwe, enkele ondeugende
liedjes bracht.
De goede stemming zat er dan ook
helemaal in, toen de opnamen voor
de televisie begonnen. Daarin was
Marie-Cécile Moerdijk de gast
vrouwe. Zij maakte indertjjd, met
Henri Arends, Herman Broekhuizen
en Gerrit den Braber, ook deel uit
van de jury, die tijdens een voorse
lectie uit dé zeventig deelnemers aan
de competitie acht candidaten voor de
televisieuitzending aanwezen. Onder
hen waren Frans Agerbeek uit Heem-
steede en als „benjamin" de 16-jari-
ge Haarlemse Thelma de Boer, die
het wel jammer vond het eerste Har
tewensconcert te moeten missen.
Zo rumoerig en chaotisch het gister-
termiddag buiten de tuinzaal van het
Concertgebouw was vóór de aanvang
van de tienershow, zo rustig was het
binnen In de overvolle zaal toen de
show eenmaal draaide. En toch was
dit „beschouwende concertpubliek" en
thousiast, ondanks de afwezigheid van
aangekondigde sterren al Robertina,
Shirley en Albert de Luque. Er bleef
namelijk nog voldoende waardevols
over om van te genieten: het befaam
de jazz-combo van Louis van Dijk, de
bekende IJmuidense vocal-groep „The
Shepherds" en Ria Valk. Het publiek
kwam los btf het optreden van de Til-
burgse „The South Jazz-band", de zan
geres Connie van Bergem en de teener
band „De Torero's". Achter in de zaal
gingen toen de beentjes van de vloer en
bracht een enthousiast handgeklap de
nodige sfeer.
Het jazzconcours in de aida van het
Coornhertïyceum kwam gistermiddag
traag op gang. Het begon twee uur te
laat. Gelukkig druppelden er allengs
wat jongelui binnen, maar de meesten
hadden toch niet het geduld om de uit
slag van het middagconcours af te
wachten. Het waren dus in hoofdzaak
de leden van de deelnemende orkesten,
voor wie de jury-voorzitter Miehiel de
Ruyter de beslissing bekend maakte.
's Middags stond de wedstrijd geheel
in het teken van de traditionele jazz.
Zeven bands hebben elkaar de begeer
de onderscheiding betwist. Daar was
geen orkest uit Haarlem of omgeving
bjj. Uit alle delen des lands waren ze
fekomen: uit Bussum „The Dixieland
even", uit Deventer „Carper Town
Jazz Band", uit Aimelo „Peter's Wash
board Band", uit Doetinchem „Trai
ning College Jazz Band", uit Hoorn
„The Dixie Disciples", uit Amsterdam
„Jazz Gimmick Quartet" en tenslotte de
„Kansas City Stompers" van onbeken
de herkomst.
De jury, waarin naast de bekende ra
dio-spreker, verder nog Theo Loeven-
die, Piet Ljjbaart, Bert Vuysje en Rud
Niemans zitting hadden, achtte het ge
middelde peil zeer behoorlijk. Er kon
een maximum totaal van 50 punten per
orkest worden toegekend. Elk ensem-
sssss/sssssssssswsMrsssssMrsssss/ws/smssss/sssssssssssswsswsss/rsssssssssssss/sssssssssssssssssssss,
Overal in Haarlem volle zalen met
genietende jongelui. Ook voor het con
cert van gitarist Dick Visser en zijn
vrouw, de zangeres Anneke van Setten.
In de aula van het Teylers Museum
volgden de jongens en meisjes gister
middag ongelovig de heksentoeren die
Diek Visser op de hals van zjjn gitaar
verrichtte. Er zullen er heel wat onder
zijn toehoorders geweest zijn, die zelf
het een en ander op het populaire in
strument presteren. En zjj zullen niet
alleen vol bewondering maar ook met
een beetje moedeloosheid de zaal ver
laten hebben. Zó leer je het nooif.
Eigenljjk valt de virtuositeit van Dick
Visser niet eens zo erg op. Hij speelt
zijn programma beheerst en een beetje
zakelijk af en lijkt daardoor niet in het
miinst op al die vurige Spaanse lieden
die w|j doorgaans met de gitaar bezig
zien. Dick Visser legde de nadruk op
de teerheid van het instrument en de
zaal werd bjjna boos toen er een vlieg
tuig overvloog, die de zeventiende
eeuwse rust verstoorde. Algemeen
raadde men de gitarist aan even het
spel te staken tot de onverlaat zou zijn
uitgeraasd. Even later bracht een ijve
rige timmerman in de buurt ernstige
ontstemming. Dick Visser had zjjn ge
hoor blijkbaar goed in zjjn ban.
ble speelde vier nummers naar eigen
keus en het optreden werd in z'n tota
liteit beoordeeld. Op de derde plaats
kwam de „Dixieland Seven" met een
puntenaantal van 41,2. Tweede werd
het „Jazz Gimmick Quartet" met 41.3
punten en de eerste prjjs werd in de
wacht gesleept door de „Dixie Disci
ples". Met originele arrangementen en
technische vaardigheid bracht dit
Hoornse orkest het tot 41,6 punten.
Een extra prjjs voor de beste solist ging
naar Bob Erwig de trompettist van de
„Dixieland Seven". De clarinettist van
het „Jazz Gimmick Quartet" kreeg een
eervolle vermelding.
Ook voor het moderne jazz program
ma dat 's avonds plaats vond bleek het
geplande aanvangsuur van half acht
voor musici en belangstellenden te
vroeg te z|jn. Nadat een handjevol jon
geren vjjf kwartier had gewacht open
de het Kwintet Koos van Beurden uit
Eindhoven de rjj ,van vijf deelnemende
orkesten. Daarna volgden de Cees Kuvt
Combo uit Zaandam, het Kwartet Leo
u,t Rotterdam, de zogenaamd*
„N.P. Jazz s uit Arnhem en tenslotte
het Haarlemse Trio Frans van Asperen.
Wederom was het gehalte goed voor
een amateur concours. De eerste prijs
in deze serie modem werd toebedacht
aan het Kwartet van Leo Meyer (41 5)
en op de tweede plaats eindigde het
Kwintet Koos van Beurden (38,8). D»
sohstehprijs in de afdeling modern ont-
ving Joop van EnSchuizen. tenor-saxo
fonist van de Cees Kuyt Combo.
(Advertentie)
Kruisweg 34 - Tel. 22180
Tafelreservering gewenst.
HEEMSTEDE, 30 dec, Morgen,
oudejaarsdag, wordt in Heemstede
weer de traditionele kerstboomverbran
ding gehouden. Ieder kind dat bjj een
verbrandingsplaats een kerstboom inl»-
vert, ontvangt een bioscoopkaartje voo*
een van de filmvoorstellingen in bet Ml-
nerva Theater.
De kinderen kunnen Kun kerstbomen
morgenmiddag tussen half vier en vier
uur inleveren op de volgende plaatsen:
Ruysdaellaan, terrein bjj de Scholle-
vaarlaan, Dinkellaan en aan de Glip-
perdreef tegenover de ingang „Marien-
heuvel". De kerstbomen zullen om otv
geveer vier uur onder leiding van d«
brandweer worden verbrand.
Met het bioscoopkaortje dat in ruil
voor <fe kerstboom wordt gegeven,
wordt in het Minerva Theater toegang
gegeven tot de voorstellingen op zater
dag 2 januari (gele kaartjes) en op
maandag 4 januari (witte kaartjes).
B\j de voorstellingen, die 's morgeni
om tien uur beginnen, wordt een jeugd-
filmprogramma gebracht met o.a. twe*
journaals en de hoofdfilm Stad op Stel
ten met Stan Laurel en Oliver Hardy.