voor ontwikkelingslanden Hamernijptangschaaf f Ontwikkelingshulp EEN NIEUW HOOFDSTUK IN GESCHIEDENIS DER MENSEN Geïrriteerd De mens zelf Broeder-jubileum Missieroebel Laakbaar manco Ontzuilen en antwoord Transformeren Papier Arm XT' Geld uit buitenland Centrale verivarming W .A.-verzekcring Minister Platenboek over wilde dieren E MAANDAG 4 JANUARI 1965 PAGINA 6 Sport behoort tot de onderwerpen waarin les wordt gegeven. Hier leren Indiaanse meisjes o.l.v. JVP-ers een balspel. Nederlandse JVP-ster in Colom bia. 's Avonds geeft zij naailes aan meisjes en vrouwen. Geen ROBOTS maar MENSEN Het Jongeren Vrijwilligers Pro gramma veroorzaakte in het begin onmiddellijk enige weer stand en geprikkeldheid. Men meende de vrijwilligers vooral te moeten werven onder de jonge, pas afgestudeerde academici. Dit getuig de van een typisch Europese en theo retische visie op ontwikkelingsproble men. Wie deze problemen met wester se ogen bekijkt en meent dat er wes terse sleutels op passen, zal in de praktijk ontnuchterende ervaringen opdoen. De nood is in vele gevallen zó primitief van aard. dat een gespe cialiseerde westerse academicus, als zodanig, onmogelijk tot zinvolle en vruchtbare arbeid kan komen. In een grote westerse stad kan men de or ganisatie en leiding van de Reini gingsdiensten wel opdragen aan b.v. een ingenieur, die daartoe de beschik king heeft over vele bekwame krach ten en een arsenaal modern materi eel. In menig ontwikkelingsland zal deze ingenieur in feite niet veel meer kunnen doen, dan eigenhandig met de vuilopruiming te beginnen. Op medisch gebied heeft het wes ten uiterst bekwame hart- of longspe- ciahsten. Doch in de noodgebieden is men voorlopig meer gebaat met ge wone, veelzijdige artsen en verpleeg sters. Wp kennen een Nederlandse ex-di recteur van een verzekeringsmaat schappij, omstreeks 60 jaar oud, die nu met zp'n vrouw ontwikkelingswerk doet in een Zuid-Amerikaans land. Hü leert Indianenjongens lezen, schrij ven, rekenen en timmeren. Zij geeft aan meisjes les in voedselbereiding, naaien en hygiëne. Twee Nederlan ders die de avond van hun leven be steden om een stukjs aarde voor men sen bewoonbaar te maken. (Zy wer ken met particuliere middelen). Hy vertelde ons, eens uit de Vere nigde Staten kostbare en ingewikkel de machines te hebben gekregen voor de electrische houtbewerking. „Maar w.~' ik we-kelijk nodig heb", zei hij. „zpn doodgewone timmerkisten met een hamer, nijptang, zaag en schaaf, om mpn leerlingen mee te geven als ze „afgestudeerd" naar hun dorpen gaan, waar de electriciteit meestal nog niet is doorgedrongen." Het gast in de ontwikkelingsgebie den vaak nóg niet om architecten, maar om metselaars; nóg niet om ingenieurs, maar om monteurs; nóg niet om knappe gynaecologen maar om kraamverpleegsters; nóg niet om hoogleraren maar om onderwijzers. O.a. in Kajotterskringen toonde men zich geirriteerd door de hautain schonende start van het JVP. De Ka- jotters zpn immers jaren eerder, op hun manier en hun niveau op eigen kracht met echte constructieve ont wikkelingshulp begonnen. Tientallen handvaardige jonge mensen zpn naar Afrika gezonden om daar, in samen werking met de missie, letterlek de fundamenten te leggen en de muren op te trekken waarop en waarbinnen, in een later stadium, academici op hun wöze zouden kunnen voortwer- ken. Natuuriyk maakten ook de Kajot- ters fouten. Die zön by pionierswerk onvermydeiyk. Zö die thuis blöven, zowel als zy die geholpen worden, moeten pioniers hiertoe noodzakelpk krediet geven. Doch de grote, wezeniyke waarde van de door de Kajotters verleende ontwikkelingshulp, schuilt o.i. in het feit dat deze in samenwerking met de katholiek-christeiyke missie wordt ge geven. Deze hulp is gekoppeld aan de verkondiging van een levensbeschou wing waarvan de helpers zélf de aan hangers, dragers en beiy'ders zpn. Hun hulp is een daad die onverbreke- ïyk by het Woord behoort. Daad en woord. Woord en daad. Het één maakt het ander zinvol en vrucht baar. De wereld heeft een mateloze be hoefte aan vakmensen op ieder ge bied. Proef het woord voor de veran dering eens als nieuw en let op dat „ménsen". Het gaat niet om robots, niet om automaten, maar om mén sen. De vakbekwaamheid die niet ge ring moet zpn, komt desondanks op de twééde plaats. Het is van het hoogste belang dat de jonge Afrikaan en Aziaat, die een jonge Europese ambachtsman op de steiger zien of die hun kinderen me dische hulp zien krpgen van een Euro pese arts of verpleegster, op den duur een vermoeden kunnen krpgen waar om die Europeanen bereid waren eigen huis, haard en land te verlaten. Waarom zp bereid zpn een hun vy- andig klimaat te trotseren en te wer ken voor en met mensen, die in veel opzichten zo totaal anders zpn dan zp zelf. Het is van het hoogste belang dat de mensen de motieven kennen die hun denken en handelen, ten op zichte van elkaar, bepalen. Het lpkt ons voorlopig onaannemelpk en on- waarschpnlijk dat de gemiddelde Afri kaan of Aziaat bewuste redenen heeft om b.v. in Europa in het belang van Europeanen te gaan werken. Trou wens, de feiten bewpzen, dat zp vaak nog niet over voldoende sterke drpf- veren beschikken om in hun eigen werelddelen sociaal te functioneren. In kringen die zich bezig houden met ontwikkelingsproblemen, wordt door de deskundigen voortdurend ge sproken over „structurele hulp". Daar mee wordt hulp bedoeld die gericht is op de opbouw van een samenle ving, waarin de mensen in staat zpn op eigen kracht menswaardig te le ven, zodat zp niet meer afhankelijk zpn van de toevallige goedgeefsheid van anderen. Voedsel- en kledingbedeling, onre gelmatige geneeskundige hulp e.d. tasten de oorzaken van de nood niet aan. Met de aanleg van wegen, wa terleidingen, rioleringen, bevloeiings werken en havens, met de bouw van scholen, fabrieken, ziekenhuizen, ra diozenders en drukkerpen en door pro ductieverhoging in de landbouw, doet men dit wel. Het westen is met hulp in déze vorm aarzelend en moeitevol begonnen en heeft reeds ettelpke zeer teleurstellende ervaringen opgedaan. Waarom? Structurele hulp begint niét met het overbrengen en inpassen van wetenschappelpke, technische, econo mische en sociale denkbeelden en ap paraten die het westen zich in een eeuwenlange ontwikkeling verworven heeft, maar in de mens Zélf. De westerse economie werkt niet zo betrekkelpk succesvol dank zp het raffinement der politici en de inspan ningen der geld- en beursmagnaten, maar dank zp de min of meer bewus te sociale solidariteit en discipline van vele honderden miljoenen mannen en vrouwen in industrie, landbouw, am bacht, administratie, transport en handel. Dit soort mensen, levend en pas send in wat we de moderne westerse samenleving noemen, is het resultaat van het eeuwenlange, langzame, ge duldige groeien van het christendom in deze gemeenschap. Zonder aarzelen tekenen wij hierbp De onderwps-congregatie der „Broeders van de Onbevlekte Ontvangenis der H. Maagd Ma ria, is een jubeljaar ingegaan, want haar stichtingsdatum is 21 no vember 1840. Zp werd opgericht door mgr. Rutten, die begaan was met het lot waarin de kinderen van de arme „werkslaven" in Maastricht toenter- tyd verkeerden. Om deze jeugd uit haar nood op te heffen, waren mannen nodig die zich geheel pro Deo voor de evenmens wilden inzetten. In de loop der jaren is dooi gebed, offerzin en harde arbeid het aantal dier mannen, dat met twee begon, gegroeid tot 960, waardoor zp een der grootste der zelfstandige broedercon gregaties in Nederland werd en zp kon haar 47 huizen verspreiden overons land (24) Java Borneo. Chili. Sierra Leone (Afrika), Malawi Nyasaiand) Pakistan, Spanje. Londen en Dublin. Ei /.al een boekwerk versehpnen ovei de geschiedenis van de stad Maas tricht in de 19e eeuw waar het ont staan en de eerste uitgroei der congre gatie door heen gevlochten is. Het wordt geschreven door twee broeders: drs br Winifred Ubachs (leerling van prol Rogier) en br. Sigismund Ta 'p (specialist in de geschiedenis vp 'I-v Ptricht en van 'pr congrega tie). Beloken Pasen, zondag 25 april, is en een reünie van oud-leerlingen van naar Deze reünie zal gehouden wor den in het juvenaat te Maastricht, Tongerseweg 135. '„'jï/f,'tuf.w ciosk Over papier- en arbeidsverspilling leest men in de „Consumentengids": Eén van onze redactieleden heeft bp wijze van proef eens al het reclame drukwerk dat hij in oktober 1964 ont ving, verzameld. In die maand geen „top"-maand 1 kreeg hp in totaal bijna 2,5 kilo druk werk in zijn bus. Dit bestond uit vijf verschillende advertentie-weekbladen, waaronder vier van een normaal fors krantenformaat, zes maandbladen, vijf tien brochures, waarvan vele uitgevoerd in vierkleurendruk op zwaar illustratie papier, en 39 folders. Omgerekend op het formaat van onze Consumentengids, le verde dit aan leesmateriaal op- weekbladen 1270 paginas maandbladen 166 brochures 278 folders 114 totaal 1878 Het is duidelijk, dat hier een enorme verspilling plaats vindt; wie zal tijd heb ben dit alles zelfs maar vluchtig in te zien? Deze vorm van reclame valt buiten dc- gebruikelijke statistieken. De 700 mil joen die deze als totale jaarlijkse re clame-uitgaven opgeven hebben alleen betrekking op de makkelijker contro leerbare advertentiereclame in kranten, bioscopen e.d. Officiële cijfers geven de werkelijkheid nu eenmaal lang niet altijd volledig weer. aan, dat ook het socialisme vele grote christelijke idealen nastreeft en dat het socialer zal worden naarmate het zich ontwikkelt in de richting van een christelpke mens- en levensbeschou wing. Ook het communisme met zpn Messiaanse mystiek, met zpn eeuwi- ge-\v aarheids-pr eten ties heeft een christelpke toekomst of géén. Ontwikkeling betekent vooruitgang. Wp mensen zpn bp machte de voor uitgang te versnellen, mits de ont wikkeling begint en wordt voortgezet in de mens zélf. Afgezien van de resultaten en los van een morele beoordeling van hun methoden, hebben de communisten de ontwikkelingshulp aanzienlpk conse quenter ter hand genomen dan het westen, dan het politieke westen wel te verstaan. Communisten menen dat het heil der mensheid onontkoombaar verwe- zenlpkt zal worden in en door hun ideologie. Daarom is elke roebel of yen voor ontwikkelingshulp, tegelpk een communistische missieroebel of apostolaatsyen. Daarom heeft elke communistische ontwikkelingshelper een zendingsopdracht. Het westen is een verdeelde een heid. De prijs hiervoor schijnt te vaak levensbeschouwelpke neutraliteit te moeten zpn, die vaak zonder verzet wordt betaald uit onverschilligheid, kortzichtigheid en klein-menselpk- heid. Zo is ook de westerse ontwikke lingshulp in hoge mate een neutrale onderneming geworden, hetgeen in de praktpk neerkomt op een overwegend materiële onderneming. Wp ontkennen hiermee niet dat er in deze westerse materiële hulp een christeiyke kern schuilgaat, maar het is een daad zonder Woord. Dit nu moet terwille van de mens heid, niet uit angst voor het com munisme of uit afkeer van de com- iiiiiiiniiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik iiiiiniiiinHiiiiiHiuiiiiiiiniiitiiMiiiiiiiniiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiin docent op de vraag: „Wat vindt u in de opleiding vooral belangrijk?" Verder moeten we de vrijwilli gers de zuiltjes-sfeer waarin ze hier even goed uit het hoofd praten. Ik heb, om een voorbeeld te noemen, een aantal r.-k.-vrpwilligers eens meege nomen naar een gereformeerde brui loft. Men was eenvoudig verbaasd el kaar als christen te herkennen. Op dit punt kunnen we beter in eigen land vast het nodige doorbreken dan dat we in den vreemde moeten ont dekken hoe eigenaardig Nederland in elkaar zit. We moeten eerst gewoon Alsof hy ons commentaar over „St. Joseph" en de verarming van het rpke roomse leven gelezen had, schrpft A. de Bot in „Frontlijn" (voor katholieken in en buiten de kerk). De conservatieven zien alleen maar afschaffen en nog eens afschaffen en niets ervoor in de plaats komen. Heel het roomse leven wordt een arm zalig geval, nergens nog zekerheden alles mag en niets moet. We zitten nu met het Arme Roomse Leven. Is het nu werkelpk zo erg? Veel is er wel van waar helaas, maar dat is 't risico van de groei en de eman cipatie. Nu we van een gesloten ka tholicisme tot een meer open geloofs leven komen met veel contacten met andere christelpke kerken en de we reld. gaat er vanzelf 'n invloed van het protestantisme op ons uit èn van de wereld. Dit heeft grote voordelen: meer bpbelse uitgangspunten, een nieuwe kpk op de Eucharistie en nu ook een vernieuwde praktpk hiervan en vooral een verruimend inzicht in het wezen van de kerk. De .moraal wordt in z'n grondsla gen vernieuwd en ook meer bijbels ge oriënteerd. Kortom, er zpn vele hoop volle winstpunten, die de kerk dichr ter bp de tpd brengen en het geloof leefbaar maken. munisten, diep betreurd worden. Als moderne socialisten, ontstegen aan het eens zo prijzenswaardige fa natisme en ontgroeid aan de niet- schuldige onverdraagzaamheid, ont wikkelingshulp willen bieden, dan die nen zp dit te doen krachtens hun so cialistische overtuiging- Maar christenen kunnen en mogen evenmin verzaken aan hun opdracht en taak „het aanschijn der aarde te vernieuwen". Zp mogen de kans niet verzuimen het Woord nu, eindelpk, met de Daad waar te maken. Daar om is de werkèlpk of schijnbaar ge neutraliseerde ontwikkelingshulp een misgreep, die ten onrechte vanuit de mocratische beginselen wordt verde digd. De vooruitgang van de mensheid is méér gebaat bij een ak- tief socialisme en een aktief christen dom, dan hp de gedénatureerde hulp die de mensheid thans bij voorkeur wordt geboden. Wp schpnen ver van ons uitgangs- unt, het JVP, te zpn afgedwaald. Maar dit is niet het geval, want de korte geschiedenis van het JVP il lustreert ons betoog. Misschien moeten we dan volledig heidshalve beginnen met de motieven die in particuliere gesprekken tussen geïnteresseerden, de regering worden toegedicht, waarmee zp het JVP pro clameerde. Men kan de mening ho ren verkondigen dat het JVP een po litiek initiatief zou zpn, dat Neder land, na de Indonesische vrpheidsstrqd en na de ontruiming van Irian-Nieuw Guinea, weer acceptabel zou moeten helpen maken in de Afro-Aziatische wereld. Ook al is deze mening niet juist, dan is het toch goed haar te signaleren. De kandidaten voor het JVP wor den zorgvuldig geselecteerd. De voor keur voor de academisch gevormden heeft men vrp spoedig laten varen. Zp hebben zich ook nauwelpks ge meld, aangezien zp, zoals men ons vertelde „in andere organisaties voor ontwikkelingshulp aanzienlpk méér kunnen verdienen." In een beroepen-overzicht van de tot nu toe uitgezonden vrijwilligers vinden we landbouwdeskundigen, ver pleegsters, huishoudkundigen, wegen- en woningbouwers, middelbare techni ci, leraren en leraressen, een druk ker, een statisticus, een arts, een ad ministrateur-fotograaf, een automon teur, een gezinsverzorgster en een maatschappelpk werkster. De opleiding duurt drie maanden en vindt plaats in het Koninklpk In stituut voor de Tropen in Amsterdam. De instruktie en training zpn sterk ingesteld op het onmiddellpk prakti sche, tenminste vanuit Nederland ge zien. Eenmaal ingezet blpkt er vaak nog heel wat aan te mankeren. De Europese vakkennis moet vaak „ontmanteld" worden. Een automon teur b.v. moet leren werken met sim pele sleutels en schroevendraaiers, want het instrumentarium van een Europese garage, zal hp straks ginds niet tot zpn beschikking hebben. Zeer veel aandacht wordt geschon ken aan het taalonderricht, waarbp de nieuwste technische hulpmiddelen beschikbaar zpn. Men leert auto- en paardrijden, eerste medische hulp ver lenen, en er worden instructies gege ven betreffende hygiéne, tropische ziekten, geschiedenis en godsdienst met betrekking op het land waar men werkzaam zal zpn. Ook staan lichamelijke training, sport en sportleidïng in ruime mate op het rooster. De bedoeling hier van is mede, dat de vrpwilligers la ter in hun gastland de mensen door het bekendmaken van de spelregels en het aankweken van de goede sport- mentaliteit in contact brengen met de grote wereldgemeenschap van de sport. mens worden en vooral leren onszelf zpn." Reeds in het eerste nummer van „VISUM" beluisteren wp geluiden die kennelpk gericht zpn op neutralise ring van levensbeschouweiyke tenden- zen. De heer P. Kruithof van de Ne derlandse Jeugd Gemeenschap schreef: „Veel van de weerstanden die tegen welhaast elke vorm van hulpverlening m het geweer worden gebracht, kan men terugvoeren op de al of niet uitgesproken angst, dat hierachter toch een streven naar economische supre matie of religieus „imperialisme" staat." In hetzelfde nummer lezen wp van de hand van ir. L. W. v. d. Muyzen- berg: „Men gaat uit van de doelstel ling „Wp staan tot uw dienst". De vraag van het land is primair. Ons motief om die vraag te beantwoor den mag nooit aanleiding zpn om het initiatief, dat uitgaat van het gastland tot een secundaire zaak te maken, ondergeschikt aan een politieke, eco nomische of religieuze missie namens ons eigen land." Tenslotte willen we uit nummer 2 van „VISUM" nog een uitspraak van de heer J. Koster citeren: „Er is daar geen behoefte aan overtuigingen, waar den (politiek en religieus), maar aan mensen met interesse en wilskracht om mee te werken aan de economi sche opbouw van in dit opzicht ach tergebleven gebieden." Wp vinden dat dit heel grote woor den zpn voor een organisatie die met zo weinig moeite nog zo weinig ge presteerd heeft. In „VISUM" hebben wp geen kritiek op deze uitspraken gevonden. Het blad zal niet in handen komen van zendelingen en missiona rissen die, ongesubsidieerd, levenslang waarden leuren, ter vervulling van hun religieuze imperialistische missie. Op grond van de lesschema's die men ons ter hand stelde, kregen wp de indruk dat de ideologische instruc tie van de JVP-ers niet overmatig veel aandacht krijgt. Gedurende een beperkt aantal uren behandelt men de Europese geschiedenis en de de mocratie en wordt er iets aan maat schappijleer gedaan. Aan de persoonlpke religieuze in structie van de JVP-er wordt, voor zover ons bekend, geen aandacht ge schonken. Als er zich dan onder de jonge men sen veel praktiserende christenen be vinden, is dit naar onze overtuiging een laakbaar manco. De eigenlpke taak van de JVP-er wordt samengevat in een in het En gels milieu-jargon opvallend zuiver Nederlands woord: Kennisoverdracht De te ontwikkelen bevolking leert hoe zij haar grond moet bewerken. De kweek van groenten wordt gestimu leerd. De vrouwen krpgen voorbeel dige demonstraties in baby- én kinder verzorging. Men tracht de mensen aan te zetten tot het gebruik van gezonde re voeding. Men assisteert bp de bouw van huizen en de aanleg van wegen. Een groep vrpwilligers kan slechts worden uitgezonden op een officieel verzoek van de regering van een ont wikkelingsland aan de Nederlandse regering. Deze procedure vrijwaart de Nederlanders van beschuldiging van neo-kolonialisme of imperialisme. Doch eer een groep uittrekt wordt het werkproject eerst onderzocht en voorbereid door projectonderzoekers. Veelal zpn dit een landbouwdeskun dige en een socioloog die samen werken met de plaatselpke overheid en de Nederlandse ambassade. De gastregering is verantwoordelpk voor het onderdak van de vrpwilligers. Zo opgesomd lpkt het allemaal nog al eenvoudig en overzichtelpk. In de Wp vernamen dat het merendeel van de vrpwilligers praktizerende rooms-Katholieke of protestante chris tenen zpn. Het schpnt nodig te zpn hen te „ontzuilen". In nr. 4 van het JVP-blad „VISUM" lazen wy n.l. het volgende treffende antwoord van een lAaatf Vragen voor de» rubriek rlehte men aan de Redactie van ons blad (met in de llnker-bovenhoek der enveloppe ..Vragenrubrlek"). De beantwoording geaehledt gratia. Man houde er nog rekening mee, dat men 14 dagen op antwoord kan moeten wachten. Vraag: Is het mogelijk een som gelds van het buitenland mee naar Nederland te nemen? Wanneer ik dat geld op de spaarbank zet, wordt daar dan door de belasting naar gekeken? Aldus de vraag van L. M. te B. Antwoord: Uit de meeste landen kunt u geld laten overmaken naar Neder land. Sommige landen hebben echter wel een maximum gesteld aan het be drag, dat men wil uitvoeren. De belas- tingbepaiingen in het buitenland zpn nogal uiteenlopend. Zonder nadere ge gevens kunnen wp u daarover niet in lichten. Wat Nederland betreft, de be lasting kpkt er misschien niet naar, maar u bent zelf verplicht aangifte te doen van uw inkomen of vermogen, ook al staat het op de spaarbank. Uiteraard is het niet zo, dat u twee maal belasting moet betalen over het zelfde bedrag, doch ook daarover be slist de fiscus. Vraag: Wp hebben dit jaar voor het eerst centrale verwarming. Nu is het mij al een paar maal opge vallen, dat er iets in de buizen be gint te tikken als er radiatoren worden opengedraaid. Wat kan er niet in orde zpn? Ook heb ik ont dekt, dat niet alle radiatoren goed warm worden. Hoe kan dat? Deze vragen werden ingezonden door P. S. te H. Antwoord: Het tikkende geluid wordt veroorzaakt door het uitzetten van de buizen wanneer het koude circulatie water wordt vervangen door heet. Dat sommige radiatoren niet goed warm worden kan een gevolg zpn van een frote luchtbel in de radiator. Vooral p nieuwe installaties wil dat nogal eens het geval zpn. Aan de meeste ra diatoren bevindt zich een ontluchtings- kraantje. Door dit open te draaien tot dat er water uitstroomt kunt u het euvel verhelpen. Als u veel radiatoren moet ontluchten verdient het aanbeve ling het waterpeil in het verwarmings systeem goed in de gaten te houden en desnoods bp te vullen. Vraag: Ik heb geen luxe-Snelbrom- mer maar een eenvoudige fiets met hulpmotor, waarmee ik allerminst snel uit de voeten kan. Moet ik nu tóch verzekerd zijn l?J»en wettelijke aansprakelijkheid? Dit vraagt J. v.d. L. te L. Antwoord: Jazeker! Volgens de nieuwe wet moet iedere berpder van een rp- wiel met hulpmotor, of dat nu een snel- brommer of een Solexje is; met ingang van 1 januari verzekerd zpn tegen wet telijke aansprakelpkheid. Het kan u op een boete van 1.000 komen te staan indien u onverzekerd blpft brommen. Afgezien nog van de schade die u moet betalen bp een botsing. Vraag: Wat is nu eigenlijk het ver schil tussen een staatssecretaris en een minister? Is er wel verschil? Het is mij opgevallen, dat bij de betiteling van leden van de Ameri kaanse regering nu eens gesproken wordt van minister dan weer van staatssecretaris. Hoe zit dat? Aldus C. M. te A. ANTWOORD: In Nederland is de staats secretaris eigenlpk een onder-minister, die een zeker mede-verantwoordelpk- heid draagt voor het regeringsbeleid en bp een kabinetskrisis met de overige leden van de regering aftreedt. In de Verenigde Staten ligt de zaak enigszins anders. De president is tegelpk én staatshoofd én regeringsleider benoemd voor een periode van telkens vier ja ren. In feite draagt alleen de president de volle last der verantwoordelpkheid. Hp kiest zelf zpn naaste medewerkers uit, die men gemakshalve ministers noemt, hoewel hun eigenlpke titel staatssecretaris is. praktpk moet het allemaal wel erg moeiiyk zpn. Uit de kranten vernam men inder- tpd de startmoeilpkheden van het Brazilië-team. Uit losse berichten zou men concluderen dat de uitgezonden groepen de neiging hebben uiteen te vallen. In een particuliere brief van een gezaghebbend persoon werd ge sproken van een zielig gedoe. Men had de indruk gekregen dat de vrpwilli gers het consigne gekregen hadden, géén contact te zoeken met Missie en Zending. Wp vragen ons af „Den Haag" wel echt goed voor de jongelui zorgt, of „Den Haag" wel bp machte is om goed voor hen te zorgen. Het zou wel eens kunnen zpn dat de neutralistische grondslag van dezo overheids-onderneming niet bevorder, lpk is voor effectieve en efficiënt» ontwikkelingshulp, en tekort doet aan de belangen van de jonge mensen die zich in dit kader in den vreemde begeven. Juist volwassen geworden maar toch zeer jonge mensen trekken naar vreemde landen waar, meestal onder primitieve omstandigheden, hard ge werkt moet worden. Voor ontspanning en amusement op Europees niveau zal weinig gelegenheid zyn. De „eigen" wereld is ver weg. De meeste pio niers lpden ooit aan gevoelens van heimwee, eenzaamheid en teleurstel ling. De groepen zpn klein, zodat do spanningen groot kunnen worden. Wp zpn bang dat ze dit dan maar voor hun privé-rekening moeten ne men. Zp zpn toch volwassenen? Maar ook volwassenen behoeven de beschut ting van een verantwoordelpke ge meenschap. Ook volwassenen kunnen in critische situaties belangeloze steun en raad nodig hebben. Hoe is hierin door het JVP voor zien? Om al deze redenen komt het ons uiterst wenselijk voor dat deze vorm van ontwikkelingshulp getransfor meerd wordt tot een onderneming onder particuliere verantwoordelpk heid met steun van de regering. D* regering zou deze transformatie ak tief kunnen bevorderen door de Ne derlanders, die als missionarissen en zendelingen in de ontwikkelingsgebie den werkzaam zpn, een positief advies te geven onder welke voorwaarden en langs welke wegen zü> via de auto riteiten van hun werkgebied, hulp kunnen vragen in Pen Haag. Het moet voor de regering niet moeilpk zpn zich te overtuigen van de werke- lpke instemming. "er betrokken bui tenlandse instanties. In Nederland zal een zodanig beleid, dat duideiyke vooruitzichten biedt, ds in aanmerking komende particulier» organisaties krachtig stimuleren tot de terecht gewenste concentratie en samenwerking en bovendien tot aanzieniyke intensivering van de be langstelling en aktiviteiten. Doch het best gediend zullen aldus de hulp behoevende mede-mensen zyn. Het effect van religieuze roeping, er varing, kennis van volk en taal en gebruiken, materiële en organisato risch hulp op hoog niveau, modern* bekwaamheden en jeugdig idealism* tezamen, moet een veelvoud zijn van hetgeen thans in gescheidenheid wordt bereikt. CEES GRIFFIOEN „Dieren in de Wildernis". Uitgeverij N.V. Gebr. Zomer Keuning. Wa peningen. Van Rensenbrink behoeft als intel ligente en boeiende verteller over dieren geen aanLeveling. Hp is in dat opzicht de opvolger van dir. Portieije. Artis, de dierentuin waar aan hij verbonden is, heeft trouwens een traditie op dit gebied. Han van de Wer ken en Hillenius, bij voorbeeld, zyn eveneens terecht bekend Han Rensenbrink heeft tiet platen boek van Frans A.. Roedelberger en Vera 1. Groschoff over de dieren in de Afrikaanse wildernis voor Nederland bewerkt Hoe ver die bewerking gaat Kunnen wij niet beoordelen, maar in ieaer geval is de tekst bp de foto's ple zierig te lezen en zeer informatief. „Die ren in de wildernis'' is echter allereerst een fotoboek. bet werk van zeven tig diereniotografen het sympathiek ste soort jagers dat er bestaat heeft men 300 foto's gekozen en die, ten dele in zwart wit ten dele in kleuren in het uoek bijeengebracht. Men kan dit genre lectuur niet genoeg aanbevelen. Het is zeer boeiend voor jong en oud en, wat zpn feitelijke mededelingen betreft, we- tenschappelpk verantwoord. Wonderen der wildernis, door George Sherman (Uitg. De Geïllustreerde Pers n.v., Amsterdam). Kleurenfoto's uit de wildernis, een beeld /an het leven in de jungle, ge baseerd op Walt Disney's filmserie True Life Adventures. Redactie en nomenclatuur voor Nederland werden verzorgd door Han Rensenbrink van „Artis" in Amsterdam.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 6