m Actueel thema gestrand in onvolwassenheid In onmetelijk gebied leven ruim 60.000 Eskimo's Toektoedjuakseokniakpoenga Ik zal een grote jagen Ontmoeting met blanken verre van voordelig Mislukt boek van jong schrijver „Darwin Gezellen" Panorama der volken: uitermate boeiend Boeiend gegeven Toektoe Uit de grondl i j fik W - ÉmêmC EWALD VANVUGT vermoeiend boek UITGEVERIJ De Bezige Bij is een bedenkelijke weg ingesla gen, nu ze de waarde en be tekenis van een boek voornamelijk gaat uitmeten op het aantal exem plaren, dat in de circulatie is. Haar uitgangspunt is geworden: wat wil len de mensen lezen Het aanbod wordt hoe dan ook afgestemd op de behoefte. Toegegeven, een uit geverij is geen liefdadigheidsinstel ling, wel een bedrijf, dat ook zijn portie van de welvaartskoek wil veroveren. Niettemin loochent een uitgeverij als deze haar eerste en belangrijkste taak, wanneer ze een hij geen flauwe notie-te hebben. - j boek anders dan om zijn geestelijke en culturele kwaliteit bij de lezer aanprijst. Darwin gezellen" is tenslotte een vermoeiend boek. Het modernisme om met de ik-vorm (of welke hoofd figuur ook) te goochelen, is zeker geen bevestiging van schrijversta lent. De schrijver dient zich hier aan als puzzelontwerper. Hij ver geet, dat de lezer het verhaal dui- Toektoedejuakseok- NIAKPONGA" is een Es kimo-woord en' het betekent „Ik zal een grote kariboe jagen". „Es kimo" is geen Eskimowoord en het zijn dan ook alleen de blan ken die hen zo noemen. Dit woord betekent „rauw-vlees-eter" in de taal van de Indianen in de noorde lijke wouden rond de Hudsonbaai. Een Franse Jezuiet, die als mis sionaris bij deze Indianen werkte schreef er over in een van zijn rapporten en sindsdien maken wij gebruik van de benaming die de Indianen voor hun nog noordelij ker levende buren hadden. De Es kimo zelf noemt zich „Inoek", dat is „man" of „mens". delijk voor zich wil zien. Aan let terlijke herhalingen van fragmen ten, zoals in dit boek, heeft hij niets. Ze dragen nergens bij tot een af bakening van het verhaal. W. HELVERSTEIJN. j Twee Netsilck-vrouwen, kouwend op 1 een stuk zoolleer tot dit soepel is ge- j worden PLUS 12 FEBRUARI 1905 y' *jgt. YM feu-i Kariboe-Eskimo's in Canada tijdens een zang. en dansavond. (Foto F. WGoto, Life Magazine) En die belangstelling zou men in dit geval zeker verwachten, omdat de schrijver een onderwerp aansnijdt, dat door wie of wat dan ook (laat het dr Trimbos zijn of de Amsterdamse poli tie) de laatste tijd opvallend actueel is geworden. Vanvugt hij schreef het boek in 1963, toen hij 19 jaar oud was beschrijft de intieme verhouding tussen een jongen en een oudere man. De verhouding dus van twee homofielen. Wanneer de jongen een meisje leert kennen en op zijn manier andere leefmogelijkheden ontdekt, ver koelt althans van zijn kant de vriend schap. De relatie brokkelt af. De oudere man vindt tenslotte'de dood in zijn des illusie, die hem langzaam maar zeker heeft gesloopt De schrijver laat dat pro ces verlopen op een wrede en onmense lijke manier. Van hogere waarde schijnt hij geen flauwe notie te hebben. TT ET gegeven is op zichzelf boeiend Het feit, dat duizenden mensen de boe- l-l genoeg om een fascinerend verhaal ken van Ewald Vanvugt willen lezen, Is *-*- te schrijven. Vanvugt is daarin niet voor mij geen bewijs, dat het lezens- helemaal, of beter: helemaal niet, ge- waardige boeken zijn. Toch wordt dat siaagd. Wie alle smakeloze franje, waar- gesuggereerd op de omslag van Van- ;n sex en drank ais zoete koek gepresen- vugts laatst verschenen boek „Darwm teercj worden, schrapt, houdt een bloea- («czellen dat De Bezige Bij nog wel arme geschiedenis over. Behoudens enke met trots de lezers aanbiedt. Laat die le fragmenten, waarin Vanvugt tenmin- omslag-tekst terwille van de reclame ge- sfe bewijst, dat hij schrijven en goed schreven zijn de kritische lezer zal met schrijven kan, is er niets, waarmee hij enige reserve aan het boek beginnen, als de aandacht van zijn lezers terecht kan hij bovendien nog moet vernemen, dat vasthouden. Wel wordt dan duidelijk, dat het geschreven is door een „kontrover- Ewald Vanvugt met het thema geen raad sieel en geruchtmakend" schrijver. Dat weet. Hij praat om de zaak heen, pro-1 riekt sterk naar sensatie, in dit geval beert met zogenaamde openhartigheid roman, v^aarin een algemeen of bijzon der menselijk gegeven een bepaalde dra matische vorm krijgt, komt al evenzeer bedrogen uit. Zo'n drama vraagt span ning, dat wil zeggen: door het overschrij den van algemeen aanvaarde normen komt er kortsluiting. Die normen, al of niet aanwezig, bepalen de hoogspanning, In „Darwin Gezellen" zijn geen nor men te vinden: er is geen spanning, de lezer verveelt zich na tien bladzijden. Het meest illustratief daarvoor is misschien wel het feit, dat in het boek geen spran keitje humor te vinden is. Humor en ernst ze maken elkaar volledig bepalen de kracht van het drama. Er zijn momenteel, schrijft dr. G. van den Steenhoven in het hoofdstuk De Eskimo van het boek „Panorama der volken" ruim zestigduizend Eskimo's in het totale Eskimo-gebied van Canada, Alaska, de Aleoeten en Groenland. Dit ge bied is van een enorme uitgestrektheid. De Eskimo's leven aan weerszijden van de poolcirkel, van de Aziatische Bering- straat oostwaarts tot over Groenland, langs onmetelijke kusten en in Cana da op de toendra diep het binnenland in. Het is een eindeloos land, met onaf zienbare sneeuw- ern ijsvlakten de zo mer is maar zeer kort en sneeuw stormen die zelfs de Eskimo's dwingen soms enige dagen binnen te blijven. De sneeuw, aldus dr. Van den Steen- hoven, is een zeer constructief element in het Eskimo-bestaan". Tegelijk met de sneeuw valt ook althaps in een groot deel van Canada de gehele win- terwaning van de Eskomo op aarde. Met het lange sneeuwmes worden grote blok ken uitgesneden die spiraalsgewijs de woning gaan vormen en waarvan het sluitstuk, de top, de gehele structuur stevig overeind houdt. Spleten en voe gen worden met sneeuw gestopt, de wan den worden buiten met sneeuw bedol ven, de sneeuwgang waardoor men bin nenkomt, wordt aangelegd en binnen wordt de achterste helft van de vloer met sneeuw opgehoogd tot er een plat form ontstaat dat als zitplaats en bed kan dienen. De werkplaats voor de vrouw, de staanplaats voor de traanlamp, de plaats voor het te ontdooien voedsel, al les wordt van sneeuw gebouwd. Als de vloer na enige tijd door de bewoning smerig is geworden gaat er een verse laag sneeuw overheen, lekkende plek ken in het dak worden met sneeuw gedicht, sneeuw wordt bij gebrek aan ijs ontdooid tot drinkwater, en het vuil van de baby-luiers wordt met sneeuw geabsorbeerd". Er zijn diverse groepen Eskimo's die onder eigen namen bekend staan, meest al afgeleid van de plaats waar zii wo nen. In zijn bijdrage heeft dr. Van don Steenhoven voornamelijk twee groepen, genomen als uitgangspunt voor zijn be schrijving van het volk, de Netsilik- en de Kariboe-Eskimo's. die beiden leven ten westen van de Hudsonbaai. noorde lijk van de Canadese provincies Ma nitoba en Saskatschewan. Dit is geen be zwaar, zegt hij, omdat het traditionele denken en leven van alle Eskimo's on geveer gelijk is. De Netsilik-Eskimo's wonen in het uiterst onherbergzame gebied van de magnetische pool. Netsilik betekent „waar zeehonden zijn". Deze Eskimo's worden door hun buren gevreesd om hun moordlust. De Kariboe-Eskimo's leiden een geheel binnenlands leven, dat vol komen afhankelijk is van de kariboe, het wilde rendier van de toendra. Zij ge bruiken niet, zoals de andere Eskimo's, zeehondentraan voor kook- of verwar mingsdoeleinden. Hoewel hun winter een van de strengste is van het noorden, kennen zij geen enkel stookmiddel. [elk door een jager bezet zijn. Het jagen gaat dan als volgt: „Vroeg in de morgen gaan de jagers uit het kamp, elk met zijn hond die ge traind is om ademgaten op te sporen. Zodra er een is gevonden, verwijdert de jager de kleine sneeuwkoepel boven de [luchtpijp en breekt het dunne laagje ijs aan de oppervlakte weg, waarna hij met een lange benen staf de liggipg van de waterpijp aftast. Want het is mogelijk dat die pijp enigszins scheef ligt en het is straks bij de harpoenstoot noodza kelijk om zekerheid te hebben omtrent de ligging van het gat. Nu wordt de sneeuwkoepel erboven weer gerestau reerd. Tenslotte hangt de jager in een ope ningetje een „meter", hetzij een dun ne benen pin, die in het water van het gat steekt, hetzij een stukje zwanedons dat op een stukje robbenvlees is gsto- ken. Nu kan het wachten beginnen, dat uren of zelfs een dag kan duren. Zodra de opwaartse druk van het water waar- in de zeehond opkomt de „meter" doet bewegen, neemt de jager zijn harpoen op en wanneer hij het snorkende adem- geluid hoort stoot hij toe en treft zijn doel, zonder de zeehond zelf te kunnen zien. naar speculeren op een langstelling. ongezonde be- Nu Is Vanvugt een schrijver, die min der gerucht maakt dan hem vermoede lijk zelf lief is En dat hij kontroversi- eel is (het woord bestaat niet, misschien zijn onmacht te versluieren, kortom, voor de prijs van vijf gulden per boek be wijst hij zijn onvolwassenheid. Nu kan hij met zijn tekst en uitleg twee kanten uit. Hij past een literair maniertje toe, namelijk, dat het ver- Verdun, die niet met Ewald Vanvugt namelijk minder om, dat iemand tegenvereen2eivigd mag worden Aldus opge- i °pr0eit dan W® zet z°u „Darwin Gezellen" een ver- noo mj dat cioet. slag> 7Q men wil een documentaire, kun- trett een boek ^at slechts wefnigen kan nenzljn' Maar dan heeft het al heel wei «relt een Doek, aat siecnts weinigen Kan heteirenen Hof io Hoezeer het leven van deze Eskimo's wordt beinvloed door de kariboe blijkt uit hun kalender. Enkele namen van de ze kalender zijn: Toekiliarvik „Als de eerste in be weging komen". Dat is in de loop van april, wanneer de kariboe (Toektoe) uit het zuiden naar het noorden trekt. Atervik „Als ze komen". Dit is be- g.'ii mei. De eerste kudden, met kalf- dragende wijfjes verschijnen. Kanralek „De twee soorten huid". De dikke lichte wintervacht van de toektoe valt uit en maakt plaats voor de fijne bruine zomervacht. Dat is in be gin juli. Amerajarvik „Wanneer d& gewei en hun vilt verliezen". Het is eind sep tember. Katagarigvik „Wanneer ze hun ge weien verliezen". Begin december. Zo is er het hele jaar door de tijdsaan duiding via de toektoe. de kariboe. Zij jagen op het land achter de kariboe aan,, met het geweer, en in rivieren en r.-.eren, gezeten in hun kajak, die be spannen is met kariboehuid. Dat is de manier van jagen die het meest eervol is. De jagers wachten soms dagenlang bij de oversteekplaats en als de kudden dan verschijnen peddelen ze in volle vaart er op af. Hoe roemvol dat Is zegt dr. Van den Steenhoven, blijkt uit de vele liederen, die er aan gewijd zijn, zoals het volgende van een oude man: Aja i-ja ajaja Het gelukkigst ben ik bij het terugdenken aan de jacht in de kajak. Bij de jacht te land was ik nooit zo'n beroemdheid temidden van Toektoe's kudden. En een oud man die kracht zoekt in zijn jeugd wil liefst maar denken aan de daden waarmee hij eens roem oogstte. Aja i-ja ajaja De Netsilik Eskimo's hebben een gro te faam op het gebied van de zeehon- denjacht. De honderd kilo zware „netjerk' en de baardrob, die drie maal zo zwaar In de Eskimowereld spelen geesten eed zeer grote rol, er zijn talloze taboes uit vrees voor de kwaadwillende geesten. De oorsprong daarvan is volgens een Net- silik-vrouw: „Vroeger groeiden de kin deren op uit de grond, als bloemen. Al les groeide uit de grond en de mensen leefden van de grond. Er waren geen die ren om op te jagen. En men wist nog niets van alle strikte taboes die wij n® in acht moeten nemen. Want er dreig' den geen gevaren. Maar ook kende me® niet de genieting, die wij na een zwar® dagtaak kennen. Toen gebeurde het da1 een weesm&isje in zee werd geworpe® toen mensen in aaneengesloten kajak® het fjord overstaken. Niemand trok zich iets van haar aan en ze werd in het wa' ter geduwd, toen zij probeerde ongemerK' met de anderen op het kajak-vlot te kO' men. Maar die slechtheid van andere® deed haar veranderen in een machtig® geest, de grootste van alle geesten dj® wij hier vrezen. Zji werd Noeliajoek, dl® de dieren maakte die wij nu jagen. E® zo nam zij wraak, want nu komt alleS van haar alles wat wij vrezen em bC' minnen voedsel en kleding, hongere® slechte jacht, overvloed en gebrek aa® kariboes, zeelhonden, vlees en spek. E® terwille van haar hebben de mensen toef alle taboes moeten bedenken, die het 1®' ver zo moeilijk maken. Want nu leefde® zij niet langer van de grond maar va® schuw levend wild". De ontmoeting met de blanken Is vo®f de Eskimo's, zoals voor zoveel ni®"' blanke volken, verre van voordelig ge' weest. Integendeel, men mag gerust va® „fataal" spreken. De Groenlanders "'1® er onder Deens bestuur beter van af g®' komen, dan de Eskimo's in het Canades® gebied. In het door de Verenigde State® van Rusland gekochte Alaska is het ni® zo best gesteld. Het officiële beleid va® de V.S. stuurt recht op de amerikanis®' tie van de Eskimo's aan en negeert cige, cultuur, taal en levenswaarden. tf®, is een cultuur, zegt dr. Van den Stee®" hoven, die op het eerste gezicht slech" gericht is op behoud van het naakte b«' staan, maar die over een rijk potent!®1) van diep menselijke expressie beschik® Dit rouwlied van een jager om zii® zoon. mag daar een voorbeeld van zij®' Een man ging op weg, hij ging allee5 Hij liep in de kou, hij liep in de wi® Hij ging naar de Heuvel. In de sneeuw zag hij iets liggen, Het was geen haas, het was geeJJ sneeuwhoC Iets kouds Handen staken omhoog uit de sneeiW' Voeten staken omhoog uit de sneeW De handen waren aangeknaagd doo® vosse®. De voeten waren geknaagd door wolv® De vader keek, keek zonder een wo°rf W'te zegg® Hij sloeg de sneeuw van die kleren- Hij blies op de ogetn, hij blies op de -r F m°® Hij legde zijn hart er op, - Zijn hart tegen het andere hart, Maar de zoon bleef koud, bleef k®r, f als een ste^ Onbeweeglijk als ijs kan worden, komen het mees: voor. Ze[ krabben als 's winters de zee bevriest i En drie nachten lang een gat om te kunnen ademen, want interesserenhoogstens is het voer nig te betekenen. Het is een aaneenscha keling van strikt particuliere belevenis voor psychologen en sexuolog^. Het issen van meneer Vefdun> die mIj even in aie weinig interesseren als die van mijn buurman. ronduit een slecht boek zin, dat het vrijwel aan geen enkele voorwaarde voldoet om de belangstel ling van de lezer blijvend op te roepen. Wie het boek wil onderkennen als een langer dan 20 minuten kunnen ze niet onder water blijven. Ze komen voortdu rend bij het zelfde gat terug en als ten- slotte het ijs een paar meter dik is heeft j het ademgat de vorm gekregen van een pijp open water, zo diep als het ijs dik is en zo wijd als een zeehond. Daar elk I dier meerdere ademgaten heeft moeten :el mogelijk gaten in het jachtveld' Kon de vader niet meer denken. Kt® Hij raakte de weg kwijt, hij raa^h verdwa® Hij had geen licht meer. Geen licht meer in zijn hoofd. Nu, nu zingt de vader, Hij zingt met de anderen. En zij allen zingen: Zij zingen om de zoon. EWALD VANVUGT: „Panorama der volken" zal in drie de len een beeld geven van volken en cultu ren op deze wereld, van niet-westerse volken met name. Geen inventarisatie, geen encyclopedie, maar echt een pano rama van volken. Zo wordt in het voor woord op deze uitgave (Romen en zonen te Roermond) gezegd door dr. P. van Ernst, wetenschappelijk hoofdmedewer ker aan de Rijksuniversiteit van Gronin gen. Hij en zeven andere deskundige medewerkers geven in het onlangs ver schenen eerste deel een overzicht van volken in Amerika en Oceanië. Dit oerste deel is uitermate boeiend. Eskimo's, Indianen, Negers, Papoea's en anderen verschijnen in woord en beeld in hun politiek, religie, geschiedenis, cul tuur, kunst, economie, liefde en alle an dere aspecten die hun leven vormen. Het boek is bestemd voor vakman, stu dent, leraar en onderwijzer, zegt dr. Van Ernst, maar vooral voor een ieder die meer wil weten van de vele anderen, waarmee hij samen op een wereld woont. Met dit laatste kunnen we het volledig eons zijn. Wie zich interesseert voor die verre, vreemde volken, die tegenwoor dig steeds meer in de belangstelling ko men, heeft aan „Panorama der volken" een kostbaar bezit. In bijgaand verhaal is een (kleiine) greep gedaan uit het interessante hoofd stuk dat dr. G. van den Steenhoven, lec tor aan de universiteit te Nijmegen, schreef over de Eskimo's. Elk van de drie delen kost 35 gulden. Bij inschrijving op alle drie Is de prijs 32 gulden per deel. Deel 1 en 3 zullen dit jaar verschijnen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1965 | | pagina 20