ALLEMAAL SHOW „Top" zei Nico Knapper en een flop" was er niet meer bij f' li ALS U HET VRAAGT OP OUDEJAARSAVOND Rijdt veilig met melk HAND Televisies Radio: GLYCA WM REGISSEUR EN AMBASSADEUR VAN HET FRANSE CHANSON ROBERTSON'S PORT A „Ga niet naar school dan word je knapper 'v""mfrdaG Hartewens festival 1flft 11 WPTN^OAG DONDERDAG Het einde van het lied Amerikaans tv-spel Hijgend over de eindstreep WOENSDAG 30 DECEMBER 1964 HILVERSUM, 29 dec. „Ga niet naar school dan word je knap per"; Vara-regisseur Nico Knapper, toen nog scholier, volgde deze cynische raad op. Eenmaal de vijfde klas van het gymnasium bereikt, vond hij het welletjes. Het enthousiasme om de Oude Grieken en de splitsing van atoomkernen te „begrijpen" ging er een beetje af. Nico kwam steeds minder naar school, de „snipperdagen" namen in aan tal toe, zodat een snuggere medeleerling zijn komische „status" vast legde in het eerder aangehaalde gezegde. Nico Knapper had andere ambities. Deze begonnen vaste vorm te krijgen toen hij samen met een vriend een zaakje begon in kunst en antiquiteiten. Ook de kleinkunst bleef op hem aantrekkingskracht uitoefenen. Voor een kantoorbaan hield hij de ogen gesloten. Nico speelde gitaar, zong wat liedjes en met dit alles stapte hij op een goeie dag naar Toon Hermans voor een auditie. Hij trof het, want in de groep van Toon Hermans wat toevallig iemand ziek geworden. Hij kon invallen en wel meteen. Vijf jaar Parijs Janine en Nico weer naar Amerika Ander jasje voor „Top en Flop" THE GAME BIRD OF THE DOURO Van TV-studio naar rimboe Mist, gladheid, duisternis. En soms alle drie tegelijk. Man achter 't stuur, denk aan melk. Melk houdt fit, spitst ogen en oren, verhoogt concentratie- en reactievermogen. Drink een glas extra, thuis of onderweg. Dat is verstandig, veilig en nog lekker óók. Vraag per briefkaart aan het Nederlands Zuivelbureau, postbus 4330, Wjswük (Z-H.) het zelfklevende M-embleem (7x8 cm) voor de achterruit van uw auto. Dan steunt u de nuttige aktie Ri/dt veilig met melk". Iedereen kent mij en mijn repertoire Na haar optreden, waarvan de t.v. op namen op oudejaarsavond de lucht in gaan, reden we met Josephine Baker en haar impresario voor Nederland. Lou van Rees, terug naar het hotel, waar zij zou overnachten. Josephine Ba ker was reeds op le Kerstdag aange komen. Zij vindt het te vermoeiend om op een dag heen en weer te reizen, zon der te rusten. Wij vroegen haar hoe hel haar in Nederland beviel. „It's a won derful country with wonderful people Het is een fijn land met fijne mensen, zei ze. Josephine bevalt het vooral zo in Nederland omdat het publiek zo heer lijk is. „Al kom ik hier niet vaak, toch kent iedereen mij en mijn repertoire. [Iedereen is hier zo hartelijk en bezorgd. Na mijn optreden komen er altijd men sen bedanken voor wat ik gedaan heb Dat is heerlijk, te merken dat je de mensen een beetje gelukkig hebt kun nen maken. Je ondervindt hier ook echt de waardering die Je als artiest soms zo nodig hebt." De wereld iets geleerd Naschrift van de redactie H JL TIP i iIERLAND I NEDERLAND II BELGIE NEDERLANDS BELGIE FRANS NEDERLAND I BELGIE NEDERLANDS BELGIE FRANS W< >r, CL)AG HILVERSUM II 298 m. HILVERSUM I 402 m. RADIO VERONICA BRUSSEL 324 m. BRUSSEL 484 m. HILV ERSUM I 402 m. HILVERSUM II 298 m. RADIO VERONICA BBUSSEL 324 ra. BRUSSEL 484 ra. RUWE handen? Alléén o helpt direct! Advertentie Onder redactie van EGBERT ULIJN In de groep v»n Toon Hermans speel de Janine mee, een kleine, pittige en bijsonder charmante Frangaise. Nico was direct weg van haar, maar. hoe pak je nu zo'n kennismaking aan? Op zekere dag meende hij daarop het antwoord ge vonden te hebben. Hij vroeg haar ol zij hem Frans wilde leren, vooral de uit spraak. En Janine wilde wel. Al spoedig werden alle lieve woordjes in het Frans vertaald. Nico en Janine werden dan ook verliefd op elkaar en trouwden wat la ter. Ondertussen kwamen ze op het idee samen een chansonnummer te brengen, want ook Janine zong en bovendien speelde ze blokfluit. Zo traden ze samen op in „Le Bon Marriage", het wijnkelder tje in Amsterdam. Ook werkten ze samen nog een jaar bij Wim Sonneveld. Daarop trokken ze naar Parijs, waar ze zich intens gingen bezig houden met het Franse chanson. Ze onderzochten en be studeerden alle chanson-literatuur, die onder hun aandacht kwam. Zodoende kwamen ze tot een machtige verzameling, waaruit Nico en Janine hun repertoire opbouwden. Ze wilden nl. komen tot 'n vast programma, dat volgens een bepaald stramien in elkaar zat. Terwijl Nico Knapper ons dit alles vertelt, gaat de bel over in zijn gezellige flat aan de Willem Barendszweg in Hil versum. Nico springt op, want zo voegt hij ons toe „dat zal Janine zijn". En in derdaad even later komt Janine met haar oudste zoontje Jean-Louis (3 jaar) de kamer binnen. De jongste begroet zijn moeder verheugd met „maman, maman", want beide kinderen spreken Frans. En Nico tegen ons: „Dat komt omdat Janine en ik ook altijd Frans spreken. We zijn er tenslotte zo in thuis geraakt, dat we er niet meer over nadenken. De kinderen komen nu bovendien tot twee talen. Frans van ons en Nederlandsstraks op school". Als we Janine vragen of ze na ons gesprek even op de foto wil, slaat ze met een verschrikt gebaar de hand voor de mond. „Maar lek zie er zo verskrikkelijk uit door de reken", zegt ze met een grap pig Frans accent. „Dan moet iek mij snel even opknappen". Lichtvoetig en bewe gelijk loopt ze weg. Nico Knapper pakt Jean-Louis op en tilt hem boven zijn hoofd. Het joch kraait het uit van „plai- sir". Als de jongste, Laurent, van ander half dat ziet, wil hij natuurlijk ook de lucht in. En dan neemt Nico de draad van ons gesprek weer op. „Door de kinderen zijn we hier eigenlijk voor goed gaan wonen. Op een gegeven moment word je het trekken en reizen beu. We wilden een „honk en kinderen". Janine en Nico hebben vijf jaar in Parijs gewoond en gewerkt. Zij traden op in de beroemde cabarets aan de linker Seine-oever en verwierven zo langzamerhand in Frank rijk een grote bekendheid. Zij stonden zo o.a. voor het voetlicht van l'Ecluse, l'Echelle de Jacobs, Chez Suzy en het niet minder beroemde Solider, dat vol hangt met portretten en „naakten" van de eigenares, die in vroeger dagen de mooiste vrouw van Parijs schijnt te zijn geweest. Alle beroemde en ook vele on bekende schilders uit haar tijd wilden haar schilderen, zodat de bezoeker een unieke verzameling kan bewonderen. Ja nine en Nico hebben ook daar veel suc ces geoogst met hun programma „1'Amour a travers les ages" (de liefde door de eeuwen heen), dat steevast werd ingezet met chansons uit de middeleeuwen om klimmend in de tijd uit te komen bij het chansons van onze tijd. Het is voor Janine en Nico echter niet bij Parys alléén gebleven. Zij maakten onder auspiciën van de Academie Fran- gaise en 't Franse Gouvernement grote toen ik de kans kreeg om bij de VARA te gaan regisseren. Het eerste serieprogramma, dat Nico Knapper kreeg te regisseren was de bijna legendarische „Top of Flop" met Ria Valk en Thom Kelling. Ria Valk kraakte als jurylid toen Elvis Presley. „Top of Flop" was daarmee wat men noemt met een helemaal „in". Voor die tijd had hij al wat losse programma's geregisseerd. Het allereerste was getiteld „Chansons, songs of liedjes", waarin moderne dich ters bewezen ook buitenlandse liedjes snel in het Nederlands te kunnen omzet ten. „Het vak van regiseur kom je ech ter zo maar niet aanwaaien", zo merkt Nico op", want je moet eerst heel wat te weten zien te komen van de technische achtergronden en maanden meelopen om te zien hoe anderen het doen, maar zo voegt hij eraan toe het is bijzonder fijn en dankbaar werk". En al zit het regisseren Nico Knapper momenteel in het bloed, hij kan toch ook niet helemaal van de Bühne afblijven. Samen met Janine treedt hij nog regel matig op. Onlangs nog in „Shaffy Chan- tant". Ook middelbare scholieren zien hen nog graag komen. Voor "66 staat nog een tournee naar Amerika op het pro gramma. De VARA was bereid hem hier voor op non-actief te zetten. Nico vindt dergelijke reizen bijzonder vruchtbaar. Men doet wat kennis en ideeën op. Een studiereis naar Broadway zou anders ka pitalen kosten, maar voor Janine en Nico wordt de reis „betaald door de goede kri tieken, die ze in het veldene reeds op hun naam brachten". Nico krijgt de regie van „Top op Flop" weer terug. Hij moest de verzorging van dit programma staken voor zijn laatste Advertentie Elke OLVEH polis is winstdelend Lezers schrijven de krant m en langdurige tournees door Amerika.Amerikaanse reis. Hij komt met een ver- Nico ziet dit alles als een grote eer om als Nederlander uitverkoren te worden om voor deze instellingen het Franse chanson te mogen vertegenwoordigen in het buitenland en uiteraard zeer te recht. „Wij moehten aldus Nico in de Verenigde Staten een tv-programma brengen in een zgn. „coast to coast"-uit zending. Als je dan voor de camera's staat en beseft dat miljoenen naar je kij ken, ja dan gaat er toch wel iets in je om. We maakten t ook anders mee, want enige dagen later stonden we ergens in de rimboe in een primitief zaaltje. We legden dan ook ongelooflijke afstanden af. Helemaal naar het noorden en wel zóver, dat we bijna in het land van de Eskimo's zijn geweest. Op een gegeven moment wil je echter wel eens wat anders en op je eigen manier van het hu welijk genieten. Een eigen huis en kinde ren, dat was toch ons allereerste ideaal. En deze hartewens werd werkelijkheid. nieuwde „Top of Flop". Aan de opzet, die in de praktijk heeft bewezen ruimschoots te voldoen, wordt natuurlijk niets ver anderd. Wel zal het geheel in een nieuw decor worden gestoken en er zullen ook enige bijkomstigheden worden gewijzigd. Dan op eens klinkt het Frans van Ja nine door het smaakvol ingerichte huis. ,,Nico c'est bien comme ca" (Nico is het zo goed?) Janine heeft zich verkleed voor de foto. „Doe maar een ceintuur om. dat staat beter bij die jurk" zegt Nico met regisseursblik. Hij pakt zelf de instru menten, die nu eenmaal bij hen horen. Ook de twee kleintjes willen meteen hun „muziekinstrumenten", een kinder-uke- lele en een fluit. Met het plaatje is er ook een einde gekomen aan het „praatje" met Nico Knapper, niet omdat er niet meer te vertellen zou zijn, want U weet het „wie verre reizen maakt kan veel verhalen". Wie weet komen wij nog eens met Nico en Janine bij onze lezers terug, na de eerstvolgende Amerikaanse reis. Bij lezing van uw krant van donder dag 17 december trof ong zeer onaan genaam het in de rubriek „Allemaal show" onder de kop „Teleurstelling voor Henri Arends en televisie-kijkend Ne derland" gepubliceerde artikel. Het spijt ons bijzonder, dat twee journalisten ,met wie wij gewoonlijk zeer prettige relaties onderhouden, tekenen voor een artikel, dat, zoals uit het onderstaande moge blijken, veie onjuistheden bevat en dui delijk tendentieus van karakter is. 1. De heer Ton van Dijk baseert zijn artikel op de geheel onjuiste veronder steling, dat de A.V.R.O. in haar televi sieprogramma slechts eenmaal aandacht schenkt aan het Hartewensconcert op woensdag 30 december. Het is hem blijk baar ontgaan, dat de opnamen, die wij de kijkers op Oudejaarsavond op het tweede net presenteren, bovendien, na dat men °P 1 .januari het gehele con cert via de radio heeft kunnen beluiste ren, voor een gedeelte op zaterdag 2 januari, voor het resterende deel op een ander te bepalen tijdstip binnen af zienbare tijd door ons op het eerste net worden uitgezonden. Opmerkingen als „op deze manier kan slechts dertig pro cent van t.v.-kijkend Nederland kenig- maken met het grootste muziekevene ment, dat ons land kent" en „nu wordt dit beste stuk op het tweede net uitge zonden, zoda het grootste deel van de kijkers dit niet kunnen ontvangen" zijn dan ook volmaakt ongegrond. 2. Wij zenden de door ons gemaakte opnamen van het Hartewensconcert op Oudejaarsavond op het tweede net uit, omdat ons dan geen zendtijd op het eer ste net ter beschikking gtaat. Dit is uw redacteur in antwoord op een desbetref fende vraag medegedeeld. Hij heeft het helaas niet nodig gevonden onze beslis sing aldus voor zijn lezers te verklaren. 3. Het wil ons voorkomen, dat er be slist geen sprake is van wat uw redac teur noemt „belachelijke willekeur", wan- Josephine Baker voor KRO-t.v. Advertentie Wat kan die vrouw een show maken. Het is werkelijk ongeloofwaardig zoals Josephine Baker de zaal van het immen- seCarré in vuur en vlam zette en liet tneeaingen met haar beroemde liedjes als „J'al deux amours". Deze bijna zes tigjarige vrouw (Josephine werd op 3 ju ni 1906 gboren) spreidt een vitaliteit en een jeugdigheid tien toon, die verrassend is. Zij brengt haar songs nog met even veel fleur en vakmanschap als tien of twintig jaar geleden. Zo zij al niet de Nederlandse harten veroverd had, deed zij dat alsnog met haar prachtige optreden voor het Grand Gala du Disque Populair# van enige tijd geleden. Haar optreden oogstte toen zoveel succes dat de KRO tv. met name Jos van der Valk, tot het besluit kwam! om Josephine naar ons land te halen1 voor een t.v. opname van een half uur. Tweede Kerstdag was het dan zover. Het toneel van Carré, het theater bij uitstek, waar 's avonds weer een van onze grootst» kleinkunst-artiesten, Toon Hermans, zou optreden, was in gereed heid gebracht voor een der grootste ster ren uit de internationale showbussiness. Josephine kwam op in een getailleerde „avondpantalon" van roze stof bekleed met lovertjes. Wijzend op haar nog al tijd slanke middel zei Josephine „Niet slecht, hè dames, voor zestig jaar". Josephine Baker treedt niet meer regel matig op. Zelf zegt ze daarvan: „Ik wil zo veel mogelijk tijd overhouden voor mijn kinderen. Zij hebben recht op mij." V. - en die bij haar wonen op haar land goed zijn haar grootste zorg. „Ik geloof dat ik toch iets bereikt heb om de verbroedering van de mensenrassen te helpen", zegt zij. Inderdaad heeft deze vrouw die haar carrière begon als dan seresje met niets meer dan een rokje van bananen, door haar voorbeeld de De kinderen diezij heeft aangenomen wereld iets geleerd. Het kostte haar gro te financiële offers en nog steeds is haar honorarium bij voorbaat voor ::aar levensideaal bestemd. Daarvoor alléén blijft ze nog optreden, gelukkig maar, want zij is een van die werkelijke sterren uit de wereld der lichte muze die van een uitstervend ras schijnen te zijn. O, ja zij wenste al onze lezers „a happy, a very happy New Year". neer de opnamen eerst via het tweede en daarna nog eens via het eerste net worden uitgezonden. 4. De heer Van Dijk schrijft, dat er „gelukkig voor de kijker wat betreft het Hartewensfestival nog één hoop (is). De A.V.R.O, heeft namelijk niet het al leenrecht voor opnamen van dit Harte wensfestival. De A.V.R.O. trachtte dit wel te claimen, doch Henri Arends wil de per sé ook andere omroepen de ge legenheid geven". Het is de heer Van Dijk blijkbaar niet bekend, dat de AVRO een dusdanig aandeel in de organisa tie van het Hartewensfestival heeft ge had en heeft, dat zonder overdrijving kan worden gesteld, dat zonder haar het festival niet mogelijk zou zijn geweest. De A.V.R.O. financiert bijvoorbeeld de beide Hartewensconcerten, het program ma van volksliedjes, dat via de televi sie wordt uitgezonden, een van de drie tieneruren, waarvan opnamen in ons ra dioprogramma te beluisteren zullen zijn. De A.V.R.O. biedt deze programma's aan het festival aan. Van het „claimen" van uitzendrechten is dus geen sprake. 5. „De methodes, die de A.V.R.O. er de laatste tijd op na houdt, schijnen er trouwens toch op gericht te zijn om mensen tegen zich in het harnas te ja gen", schrijft de heer Van Dijk. Hij ba seert deze gratuite bewering mede op het besluit van de leiding van ons Te levisiebedrijf de voor 29 december ge projecteerde uitzending van 't program ma „Man tegen man" niet te doen door gaan. De achtergrond is volgens hem, dat de A.V.R.O. bezwaren heeft tegen het standpunt van de heer Lubberhui zen. Uit deze opmerking moet worden geconcludeerd, dat de heer Van Dijk het programma „Man tegen man" nog nimmer heeft gezien, want deze uitzen dingen bestaan juist uit de verdediging van tegenstrijdige opvattingen door de daarvoor in aanmerking komende per sonen. Het ware motief van het eerder genoemde besluit van de leiding van ons Televisiebedrijf is, dat de heer Lubber huizen commercieel te zeer is betrok ken bij het onderwerp van het voor 29 december geprojecteerde programma, te weten de moderne litteratuur. 6. Het is me een raadsel, hoe de heer Van Dijk kan beweren, dat bij de ont hulling van de plaquette in de A.V.R.O.- studio ter herinnering aan de actie „Open het Dorp", „met geen enkel woord over Mies Bouwman werd gerept". De heer Van Dijk was bij deze plechtigheid aan wezig en heeft dus kunnen horen, dat de voorzitter ter plaatse zijn spijt be tuigde over de afwezigheid van mevrouw Timp-Bouwman. Hij deelde daarbij me de, dat zij „wegens bijzondere omstan digheden" niet aanwezig kon zijn. In de zeer korte toespraken is volstaan met een algemene herinnering aan de na tionale radio- en televisieactie. Geen enkele naam is daarbij genoemd, om dat het noemen van willekeurig welke naam, zelfs die van mevrouw Timp-Bouw man, zou hebben verplicht tot het noe men van andere, wellicht zelfs verschei dene andere namen. Ik zou het zeer op prijs stellen, in dien u met het oog op een juiste voor. lichting van uw lezers aan het voren staande aandacht in uw kolommen zoudt willen schenken. Met vriendelijke groeten. Algemeene Vereeniging „Radio Omroep" H. REINHARDT, Hoofd Persdienst. Naschrift van de redactie: Het hoofd van de AVRO-persdlepst, de heer H. Rein- hardt. heeft gereageerd op ons artikel „Teleurstelling over Henri Arends en J televisie-kijkend Nederland" in de krant van donderdag 17 december. Hij meent te kunnen vaststellen, dat het artikel vele onjuistheden bevat en legt het vol gens hem tendentieuze karakter van het gestelde in vijf punten vast. In het eerste punt deelt hij mede, dat het Hartewens-eencert ook voor de radio zal worden gebracht. Uiteraard was het ons bekend, dat een en ander voor de AVRO-microfoon zou komen, maar zulks doet in het verband van. het artikel niet ter zake, waar wij alleen over de televisie hebben gesproken. De mededeling, dat op een nog nader te bepalen tijdstip binnen afzienbare tijd het resterende deel op het eerste net zal worden uitgezonden, komt vrij laat on voor ons als een volkomen verras sing. Immers toen wij naar het een en ander bij de AVRO-persdienst informeer den alvorens wij ons tot het schrij ven van het artikel zetten wist men ons niets naders te vertellen .dan dat het festival op het tweede net zou wor den uitgezonden. Wij weten natuurlijk niet of de AVRO pas later op de gedach te is gekomen om het eerste net op een 'ater tijdstip te reserveren voor het fes tival misschien na ons artikel maar al zou zulks niet het geval zijn, dan moet een en ander toch te wijten zijn aan een onvolledige informatie door de persdienst van de AVRO. Ook 'n de persberichten is daaromtrent niets zwart op wit gezet. Bovendien gaat het belang rijkste deel van het Hartewens-concert, dat op 2 wordt uitgezonden, verloren "ooir degenen, die alleen het eerste net kunnen krijgen. Een plus-punt voor onze verslaggever mag bovendien nog zijn. dat ook de organisator van het Har'tewens-festival niets wist van een la tere uitzending op het eerste net. Hij heeft, tegenover onze verslaggever dui delijk zijn teleurstelling laten blijken over het „tweede net-gebeuren". Tenslot te bleek ook achteraf dat de organisa toren van het Hartewens-festival inge- [nomen waren met ons artikel, In punt 2 stelt het hoofd van AVRQ's (Persdienst vast, dat het Hartewenscon cert op het tweede net wordt uitge zonden, omdat de Avro op oudejaars- I avond het eerste net niet ter beschik king heeft. (Red, Inderdaad er is maar één oudejaarsavond, maar er volgen toch nog vele „nieuwjaarsdagen") In punt 3 valt de Avro onze opinie vorming aan en uiteraard is deze in dit geval niet gelijk aan die van de omroep. In punt 4 staat letterlijk „De AVRO biedt deze programma's het festival aan. Van het „claimen" van uitzendrechten is dus geen sprake. Kom nou AVRO: Een omroep zou dus programma's aan bieden en het om het even laten voor welke beeldbuis ze worden uitgezonden. Punt 5 behandeld de affaire „Man te-j gen man", maar daarop willen wij niet nader ingaan, want voor dat deze zaak -«f ui 30 DECEMBER VARA: 19.30 De held van het Wilde Westen, documentaire Wlld-Westfilm (C.B.S.) 19.55 Blij (Dieren) Dorp. kort filmpje. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Het einde van het lied. muzikale documentaire. 21.25 K'Wartaal, studentencabaret. 22.15 Ach ter het nieuws. NTS: 22.30-22.35 Journaal 20.00 Nieuws NCRV 20.01 De wereld van Scholem Aleichem, TV-spel. 20.45 Literair kijksehrlft 21.10 De wereld van Scholerri Aleichem TV-spel 2e deel) 21.55 Attentie (-32.10) 19.00 Zandmannetje. 19.05 Het gouden afgodsbeeld: Paniek. TV-feuilleton voor de jeugd. 19.30 Filmreportage. 19.55 De weerman. 20.00 Nieuws. 20.25 Danny Kaye show. 21.15 De bruiloft, éénakter. 21.55 Zoeklicht op de culturele actualiteit en toneelkroniek. 22.25 Nieuws. 19.15 Programma over literatuur en ge schiedenis. 19.46 Le temps des eopains, filmfeuilleton. 20.00 Journaal 20.30 Geva rieerd program. 21.30 Geneeskunde voor de lucht- en .uimtevaart. 22.00 L'alr du temps: L'art nouveau. Verzameling kunst werken v an 19001914 22.45 Journaal. 31 DECEMBER KRO: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00 Voor de kleuters. NTS: 16.15 Een kasteel in Spanje TV-film voor de jeugd. 17.10- 17.30 Preludes, Russische TV-film. 16.30 De avonturen van Kuifje. 16.33- 17.50 Lutt Matten de witte schelpen, Duit se film voor de jeugd. 17.00 Filmprogramma voor de jeugd. 30 DECEMBER 18.10 Zangkoor en solisten: Gewijde muziek. 18.30 Radio Volks universiteit: Continenten op drift, door prof. dr. J. Veldkamp. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muziek van Het Leger des Heils. 19.45 Op de man af, praatje 19.5U klavecimbelrecital, oude mu ziek (gr) 20.10 Radio-Kamerorkest, klein Omroepkoor en solisten: Wethnachts- Qratorium, Bach (delen 3, 4, en 5. opn). In de pauze: Het lied tegen het nieuwe jaar. meditatie, 2145, Licht Instrumen taal trio. 22.00 Bijbelse zangen: De Kerk de Bijbel en het lied. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondverdenking. 22,55 Klassieke kamer muziek (gr), 23.10 Leven om te spreken - spreken om te leven, lezing. 23,35 Klanken uit Zuid-Amerika (gr), 23.55-24,00 Nieuws. 18.00 Nieuws. 18.13 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij, Spre ker: De heer W. Soetendaal. 18,30 Stereo- fonische uitzending: tango-rumba-orkest en zangsolisten. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Jazzmuziek. 19.30 Artistieke Staal kaart. 20.00 Nieuws. 20 05 Stereofonlsche uitzending: Dansorkest en zangsollsten. 20.35 De vreemde aanbidding, hoorspel. 21.40 Hijgend over de eindstreep: licht muzikaal programma. 22.05 Instrumen- fael ensemble: lieht klassieke werkjes. 22.30 Nieuws. 22.40 Chansons. 22.55 Tus sen stilstand en beweging, lezing. 23,10 123.10 Pianorecital: klassieke muziek 23.55-24.00 Nieuws. 7.00 Ook goiemorgen. 9.00 Muziek ter wijl u werkt. 10.00 Koffietijd met Tineke. 11.00 Even bijtanken. 12.00 Halverwege. De Agenda. 14.00 De draaikolk. De rau zende Jukebox. 15.00 Woensdagmiddag - speciaal! 16.00 Nashville Tennessee. 16.45 Toppers voor tieners. 17.00 Veronica's Teenager Muziek Express. 18.00 Veroni ca's Jukebox. 19.00 Joost mag het weten- Hot Honderd U.S.A20.00 Klassiek verzoekplatenprog Op 13 en 27 hanuap 20.00 Top Six-Club. 21.30 N a het concert. 22.00 Populaire muziek. 22.30 Alle rem men los. 24.00 Populaire platen. 1.00 Slui ting. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal- en filosofie. 18.50 Sportkroniek. 18.59 GrammofoonmuzieK- 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.59 Gram- mof oonmuziek. 19.00 Nieuws en radiokro niek. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.15 Lichte casinomuziek 21.00 Kamermuziek. 21.30 Folklorefesti- val, 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Feiten en muziek uit vroeger jaren. 23.30 Lichte muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-00.45 Voor de zeelieden. 18.02 Voor de soldaten. 18.27 Geva rieerd muzikaal programma. 19.20 Geva rieerd muziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Klassie ke muziek. (In de p auze: 20.50 Grammo- foonmuziek) 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55-23.00 Nieuws. 31 DECEMBER KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Ouverture., radio voor vroe ge mensen, met wegeninformatie (7.55- 8.00 Overweging), 8.00 Nieuws, 8.13 Voor de jeugd. 8.20 Ouverture (verv.) 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Amusementsmuziek (gr), 10.00 Populaire orkestwerken (opn), 11.00 Voor de zieken VPRO: 11.45 Van alle markten thuis, licht muzikaal programma. 12.15 Leven op het land, gesprek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.35 Deze week 13.00 Nieuws. 13.15 Oude grammofoonmu- ziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Mandoline orkest (gr) 14.25 Lieht piano spel 14.45 Te ntljde van de avond, hoor spel. 15.30 Tenor met pianobegeleiding: klassieke liederen. 16.00 Hoe beleef ik de tijd? studiodient. 16.30 Lichte orkestmu ziek (opn) 17.00 Voor de ieugd. 17.30 Volksliedjes uit Tirol (gr) 17.45 Lichte Grammofoonmuzlek 17.55 Sportrubriek. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgymnastiek. 9.00 De groente man. 9.05 Oude muziek (gr) 9.40 Morgen wijding. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuter 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoudelijke zaken, lezing. 11.15 Piano recital klassieke muziek 11.45 Voordracht 12.00 Licht ensemble met licht vocaal en semble 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte grammofoonmu ziek. 13.00 Nieuws, 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Stereofonische uitzending Dansorkest met zangsolisten. 14.00 Radjophilharmonisch sextet: qoder- ne muziek. 14.30 Hartewens Tienershow. 15.30 Kamerorkest en solist: moderne muziek. 16.00 Nieuws 16.02. Van vier tot vijf een radioprogramma in een notedop. 17.00 Voor dejeugd. 18.00 Nieuws. 7.00 Ook goeie morgen. 900 Muziek terwijl u werkt. 10.00 Koffietijd met Tine ke. 11,00 Kookpunt. 12.00 Muziek bij de lunch .Hierin: De agenda. 13.00 Als het maar swingt! door Tineke. 13.30 Van con certzaal tot jukebox. 14.30 Donderdagmid dagparade. 16.00 Microsol. 17.00 Gevari eerd kwartiertje. 17.15 Favorieten Express. 17.45 Platenpelet. 18.00 Veronica'» Jukebox. 19.00 Seven O'clock Show. 20.00 Radio Sinar Sang Suraya. 20.00 Pembi- kaan - Opening. 20.02 Orkes Minggu Ini atau Reportage. 20.20 Kantong Surat - De Brievenbus. 20.55 Mana Suka. 21.00 Pe- nut'up - Sluiting. 21.00 Populaire muziek. 23.00 „Chez Madeion" 23.30 Populaire Dia ten. 1.00 Sluiting. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmu ziek. 12.15 Lichte muziek (Om 12.25 Weer berichten en mededelingen voor de schip pers), 12.50 Beurberichten en programma overzicht. 13.00 Nieuws. 13 20 Kamermu ziek. 14.00 Nieuws, 14.03. Gianni Schicchi. komische opera. 15.00 Nieuws. 15.03 Geva- 16.03 Beursberichten. 16.09 Liederen 16,30 Kamermuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Deem- sterdeuntjes. 17.30 Vlaamse volksmuziek. 18.00 Nieuws. 12.00 Nieuws. 12.02 Gevarieerde pro gramma 13.00 Nieuws 14.03 Gevarieerd programma. 16.08 Klassieke muziek. 17.00 Nieuws en kroniek 17.45 Lichte muziek. 1808. Voor de oldaten, Advertentie Grote tube f 1.10 DR. E. J. SWAAB'S VERENIGDE EABRIEKEN HILVERSUM, 80 dec. Wie wel eens naar de interessante radioprogramma's van Ate Boonnbosch „Onder de Groene Linde" heeft geluisterd, zal niet hele maal onbekend staan tegenover Pier Tania's documentaire „Het einde van het lied", de hoofdschotel van het tv- programma van hedenavond. De televi sie man is zijn radiocollega op een van zijn tochten door het land gevolgd en van avond kunnen we dus kijken naar het resultaat van zijn opname en tegelijk luisteren naar bijna vergeten volkslie deren, die soms nog heel oude mensen zich vaag weten te herinneren. De NCRV komt op 2 met een buiten lands tv-spel en wel met het Amerikaan se produkt „The world of Scholem Aleci- hem" van Rabinowitch. De humor en zelfspot nemen in zijn werk een belang rijke plaats in. Niet de spot, die pijn doet, maar wel de wijze humor, die juist de echte liefde tot de mens als uitgangs punt heeft en die daardoor de waarach tigheid dient. Het ongecompliceerde gods- godsvertrouwen, dat het Jood z volk zo veel beproevingen deed doorstaan is ook in het werk van Rabinowitch aanwezig, j betreft hadden wij beslist niet de clusieve rechten". Geen dagblad in - derland is daaraan voorbij gegaan. Zef?t de AVRO dat niets? Punt 6: Het is de heer Reinhardt eed raadsel hoe de heer van Dijk kan be weren dat bij de onthulling van dq pi8" quette in de AVRO-studio ter herinnering aan de actie „Open het Dorp" „met geen enkel woord over Mies Bouwman wer" gerept". De heer van Dijk was bij de ze plechtigheid aanwezig en heeft du» kunnen horen, dat de voorzitter ter plaat se zijn spijt betuigde over de afwezig heid van mevr. Timp-Bouwman, Hij deel" de daarbij mede. dat zij „wegens bil" zondere omstandigheden" niet aanwez'S kon zijn. (Red. Ja inderdaad, meer k°n er niet af en het is toch eigenlijk bescha mend, dat men dit later nog eens vc" vaststellen. Overigens heeft onze verslag? gever niet gesproken over het handjevo mensen in de studio, dat deze meded- ling van de voorzitter overigens besn' niet als „een verklaring" kon accepters (want het verklaarde niets) maar de kijkers, die in de tv-uitzending nel maal niets over Mies Bouwman kreg te horen. „Hijgend ever de eindstreep" Tony van Verre het eabaretprogr zj.„ waarmee hij van 21.40 tot 22.05 u r serie VARA-programma's van u v8„ afsluit. Annelies Bouma en 1 da Verre proberen buiten adem finish van het oude jaar tebw0J- waarbij ze mentaal en muziKad v,an den ondersteund door het *w8f Joop Harry Bannink, terwijl re®'s?®liiv to«' Söhne ze vanaf de tribune harte juicht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1964 | | pagina 6