opZ. paden FRANSE VERZETSHELDIN TROUWDE MET VERRADER Duur telefoontje Sport om verzameling potjes kannetjes, foto,s en prenten) op te bouwen'''' „EXPOSITIETJES" IN EIGEN HUIS Arrestatie Leugens Meer interesses Persoonlijkheid ACHTTIEN jaar was het Fran se meisje Suzanne Waren- ghem toen zij, na Frankrijks val, zich inzette voor de bevrij ding van haar land van de Duitse overheersing. In het verzet leerde zij een Engelsman kennen, Paul Cole, wiens moed bij de Franse verzetsleden spreekwoordelijk was. Met deze „captain anglais" trad Suzanne, op een stralende! lentemorgen in 1942, in het huwe- j lijk. De toekomst zag er, ondanks de oorlog, zonnig uit. Tot Suzanne in verwachting van èen baby bemerkte, dat haar dappere echt genoot een verachtelijk verrader was en vaasjes in hetzelfde materiaal, maar verschillend van vorm of kleur. Voorwerpen, die niet duur zijn, maar die je op een rommel markt of in een uitdragerij kunt vinden. „Ik zou iedere vrouw willen aanraden om haar belangstelling ook op andere onderwerpen te rich ten dan op huishoudelijke en aan verwante aangelegenheden alleen. Het is zo verrukkelijk om, als de kinderen de deur uit zijn, toch nog iets te doen te hebben." H. K. HET is natuurlijk een onheb belijke gewoonte, maar ik kan nooit de verleiding Weerstaan om, lopend langs hui- ?en waarvan de gordijnen zijn opengetrokken en het licht naar ouiten straalt, naar binnen te kij ken en te fantaseren over de tafe len die zich daar als in een stom me film ontwikkelen. Natuurlijk £an je verbeelding je daarbij vol komen op een dwaalspoor bren- §on. Het stel mensen, dat ogen- Schijnlijk ruzieënd rond een tafel kan heel goed in een vriend schappelijke, zij het wat heftige jhscussie gewikkeld zijn en het is oost mogelijk dat de vrouw, die ®ehzaam in een kamer zit, net ge acht heeft: „hè hè, iedereen de oeur uit, eindelijk een rustig uur tje". Anni Apol speelt met kleuren („eigenlijk zou ik het liefst een huis hebben met kamers op kleur, in alle nuances van een kleur dus passend bij de sfeer van de ka- mer") en vormen. Een spel, waar bij je geduld moet hebben. „De sport is het opbouwen van een ver zameling". Die sport richt zich niet alleen op platen en foto's, maar ook op, bijvoorbeeld, kleurige flessen, of op wit glas, op potjes ANNI APOL speelt met VORMEN en KLEUREN Suzannes activiteiten in het verzet be paalden zich aanvankelijk tot het beschil deren van Paryse muren met anti- Duitse leuzen. Spoedig echter kreeg zij gevaarlijker werk te doen: zij hielp R.AJF.-mannen te ontsnappen. Tenslot te wérd zij assistente van Cole. De flat van Suzannes tante Jeanne werd regelmatig bezocht door verzetsle den. Een van hen was een wat oudere professor, Holweck genaamd. Op een dag hoorde Suzanne tot haar ontstel tenis dat zowel Paul als de professor gearresteerd en in een auto weggevoerd waren. Maar de volgende dag at dook Paul weer op. Hij vertelde hoe de pro fessor er, ondanks zijn boeien in ge slaagd was de chauffeur van de auto te overmeesteren, zodat beiden kon den ontsnappen. Een verhaal dat, zoals later bleek in flagrante tegenspraak met de waarheid stond. onbezette gedeelte van Frankrijk, dat onder controle van de Vichy-regering stond. Op zekere morgen werden zij, in een hotel te Lyon, gewekt, doordat er op de deur werd gebonsd. Suzan ne had nog maar net de tijd om eet» geheim papier, dat Paul haar gaf, in te slikken, voordat zij beiden door de Vichy politie werden gearresteerd. Summe maakte zich in haar cel niet al te ongerust. Zij verwachtte door de Vichymannen vriendelijk behandeld te worden. De tweede maal, dat zij onder vraagd werd, boog een rechercheur zich plotseling naar voren en zei: „Suzanne, waarom blijf je Paul Cole verdedigen? Je zult toch wel weten, dat hij een ver achtelijke verrader is. Bovendien was hij van plan om zelfs Jou bij de Duit sers aan te geven." Suzanne dacht, dat dit een truc was om haar aan het praten te krijgen. Tot dat Paul Cole de kamer werd binnen gebracht Van zijn fiere houding was weinig over. Op het bevel neer te knie len en Suzanne om vergeving te vragen, viel hij prompt op zijn knieën. Zij hoor de de man, met wie zij getrouwd was en wiens kind zij verwachtte, snikken: „Het is waarik ben een verrader. Al les wat zij zeggen is waar". We weten nu, dat de Vichy-politiechef, die Paul en Suzanne gevangen nam, in het geheim sympathiseerde met de geal lieerden. Via zijn eigen kanalen was hij er achter gekomen, dat Paul Cole een verrader was en hij was vast besloten hem de voet dwars te zetten. Na de bruiloft beklaagde Suzanne er zich over, dat haar echtgenoot haar nooit meer een gevaarlijke opdracht gaf. Cole stuurde haar toen naar Brus sel, met een lang bericht in code, dat zij daar moest posten. Daarna nam hij haar mee op een tocht door het Suzanne hoorde, dat een priester, lid van haar verzetsgroep, door Paul was verraden en in Duitsland gedood. Zij ontdekte ook, dat Pauls verhaal over zijn ontsnapping met professor Holweck, op leugens was gebaseerd. Ook de pro fessor behoorde tot Pauls slachtoffers. En tenslotte hoorde zij, dat zowel zij zelf als haar nog ongeboren kind de volgende waren op Pauls lijst. Het bleek ook, dat het adres op de brief, die zij naar Brussel moest bren gen, niet bestond. Het papier, dat Paul haar gaf vóór hun arrestatie was be doeld om haar in de val te lokken. Zij had het moeten afleveren bij een huis dat door de Duitse politie was bezet En zo bleef Suzanne alleen en be drogen achter in het zuiden van Frank rijk. Haar baby Patrick stierf. Suzan ne bleef werken voor de goede zaak. Het lukte haar Engeland te bereiken, waar zij tot parachutiste werd opgeleid. Paul werd door de Gestapo bevrijd. Aan het einde van de oorlog bleek dat een zekere kapitein Mason, verblijvend in de Franse zone van Duitsland nie mand anders was dan Paul Cole. Hij werd gearresteerd, maar slaagde erin te ontsnappen. Eerst in januari 1946 werd hij gevonden. In een gevecht met de Franse politie kwam hij om het leven. In zijn boek „In trust and treason", waarin hij Suzannes leven beschrijft, ver telt Gordon Young, dat Cole een gede serteerd sergeant was. Waarschijnlijk is hij zijn verraad niet direct begon nen, al besteedde hij geld van de groep voor zichzelf en zijn vriendinnetjes. Na een arrestatie door de Duitsers echter, verraadde hij zijn vrienden, van wie er zo'n vijftig de dood vonden. Suzanne trouwde later met een Ameri kaan en woont thans in Londen, met haar man en twee zoons. Toen de cellist Daniël Vandersall van het New Yersey Symphonie Orkest per ongeluk naar een verkeerd theater reed besloot hij deze' vergissing even vlug telefonisch aan het goede theater door te geven. In een cel belde hij: op en verzekerde, dat hij binnen de kortst mogelijke tijd zou arriveren. In snelle vaart en met gierende banden verdween Vandersall om enkele minuten later op dezelfde plaats met piepende remmen weer halt te houden. In de haast had da cellist zijn Stradivarius ter waarde van 200.000,- vergeten. Toch was hij nèt even te laat, want zijn kostbare instru ment bleek spoorloos verdwenen. ANNI APOL liefst kamers op kleur Die voorwerpen etaleert zij in haar huis. Zo heeft zij op een tafel een col lectie kleine en grote, ronde en slanke blauwe, witte en donker-oranje emaille potjes en enige kannetjes gerangschikt. Een andere keer vult zij een tafel met allerlei voorwerpen van wit porselein. Haar groene planten brengt ze samen in één hoek van de kamer. Dan blijft er voor de rest van hét vertrek meer rust over. En je moet er natuurlijk ook voor zorgen, dat Je voor zo'n tentoonstellinkje geen plaats kiest, waar ze last veroor zaakt". Nog een manier, „waartegen ook de netste huisvrouw geen bezwaar kan koe steren", om „etaleerkunst" te bedrijven: het maken vam een ondiepe kast van hout, met vakjes van verschillende groot te, die plat tegen de muur staat of hangt In die vakjes stal je de voorwerpen uit, die tot de verzameling behoren. De kast wordt afgesloten met verschuifbare glas platen. Amni Apol heeft zo'n kast met schelpen in haar werkkamer' te Den Haag. Het voordeel is ook, dat zo'n kast wei nig ruimte inneemt. Drie van haar vier kinderen twee tweelingen hebben dezelfde interes sen voor vorm en kleur als hun moeder. Een van haar twee getrouwde dochters, echtgenote van fotograaf en cineast Joan v. d. Keuken, heeft een schilderopleiding I achter de rug, de ander de kunstnij- j verheidsschooL Haat zoon, die ook zij jhet gedeeltelijk, deze laatste school heeft i gevolgd, werkt op een reclamebureau en I zijn vrouw maakt, evenals Anni Apol, wandkleden. De belangstelling van de derde dochter ligt in de uitgeverswereld. I Anni Apol heeft nooit een „officiële" i artistieke opleiding gehad. Mijn man, die bouwkundige was, heeft me aan- I gespoord om me in tekenen en schil deren te bekwamen. In 1947 hield ik mijn eerste tentoonstelling van colla- ges." Sen ander deel van dit nare karakter tje richt zich op de aankleding van et huis. Want na de aanschaf van strikt ^"udzakelijkc artikelen als tafels, stoelen een schemerlamp komt een tweede D,löiiskenbaar element naar voren: het ^cheppen van sfeer. Sfeer kun je niet ko- 6tl- sfeer kun je ook eigenlijk niet be- Ust scheppen, sfeer is iets ongrijpbaars. aar je kunt er toch wel voor zorgen, a' Ie huis er niet uitziet, alsof het zé uit etalage van een meubelzaak is ge- staPt. Een huis, dat alleen maar netjes tn efficiënt is Ingericht, waar nooit eens boek of een krant rondslingert en Waar, o gruwel, de meubels met hoezen *'in bedekt, vind ik iets heel griezeligs. Een huis is pas een huis als het per soonlijkheid bezit, als het een gezicht Peeft, het gezicht van zijn bewoners, ornand die de kunst om dit te bereiken arstaat. is mevrouw Anni Apol. Uit inrichting van haar huis is af te le en wat haar liefhebberijen zijn en ook a' zb smaak en geduld heeft. (e Apol, reclameleidster bij de Haag- zji fj'ienkorf, stopt de dingen, waarvan leeJs0 riiet weR in een kast. Zij eta- 'ielip Ze' z^ naaakt er complete exposi- dfwiilj van: die niet altijd en eeuwig op zii e oionts blijven staan, maar die tfere ailM tot lèd verwisselt voor an- k0„ j ls 'int voor mij gemakkelij ker»" ntensen, die op een flat wo- gror»; ^ecnt ze'."want ik heb een vrij *ijn hJri f'a ln Amsterdam". Maar toch gen t l een ook in kleinere wonin gen te verwezenlijken. kDhn, kUn ie hijvoorbeeld „schilderijen" DboUWen doe,,, prenten en foto's op een «s zachtboard te bevestigen, of op een plakbord van vezelplaat. Iets, dat mis schien niet gloednieuw is, maar toch een apart accent krijgt door de manier, waarop Anni Apol dit doet. De mogelijkheden hierbij zijn legio. Iemand die van toneel houdt, zou een verzameling foto's van acteurs of van scenes uit een toneelstuk op zo'n bord kunnen rangschikken. Uw zoontje, en thousiast supporter van een voetbalclub, beschadigt met zijn helden niet langer uw behang. Je kunt composities maken, waarop vogels, vissen, honden of katten het hoofdmotief vormen. Je kunt uitgaan van een onderwerp, van een figuur of van een kleur. En die kleur kun je afstemmen op de kleuren in je kameir. Stel, dat je zo'n schilderij wilt ophangen bij een bankstel, waarvan groen de hoofdkleur is. Het bord kan dan als overheersende kleur groen hebben, in verschillende nuances, óf als hoofdtint een kleur, die goed bij groen past. En de lego plekjes die naast de foto's of prenten op 't bord overblijven, worden eveneens met pa pier in de overheersende kleur, be plakt „Ik heb een prikwand, die bijna tot aan het plafond reikt". (Vóór de wand een verzameling kleurige Oosterse poppen). TWEE kroppen sla, twee (rode) paprika's, een stukje ui, plm. drie eetlepels azijn of citroensap, een eetlepel slaolie, zout, peper, sui ker, een mespunt kerrie, een hardge kookt ei. FERLIEFDE paartjes in Londen hebben een nieuwe methode uit gedacht om iedereen duidelijk te laten zien, dat niet alleen hun har ten, maar ook hun hoofden „gloeiend aaneengesmeed" zijn. Zij gaan gezellig samen naar de kapper en laten zich daar een coiffure aanmeten, die in niets van elkaar verschilt. Heeft (zie foto) John een golfje rechts, dan duikt datzelfde golfje ook bij Christine op. Ze hopen die eensgezindheid in haardracht te bewaren totdat ze getrouwd zijn. „Daarna", aldus het jonge stel, „wordt het misschien anders". De sla schoonmaken, wassen en goed laten uitlekken. De paprika's wassen, van zaadlijst ontdoen en kleinsnijden. Wat paprika voor garnering achter houden. Een sausje maken van olie, azijn, zout, peper, suiker, mespunt kerrie en de kleingesneden ui. De stuk jes paprika en de sla met de saus ver mengen. De sla garneren met de ach tergehouden stukjes paprika en het I hardgekookt ei.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 19