Brillante schaakpartij van
Johanessen tegen Smederevac
I Aamvals*
1 techniek
aan
denken
LLD- van Scheltinga I
Sc haak les
Voor
beginners
Iwverjas eens mee!
Nieuwe
fotopockets
Koorts als
medicijn
Géi
narnr* 9
uïne met een vraagteken
Schuiven met schijven
1
Ij
De koude bak
Stalmest
Kunstmest
•tó-'SgÏÏt -
kS-'ÏÏÏUÏUK
-
12 FEBRUARI 1965
PLUS
Door-
„Ik geloof, dat in de verte de wagen met de nieuwe zaadmonsters
in aantocht is."
7,'ïïrf»
rannFl^:J!\i wond, om 8 uur,
in De kleine Komedie te Amster-
dan Qehele maand februari.
(DOOR LUKAS ENZLER)
rfi
jsse"'
0Wef
in°
al4
M h u'tnodlcrn van de Noor Jo-
vrnern bebben de organisatoren
«e® be* Hoogovenschaaktoernooi
v«rtrwir,C.i greeP gedaan. Het door hem
itth,„ sPel getuigde van onderne-
Munin Cn 'an*as'e* Fraai was zijn over-
SC °P Lehmann behaald in een
s»hvaws gamb'et- ZU getuigde van een
*ïeri>« j6c 'ek d'e sterk aan de sty 1 van
«es b„i?ee,d denken. Zijn briljantste suc-
Strtüe®?^lde hy tegen Smederevac in de
nij d>e hieronder volgt.
Wit:
manof variant, genoemd naar de Russi
sche grootmeester, die van deze variant
een speciale studie maakte.
C. 0—0
Een van de eerste ontdekkingen van
Taimanof was, dat het zo gevreesde
loperoffer op f7 niet voldoende aanvals-
kansen bood na: 6. Lf7:f, Kf7: 7. Pe5:t, Ke7
8. d4, De8 en de zwarte koning komt na
9- Lg5t, Pf6 10 Df3, d6 op d8 in veiligheid.
6. d7d6
7. d2d4 Pa5xb3
8. a2xb3 f7—f6
9. Pf3—h4 Dd8d7
Smederevac Zwart: S. Johannessen
Spaanse partij
1. e2e4 e7e5
2. Pgl—f3 Pb8c6
3. Lfl—b5 a7a6
4. Lb5a4 b7—b5
5. La4b3 Pc6—a5
rjacht variant. Ook wel de Tai-
loper
Om snel tot de lange rochade te komen.
In de partij Langeweg—Johannessen een
paar ronden eerder volgde 9. Pe7
10. Pc3, Lb7 11. de5:, de5: 12. Df3, Dd7
13 Tdl, De6 14. Le3, h5 15. Lc5, met enig
voordeel voor wit.
10. Pbl—c3 Lc8—b7
11. f2—f4 0—0—0
12. Ph4—f5
Te scherp want de nu volgende ontwik
keling valt ten gunste van zwart uit.
Pc3a2
Pf5—g3
Pa2 X b4
Ddl xd4
Het is wits misrekening geweest, dat a6
niet zwak is, aangezien 16. Pa6:, faalt op
16. Dc6 17. De2, Te8 enz.
16c7c5
17. Dd4c3 f6—f5
18. Pb4d3 h7—h5
20.
21.
22.
23.
Hijst het sein voor de aanval waarvan
de speerpunt zich op g2 richt.
19. Pd3—f2 h5—h4
Pg3e2 Th8h6
Pf2—h3 Pg8—f6
Dc3—d3 Td8e8
Pe2c3 Dd7c6
Zwarts aanval neemt gestaag in kracht
toe en het is duidelijk dat Johannessen
dan niet op een pionnetje kijkt.
24. Dd3xf5t Kc8—b8
Df5g5 Pf6e4
Pc3 X e4 Dc6 X e4
f4f5 Th6—h5
is wegens de matdreiging op
De
25.
26.
27.
toren
g2 onkwetsbaar.
28. Dg5—g6 Te8e6
Briljant gespeelt! De sleutelzet van een
probleem zou niet mooier gecomponeerd
kunnen zijn.
De nu volgende afwikkeling welke zwart
een winststelling laat, is gedwongen.
29. f5xe6 De4xg6
30. Tfl xf8t Kb8a7
31. Ph3—f4 Dg6e4
32. Lel—d2 De4d4t
Sneller won 32. Tg5.Bijv. 33.Ta4,Tg2:t
34 Khl, Th2:tt 35. Kh2:, Dhl mat.
33. Kgl—fl Dd4xd2
34. Pf 4 X h5 Dd2xg2t
35- Kfl—el Dg2—git -
36. Kei—d2 Dglxh2t
Zwart gaat eerst pion e6 onschadelijk
maken
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
Kd2—cl
Kcld2
Kd2—cl
Kcl—bl
Ph5—f4
Tf8—h8
Pf4d3
ti,y°°r spelers die gaarne de problema-
V der openingen uit de weg wensen
(JSaan, is van de open spelen, zoals de
inningen genoemd worden die met
i' 62-_e4 e7e5 beginnen, het vierpaar-
n spel' een bij voorkeur aangewend
ïaPen. De ontwikkeling biedt maar
^inig' moeilijkheden doordat de beide
rhtijen vlot hun stukken naar buiten
Sjjhnen brengen. Men onderscheidt heit
J^ans, Italiaans, en Schots vierpaarden-
Het Italiaans vierpaardenspel werd
ik, het Guioco Piano behandeld. Ditmaal
V* Spaans vierpaardenspel. De kenmer-
Jde zetten zijn:
b5b4
Lb7Xe4
Le4b7
e5xd4
Wit gaf het op.
Dh2—git
Dgl—d4t
Dd4e3t
De3xe6
De6—e7
g7—g5
De7e2
e2e4
2- Pgl—f3
3. Pbl—c3
4. Lfl—b5
e7e5
Pb8c6
Pg8—f6
Lf8—b4
0—0
d7-r-d6
7. Lct™o
f3 8. b2xc3, Dd8e7
4ntSt38t de Metger-variant.
Metger-variant is de belangrijkste
htivan het Spaans vierpaardenspel.
r goed is het volhouden van de
p?trie met 7. Lg4 wegens 8 Pd5, Pd4
12 yH:, Pb5: 10. Pd5, Pd4 11. Dd2, Dd7?
Io' i;f6:,Lf3: 13. Pe7t,Kh8 14. Lg7:t,Kg7:
gSt, Kh8 16. Df6 mat.
7 ^®halve de Metger-variant komt nog
Pc6—e7 in aanmerking. Het best
dCS'edt dan 8- Pf3—h4, c7—c6 9. Lb5—c4
sPei 5 10- ^XdS, Pe7 X d5 waarna het
een 'gecompliceerd karakter krijgt.
7. Lb4Xc3
8. b2xc3 Dd8e7
WIJ willen nog even terugkomen op
het juiste aanvangen van het bieden
en het uitkomen. Voor velen is het
onwennig, dat de gever het eerst moet
bieden. Dit is een instelling van de laatste
jaren en met opzet veranderd om bij
het opnemen de nodige rust te krijgen.
Vroeger kwam het vaak voor, dat al
opgenomen was voordat de gever zelf
zijn kaarten had gezien. Dat was na
tuurlek dwaas en maakte vele spelers
nerveus. Verder, en dal wordt nogal
eens vergeten hier en daar, moet men
wachten tot de gift is voltooid en het
sein tot opnemen wordt gegeven door
de gever als deze zijn kaarten oppakt. Ja,
we we>ten wel dat hiermee bij vele ge
legenheden de hand wordt gelicht, maar
daarom is het nog niet juist. Terugko
mende op de oude toestanden, waarin het
bijna normaal was om op vernuftige ma
nier bepaalde seintjes aan de partner
9.
10.
b2xc3
Tfl—el
d3—d4
Pc6d8
Sch. V.B. (8)
Har. H.V.8
Rui. V.B,
Kla. B.
Sch.
Har. 10
Rui. A.H.10
Kla. H.V.9.7
N
W
O
Sch. H.9.
Har. B.9.
Rui. 9.8
Kla. 10.8.
Sch. A.B.10.7.
Har. A.7
Rui. 7
Kla. A.
Zuid neemt dit spel op en speelt in
schoppen. Hij mag zelf uitkomen. Het
uitkomen is hier heel belangrijk. Komt
Zuid met een schoppenkaart dan is een
mars niet meer mogelijk. Hij begint met
harten 7. Maakt u nu verder de mars,
dat is alle punten, eens uit dit spel.
N.B. De oplossers van ons prijzen-pro-
te geven, willen wij hiermee zeggen dat - „duld v,„iAV"
dit heus geen bepalingen zijn die zonder bjeem moeten nog. ev o ^;n, en.
de uitslag brengen.
hetetl Poging van wit om zijn invloed in
Zy, centrum te vergroten waartegen
n als volgt maatregelen neemt.
10. Fd8e6
De l1- Lg5—cl
beste plaats.
11. c7c5
12. d4—d5 Pe6c7
jv 13. Lb5d3 Pf6—e8
stellingen zijn ongeveer gelijk-
y de schrijver Hans Borrebach
fijn onlangs weer twee nieuwe fo-
by___ ,P°ckets verschenen In de
te a* van L. J. Veen's uitgeversmij.
sche«?1?tepdam> namelijk: „Filtreren,
foto»?Siel,en en belichten" en „Dichtbij
S 2,95) van macro t°t portret" (elk
1"i»ri!fior.tteer kan van beide al gezegd
de t slechts de echte hobby-ist,
kan ?r, gevorderde amateur, er iets aan
beeirt nu P' Borrebach geeft bijvoor-
lilms ,vgebreid de kwaliteiten van vele
hun o?,'Y5rse schema's van filters en
oiale Pff j^lng' kleurtemperaturen, spe-
WHltn' gragv7'nnkuit ind,erdaad 10 dieP
nuttig ziin w»r de boekjes zeer
fotografie"veTl e^aar bevat -Dichtbij-
teren» staan,die 00k in -Fil-
te foto-fans jzeeif^>£S? za X°°r de ech"
-gewone" amateur brengenY°°^,de
bun geld echter niet op?8 boekJes
jr.H.
meer zijn genomen. Probeer dit in uw
kring er door te krijgen. Als u met wel
willende klaverjassers heeft te doen zal
dit geen moeite geven en het betere spel
bevorderen.
Als tweede punt wijs ik op het zelf
bepalen van de troefkleur. Dit is zo
langzamerhand gemeengoed geworden en
degene die dit toepassen, zijn er heel
erg blij mee. Keerkaarten horen niet
meer op de klaver jastafel thuis.
Zo, nu verder met onze les, die wij
de vorige maal hebben ingezet met een
volledige staat van de waarde der kaar
ten, alsmede de volgorde van de kaar
ten. De punten zijn belangrijk in het
klaverjassen, want daar gaat het om.
De 162 punten worden verdeeld aan de
hand van de kaarten in de diverse sla
gen die u en uw partner toevallen. De
punten die daarin voorkomen worden
verdeeld en mocht u minder hebben dan
de helft Plus 1 dan bent u „weg" en zijn
alle 162 punten voor uw tegenpartij.
Iedere speler met acht kaarten, maakt
dus acht slagen uit en als u dan de een
voudige berekening maakt dat de vier
tienen samen 84 zijn,'dan begrijpt u wel
dat deze acht kaarten allerbelangrijkst
zijn. De andere vallen in het niet, behou
dens natuurlijk de troefboer, die alleen
al 20 punten gaat opbrengen.
Dat de 10 hoger is dan de heer, is
iets wat u wel degelijk moet onthouden,
wilt u althans een goed spel kunnen spe
len. Met ieder kaartspel is het zo dat
men als een veldheer met de eigen
kaarten in de hand het komende slag
veld (het spel) moet kunnen overzien,
conclusies trekken uit hetgeen om u heen
gebeurt en trachten de meeste punten
in de wacht te slepen.
U speelt met een partner, maar deze
acht kaarten zijn voor u een gesloten
boek. Bij het opnemen mag u op deze
acht kaarten rekenen, maar het kan
een waardeloze en een heel goede
kaart zijn. Daarom moet uw opnemen
gebaseerd zijn op zeker 50 tot 60 pet.
van het aantal punten.
Sch- A.8.7.
Har. B. 9.10.7
Rui H.
Kla
Met deze kaart kunt u zeker zijn van
vier slagen. Mag u hierop nu opnemen?
Ja, deze vier slagen zullen waarschijn
lijk wel zo puntenrijk zijn dat u de helft
plus 1, zult halen, plus de eventuele
slagen van de partner, die dan nog mo
gelijk kunnen tegenvallen, maar ook
extra winst kunnen geven.
Onderstaand een spel wat u als be
ginneling maar een,s moet na-spelen en
waar u het pasgeleerde in praktijk kunt
brengen.
Hopelijk kunnen wij u de volgende week
KLAVEREN AAS
Toen meneer J. terug kwam van
kantoor deed zyn vrouw hem open
met de mededeling: „Keesje heeft
koorts, dus heb ik de dokter gebeld.
Hij kan ieder ogenblik hier zijn". Ze
had het nog niet gezegd of daar was
ik, gewapend met mijn zwarte koffertje.
Keesjes's ouders brachten me naar bo
ven naar de kamer van bun jongste
zoon.
Het gebeurt vaak dat ik bij kinderen
word't geroepen die verhoging hebben.
Daar is niets op tegen, want je kunt
niet voorzichtig genoeg zijn, maar
dit ter geruststelling dikwijls is de
koorts weer weg. tegen de tijd dat ik
ben gearriveerd. De meeste mensen we
ten, dat de normale lichaamstempera
tuur 36,8 graden Celsius bedraagt. Maar
lang niet iedereen weet, dat bij gewoon
gezonde kinderen temperaturen voorko
men van 37 graden en nog noger, wan
neer zij zich hebben opgewonden of
gymnastiekoefeningen hebben gedaan.
„Maar gewoonlijk is Keesjes's tem
peratuur onder de 37,7," sputterde me
vrouw J. tegen „en hij heeft zich hele
maal niet druk gemaakt". Toen ik Kees
onderzocht bleek hij inderdaad koorts
te hebben. De thermometer gaf 39,4 aan.
„Nog geen reden om ongerust te zijn,
kinderen hebben in het algemeen hoge
re koorts dan volwassenen. En tenslot
te is de koorts zelf geen ziekte. Het is
een symptoom".
„Maar waar haalt hij die hoge tem
peratuur dan vandaan?", vroeg meneer
J.
„Ik kon niets verkeerds bij Keesje
vaststellen. Aan zijn keel en amandelen
mankeerde niets, hij hoestte niet en
had ook geen uitslag of iets dergelijks.
Het is echter niets bijzonders bij kinde
ren, dat de oorzaak van koorts niet na
te gaan is. Negentig procent van de ge
vallen, waarin kinderen koorts hebben
is te wijten aan een virusinfectie die,
slechts heel zelden leid-t tot complica
ties. Welke virus de koorts op zijn gewe
ten heeft is heel moeilijk te bepalen.
ke* ook zij, kunt u hem met
penicilline of een ander antibioticum
olet gauw weer beter maken?" vroeg
Keesjes vader.
Antibiotica helpen alleen in gevalle0
aat de koorts veroorzaakt wordt door
bacteriën, Negen van de tien keer ls
echter een virus de boosdoener en daal
antibioticum niet tegen opgewassen-
De koorts zelf levert de natuurlijke a
weer tegen de virus. Koorts is niet a-
leen een symptoom in dit geval
fe helpt het kind zijn ziekte te b°
komen.
..Natuurlijk kunt u uw zoon een ff1®"
tige nacht bezorgen door hem een p
aspirines te geven of hem af te F
zen met lauw water, dat zal °e
doen dalen. Maar denk er aan, een
koorts van een paar dagen 13
medicijn."
Na drie dagen was de J"
kleine zieke weg en was hU. r°
ik kon constateren, weer de °^jSARTs
Ton van Duinhoven, Johny Kraay-
hamp, Henk Molenberg en John
Leddy in „Oorlog is zo'n aardig
spel door Ensemble
(Ó'hWhat aLoSy wZflenfa-
baret-achtige show van Engelse
makeh] van Charles Chilton en
Joan Littlewood.
Uitvoerenden: Toneelgroep En-
semble en het Combo van"Henk
Ck ORLOG is zo'n aardig spel" luidt
1 vfn een show-cabaret-
'mét - si,nds de première in
januar veel succes ten tonele
g5.ÏO nnvntriL Ensembïe. Een derge-
l'jk?, „ara» g, leeft heel wat voeten
in bad voordat liet van de
ST(yn nnr,>» imocht verwachten
»?eS "ich heel te Zien te kr«Sen'
J denken VOrfngeving doet eer-
muzikale showanEpeen cabaret, of ee?
minder
bek te Wereiri VerSeten liedjes uit de
dit sdpI rlu0rlog- De samensteller
va van .'charles Chilton, heeft het
flrste WereiY1 vader. die tijdens de
E'Me Sfeoiiog in Frankrijk sneu-
n mriüi nnen vindén. Hij is toen
gaaY j' hken en op zoek gegaan
naa Verschrikkelijke waarheid
fen. Deze zijn voor de amateur-tuinier
eigenlijk beter geschikt, daar hij elk jaar
aan zijn gewsasen kan zien wat ze nodig
hebben en sommige bedden wat extra's
kan geven.
Wanneer er geen sneeuw meer ligt en
de grond is niet meer hard bevroren, kunt
u alvast wat kunstmest strooien; deze
hoeft u niet in de grond te werken. Van
een fosforzuur-houdende meststof, b. v.
Thomasmeel, strooit u per 100 m2 12 kg,
en van een kali-houdende meststof b.v.
patentkali, geeft u 8 kg. Werd ex in
het najaar al stalmest op uw grond
aangewend, dan kunt u met de helft van
deze hoeveelheden volstaan.
Naast fosforzuur en kali, is het derde
hoofdelement, dat planten nodig hebben,
de stikstof. Dit element gaat sneller ver
loren door vervliegen en wegspoelen et
het regenwater, dan de beide andere
en kan dus beter wat later gestrooid
worden. Het is het beste om de stikstof
niet ineens te geven, maar gedurende
de groei aanvullen wanneer dit nodig is.
Enkele weken voor het zaaien en poteri
geven we de helft in de vorm van 4 kg
kalkammomsalpeter per 100 m2. Deze
meststof werkt niet zeer snel en geeft
de stikstof geleidelijk af Blijkt later
dat de planten niet voldoende blad vor-
imen. dan geven we nog eens 2 kg. snel
werkende chilisalpeter.
I
Voor de tuinier die een koude bak
I heeft, die kan worden afgesloten
met glas, begint het groeiseizoen al
vroeg. Spinazie, worteltjes, snijsla cn
j radijs kunnen we in februari of beigin
maart zaaien, wanneer het weer een
beetje meewerkt. Wie de bak nog niet
in orde heeft, kan er nu een goed grond-
mengsel in brengen. Bij aanhoudende
kou kan een flinke laag paard cm est, ver
mengd met stro of ander materiaal, vol-
doende warmte garanderen. Wie niet
WANNEER het niet vnest, is de over voldoende materiaal beschikt om
winter een ideale tijd om uw turn een ma-ken, kan tegenwoordig
te gaan bemesten. Nu heeft u nog met plastic al heel wat bereiken. Speci-
geen last van allerlei planten die bij het aaj voor dit doel is er een stevig plastic-
doek in de handel waar dun draad door
heen is gevlochten.
van de bittere gevechten in de loop
graven tussen 19141918.
Dat hij voor het spel, bijgestaan
door een beroemdheid als Joan Little-
wood, een eigen en originele vorm
heeft gevonden, doet ons in de zaal,
veilig in onze fauteauil, toch wel in
zien dat een loodzwaar reageren op
de gruwel van een wereldoorlog niet
altijd even doeltreffend is. Ik denk dat
Chilton op deze manier méér bereikt.
Het anti-militairistische in het spel
spreekt ons wel a-an. Daarom zijn er
in de show ook grote lachers. Er wordt
fijn de draak gestoken met het af
richten van rekruten en het zalvend
houden van gebedsdiensten op het slag-
veld. Ton van Duinhoven, hij kan
nog zingen ook, en Johnny Kraay-
kamp blinken in dit soort scenes
werkelijk uit. Het is overigens vaak
een allerzotst gezicht een aantal ac
teurs, gestoken in een soort clowns
pak, te zien rondspringen, marcheren
en dansen.
Met een kleine uiterlijke verande
ring maakt men zich tot generaal of
tot Jan soldaat. Als tegenstelling en
ook als geheugenhulp projecteert men
op de achtergrond foto's .ran hoe het
werkelijk op het slachtveld is geweest,
terwijl een echte lichtkrant cijfers en
feiten, waarvan je de haren te berge
rijzen, de zaal in seint. Voor kinderen
is dit oorlogje spelen te gevaarlijk.
spitten in voorjaar en zomer beschadigd
kunnen worden.
Heeft u nog stalmest, dan is het zeker
aan te raden deze nu door de grond te
werken als er tenminste geen sneeuw
ligt (want sneeuw onderwerken houdt
de bodem veel langer koud) en de grond
is ook niet te nat, want door natte grond
te bewerken, zakit deze geheel dicht en
krijgen de wortels van bollen en vaste
planten geen lucht en kunnen zich niet
ontwikkelen. Stalmest is een langwerken-
de meststof, hij legt een voorraadje aan.
in de grond. Kunstmest daarentegen
werkt maar kort en moet als aanvul
ling worden toegediend, wanneer er reeds
met stalmest is bemest.
De stalmest moet fijn verdeeld wor
den voor hij wordt ondergespit. Dit kunt
u bereiken door er wat compost of aar
de doorheen te mengen. Wanneer dit
mengsel nu zeer ondiep wordt onderge
spit, zal het spoedig verteren en Het i
komend seizoen aan de planten ten goe
de komen In de siertuin is het oppassen
voor de bollen die in het najaar werden
geplant. De meeste soorten zijn al te zien,
maar tulpen en hyacinten houden hun
neuzen nog onder de grond. Een moestuin
die nog niet werd gespit, kunt u, al
vorens te bemesten met stalmest beter
eerst op normale diepte spitten om
daarna de mest ondiep in te werken.
Ook zonder stalmest is het mogelijk
om de voedingsvoorraad in de grond
op epeil te houden. Gebruikt u als kunst
mest steeds de korrels die „alles be
vatten", dan kun u met het strooien
voorlopig nog wel wachten, want dit is
een snelwerkende, samengestelde mest
stof. Wilt u het echter wat goedkoper
doen, dan bent u aangewezen op de lang
zamer werkende, enkelvoudige meststof-
„Maar dat muurtje had zonder toe
stemming van de gemeente niet mógen
instorten!"
De verschillen In dc rechter teke
ning zyn: het haantje op de toren
heeft een andere staart, de auto
mist een stuur, er is een steen op
de muur bijgetekend, de shawl van
de man is korter, zijn linker schoen
eveneens, en tien slotte is de man
voorzien van eenknoop op zijn
mouw.
Probleem voor geoefende oplossers.
No. 4214 van J. C. R. Bus te Heemstede.
Probleem voor beginnende
No. 853 van Th. de Zwart te Sassenhetm.
Wit spoelt en wint; oplossingen kun
nen ingezonden worden tot 15 maart
a.s. aan B H. M. Stevens, Eikenlaan 36,
Heemstede.
OPLOSSING
van No. 4207 van L. Dassen te Bussum.
Wit speelt naar: 39, 24, 37-31, 32, 2,
28, 27 en wint. Een simpel vraagstukje
waaraan de beginnende oplosser zich
wel kon wagen. Het toch wel aardige
stukje heeft met verwisselbare zetten te
kampen tijdens de ontleding hetgeen het
geheel niet mooier maakt.
Wit begint en wint; oplossingen van
de nummers K3 en 854 kunnentegeüjk
ingezonden worden tut 15 maart a.«.
oplossing
van No. 849 van DiK v te
Waddinxveen.
38-33, 29x40, 45x14, 23x21, 26x8, nu ls
een leuke stand ontftaan, een variatie
op het vierkantje van v- d* Meer. Onver
schillig hoe zwart nu slaat, wit wint het
afspel gemakkelijk.
Een aardig doch vru gemakkelijk
stukje.
De Herfstserie van G. W. Zonneveld.
Hebben de oplossers een zware op- nummers passerende komen we tot Nr.
gave gehad met het ontleden van de 8 met een fraaie nevenoplossing die
heel moeilijke problemen, niet minder nog weer een variant inhoudt. Sommige
was het werk aan het controleren van oplossers gaan aldus te werk: 29 40, 39,
de soms ingewikkelde oplossingen. Be- 19, 38, 22-27, 9, 4, 35, 10 «i wuvt. Weer
halve de auteursoplossingen kwamen er anderen doen het zó'. 20. 33, 23-18, 19, 43-
nog diverse andere winstmogelijkheden 39; 40, 22-17, 9, 4, 47 waardoor wit 10
uit de bus, sommigen konden de toets
der kritiek wel, andere weer niet door
staan.
Zo kon een oplossing van Nr. 1 dooi
10, 31, 32, 18, 14, 10, 44, 44, z32, 42 onze
goedkeuring niet verwerven; zwart
speelt immers 39, 38 en het is niet meer
te winnen.
Anders is het gesteld met een op
lossing in Nr. 2 door 21, 48 of 49-43, 38,
18, 4 met gewonnen stand. Hetzelfde
met een in Nr 3 door 41-37, 30, 27-22,
zl8, 28-22, 4, 7 enz.
De schijnoplossingen In verschillende
stukken slaat. In tegenstelling tot de
auteursoplossing waarin het stuk op 6
wel actief is, is dat stuk. in bij oplos
singen een figurant.
Van Nr. 10 kunnen we nog de vol
gende nevenontieding vermelden: 37.
17, 22, 12, 30, 40, z24, 47-42, 8, 15 met
gewonnen stand.
Bijoplossingen mogen principieel dan
fout zijn, in vele gevallen demonstreren
zij toch ook de schoonheid en de vele
mogelijkheden v»n het zo machtige
damspel.
De prijswinnaars worden volgend*
week vermeld.
De fotograaf Roger Drouard uit Nice wist de ruïne op
deze foto van een originele kant te benaderen. De com
positie van muur en lucht vormt tezamen één groot
vraagteken. Het betreft hier het vroegere kasteel van
Beaumont, (Frankrijk), dat vernietigd werd in 1732
tijdens de slag om Poitiers. Van het imposante bouw
werk, dat gebouwd werd op een heuvel en zodoende een
prachtige observatiepost vormde, is alleen de toren over
gebleven. Hierin zijn nog duidelijk de sporen te her
kennen van de kanonskogels die destijds het kasteel ver
woestten. Na de dood van de staatsman Richelieu in 1642
werd het slot ontruimd, omdat het legeren van een gar
nizoen er te kostbaar was geworden.